pontosnews.gr
Τετάρτη, 10/12/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Η οικουμενικότητα της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και η εξέλιξή της σε ελληνικό χριστιανικό κράτος (Μέρος Β΄)

Γράφει η Αλεξία Π. Ιωαννίδου

11/08/2022 - 1:32μμ
(Φωτ.: Metropolitan Museum of Art / commons.wikimedia.org)

(Φωτ.: Metropolitan Museum of Art / commons.wikimedia.org)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, όπως είπαμε στο πρώτο μέρος του άρθρου, όσον αφορά το διοικητικό σύστημα –και ιδιαιτέρως τη διοίκηση του στρατού– αποτελούσε συνέχεια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, και όσον αφορά τις εσωτερικές δομές της, αποτελούσε συνέχεια των ελληνιστικών κρατών. Τι συνέβαινε όμως στην καθημερινή ζωή; Σε ποιες γλώσσες επικοινωνούσαν οι υπήκοοι της αυτοκρατορίας και σε ποια συναλλάσσονταν με το κράτος;

Ήταν τα ελληνικά ξανά η «κοινή» ομιλούμενη, και πότε ο πολίτης της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας ταυτίστηκε με την ελληνική πολιτιστική ταυτότητα;

Ελληνική γλώσσα

Η λατινική γλώσσα από τα μέσα του 5ου αιώνα σταδιακά υποβαθμίζεται. Αρωγός στην υποχώρησή της έναντι της ελληνικής είναι το γεγονός της απώλειας του μεγαλύτερου τμήματος της αυτοκρατορίας στη Δύση. Έτσι, ο 7ος αιώνας βρίσκει την αυτοκρατορία να μιλάει ελληνικά σε όλες τις πτυχές της ιδιωτικής και δημόσιας ζωής. Ωστόσο, η βυζαντινή κοινωνία δεν έπαψε ποτέ να χαρακτηρίζεται από φυλετική πολυμορφία και πολυγλωσσία. Πολλοί από τους κατοίκους της αυτοκρατορίας μιλούσαν και έγραφαν σε άλλες γλώσσες, ενώ στην πρωτεύουσα Κωνσταντινούπολη, εκτός από την επίσημη γλώσσα, τα ελληνικά, μπορούσε να ακούσει κάποιος και λατινικά, αρμενικά, γεωργιανά, συριακά, σλαβικά, αραβικά, και μετά τον 11ο αιώνα –εποχή της φραγκοκρατίας– ιταλικά, γαλλικά και άλλες Δυτικές γλώσσες.

(Φωτ.: Metropolitan Museum of Art / commons.wikimedia.org)

Κατά τη χιλιετή διάρκεια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας η ελληνική γλώσσα υπέστη πολλές αλλαγές. Η αρχαιοελληνική προσωδιακή προφορά αντικαταστάθηκε με την τονική, δηλαδή εξαφανίστηκε η ποιότητα των φωνηέντων (μακρών και βραχέων) χάριν της απλοποίησης της γλώσσας, γεγονός που φέρνει τη γλώσσα που ομιλούνταν στην αυτοκρατορία πιο κοντά στη νεοελληνική παρά στην αρχαιοελληνική. Παράλληλα όμως με την απλή καθομιλουμένη της καθημερινότητας, διατηρήθηκαν και μερικά γλωσσικά ιδιώματα της Αρχαιότητας, όπως η αττική διάλεκτος. Η αττική ήταν η γλώσσα που χρησιμοποιούσαν οι λόγιοι, αυτοί που ετύγχαναν ανώτερης παιδείας και γενικά όσοι ανήκαν στην πνευματική ελίτ του Βυζαντίου, όπως η Άννα Κομνηνή που έγραψε σε αυτήν το εγκώμιο του πατέρα της Αλεξίου, στο έργο της Αλεξιάς.

Λόγω του ολιγάριθμου κοινού στο οποίο μπορούσε να γίνει αντιληπτή, αλλά και της αρνητικής στάσης της εκκλησίας προς αυτήν (την χαρακτήρισε γλώσσα επιτηδευμένη που μοιάζει «με το μέλι που στάζει από το στόμα μιας πόρνης»), η αττική δεν έχαιρε μεγάλης εκτίμησης στο Βυζάντιο και η χρήση της ήταν περιορισμένη.

Μετά την επέλαση των σταυροφόρων, ο ελληνισμός –περικυκλωμένος και απειλούμενος από εχθρικούς λαούς– έχει βαθύτερη συνείδηση του εαυτού του ως ιδιαίτερης πολιτικής και πολιτιστικής οντότητας. Η ελληνικότητα προβάλλεται με παρρησία και υπερηφάνεια από τους λογίους της εποχής, που θεωρούν τα έργα τους ως συνέχεια της ελληνικής κληρονομιάς. Η ονομασία «Έλλην» ανακτά τη διττή της σημασία που αφορά το εθνολογικό και το πολιτιστικό της περιεχόμενο. Έλληνας ονομάζεται όποιος μετέχει της ελληνικής παιδείας και όποιος έλκει την καταγωγή του από ελληνική γενιά.

Νικήτας Χωνιάτης

Για δεύτερη φορά στην ιστορία οι Βυζαντινοί λόγιοι, μετά τους προγόνους τους αρχαίους Έλληνες, διακρίνουν τους ανθρώπους σε Έλληνες και… βαρβάρους. Ο Νικήτας Χωνιάτης, υψηλόβαθμος αξιωματούχος του βυζαντινού κράτους και ιστορικός που περιγράφει τις θηριωδίες των Δυτικών κατά την άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1204, γράφει: «Πώς αν είην εγώ το βέλτιστον χρήμα, την ιστορίαν, το κάλλιστον εύρημα των Ελλήνων, βαρβαρικαίς καθ’ Ελλήνων πράξεσι χαριζόμενος;», δηλαδή: «πώς μπορώ το λαμπρό εφεύρημα των Ελλήνων, την ιστορία, να την λερώσω με τις βαρβαρικές πράξεις;».

Κατά τη βυζαντινολόγο Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ, η Βυζαντινή Αυτοκρατορία δεν υπήρξε ποτέ –κατ’ αναλογία του Δυτικού Μεσαίωνα– ο ελληνικός Μεσαίωνας, κι αυτό γιατί ούτε τα κοινωνικά χαρακτηριστικά του Δυτικού Μεσαίωνα είχε (δεν υπήρχαν φέουδα στην Ανατολή) ούτε και τα οικονομικά (δεν υπήρχε ανταλλακτικό εμπόριο, αλλά από τη γένεσή της είχε δικό της νόμισμα). Θα μπορούσαμε να συμπληρώσουμε πως ούτε τα πολιτιστικά χαρακτηριστικά της Δύσης είχε ποτέ το Βυζάντιο, σε όποια παρακμή κι αν έπεφτε (δεν έκαιγε ποτέ μάγισσες και απαγορευόταν η θανατική ποινή).

Νόμισμα του Κωνσταντίνου ΙΑ΄ Παλαιολόγου, 1448-1453 (φωτ.: Classical Numismatic Group / commons.wikimedia.org)

Τουναντίον, οι Βυζαντινοί λόγιοι και καλλιτέχνες προκάλεσαν την αναγέννηση την οποία οικειοποιήθηκαν οι κάτοικοι της Δυτικής Ευρώπης, όταν πια ο ελληνισμός είχε υποδουλωθεί στον οθωμανικό ζυγό και ζούσε τη μεγαλύτερη οπισθοδρόμησή του. Ήταν μια θαυμάσια ευκαιρία για τους Δυτικούς του καθολικού δόγματος, την ώρα που έβγαιναν από τα σκοτάδια του Μεσαίωνά τους και αποκτούσαν συλλογική ευρωπαϊκή συνείδηση, να «αποτελειώσουν» τους Ρωμιούς «σχισματικούς αδελφούς» τους, ενώ παράλληλα αναπτύσσονταν χρησιμοποιώντας τα θεμέλια που οι τελευταίοι έκτιζαν για δύο χιλιάδες χρόνια.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία πως όταν μιλάμε για Βυζάντιο μιλάμε για ελληνικότητα, και οι πηγές που αναφέρουν τη σχέση μεταξύ τους είναι πάμπολες:

  • Ο Ιωάννης Βατάτζης, ο δεύτερος αυτοκράτορας της Νίκαιας (χρόνος βασιλείας: 1222-1254), αναφέρει: «Εν τω γένει των Ελλήνων ημών, η σοφία βασιλεύει».
  • Ο Άγιος Ευστάθιος, Επίσκοπος Θεσσαλονίκης τον 12ο αι. μ.Χ., έχοντας λάβει υψηλή θεολογική αλλά και φιλοσοφική μόρφωση λέει στην ομιλία του για την Αγία Τεσσερακοστή: «Εις τε τον καθ’ ημάς Έλληνα και εις Βάρβαρον».
  • Ο ηγεμόνας Μιχαήλ της δυναστείας των Αγγέλων αποκαλεί το Δεσποτάτο της Ηπείρου: «Της Ελλάδος».
  • Ο Βυζαντινός λόγιος του 15ου αι. μ.Χ. Ιωάννης Αργυρόπουλος αποκαλεί τον Ιωάννη Ε΄ τον Παλαιολόγο: «Ω της Ελλάδος ήλιε βασιλεύ».
  • Ο ιδρυτής της δυναστείας των Παλαιολόγων Μιχαήλ Η΄, κατά τον 13ο αι. μ.Χ. υπερηφανεύεται γιατί οι υπήκοοί του: «Ου μιξοβάρβαρου λαού το φθέγμα φύρδην προϊεμένου» μιλούν, αλλά «Την Ελληνίδα γλώτταν την ορθορρήμονα».
  • Ο λόγιος αυτοκράτωρ Κωνσταντίνος Ζ΄ ο Πορφυρογέννητος, στο Περί την βασίλειον τάξιν αναφέρει πως η ελληνική παιδεία και η ελληνική μουσική δεν ήταν αντίθετες προς την παιδεία και μουσική των χριστιανών, αλλά προς αυτές των βαρβάρων.
  • Ο τελευταίος αυτοκράτορας (και αγαπημένος των Ελλήνων για τη στάση του) Κωνσταντίνος ΙΑ΄ ο Παλαιολόγος, σε μια από τις τελευταίες εκκλήσεις του προς τους συναγωνιστές υπηκόους του για αντίσταση κατά των στιφών των βαρβάρων, χαρακτηρίζει την πόλη τους «Ελπίδα και χαρά πάντων των Ελλήνων».
  • Τέλος, ο Ακάθιστος Ύμνος, το ύψιστης τεχνικής αλλά και δογματικής ποίημα για την Υπεραγία Θεοτόκο Στρατηγό, υπερασπιστή και πολιούχο της Κωνσταντινούπολης, που αποδίδεται στον Ρωμανό τον Μελωδό τον 6ο αι. μ.Χ., δέχεται επιρροές (σε μερικά σημεία) από αρχαιοελληνικό ύμνο:

Χαίρε κλίμαξ επουράνιε
Ακάθιστος Ύμνος

Χαίρε δε και κλίμαξ ποτί ουρανόν αστερόεντα
Ορφικός Ύμνος προς την υψίστην θεά

Αλεξία Π. Ιωαννίδου
MSc Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων

Βιβλιογραφία
— Σ. Ευθυμιάδης κ.ά., Δημόσιος και ιδιωτικός βίος στον βυζαντινό και μεταβυζαντινό κόσμο, εκδ. ΕΑΠ, Πάτρα 2001, σ. 22-29, 124-129, 219-220.
— C. Mango, Βυζάντιο. Η αυτοκρατορία της Νέας Ρώμης, εκδ. ΜΙΕΤ, Αθήνα (ανατ.) 2002, σ. 29-43.
— J.-P. Migne, Ελληνική Πατρολογία, τόμ. 135, σ. 708.
— Ν. Σβορώνος, Το ελληνικό έθνος. Γένεση και διαμόρφωση του νέου ελληνισμού, εκδ. Πόλις, Αθήνα 2004, σ. 50-71.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Οι αδελφοί Λειχούδη μπροστά από το Ναό Θεοφανίων, κοντά στην Κόκκινη Πλατεία (πηγή: Ιστορική Ρωσική Βιβλιοθήκη)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Αδελφοί Λειχούδη: Οι Κεφαλονίτες μοναχοί που θεμελίωσαν την ανώτατη εκπαίδευση στη Ρωσία

10/12/2025 - 10:20πμ
(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Στρατής Μπαλάσκας)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Άγιος Νικόλαος ο Αϊβαλιώτης: Η εκκλησιά που χάθηκε, η μνήμη που επιμένει

6/12/2025 - 5:47μμ
(Φωτ.: αρχείο ΑΠΕ-ΜΠΕ)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Άγιος Σάββας, η Μονή της Τραπεζούντας όπου εξορίστηκαν αυτοκράτορες

5/12/2025 - 9:40πμ
Από το αρχείο του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών: Σπίτια σε προσφυγικό συνοικισμό γύρω από την Αθήνα. Ένθετο απόσπασμα από χρονογράφημα της εφ. «Βραδυνή» με ημερομηνία 3 Δεκεμβρίου 1923
ΙΣΤΟΡΙΑ

«Αφγανιστούπολις»: Όταν η Αθήνα φοβόταν τους πρόσφυγες της Μικρασιατικής Καταστροφής και της γενοκτονίας

3/12/2025 - 10:20πμ
Από τις συγκλονιστικές εικόνες που κατέγραψε ο Αριστοτέλης Σαρρηκώστας (πηγή: Αρχείο ΕΡΤ)
ΙΣΤΟΡΙΑ

52η επέτειος από την εξέγερση του Πολυτεχνείου: Γνωστές, άγνωστες, και λησμονημένες εικόνες που σώζονται στο αρχείο της ΕΡΤ

17/11/2025 - 10:12πμ
Χαρακτικό από το Yakov Arzanov & David Arzanov, «The experience of writing of the history of the Kingdom of Armenia» (πηγή: commons.wikimedia.org)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Ζαρμάιρ Χαϊγκαζουνί: Ένας Αρμένιος βασιλιάς στον Τρωικό Πόλεμο

16/11/2025 - 8:49μμ
Ο υποστράτηγος Νικόλαος Κλαδάς, στο λοιμοκαθαρτήριο του Αγίου Γεωργίου επιστρέφοντας από την αιχμαλωσία. (πηγή: eliaserver.elia.org.gr/ Αρχείο Hepp Josef/Κωδικ. τεκμηρ. 04.12.01.041)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Νικόλαος Κλαδάς – Τζαφέρ Ταγιάρ: Αιχμάλωτοι δύο ταχυτήτων και δύο λαών τόσο διαφορετικών κατά τη Μικρασιατική Εκστρατεία

13/11/2025 - 10:55μμ
Ο Μεταξάς στο Εθνικό Ίδρυμα Ραδιφωνίας για το διάγγελμα (πηγή: ioannismetaxas.gr)
ΙΣΤΟΡΙΑ

28η Οκτωβρίου 1940: Ο Μεταξάς παραλαμβάνει το τελεσίγραφο από τον Γκράτσι – Το διάγγελμα που ξεσήκωσε τον ελληνικό λαό

28/10/2025 - 1:57μμ
Από το εξώφυλλο της έκδοσης
ΙΣΤΟΡΙΑ

«Ημερολόγιον Επιχειρήσεων Γενικού Στρατηγείου»: Μια σπάνια συλλεκτική έκδοση για το Έπος του ’40

28/10/2025 - 11:10πμ
Αριστερά, η πρώτη καλλιτεχνική φωτογραφία της Σοφίας Βέμπο το 1933 και δεξιά ένα μεταγενέστερο πορτραίτο της (φωτ.: facebook/Σοφία Βέμπο, η τραγουδίστρια της Νίκης)
ΙΣΤΟΡΙΑ

ΥΜΑΘ: Όταν η «Τραγουδίστρια της Νίκης» Σοφία Βέμπο τραγούδησε για πρώτη φορά στη λεωφόρο… Νίκης

27/10/2025 - 8:35μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ. αρχείου: ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/Βασίλης Βερβερίδης)

Θεσσαλονίκη: Αλλάζει ημερομηνία διεξαγωγής η Agrotica

14 λεπτά πριν
Κινητοποίηση Θεσσαλών αγροτών, κτηνοτρόφων και αλιέων της Μαγνησίας στο λιμάνι του Βόλου, Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2025. (φωτ.: EUROKINISSI / Βασίλης Οικονόμου)

Βόλος: Αποχώρησαν τα τρακτέρ από το λιμάνι – Τι αφήνει πίσω του το μεγάλο μπλόκο

39 λεπτά πριν
Μια μυσταγωγική συνάντηση στη Γλυφάδα (φωτ.: Facebook / Ένωση Ποντίων Γλυφάδας)

Μυσταγωγία ποντιακής παράδοσης και συγκίνηση στη Γλυφάδα

1 ώρα πριν
Ο Λάκης Γαβαλάς στρώνει κόκκινο χαλί στην Ερμού (πηγή: Instagram)

Ο Λάκης Γαβαλάς χαρίζει στιγμές fun και λάμψης, powered by ΣΚΡΑΤΣ

1 ώρα πριν
(Φωτ.: Pixabay)

Η παγκόσμια κρίση βίας κατά παιδιών και γυναικών που παραμένει αόρατη: Νέα στοιχεία σοκ

2 ώρες πριν
(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI/Δημήτρης Χριστοδουλόπουλος)

Ο Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας συμπαραστέκεται στους αγρότες

2 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign