pontosnews.gr
Παρασκευή, 7/11/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Η σημασία των συμβολισμών

Γράφει ο Μάρκος Τρούλης

29/11/2018 - 9:03πμ
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Ποιος νοιάζεται για άψυχα σύμβολα και «βουβά» μνημεία του παρελθόντος… Ίσως πολλοί αδιαφορούμε, ή αρκετοί άλλοι δεν αντιλαμβανόμαστε γιατί αποτελούν αντικείμενα θαυμασμού, αλλά γεγονός είναι ότι η περιέργειά μας θα ικανοποιείτο αν απαντούσαμε στο προκλητικό ερώτημα που είχε θέσει παλαιότερα ο Χρήστος Γιανναράς: Γιατί ο Παρθενώνας είναι σημαντικότερος από τον Πύργο του Άιφελ; Θα προσέθετα σε παρόμοιο μήκος κύματος:

Γιατί το «Μπλε Τζαμί» στην Κωνσταντινούπολη δεν κατάφερε ποτέ να καταστεί εφάμιλλο της Αγια-Σοφιάς, αν και σκοπός της κατασκευής του ήταν αυτός ακριβώς;

Το μνημείο συνιστά την αποτύπωση, το στίγμα ενός συγκεκριμένου τρόπου ζωής και μιας συγκεκριμένης κοινωνικής οργάνωσης η οποία παρήγε πολιτισμό και μετατρεπόταν, έτσι, σε πρόταση ζωής και σε συγκροτημένη αναζήτηση και εύρεση της αλήθειας. Ο Παρθενώνας καταστράφηκε και ξαναφτιάχτηκε λαμπρότερος, καθώς αποτελούσε το σημείο αναφοράς της αρχαίας Αθήνας και φυσικά του πολίτη. Η μέθοδος κατασκευής του, οι αναπαραστάσεις στις μετόπες και η γεωγραφία κατασκευής του δεν θαυμάζονται απλά ως τεχνικό θαύμα, αλλά μέσω αυτών κοινωνείται ένα μήνυμα για το επίπεδο πολιτισμού, πολιτειακής οργάνωσης και πολιτικής αυτοσυνειδησίας της αρχαίας αθηναϊκής κοινωνίας. Εν ολίγοις, δεν ήταν ένα έργο επίδειξης και απλού εντυπωσιασμού δίχως περιεχόμενο, το οποίο δημιουργήθηκε τυχαία για τις ανάγκες μιας έκθεσης εμπόρων.

Τα ευτελή οικονομικά κριτήρια ξεπερνιούνται στην περίπτωση του Παρθενώνα και εισέρχεται στο συμβολισμό η έννοια της μεταφυσικής, όχι ως αβάσιμη υπερφίαλη αναζήτηση, αλλά ως αδιάσπαστος σύνδεσμος με την ίδια την καθημερινή οργάνωση της ανθρώπινης κοινωνίας. Η μεταφυσική εκλογικεύεται, η πολιτεία εγκολπώνεται νοήματα μεταφυσικής, και η συνάντηση των δύο εν λόγω κόσμων συνιστά έναν πολιτισμό ο οποίος θαυμάζεται έως σήμερα στην εικόνα τού –έστω χιλιοβομβαρδισμένου– Παρθενώνα.

Η συμβολική σημασία τέτοιων μνημείων συνίσταται, μεταξύ άλλων, στο γεγονός ότι δεν μιμήθηκαν αλλά εισέφεραν μια νέα πρόταση, μια «νέα αλήθεια». Με την πρόοδο της τεχνολογίας, ενδεχομένως η υλοποίηση ακόμα πιο περίπλοκων τεχνικά μνημείων να καταστεί κάτι παραπάνω από εφικτή, αλλά αυτό ποτέ δεν θα αρκεί εφόσον αυτή δεν θα νοηματοδοτεί κάτι ουσιαστικό.

Η προβληματική των συμβολισμών επεκτείνεται σε όλα τα φάσματα του καθημερινού βίου και του πολιτικού βίου των ανθρώπων.

Γιατί θυμώνουμε όταν κάποιος καίει τη σημαία μας ή γιατί ενδεχομένως ορισμένοι να αισθάνονται εξιλέωση όταν καίνε με τη σειρά τους την τουρκική, τη γερμανική ή την αμερικανική σημαία; Θυμώνουμε για τον ίδιο λόγο που αντιδρούμε όταν ακούμε κάτι άσχημο εις βάρος της οικογένειάς μας, ασχέτως αν η ύβρις δεν έχει την παραμικρή πραγματική βάση.

Στην ιστορία των διεθνών σχέσεων οι συμβολισμοί ενέχουν καθοριστική σημασία, καθώς σε αυτούς αποτυπώνεται η κυριαρχία η οποία στο κρατοκεντρικό διεθνές σύστημα σημαίνει δικαίωμα αυτοδιάθεσης και ελευθερία. Για την προβεστφαλιανή ιστορική περίοδο, όταν δηλαδή μεγάλες μάζες δεν ταυτοποιούνταν με κρατικές δομές αλλά προσέδιδαν νόημα στη ζωή τους μέσω κοινωνιών μικρής κλίμακας και των δικών τους πολιτισμικών κατακτήσεων, το μνημείο ισούται με το τι αντιλαμβάνονται οι ίδιοι ως ελευθερία. Παρομοίως συμβαίνει και στο βεστφαλιανό σύστημα, καθώς ο συμβολισμός για την ελευθερία εμπεριέχεται στην εθνοκρατική κυριαρχία.

Με απλούστερα λόγια, από τη στιγμή που η σημαία σημαίνει κυριαρχία νοηματοδοτεί τη ζωή μας, καθώς κυριαρχία στο κρατοκεντρικό σύστημα σημαίνει ελευθερία, δικαίωμα αυτοδιάθεσης και αυτοπροσδιορισμού. Ακόμα και όταν βρίσκεται κάποιος στο εξωτερικό και κατέχει το διαβατήριο ενός κυρίαρχου κράτους, έχει κάποια δικαιώματα που συνάδουν με την ελευθερία του. Η ελευθερία μπορεί να αποτυπώνεται στο νόημα της οικογένειας, στην αποδέσμευση εκδήλωσης των αισθητικών παραστάσεων ή στην άσκηση των πολιτικών δικαιωμάτων. Από τη μικρή έως τη μεγάλη κλίμακα, ιστορικά αυτός είναι και ο ακροτελεύτιος σκοπός.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ο Ιησούς και οι δέκα παρθένες σε εικονογράφηση κώδικα που φυλάσσεται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας (πηγή: getarchive.net)
ΓΝΩΜΕΣ

Στις δέκα παρθένους (Μέρος Β’)

4/11/2025 - 9:44πμ
Συνέντευξη Τύπου μετά τη συνάντηση Ερντογάν-Μερτς στην Άγκυρα, 30 Οκτωβρίου 2025 (φωτ.: EPA / Necati Savas)
ΓΝΩΜΕΣ

Περί σχέσεων Γερμανίας-Τουρκίας

3/11/2025 - 10:50πμ
(Εικ. αρχείου)
ΓΝΩΜΕΣ

Οι σχέσεις Αγγλίας-Τουρκίας

31/10/2025 - 4:31μμ
Η παραβολή των Δέκα Παρθένων διά χειρός της Ιρλανδής ζωγράφου Phoebe Anna Traquair, 1852-1936 (πηγή: commons.wikimedia.org)
ΓΝΩΜΕΣ

Στις δέκα παρθένους (Μέρος Α’)

28/10/2025 - 9:34πμ
Οπαδοί του Τουφάν Ερχιουρμάν, ο οποίος κέρδισε τον εκλεκτό του Ερντογάν στα Κατεχόμενα (φωτ.: EPA / Birol Bebek)
ΓΝΩΜΕΣ

Γιατί η Τουρκία ανησυχεί για την Κύπρο

26/10/2025 - 3:38μμ
Είσοδος του βασιλιά Γεωργίου Α' στην πόλη της Θεσσαλονίκης, το 1912 (πηγή: Ρωμαΐδης-Zeitz/ benaki.org/ΦΑ_9_949)
ΓΝΩΜΕΣ

Θεσσαλονίκη: Από την απελευθέρωση στην εγκατάλειψη

25/10/2025 - 9:59πμ
Μεγάλη η χαρά του Γερμανού ΥΠΕΞ Γιόχαν Βάντεφουλ στη συνάντηση με τον Τούρκο ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν, στις 17 Οκτωβρίου, στην Άγκυρα (φωτ.: EPA/ TURKISH FOREIGN MINISTRY PRESS OFFICE HANDOUT)
ΓΝΩΜΕΣ

Η γερμανική αθλιότητα…

24/10/2025 - 4:12μμ
(Φωτ.: pickpik.com)
ΓΝΩΜΕΣ

Εις προσοχήν των… αρμοδίων

19/10/2025 - 2:32μμ
(Φωτ.: EUROKINISSI / Τατιάνα Μπόλαρη)
ΓΝΩΜΕΣ

Πού χρειάζεται επανεξέταση η εξωτερική πολιτική

18/10/2025 - 8:44πμ
Νετανιάχου και Ερντογάν το ...μακρινό 2023  (φωτ.: x.com/RTErdogan)
ΓΝΩΜΕΣ

Τι δέον γενέσθαι με το Ισραήλ

17/10/2025 - 4:25μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ. αρχείου: ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ / Βασίλης Βερβερίδης)

Θεσσαλονίκη: Σε ετοιμότητα ο ΟΑΣΘ λόγω της προσωρινής διακοπής του μετρό

15 λεπτά πριν
(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Νίκος Χαλκιαδάκης)

Χρυσοχοΐδης: Δεν θα κάνουν κουμάντο οι τοπικές μαφίες στην Κρήτη – Τέρμα οι μπαλωθιές

43 λεπτά πριν
(Φωτ.: ΟΠΑΠ)

O Θανάσης Πασσάς κάνει Sports Party στο ΟΠΑΠ Game Time

1 ώρα πριν
(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Κωνσταντινούπολη: Το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας τίμησε τον «γεφυροποιό» Μίκη Θεοδωράκη

2 ώρες πριν
(Φωτ.: ΕΛΟΤ)

Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα ταεκβοντό: Ξεκίνημα με έξι μετάλλια η Ελλάδα στην Αθήνα

2 ώρες πριν
Τα εξώφυλλα των δύο βιβλίων με κοντάκια του Αγ. Ρωμανού του Μελωδού

«Εδώδιμο ειλητάριο» & «Επί πέτρας ασείστου»: Η παρουσίαση των βιβλίων του Θεόφιλου Πουταχίδη με κοντάκια του Αγίου Ρωμανού του Μελωδού

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign