pontosnews.gr
Σάββατο, 13/09/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Η χρονιά φεύγει, οι Μωμόγεροι έρχονται – Από πού κρατάει η… περικεφαλαία τους

Ποιος είναι ο συμβολισμός του ποντιακού εθιμικού δρώμενου, το οποίο διατηρείται, έστω και παραλλαγμένο, στη σύγχρονη εποχή

17/12/2023 - 9:38πμ
Φωτογραφία εποχής με τους Μωμόγερους του Καρυοχωρίου Κοζάνης (φωτ.: «Ποντιακή Εστία»)

Φωτογραφία εποχής με τους Μωμόγερους του Καρυοχωρίου Κοζάνης (φωτ.: «Ποντιακή Εστία»)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Με τις γιορτές προ των πυλών, οι Μωμόγεροι (ή Μωμό’εροι ή Μωμο’έρια) θα αρχίσουν να κάνουν –καθόλου δειλά είναι η αλήθεια– την εμφάνισή τους.

Πρόκειται για ένα ποντιακό λαϊκό δρώμενο με ευχετηριακό χαρακτήρα, το οποίο κανονικά λαμβάνει χώρα συνήθως από τις 15 Δεκεμβρίου έως και τα μέσα Ιανουαρίου, ενώ πλέον δεν λείπουν οι φορές που διαρκεί μέχρι και την Καθαρά Δευτέρα, την πρώτη ημέρα της Μεγάλης Σαρακοστής.

Οι ρίζες του βρίσκονται στους προχριστιανικούς χρόνους· μάλιστα ορισμένοι το συνδέουν με τους σάτυρους της αρχαιότητας και τους διονυσιακούς διθυράμβους, καθώς και με τον αρχαιοελληνικό θεό Μώμο, γιο του Ύπνου και της Νύχτας, ο οποίος ήταν ο θεός της χλεύης και του σκώμματος, της ειρωνείας και του σαρκασμού, προσωποποίηση της κοροϊδίας και της αποδοκιμασίας.

Ένας από τους πρώτους ομίλους Κοτσιαμάνων, στον Τετράλοφο Κοζάνης (έτος 1926 ή 1927). Τη φωτογραφία παραχώρησαν οι Θεόδωρος και Νικόλαος Πιλαλίδης

Υπάρχουν επίσης θεωρίες που υποστηρίζουν ότι οι Μωμόγεροι ήταν είτε οι 12 ιερείς του Μώμου, είτε συμβόλιζαν τους στρατηγούς του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Άλλωστε η ετυμολογία της ονομασίας δεν είναι ξεκάθαρο αν προέρχεται από τις λέξεις μίμος και γέρος, παραπέμποντας στις μιμητικές κινήσεις των πρωταγωνιστών-γερόντων, ή Μώμος και γέρος από τον αρχαιοελληνικό θεό.

Μεταβολή μέσα στους αιώνες

Το έθιμο είχε αρχικά τελετουργικό χαρακτήρα, στη συνέχεια όμως μεταβλήθηκε λόγω των επιδράσεων που δέχτηκαν οι Μωμόγεροι τόσο από το περιβάλλον τους, όσο και από τις γειτονικές κουλτούρες.

Τα πρωταρχικά στοιχεία αντικαταστάθηκαν από άλλα της βυζαντινής περιόδου, κατά την οποία, με την καθιέρωση του χριστιανισμού από τον Μεγάλο Κωνσταντίνο το έθιμο πολεμήθηκε, όπως και όλες οι ειδωλολατρικές-παγανιστικές εκδηλώσεις.

Μωμόγεροι από τα Αλωνάκια Κοζάνης, το 1954 (φωτ.: Ποντιακή Εστία)

Ωστόσο, ήταν τόσο βαθιά ριζωμένο στις καρδιές των ανθρώπων, που δεν μπόρεσε να το εξαλείψει κανένας νόμος.

Οι νέοι, ντυμένοι με δέρματα γιδιών και τράγων και με τη μορφή ζώων, τραγουδούσαν σε πομπή σατιρικά άσματα και έπαιζαν δράματα με αρχαίες υποθέσεις στους δρόμους, τις πλατείες και τις αυλές των σπιτιών με τη συμμετοχή λαϊκών καλλιτεχνών καθ΄ όλη τη βυζαντινή περίοδο. Οι διάλογοι γίνονταν συνήθως στην τουρκική γλώσσα και αργότερα επικράτησαν τα ελληνικά.

Ενδεικτικά, στο μαρτύριο του Αγίου Δασίου (μαρτύρησε στο Δορύστολο της Μοισίας το 304 μ.Χ. κατά το διωγμό των χριστιανών τις ημέρες του αυτοκράτορα Διοκλητιανού) αναφέρεται ότι οι χριστιανοί κατά τις Καλένδες του Ιανουαρίου –σύμφωνα με τα ελληνικά έθιμα– εξακολουθούσαν να μεταμφιέζονται, να ενδύονται δέρματα τράγων και γιδιών και να αλλάζουν τη μορφή τους.

Κοτσιαμάνοι από τον Τετράλοφο Κοζάνης, τις δεκαετίες 1970-1980. Τη φωτογραφία παραχώρησαν οι Θεόδωρος και Νικόλαος Πιλαλίδης

Το γεγονός αυτό επιβεβαίωνε και ο επίσκοπος της Αμάσειας του Πόντου Αστέριος (400 μ.Χ.), ο οποίος σε λόγο του κατά των Καλενδών, δηλαδή του λαϊκού εορτασμού της Πρωτοχρονιάς, ανέφερε για θορυβώδη εορτασμό και μεταμφιέσεις την 1η Ιανουαρίου.

Χορός μπροστά στη διατηρημένη έως και σήμερα εκκλησία του Αγίου Γρηγορίου στη Λιβερά της Ματσούκας (Ιανουάριος 2009, Τουρκία). Τη φωτογραφία παραχώρησαν οι Θεόδωρος και Νικόλαος Πιλαλίδης

Φαίνεται λοιπόν ότι και το έθιμο των Μωμόγερων, που έχει λαϊκό χαρακτήρα με προθεατρική μορφή, διασώθηκε μέσω των αιώνων με τις γιορτές των Σατουρναλίων, δηλαδή των Κρανίων, όπου τους μήνες Δεκέμβριο-Ιανουάριο (17 Δεκεμβρίου – 1 Ιανουαρίου ή 15 Δεκεμβρίου – 15 Ιανουαρίου ή και μέχρι τέλος Φεβρουαρίου) οργανώνονταν γιορτές κάθε χρόνο στις περισσότερες πόλεις και τα χωριά του Πόντου.

Έτσι, σε βάθος χρόνων και δεδομένου ότι τα Χριστούγεννα στον Πόντο γιορτάζονταν με μεγάλη ευλάβεια, το έθιμο απέκτησε χριστιανικό χαρακτήρα.

Από τις προβιές στις φουστανέλες

Οι αρχικές ενδυμασίες των μεταμφιεσμένων περιλάμβαναν μάσκες από δέρματα ζώων, δορές τράγου, αλεποουρές και ουρές λαγών, δείχνοντας την αρχαϊκή καταγωγή του συγκεκριμένου εθίμου.

Επίσης, χαρακτηριστική ήταν η παρουσία ξηρών καρπών, βοτάνων και διαφόρων οπωρικών, τα οποία ορισμένα από τα πρόσωπα του θιάσου είχαν κρεμασμένα γύρω από το λαιμό τους σε αρμαθιές, υποδηλώνοντας τη γονιμότητα της γης.

Οι Μωμόγεροι παλεύουν με τον διάβολο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης (φωτ.: ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ / Κώστας Παπαδόπουλος)

Η φουστανέλα προστέθηκε περίπου στα μέσα του 19ου αιώνα, στο πλαίσιο της ποικιλομορφίας των Μωμόγερων και της εξελικτικής πορείας της παράδοσης. Δημιουργοί και εμπνευστές ήταν Έλληνες του Πόντου, οι οποίοι κατάφεραν να ενσωματώσουν έντονα ελληνικά στοιχεία στη φορεσιά προκειμένου να τονίσουν την ύπαρξη ελληνικής κοινότητας στην περιοχή εν μέσω τουρκικών πιέσεων και εξισλαμισμών.

Χαρακτηριστική είναι η αναφορά τού καταγόμενου από τη Λιβερά της Ματσούκας Χρύσανθου Δημητριάδη στην εργασία που κατέθεσε στην Ποντιακή Εστία: «Ήτο δε χάρμα οφθαλμών και ψυχής, να βλέπει κανείς 150-200 φουστανελοφόρους, ντυμένους καλά και αρματωμένους, να παρελαύνουν ή να χορεύουν στις πλατείες και στους δρόμους της Υποδιοικήσεως και να τραγουδούν ελληνικά και ποντιακά τραγούδια».

Μωμόγεροι της Κοζάνης στην πλατεία της Καρδίτσας, γύρω από τη νύφη (φωτ.: EUROKINISSI / Βάιος Χασιάλης)

Κάτι παρόμοιο είχε καταθέσει και ο Ι. Αβραμάντης στην Ποντιακή Εστία, στο λήμμα «Μωμοέρια»: «Σο Καπίκιοϊ και ση Λιβερά εγίνουσαν Μωμοέρια τα κάλαντα, εφόρνανε ελλενικόν φορεσίαν, με φουστανέλλας και περικεφαλαίας».

Έτσι, η ενδυμασία των Μωμόγερων αποτελούταν από περικεφαλαία, γιλέκο, φουστανέλα, βράκα, ζώνη, φούντες, κουδούνια και ξύλινα κοντάρια.

Τα χρώματα της φορεσιάς ήταν το μπλε και το άσπρο από την ελληνική σημαία, καθώς και το πράσινο και το κόκκινο για να ξεγελούν τους Τούρκους. Στην περικεφαλαία τους υπήρχαν κορδέλες, κουμπιά και καθρεφτάκια.

Περίτεχνες περικεφαλαίες στην Πρέβεζα (φωτ.: EUROKINISSI / Γιώργος Ευσταθίου)

Με την ανταλλαγή των πληθυσμών το 1923 οι Πόντιοι πρόσφυγες μπόρεσαν να φέρουν μαζί τους λιγοστά πράγματα κατά τη μετανάστευσή τους στον ελλαδικό χώρο.

Ωστόσο, ανάμεσα σε αυτά βρίσκονταν περικεφαλαίες και εγκόλπια Μωμόγερων, και έτσι συνέχισαν να τελούν το έθιμο ακόμη και μετά την εγκατάστασή τους στη Μακεδονία, με μια διακοπή στα χρόνια της γερμανικής κατοχής και την απαγόρευση της μάσκας στη διάρκεια του Εμφυλίου, για λόγους ασφαλείας.

Μωμόγεροι στο κτήριο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (φωτ.: ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ / Γιώργος Κωνσταντινίδης)

Αυτή τη νύφη ποιος θα την πάρει;

Το έθιμο των Μωμόγερων έχει καταμετρημένες πάνω από 50 παραλλαγές, ωστόσο η κεντρική ιδέα είναι παντού η ίδια⋅ η αναγέννηση της φύσης και η αλλαγή του νέου έτους μέσω της σάτιρας.

Κεντρικό πρόσωπο του εθίμου είναι η νύφη, η οποία αντιπροσωπεύει τη βλάστηση και τη γονιμότητα της γης.

Μαζί της πρωταγωνιστούν ο γέρος και ο νέος, οι οποίοι κατά τη διάρκεια του δρώμενου συγκρούονται για να τη διεκδικήσουν. Νικητής αναδεικνύεται πάντα ο νέος, συμβολίζοντας την αντικατάσταση του παλιού χρόνου με τον καινούργιο.

Πολλές φορές, ο νέος ήταν ο Ακρίτας, του οποίου οι θρύλοι και τα ηρωικά κατορθώματα είναι γνωστά και προβάλλονταν ως διαχρονική αξία της παράδοσης, εκφράζοντας την ακατάβλητη ελληνική δύναμη απέναντι στους Τούρκους.

Και ο διάβολος μέσα στο χορό των Μωμόγερων (φωτ.: EUROKINISSI / Γιώργος Ευσταθίου)

Στο έθιμο μετέχουν μόνο άνδρες, ενώ κατά περίπτωση άλλαζαν τα πρόσωπα που πλαισίωναν τη βασική τριάδα. Μπορούσαν να είναι είτε χορευτές, είτε επιπρόσθετοι χαρακτήρες, όπως ο διάβολος που συνήθως κάνει «αταξίες» και πειράγματα στα σπίτια που επισκέπτονται, ή ο αστυνόμος που φροντίζει για την τάξη και την ασφάλεια, ενώ επιβάλει πρόστιμα σε όποιον πειράξει τη νύφη ή τον γέρο.

Υπάρχει ο χαρακτήρας του γιατρού που είναι υπεύθυνος για την σωματική και ψυχική υγεία των συμμετεχόντων και μπορεί να προβεί σε εξετάσεις και χορήγηση φαρμάκων όπου απαιτείται, καθώς και η γριά που συνήθως προκαλεί το γέλιο.

Η νύφη με τους Μωμόγερους (φωτ.: EUROKINISSI/Γιώργος Ευσταθίου)

Σε μερικές παραλλαγές εμφανίζεται και ο Άγιος Βασίλης, καθώς είχε κυριαρχήσει στο χριστιανικό χώρο της Ανατολής, συμβολίζοντας την ορθόδοξη πίστη και το ορθόδοξο πνεύμα.

Οι νέοι θεωρούσαν μεγάλη τους τιμή τους τη συμμετοχή και όλοι ήθελαν μία θέση στο θίασο. Με το που εξασφάλιζαν πρόσκληση για συμμετοχή, οι ίδιοι και οι οικογένειές τους άρχιζαν να ετοιμάζουν τη φορεσιά, καθώς αποτελούσε προσωπική περιουσία του κάθε μέλους. Στόλιζαν τα γιλέκα και τις φανταχτερές περικεφαλαίες με περίτεχνο τρόπο κι ετοίμαζαν διπλοραμμένες φουστανέλες.

Με τη σφραγίδα της UNESCO

Η πίστη των Ποντίων στο έθιμό τους και η προσεκτική αναβίωσή του οδήγησαν στα τέλη του 2016 τη Διακυβερνητική Επιτροπή της Σύμβασης για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO να εγκρίνει την πρόταση του υπουργείου Πολιτισμού και να εγγράψει στον αντιπροσωπευτικό κατάλογό της το εθιμικό δρώμενο των Μωμόγερων, με βάση την παραλλαγή της Λιβεράς, όπως αυτή παρουσιάζεται μέχρι και σήμερα σε 8 ποντιοχώρια της ευρύτερης περιοχής της Κοζάνης.

Μωμόγεροι και στη Γερμανία, από το σύλλογο Ποντίων του Waiblingen (φωτ. Facebook / Argo WN)

Διαφυλαγμένο πλέον, το δρώμενο εξακολουθεί να αναβιώνει δυναμικά και στις μέρες μας, σε διάφορα μέρη της Ελλάδας, αλλά και του κόσμου, όπου διαμένουν Πόντιοι.

Ο πρώτος χορός στήνεται στην αυλή της εκκλησίας, σε αντιστοιχία με τη συνήθεια να ξεκινούν οι εκδηλώσεις στη Λιβερά του Πόντου από το προαύλιο του Αγίου Γεωργίου. Οι κάτοικοι περιμένουν με ανυπομονησία την ευχάριστη επίσκεψη της πομπής, προετοιμάζοντας μεζέδες και κεράσματα, με τη συνοδεία ποτού, συνήθως τσίπουρου.

Οι λαϊκοί αυτοσχέδιοι θίασοι δίνουν παραστάσεις σε αυλές σπιτιών, σε διασταυρώσεις δρόμων και σε πλατείες χωριών και πόλεων. Καθένας συνοδεύεται παντού και πάντοτε από οργανοπαίκτες, καθώς η μουσική υπόκρουση θεωρείται απαραίτητο στοιχείο για κάθε παράσταση.

Παρόλο που το περιεχόμενο των παραστάσεων είναι κατά κανόνα κωμικό, υπάρχουν και παραλλαγές με σοβαρό περιεχόμενο ή κοινωνικές διαστάσεις, καθώς, πολλές φορές συγκεντρώνονταν χρήματα, τα οποία είτε μοιράζονταν σε φτωχές οικογένειες, είτε πήγαιναν στο ταμείο της κοινότητας, της σχολικής εφορείας ή της εκκλησιαστικής επιτροπής.

Στο τέλος ακολουθούν πάντοτε χορός, τραγούδι και τρικούβερτο γλέντι.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Πηγή: mus.gen.tr)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Εντίλ εκούζ: Με νταούλια και… πονηριές οι αγώνες των βοδιών στον Πόντο

12/09/2025 - 8:47μμ
(Φωτ. αρχείου)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το φθινόπωρο με τα… λόγια της ποντιακής διαλέκτου

6/09/2025 - 5:27μμ
Σταυρίτες, ο μήνας της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού - Cover Image
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Σταυρίτες, ο μήνας της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού

1/09/2025 - 8:38πμ
Στο παρχάρι, αποχαιρετισμός των παραθεριστών από την Τραπεζούντα (φωτ.: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών / δωρήτρια: Αθηνά Μακρίδου-Καλλιγά)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

31η Αυγούστου, η κλειδοχρονιά της ποντιακής παράδοσης

31/08/2025 - 8:36πμ
(Φωτ.: Richard Bartz / commons.wikimedia.org)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Λαϊκή ιατρική στον Πόντο: Οι χίλιες και δύο χρήσεις των προϊόντων της μέλισσας – Από το μέλι μέχρι το κερί

30/08/2025 - 8:00μμ
Ακουαρέλα του Χρήστου Γ. Δημάρχου με θέμα τη γαμήλια πομπή
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ποντιακά έθιμα και τραγούδια του γάμου

24/08/2025 - 11:05πμ
Στις καλαμένιες καλαθούνες οι σοδειές (φωτ.: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Οι Αύγουστοι των Ποντίων είχαν λεφτοκάρυα, καπνά και κοκκύμελα

10/08/2025 - 3:48μμ
Στην περιοχή που περικλείεται από τη Ματσούκα, τα Πλάτανα και τη Τόνγια, και σήμερα ονομάζεται Ντούζκιοϊ βρίσκονταν τα μοναστήρια Καραπτάλ και Χωνευτέρ' (πηγή: facebook.com/bdeveci61)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το μυστικό του Γιακούπ-αγά: Τα μοναστήρια όπου πήγαιναν Τούρκοι αγάδες από Ματσούκα, Πλάτανα και Τόνγια αλλά όχι χριστιανοί

1/08/2025 - 3:02μμ
(Πηγή: YouTube/ Kostis Vasiliadis)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κωστής Βασιλειάδης, Κώστας Ορφανίδης και Γιώργος Ζήγος ενώνουν τις φωνές τους για το «Ε! κορτσόπον, ντο τερείς»

23/07/2025 - 1:30μμ
Ο ναός του Προφήτη Ηλία στην ενορία Πινατάντων της Σάντας (φωτ.: Facebook / Ψηφιακή Σάντα / Christos Xenidis)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ο Προφήτης Ηλίας και ο θρύλος για τη βροχή – Από το Καρς, στην ποντιακή διάλεκτο

20/07/2025 - 11:34πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η επετειακή σημαία για τη Μικρασιατική Καταστροφή κυματίζει στο δημαρχείο Χαλανδρίου (φωτ.: Δήμος Χαλανδρίου)

Χαλάνδρι: Στο δημαρχείο κυματίζει σημαία για τα 103 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή

7 λεπτά πριν
Επιστροφές από τον ΕΦΚΑ σε ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες, αυτοαπασχολούμενους

e-ΕΦΚΑ & ΔΥΠΑ: Τα επιδόματα που θα καταβληθούν έως τις 19 Σεπτεμβρίου – Ποσά και ημερομηνίες

35 λεπτά πριν
(Φωτ. αρχείου: pixabay.com/geralt)

Ωραιόκαστρο: Ανήλικοι έβρισαν και χτύπησαν 15χρονο, τον έβαλαν να ζητήσει συγγνώμη και ανέβασαν στο διαδίκτυο το βίντεο που τράβηξαν

1 ώρα πριν
(Φωτ.: Ελληνική Κωπηλατική Ομοσπονδία)

Βαλκανικό πρωτάθλημα κωπηλασίας: Επτά μετάλλια στην πρεμιέρα στα Γιάννενα

2 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Αντώνης Νικολόπουλος)

Παγκόσμιο πρωτάθλημα στίβου: Άνετα στον τελικό του επί κοντώ ο Καραλής

2 ώρες πριν
(Φωτ.: Βαλεντίνα Ουσταμπασίδου για το pontosnews.gr)

Ποντιακές μνήμες στην Εορδαία – Απόψε στα Κομνηνά

2 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign