pontosnews.gr
Πέμπτη, 11/09/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Το παρακάθ’ και οι άγραφοι νόμοι του

Γράφει ο Ρωμανός Κοντογιαννίδης

31/03/2017 - 10:00πμ
Το παρακάθ’ και οι άγραφοι νόμοι του - Cover Image

Ο νεαρός Φιλάρετος Μαυρόπουλος, με τη λύρα, σε παρακάθ' γύρω στα 1955, στην Επισκοπή

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Μια καθαρά αυθόρμητη επικοινωνιακή πράξη μιας παρέας Ποντίων, που μαζεύεται, κάθεται γύρω από ένα τραπέζι και συζητάει, και στην ιδανική περίπτωση, όταν φτάνει σε σημείο συγκινησιακής φόρτισης και δεν μπορούν να εκφραστούν με πεζό λόγο τα συναισθήματα, εισχωρεί η μουσική και ο ποιητικός λόγος, χωρίς όμως να παραβιάζονται κάποιοι άγραφοι νόμοι, οι οποίοι γεννήθηκαν μέσα στην παράδοση.

Αυτό είναι το παρακάθ’ (ή μουχαπέτ’) για τον καθηγητή Μουσικής Σεραφείμ Μαρμαρίδη.*

Έτσι τουλάχιστον το παρουσίασε, μετά από χρόνια μελετών αλλά και βιωματικών εμπειριών, για πρώτη φορά στο 9ο Συναπάντημα Νεολαίας της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος στο Παρανέστι Δράμας (2013), αλλά και πριν από λίγες ημέρες στη Φραγκφούρτη, στην 22η Συνδιάσκεψη Ποντιακής Νεολαίας Ευρώπης.

Ο Σεραφείμ Μαρμαρίδης στο Συναπάντημα Ποντιακής Νεολαίας

«Πέρα από αυτό, το παρακάθ’ είναι και η διαδικασία που γεννιούνται και ζυμώνονται οι παραδοσιακοί μουσικοί. Είναι το σημείο όπου μεταλαμπαδεύεται η παράδοση από τις προηγούμενες στις επόμενες γενιές, αφού στο παρακάθ’ μαθαίνουμε την ιστορία των παππούδων μας, τα τραγούδια τους, τους κώδικες επικοινωνίας τους. Το παρακάθ’ είναι κάτι ιερό, αφού αποτελεί το σύνδεσμο της παράδοσης μεταξύ των γενεών.

Θα το παρομοίαζα με το σύνδεσμο μεταξύ των τρένων. Όπου βαγόνια οι γενιές, και όπου τρένο η παράδοση», σημειώνει ο Σεραφείμ Μαρμαρίδης.

Οι άγραφοι νόμοι που διέπουν το παρακάθ’
Η ίδια η παράδοση, όπως αυτή μετουσιώθηκε στο πέρασμα των αιώνων, δημιούργησε μια σειρά άγραφων «νόμων» στο παρακάθ’, τους οποίους παρουσίασε στις διαλέξεις του και μοιράζεται και με το pontosnews.gr ο Σεραφείμ Μαρμαρίδης:

  • Στο παρακάθ’ υπάρχει σεβασμός μεταξύ των μελών με βάση μια άτυπη ιεραρχία η οποία διαμορφώνεται ανάλογα με τη γνώση και την εμπειρία του κάθε συμμετέχοντος.
  • Υπάρχει σεβασμός απέναντι στην ίδια την παράδοση και στη διαδικασία μεταλαμπάδευσής της στις νεότερες γενιές. Για παράδειγμα, προκειμένου να μην αρθεί αυτός ο σεβασμός, δίνεται μεγάλη προσοχή στην κατάλληλη επιλογή του ρεπερτορίου.
  • Υπάρχει μια ροή στη θεματολογία των δίστιχων που ακούγονται στο παρακάθ’. Για παράδειγμα, δεν γίνεται κάποιοι στίχοι να μιλούν για θάνατο και οι αμέσως επόμενοι για τον έρωτα.
  • Υπάρχει σεβασμός στη συλλογική έκφραση των συμμετεχόντων στο παρακάθ’ και στο δέσιμο της παρέας, και παραμερισμός της προσωπικής προβολής. «Για παράδειγμα, υπάρχουν παρακάθια στα οποία συμμετέχει ο Γώγος, αλλά ακούμε να τραγουδάνε όλοι όσοι κάθονται στο τραπέζι, παρά το ότι βρίσκεται σε αυτό και ο πατριάρχης. Αυτό δείχνει ότι οι άνθρωποι αυτοί ήξεραν τι έκαναν και πως το έκαναν. Ήταν, δηλαδή, απολύτως μυημένοι σε αυτήν τη διαδικασία», σημειώνει ο Σεραφείμ Μαρμαρίδης.

Παρακάθ’ με τον Γώγο Πετρίδη στην Καλαμαριά (1947)

Διαφορές μεταξύ του χθες και του σήμερα
Τις διαφορές –ή ακόμα και τις αλλοιώσεις– των παρακαθιών των προηγούμενων δεκαετιών σε σχέση με αυτά που διοργανώνονται σήμερα παρουσίασε στο pontosnews.gr ο Σεραφείμ Μαρμαρίδης. Όπως αναφέρει:

  • Παλαιότερα ο κάθε μουσικός «γεννιόταν» μουσικά σε κάποιο παρακάθ’. Σήμερα πρώτα βγαίνει στο πατάρι [σ.σ.: στο πάλκο] και μετά στο παρακάθ’. Αυτό κατά τον Σ. Μαρμαρίδη έχει ως αποτέλεσμα στα παρακάθια να ακούγονται κυρίως προγράμματα του παταριού, δηλαδή χορευτικά αντί για επιτραπέζια.
  • Στο παρελθόν, λόγω της μεγαλύτερης επαφής που είχαν οι παλαιότεροι με την ποντιακή διάλεκτο, έβγαζαν εκείνη τη στιγμή διάφορα στιχάκια (π.χ. για κάποιο γεγονός ή ακόμα και για άτομο που βρίσκονταν μαζί τους στο παρακάθ’). Αυτό σήμερα γίνεται σε πολύ περιορισμένο βαθμό, αφού μεταξύ των νέων δεν υπάρχει τόσο μεγάλη ευχέρεια στην ποντιακή διάλεκτο. Το αποτέλεσμα, κατά τον Σεραφείμ Μαρμαρίδη, είναι σήμερα στα παρακάθια να τραγουδιούνται κυρίως στίχοι γνωστών ποντιακών τραγουδιών.
  • Πλέον τα παρακάθια οργανώνονται στις περισσότερες περιπτώσεις από συλλόγους, διαφημίζονται ακόμα και σε αφίσες, και μάλιστα χρησιμοποιείται και ηλεκτρονική ενίσχυση (π.χ. μικροφωνικές εγκαταστάσεις). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να χάνεται ο αυθορμητισμός της έκφρασης. «Αυτά είναι παραστάσεις, πανηγύρια, και όχι παρακάθια. Παλαιότερα τύχαινε να βρεθούμε, μερακλώναμε και βγάζαμε τη λύρα», μας λέει.
  • Παλαιότερα γίνονταν παρακάθια ακόμα και με μόλις δύο μελωδίες (σκοπούς). Πλέον υπάρχει πολύ συχνή εναλλαγή μελωδιών, ακόμα και ανά λίγα λεπτά. Όπως λέει ο Σ. Μαρμαρίδης, αυτό συμβαίνει διότι υπάρχει μεγάλη επιρροή από τα πατάρια, όμως έτσι δεν μπορεί εύκολα να συντονιστεί η παρέα.

Ο Ζώρας Μελισσανίδης σε παρακάθ’ (από το βιβλίο του Τ. Κοντογιαννίδη «Ο Ζώρας του Πόντου»)

«Προσωπικά πάντοτε με τραβούσε το παρακάθ’, η άμεση έκφραση της παράδοσης, και λιγότερο το πατάρι. Γι’ αυτό και σε ολόκληρη τη ζωή μου επικεντρώθηκα περισσότερο σ’ αυτό», καταλήγει.

Ρωμανός Κοντογιαννίδης

____
*Απόφοιτος του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου, ο Σεραφείμ Μαρμαρίδης σήμερα είναι επιτυχημένος κατασκευαστής παραδοσιακών μουσικών οργάνων (αγγείο, ζουρνά, νταούλι και φλογέρα) που ακούγονταν το πάλαι στην αλησμόνητη πατρίδα, αλλά ακούγονται και σήμερα στην Ελλάδα.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ. αρχείου)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το φθινόπωρο με τα… λόγια της ποντιακής διαλέκτου

6/09/2025 - 5:27μμ
Σταυρίτες, ο μήνας της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού - Cover Image
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Σταυρίτες, ο μήνας της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού

1/09/2025 - 8:38πμ
Στο παρχάρι, αποχαιρετισμός των παραθεριστών από την Τραπεζούντα (φωτ.: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών / δωρήτρια: Αθηνά Μακρίδου-Καλλιγά)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

31η Αυγούστου, η κλειδοχρονιά της ποντιακής παράδοσης

31/08/2025 - 8:36πμ
(Φωτ.: Richard Bartz / commons.wikimedia.org)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Λαϊκή ιατρική στον Πόντο: Οι χίλιες και δύο χρήσεις των προϊόντων της μέλισσας – Από το μέλι μέχρι το κερί

30/08/2025 - 8:00μμ
Ακουαρέλα του Χρήστου Γ. Δημάρχου με θέμα τη γαμήλια πομπή
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ποντιακά έθιμα και τραγούδια του γάμου

24/08/2025 - 11:05πμ
Στις καλαμένιες καλαθούνες οι σοδειές (φωτ.: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Οι Αύγουστοι των Ποντίων είχαν λεφτοκάρυα, καπνά και κοκκύμελα

10/08/2025 - 3:48μμ
Στην περιοχή που περικλείεται από τη Ματσούκα, τα Πλάτανα και τη Τόνγια, και σήμερα ονομάζεται Ντούζκιοϊ βρίσκονταν τα μοναστήρια Καραπτάλ και Χωνευτέρ' (πηγή: facebook.com/bdeveci61)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το μυστικό του Γιακούπ-αγά: Τα μοναστήρια όπου πήγαιναν Τούρκοι αγάδες από Ματσούκα, Πλάτανα και Τόνγια αλλά όχι χριστιανοί

1/08/2025 - 3:02μμ
(Πηγή: YouTube/ Kostis Vasiliadis)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κωστής Βασιλειάδης, Κώστας Ορφανίδης και Γιώργος Ζήγος ενώνουν τις φωνές τους για το «Ε! κορτσόπον, ντο τερείς»

23/07/2025 - 1:30μμ
Ο ναός του Προφήτη Ηλία στην ενορία Πινατάντων της Σάντας (φωτ.: Facebook / Ψηφιακή Σάντα / Christos Xenidis)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ο Προφήτης Ηλίας και ο θρύλος για τη βροχή – Από το Καρς, στην ποντιακή διάλεκτο

20/07/2025 - 11:34πμ
Η παρχαρομάνα ατενίζει τον παρχάρη της (φωτ.: Θωμαΐς Κιζιρίδου)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Παρχαρομάνα, ρωμάνα, αρνομάνα, νεράιδα ή μήπως απλώς μάνα του παρχαριού;

8/07/2025 - 9:05μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ψηφιακή Σάντα ΑΜΚΕ: Γιορτάζει έναν χρόνο λειτουργίας με μεγάλο ποντιακό γλέντι

26 λεπτά πριν
(Φωτ.: ertnews.gr)

Γαύδος: Το πρώτο κουδούνι χτύπησε για μόλις μία μαθήτρια

54 λεπτά πριν
«Οι τέσσερις εποχές», έργο του ελληνικής καταγωγής Καναδού ζωγράφου Yehouda Chaki (πηγή: Liquidwords / commons.wikimedia.org)

ΕΜΥ: Το καλοκαίρι συνεχίζεται, κάποια στιγμή όμως θα έρθουν η Adel, ο Byron και ο Leonidas

1 ώρα πριν
Στο φόντο, σκίτσο του Βύρωνα Απτόσογλου από το βιβλίο του Γ.Ν. Λαμψίδη «Τοπάλ Οσμάν» (εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)

Σεπτέμβριος 1921: Τα ονόματα των 174 Ποντίων που καταδικάστηκαν σε θάνατο από τα Δικαστήρια Ανεξαρτησίας

2 ώρες πριν
(Φωτ.: facebook.com/spkareavirona)

Αγιασμός στο Σύλλογο Ποντίων Καρέα-Βύρωνα

2 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Αργυρώ Αναστασίου)

Κύπελλο Ελλάδας: Το πρόγραμμα της 1ης αγωνιστικής της League Phase

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign