pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Μανώλης Χιώτης: Κορυφαίος αλλά και αδικημένος – Ο μουσικός που έφερε το λαϊκό τραγούδι στα σαλόνια

Οι γυναίκες, το τετράχορδο μπουζούκι, και ο Θεοδωράκης

22/03/2023 - 2:47μμ
(Φωτ.: Facebook / Μανώλης Χιώτης)

(Φωτ.: Facebook / Μανώλης Χιώτης)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Θεσσαλονίκη ή Ναύπλιο; Οι βιογράφοι και ιστορικοί διίστανται για το πού γεννήθηκε ο Μανώλης Χιώτης. Το σίγουρο είναι ότι γεννήθηκε σαν σήμερα, το 1921. Ο πατέρας του, Διαμαντής, ήταν πασίγνωστος ρεμπέτης, και η μητέρα του διατηρούσε μπαρ για την αριστοκρατία.

Ο μικρός Μανώλης μεγαλώνει μεν μέσα στα πλούτη, αλλά με τίποτα δεν γίνεται ένα «μαμόθρεφτο» και κακομαθημένο παιδί.

Από τη σφυρίχτρα στο μπουζούκι

Tο πρώτο όργανο που μαθαίνει και παίζει συνέχεια ο Μανωλάκης είναι η …σφυρίχτρα! Την βλέπει κάποια παραμονή Πρωτοχρονιάς στον πάγκο ενός μικροπωλητή, στη μεγάλη πλατεία του Ναυπλίου, κι αρχίζει να κλαίει γοερά κι ασταμάτητα για να του την αγοράσουν. Όταν μεγαλώνει ακούει κάποιον κιθαρίστα να παίζει, και ξετρελαίνεται μ’ αυτό το όργανο. Αρχίζει ξανά τα παρακάλια στη μητέρα του κι εκείνη τον παίρνει και με το τρένο πηγαίνουν στην Αθήνα. Κι εκεί, στη Στοά Αρσακείου, στο κατάστημα οργάνων του Γαϊτάνου. Και ρίχνεται με τα μούτρα στην εκμάθησή της.

Το 1936 έρχεται στην Αθήνα. Την πρώτη ολιγοήμερη εμφάνισή του την έκανε στα «Παγόνια» (Σωκράτους και Αγίου Κωνσταντίνου γωνία) πλάι στον Στράτο Παγιουμτζή, τον σπουδαίο και παραγνωρισμένο ρεμπέτη. Ύστερα από λίγες μέρες οι δυο τους εμφανίζονται στο κέντρο «Δάσος».

Το 1937 ο Χιώτης ηχογράφησε το πρώτο του τραγούδι «Γιατί δεν λες το “Ναι” (Το χρήμα δεν το λογαριάζω)», φυσικά με τον Στράτο Παγιουμτζή.

Καθώς περνάνε τα χρόνια, οι τραγουδιστικές επιτυχίες του Μανώλη Χιώτη όλο και πολλαπλασιάζονται. Μέχρι που φτάνει η μεγάλη τυχερή στιγμή και συνθέτει τη μεγαλύτερη επιτυχία των επιτυχιών του. Τον «Πασατέμπο», πάνω σε στίχους του Χρήστου Γιαννακόπουλου. Με το τραγούδι αυτό καθιερώνεται στην Ελλάδα ως μεγάλος συνθέτης λαϊκής μουσικής.

Παράλληλα ο Χιώτης δεν επαναπαύεται στις δόξες του. Μαθαίνει τέλεια κιθάρα, και μετά στρέφεται στο μπουζούκι. Και φυσικά γράφει ακατάπαυστα και προσφέρει στο κοινό λαϊκά και ρεμπέτικα τραγούδια, μα είναι πολύ εξευγενισμένα και οι μελωδίες του πρωτότυπες!

Το τρίχορδο μπουζούκι δεν προσφέρεται για τέτοιες μελωδίες. Έτσι ο πολυμήχανος Χιώτης σκέφτεται να κατασκευάσει το πρώτο τετράχορδο μπουζούκι. Με τη βοήθεια ενός Πειραιώτη κατασκευαστή μπουζουκιού, στις 21 Μαρτίου, την πρώτη μέρα της άνοιξης και μια μέρα πριν από τα γενέθλιά του, προκύπτει το τετράχορδο μπουζούκι.

Η μεγάλη επιτυχία και η Μαρία Δημητροπούλου

Η καριέρα του αρχίζει να απογειώνεται. Εξελίσσει το μπουζούκι, εφαρμόζοντας πρώτος τη χρήση του ενισχυτή σε λαϊκό όργανο. Έτσι, καινοτομώντας, αρχίζει η περίοδος του αρχοντορεμπέτικου, όπου πλέον το μπουζούκι γίνεται αποδεκτό και από τη λεγόμενη υψηλή κοινωνία, για χατίρι της οποίας άρχισε επιλέγοντας να γράφει τραγούδια με λατινοαμερικάνικο χαρακτήρα, κυρίως μάμπο.

Αυτή η δεύτερη καινοτομία του τον καθιέρωσε πλέον ως ηγέτη ιδιαίτερης μουσικής σχολής και τραγουδιού από το κοινό της εποχής. Εκείνη ακριβώς την περίοδο, ο αθηναϊκός Τύπος τον αποκαλούσε «οδηγό του μπουζουκιού στα σαλόνια».

Με την πρώτη του σύζυγο, Ζωή Νάχη (Φωτ.: Facebook / Μανώλης Χιώτης)

Στην πορεία αποδεικνύεται και πετυχημένος επιχειρηματίας, αφού στήνει πολλά κέντρα διασκέδασης. Γράφει επίσης ιστορία όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην Αίγυπτο, τα χρόνια που υπήρχε μεγάλος αριθμός Ελλήνων και δη με μεγάλη οικονομική επιφάνεια. Μαζί του ήταν η πρώτη σύζυγός του, η Ζωή Νάχη.

Κάπου εκεί προκύπτει η γνωριμία με τη Μαρία Δημητροπούλου.

Ποια είναι αυτή, αναρωτιέστε. Είναι το πραγματικό όνομα της Μαίρης Λίντα, που μαζί έφτασαν στα ύψη της επιτυχίας και της αναγνωρισιμότητας. Βοήθησε βέβαια και ο ελληνικός κινηματογράφος, καθώς το ζευγάρι εμφανίστηκε σε πολλές ταινίες. Παντρεύτηκαν στα τέλη της δεκαετίας του ’50, αφού είχε χωρίσει την πρώτη του σύζυγο με την οποία είχε αποκτήσει δύο παιδιά.

Με τη Μαίρη Λίντα (φωτ.: finosfilm.com)

Για να καταλάβετε πόσο δημοφιλής ήταν ο Μανώλης Χιώτης, τη δεκαετία του ’60 το όνομα του περιλαμβανόταν μόνιμα σε ειδικό πίνακα Ελλήνων καλλιτεχνών της εθιμοτυπικής υπηρεσίας του υπουργείου Εξωτερικών, για την προτεινόμενη διασκέδαση των υψηλών επισκεπτών της χώρας.

Ο Χιώτης είχε τραγουδήσει μπροστά σε πολλούς ηγεμόνες και άλλους αρχηγούς χωρών, ενώ είχε κληθεί να παίξει ακόμη και στον Λευκό Οίκο, στα γενέθλια του προέδρου Λίντον Τζόνσον.

Η επιστροφή από την Αμερική και το τρίτο στεφάνι

Στο διάστημα 1964-68, ο Χιώτης και η Λίντα έζησαν το αμερικανικό όνειρο – κοινώς, ήταν στην Αμερική. Όταν γύρισε, είχαν αλλάξει όλα. Ακόμα και ο ίδιος, αφού είχε χωρίσει με τη Μαίρη Λίντα και είχε παντρευτεί την τραγουδίστρια Μπέμπα Κυριακίδου.

Με την Μπέμπα Κυριακίδου (φωτ.: Facebook / Μανώλης Χιώτης)

Δυστυχώς, όμως, είχε αλλάξει και η μουσική στη χώρα μας. Είχε μπει το ελαφρολαϊκό, είχαν απαξιωθεί οι συνθέτες και είχαν βγει μπροστά οι τραγουδιστές. Ο πανέξυπνος μουσικός προσπάθησε να βρει τρόπους να κυριαρχήσει ξανά, αλλά έβρισκε πάντα τοίχο. Είχαν αρχίσει και τα προβλήματα υγείας, οπότε ο άλλοτε δοξασμένος και χαμογελαστός Μανώλης Χιώτης ήταν πλέον ένας παραπονεμένος μεσήλικας. Και δυστυχώς η σπουδαιότητα του έργου του, αναγνωρίστηκε –ως συνήθως– μετά θάνατον.

Το κεφάλαιο Μίκης Θεοδωράκης

Μπορεί τη δεκαετία του ’60 –και όχι μόνο, δυστυχώς– να υπήρχαν ήδη οι ταμπελίτσες τύπου «εμπορικός», «λαϊκός» κ.ά., αυτό ωστόσο δεν πτόησε τον Μίκη Θεοδωράκη να συνεργαστεί με τον Μανώλη Χιώτη.

(Φωτ.: lifo.gr)

Οι δυο τους βρέθηκαν μαζί πρώτη φορά το 1960, και μέχρι το 1962 η συνεργασία τους ήταν πολύ στενή. Και όχι μόνο δισκογραφικά, αλλά και στο θέατρο και σε συναυλίες. Όπως αυτές που έγιναν στο θέατρο Κεντρικόν, τον Μάρτιο του 1961 –με Στέλιο Καζαντζίδη–Μαρινέλλα, Μαίρη Λίντα, Γρηγόρη Μπιθικώτση, Τέρη Χρυσό και τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, ενώ Χιώτης-Λίντα είχαν εμφανιστεί το καλοκαίρι του 1962 και στην παράσταση Όμορφη πόλη (σκηνοθεσία Μιχάλης Κακογιάννης, μουσική Μίκης Θεοδωράκης), στο θέατρο Παρκ.

Το 1970 η υγεία του Μανώλη Χιώτη επιδεινώνεται. Αυτό δεν τον εμποδίζει να μεταβεί μαζί με άλλους τρεις καλλιτέχνες έξω από τις φυλακές του Ωρωπού όπου βρισκόταν κρατούμενος από τη δικτατορία ο Μίκης, παίζοντας το τραγούδι «Ροδόσταμο» για συμπαράσταση. Για το λόγο αυτόν, υποστηρίζεται πως αργότερα συνελήφθη προσωρινά και βασανίστηκε από την Ασφάλεια.

Για την ιστορία, ο Μανώλης Χιώτης έφυγε στις 21 Μαρτίου του 1970 εξαιτίας καρδιακής ανεπάρκειας στο «Ιπποκράτειο» Νοσοκομείο της Αθήνας.

Σπύρος Δευτεραίος

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ. αρχείου)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα το 1987 η Εθνική Ελλάδας μπάσκετ κατακτούσε την κορυφή της Ευρώπης

14/06/2025 - 2:50μμ
Ο πίνακας ζωγραφικής «Μάχη πρώτη των Αθηνών» διά χειρός του Παναγιώτη Ζωγράφου και με την καθοδήγηση του Μακρυγιάννη. Η σκηνή από την Ελληνική Επανάσταση περιγράφεται ως εξής: 1. Η Ακρόπολις των Αθηνών, όπου την εκρατούσαν οι εντόποιοι Τούρκοι. 2. Ο Σαρπετζές, ομοίως τον εκρατούσαν οι Τούρκοι. 3. Οι Έλληνες εις τα ταμπούρια των και πολέμουν τους Τούρκους. 4. Οι Έλληνες έβαλαν τας σκάλας και ορμώντες εμβήκαν και εκυρίευσαν τον Σερπετζέν λεγόμενον. 5. Οι Έλληνες και οι Τούρκοι ανακατώθησαν και σκοτώνονται. 6. Αι γυναίκες περιποιούνται τους άνδρας των και τα τέκνα των και συγγενείς των. 7. Μέρος των οικιών των Αθηνών, η Πύλη του Ανδριανού και αι στήλαι του Ολυμπίου Διός. -8. Το Σέντζος (φωτ.: commons.
wikimedia.org/wiki/ File: Zografos-Makriyannis_ 10_First_battle_of_Athens.jpg)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα, το 1822, έγινε η Άλωση της Ακρόπολης των Αθηνών από τους Έλληνες

10/06/2025 - 3:32μμ
Η συνταγή της οικογένειας Νικολαΐδη (πηγή: Γενικά Αρχεία του Κράτους)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Διεθνής Ημέρα Αρχείων: Συνταγή για… πανάδες

9/06/2025 - 7:43μμ
«Ο Ιερός Λόχος μάχεται για την απελευθέρωση της Ελλάδος». Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, Συλλογή Χαρακτικών
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Μάχη του Δραγατσανίου: Το τέλος του Ιερού Λόχου και ο προδομένος Υψηλάντης

7/06/2025 - 5:12μμ
(Φωτ.: aueb.gr & kopa.gr. Εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ηλίας Τσιρκινίδης: Ο Παλαμάς των Ποντίων – Ο Σταυρέτες υμνητής της «ποντιακής νοσταλγίας»

4/06/2025 - 10:17πμ
(Φωτ.: ntng.gr)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ευαγγελία Σαμιωτάκη: Η ηθοποιός που έβαλε σε δεύτερη μοίρα την υποκριτική για την οικογένεια και κέρδισε

3/06/2025 - 1:41μμ
(Εικ.: Χ.Κ.)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ιωσήφ Αντωνόπουλος: Ο εθνομάρτυρας και ιερομάρτυρας μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, ένας πεπαιδευμένος και φιλόμουσος κληρικός

3/06/2025 - 12:30μμ
Αντίγραφα των πινακίδων των ναζί υπάρχουν σήμερα στη μαρτυρική Κάνδανο (φωτ.: EUROKINISSI / Μιχάλης Καραγιάννης)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Το ολοκαύτωμα της Κανδάνου: Οι ναζί αφάνισαν το χωριό στις 3 Ιουνίου 1941

3/06/2025 - 10:15πμ
Οι Λάκης Σάντας και Μανώλης Γλέζος.
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

30 Μαΐου 1941: Πώς ο Γλέζος και ο Σάντας κατέβασαν τη ναζιστική σημαία από την Ακρόπολη

30/05/2025 - 9:06πμ
(Εικ.: Αλεξία Ιωαννίδου)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος και οι τελευταίες ημέρες της Κωνσταντινούπολης

29/05/2025 - 9:46πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Κάγιας Κάλας (φωτ.: EPA / Julien Warnand)

Έκτακτη Σύνοδος των ΥΠΕΞ της ΕΕ με θέμα την κατάσταση στη Μέση Ανατολή

3 ώρες πριν
Η διάσημη αυτή φωτογραφία της Αρμένιας μάνας τραβήχτηκε από τον Άρμιν Βέγκνερ (πηγή: armenian-genocide.org)

Από τις οθωμανικές γενοκτονίες στο νέο τουρκικό επεκτατισμό: Σκέψεις και προτάσεις

4 ώρες πριν
Εικόνα από παλαιότερο γλέντι του δραστήριου Συλλόγου (πηγή: spfth.wordpress.com)

Αποχαιρετιστήριο γλέντι για τον Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης

5 ώρες πριν
Το ισραηλινό σύστημα άμυνας «Iron Dome» δεν επέτρεψε σε πολλούς από τους ιρανικούς πυραύλους να πλήξουν την ισραηλινή επικράτεια. Παρόλα αυτά κάποιοι πύραυλοι βρήκαν τους στόχους τους (φωτ.:  EPA/ Atef Safadi)

Ιράν κατά Ισραήλ: Νέα ομοβροντία πυραύλων – Πλήγματα σε αρκετές περιοχές

5 ώρες πριν
Εικόνα από τις αρχές του 20ού αιώνα, έξω από χάνι του Γεσίρογλη ή Γεσίρογλου στην Τραπεζούντα (φωτ.: facebook.com/ groups/Zafer Duran/ TRABZONDAN ESİNTİLER)

Η φιλοξενία στον Πόντο ήταν μοναδική και θύμιζε αρχαία Ελλάδα – Ένα βράδυ στα Αμπέλια Τραπεζούντας

6 ώρες πριν

Έκτακτο: Σειρήνες ηχούν στην Ιερουσαλήμ

6 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign