pontosnews.gr
Τρίτη, 31/01/2023
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Πώς γινόταν η αναγόρευση του νέου «βασιλέα και αυτοκράτορα» στο Βυζάντιο – Το τυπικό της στέψης και οι σχέσεις εξουσίας-εκκλησίας

Γράφει η Αλεξία Π. Ιωαννίδου

16/01/2023 - 9:26μμ
Σχέδιο της βυζαντινής Κωνσταντινούπολης (πηγή: The Hebrew University of Jerusalem & The Jewish National & University Library)

Σχέδιο της βυζαντινής Κωνσταντινούπολης (πηγή: The Hebrew University of Jerusalem & The Jewish National & University Library)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Στον Μητροπολιτικό ναό της Αθήνας γράφτηκε και με φυσικό τρόπο, τη Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2023, η τελευταία σελίδα του θεσμού της βασιλείας στη χώρα μας. Ο ελληνικός λαός με το δημοψήφισμα της 8ης Δεκεμβρίου του 1974, αποφάσισε με το συντριπτικό ποσοστό του 69,18% να δώσει τέλος στην μοναρχία. Επέλεξε το πολίτευμα της αβασίλευτης δημοκρατίας, το σημερινό πολιτικό σύστημα της προεδρευόμενης κοινοβουλευτικής δημοκρατίας. Την εξόδιο ακολουθία του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου τέλεσε ο επικεφαλής της ελληνικής εκκλησίας Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος.

Οι σχέσεις της βασιλείας με τον κλήρο έχουν ρίζες από το Βυζάντιο.

Έχει επικρατήσει έως τις μέρες μας οι βασιλείς να μνημονεύονται ακόμα και στα απολυτίκια: «Σώσον, Κύριε, τον λαόν Σου και ευλόγησον την κληρονομίαν Σου, νίκας τοις βασιλεύσι κατά βαρβάρων δωρούμενος και το σον φυλάττων, δια του Σταυρού Σου, πολίτευμα». Κάποιοι ιερείς εμφορούμενοι από δημοκρατικά ιδεώδη αντικαθιστούν το «βασιλεύσι» με το «ευσεβέσι», είναι όμως πολλοί λίγοι. Η σχέση των εκπροσώπων της εξουσίας με τους επικεφαλής της εκκλησίας έχει μεγάλο ενδιαφέρον και κρατάει από πολύ παλιά, από την εποχή της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας!

Η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία ήταν η συνέχεια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Διήρκησε από τον Μάιο του 330, έτος μεταφοράς της πρωτεύουσας της αυτοκρατορίας από τη Ρώμη στη «Νέα Ρώμη» την Κωνσταντινούπολη από τον Μεγάλο Κωνσταντίνο, έως και την αποφράδα ημέρα της 29ης Μαΐου του 1453 όταν καταλύθηκε από τους Οθωμανούς. Μετά την κατάλυσή της χρησιμοποιήθηκε από δυτικές κυρίως πηγές ο όρος «Βυζάντιο» για να περιγράψει την πιο μακραίωνη (1.123 έτη) και ίσως την πιο λαμπερή αυτοκρατορία που γνώρισε ποτέ ο κόσμος μας.

Τυπικό αναγόρευσης και στέψης αυτοκράτορα

Η παρουσία της Εκκλησίας δεν θα μπορούσε να λείπει από το τυπικό της αναγόρευσης νέου αυτοκράτορα. Έτσι μετά την εκφώνηση από το στρατό, τη σύγκλητο και το λαό της φράσης: «Του δείνα βασιλέως και αυτοκράτορος πολλά τα έτη», τυπικό γνωστό ως «φήμη» που εξακολουθεί να υπάρχει και στις ημέρες μας κατά τη διάρκεια ακολουθιών μεγάλων εορτών στην εκκλησία μόνο που αλλάζει το πρόσωπο που μνημονεύεται (επίσκοπος ή ηγούμενος-ηγουμένη), ακολουθούσε και θρησκευτική τελετή που ελάμβανε χώρα συνήθως στην Αγία Σοφία πρωτοστατούντος του Πατριάρχη.

Ο αρχιερέας (Πατριάρχης) τοποθετούσε το στέμμα επάνω στο κεφάλι του αυτοκράτορα και ο λαός αναφωνούσε «Άγιος».

Η στέψη ελάμβανε χώρα κατά τη διάρκεια της θρησκευτικής τελετής, και ο έντονος συμβολισμός (ο βασιλιάς φορούσε χλαμύδα, στέμμα) κατά τη διάρκεια αυτής κι άλλων επισήμων τελετών, καθιστούσε τον αυτοκράτορα τοποτηρητή του Θεού στα μάτια του λαού του.

Ο «Ομφαλός», το σημείο στην Αγία Σοφία, όπου γινόταν η στέψη των αυτοκρατόρων στο Βυζάντιο (φωτ.: commons.wikimedia.org/Laflammm)

Ικανές και αναγκαίες συνθήκες για την αναγόρευση

Οι μη αρτιμελείς και οι γυναίκες αποκλείονταν από το θρόνο της Αυτοκρατορίας. Μόνο δύο περιπτώσεις ανδρών μη αρτιμελών, αυτή του Ιουστινιανού Β’ και του Ισαακίου Β’ του Αγγέλου (ο πρώτος υπέστη ρινότμηση και ο δεύτερος τύφλωση) και τριών γυναικών της Ειρήνης της Αθηναίας και των αδελφών Ζωής και Θεοδώρας αποτέλεσαν την εξαίρεση του κανόνα.

Νόμισμα του βυζαντινού αυτοκράτορα Ισαάκιου Β’ Αγγέλου, που βρέθηκε στη Ρουμανία (πηγή: el.wikipedia.org)

Ο αποκλεισμός αυτός είχε να κάνει για τις μεν γυναίκες με τον αποκλεισμό τους από την ιεροσύνη ώστε να μπορέσουν να ηγηθούν της Εκκλησίας ως βασιλείς και αρχιερείς και για τους δε άνδρες μη αρτιμελείς, να ηγηθούν του στρατού ως αρχιστράτηγοι.

«Ο σταυρός νικά»

Οι δυο δυνάμεις, η Εκκλησία και το κράτος, ήταν δυο συνισταμένες που είχαν μια κοινή συνιστώσα, δηλαδή τη σωτηρία και την ευπραγία του λαού, η μεν Εκκλησία την σωτηρία της ψυχής, το δε κράτος τη σωτηρία-προστασία από επιδρομές αλλοφύλων. Η Εκκλησία εξασφάλιζε την αμέριστη συνεργασία του ισχυρού θεοστήρικτου στρατεύματος με αρχιστράτηγο την ίδια την Κυρία Θεοτόκο, η οποία ήταν «υπέρμαχος στρατηγός», έσωζε την προστατευόμενη πόλη της από τις επιθέσεις των βαρβάρων και βοηθούσε στην καταστολή επαναστάσεων προερχόμενων από αιρετικά κινήματα που υπέβοσκαν περιφερειακά και μεθοριακά.

(Φωτ.: Βασίλης Τσενκελίδης)

Ο κραταιός αυτός στρατός από την ίδρυσή του επί Μεγάλου Κωνσταντίνου έως και την εκ των πραγμάτων κατάργησή του επί Κωνσταντίνου ΙΑ΄ Παλαιολόγου –του τελευταίου Έλληνα βασιλιά– είχε ένα σύνθημα ως αλεξίκακο φυλαχτό στη μάχη: «Ο σταυρός νικά».

Σχέσεις βασιλέων και Πατριαρχών

Τον 6ο αιώνα επί βασιλείας Ιουστινιανού Α΄ το Βυζάντιο γνωρίζει την ανασύστασή του εκ βάθρων. Αποκαθίσταται η Pax Romana, εξουδετερώνονται τα κατάλοιπα της ειδωλολατρίας, διαμορφώνονται οι διοικητικές και νομοθετικές Αρχές έτσι ώστε να διασφαλιστεί η σωστή λειτουργία του κράτους. Η αυτοκρατορία σε αυτήν την περίοδο είναι δομημένη πάνω στη διοικητική και στρατιωτική δύναμη της παλιάς Ρώμης αποπνέοντας όμως το μεγαλείο του Χριστιανισμού, τη λαμπρότητα των μνημείων του (αποπεράτωση του Ι.Ν. της του Θεού Σοφίας –με το γνωστό στην ιστορία «νενίκησά σε Σολωμών» του Ιουστινιανού) και την ευρύτητα και ακτινοβολία του πολιτισμού του.

Ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός, η Παναγία Βρεφοκρατούσα και ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος (πηγή: commons.wikimedia.org/wiki/Myrabella)

Όμως ο Ιουστινιανός δεν ήταν ευάρεστος στο λαό. Κινδύνεψε να καταποντιστεί. Χάρη στην αγαπημένη του Ελληνίδα σύζυγο Θεοδώρα, που τον απέτρεψε από το να παραιτηθεί λέγοντάς του το περίφημο «η βασιλική πορφύρα είναι ωραίο σάβανο», έμεινε τελικά στο θρόνο πνίγοντας στο αίμα τη Στάση του Νίκα (18 Ιανουαρίου 532). Κατόπιν τούτου τόνισε στις «Νεαρές» του (νόμοι που θέσπισε) ότι η αυτοκρατορική εξουσία δόθηκε από τον Θεό και ο αυτοκράτορας έχει υποχρέωση να είναι αρεστός μόνο σε Αυτόν, καταργώντας την παράδοση που μέχρι τότε ήθελε η αυτοκρατορική εξουσία να εκπορεύεται όχι μόνο από τον Θεό αλλά και από τον λαό.

Επί βασιλείας Λέοντα του ΣΤ’ του Σοφού τον 9ο αιώνα, Ρωμαίος και Χριστιανός ήταν έννοιες ταυτόσημες πια, ενώ ο ίδιος ο αυτοκράτωρ ονομάζει την αυτοκρατορία του «Έθνος Χριστιανών» και τον βυζαντινό λαό «περιούσιο».

Ωστόσο οι σχέσεις μεταξύ Εκκλησίας και κράτους δεν ήταν πάντα απρόσκοπτες. Κάθε μια από τις δύο αρχές προσπαθούσε να επιβληθεί της άλλης. Για τον αυτοκράτορα η εκκλησία (το πλήρωμα δηλαδή των πιστών και οι κληρικοί) ανήκαν στο κράτος και του όφειλαν απόλυτη υπακοή. Για την Εκκλησία πάλι, ο αυτοκράτορας παρά το γεγονός ότι η «ελέω Θεού» εξουσία του ήταν αδιαπραγμάτευτη, δεν έπαυε να ήταν ένας από τους πιστούς που έπρεπε να τη συμβουλεύεται και να υπακούει στους κανόνες και στις επιταγές της για τη σωτηρία της ψυχής του.

Έτσι, δεν έπαψαν στη διάρκεια της συνύπαρξής των δύο εξουσιών οι προστριβές και οι έριδες. Ας θυμηθούμε από το συναξάρι του Ιερού Χρυσόστομου τη σύγκρουσή του με την Αυγούστα Ευδοξία, σύζυγο του αυτοκράτορα Αρκαδίου, που οικειοποιήθηκε την μοναδική περιουσία μιας χήρας, το κτήμα της. Όταν μάλιστα συνειδητοποίησε πως αντί να συνετιστεί (η Αυγούστα) έδειξε ακόμη μεγαλύτερη έπαρση ανεγείροντας άγαλμα προς τιμήν της, ξέσπασε εναντίον της με το γνωστό του λόγο από τον άμβωνα της Αγίας Σοφίας: «Πάλιν Ηρωδιάς μαίνεται, πάλιν ταράσσεται, πάλιν ορχείται, πάλιν ζητεί την κεφαλήν Ιωάννου επί πίνακι». Ο Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος είναι το μεγαλύτερο παράδειγμα θρησκευτικού ανδρός που εναντιώθηκε σθεναρά για τα χριστιανικά του ιδεώδη στην κρατική διαφθορά και ας ήξερε ότι ο Ιωάννης στο κήρυγμά του δεν ήταν ο Πρόδρομος αλλά… ο ίδιος..

Υποδειγματική ήταν άλλωστε και η παρρησία του επισκόπου Μεδιολάνων Αμβροσίου έναντι του αυτοκράτορα Μεγάλου Θεοδοσίου, όταν του έθεσε κατηγορηματικά τα όρια δικαιοδοσίας του λέγοντάς του: «έξελθε (εκ του ιερού) βασιλεύ, η πορφύρα ποιεί βασιλείς και ουκ ιερείς», βάζοντας του μάλιστα και επιτίμιο ακοινωνησίας λόγω της σφαγής των 7.000 στασιαστών στον Ιππόδρομο της Θεσσαλονίκης. Τον 9ο αι. ο Πατριάρχης Φώτιος (ένας ακόμη Πατριάρχης που αντέδρασε στην κρατική εξουσία και αγίασε) θέλησε όχι μόνο να εναντιωθεί απέναντι στην κοσμική εξουσία αλλά και να τη δεσμεύσει με νόμους. Η «Επαναγωγή» το σύνολο των ηθικών επιταγών που περιβάλλουν τον ηγεμόνα δεν δημοσιεύθηκε ποτέ και η προσπάθεια του Αγίου Φωτίου απέτυχε εν τη γενέσει της.

Πατέρες της Εκκλησίας

Ο Απόστολος Παύλος δίδαξε πολύ πριν την δημιουργία της Ανατολικής Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας πως ο άνθρωπος πρέπει να υποτάσσεται στις αρχές που είναι ανώτερες από αυτόν, γιατί δεν υπάρχει εξουσία που δεν απορρέει από τον Θεό, και ακόμη πως αυτός που αντιτάσσεται στην εξουσία αντιτάσσεται στη βούληση του Θεού.

«Άγιος Παύλος», έργο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου (1608-1614), Μουσείο Τολέδου (πηγή: el.wikipedia.org)

Ωστόσο ο Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος «διορθώνει» ό,τι παρερμηνείες μπορούν να προκύψουν από τον λόγο του Αποστόλου λέγοντας πως ο Θεός κατ΄ οικονομία επέτρεψε την κοσμική εξουσία ως αναγκαίο κακό, μιας και οι άνθρωποι στάθηκαν ανίκανοι να διατηρήσουν το φυσικό δίκαιο και πως ο αυτοκράτορας είναι κι αυτός δούλος του Θεού όπως και ο λαός του, και πάνω από αυτόν (τον αυτοκράτορα) στέκει ο λειτουργός του Θεού δηλαδή ο αρχιερέας (Πατριάρχης).

Αλεξία Π. Ιωαννίδου
MSc Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων

Βιβλιογραφία

•Γλύκατζη-Αρβελέρ Ελ., Γιατί το Βυζάντιο, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2009.
•Γλύκατζη-Αρβελέρ Ελ., Ιστ. Ελλ. Έθνους τόμος Ζ, Εκδοτική Αθηνών 1978.
•Καραγιαννόπουλος Ι., Η πολιτική θεωρία των Βυζαντινών, Εκδόσεις Βάνιας, Θεσσαλονίκη 1992.
•Mango Cyril, Ιστορία του Βυζαντίου, Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 2006.
•Πέννα Β., Ελληνική Ιστορία Βυζάντιο και Ελληνισμός, ΕΑΠ, Πάτρα 1999.
•Runsiman Steven, Η Βυζαντινή Θεοκρατία, Εκδόσεις Δόμος 1982.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Η διαφήμιση του μύλου, η οποία ήταν γραμμένη στα τουρκικά, τα ελληνικά, τα αρμενικά και τα γαλλικά, και ένας μύλος του εργαστηρίου (φωτ.: pascalchour.fr – Εθνική Επιτροπή Δικαίωσης Αρμενίων)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Χατζή Αρτίν Μοβσεσιάν: Ο Αρμένιος από την Κωνσταντινούπολη που έμαθε τον κόσμο να αλέθει τον καφέ στο χέρι

17/12/2022 - 11:36πμ
Ο Βασίλειος Ζαχάρωφ με τη σύζυγό του δούκισσα Μαρία δελ Πιλάρ δε Βιγιαφράνκα, το 1924 (πηγή: europeana.eu)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Βασίλειος Ζαχάρωφ: Ο Έλληνας μεγιστάνας με τη μυθιστορηματική ζωή

27/11/2022 - 6:30μμ
Πηγή: facebook / «Απόγονοι Μικρασιατών» / Δημήτρης Θωμαδάκης
ΙΣΤΟΡΙΑ

Ιστορικό ντοκουμέντο: Ένας λαχνός του 1902, «Υπέρ ανεγέρσεως του νέου ναού της Αγίας Αικατερίνης» στη Σμύρνη

25/11/2022 - 10:48μμ
Από την ημέρα ορκωμοσίας του Συντάγματος Εθελοντών Δωδεκανησίων (πηγή: Wikipedia)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Το ιστορικό Σύνταγμα Εθελοντών Δωδεκανησίων, μια ιδιαίτερη περίπτωση στον Πόλεμο του 1940

25/11/2022 - 11:26πμ
Φοιτητές και εργάτες σε πορεία διαμαρτυρίας στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 1973  (φωτ.: Αρχείο ΕΡΤ / Αριστοτέλης Σαρρηκώστας)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Επέτειος Πολυτεχνείου: Οι τρεις ημέρες της εξέγερσης σε τρεις φωτογραφίες του Αριστοτέλη Σαρρηκώστα

17/11/2022 - 3:35μμ
Ψηφιδωτό που απεικονίζει την Αυγούστα Θεοδώρα στο εσωτερικό της Βασιλικής του Αγίου Βιταλίου στη Ραβέννα* (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Βυζαντινή τέχνη: Η τέχνη της απεικόνισης των Θείων νοημάτων

6/11/2022 - 8:26μμ
Στη βασική εικόνα, ο Μιχαήλ Ψελλός με τον μαθητή του, αυτοκράτορα Μιχαήλ Ζ' Δούκα Παραπινάκη (πηγή: Κώδ. 234, φ. 254α, Άγιον Όρος, Μονή Παντοκράτορος / commons.wikimedia.org)· το κείμενο προέρχεται από αλχημιστικό χειρόγραφο του 12ου αι. που φιλοξενείται στο Βυζαντινό Μουσείο (συνθ. εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Οι όροι «Έλλην», «Ρωμιός» και «Γραικός», και η ιστορική τους εξέλιξη

29/10/2022 - 7:44μμ
(Πηγή: facebook.com/MilitaryMuseumRethymno)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Η ηρωική πορεία της V Μεραρχίας Κρητών στον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο 1940-41

28/10/2022 - 10:22μμ
Τη φωτογραφία του Χρήστου Ραμπίδη παραχώρησε ο γιος του, Μιχάλης (εικ.: Γεωργία Βορύλλα)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Από τα ορεινά της Αργυρούπολης του Πόντου στο Έπος του 1940: Ο άθλος του Χρήστου Ραμπίδη

28/10/2022 - 5:12μμ
Πυροβολικό του Ελληνικού Στρατού, στο ύψωμα Μοράβα, Ελληνοϊταλικός πόλεμος, 1940 (πηγή: el.wikipedia.org)
ΙΣΤΟΡΙΑ

28η Οκτωβρίου 1940: Απόσπασμα από τα απομνημονεύματα ενός Έλληνα φαντάρου

28/10/2022 - 4:58μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ.: Γιώργος Κονταρίνης/Eurokinissi)

ΑΑΔΕ: Πώς θα υποβάλουμε το Ε9 για το 2024 – Βήμα-βήμα όλη η διαδικασία

6 λεπτά πριν
Το εκκλησάκι γέμισε... θρανία (φωτ.: εφ. «Νέα Κρήτη»)

Ηράκλειο Κρήτης: Μαθήματα σε… εκκλησάκι για τη Γ’ Λυκείου, λόγω έλλειψης αίθουσας

28 λεπτά πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / ilialive.gr / Γιάννης Σπυρούνης)

Πτώση F-4 Phantom: Ώρες αγωνίας για τον εντοπισμό του κυβερνήτη Ευστάθιου Τσιτλακίδη

51 λεπτά πριν
Νίκος Δένδιας και Έλι Κοέν κατά τη συνάντησή τους στο υπουργείο Εξωτερικών του Ισραήλ (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΥΠΕΞ)

Στο Ισραήλ ο Δένδιας – Στήριξη των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας

1 ώρα πριν
(Φωτ.: EPA / Rui Vieira)

Νοκ άουτ παιχνίδια στα Κύπελλα Ιταλίας και Γερμανίας με τις καλύτερες αποδόσεις από το Πάμε Στοίχημα

2 ώρες πριν
Αναμνηστική φωτογραφία με στελέχη του μικρασιατικού, αρμενικού, ασσυριακού, κωνσταντινουπολίτικου, κυπριακού και ποντιακού ελληνισμού μετά τη συνάντησή τους στο Πνευματικό Κέντρο Κωνσταντινουπολιτών στην Αθήνα (πηγή: facebook.com//stefanos.tanimanidis)

Πρωτοβουλία για τη διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ελλήνων της καθ’ ημάς Ανατολής – Τι επιδιώκει η κίνηση για την ανασυγκρότηση του ποντιακού χώρου

2 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2022 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2022 pontosnews.gr
Made by minoanDesign