pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

«Σον Ιορδανοπόταμον ο ουρανόν ενοίεν και τ’ Αεφώς άμον πουλίν σον Χριστόν εκατήβεν»*

Γράφει η Αλεξία Ιωαννίδου

6/01/2024 - 9:47πμ
Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης φωτογραφημένος το 1877 από τον Dmitri Ivanovich Ermakov (1846-1916) (πηγή: wikidata.org/wiki/Q7401331)

Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης φωτογραφημένος το 1877 από τον Dmitri Ivanovich Ermakov (1846-1916) (πηγή: wikidata.org/wiki/Q7401331)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Τα Φώτα ή αλλιώς Θεοφάνια είναι η δεύτερη μεγάλη γιορτή του δωδεκαημέρου των Χριστουγέννων που με αυτήν κλείνει και η εορταστική περίοδος. Στον Πόντο όταν κάποιος ήθελε να πει πως τα πράγματα που του αφηγούνται του είναι ήδη γνωστά, έλεγε: «σ’ έμπαν είναι τα Κάλαντα και σ’ εξ τα Φώτα», δηλαδή στην είσοδο του χρόνου είναι η Πρωτοχρονιά και στις έξι τα Φώτα, ποιος δεν το γνωρίζει;

Η Αμισός, η Ινέπολη, η Οινόη, τα Σούρμενα έλεγαν αυτήν την μεγάλη γιορτή της Χριστιανοσύνης «Φώτισμα».

«Φώτισμαν» έλεγαν και στα Κοτύωρα, στην Κερασούντα και στην Σάντα ενώ στην Τραπεζούντα και στην Χαλδία έλεγαν «Φώτιμαν».

Παραμονή των Φώτων

Από την παραμονή της γιορτής των Φώτων, σύμφωνα με την Έλσα Γαλανίδου Μπαλφούσια, γινόταν ο Αγιασμός των υδάτων μόνο μέσα στην εκκλησία. Κατόπιν ο παπάς γυρνούσε στα σπίτια για να αγιάσει ψάλλοντας το τροπάριο της ημέρας «Εν Ιορδάνη βαφτιζομένου σου Κύριε…».

Οι πιστοί έριχναν τον οβολό τους μέσα στο παρχάτς, στο χάλκινο σκεύος που κρατούσε ένα μικρό αγόρι που συνόδευε τον παπά. Μέρος αυτού του ποσού δινόταν για την μισθοδοσία των δασκάλων των ελληνικών σχολείων. Το ρίξιμο των νομισμάτων μέσα στο σκεύος γίνεται ακόμα και στις ημέρες μας στην ελληνική επαρχία, και όπως μας λέει ο λαογράφος Δημήτρης Λουκάτος, γίνεται εσκεμμένα και όχι από προχειρότητα με σκοπό να αγιασθούν ακόμα και τα χρήματα.

Η παραμονή των Φώτων όπως μας πληροφορεί ο Ξενοφών Άκογλου ο γνωστός μας Ξένος Ξενίτας, ήταν αυστηρή νηστεία για τους Ποντίους. Αυτήν την ημέρα νήστευαν ακόμα και από λάδι και θεωρούνταν πως έφερε μεγάλη αμαρτία όποιος δεν συμφιλιωνόταν με αυτόν που είχε μαλώσει και τον έβρισκε η γιορτή με αυτό το βάρος στην καρδιά του.

Το λημόνεμαν τ’ αποθαμενίων

«Τα Φώτα θέλω το κερί μ’,
και τη Ψυχού κοκκία (κόλλυβα τα Ψυχοσάββατα)
και τη Μεγάλ’ Παρασκευήν
ένα μαντήλιν δάκρα»

Μετά το δείπνο της παραμονής των Φώτων στα ελληνικά σπίτια ολόκληρου του Πόντου τελούνταν το «λημόνεμαν τ’ αποθαμενίων» η μνημόνευση των κεκοιμημένων δηλαδή. Σύμφωνα με αυτό το έθιμο σε ένα χαμηλό τραπέζι μπροστά από το εικονοστάσι, τοποθετούνταν ένα ταψί γεμάτο με σιτάρι που στο μέσο αυτού υπήρχε στερεωμένο ένα αναμμένο καντήλι, ενώ σταυροειδώς ήταν στερεωμένα στο σιτάρι τέσσερα κεριά.

Όλα τα μέλη της οικογένειας ήταν γονατισμένα τριγύρω του, και ο αρχηγός της μοίραζε σε κάθε μέλος κεριά για να τα ανάψουν λέγοντας το όνομα ενός οικείου προσώπου τους που είχε αποδημήσει εις Κύριον. Στο τέλος άναβαν κι ένα κερί για εκείνον τον κεκοιμημένο που δεν είχε κανέναν να τον θυμηθεί (για τοι καρίπ’ς και τ’ έρμους).

Μέχρι να καούν τα κεριά έμεναν γονατιστοί και προσευχόμενοι για τις ψυχές των εκλιπόντων συγγενών τους. Όταν αυτά έσβηναν, μικροί-μεγάλοι σηκώνονταν κάνοντας τον σταυρό τους. Τα αποκέρια τα πήγαιναν στην εκκλησία, ενώ το σιτάρι το χρησιμοποιούσαν για ελεημοσύνη.

Το «λημόνημαν» ήταν πολύ σημαντικό για τις ποντιακές οικογένειες, ήταν στοιχείο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς τους.

Οι γιαγιάδες συνήθιζαν να χαϊδεύουν τα εγγόνια τους και να τα λένε: «ρίζα μ’ ας εσέν ’δεν πα κι’ θέλω. Τα Φώτα μαναχόν να μη ανασπάλτς ν’ άφ’ ς με ίναν κερόπον» (ρίζα μου από εσένα δεν θέλω τίποτα. Μόνο τα Φώτα να μην ξεχάσεις να μου ανάβεις ένα κεράκι).

Φώτα

Τη νύχτα που ξημέρωνε η μεγάλη γιορτή, πίστευαν πως άνοιγε ο ουρανός και κέρδιζε τον Παράδεισο όποιος έμενε ξάγρυπνος μέχρι τις πρωινές ώρες και έβλεπε το θέαμα. Άλλοι πάλι έλεγαν πως το «άνοιγμα των ουρανών» το έβλεπαν μόνο τα μικρά παιδιά τα οποία ήταν αναμάρτητα και στο σώμα και στο πνεύμα. Ανήμερα των Φώτων συνήθιζαν στον Πόντο να τα γιορτάζουν στρώνοντας πλούσιο τραπέζι όπου πρωταγωνιστούσε το κεσκέκ’ μαγειρεμένο με κεντουμέ (κοπανισμένο σιτάρι) και κοσσάρα (κότα). Αυτήν την ημέρα συνήθιζαν στα παρακάθ(ε)α να τραγουδούν το «Αηάννες ο Πρόδρομον και τη Χριστού ο φίλον».

Θεοφάνια στην Τραπεζούντα, το 1917

Τα έθιμα αυτά όπως αναφέρει η φιλόλογος Γαλανίδου – Μπαλφούσια ανάγονται στα λατρευτικά των νεκρών των αρχαίων Ελλήνων αλλά και στα Απατούρια των αρχαίων Ιώνων και μάλιστα των Ιώνων εκ των Αθηνών – των Ιώνων του Πόντου των αποίκων της Ιωνικής Μιλήτου.

Στη χιλιοτραγουδισμένη Σάντα πίστευαν πως το βράδυ της γιορτής των Φώτων που αγιάζονταν τα νερά τα ψηλά «ελάτεα» (τα έλατά της) έκλιναν τις κορυφές τους και χαμήλωναν για να πιούνε από τα αγιασμένα νερά, αλλά και να προσκυνήσουν τη βάφτιση του Κυρίου από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο.

Φώσα και τσακλία

Το έθιμο αυτό είναι πάγκοινο σε όλον τον ελληνισμό, στον ελλαδικό χώρο τελείται στις 24 Ιουνίου, την ημέρα της γέννησης του Αγίου Ιωάννου. Το έθιμο αυτό του αελουτρουπί’ όπως λεγόταν στα ποντιακά γινόταν και στη γιορτή της γέννησης του Αγίου Ιωάννου (σε ημερομηνία δηλαδή κοντινή με το θερινό ηλιοτρόπιο – εξού και η ονομασία αελτρουπί’) αλλά και την παραμονή των Φώτων στον Πόντο.

Κάθε σπιτικό που είχε ευλογηθεί με τη γέννηση βρέφους, μάζευε ξύλα, σαρακοφαγωμένα σκεύη, παλιά έπιπλα κ.τλ., και τα έβαζε φωτιά εκείνην την ημέρα, ενώ μικρά παιδιά της γειτονιάς αλλά και μεγάλοι έψαλαν το «Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου Κύριε» πηδώντας πάνω από τη φωτιά. Ο νοικοκύρης κερνούσε τα παιδιά στραγάλια και τα έδινε χρήματα για το καλό του σπιτιού και του νεογέννητου βρέφους.

Το έθιμο αυτό σαφώς συνδεόταν με τη βάφτιση του Χριστού, που πριν από λίγες ημέρες ήταν βρέφος σαν το μικρό παιδί της οικογένειας, και ο ερχομός Του φώτισε όλη την Οικουμένη η οποία ανακαινισμένη πια εξαγνίστηκε από την παλαιά κατάρα. Έτσι καίγοντας τα παλιά πράγματα και αντικαθιστώντας τα με καινούργια πληρώνεται και το ευαγγελικό ρητό «τον παλαιόν αποθέμενοι άνθρωπον, τον νέον ενδυσώμεθα».

Στην αυτοκρατορική Τραπεζούντα η λειτουργία των Φώτων ξεκινούσε τις πρώτες πρωινές ώρες.

Μετά την απόλυση των ενοριακών ναών, όλο το χριστεπώνυμο πλήρωμα μαζευόταν στον μητροπολιτικό ναό του Αγίου Γρηγορίου και με επικεφαλής τον Μητροπολίτη Τραπεζούντας κατευθύνονταν «σ’ Αρμέγκον την πέτραν τ’ Άε-Γοργορί», όπου ριχνόταν ο Σταυρός στον φουρτουνιασμένο συνήθως για την εποχή Εύξεινο Πόντο. Τότε τα ρωμαίικα παλικάρεα έπεφταν μέσα στα κύματα για να τον πιάσουν και να έχουν την ευλογία Του. Την τελετή αυτήν παρακολουθούσαν χιλιάδες άνθρωποι μεταξύ των οποίων και Τούρκοι.

Απόφοιτοι του Φροντιστηρίου της Τραπεζούντας με τους καθηγητές τους, το 1913 (φωτ.: Αρχείο καθηγητή Κωνσταντίνου Φωτιάδη)

Μετέπειτα οι εκάστοτε τελειόφοιτοι του Φροντιστηρίου Τραπεζούντας, πολλοί από αυτούς είχαν πέσει για τον Σταυρό στη θάλασσα προηγουμένως, σχημάτιζαν εννέα ομάδες με εννέα πανομοιότυπους σταυρούς σαν αυτόν που ρίχτηκε στην θάλασσα και γυρνούσαν όλα τα σπίτια της μεγάλης πολιτείας. Τα έσοδα που συγκέντρωναν τα διέθεταν όλα σε ευαγή ιδρύματα της πόλης τους.

Ευλογημένα έθιμα, ευλογημένοι άνθρωποι στον Πόντο!

Αλεξία Ιωαννίδου

__
* Δίστιχο πατρίδας.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ο ερειπωμένος ναός της Αγίας Τριάδας και ο τάφος του μητροπολίτη Κωνστάντιου στο προαύλιο της Μονής Παναγίας Θεοσκεπάστου Τραπεζούντας (φωτ.: Μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών / Δωρεά Αθηνάς Μακρίδου-Καλλιγά)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κάποτε στον Πόντο: Φύλλα καρυδιάς στους ναούς, μαγειρική στο ύπαιθρο και ο θρύλος της τρυγόνας

8/06/2025 - 9:05μμ
Κερασινόν, ο μήνας των κερασιών - Cover Image
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κερασινόν, ο μήνας των κερασιών

1/06/2025 - 8:00πμ
Στιγμιότυπο από την εκδήλωση της 19ης Μαΐου 2025 για τη Γενοκτονία των Ποντίων, στο Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη (φωτ.: Κατερίνα Κατωπόδη)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Με το «’Πάρθεν η Ρωμανία» ο ποντιακός λαός θρηνεί την Άλωση της Κωνσταντινούπολης

29/05/2025 - 3:25μμ
(Φωτ.: pexels / Taryn Elliott. Εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κάποτε στον Πόντο: Η θεραπεία της βασκανίας – Προλήψεις και δεισιδαιμονίες

28/04/2025 - 10:10πμ
Κόκκινα πασχαλινά αυγά (φωτ.: EUROKINISSI / Τατιάνα Μπόλαρη)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κάποτε στον Πόντο: Το τυχερό παιχνίδι με τα πασχαλινά αυγά και τα τεχνάσματα σε Τούρκους και Αρμένηδες

21/04/2025 - 10:43πμ
Λαμπρή – Ποίημα του Φίλωνα Κτενίδη - Cover Image
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Λαμπρή – Ποίημα του Φίλωνα Κτενίδη

20/04/2025 - 7:29μμ
Η επτάκωμος Σάντα. Με το [1] πάνω δεξιά η ενορία Ισχανάντων. Σχέδιο του Κ. Σπυράντη, 1896, δημοσιεύθηκε με το άρθρο του Μ. Νυμφόπουλου στην «Ποντιακή Εστία» για το Πάσχα στη Σάντα
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ένα Πάσχα στη Σάντα: Από την… εκρηκτική Ανάσταση, στα ανίκητα αυγά και στους πυροβολισμούς στον Ιούδα

19/04/2025 - 9:55μμ
(Φωτ.: EUROKINISSI / Φανή Τρυψάνη)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Μεγάλη Πέμπτη: Μέρα για κόκκινα ωβά και ευχασμένα αγαθά στον Πόντο

17/04/2025 - 2:16μμ
Μία που άνθισαν, μία που χιόνισε! (φωτ.: Ευγενία Ρούσσου)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Η τρέλα του ανοιξιάτικου καιρού είχε τις δικές της ερμηνείες στη λαογραφία του Πόντου

8/04/2025 - 4:40πμ
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ο κουκαράς στο… TikTok: Απολαυστικό βίντεο με τον παπα-Θόδωρο Πασχαλίδη να εξηγεί το ποντιακό έθιμο

1/04/2025 - 11:42πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Κάγιας Κάλας (φωτ.: EPA / Julien Warnand)

Έκτακτη Σύνοδος των ΥΠΕΞ της ΕΕ με θέμα την κατάσταση στη Μέση Ανατολή

1 ώρα πριν
Η διάσημη αυτή φωτογραφία της Αρμένιας μάνας τραβήχτηκε από τον Άρμιν Βέγκνερ (πηγή: armenian-genocide.org)

Από τις οθωμανικές γενοκτονίες στο νέο τουρκικό επεκτατισμό: Σκέψεις και προτάσεις

2 ώρες πριν
Εικόνα από παλαιότερο γλέντι του δραστήριου Συλλόγου (πηγή: spfth.wordpress.com)

Αποχαιρετιστήριο γλέντι για τον Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης

3 ώρες πριν
Το ισραηλινό σύστημα άμυνας «Iron Dome» δεν επέτρεψε σε πολλούς από τους ιρανικούς πυραύλους να πλήξουν την ισραηλινή επικράτεια. Παρόλα αυτά κάποιοι πύραυλοι βρήκαν τους στόχους τους (φωτ.:  EPA/ Atef Safadi)

Ιράν κατά Ισραήλ: Νέα ομοβροντία πυραύλων – Πλήγματα σε αρκετές περιοχές

3 ώρες πριν
Εικόνα από τις αρχές του 20ού αιώνα, έξω από χάνι του Γεσίρογλη ή Γεσίρογλου στην Τραπεζούντα (φωτ.: facebook.com/ groups/Zafer Duran/ TRABZONDAN ESİNTİLER)

Η φιλοξενία στον Πόντο ήταν μοναδική και θύμιζε αρχαία Ελλάδα – Ένα βράδυ στα Αμπέλια Τραπεζούντας

4 ώρες πριν

Έκτακτο: Σειρήνες ηχούν στην Ιερουσαλήμ

5 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign