pontosnews.gr
Δευτέρα, 6/02/2023
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Το παρακάθ’ και οι άγραφοι νόμοι του

Γράφει ο Ρωμανός Κοντογιαννίδης

31/03/2017 - 10:00πμ
Το παρακάθ’ και οι άγραφοι νόμοι του - Cover Image

Ο νεαρός Φιλάρετος Μαυρόπουλος, με τη λύρα, σε παρακάθ' γύρω στα 1955, στην Επισκοπή

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Μια καθαρά αυθόρμητη επικοινωνιακή πράξη μιας παρέας Ποντίων, που μαζεύεται, κάθεται γύρω από ένα τραπέζι και συζητάει, και στην ιδανική περίπτωση, όταν φτάνει σε σημείο συγκινησιακής φόρτισης και δεν μπορούν να εκφραστούν με πεζό λόγο τα συναισθήματα, εισχωρεί η μουσική και ο ποιητικός λόγος, χωρίς όμως να παραβιάζονται κάποιοι άγραφοι νόμοι, οι οποίοι γεννήθηκαν μέσα στην παράδοση.

Αυτό είναι το παρακάθ’ (ή μουχαπέτ’) για τον καθηγητή Μουσικής Σεραφείμ Μαρμαρίδη.*

Έτσι τουλάχιστον το παρουσίασε, μετά από χρόνια μελετών αλλά και βιωματικών εμπειριών, για πρώτη φορά στο 9ο Συναπάντημα Νεολαίας της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος στο Παρανέστι Δράμας (2013), αλλά και πριν από λίγες ημέρες στη Φραγκφούρτη, στην 22η Συνδιάσκεψη Ποντιακής Νεολαίας Ευρώπης.

Ο Σεραφείμ Μαρμαρίδης στο Συναπάντημα Ποντιακής Νεολαίας

«Πέρα από αυτό, το παρακάθ’ είναι και η διαδικασία που γεννιούνται και ζυμώνονται οι παραδοσιακοί μουσικοί. Είναι το σημείο όπου μεταλαμπαδεύεται η παράδοση από τις προηγούμενες στις επόμενες γενιές, αφού στο παρακάθ’ μαθαίνουμε την ιστορία των παππούδων μας, τα τραγούδια τους, τους κώδικες επικοινωνίας τους. Το παρακάθ’ είναι κάτι ιερό, αφού αποτελεί το σύνδεσμο της παράδοσης μεταξύ των γενεών.

Θα το παρομοίαζα με το σύνδεσμο μεταξύ των τρένων. Όπου βαγόνια οι γενιές, και όπου τρένο η παράδοση», σημειώνει ο Σεραφείμ Μαρμαρίδης.

Οι άγραφοι νόμοι που διέπουν το παρακάθ’
Η ίδια η παράδοση, όπως αυτή μετουσιώθηκε στο πέρασμα των αιώνων, δημιούργησε μια σειρά άγραφων «νόμων» στο παρακάθ’, τους οποίους παρουσίασε στις διαλέξεις του και μοιράζεται και με το pontosnews.gr ο Σεραφείμ Μαρμαρίδης:

  • Στο παρακάθ’ υπάρχει σεβασμός μεταξύ των μελών με βάση μια άτυπη ιεραρχία η οποία διαμορφώνεται ανάλογα με τη γνώση και την εμπειρία του κάθε συμμετέχοντος.
  • Υπάρχει σεβασμός απέναντι στην ίδια την παράδοση και στη διαδικασία μεταλαμπάδευσής της στις νεότερες γενιές. Για παράδειγμα, προκειμένου να μην αρθεί αυτός ο σεβασμός, δίνεται μεγάλη προσοχή στην κατάλληλη επιλογή του ρεπερτορίου.
  • Υπάρχει μια ροή στη θεματολογία των δίστιχων που ακούγονται στο παρακάθ’. Για παράδειγμα, δεν γίνεται κάποιοι στίχοι να μιλούν για θάνατο και οι αμέσως επόμενοι για τον έρωτα.
  • Υπάρχει σεβασμός στη συλλογική έκφραση των συμμετεχόντων στο παρακάθ’ και στο δέσιμο της παρέας, και παραμερισμός της προσωπικής προβολής. «Για παράδειγμα, υπάρχουν παρακάθια στα οποία συμμετέχει ο Γώγος, αλλά ακούμε να τραγουδάνε όλοι όσοι κάθονται στο τραπέζι, παρά το ότι βρίσκεται σε αυτό και ο πατριάρχης. Αυτό δείχνει ότι οι άνθρωποι αυτοί ήξεραν τι έκαναν και πως το έκαναν. Ήταν, δηλαδή, απολύτως μυημένοι σε αυτήν τη διαδικασία», σημειώνει ο Σεραφείμ Μαρμαρίδης.

Παρακάθ’ με τον Γώγο Πετρίδη στην Καλαμαριά (1947)

Διαφορές μεταξύ του χθες και του σήμερα
Τις διαφορές –ή ακόμα και τις αλλοιώσεις– των παρακαθιών των προηγούμενων δεκαετιών σε σχέση με αυτά που διοργανώνονται σήμερα παρουσίασε στο pontosnews.gr ο Σεραφείμ Μαρμαρίδης. Όπως αναφέρει:

  • Παλαιότερα ο κάθε μουσικός «γεννιόταν» μουσικά σε κάποιο παρακάθ’. Σήμερα πρώτα βγαίνει στο πατάρι [σ.σ.: στο πάλκο] και μετά στο παρακάθ’. Αυτό κατά τον Σ. Μαρμαρίδη έχει ως αποτέλεσμα στα παρακάθια να ακούγονται κυρίως προγράμματα του παταριού, δηλαδή χορευτικά αντί για επιτραπέζια.
  • Στο παρελθόν, λόγω της μεγαλύτερης επαφής που είχαν οι παλαιότεροι με την ποντιακή διάλεκτο, έβγαζαν εκείνη τη στιγμή διάφορα στιχάκια (π.χ. για κάποιο γεγονός ή ακόμα και για άτομο που βρίσκονταν μαζί τους στο παρακάθ’). Αυτό σήμερα γίνεται σε πολύ περιορισμένο βαθμό, αφού μεταξύ των νέων δεν υπάρχει τόσο μεγάλη ευχέρεια στην ποντιακή διάλεκτο. Το αποτέλεσμα, κατά τον Σεραφείμ Μαρμαρίδη, είναι σήμερα στα παρακάθια να τραγουδιούνται κυρίως στίχοι γνωστών ποντιακών τραγουδιών.
  • Πλέον τα παρακάθια οργανώνονται στις περισσότερες περιπτώσεις από συλλόγους, διαφημίζονται ακόμα και σε αφίσες, και μάλιστα χρησιμοποιείται και ηλεκτρονική ενίσχυση (π.χ. μικροφωνικές εγκαταστάσεις). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να χάνεται ο αυθορμητισμός της έκφρασης. «Αυτά είναι παραστάσεις, πανηγύρια, και όχι παρακάθια. Παλαιότερα τύχαινε να βρεθούμε, μερακλώναμε και βγάζαμε τη λύρα», μας λέει.
  • Παλαιότερα γίνονταν παρακάθια ακόμα και με μόλις δύο μελωδίες (σκοπούς). Πλέον υπάρχει πολύ συχνή εναλλαγή μελωδιών, ακόμα και ανά λίγα λεπτά. Όπως λέει ο Σ. Μαρμαρίδης, αυτό συμβαίνει διότι υπάρχει μεγάλη επιρροή από τα πατάρια, όμως έτσι δεν μπορεί εύκολα να συντονιστεί η παρέα.

Ο Ζώρας Μελισσανίδης σε παρακάθ’ (από το βιβλίο του Τ. Κοντογιαννίδη «Ο Ζώρας του Πόντου»)

«Προσωπικά πάντοτε με τραβούσε το παρακάθ’, η άμεση έκφραση της παράδοσης, και λιγότερο το πατάρι. Γι’ αυτό και σε ολόκληρη τη ζωή μου επικεντρώθηκα περισσότερο σ’ αυτό», καταλήγει.

Ρωμανός Κοντογιαννίδης

____
*Απόφοιτος του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου, ο Σεραφείμ Μαρμαρίδης σήμερα είναι επιτυχημένος κατασκευαστής παραδοσιακών μουσικών οργάνων (αγγείο, ζουρνά, νταούλι και φλογέρα) που ακούγονταν το πάλαι στην αλησμόνητη πατρίδα, αλλά ακούγονται και σήμερα στην Ελλάδα.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ.: pixabay.com. Εικ.: ΧΚ)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

«Τη Χριστού» — Ο Ιωάννης Αβραμάντης γράφει για τα Χριστούγεννα στον Πόντο

7/01/2023 - 12:46πμ
(Εικ.: ΧΚ)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

«Ρουγκατσάρια και παγάνα» – Η καταγωγή των λέξεων και τα έθιμα των Φώτων σε Ρούμελη και Θεσσαλία

6/01/2023 - 12:21πμ
(Φωτ.: αρχείο ΑΠΕ-ΜΠΕ / Ευάγγελος Μπουγιώτης)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ποντιακά έθιμα της παραμονής των Θεοφανίων: Το σταύρωμαν και το μνημοκέρε

5/01/2023 - 11:01πμ
(Φωτ.: EUROKINISSI / Γιώργος Ευσταθίου)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το έθιμο της βασιλόπιτας, μια σπουδαία συμβολική πράξη για τη νέα χρονιά

1/01/2023 - 7:14μμ
(Εικ.: ΧΚ)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ο ποντιακός Καζαμίας: Οι 12 μήνες σε 12 δίστιχα στην ποντιακή διάλεκτο

1/01/2023 - 1:21μμ
Άποψη από το Σταυρίν της Χαλδίας. Διακρίνεται τμήμα της ενορίας Μονοβάντων, στο βάθος η κορυφή του όρους Θήχης και κάτω δεξιά η Ασσερίειος Σχολή (πηγή: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Παραμονή Πρωτοχρονιάς στο Σταυρίν της Χαλδίας – Ποντιακά ήθη και έθιμα

31/12/2022 - 7:33μμ
«Το κελάρι», σκίτσο του Χρήστου Δημάρχου (πηγή: «Αρχείον Πόντου», τόμος 38)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κάποτε στον Πόντο: Τζίρα για τα κάλαντα για την Πρωτοχρονιά

31/12/2022 - 3:05μμ
Ο θίασος των Μωμόγερων από τα… παλιά, όπως ήταν στον Πόντο - Cover Image
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ο θίασος των Μωμόγερων από τα… παλιά, όπως ήταν στον Πόντο

26/12/2022 - 9:44πμ
Οικογένεια Ελλήνων Ποντίων, Κερασούντα, 1910 (πηγή: Eπιτροπή Ποντιακών Μελετών)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το καλάντασμαν περιμένουν τα παιδιά των ποντιακών οικογενειών τα Χριστούγεννα

25/12/2022 - 9:15πμ
(Φωτ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Χριστού ’ς σην ξενιτείαν: Ποίημα του Ηλία Τσιρκινίδη για τα Χριστούγεννα του ξενιτεμένου

25/12/2022 - 7:50πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Στις 6 Φεβρουαρίου εορτάζεται ο Φώτιος Α΄, ο Μέγας

Στις 6 Φεβρουαρίου εορτάζεται ο Φώτιος Α΄, ο Μέγας

11 λεπτά πριν
(Φωτ.: Facebook / Ένωση Ποντίων Αργυρούπολης)

Πράξη αλληλεγγύης από την Ένωση Ποντίων Αργυρούπολης

13 λεπτά πριν
Διασώστες σε κτίριο στο Ντιγιάρμπακιρ που κατέρρευσε από το σεισμό των 7,8 Ρίχτερ (Φωτ.: EPA/Refik Tekin)

Ισχυρότατος σεισμός 7,8 Ρίχτερ έπληξε Τουρκία και Συρία – Εκατοντάδες νεκροί και τραυματίες

37 λεπτά πριν
(Φωτ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)

Επιμένει και σήμερα η κακοκαιρία «Μπάρμπαρα» – Συνεχίζεται ο χιονιάς κι ο παγετός

1 ώρα πριν
Σε πλήρη ετοιμότητα και επαγρύπνηση καθ' όλη τη διάρκεια της νύχτας πρόκειται να παραμείνουν όλες οι κρατικές δυνάμεις, υπό το συντονισμό της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου Επιχειρήσεων (φωτ.: EUROKINISSI/Μιχάλης Καραγιάννης)

Κακοκαιρία «Μπάρμπαρα»: Τι θα παραμείνει κλειστό, ποιοι θα εργαστούν από το σπίτι και ποιοι θα πάνε αργότερα στη δουλειά τους

9 ώρες πριν
Σκοπιανοί κρατούν πλακάτ με την εικόνα του Γκότσε Ντέλτσεφ έξω από την εκκλησία του Αγίου Σωτήρος όπου βρίσκεται ο τάφος του την ημέρα των εκδηλώσεων για τα 151 χρόνια από τη γέννησή του (Φωτ.: EPA/Georgi Licovki)

Σκόπια: Ηρεμία στη γιορτή για τον Γκότσε Ντέλτσεφ λόγω «βλάβης» στα ηλεκτρονικά συστήματα του τελωνείου

10 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2022 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2022 pontosnews.gr
Made by minoanDesign