pontosnews.gr
Τρίτη, 2/09/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Κρωμέτκος γάμος: Ο γάμος των κλωστών, των κρυπτοχριστιανών του Πόντου

Γράφει η Αλεξία Ιωαννίδου

16/12/2023 - 10:19πμ
Παλαιά σπίτια κρυπτοχριστιανών στην Κρώμνη, το 1914 (πηγή: digital.bsa.ac.uk/Dawkins, Mr Richard McGillivray)

Παλαιά σπίτια κρυπτοχριστιανών στην Κρώμνη, το 1914 (πηγή: digital.bsa.ac.uk/Dawkins, Mr Richard McGillivray)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Η Κρώμνη, υπήρξε η μεγαλύτερη κρυπτοχριστιανική κοινότητα του ιστορικού Πόντου. «Κανένας τόπος δεν είχε ποτέ τόσα ιερά προσευχητάρια όσα η Κρώμνη, κάθε σπίτι και μια κρυφή κατακόμβη και κάθε Κρωμναίος εκτελούσε τα χριστιανικά του καθήκοντα κρυφά από τους Οθωμανούς», μας διηγείται ο αγαπημένος Πόντιος συγγραφέας Γεώργιος Ανδρεάδης.

Αλήθεια, πώς τελούνταν τα μυστήρια όπως αυτό του γάμου στα χωριά των Κρωμναίων οι οποίοι για το φόβο των Τούρκων παρίσταναν τους ευσεβείς μουσουλμάνους ενώ η καρδιά τους φλεγόταν για τον Χριστό;

Για να γίνει ένας γάμος στην κρυπτοχριστιανική κοινότητα των Κρωμναίων η διαδικασία ήταν η ακόλουθη:

Το αράεμαν: Το ψάξιμο δηλαδή της κατάλληλης συζύγου. Οι γονείς των νέων που βρίσκονταν σε ηλικία γάμου έψαχναν για το κατάλληλο κορίτσι ή καλύτερα για την κατάλληλη οικογένεια με την οποία θα συμπεθεριάζανε.

Το ψαλάφεμαν: Ψαλαφώ σημαίνει ζητάω στα ποντιακά, επομένως το ψαλάφεμαν ήταν η πρόταση γάμου. Αφού οι γονείς του γαμπρού έβρισκαν κορίτσι της αρεσκείας τους, ανέθεταν σε γυναίκες οι οποίες ήταν επιφορτισμένες με αυτό το έργο, στις προξενήτρες, να πάνε στο σπίτι της υποψήφιας νύφης και να ζητήσουν από τους γονείς της το κορίτσι τους. Οι γυναίκες αυτές δρούσαν με πολύ μεγάλη διάκριση και διπλωματία, αποφεύγοντας να προχωρήσουν στην πρόταση εάν έβλεπαν πως η οικογένεια της νύφης είχε ενστάσεις για την οικογένεια του γαμπρού ή τον ίδιο τον γαμπρό. Εάν όμως υπήρχε κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τον γαμπρό το οποίο συνοδευόταν συνήθως και από το ενδιαφέρον της νύφης γι’ αυτόν, τότε γινόταν το «Σύρσιμο», το κλέψιμο δηλαδή του κοριτσιού, το οποίο όμως είχε κανόνες. Το ζευγάρι έπρεπε να παντρευτεί γρήγορα και μετά να απολαύσει τον έρωτά του. Κι αν ακόμα δεν ακολουθούνταν αυτή η σειρά, ο γάμος ήταν υποχρεωτικός και γινόταν μέσα σε λίγα 24ωρα.

(Πηγή: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών)

Το σουμάδεμαν: Δηλαδή ο αρραβώνας ο οποίος ακολουθούσε μετά την αποδοχή της πρότασης από τους γονείς της νύφης. Ο γαμπρός και οι γονείς του συνοδευόμενοι από τον παπά ο οποίος ήταν συγχρόνως και μολάς δηλαδή μουσουλμάνος ιερωμένος, για τα μάτια του κόσμου, επισκέπτονταν το βράδυ το σπίτι της νύφης, και γίνονταν τα αρραβωνιάσματα. Απαραίτητη προϋπόθεση ήταν η ύπαρξη χρυσών ή αργυρών –ανάλογα με την οικονομική άνεση των σπιτιών– δαχτυλιδιών, ώστε να σηματοδοτηθεί το γεγονός. Ο παπάς έλεγε τα παρακάτω λόγια: Με το όνομαν τη Θεού και την ευσήν των γονέων έρθαμε αδά να αρραβωνεάζωμεν τον τάδε (χριστιανικό όνομα γαμπρού) με την δείνα (χριστιανικό όνομα νύφης). Έσετεν τηδέν να λέτε; Τότε οι παρευρισκόμενοι απαντούσαν: ’Δεν κ’ έχωμεν να λέγωμεν, –ας ίνεται με την ευλοΐαν τη Θεού και την ευσήν των γονέων.

Σε όλη αυτήν τη σκηνή η νύφη δεν ήταν παρούσα αλλά βρισκόταν στο διπλανό δωμάτιο. Γι αυτό ο παπάς οδηγούμενος από άνθρωπο του σπιτιού κατευθυνόταν προς αυτό το δωμάτιο για να ρωτήσει τη νύφη εάν συμφωνεί κι αυτή. Αυτή του απαντούσε «άμον ντο θέλνε τα κυρουκά μ’» (ό,τι πουν οι γονείς μου) και φιλούσε το χέρι του παπά. Ο παπάς ευλογούσε τη μελλόνυμφη και επέστρεφε στο σαλόνι για να βρει τους υπόλοιπους και να ευχηθεί «ογουρλία και γατεμλία» καλοτυχία και ευτυχία δηλαδή.

Τον καιρό που οι δυο νέοι ήταν αρραβωνιασμένοι δεν συναντιόντουσαν πολύ συχνά, και εάν αυτό γινόταν, ήταν πάντα με την επίβλεψη των γονέων τους ή μειζέτερων (μεγαλύτερων) ανθρώπων.

Ήταν προσβλητικό να πηγαίνει συχνά ο μέλλοντας γαμπρός στο σπίτι της αρραβωνιαστικιάς του. Απεναντίας οι επισκέψεις μεταξύ των συμπεθέρων ήταν θεμιτές και επιβαλλόμενες. Πολύ συχνά τα συμπεθέρια αντάλλασσαν επισκέψεις και έκαναν παρακάθια.

Το στενάφανωμαν: Οι προετοιμασίες για τον γάμο ήταν κοπιώδεις και πολυήμερες τόσο για την οικογένεια της νύφης όσο και για του γαμπρού. Το βράδυ του Σαββάτου, της προηγούμενης ημέρας του γάμου δηλαδή, η νύφη έκανε το νυφιάτικο μπάνιο της, το νεγαμόλουτρο. Την ημέρα του γάμου φορούσε ζουπούνα (ποντιακή γυναικεία φορεσιά) συνήθως ροζ χρώματος, κεντημένη και ποικιλμένη με τα ωραιότερα στολίδια, φτιαγμένη (ανάλογα με την οικονομική της κατάσταση) με ακριβά υφάσματα. Την ίδια ώρα ο γαμπρός ξυρίζονταν στην αυλή του σπιτιού του από φίλους του οι οποίοι είχαν στολίσει ένα κριάρι που περιφέρονταν στον χώρο.

Το στεφάνωμα γινόταν κρυφά.

Το «κοινό ποτήριον της ζωής» που δίνεται για την ανάμνηση του θαύματος του Κυρίου στο γάμο στην Κανά, πολύ σπάνια περιείχε κρασί καθότι οι κρυπτοχριαστιανοί ως δήθεν μουσουλμάνοι δεν έπιναν άρα δεν διέθεταν κρασί. Τις περισσότερες φορές οι νεόνυμφοι έπιναν μελίγαλα, ένα μίγμα δηλαδή μελιού με γάλα και έσπαγαν το ποτήρι στα πόδια τους. Αφού ο παπάς έθετε στο κεφάλι του ζευγαριού τα στεφάνια, τα οποία ήταν αργυρά συνήθως και κοινά για όλους τους γάμους, έπιανε και έσερνε από το χέρι τον κουμπάρο, ο κουμπάρος με την σειρά του τον γαμπρό τον νέγαμον, και ο νέγαμον την νύφη την νέγαμσα για να κάνουν τρεις φορές τον κύκλο του ομφαλού της εκκλησίας ενώ ακούγονταν η ψαλμωδία «Ησαΐα χόρευε, η Παρθένος έσχεν εν γαστρί, και έτεκεν υιόν τον Εμμανουήλ, Θεόν τε και άνθρωπον, Ανατολή όνομα αυτώ, όν μεγαλύνοντες, την Παρθένον μακαρίζομεν».

Την ώρα του χορού του Ησαΐα οι παρευρισκόμενοι έριχναν πάνω στα κεφάλια του νέου ζευγαριού «κορκότεα» (σιτάρι) με σταφίδες, φουντούκια, ζαχαρωτά και κέρματα.

Καθόλη τη διάρκεια του μυστηρίου το πρόσωπο της νύφης ήταν καλυμμένο με πέπλο. Πολλές φορές ο γαμπρός έβλεπε για πρώτη φορά τη νύφη αφού είχαν παντρευτεί, όταν γινόταν το περίφημο «αποκαμάρωμα» όταν σήκωνε δηλαδή το πέπλο από το πρόσωπο της γυναίκας που παντρεύτηκε για να την αντικρύσει για πρώτη φορά. Τότε όπως λέει και ο Νίκος Σωματαρίδης «Αν ήταν όμορφη “εφώταζεν” αν όχι ναϊλί την μάναν ατ΄ “ελίβωνεν” (δηλαδή συννέφιαζε)».

Το χάρισμα: Μετά το αποκαμάρωμα ακολουθούσε το χάρισμα. Οι συγγενείς του γαμπρού εύχονταν στο ζευγάρι και δώριζαν στη νύφη. Τότε άρχιζε να παίζει η κεμεντζέ, το όργανο που συνόδευε και συνεχίζει να συνοδεύει τους Ποντίους στις χαρές και στις φουρτούνες τους. Το γλέντι ξεκινούσε πάντα με ομάλ’, έναν ήρεμο χορό, έναν αρχαιοπρεπή ομαλό, συρτό δηλαδή, που χορευόταν και εξακολουθεί μέχρι τις ημέρες μας να χορεύεται ως εισαγωγικός στις εκδηλώσεις μας για την… προθέρμανση των χορευτών και για να «ανάψει το κέφι».

(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ/STR)

Το θήμιγμαν: Το θήμιγμαν το χόρευαν κρατώντας λαμπάδες εφτά μονοστέφανα ζευγάρια. Το χορό έσερνε πρώτο το ζευγάρι των νεόνυμφων, ακολουθούσαν τα υπόλοιπα 6 ζευγάρια (τα οποία ήταν παντρεμένα για πρώτη φορά) και έκλεινε με ένα ανύπαντρο άτομο, το «Τεκ».

Ο χορός έδινε φήμη (θήμιγμαν), έδινε δηλαδή τιμή στο νιόπαντρο ζευγάρι και τύχη στο μονό χορευτή για να παντρευτεί και αυτός σύντομα.

Ο κρωμέτκος γάμος δεν διέφερε από τους υπόλοιπους ποντιακούς γάμους παρά μόνο στην απουσία –λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της κρυπτίας τους–, του οίνου κατά τη διάρκεια του μυστηρίου. Την περιγραφή του την οφείλουμε στον «άγιο» στην συνείδησή μας παπα-Νικόλα του Ι.Ν. Μεταμορφώσεως της Καλαμαριάς χάριν στην καταγραφή του Γ. Ανδρεάδη.

Και στα δικά σας οι ελεύθεροι/ες!

Αλεξία Ιωαννίδου

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Σταυρίτες, ο μήνας της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού - Cover Image
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Σταυρίτες, ο μήνας της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού

1/09/2025 - 8:38πμ
Στο παρχάρι, αποχαιρετισμός των παραθεριστών από την Τραπεζούντα (φωτ.: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών / δωρήτρια: Αθηνά Μακρίδου-Καλλιγά)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

31η Αυγούστου, η κλειδοχρονιά της ποντιακής παράδοσης

31/08/2025 - 8:36πμ
(Φωτ.: Richard Bartz / commons.wikimedia.org)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Λαϊκή ιατρική στον Πόντο: Οι χίλιες και δύο χρήσεις των προϊόντων της μέλισσας – Από το μέλι μέχρι το κερί

30/08/2025 - 8:00μμ
Ακουαρέλα του Χρήστου Γ. Δημάρχου με θέμα τη γαμήλια πομπή
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ποντιακά έθιμα και τραγούδια του γάμου

24/08/2025 - 11:05πμ
Στις καλαμένιες καλαθούνες οι σοδειές (φωτ.: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Οι Αύγουστοι των Ποντίων είχαν λεφτοκάρυα, καπνά και κοκκύμελα

10/08/2025 - 3:48μμ
Στην περιοχή που περικλείεται από τη Ματσούκα, τα Πλάτανα και τη Τόνγια, και σήμερα ονομάζεται Ντούζκιοϊ βρίσκονταν τα μοναστήρια Καραπτάλ και Χωνευτέρ' (πηγή: facebook.com/bdeveci61)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το μυστικό του Γιακούπ-αγά: Τα μοναστήρια όπου πήγαιναν Τούρκοι αγάδες από Ματσούκα, Πλάτανα και Τόνγια αλλά όχι χριστιανοί

1/08/2025 - 3:02μμ
(Πηγή: YouTube/ Kostis Vasiliadis)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κωστής Βασιλειάδης, Κώστας Ορφανίδης και Γιώργος Ζήγος ενώνουν τις φωνές τους για το «Ε! κορτσόπον, ντο τερείς»

23/07/2025 - 1:30μμ
Ο ναός του Προφήτη Ηλία στην ενορία Πινατάντων της Σάντας (φωτ.: Facebook / Ψηφιακή Σάντα / Christos Xenidis)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ο Προφήτης Ηλίας και ο θρύλος για τη βροχή – Από το Καρς, στην ποντιακή διάλεκτο

20/07/2025 - 11:34πμ
Η παρχαρομάνα ατενίζει τον παρχάρη της (φωτ.: Θωμαΐς Κιζιρίδου)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Παρχαρομάνα, ρωμάνα, αρνομάνα, νεράιδα ή μήπως απλώς μάνα του παρχαριού;

8/07/2025 - 9:05μμ
Άποψη της Τραπεζούντας από τον νότο, το 1833 (πηγή: en.wikipedia.org/wiki/Trabzon/ Godfrey Thomas Vigne)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κιθάρενα – Αργαλί: «Εικόνες» από την αγροτική ζωή στα δροσόλουστα σιμοχώρια της Τραπεζούντας

29/06/2025 - 9:44πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Χρήματα και όπλα που κατασχέθηκαν από την ΕΛΑΣ στο πλαίσιο επιχείρησης εξάρθρωσης εγκληματικής οργάνωσης στην Κρήτη (φωτ.: ΕΛΑΣ)

Μαφία της Κρήτης: Επίσημη παρουσίαση της υπόθεσης θα κάνει η ΕΛΑΣ – Τα νέα στοιχεία για τον αρχιμανδρίτη

7 ώρες πριν
Πυροσβέστης δίνει μάχη με τις φλόγες (φωτ. αρχείου: Eurokinissi/Ilialive.gr/Γιάννης Σπυρούνης)

Υπό μερικό έλεγχο η πυρκαγιά στη Νέα Τρίγλια Χαλκιδικής

8 ώρες πριν
(Φωτ. αρχείου: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Κώστας Τσιρώνης)

Πυροσβεστική: 34 αγροτοδασικές πυρκαγιές το τελευταίο 24ωρο

8 ώρες πριν
(Φωτ. αρχείου: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Ορέστης Παναγιώτου)

ΟΠΣΕ: Την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου οι εκδηλώσεις μνήμης για την Γενοκτονία των Ελλήνων της Μικράς Ασίας

9 ώρες πριν
2ο Ποντιακό Πανοΰρ του Συλλόγου Ποντίων Λαυρίου «Ο Μιθριδάτης» (φωτ.: facebook.com/daniilidis.ioannis)

Σύλλογος Ποντίων Λαυρίου «Ο Μιθριδάτης»: Ως μια «αξέχαστη βραδιά» πέρασε στην ιστορία το 2ο Ποντιακό Πανοΰρ

10 ώρες πριν
(Φωτ.: 1555.gov.gr)

Το 1555 μπορεί πλέον να εξυπηρετεί άτομα με προβλήματα ακοής μέσω βιντεοκλήσης στην νοηματική γλώσσα

10 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign