pontosnews.gr
Τετάρτη, 3/12/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Μια έναστρη νύχτα με Πυρρίχιους στον Πόντο, το 400 π.Χ. – Ναϊλί που ‘κ’ εβρέθεν!

Γράφει η Αλεξία Ιωαννίδου

13/07/2023 - 8:48μμ
Κουρήτες χορεύουν τον Πυρρίχιο «σκεπάζοντας» τα κλάματα του μικρού Δία, για να τον γλιτώσουν από τον πατέρα του, Κρόνο

Κουρήτες χορεύουν τον Πυρρίχιο «σκεπάζοντας» τα κλάματα του μικρού Δία, για να τον γλιτώσουν από τον πατέρα του, Κρόνο

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Μεταξύ των πιο σημαντικών αποικιών που ιδρύθηκαν κατά τον α’ ελληνικό αποικισμό συμπεριλαμβάνονταν και οι Ιωνικές αποικίες της Αθήνας. Ανάμεσα σε αυτές, τη μεγαλύτερη αίγλη είχε η Μίλητος, σπουδαίο εμπορικό και διαμετακομιστικό κέντρο της Αρχαιότητας.

Η Μίλητος, πρώτη από όλες τις αποικιακές πόλεις, δημιούργησε αποικίες στην Προποντίδα και στον Εύξεινο Πόντο. Πρώτη δε αποικία της Μιλήτου γίνεται η πόλη Σινώπη τον 9ο π.Χ. αιώνα.

Μέχρι τον 6ο αι. π.Χ. μετρούσε ήδη 75 αποικίες. Αυτή η εποχή των ελληνικών αποικισμών, μας λέει ο Σάββας Ιωαννίδης, ήταν η ωραιότερη και η πιο σημαντική της ελληνικής ιστορίας γιατί: «η Ελλάς ηυξήθη και επλατύνθη», και επιπροσθέτως κατάφερε να εκπολιτίσει και να εκπαιδεύσει σύμφωνα με το αρχαίο ελληνικό πνεύμα τα «ωραιότερα μέρη του τότε γνωστού κόσμου».

Η Σινώπη ήταν η πιο προνομιούχα –από πλευράς θέσεως– πόλη των νότιων παραλίων του Ευξείνου Πόντου. Η πρόσβασή της από στεριά και θάλασσα ήταν πολύ βατή, κι αυτό της έδινε απαράμιλλο πλεονέκτημα έναντι των άλλων πόλεων. Τα μετέπειτα δε χρόνια (από τον 4ο αι. και μετά), όταν η Κωνσταντινούπολη έγινε η πρωτεύουσα της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, η σχετικά κοντινή απόσταση από το κέντρο των εξελίξεων ενίσχυσε τη θέση αυτήν.

Σινώπη

Και επειδή η Μίλητος αποίκησε τη Σινώπη, ένας ευγενής ανταγωνισμός ξέσπασε ανάμεσα στις ελληνικές πόλεις και έτσι οι Μεγαρείς αποίκησαν την Ηράκλεια ενώ οι Αθηναίοι την Αμισό, γνωστή στα μετέπειτα χρόνια και ως Σαμψούντα. Η Σαμψούντα είναι η πόλη στης οποίας το λιμάνι στις 19 Μαΐου 1919 ο επικεφαλής των Νεότουρκων Μουσταφά Κεμάλ –γεννηθείς στο ταπεινό χωριό Χρυσαυγή του Λαγκαδά– έκανε απόβαση για να ακολουθήσει η τρίτη και πιο σκληρή φάση των γεγονότων της Γενοκτονίας των Ποντίων και να ξεριζωθεί βίαια από τις πανάρχαιες εστίες του ο ποντιακός ελληνισμός.

Αλλά ας γυρίσουμε στην Αρχαιότητα, στην εποχή που δεν υπήρχε τουρκικό ίχνος στον Πόντο και στην ευρύτερη περιοχή.

Στον Πόντο τα προγενέστερα από τα ελληνικά φύλα επικρατήσαντα έθνη ήταν από τον Νότο οι Λευκόσυροι –οι οποίοι ήταν άποικοι των Ασσυρίων–, ενώ από τα ανατολικά οι Αμαζόνες –άλλως Αμαζονική φυλή– που τοποθετούνταν ανάμεσα στους ποταμούς Θερμώδοντα και Άλυ. Από τους παλαιότερους κατοίκους θεωρούνταν οι Κόλχοι, που μετέπειτα μετονομάστηκαν Λαζοί και η χώρα τους Λαζία. Όπως αναφέρει ο Σάββας Ιωαννίδης, στην περιοχή της Χαλδίας, η οποία κατοικήθηκε από τους Χαλδαίους της Μεσοποταμίας, ανθούσε η μεταλλουργία από τα αρχαία κιόλας χρόνια, ενώ οι Άλυβες ή Χάλυβες –σκυθικό μάλλον φύλο που το αναφέρει κι ο Όμηρος– ήταν δεινοί τεχνίτες του σιδήρου και του χάλυβα.

Άλλοι κάτοικοι του Πόντου ήταν οι Μοσσύνοικοι (μεταξύ Κερασούντος και Τριπόλεως), οι Δρίλες, οι Μάκρωνες, οι Κερκίτες, οι Τάοχοι (περιοχή Αρμενίας), οι Φασιανοί (ζούσαν δίπλα στον Φάση ποταμό), οι Τιβαρηνοί (Ίβηρες του Καυκάσου), οι Παφλαγόνες (δυτικός Πόντος περιοχή Παφλαγονίας), κ.ά.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα για τις σχέσεις ανάμεσα στους λαούς είναι η διήγηση του Ξενοφώντα στο έργο του Κύρου Ανάβασις, και συγκεκριμένα στο χωρίο που περιγράφει τον Πυρρίχιο χορό (400 π.Χ.)

Στο πλαίσιο των εορτών που διοργανώθηκαν προς τιμήν των Μυρίων του Ξενοφώντος, οι στρατιώτες του, θέλοντας να ευχαριστήσουν τους «αρχαίους ποντίους» για τη φιλοξενία, χόρεψαν πυρρίχιους χορούς. Οι πυρρίχιοι σύμφωνα με μελέτες που έγιναν με βάση τις εικονιστικές παραστάσεις που διασώθηκαν από τις αρχαιολογικές μαρτυρίες αλλά και σύμφωνα με έργα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, ήταν δεκαοκτώ (σε αυτόν τον αριθμό συγκλίνουν οι μελετητές χωρίς όμως να είναι απόλυτος – αυτός προκύπτει από τις γραπτές πηγές και τα αρχαιολογικά ευρήματα).

Πομπή Αθηναίων πολεμιστών στα Παναθήναια

Σύμφωνα με τον Ξενοφώντα, λοιπόν, στην Κύρου Ανάβαση, πηγή που περιλαμβάνει την πρώτη καταγεγραμμένη μαρτυρία επιτέλεσης του Πυρρίχιου χορού στον Πόντο, ξεκινά να χορεύει ένα ζευγάρι Θρακών πολεμιστών υπό τη μουσική συνοδεία ενός αυλού. Χόρεψαν οπλισμένοι (όπως χορεύεται ένας πυρρίχιος), και πηδούσαν ψηλά και ανάλαφρα κάνοντας φιγούρες με τα μαχαίρια τους. Ήταν χάρμα ιδέσθαι, όλοι όσοι τους παρακολουθούσαν –Έλληνες και Παφλαγόνες– θαύμαζαν την πολεμική τους αλκή. Μέχρι που ο ένας από τους δύο έπεσε στο έδαφος προσποιούμενος τον νεκρό, μετά το χτύπημα από τον συγχορευτή του.

Οι Παφλαγόνες, ως μη εξοικειωμένοι με τέτοιου είδους θεάματα, τα έχασαν· φώναζαν πανικόβλητοι γιατί νόμιζαν πως είχε συμβεί φονικό. Οι Έλληνες –κάτοικοι του Πόντου– έμειναν ατάραχοι, απόδειξη πως το θέαμα τους ήταν γνωστό και ίσως το χόρευαν και οι ίδιοι.

Θα πρέπει να διασκέδαζαν μάλιστα με το όλο σκηνικό, βλέποντας πώς οι «σκληροί» Παφλαγόνες έχασαν την ψυχραιμία τους και αντιδρούσαν σαν φοβισμένα παιδιά.

Αφού ο νικητής της μάχης πήρε ως λάφυρο τα όπλα του «νεκρού» και εγκατάλειψε το χοροστάσι τραγουδώντας, μια ομάδα ανδρών σήκωσε τον υποτιθέμενο νεκρό από το έδαφος και με αργά τελετουργικά βήματα, όπως ταιριάζει σε έναν πολεμιστή που έπεσε στη μάχη, οδήγησαν το «άψυχο» σώμα εκτός πεδίου. Φανταστείτε την έκπληξη αλλά και συγχρόνως την ανακούφιση που ένιωσαν οι Παφλαγόνες βλέποντας τον υποτιθέμενο νεκρό να τινάζεται από την οριζόντια θέση και να ορθώνεται ολοζώντανος μπροστά τους!

Ακολούθησε ένα ζευγάρι Θεσσαλών που χόρεψε ένοπλο την καρπαία. Η καρπαία ήταν ένα είδος χορού που συνδύαζε την πολεμική του πυρρίχιου με το αγροτικό στοιχείο (Θεσσαλία γαρ)! Σύμφωνα με την περιγραφή του Ξενοφώντα, ένας από τους δύο χορευτές μιμείται κινήσεις σποράς και καλλιέργειας γης, έχοντας όμως τα όπλα κοντά του για το ενδεχόμενο επίθεσης από εχθρό. Ο άλλος χορευτής παριστάνει τον ληστή που επιτίθεται στον αγρότη. Ακολουθεί ένοπλη μάχη ανάμεσα στους άνδρες, που λήγει με τη νίκη είτε του αγρότη που δένει τον ληστή στη βοϊδάμαξά του, είτε του ληστή ο οποίος κλέβει τη βοϊδάμαξα του αγρότη. Κι αυτός ο χορός συνοδευόταν μουσικά με τον ήχο του αυλού.

Την παράσταση των δύο Θεσσαλών μισθοφόρων του Ξενοφώντα διαδέχτηκε αυτή του μεμονωμένου πολεμιστή από τη Μυσία.

Η Μυσία ήταν πόλη της Μ. Ασίας στην περιοχή της Προποντίδας. Ο πολεμιστής κρατούσε δύο μικρές ασπίδες από κλωνάρια ιτιάς, μία στο κάθε χέρι. Το θέαμα που προσέφερε ήταν φαντασμαγορικό. Προσποιούμενος πως αντικρούει πότε έναν εχθρό και πότε δύο μαζί, στριφογύριζε μανιασμένα γύρω από τον εαυτό του και περιμετρικά του χοροστασίου και έκανε εναέριες ανάποδες τούμπες, κρατώντας πάντα τις ασπίδες του στα χέρια. Στο τέλος χόρεψε έναν περσικό χορό χτυπώντας τις ασπίδες μεταξύ τους, κατά τον οποίο πότε γονάτιζε στο έδαφος και πότε ξανασηκωνόταν με ορμή κρατώντας πάντα το ρυθμό που του υπαγόρευε η μουσική που έπαιζε ο αυλητής.

Σκηνή πυρρίχιου με έναν πολεμιστή που χορεύει συνοδεία αυλού, από κύλικα του 490 π.Χ. που αποδίδεται στον ζωγράφο Ευχαρίδη (Μουσείο Λούβρου, Παρίσι)

Έπειτα, στο πεδίο έκαναν την εμφάνισή τους Αρκάδες, οι περισσότεροι προερχόμενοι από τη Μαντίνεια, οι οποίοι έφεραν άρτιο εξοπλισμό και ένδυση. Αυτοί περπατούσαν στο ρυθμό του σκοπού του ένοπλου χορού ακολουθώντας τη μελωδία του αυλού, τραγούδησαν τον Παιάνα και χόρεψαν στο ρυθμό όπως γινόταν όταν οι ιερές πομπές κατευθυνόταν στους ναούς των θεών.

Οι Παφλαγόνες πραγματικά έδειχναν να τα έχουν χαμένα, ήταν μεγάλο «πολιτισμικό σοκ» όλο αυτό το μεγαλοπρεπές θέαμα που είχαν την τύχη να παρακολουθήσουν. Οι δε Έλληνες απολάμβαναν το θέαμα που τους προσέφεραν οι φιλοξενούμενοί τους από τις ελληνικές μητροπόλεις – τις πόλεις που δύο έως τέσσερεις αιώνες νωρίτερα είχαν αφήσει οι πρόγονοί τους για να αποικήσουν τη νέα τους πατρίδα στα νότια παράλια του Ευξείνου Πόντου.

Το θαυμασμό αυτόν του κοινού που δεν ήθελε να σταματήσει το θέαμα τον αντιλήφθηκε ο πολεμιστής από τη Μυσία και έβαλε το «κερασάκι στην τούρτα» για να τελειώσει με τον καλύτερο τρόπο εκείνη η καταπληκτική βραδιά του 400 π.Χ.

Έπεισε έναν Αρκάδα πολεμιστή, ο οποίος είχε αγοράσει κατά τη διάρκεια της περιπλάνησης των Μυρίων μια χορεύτρια, κι αφού την στόλισε κατάλληλα για το δρώμενο, της έδωσε μια ελαφριά ασπίδα. Εκείνη μπήκε μέσα στο χοροστάσι με ελαφρύ και ρυθμικό βηματισμό και –όπως μας λέει ο Ξενοφών– «ωρχήσατο πυρρίχην ελαφρώς» χόρεψε δηλαδή με χάρη τον Πυρρίχιο. Ο Ξενοφώντας ενώ δεν ανέφερε το όνομα Πυρρίχιος στους προηγούμενους χορούς των πολεμιστών ίσως γιατί το θεωρεί αυτονόητο, αναφέρει χαρακτηριστικά πως η χορεύτρια-δούλη του Αρκάδα χόρεψε έναν χορό με χορευτική ιδιοσυγκρασία που προσιδιάζει στη σωματική δομή, την ευλυγισία και τη χάρη των γυναικών, αλλά και στη δεινότητα των πολεμιστών, και αυτός ο χορός ήταν αδιαμφισβήτητα Πυρρίχιος!

Σύμφωνα με τη μυθολογία η Αθηνά γεννήθηκε από το κεφάλι του πατέρα της, του Δία, και οπλισμένη χόρεψε τον Πυρρίχιο πάνω στα γόνατά του. Στο αγγείο του Μαρσύα η θεά εμφανίζεται με δόρυ να πάλλει –εξού και το επίθετο Παλλάδα– την ασπίδα της

Εικάζουμε πως όλοι όσοι είχαν την τύχη να ζήσουν εκείνη τη βραδιά όσα συνταρακτικά διαδραματίστηκαν και διασώθηκαν χάρη στον Ξενοφώντα στη συλλογική μνήμη, θα έμειναν ενθουσιασμένοι με τις συγκινήσεις της. Δυόμισι χιλιάδες χρόνια μετά, ζωντανεύει στη φαντασία μας το θέαμα της χορεύτριας που χόρεψε πυρρίχη σε μια γιορτή που αποτελεί επιστέγασμα της μακρινής πορείας των Μυρίων και υπόδειγμα των εορτών που διέσωσε η γραφίδα του ιστοριογράφου.

Ο Ξενοφώντας γράφει πως οι Παφλαγόνες στο τέλος, συνεπαρμένοι με ό,τι έζησαν, ρώτησαν με χαρακτηριστική αφέλεια τους Μυρίους εάν πολεμούν μαζί τους και γυναίκες. Οι άντρες του Ξενοφώντα, με το ιδιόρρυθμο πνευματώδες ελληνικό χιούμορ τους, απάντησαν: «αύται και αι τρεψάμεναι είεν βασιλέα εκ του στρατοπέδου», δηλαδή «αυτές έκαναν τον βασιλιά να το βάλει στα πόδια από το στρατόπεδο»!

Αλεξία Π. Ιωαννίδου
MSc Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων

Βιβλιογραφία
• Ξενοφών, Κύρου Ἀνάβασις (6.1.1-6.1.13).
• Σ. Ιωαννίδης, Περί Πόντου και Τραπεζούντος, εκδ. Κουλτούρα, Αθήνα 1981.
• Ευστ. Πελαγίδης, Τραπεζούντα – Μεγαλόφωτη-Μεγαλόμουση-Μεγαλόπνοη, 1204-1923, Από την Αυτοκρατορία των Κομνηνών μέχρι τον ξεριζωμό, εκδ. Σταμούλης, Θεσσαλονίκη 2013.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Από το αρχείο του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών: Σπίτια σε προσφυγικό συνοικισμό γύρω από την Αθήνα. Ένθετο απόσπασμα από χρονογράφημα της εφ. «Βραδυνή» με ημερομηνία 3 Δεκεμβρίου 1923
ΙΣΤΟΡΙΑ

«Αφγανιστούπολις»: Όταν η Αθήνα φοβόταν τους πρόσφυγες της Μικρασιατικής Καταστροφής και της γενοκτονίας

3/12/2025 - 10:20πμ
Από τις συγκλονιστικές εικόνες που κατέγραψε ο Αριστοτέλης Σαρρηκώστας (πηγή: Αρχείο ΕΡΤ)
ΙΣΤΟΡΙΑ

52η επέτειος από την εξέγερση του Πολυτεχνείου: Γνωστές, άγνωστες, και λησμονημένες εικόνες που σώζονται στο αρχείο της ΕΡΤ

17/11/2025 - 10:12πμ
Χαρακτικό από το Yakov Arzanov & David Arzanov, «The experience of writing of the history of the Kingdom of Armenia» (πηγή: commons.wikimedia.org)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Ζαρμάιρ Χαϊγκαζουνί: Ένας Αρμένιος βασιλιάς στον Τρωικό Πόλεμο

16/11/2025 - 8:49μμ
Ο υποστράτηγος Νικόλαος Κλαδάς, στο λοιμοκαθαρτήριο του Αγίου Γεωργίου επιστρέφοντας από την αιχμαλωσία. (πηγή: eliaserver.elia.org.gr/ Αρχείο Hepp Josef/Κωδικ. τεκμηρ. 04.12.01.041)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Νικόλαος Κλαδάς – Τζαφέρ Ταγιάρ: Αιχμάλωτοι δύο ταχυτήτων και δύο λαών τόσο διαφορετικών κατά τη Μικρασιατική Εκστρατεία

13/11/2025 - 10:55μμ
Ο Μεταξάς στο Εθνικό Ίδρυμα Ραδιφωνίας για το διάγγελμα (πηγή: ioannismetaxas.gr)
ΙΣΤΟΡΙΑ

28η Οκτωβρίου 1940: Ο Μεταξάς παραλαμβάνει το τελεσίγραφο από τον Γκράτσι – Το διάγγελμα που ξεσήκωσε τον ελληνικό λαό

28/10/2025 - 1:57μμ
Από το εξώφυλλο της έκδοσης
ΙΣΤΟΡΙΑ

«Ημερολόγιον Επιχειρήσεων Γενικού Στρατηγείου»: Μια σπάνια συλλεκτική έκδοση για το Έπος του ’40

28/10/2025 - 11:10πμ
Αριστερά, η πρώτη καλλιτεχνική φωτογραφία της Σοφίας Βέμπο το 1933 και δεξιά ένα μεταγενέστερο πορτραίτο της (φωτ.: facebook/Σοφία Βέμπο, η τραγουδίστρια της Νίκης)
ΙΣΤΟΡΙΑ

ΥΜΑΘ: Όταν η «Τραγουδίστρια της Νίκης» Σοφία Βέμπο τραγούδησε για πρώτη φορά στη λεωφόρο… Νίκης

27/10/2025 - 8:35μμ
Διανομή του θαυματουργού νερού του Καματερού με το βυτίο (φωτ.: Αρχείο Τ.Α. Μανιατέα)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Το νερό του Καματερού, μια… τρελή ιστορία: Η ελπίδα για τον καρκίνο, οι εφημερίδες και ο κοινός απατεώνας

12/10/2025 - 8:01μμ
Πορτρέτο του μητροπολίτη Αιμιλιανού Λαζαρίδη από τους αδελφούς Μανάκια (πηγή: Βρετανική Βιβλιοθήκη / eap.bl.uk)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Οκτώβριος 1911: Ο μητροπολίτης Γρεβενών Αιμιλιανός Λαζαρίδης βρίσκει φρικτό θάνατο στα χέρια κομιτατζήδων

1/10/2025 - 8:15μμ
Από την Έξοδο των Ελλήνων της Ανατολικής Θράκης, τον Οκτώβριο του 1922. Περίπου 160.000 πρόσφυγες διέσχισαν τον Έβρο μεταφέροντας μέρος της κινητής περιουσίας τους (πηγή: Χρήστος Χατζηιωσήφ [επιμ.], «Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα. Ο Μεσοπόλεμος 1922-1940»)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Οκτώβριος 1922: Η Έξοδος από την Ανατολική Θράκη – Ο Κεμάλ συνομιλητής, οι Έλληνες πρόσφυγες

1/10/2025 - 11:22πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Στο μετρό της Αθήνας (φωτ.: EUROKINISSI / Γιώργος Κονταρίνης)

Μετρό: Η κυκλοφορία στη Γραμμή 3 διεξάγεται μόνο στο τμήμα Δημοτικό Θέατρο – Εθνική Άμυνα

14 λεπτά πριν
(Φωτ.: facebook/Maria Tzivanidou)

Σαββατόβραδο με τον ετήσιο χορό του Συλλόγου Ποντίων ν. Ροδόπης «Η Τραπεζούντα»

39 λεπτά πριν
Οικογενειακή φωτογραφία των υπουργών Εξωτερικών των χωρών-μελών του NATO, στην έδρα του στις Βρυξέλλες (φωτ.:  EPA/GIUSEPPE LAMI)

Τουρκία, Ρουμανία, Βουλγαρία ζητούν «να γίνει σεβαστό το διεθνές δίκαιο» στον Εύξεινο Πόντο

1 ώρα πριν
Τμήμα του πίνακα «Η έξοδος του Μεσολογγίου» του Θεόδωρου Βρυζάκη (πηγή: nationalgallery.gr)

200 χρόνια από την Έξοδο του Μεσολογγίου – Αρχίζουν οι εορταστικές εκδηλώσεις

2 ώρες πριν
(Φωτ.: Υπουργείο Τουρισμού)

Όλγα Κεφαλογιάννη: Η υπουργός Τουρισμού στο Οικουμενικό Πατριαρχείο

2 ώρες πριν

Σύλλογος Ποντίων Σταυρούπολης «Ακρίτες του Πόντου»: Τα ποντιακά κάλαντα συναντούν την εκκλησιαστική υμνολογία

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign