pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Δημήτρης Ποταμίτης: Ο μεγάλος αδικημένος του ελληνικού θεάτρου – Πολύ μπροστά από την εποχή του αλλά και πολύ μόνος του

Γεννήθηκε σαν σήμερα, το 1945, στην Κύπρο. Γράφει ο Σπύρος Δευτεραίος

13/03/2024 - 2:04μμ
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

1994. Στο θέατρο «Έρευνας» στου Ζωγράφου έχει αρχίσει να μαζεύεται για την παράσταση. Στον τοίχο κυριαρχούν φωτογραφίες από παραστάσεις προηγούμενων ετών. Και κάπου στο βάθος κάποιες κορνίζες με την παρουσίαση του τωρινού έργου σ’ ένα μικρό κανάλι και μια-δυο κριτικές σε μικρές, άγνωστες εφημερίδες.  Αυτές οι λίγες αναφορές στον Δημήτρη Ποταμίτη ήταν μια κάπως μελαγχολική εξέλιξη καθώς βρισκόμαστε ση δεκαετἰα του ’90, όπου ο καθένας μπορούσε να ανεβάσει ένα έργο σ’ ένα δωμάτιο και να έχουν γράψει κριτικές οι πάντες. Θα πει κάποιος, οι καταχωρήσεις κάνουν τις παραστάσεις; Όχι βέβαια, εξού και 3,5 ώρες μετά οι θεατές που έβγαιναν από το φινάλε της παράστασης ήταν συγκλονισμένοι.

Το έργο ήταν «Οι άγγελοι στην Αμερική» που μια δεκαετία μετά έγινε αμερικανική βραβευμένη μίνι σειρά και το καλοκαίρι του 2011 ανέβηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών, χωρίς να αναφέρεται το πρώτο ανέβασμα του.

Από την παράσταση «Άγγελοι στην Αμερική» (φωτ.: Facebook/ ΘΕΑΤΡΑ ΠΟΥ ΕΚΛΕΙΣΑΝ)

Τη δεκαετία του ’90, το θέατρο στην Αθήνα γιγαντώθηκε, άλλαξε και έγινε μια νέα «ζούγκλα». Κάτι που όπως φάνηκε δεν ταίριαζε σε ένα ξεχωριστό άτομο, όπως ο Κύπριος δημιουργός.

Οι αναζητήσεις και η ΕΟΚΑ

Γεννιέται σαν σήμερα στη Λεμεσό, το 1945, αλλά είχε μεγαλώσει στην Αμμόχωστο, την οποία θεωρούσε  ιδιαίτερη πατρίδα του. Ασχολήθηκε με το θέατρο από την παιδική του ηλικία (στο σχολείο), αλλά ταυτόχρονα αγωνίστηκε, ως νέος, στο πλευρό της πρώτης ΕΟΚΑ εναντίον των Άγγλων. Οι δυο όψεις ενός ξεχωριστού εφήβου. Από τη μια η μελέτη, από την άλλη ο αγώνας.

Όταν τελειώνει το σχολείο έρχεται στην Αθήνα για να σπουδάσει. Μπαίνει στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου όπου είχε καθηγητές μεταξύ άλλων τους Αλέξη Μινωτή, Κατίνα Παξινού, Αλέξη Σολομό, Λυκούργο Καλλέργη, Στέλιο Βόκοβιτς, Άγγελο Τερζάκη. Το ταλέντο «φωνάζει» από την αρχή και  τελειώνοντας τη Σχολή τού γίνεται πρόταση από τον σκηνοθέτη Τάκη Μουζενίδη να παίξει στην Επίδαυρο τον Εύμηλο, στην τραγωδία Άλκηστις του Ευριπίδη. Ακολουθεί η συνεργασία του με τον Μάνο Κατράκη και μετά η συνεργασία του με τον Θεατρικό Οργανισμό «Προσκήνιο» του Αλέξη Σολομού όπου θα εμφανιστεί σε διάφορα έργα τού διεθνούς ρεπερτορίου,.

(Φωτ.: Facebook/ Μικρή και μεγάλη οθόνη)

Παρόλο που ο ελληνικός κινηματογράφος ήταν στην ακμή του, τον ίδιο δεν τον ενδιέφερε η ενασχόλησή του με αυτόν. Ούτε όμως και στο σινεμά της εποχής, ακόμα και το πιο ψαγμένο, είχε θέση ένας εμφανίσιμος μεν νεαρός με όμως εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά και αρκετά αδύνατος. Θα παίξει σε δύο ταινίες (Γεύση από Έρωτα (1966) του Φράνσις Κάραμποτ και Ολοκαύτωμα (1971) του Δημήτρη Παπακωνσταντή) και τέρμα.

Ο Ποταμίτης ζει και αναπνέει για το θέατρο. Και όχι μόνο σαν ηθοποιός. Βρίσκεται σε μια περίοδο που γίνονται σπουδαία πράγματα στο εξωτερικό –εδώ είχαμε χούντα, οπότε…–, βλέπει παραστάσεις στο εξωτερικό, μπορεί και μεταφράζει και είναι 25-26 χρονών. Τότε παίρνει τη μεγάλη απόφαση: Να στήσει ένα δικό του θέατρο, μακριά από το κέντρο αλλά και σε μια περιοχή που ο κόσμος ήθελε να δει κάτι διαφορετικό. Βρίσκει τον κινηματογράφο «Ρέα» στου Ζωγράφου και ξεκινάει να το μετατρέπει σε θέατρο. Η περιοχή –και λόγω των φοιτητών– προσφερόταν, ενώ είχε προγηθεί το 1971 το άνοιγμα του θεάτρου «Στοά» των Θανάση Παπαγεωργίου και Λήδας Πρωτοψάλτη. Οπότε ξεκινάει η σκληρή δουλειά και γίνεται το Θέατρο Έρευνας,στην οδό Ιλισίων 21, στου Ζωγράφου. Το ημερολόγιο έγραφε: Νοέμβριος 1973.

(Φωτ.: Facebook/ Μικρή και μεγάλη οθόνη)

Τα θαύματα γίνονται και στου Ζωγράφου

Έχοντας κάποιον στο μυαλό του την θεατρική Αθήνα, όπου από τους Αμπελοκήπους μέχρι το Φάληρο, υπάρχει έστω και μια σκηνή, ενημερώνουμε ότι τότε το 90% των σκηνών ήταν στο κέντρο της πρωτεύουσας. Ούτε Γκάζι, ούτε Ψυρρή, ούτε τίποτα. Το πιο μακρινό ίσως και να ήταν το θέατρο «Καλουτά» στην Πατησίων. Παράλληλα με την ενήλικη σκηνή, ο Ποταμίτης δημιούργησε και το παιδικό του θεάτρου Έρευνας, όπου σύμφωνα με τους μελετητές είχαν ανέβει σπουδαίες παραστάσεις. Μάλιστα κάποιες από αυτές, όπως τα Παραμύθια του παππού Αριστοφάνη ανέβηκαν και στο εξωτερικό.

Στις πρὀβες της παράστασης «Άνθρωπος Ελέφαντας» (φωτ.: Facebook/ ΘΕΑΤΡΑ ΠΟΥ ΕΚΛΕΙΣΑΝ)

Στην «ενήλικη» σκηνή πάντως κυριαρχούσε το σύγχρονο δραματολόγιο με αποκορύφωμα δύο τεράστιες επιτυχίες: Τον Άνθρωπο Ελέφαντα πριν γίνει ταινία από τον Ντεϊβιντ Λιντς, ενώ νωρίτερα είχε σπάσει τα ταμεία και το Έκβους. Μάλιστα το τελευταίο ο Ποταμίτης το ανέβασε ξανά το 1986. Τότε μάλιστα για το promo της παράστασης είχε φωτογραφηθεί γυμνός μαζἰ με την παρτενέρ του Άννα Ανδριανού στο περιοδικό PLAYBOY. Εκεί είχε δηλώσει μεταξύ άλλων: «Σ’ εκείνη την πρώτη παράσταση υπήρχε γυμνό, όσο υπάρχει και σήμερα, και εν τω μεταξύ το 1975 κανέναν δεν σοκάρισε. Συνέβη, μάλιστα, το αντίθετο. Κάποιος θεατής, μετά από μια παράσταση είχε έρθει στο καμαρίνι και διαμαρτυρήθηκε: “Με ξεγελάσατε. Ήρθα να δω τσόντα και αισθάνθηκα ότι βρισκόμουν σε εκκλησία”».

Ο «κουλτουριάρικος χαβαλές»

Από τα μέσα της δεκαετίας του 80, ο θεατρικός χάρτης αλλάζει ξανά. Πλέον οι μικρές εναλλακτικές σκηνές αρχίζουν να σηκώνουν κεφάλι. Από την άλλη ο Ποταμίτης, θέλει νέα έργα, διαφορετικά, κάτι που κοστίζει. Ο ίδιος προτιμά να σκηνοθετεί και εκτός Ζωγράφου και μάλιστα πιο κόντρα παραστάσεις. Ο άνθρωπος που το χειμώνα ανέβαζε Σάφερ ή Μολιέρο, τα καλοκαίρια μπορούσε να σκηνοθετήσει επιθεωρήσεις στο Δελφινάριο. Η κατάσταση με τα ΜΜΕ και την εξουσία παραμένει το βατερλώ του.

Ο Ποταμίτης δεν δίσταζε να συγκρουστεί πολλές φορές με το υπουργείο Πολιτισμού κατηγορώντας το για το πώς δίνονται οι επιχορηγήσεις. Ονειρευόταν και υποστήριζε δημόσια, ότι το θέατρο θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μορφή έμπνευσης για τους μελλοντικούς πολιτικούς. Ανήκε στους καλλιτέχνες που ήθελε να τονίζει τις ανεπάρκειες και τα τραύματα της κοινωνίας.

(Φωτ.: Facebook/ ΘΕΑΤΡΑ ΠΟΥ ΕΚΛΕΙΣΑΝ)

Λίγο πριν πεθάνει έστειλε επιστολή λέγοντας ότι εγκαταλείπει τη θεατρική δραστηριότητα του θεάτρου Έρευνας ύστερα από 29 χρόνια. Τότε μάλιστα είχε μιλήσει για την «αισθητική του κουλτουριάρικου χαβαλέ ως θεατρική πρωτοπορία».

Οικονομικά βρίσκεται σε αδιέξοδο. Έχοντας να παλέψει και με τον καρκίνο, το 2002 κλείνει το θέατρο, ένα χρόνο πριν κλείσει τα 30 χρόνια λειτουργίας.

Ο Δημήτρη Ποταμίτης, έφυγε πικραμένος από τη ζωή στις 26 Φεβρουαρίου 2003. Έφυγε μόνος, γράφοντας όμως μέχρι το τέλος ποιήματα που τα είχε παραδώσει σε εκδότη για δημοσίευση. Δυστυχώς δεν κατάφερε να επιστρέψει στη σκηνή, όπως είχε γραψει, όταν βέβαια «η μυθολογία ξαναδώσει τη θέση της στην ιστορία». «Ως ιδεολόγος και κυπριακό μουλάρι, δεν με ενδιέφερε αν θα πεινάσω».

Σπύρος Δευτεραίος

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ. αρχείου)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα το 1987 η Εθνική Ελλάδας μπάσκετ κατακτούσε την κορυφή της Ευρώπης

14/06/2025 - 2:50μμ
Ο πίνακας ζωγραφικής «Μάχη πρώτη των Αθηνών» διά χειρός του Παναγιώτη Ζωγράφου και με την καθοδήγηση του Μακρυγιάννη. Η σκηνή από την Ελληνική Επανάσταση περιγράφεται ως εξής: 1. Η Ακρόπολις των Αθηνών, όπου την εκρατούσαν οι εντόποιοι Τούρκοι. 2. Ο Σαρπετζές, ομοίως τον εκρατούσαν οι Τούρκοι. 3. Οι Έλληνες εις τα ταμπούρια των και πολέμουν τους Τούρκους. 4. Οι Έλληνες έβαλαν τας σκάλας και ορμώντες εμβήκαν και εκυρίευσαν τον Σερπετζέν λεγόμενον. 5. Οι Έλληνες και οι Τούρκοι ανακατώθησαν και σκοτώνονται. 6. Αι γυναίκες περιποιούνται τους άνδρας των και τα τέκνα των και συγγενείς των. 7. Μέρος των οικιών των Αθηνών, η Πύλη του Ανδριανού και αι στήλαι του Ολυμπίου Διός. -8. Το Σέντζος (φωτ.: commons.
wikimedia.org/wiki/ File: Zografos-Makriyannis_ 10_First_battle_of_Athens.jpg)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα, το 1822, έγινε η Άλωση της Ακρόπολης των Αθηνών από τους Έλληνες

10/06/2025 - 3:32μμ
Η συνταγή της οικογένειας Νικολαΐδη (πηγή: Γενικά Αρχεία του Κράτους)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Διεθνής Ημέρα Αρχείων: Συνταγή για… πανάδες

9/06/2025 - 7:43μμ
«Ο Ιερός Λόχος μάχεται για την απελευθέρωση της Ελλάδος». Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, Συλλογή Χαρακτικών
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Μάχη του Δραγατσανίου: Το τέλος του Ιερού Λόχου και ο προδομένος Υψηλάντης

7/06/2025 - 5:12μμ
(Φωτ.: aueb.gr & kopa.gr. Εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ηλίας Τσιρκινίδης: Ο Παλαμάς των Ποντίων – Ο Σταυρέτες υμνητής της «ποντιακής νοσταλγίας»

4/06/2025 - 10:17πμ
(Φωτ.: ntng.gr)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ευαγγελία Σαμιωτάκη: Η ηθοποιός που έβαλε σε δεύτερη μοίρα την υποκριτική για την οικογένεια και κέρδισε

3/06/2025 - 1:41μμ
(Εικ.: Χ.Κ.)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ιωσήφ Αντωνόπουλος: Ο εθνομάρτυρας και ιερομάρτυρας μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, ένας πεπαιδευμένος και φιλόμουσος κληρικός

3/06/2025 - 12:30μμ
Αντίγραφα των πινακίδων των ναζί υπάρχουν σήμερα στη μαρτυρική Κάνδανο (φωτ.: EUROKINISSI / Μιχάλης Καραγιάννης)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Το ολοκαύτωμα της Κανδάνου: Οι ναζί αφάνισαν το χωριό στις 3 Ιουνίου 1941

3/06/2025 - 10:15πμ
Οι Λάκης Σάντας και Μανώλης Γλέζος.
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

30 Μαΐου 1941: Πώς ο Γλέζος και ο Σάντας κατέβασαν τη ναζιστική σημαία από την Ακρόπολη

30/05/2025 - 9:06πμ
(Εικ.: Αλεξία Ιωαννίδου)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος και οι τελευταίες ημέρες της Κωνσταντινούπολης

29/05/2025 - 9:46πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Το Ιερό Προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά Βερμίου (φωτ.: Γραφείο Τύπου ΙΜΒΝΚ)

Εκδρομή στην Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο οργανώνουν οι «Τραντέλλενες» της Ξάνθης

15 λεπτά πριν

Το παραθέρισμα στα Κοτύωρα – Το θέρετρο που διάλεγαν Έλληνες, Αρμένιοι και Τούρκοι

45 λεπτά πριν
(Φωτ.: glomex)

Ημαθία: Τροχαίο με έναν νεκρό και έξι τραυματίες στην Εγνατία Οδό

1 ώρα πριν

Ποντιακή βραδιά με τον Ματθαίο Τσαχουρίδη στο Κ. Σχολάρι

2 ώρες πριν
(Πηγή φωτ.: x.com/Mdais)

Ισραήλ-Ιράν: Νέα εκατέρωθεν πλήγματα μέσα στη νύχτα

2 ώρες πριν
(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI /Μιχάλης Καραγιάννης)

Καιρός: Βοριάδες έως 7 μποφόρ και θερμοκρασία έως 33 βαθμούς

3 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign