pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Τα καλοκαίρια με την Άννα: Όταν η Παναγιωτοπούλου έγραψε ιστορία με την «Ελεύθερη σκηνή»

Η σπουδαία ηθοποιός γεννήθηκε σαν σήμερα, το 1947, και χάρισε στο θεατρικό κοινό μερικά αξέχαστα καλοκαίρια. Γράφει ο Σπύρος Δευτεραίος

30/07/2024 - 1:42μμ
Η Άννα Παναγιωτοπούλου στην πρεμιέρα του θεατρικού «Το μπουφάν της Χάρλεϊ, ή πάλι καλά», στο Θέατρο Χορν το 2009 (φωτ.: EUROKINISSI / Κώστας Κατωμέρης)

Η Άννα Παναγιωτοπούλου στην πρεμιέρα του θεατρικού «Το μπουφάν της Χάρλεϊ, ή πάλι καλά», στο Θέατρο Χορν το 2009 (φωτ.: EUROKINISSI / Κώστας Κατωμέρης)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Κακά τα ψέματα, το θέατρο είναι η τέχνη του εφήμερου και αφορά πολύ λιγότερους απ’ ό,τι η τηλεόραση – ή παλαιότερα ο κινηματογράφος. Έτσι όταν το Μεγάλο Σάββατο του 2024 «έφυγε» η Άννα Παναγιωτοπούλου (η οποία γεννήθηκε στις 30 Ιουλίου 1947) ξύπνησαν μνήμες από τη Μαντάμ Σουσού, τις Τρεις Χάριτες, την Ντόλτσε βίτα, και άλλες σειρές που πρωταγωνίστησε.

Ευτυχώς που κάποιοι αναφέρθηκαν στο θεατρικό παρελθόν της που ήταν όχι μόνο ξεχωριστό, αλλά άλλαξε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου.

Η Άννα Παναγιωτοπούλου ήταν η ντίβα του «Ελεύθερου θεάτρου» που μετά έγινε «Ελεύθερη σκηνή».

Αυτή η ομάδα των νέων ηθοποιών που άρχισε να δραστηριοποιείται στις αρχές των ’70s, μέσα στη Χούντα, άφησε τη σφραγίδα της – όχι μόνο στο τότε, αλλά και στο σήμερα: Σταμάτης Φασουλής, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Κώστας Αρζόγλου, Νένα Μεντή, αλλά και οι εκλιπόντες Νίκος Σκυλοδήμος, Μίμης Χρυσομάλης, Μίνα Αδαμάκη.

Και ερχόμαστε στο καλοκαίρι του 1973, τότε που η ομάδα πήρε μια μεγάλη απόφαση, να κάνει επιθεώρηση, και μάλιστα εκτός θεατρικής πιάτσας, στο Άλσος Παγκρατίου.

Αυλαία και πάμε

Μπορεί η καθαρόαιμη επιθεώρηση να έδινε τις μάχες της με το καθεστώς και τη λογοκρισία της εποχής, αλλά για μια μερίδα ανθρώπων του θεάτρου θεωρείτο (βλακωδώς) κατώτερο και παρωχημένο είδος. Η ομάδα του «Ελεύθερου θεάτρου» έφερε έναν άλλο αέρα που έδινε περισσότερο έμφαση στο κείμενο παρά στα σκηνικά, τα κοστούμια ή το χορό και το τραγούδι. Όχι ότι όλα αυτά δεν υπήρχαν, απλά λειτουργούσαν σαν συνοδευτικά.

Πρεμιέρα λοιπόν το 1973 με το Και εσύ χτενίζεσαι, και η πιάτσα τούς αντιμετωπίζει αρχικά με καχυποψία. Όμως στη διάρκεια του καλοκαιριού έγιναν το καλά κρυμμένο μυστικό της θεατρικής Αθήνας. Και η Άννα Παναγιωτοπούλου η ντίβα της ομάδας.

Τα μεγάλα μάτια της, η χαρακτηριστική φωνή, το στιλ της, το γεγονός ότι δεν λειτουργούσε μόνο σαν ηθοποιός αλλά έγραφε και κείμενα, συν η συμπεριφορά της αντιστάρ και η αναγνωρισιμότητα μόνο από τους θεατρόφιλους, την έκαναν σχεδόν μύθο.

(Φωτ.: Facebook / Θέατρα που έκλεισαν)

Στη Μεταπολίτευση η φήμη της ομάδας γιγαντώθηκε – κατ’ επέκταση και της Άννας Παναγιωτοπούλου που είχε ήδη παντρευτεί και ήταν μητέρα ενός γιου.

Μολαταύτα, εκείνη είχε μια σχεδόν κάθετη άρνηση για τη δημοσιότητα. Και μιας και δεν είχε μπει ακόμα στην τηλεόραση, ο μύθος γινόταν ολοένα και πιο μεγάλος. Όταν δε πήρε μέρος στη ραδιοφωνική Λιλιπούπολη, η φωνή της έγινε… viral.

Προετοιμάζοντας τη Λιλιπούπολη (πηγή: Instagram / actorshouse_official)

Το καλοκαίρι του 1980 ήταν το τελευταίο που ανέβασαν παράσταση στο Άλσος Παγκρατίου, λόγω νομοθεσίας.

Οι αλλαγές και τα… αλαλούμια

Καλοκαίρι του 1981: Εμπρησμοί παντού, προεκλογικός πυρετός και η «Ελεύθερη σκηνή» –είχαν αλλάξει όνομα το 1980– στη θεατρική πιάτσα του κέντρου. Ένα άγχος και χτυποκάρδι υπήρχε, αλλά τελικά με Της Ελλάδος το κάγκελο στο Θέατρο «Σμαρούλα» έκαναν μεγάλη επιτυχία.

Κάτω στο κέντρο η Άννα Παναγιωτοπούλου. Μαζί της οι υπόλοιποι ηθοποιοί της επιθεώρησης Της Ελλάδας το κάγκελο (φωτ.: Κλεισθένης studio / πηγή: Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο – Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης)

Το δε νούμερο της Παναγιωτοπούλου, η οποία έκανε την εγγονή της Μαρίας Πενταγιώτισσας, έγινε σουξέ από στόμα σε στόμα:

Ακολούθησε μια προσπάθεια αλλαγής με το Γιατί χαίρεται ο κόσμος, που όμως απέτυχε εισπρακτικά. Και στα μέσα της σεζόν επιθεώρηση ξανά. Αλλαγή κι απάνω τούρλα, και σπάνε τα ταμεία. Τόσο που ξεπέρασαν ακόμα και την Εβίτα της Αλίκης που είχε ανέβει τότε και ήταν τεράστια επιτυχία.

Από την επιθεώρηση Αλλαγή κι απάνω τούρλα (φωτ.: Κλεισθένης studio / πηγή: Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο – Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης)

Δευτέρα 27 Δεκεμβρίου 1982. Στο «Θέατρο της Δευτέρας» προβάλλονται τα Αλαλούμια, μια συρραφή από τα νούμερα της «Ελεύθερης σκηνής».

Και προκλήθηκε χαμός. Όχι μόνο σε τηλεθέαση, αλλά και σε παρεμβάσεις από πολιτικούς και δημοσιογράφους – μάλιστα έγινε μέχρι και επερώτηση στην Βουλή.

Όσο για την Άννα Παναγιωτοπούλου; Το ευρύ κοινό την ανακάλυψε και ακολούθησε… πανικός. Άρχισαν τα τηλεφωνήματα για συνεντεύξεις και εξώφυλλα, όμως εκείνη ευγενικά έλεγε όχι. Όπως και στις προτάσεις για σειρές.

Το καλοκαίρι του 1984 η «Ελεύθερη σκηνή» ανέβασε το Ψηφίστε, ψεκάστε, τελειώσατε, στο καλοκαιρινό Θέατρο «Αλίκη». Και μπορεί να το σκηνοθέτησε ο Μιχάλης Κακογιάννης και να είχε προσθήκες όπως ο Αλέκος Αλεξανδράκης ή η Όλια Λαζαρίδου, όμως όλα τα καλά τελειώνουν. Όπως συνέβη με το χώρο που τους φιλοξένησε στο ξεκίνημα, το Άλσος Παγκρατίου που οι νόμοι αποφάσισαν να μην χρησιμοποιείται σαν θέατρο.

Η μεγάλη αναγνώριση

Κάποια στιγμή η Άννα Παναγιωτοπούλου είπε το μεγάλο… ναι στην τηλεόραση – και δικαιώθηκε πλήρως, αφού η Μαντάμ Σουσού, η ηρωίδα του Δημήτρη Ψαθά, όχι μόνο έγινε μεγάλη επιτυχία (μερικοί μιλούν για την πιο πετυχημένη σε τηλεθέαση σειρά των ’80s), αλλά αποδείχθηκε και διαχρονική.

Όσον αφορά την επιθεώρηση, το καλοκαίρι του 1987 συνεργάστηκε με τον Λάκη Λαζόπουλο στο Τι είδε ο Γιαπωνέζος. Ως συνδημιουργοί, έφτασαν μέχρι το αυτόφωρο λόγω μήνυσης που υποβλήθηκε.

Καλοκαίρι του 1988. Στο Θέατρο «Βέμπο» ανέβηκε Χαρτοπαίκτρα, επίσης του Δημήτρη Ψαθά. Κοινό και κριτικοί το έκαναν μεγάλη επιτυχία.

Η Παναγιωτοπούλου εδραιώθηκε ως πρωταγωνίστρια και πέρα από την «Ελεύθερη σκηνή». Ακολούθησε μια πορεία με επιτυχίες και αποτυχίες, αλλά και με πειραματισμούς. Έκανε λίγο ακόμη επιθεώρηση, είτε σαν δημιουργός, είτε σαν ηθοποιός, και σε συνδυασμό με τις μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες πορεύθηκε στο χρόνο.

Μέχρι που ήρθε η ώρα να αποχωρήσει. Σιωπηλά και διακριτικά. Όπως έκανε και στις μεγάλες στιγμές της καριέρας της. Και όταν έγινε γνωστός ο χαμός της, δάκρυσε και μια γενιά που δεν την είχε προλάβει καν όταν προβάλλονταν οι σειρές στην εποχή τους, αλλά την έμαθαν από το internet.

Για πολλούς ήταν η Άννα που ανέβαινε στη σκηνή και με τη φοβερή ντιβέ εμφάνισή της και τη φοβερή αυτοσαρκαστική της παρουσία κατακτούσε τους πάντες.

Ήταν όμως και η Άννα των καλοκαιριών στο Αλσος Παγκρατίου, εκείνων των καλοκαιριών που ακόμα και παραμένουν αξέχαστα.

Σπύρος Δευτεραίος

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ο Πετρολούκας Χαλκιάς στο Ηρώδειο, στις 8 Οκτωβρίου 2024, στη συναυλία της Μητρόπολης Νέας Ιωνίας - Φιλαδελφείας για τα 50 χρόνια από την ίδρυσή της (φωτ.: Αρχιεπισκοπή Αθηνών / Χρήστος Μπόνης)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πετρολούκας Χαλκιάς: Όταν υποκλίθηκαν οι Λούις Άρμστρονγκ και Μπένι Γκούντμαν

15/06/2025 - 7:20μμ
(Φωτ.: facebook.com/Πετρολούκας Χαλκιάς)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πέθανε ο σπουδαίος Πετρολούκας Χαλκιάς, μορφή της ηπειρώτικης μουσικής παράδοσης

15/06/2025 - 11:13πμ
Η Κατερίνα Γιουλάκη τη χρυσή εποχή του ελληνικού κινηματογράφου
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Κατερίνα Γιουλάκη: «Η κυρία του κυρίου» δεν ζει πια στο ρετιρέ…

13/06/2025 - 4:03μμ
(Φωτ.: facebook.com/groups/ Gone with the Wind Fans)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Όσα παίρνει ο άνεμος»: Ο μύθος, το βιβλίο, η ταινία και τα δύο ελληνικά θεατρικά ανεβάσματα

12/06/2025 - 1:14πμ
Οι φυλακές της Σινώπης, μέσα στο φρούριο της πόλης του Εύξεινου Πόντου (φωτ.: Χ / Mehmet Nuri Ersoy)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τουρκία: Φυλακές της Σινώπης, το Αλκατράζ της Ανατολίας

9/06/2025 - 12:21μμ
(Φωτ.: EPA / Andy Rain)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Γλυπτά Παρθενώνα: Διαψεύδει «δανεισμό» το Βρετανικό Μουσείο

8/06/2025 - 5:30μμ
Ο Τούρκος υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Μεχμέτ Νουρί Ερσόι βλέπει από κοντά τον ταφικό θάλαμο με την ξύλινη κατασκευή (φωτ.: Χ / 
Mehmet Nuri Ersoy)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Τουρκία αναζητά την (αρχαιολογική) κληρονομιά της – Βρέθηκε βασιλικός τάφος στο Γόρδιον

8/06/2025 - 11:31πμ
Ντίνος Ηλιόπουλος και Ρένα Βλαχοπούλου στην κινηματογραφική μεταφορά του "Φωνάζει ο Κλέφτης" σε σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη, Φίνος Φίλμ 1962 (αρχείο Λένα Νίτσου-Ψαθά)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Φωνάζει ο κλέφτης»: Η κωμωδία του Πόντιου συγγραφέα Δημήτρη Ψαθά ανεβαίνει στον Πολύγυρο για καλό σκοπό

30/05/2025 - 6:00μμ
Ο Χρήστος Μάστορας με την Κλέλια Ρενέση (φωτ.: instagram/xmastoras)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Στέλιος Καζαντζίδης: Το «Υπάρχω» από σήμερα στην Τουρκία

23/05/2025 - 12:42μμ
Αναμνηστική φωτογραφία από την εκδήλωση (φωτ.: Μέριμνα Ποντίων Κυριών)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Διεθνής Ημέρα Μουσείων: Αφιέρωμα στη συμβολή των Μικρασιατών προσφύγων από τη Μέριμνα Ποντίων Κυριών

18/05/2025 - 1:25μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ.: glomex)

Ημαθία: Τροχαίο με έναν νεκρό και έξι τραυματίες στην Εγνατία Οδό

15 λεπτά πριν

Ποντιακή βραδιά με τον Ματθαίο Τσαχουρίδη στο Κ. Σχολάρι

44 λεπτά πριν
(Πηγή φωτ.: x.com/Mdais)

Ισραήλ-Ιράν: Νέα εκατέρωθεν πλήγματα μέσα στη νύχτα

1 ώρα πριν
(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI /Μιχάλης Καραγιάννης)

Καιρός: Βοριάδες έως 7 μποφόρ και θερμοκρασία έως 33 βαθμούς

2 ώρες πριν
Η επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Κάγιας Κάλας (φωτ.: EPA / Julien Warnand)

Έκτακτη Σύνοδος των ΥΠΕΞ της ΕΕ με θέμα την κατάσταση στη Μέση Ανατολή

10 ώρες πριν
Η διάσημη αυτή φωτογραφία της Αρμένιας μάνας τραβήχτηκε από τον Άρμιν Βέγκνερ (πηγή: armenian-genocide.org)

Από τις οθωμανικές γενοκτονίες στο νέο τουρκικό επεκτατισμό: Σκέψεις και προτάσεις

11 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign