pontosnews.gr
Κυριακή, 10/08/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Μαρτυρία Γιάννη Σουμελίδη: Δεκαεφτά αντάρτες κατεβήκαμε και τα βάλαμε με χίλιους πεντακόσιους Τούρκους

Όσο ήταν στα αμελέ ταμπουρού, η μάνα, η γυναίκα και τα παιδιά του πέθαναν πίσω στο χωριό. Μοναδική του διέξοδος, το βουνό και το ποντιακό αντάρτικο

5/04/2025 - 9:29μμ
(Φωτ.: Αρχείο Επιτροπής Ποντιακών Μελετών)

(Φωτ.: Αρχείο Επιτροπής Ποντιακών Μελετών)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Ο Γιάννης Σουμελίδης γεννήθηκε στο Κιρέζτεπε (στα τουρκικά kiraz tepe: λόφος με κερασιές), 22 χλμ νοτιοδυτικά της Οινόης και 14 χλμ νοτιοανατολικά της Τέρμε (η ελληνιστική πόλη Θέρμαι). Τις παραμονές του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου ο ελληνικός πληθυσμός του οικισμού ανερχόταν στους 537 κατοίκους. Τα επόμενα χρόνια ωστόσο οι κάτοικοι μειώθηκαν σημαντικά. Προέρχονταν κυρίως από την περιφέρεια Αργυρούπολης και μιλούσαν ποντιακά.

Συντηρούσαν εκκλησία, αφιερωμένη στον Άγιο Γεώργιο και δημοτικό σχολείο. Η οικονομία του οικισμού βασιζόταν ως επί το πλείστον στη γεωργία και από τα προϊόντα που παρήγαγαν οι Έλληνες κάτοικοι εμπορεύονταν αποκλειστικά την κάνναβη, το καλαμπόκι και τα φουντούκια στην αγορά της Οινόης, που αποτελούσε το οικονομικό κέντρο της περιοχής.

Στα τέλη της πρώτης δεκαετίας του 20ού αιώνα πολλοί κάτοικοι της περιοχής, που εργάζονταν εποχιακά ως τεχνίτες, πήραν το δρόμο της ξενιτιάς με προορισμό τη γειτονική Ρωσία.

Η μαρτυρία του Γιάννη Σουμελίδη περιλαμβάνεται στο Αρχείο Προφορικής Παράδοσης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, της μεγαλύτερης και παλαιότερης συλλογής προφορικής ιστορίας στην Ελλάδα και από τις σημαντικότερες της Ευρώπης.

≈

Τον καιρό που ήρθε η εξορία, στον πρώτο τον πόλεμο, εγώ ήμουνα παντρεμένος και είχα δύο παιδιά. Σήκωσαν τον κόσμο από το χωριό και τους πήγαν στο Τογάτ1 και στο Νίκσαρ.2 Εκείνο τον καιρό ήμουν στρατιώτης στα αμελέ ταμπουρού, που λέγανε.

Μια μέρα το σκάσαμε από τα αμελέ ταμπουρού και ήρθαμε κατά το χωριό. Πιάσαμε ένα ζώο να σφάξομε, γιατί ήμαστε νηστικοί. Μιας πιάσαν οι Τούρκοι, μας φέραν στο Εβτζίdερε,3 τουρκικό χωριό. Ήμαστε σχεδόν άρρωστοι.

Όλο τον δρόμο που κάναμε τρώγαμε χόρτα. Μισοπεθαμένοι ήμαστε από τον δρόμο και την ταλαιπωρία και οι Τούρκοι μάς λυπήθηκαν. Ο πρόεδρος του χωριού έφερε κρέατα να φάμε και να συνέλθομε.

Εκεί μας ήρθε η είδηση για τους δικούς μας, πως πήγανε εξορία. Οι περισσότεροι χάθηκαν. Η μάνα μου πέθανε, η γυναίκα μου πέθανε. Πέθαναν και τα μωρά. Δύο μικρά αδέρφια που είχα, αυτά Τουρκάκια έγιναν. Εκεί μέσα στο Τογάτ που γυρνούσαν, κάποιος Τούρκος θα τα μάζεψε κι έτσι τούρκεψαν. […] Από τότε δεν μάθαμε τι απέγιναν. Ήταν πολύ μικρά, γι’ αυτό και τούρκεψαν.

Μια μέρα μάς πήρε ο Τούρκος που μας είχε στο Εβτζίdερε και μας έφερε στην Οινόη. Είπε πως δεν είχαμε φόβο. Αλλά στον δρόμο που ερχόμαστε, είδαμε στρατιώτες Τούρκους. Αυτοί μόλις μάθανε πως ήμαστε Έλληνες στρατιώτες, μας κατέβασαν από τ’ άλογο και μας στείλανε εξορία στο Νίκσαρ. Στο Νίκσαρ που βρέθηκα, είδα το ξαδερφάκι μου. Κι αυτό τούρκεψε. Το είδα και το φώναξα, αλλά δεν στάθηκε. Κάποιος Τούρκος το μάζεψε κι έγινε Τουρκάκι.

Από την εξορία ύστερα από λίγο γύρισα στα μέρη μας, αλλά στο χωριό μου δεν μπήκα. Τρεις ώρες μακριά, σε τουρκικά χωριά πήγα να ζήσω μαζί με τον Μουράτ. Ένα χωριό τουρκικό που πήγαμε, θυμάμαι το λέγανε Κίτdερεσι. Τέσσερις-πέντε μήνες μείναμε εκεί μέσα. Δουλεύαμε στα χωράφια και ζήσαμε. Ύστερα πήγαμε πάλι στο βουνό. […]

Όταν ήμουνα αντάρτης, κατεβήκαμε από το βουνό που ήμαστε και κάψαμε τη Λιμάνdερε. Δεκαεφτά αντάρτες κατεβήκαμε και τα βάλαμε με χίλιους πεντακόσιους Τούρκους που ήταν μέσα στην πόλη και στα γύρω τα βουνά. Αρχηγός μας ήταν ο Μανουσαρίδης. Από το Κερίς ήταν. Είχε πολύ μυαλό και γλίτωσε πολλές ψυχές. […]

Τον καιρό που κατεβήκαμε να κάψομε τη Λιμάνdερε ήταν καλοκαίρι, όπως θυμάμαι. Ιούνιος με Ιούλιο ήταν. Μας φώναξε ο Μανουσαρίδης και μας είπε πόσο δύσκολη ήταν η επιχείρηση, πως δεν ξέραμε αν θα γυρίζαμε ζωντανοί.

«Όποιος θέλει να ‘ρθει» μας είπε, «ας έρθει». Το σχέδιο ήταν, πριν να μπούμε μέσα, να πάρει ο Σαριγιάν με εφτά δικά μας παιδιά στης Εβλιά4 το βουνό, να χτυπήσει τους Τούρκους που ήταν εκεί. Εμείς που θα κατεβαίναμε στο Λιμάνdερε, θα παίρναμε μαζί μας δύο τενεκέδες με πετρέλαιο και δαδιά, για να βάλομε φωτιά στα σπίτια. Τους τενεκέδες με το πετρέλαιο και τα δαδιά τα έδωσε να τα κατεβάσουν οι γέροι. Τα παιδιά τα τίναξε5 αραιά-αραιά γύρω στο χωριό.

Είπε ο Μανουσαρίδης: «Στα κυριότερα σπίτια που είναι οι Τούρκοι θα δώσετε φωτιά. Όπλο δεν θα ρίξετε, μονάχα φωνή θα κάνετε, για να τα χάσουν οι Τούρκοι». Εμείς αρχίζαμε να φωνάζομε. Οι Τούρκοι τα χάσανε. Φώναζαν: «Νέβαρ;».6 Εμείς βοή ακούγαμε από μακριά και είπαμε: «Πάνε τα παιδιά, σκοτώθηκαν τα παιδιά».

Στο μεταξύ μπήκε φωτιά στα σπίτια που ήταν οι Τούρκοι. Πελεκούδια πέφτανε από παντού, το σπίτι κόκκινο είχε γίνει. Ο βοϊνός7 ήταν μεγάλος. Οι Τούρκοι πετούσαν τα όπλα και τρέχανε κατά το βουνό. Εμείς ήμαστε ογδοντατέσσερα όπλα και οι Τούρκοι πολλοί. Ως δύο χιλιάδες θα ήταν.

Στο στενό μέσα, προς του Εβλιά το βουνό, εκεί ο βοϊνός ήταν μεγάλος. Εκεί τρέχανε οι Τούρκοι για να σωθούνε.

Μέσα στη Λιμάνdερε ενός Τούρκου τού κόπηκε το χέρι του μαζί με το όπλο. Πυρομαχικά και τρόφιμα πιάσαμε πολλά. Από όπλα, μονάχα αυτό που κόπηκε μαζί με το χέρι. Εμείς ήμαστε στα καλαμπόκια μέσα κρυμμένοι και περιμέναμε. Τα φύλλα που ήταν ψηλά, μας κρύβανε. Στα καλαμπόκια κρυμμένα ήταν και τα άλογα. Πήγαμε να πάρομε άλογα, για να γυρίσομε καβάλα. Σέλες δεν βρήκαμε. Εμείς από τη χαρά μας άμα βάλαμε φωτιά και τις σέλες στη φωτιά τις ρίξαμε.

Στο Ντερέμπασι από πάνω είχε κάπου εφτιακόσια άτομα μαζεμένα. Αυτά είδαν τη φωτιά στη Λιμάνdερε. Στείλαμε κάποιον να τους πει να ‘ρθουν να πάρουν τα πράματα. Εμείς δεν μπορούσαμε να σταθούμε, έπρεπε να γυρίσομε στα βουνά. Οι άντρες που δεν είχαν όπλα, βρήκαν από κανένα. Από πέντε όπλα αρχίσαμε. Ύστερα σκοτώσαμε μερικούς Τούρκους και κάναμε περισσότερα. Ο Μανουσάρης, που το αποφάσισε και χτυπήσαμε τη Λιμάνdερε, είχε πολύ μυαλό. Τους μπέηδες δεν τους χτυπούσε, γιατί έπαιρνε τα παιδιά τους στο βουνό και τους κρατούσε στο χέρι.

_______
1. Τοκάτη. Ι 2. Νεοκαισάρεια. Ι 3. Τουρκικό χωριό στην περιοχή Τζενίκ. Ι 4. Βουνό κοντά στο χωριό Λιμάνdερε. Ι 5. Εννοεί ότι τα σκόρπισε. Ι 6. Τουρκική έκφραση που σημαίνει «τι τρέχει, τι συμβαίνει;». Ι 7. Βοετός, βόεμαν στο ποντιακό λεξικό, με την έννοια της βοής.
• Το κείμενο, στο οποίο έχει διατηρηθεί η πρωτότυπη γραφή, βρίσκεται στην έκδοση του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών Η Έξοδος, τόμος ΙΑ’, Μαρτυρίες από τον δυτικό παράλιο Πόντο και την Παφλαγονία. Επανέκδοση: εφ. Καθημερινή, σειρά «1922-2022 – Βιβλιοθήκη Μνήμης».
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Πηγή φωτ.: poe.org.gr)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Γενοκτονία των Ασσυρίων: Αναγνώριση από την ελληνική κυβέρνηση ζητά και πάλι η ΠΟΕ με αφορμή τη σημερινή Ημέρα Μνήμης

7/08/2025 - 10:36μμ
Περιμένοντας το συσσίτιο του American Women’s Hospitals στο νησί της Μακρονήσου (πηγή: Αρχειακές συλλογές του Πανεπιστημίου Drextel, American Women’s Hospitals records)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μακρόνησος, το κολαστήριο για τους Έλληνες πρόσφυγες – «Ζούσαμε μες στη βρόμα, στην πείνα και τη δίψα»

2/08/2025 - 8:47μμ
Στιγμιότυπο από την 15η Γενική Συνέλευση της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης Ελληνισμού (ΠΑΔΕΕ) (φωτ.: facebook.com/panos279)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Παγκόσμια Διακοινοβουλευτική Ένωση Ελληνισμού: Δύο ψηφίσματα-μηνύματα για θρησκευτικές ελευθερίες και Γενοκτονία των Ποντίων

25/07/2025 - 10:38πμ
Γυναίκες της Κρώμνης με τοπικές γιορτινές ενδυμασίες (φωτ.: «Η Έξοδος», τόμος Θ', Βιβλιοθήκη Μνήμης της «Καθημερινής»)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Δύο ξεριζωμένες από την Κρώμνη αφηγούνται: Κλαίγαμε χωρίς να μιλάμε και προχωρούσαμε αυτή την πένθιμη πορεία, 7 μέρες και 7 νύχτες

24/07/2025 - 9:04μμ
Πόντιοι αντάρτες (φωτ.: YouTube)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Κωνσταντίνου Λαζ. Παπαδόπουλου: Στους ανήμπορους έδιναν από μιαν σπρωξιά και τους έριχναν στους γκρεμούς

15/07/2025 - 8:15μμ
Ελληνορθόδοξοι πρόσφυγες από τη Σαμψούντα το 1923, κατά τη διάρκεια της ανταλλαγής πληθυσμών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας (φωτ.: wikipedia commons)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Παπαθόδωρου Θεοδωρίδη: «Οι δικοί σας σφάξανε τους δικούς μας, και γι’ αυτό είναι δίκαιο να σας σφάξουμε»

13/07/2025 - 8:11μμ
Γλέντι στην Κοινώνεσσα Σουρμένων για τον εορτασμό του τουρκικού Συντάγματος. 10 Ιουλίου 1908 (πηγή: Συλλογή Άννας Θεοφυλάκτου / Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού Δήμου Καλαμαριάς)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Όταν οι Έλληνες γιόρταζαν για τους Νεότουρκους, τους μετέπειτα σφαγείς τους

10/07/2025 - 10:28πμ
Μαθήτριες σε ελληνικό σχολείο της Φάτσας (φωτ.: «Η Έξοδος», τόμ. ΙΑ')
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Ευστράτιου και Μελέτιου Σιδηρόπουλου: Το σύνταγμα ήταν το δηλητήριο που μας κρυφοπότισαν οι Τούρκοι

9/07/2025 - 9:42μμ
Άποψη του οικισμού της Ίμερας στον Πόντο (φωτ.: «Η Έξοδος» τόμος Ζ')
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Ευρυδίκης Γαλανού: Αφήσαμε τα χώματα που γεννηθήκαμε και που θάψαμε τους ανθρώπους μας, και φύγαμε

5/07/2025 - 10:18πμ
Η εκκλησία του Αγίου Στεφάνου στη Σαφράμπολη μετατράπηκε σε τζαμί με μιναρέ (φωτ.: «Η Έξοδος», τόμος ΙΒ')
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Θεόδωρου Βασιλειάδη: Καθίσαμε έναν μήνα στο δάσος, από τα έλη πίναμε νερό

27/06/2025 - 10:07πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Στο μέτωπο της φωτιάς και το  το Σώμα Σαμαρειτών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού (φωτ.: Facebook / Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός - Περιφερειακό Τμήμα Κομοτηνής)

Κομοτηνή: Μάχη με τη φωτιά, για να μην πλησιάσει σπίτια

12 λεπτά πριν
Η Εθνική Μπάσκετ στο διεθνές ECOMMBX Cup (φωτ.: EUROKINISSI)

Η Ελλάδα απόψε κόντρα στο Ισραήλ, στο φιλικό ενόψει Eurobasket

36 λεπτά πριν
Ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη στα εγκαίνια της 88ης ΔΕΘ στο «Βελλίδειο», Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 2024 (φωτ.: EUROKINISSI / Ραφαήλ Γεωργιάδης)

ΔΕΘ: Κρίσιμο 20ήμερο αποφάσεων για την οικονομία – Τι υπάρχει στο «καλάθι»

59 λεπτά πριν
Η Μονή Πέτρας Ολύμπου (φωτ.: Μητρόπολη Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος)

Μονή Πέτρας Ολύμπου: Από σανατόριο και ψυχιατρείο ξανά στην Εκκλησία, 100 χρόνια μετά

1 ώρα πριν
πομπή προς την Πλατεία του Μικρασιάτη Πρόσφυγα στον Άγιο Δημήτριο Λήμνου (φωτ.: Facebook / Μορφωτικός & Εκπολιτιστικός Σύλλογος Αγίου Δημητρίου)

Λήμνος: Οι πρώτοι Μικρασιάτες πρόσφυγες δεν ξεχάστηκαν – Μια συγκινητική αναδρομή στις ρίζες

2 ώρες πριν
Ξύλινες ματριόσκες σε κατάστημα στη Μόσχα, με τα πρόσωπα των Πούτιν και Τραμπ (φωτ.: EPA / Maxim Shipenkov)

Σε διπλωματικό πόκερ το μέλλον της Ουκρανίας: Συνάντηση Τραμπ-Πούτιν στην Αλάσκα, που ίσως γίνει τριμερής

2 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign