pontosnews.gr
Παρασκευή, 20/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Η Όπερα της Τραπεζούντας και η ακμή του ελληνικού στοιχείου της πόλης στις αρχές του 20ού αι.

Πώς συνδέονται (ή δεν συνδέονται) η Όπερα της Τραπεζούντας, ο κινηματογράφος «Ολύμπια» της Θεσσαλονίκης και η Βίλλα Αλλατίνι; Γράφει η Αλεξία Ιωαννίδου

31/01/2025 - 10:20πμ
Η Όπερα της Τραπεζούντας στην κεντρική πλατεία. Στο βάθος διακρίνουμε επί του Μιθρίου όρους τη Μονή Θεοσκεπάστου (πηγή: gunebakis.com.tr)

Η Όπερα της Τραπεζούντας στην κεντρική πλατεία. Στο βάθος διακρίνουμε επί του Μιθρίου όρους τη Μονή Θεοσκεπάστου (πηγή: gunebakis.com.tr)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Στο περίφημο Μεϊντάν της Τραπεζούντας, την κεντρική πλατεία δηλαδή, στην ανατολική πλευρά προς την πλευρά της Δαφνούντας, ακριβώς απέναντι από το δημαρχείο της πόλης επί της οδού που οδηγούσε στο σταυροδρόμι (Ταξίμ), βρισκόταν η Όπερα της Τραπεζούντας. Τι κι αν έχουμε μια στερεοτυπική εικόνα για την Τραπεζούντα των αρχών του 20ού αι., με τους καμηλιέρηδες να περιμένουν στην πλατεία αυτή για να παραλάβουν τα εμπορεύματα από το λιμάνι και να τα μεταφέρουν στην Ανατολία, το κτήριο της Όπερας κοσμούσε την κεντρική πλατεία της ποντικής χώρας και έκανε επιβλητική την παρουσία του με την πρωτοποριακή για τα δεδομένα της εποχής αρχιτεκτονική του στην καρδιά της πρωτεύουσας των Μεγαλοκομνηνών.

Η Τραπεζούντα λοιπόν είχε Όπερα από το 1905, η οποία διέθετε δύο σειρές θεωρείων.

Ήταν ένα διώροφο κτήριο, σε σχήμα πετάλου που ενσωμάτωνε χαρακτηριστικά της art nouveau, ακολουθώντας τις ευρωπαϊκές τάσεις της εποχής.

Υποδοχή των Ρώσων μπροστά στο κτήριο της όπερας, τον Απρίλιο του 1916 (πηγή:: Αρχείο Μ. Τερζοπούλου/orthodoxiapontos.blogspot.com/2015/03/blog-post_24.html)

Για να αντιληφθούμε το μέγεθος και τη σημαντικότητα του γεγονότος, αρκεί να αναλογιστούμε πως το κτήριο της όπερας Sϋrreya της Κωνσταντινούπολης εγκαινιάστηκε το 1927, ενώ το περίφημο θέατρο της κοσμοπολίτισσας αγαπημένης Σμύρνης ανέβαζε την όπερα Ριγκολέττο του Τζουζέπε Βέρντι το έτος 1917!

Σύμφωνα με την καθηγήτρια αρχιτεκτονικής Παρυσάτιδα Παπαδοπούλου-Συμεωνίδου η οποία επικαλείται πληροφορίες του συναδέλφου της Τούρκου αρχιτέκτονα prof. Dr. M. Sϋmerkan, δύο κτήρια που στέγαζαν παραστάσεις όπερας και θεάτρου χτίστηκαν εκείνη την εποχή κατά διαταγή του Σουλτάνου Αμπντουλχαμίτ Β΄: της Τραπεζούντας στο Μεϊντάν και της Θεσσαλονίκης επί της Λεωφόρου Νίκης (πλησίον της πλατείας Αριστοτέλους).

Κινηματογράφος Ολύμπια (πηγή: culturalsociety.gr)

Ωστόσο ψάχνοντας στα αρχεία της Θεσσαλονίκης διαπιστώσαμε πως το κτήριο στο οποίο αναφέρεται ο Τούρκος αρχιτέκτονας χτίστηκε μεταγενέστερα, μετά το 1911 και έχοντας υπόψη πως η απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης έγινε το 1912, ίσως αυτή η πληροφορία να μην είναι σωστή.

Ο κινηματογράφος Ολύμπια μετά την καταστροφική πυρκαγιά της Θεσσαλονίκης το 1917, που ξεκίνησε από την οδό Ολύμπου και έφτασε μέχρι τη θάλασσα (πηγή:archive.saloni.ca/)

Επιπροσθέτως γνωρίζουμε πως ο Αμπντουλχαμίτ Β΄ καθαιρέθηκε από τους νεότουρκους μετά την εξέγερση της 31ης Μαρτίου του 1909. Και βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε πως εκείνη την εποχή Εβραίοι Θεσσαλονικείς επιχειρηματίες, μονοπωλούσαν την πολιτιστική βιομηχανία της πόλης με αξιόλογες ιδιόκτητες υποδομές. Η πανέμορφη παραλία της Θεσσαλονίκης ήταν το «πεδίο δράσης» τους!

Ο κινηματογράφος «Ολύμπια» στην παραλιακή της Θεσσαλονίκης (πηγή: flickr.com/photos/9679871@N04/1032225926/in/photostream/)

Υποψιαζόμαστε λοιπόν, πως ο Τούρκος αρχιτέκτονας ήθελε να συνδέσει τις δύο πόλεις και την αίγλη τους κάτω από το πολύ υποκειμενικό φάσμα της δικής του πρόσληψης για την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Η Θεσσαλονίκη εξάλλου πάντα ήταν το «μήλο» και το άπιαστο όνειρο τόσο για τους Βούλγαρους όσο και για τους Τούρκους.

Το μόνο βέβαιο είναι πως ο Σουλτάνος Αμπντουλχαμίτ Β΄ από τον οίκο των Οσμανιδών, μετά την εκθρόνισή του από τους νεότουρκους και τον επικεφαλής τους Μουσταφά Κεμάλ –ο οποίος έζησε για κάποια χρόνια στην Θεσσαλονίκη και γλεντούσε στο αγαπημένο στέκι των νεότουρκων Μασλούμ Καφέ[1] (στη σημερινή τοποθεσία του ξενοδοχείου Mediterranean απέναντι από την πύλη του λιμανιού)–εξορίστηκε στη Θεσσαλονίκη και έζησε φυλακισμένος για τρία χρόνια στη Βίλλα Αλλατίνι.

Η Βίλλα Αλλατίνι στην οδό Βασιλίσσης Όλγας στη Θεσσαλονίκη, εκτός από κατοικία της οικογένειας Αλλατίνι (εβραϊκής καταγωγής) και τόπος εξορίας του Σουλτάνου Αμπντουλχαμίτ Β΄ για τρία χρόνια, στέγασε κατά το ακαδημαϊκό έτος 1926-1927, την πρώτη Σχολή (Φιλοσοφική) του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (πηγή: facebook.com/ Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης – Old Photos of Thessaloniki- Χρήστος Γιαννουλάκης)

Η Βίλλα Αλλατίνι είναι μια τριώροφη έπαυλη στην περιοχή Ντεπώ, επί της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας.

Χτίστηκε το 1898 από τον Ιταλό αρχιτέκτονα Vitaliano Poselli [2] για λογαριασμό της εβραϊκής οικογένειας Αλλατίνι προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες στέγασής της.

Μέχρι πριν από λίγα χρόνια στεγάζονταν σε αυτήν οι υπηρεσίες της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου, σήμερα, αυτό το κτήριο που δεν συνδέεται με κανέναν άλλον τρόπο με την Τουρκία πέραν από τη βραχυχρόνια περίοδο εξορίας του Σουλτάνου, εταιρεία τουρκικών συμφερόντων θέλει να την αγοράσει πιθανόν αναπολώντας το «ένδοξο» παρελθόν της!

Δεν γνωρίζουμε με βεβαιότητα εάν η Όπερα της Τραπεζούντας χτίστηκε κατόπιν παραγγελίας του Σουλτάνου. Μπορεί και να είναι αλήθεια καθώς ο Αμπντουλχαμίτ Β΄ ήταν μεταρρυθμιστής και είχε φιλελεύθερες απόψεις. Όμως δεν μπορούμε να μην λάβουμε υπόψη την αστική τάξη της Τραπεζούντας, αυτήν που γλεντούσε με τη λύρα στα ιδιωτικά τους μουχαμπέτια αλλά άκουγε και ευρωπαϊκά και χόρευε και βαλς εκτός από ποντιακά, όπως επίσης ταξίδευε στην Ευρώπη, ασχολούνταν με το εμπόριο, είχε στην κατοχή της τράπεζες, σπούδαζε στα μεγάλα Πανεπιστήμια της Ευρώπης και δεν είχε να ζηλέψει τίποτα από τους σύγχρονούς της Ευρωπαίους μεγαλοαστούς[3].

Άμαξες με άλογα μπροστά από το κτήριο της Όπερας Τραπεζούντας (πηγή: wikidata.org/wiki/Q109389470)

Δεν γνωρίζουμε ακόμα, τι έργα ανέβηκαν στην όπερα της Τραπεζούντας τα λίγα χρόνια που την χάρηκαν οι Έλληνες φιλόμουσοι πριν από τον ξεριζωμό τους. Μετά τα γεγονότα της Γενοκτονίας, του διωγμού των Ελλήνων και της αρπαγής των περιουσιών τους στον Πόντο, το κτήριο της όπερας λειτούργησε ως κινηματογράφος προφανώς γιατί δεν υπήρχε η δυναμική για να ανέβουν έργα αλλά ούτε και πολυάριθμο φιλοθεάμον κοινό (ο πληθυσμός της Τραπεζούντας αντικαταστάθηκε από εξαθλιωμένους μουσουλμάνους χωρίς παιδεία) για να τα παρακολουθήσει. Μετά το μαρασμό του κατεδαφίστηκε το έτος 1958, μια ακόμα ένδειξη πως το κτήριο είχε συνδεθεί με το ελληνικό παρελθόν της πόλης.

Σύμφωνα με στοιχεία από ηλεκτρονική ειδησεογραφική τουρκική σελίδα, κατεδαφίστηκε με βαριοπούλες μέσα σε δύο εβδομάδες, από 30 εργάτες που εργάζονταν σε έργα διάνοιξης του δρόμου.

Εκτός από την όπερα, η Τραπεζούντα διέθετε και το «Θέατρο Θεοφυλάκτου» το οποίο ιδρύθηκε από τον ευεργέτη Κωστάκη Θεοφύλακτο (Φροντιστήριο Τραπεζούντας, Παρθεναγωγείο, καμπαναριό μητρόπολης κ.τλ.) και βρισκόταν στην ενορία του Αγίου Γρηγορίου Νύσσης απέναντι από το ρωσικό προξενείο.

Θίασος σε καρτ ποστάλ εποχής από την Τραπεζούντα (πηγή: Wikipedia)

Εκεί παίζονταν παραστάσεις από ντόπιους (ποντιακούς), αθηναϊκούς και άλλους θιάσους από την Ελλάδα. Οι θίασοι από την Ελλάδα επιδίωκαν να παρουσιάζουν τα έργα τους στον Πόντο και την Μ. Ασία καθώς το κοινό είχε θεατρική παιδεία και αγαπούσε πολύ το θέατρο, ως παιδιά αυτών που έγραψαν τα σπουδαία έργα της αρχαίας ελληνικής δραματουργίας!

Αλεξία Ιωαννίδου

[1] Άνοιξη στη Σαλονίκη, στου Μαζλούμ τον καφενέ, μαυρομάτα μια με ούτι, τραγουδάει τον αμανέ (Σεφραδίτικο τραγούδι που ακούγονταν στα καφέ της Θεσσαλονίκης των αρχών του 20ου αι).
[2] Ήταν αρχιτέκτονας του Διοικητηρίου, του Γ΄ Σώματος Στρατού κι άλλων σημαντικών κτηρίων της Θεσσαλονίκης.
[3] Σχετικό απόσπασμα που αποδεικνύει τα γραφόμενα από την συνέντευξη της Ιφιγένειας Πανίδου, κόρης της Άννας Θεοφυλάκτου για τα 100 χρόνια της Μέριμνας Ποντίων Κυριών: «Η γιαγιά μου η Ιφιγένεια Κογκαλίδου με την μητέρα της Μελπομένη η οποία ήταν κόρη του τραπεζίτη Καπαγιαννίδη, συνάντησαν σε ένα ταξίδι τους στην Ελβετία την κ. Κωνσταντινίδου σύζυγο του μεγαλεμπόρου ξηρών καρπών Κωνσταντινίδη. Καθώς εξιστορούσε η κ. Κωνσταντινίδου πως περνούσε στην Ελβετία ανέφερε μεταξύ άλλων και για ένα γεύμα που απόλαυσε σε ένα ακριβό εστιατόριο. Η Μελπομένη Καπαγιαννίδου-Κογκαλίδου της ζήτησε πληροφορίες για το εστιατόριο αυτό και η Κωνσταντινίδου της απάντησε “χάσον εν ολίγον αλμυρόν”. Τότε η προγιαγιά μου ειδοποίησε όλες τις φίλες της υψηλής κοινωνίας που βρίσκονταν εκείνο το διάστημα στην Ελβετία πως θα τους κάνει το τραπέζι. Μαζεύτηκαν λοιπόν όλες οι πόντιες κυρίες προσκεκλημένες της προγιαγιάς μου και απόλαυσαν ένα πλουσιοπάροχο γεύμα στο πανάκριβο εστιατόριο της Ελβετίας. Όταν ήρθε ο λογαριασμός έβγαλε και πλήρωσε η γιαγιά μου η Ιφιγένεια όλο το ποσό. Λίγο μετά που βρέθηκαν μόνες τους στο κατάλυμά τους, η πρόγιαγιά μου ρώτησε την κόρη της: “Φίκα ντο επλήρωσες”; Της απάντησε τότε η γιαγιά μου το ακριβές ποσό που πλήρωσε για το γεύμα στο πανάκριβο εστιατόριο και τότε η εκείνη μονολόγησε “ατό έτον το αλμυρόν; Τρανόν δουλείαν”! Διαβάστε εδώ.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ.: peristerota.com)
ΠΟΝΤΟΣ

Σωματείο Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτα: «Σπουδή στην ιστορία και τον πολιτισμό του Πόντου», στο 1ο Θερινό Σχολείο

20/06/2025 - 8:29μμ
(Φωτ.: youtube.com)
ΠΟΝΤΟΣ

«Μάνα μ΄»: Νέο τραγούδι από τον Συμεών και τον Χρήστο Συμεωνίδη

20/06/2025 - 6:46μμ
Έργα του Γιώργου Ταξίδη που θα παρουσιαστούν στην Αγιορειτική Εστία
ΠΟΝΤΟΣ

Γιώργος Ταξίδης: Ο Πόντιος ζωγράφος αποτύπωσε με το μολύβι του και τη ματιά του το Άγιον Όρος

20/06/2025 - 3:35μμ
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

«Δωδεκάπολις» προς ΟΣΕΠΕ: Οι ποντιακοί σύλλογοι Βάδης-Βυρτεμβέργης επανέρχονται με δεύτερη ανοιχτή επιστολή

20/06/2025 - 2:40μμ
(Φωτ.: Δήμος Ωραιοκάστρου)
ΠΟΝΤΟΣ

«Καλούσεια 2025»: Ο ποντιακός πολιτισμός τιμήθηκε και φέτος στο Ωραιόκαστρο – Μεγάλος απών ο Αχιλλέας Βασιλειάδης

20/06/2025 - 10:50πμ
(Φωτ.: Γιάννης Πεφάνης)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας 2025: Χοροί του Πόντου στο 4ο Διεθνές Χορευτικό Αντάμωμα

19/06/2025 - 10:26μμ
Άποψη του χωριού Τσίτη στην επαρχία Χαλδίας του Πόντου. Από άρθρο που δημοσιεύθηκε στα «Ποντιακά φύλλα» (τ. 1936, τχ. 4-5). Ψηφιακό αρχείο Επιτροπής Ποντιακών Μελετών
ΠΟΝΤΟΣ

Το Κουντέν, ένα όρος πλούσιο σε μεταλλεύματα και με καταπράσινο οροπέδιο – Λατρεμένος θερινός προορισμός για τους Τσιτενούς

19/06/2025 - 9:15μμ
(Φωτ.: facebook.com/AkritesAspropirgou1979)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Σοβαρές καταγγελίες των «Ακριτών του Πόντου» για μεθοδεύσεις από τη δημοτική Αρχή σχετικά με το πανηγύρι της Αγίας Τριάδας στον Ασπρόπυργο

19/06/2025 - 8:24μμ
Τα προικιά της Ναστούκας και μία πέτρα από χειρόμυλο (φωτ.: Facebook / Κοσμάς Αψαλιώτης Τσίναλης)
ΠΟΝΤΟΣ

Ξυλλάγιν, ζύμωτρον, σοφράς: Τα προικιά της Ναστούκας

19/06/2025 - 1:03μμ
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Πόντιοι Μεταμόρφωσης: «Ας τρώγομε, ας πίνομε κι ουλ’ εντάμαν ας χορεύομε» – Γλέντι με αφορμή την τελευταία πρόβα της σεζόν

19/06/2025 - 10:16πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Στιγμιότυπο από την ποδηλατοδρομία (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Αχιλλέας Χήρας)

Γυμνοί ποδηλάτες πλημμύρισαν το κέντρο της Θεσσαλονίκης

5 λεπτά πριν

«Κάνε το δάκρυ σου χαρά»: Οι αφοι Τσαχουρίδη θα τραγουδήσουν κατά των εξαρτήσεων στα Γρεβενά

41 λεπτά πριν
(Φωτ.: ΚΟΕ)

Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα μαραθώνιας κολύμβησης: Χάλκινο μετάλλιο ο Βασίλης Κακουλάκης στα 3χλμ. νοκ-άουτ σπριντ

1 ώρα πριν
(Φωτ.: peristerota.com)

Σωματείο Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτα: «Σπουδή στην ιστορία και τον πολιτισμό του Πόντου», στο 1ο Θερινό Σχολείο

2 ώρες πριν

«2ο Αλωνί’ Συναπάντεμαν» από τον Πολιτιστικό Σύλλογος Νίψας Ν. Έβρου

3 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI/Γιώργος Κονταρίνης)

e-ΕΦΚΑ & ΔΥΠΑ: Ο «χάρτης» των πληρωμών για την περίοδο 23 Ιουνίου έως 27 Ιουνίου

3 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign