pontosnews.gr
Παρασκευή, 7/11/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Η οικουμενικότητα της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και η εξέλιξή της σε ελληνικό χριστιανικό κράτος (Μέρος Β΄)

Γράφει η Αλεξία Π. Ιωαννίδου

11/08/2022 - 1:32μμ
(Φωτ.: Metropolitan Museum of Art / commons.wikimedia.org)

(Φωτ.: Metropolitan Museum of Art / commons.wikimedia.org)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, όπως είπαμε στο πρώτο μέρος του άρθρου, όσον αφορά το διοικητικό σύστημα –και ιδιαιτέρως τη διοίκηση του στρατού– αποτελούσε συνέχεια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, και όσον αφορά τις εσωτερικές δομές της, αποτελούσε συνέχεια των ελληνιστικών κρατών. Τι συνέβαινε όμως στην καθημερινή ζωή; Σε ποιες γλώσσες επικοινωνούσαν οι υπήκοοι της αυτοκρατορίας και σε ποια συναλλάσσονταν με το κράτος;

Ήταν τα ελληνικά ξανά η «κοινή» ομιλούμενη, και πότε ο πολίτης της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας ταυτίστηκε με την ελληνική πολιτιστική ταυτότητα;

Ελληνική γλώσσα

Η λατινική γλώσσα από τα μέσα του 5ου αιώνα σταδιακά υποβαθμίζεται. Αρωγός στην υποχώρησή της έναντι της ελληνικής είναι το γεγονός της απώλειας του μεγαλύτερου τμήματος της αυτοκρατορίας στη Δύση. Έτσι, ο 7ος αιώνας βρίσκει την αυτοκρατορία να μιλάει ελληνικά σε όλες τις πτυχές της ιδιωτικής και δημόσιας ζωής. Ωστόσο, η βυζαντινή κοινωνία δεν έπαψε ποτέ να χαρακτηρίζεται από φυλετική πολυμορφία και πολυγλωσσία. Πολλοί από τους κατοίκους της αυτοκρατορίας μιλούσαν και έγραφαν σε άλλες γλώσσες, ενώ στην πρωτεύουσα Κωνσταντινούπολη, εκτός από την επίσημη γλώσσα, τα ελληνικά, μπορούσε να ακούσει κάποιος και λατινικά, αρμενικά, γεωργιανά, συριακά, σλαβικά, αραβικά, και μετά τον 11ο αιώνα –εποχή της φραγκοκρατίας– ιταλικά, γαλλικά και άλλες Δυτικές γλώσσες.

(Φωτ.: Metropolitan Museum of Art / commons.wikimedia.org)

Κατά τη χιλιετή διάρκεια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας η ελληνική γλώσσα υπέστη πολλές αλλαγές. Η αρχαιοελληνική προσωδιακή προφορά αντικαταστάθηκε με την τονική, δηλαδή εξαφανίστηκε η ποιότητα των φωνηέντων (μακρών και βραχέων) χάριν της απλοποίησης της γλώσσας, γεγονός που φέρνει τη γλώσσα που ομιλούνταν στην αυτοκρατορία πιο κοντά στη νεοελληνική παρά στην αρχαιοελληνική. Παράλληλα όμως με την απλή καθομιλουμένη της καθημερινότητας, διατηρήθηκαν και μερικά γλωσσικά ιδιώματα της Αρχαιότητας, όπως η αττική διάλεκτος. Η αττική ήταν η γλώσσα που χρησιμοποιούσαν οι λόγιοι, αυτοί που ετύγχαναν ανώτερης παιδείας και γενικά όσοι ανήκαν στην πνευματική ελίτ του Βυζαντίου, όπως η Άννα Κομνηνή που έγραψε σε αυτήν το εγκώμιο του πατέρα της Αλεξίου, στο έργο της Αλεξιάς.

Λόγω του ολιγάριθμου κοινού στο οποίο μπορούσε να γίνει αντιληπτή, αλλά και της αρνητικής στάσης της εκκλησίας προς αυτήν (την χαρακτήρισε γλώσσα επιτηδευμένη που μοιάζει «με το μέλι που στάζει από το στόμα μιας πόρνης»), η αττική δεν έχαιρε μεγάλης εκτίμησης στο Βυζάντιο και η χρήση της ήταν περιορισμένη.

Μετά την επέλαση των σταυροφόρων, ο ελληνισμός –περικυκλωμένος και απειλούμενος από εχθρικούς λαούς– έχει βαθύτερη συνείδηση του εαυτού του ως ιδιαίτερης πολιτικής και πολιτιστικής οντότητας. Η ελληνικότητα προβάλλεται με παρρησία και υπερηφάνεια από τους λογίους της εποχής, που θεωρούν τα έργα τους ως συνέχεια της ελληνικής κληρονομιάς. Η ονομασία «Έλλην» ανακτά τη διττή της σημασία που αφορά το εθνολογικό και το πολιτιστικό της περιεχόμενο. Έλληνας ονομάζεται όποιος μετέχει της ελληνικής παιδείας και όποιος έλκει την καταγωγή του από ελληνική γενιά.

Νικήτας Χωνιάτης

Για δεύτερη φορά στην ιστορία οι Βυζαντινοί λόγιοι, μετά τους προγόνους τους αρχαίους Έλληνες, διακρίνουν τους ανθρώπους σε Έλληνες και… βαρβάρους. Ο Νικήτας Χωνιάτης, υψηλόβαθμος αξιωματούχος του βυζαντινού κράτους και ιστορικός που περιγράφει τις θηριωδίες των Δυτικών κατά την άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1204, γράφει: «Πώς αν είην εγώ το βέλτιστον χρήμα, την ιστορίαν, το κάλλιστον εύρημα των Ελλήνων, βαρβαρικαίς καθ’ Ελλήνων πράξεσι χαριζόμενος;», δηλαδή: «πώς μπορώ το λαμπρό εφεύρημα των Ελλήνων, την ιστορία, να την λερώσω με τις βαρβαρικές πράξεις;».

Κατά τη βυζαντινολόγο Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ, η Βυζαντινή Αυτοκρατορία δεν υπήρξε ποτέ –κατ’ αναλογία του Δυτικού Μεσαίωνα– ο ελληνικός Μεσαίωνας, κι αυτό γιατί ούτε τα κοινωνικά χαρακτηριστικά του Δυτικού Μεσαίωνα είχε (δεν υπήρχαν φέουδα στην Ανατολή) ούτε και τα οικονομικά (δεν υπήρχε ανταλλακτικό εμπόριο, αλλά από τη γένεσή της είχε δικό της νόμισμα). Θα μπορούσαμε να συμπληρώσουμε πως ούτε τα πολιτιστικά χαρακτηριστικά της Δύσης είχε ποτέ το Βυζάντιο, σε όποια παρακμή κι αν έπεφτε (δεν έκαιγε ποτέ μάγισσες και απαγορευόταν η θανατική ποινή).

Νόμισμα του Κωνσταντίνου ΙΑ΄ Παλαιολόγου, 1448-1453 (φωτ.: Classical Numismatic Group / commons.wikimedia.org)

Τουναντίον, οι Βυζαντινοί λόγιοι και καλλιτέχνες προκάλεσαν την αναγέννηση την οποία οικειοποιήθηκαν οι κάτοικοι της Δυτικής Ευρώπης, όταν πια ο ελληνισμός είχε υποδουλωθεί στον οθωμανικό ζυγό και ζούσε τη μεγαλύτερη οπισθοδρόμησή του. Ήταν μια θαυμάσια ευκαιρία για τους Δυτικούς του καθολικού δόγματος, την ώρα που έβγαιναν από τα σκοτάδια του Μεσαίωνά τους και αποκτούσαν συλλογική ευρωπαϊκή συνείδηση, να «αποτελειώσουν» τους Ρωμιούς «σχισματικούς αδελφούς» τους, ενώ παράλληλα αναπτύσσονταν χρησιμοποιώντας τα θεμέλια που οι τελευταίοι έκτιζαν για δύο χιλιάδες χρόνια.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία πως όταν μιλάμε για Βυζάντιο μιλάμε για ελληνικότητα, και οι πηγές που αναφέρουν τη σχέση μεταξύ τους είναι πάμπολες:

  • Ο Ιωάννης Βατάτζης, ο δεύτερος αυτοκράτορας της Νίκαιας (χρόνος βασιλείας: 1222-1254), αναφέρει: «Εν τω γένει των Ελλήνων ημών, η σοφία βασιλεύει».
  • Ο Άγιος Ευστάθιος, Επίσκοπος Θεσσαλονίκης τον 12ο αι. μ.Χ., έχοντας λάβει υψηλή θεολογική αλλά και φιλοσοφική μόρφωση λέει στην ομιλία του για την Αγία Τεσσερακοστή: «Εις τε τον καθ’ ημάς Έλληνα και εις Βάρβαρον».
  • Ο ηγεμόνας Μιχαήλ της δυναστείας των Αγγέλων αποκαλεί το Δεσποτάτο της Ηπείρου: «Της Ελλάδος».
  • Ο Βυζαντινός λόγιος του 15ου αι. μ.Χ. Ιωάννης Αργυρόπουλος αποκαλεί τον Ιωάννη Ε΄ τον Παλαιολόγο: «Ω της Ελλάδος ήλιε βασιλεύ».
  • Ο ιδρυτής της δυναστείας των Παλαιολόγων Μιχαήλ Η΄, κατά τον 13ο αι. μ.Χ. υπερηφανεύεται γιατί οι υπήκοοί του: «Ου μιξοβάρβαρου λαού το φθέγμα φύρδην προϊεμένου» μιλούν, αλλά «Την Ελληνίδα γλώτταν την ορθορρήμονα».
  • Ο λόγιος αυτοκράτωρ Κωνσταντίνος Ζ΄ ο Πορφυρογέννητος, στο Περί την βασίλειον τάξιν αναφέρει πως η ελληνική παιδεία και η ελληνική μουσική δεν ήταν αντίθετες προς την παιδεία και μουσική των χριστιανών, αλλά προς αυτές των βαρβάρων.
  • Ο τελευταίος αυτοκράτορας (και αγαπημένος των Ελλήνων για τη στάση του) Κωνσταντίνος ΙΑ΄ ο Παλαιολόγος, σε μια από τις τελευταίες εκκλήσεις του προς τους συναγωνιστές υπηκόους του για αντίσταση κατά των στιφών των βαρβάρων, χαρακτηρίζει την πόλη τους «Ελπίδα και χαρά πάντων των Ελλήνων».
  • Τέλος, ο Ακάθιστος Ύμνος, το ύψιστης τεχνικής αλλά και δογματικής ποίημα για την Υπεραγία Θεοτόκο Στρατηγό, υπερασπιστή και πολιούχο της Κωνσταντινούπολης, που αποδίδεται στον Ρωμανό τον Μελωδό τον 6ο αι. μ.Χ., δέχεται επιρροές (σε μερικά σημεία) από αρχαιοελληνικό ύμνο:

Χαίρε κλίμαξ επουράνιε
Ακάθιστος Ύμνος

Χαίρε δε και κλίμαξ ποτί ουρανόν αστερόεντα
Ορφικός Ύμνος προς την υψίστην θεά

Αλεξία Π. Ιωαννίδου
MSc Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων

Βιβλιογραφία
— Σ. Ευθυμιάδης κ.ά., Δημόσιος και ιδιωτικός βίος στον βυζαντινό και μεταβυζαντινό κόσμο, εκδ. ΕΑΠ, Πάτρα 2001, σ. 22-29, 124-129, 219-220.
— C. Mango, Βυζάντιο. Η αυτοκρατορία της Νέας Ρώμης, εκδ. ΜΙΕΤ, Αθήνα (ανατ.) 2002, σ. 29-43.
— J.-P. Migne, Ελληνική Πατρολογία, τόμ. 135, σ. 708.
— Ν. Σβορώνος, Το ελληνικό έθνος. Γένεση και διαμόρφωση του νέου ελληνισμού, εκδ. Πόλις, Αθήνα 2004, σ. 50-71.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ο Μεταξάς στο Εθνικό Ίδρυμα Ραδιφωνίας για το διάγγελμα (πηγή: ioannismetaxas.gr)
ΙΣΤΟΡΙΑ

28η Οκτωβρίου 1940: Ο Μεταξάς παραλαμβάνει το τελεσίγραφο από τον Γκράτσι – Το διάγγελμα που ξεσήκωσε τον ελληνικό λαό

28/10/2025 - 1:57μμ
Από το εξώφυλλο της έκδοσης
ΙΣΤΟΡΙΑ

«Ημερολόγιον Επιχειρήσεων Γενικού Στρατηγείου»: Μια σπάνια συλλεκτική έκδοση για το Έπος του ’40

28/10/2025 - 11:10πμ
Αριστερά, η πρώτη καλλιτεχνική φωτογραφία της Σοφίας Βέμπο το 1933 και δεξιά ένα μεταγενέστερο πορτραίτο της (φωτ.: facebook/Σοφία Βέμπο, η τραγουδίστρια της Νίκης)
ΙΣΤΟΡΙΑ

ΥΜΑΘ: Όταν η «Τραγουδίστρια της Νίκης» Σοφία Βέμπο τραγούδησε για πρώτη φορά στη λεωφόρο… Νίκης

27/10/2025 - 8:35μμ
Διανομή του θαυματουργού νερού του Καματερού με το βυτίο (φωτ.: Αρχείο Τ.Α. Μανιατέα)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Το νερό του Καματερού, μια… τρελή ιστορία: Η ελπίδα για τον καρκίνο, οι εφημερίδες και ο κοινός απατεώνας

12/10/2025 - 8:01μμ
Πορτρέτο του μητροπολίτη Αιμιλιανού Λαζαρίδη από τους αδελφούς Μανάκια (πηγή: Βρετανική Βιβλιοθήκη / eap.bl.uk)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Οκτώβριος 1911: Ο μητροπολίτης Γρεβενών Αιμιλιανός Λαζαρίδης βρίσκει φρικτό θάνατο στα χέρια κομιτατζήδων

1/10/2025 - 8:15μμ
Από την Έξοδο των Ελλήνων της Ανατολικής Θράκης, τον Οκτώβριο του 1922. Περίπου 160.000 πρόσφυγες διέσχισαν τον Έβρο μεταφέροντας μέρος της κινητής περιουσίας τους (πηγή: Χρήστος Χατζηιωσήφ [επιμ.], «Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα. Ο Μεσοπόλεμος 1922-1940»)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Οκτώβριος 1922: Η Έξοδος από την Ανατολική Θράκη – Ο Κεμάλ συνομιλητής, οι Έλληνες πρόσφυγες

1/10/2025 - 11:22πμ
Πανιώνιοι Αγώνες του 1923. Δρόμος των 100 μέτρων: Καραμπάτης, Σταυρίδης, Περίδης (πηγή: panionioshistory.blogspot.com)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Πανιώνιοι Αγώνες: Από τη Σμύρνη, στο Καλλιμάρμαρο – Η συλλογική μνήμη στη σκιά της Μικρασιατικής Καταστροφής

28/09/2025 - 1:33μμ
1922. Παραπήγματα του απολυμαντηρίου στην ακτή της Αρετσούς. Στο ΙΑΠΕ παραχωρήθηκε από τον Ηρακλή Μαστρογιαννάκη (πηγή: ΙΑΠΕ / Συλλογή Μενέλαου Αλεξιάδη)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Από τον εφιάλτη της Μικρασιατικής Καταστροφής στα Απολυμαντήρια της Καλαμαριάς

20/09/2025 - 10:04πμ
Αναμνηστική φωτογραφία Ελλήνων στρατιωτών στο Μικρασιατικό Μέτωπο (πηγή: Γενικά Αρχεία του Κράτους - Τμήμα Μεσσηνίας / Αρχείο Π. & Γ. Κουτσομητόπουλου)
ΙΣΤΟΡΙΑ

«Έκτοτε αγνοείται η τύχη του»: Το παράλληλο δράμα της Μικρασιατικής Καταστροφής, αυτό των αιχμάλωτων στρατιωτών

13/09/2025 - 9:40πμ
Ατομικό βιβλιάριο της Διεύθυνσης Αστικής Αποκαταστάσεως της ΕΑΠ για πρόσφυγα, αγοραστή οικίας στον συνοικισμό του Βύρωνα (πηγή: Αρχείο Ιστορικών Εγγράφων ΙΕΕΕ)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Σεπτέμβριος του 1923: Ιδρύεται η Επιτροπή Αποκατάστασης Προσφύγων – Ένα τιτάνιο έργο για ένα φτωχό και διχασμένο κράτος

1/09/2025 - 7:29μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ.: facebook.com/s.NeonPerithoriou)

Στο Περιθώρι Δράμας η ποντιακή παράδοση είναι στο προσκήνιο

43 δευτερόλεπτα πριν
Ο έως σήμερα υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας Ευάγγελος Τουρνάς
(φωτ. αρχείου: Γιώργος Κονταρίνης/EUROKINISSI)

Παραιτήθηκε ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας Ευάγγελος Τουρνάς

31 λεπτά πριν
(Φωτ. αρχείου: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ Γιάννης Κολεσίδης)

Έκτακτο δελτίο επιδείνωσης καιρού: Έρχεται 3ήμερο με ισχυρές βροχές και καταιγίδες

57 λεπτά πριν
Το κτήριο της κεντρικής υπηρεσίας του ΟΠΕΚΕΠΕ στην Αθήνα (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Γιώργος Βιτσαράς)

ΟΠΕΚΕΠΕ: Νέοι κατηγορούμενοι, ένας άνδρας και μία γυναίκα, προστίθενται στη δικογραφία για εγκληματική οργάνωση

2 ώρες πριν
Ο φόνος του Καποδίστρια. Πίνακας του Χαράλαμπου Παχή  (1844–1891) (πηγή: Corfu Municipal Library)

Η δολοφονία του Ιωάννη Καποδίστρια και ο ρόλος των Μεγάλων Δυνάμεων

2 ώρες πριν
Ο Χρήστος Στυλιανίδης  όταν ήταν υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας   (φωτ. αρχείου: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ Κώστας Τσιρώνης)

Ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign