pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Η νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής στον Πόντο

Γράφει η Θωμαΐς Κιζιρίδου

3/04/2021 - 8:17πμ
Εικόνα από το βιβλίο «Ελληνικός Πόντος – Μορφές και εικόνες ζωής», του Συλλόγου Ποντίων «Αργοναύται-Κομνηνοί» – Σκίτσο: Χρήστος Δημάρχου

Εικόνα από το βιβλίο «Ελληνικός Πόντος – Μορφές και εικόνες ζωής», του Συλλόγου Ποντίων «Αργοναύται-Κομνηνοί» – Σκίτσο: Χρήστος Δημάρχου

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Στον Πόντο οι νηστείες, η νεστεία- τα νεστείας, και δη η νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής τηρείτο με μεγάλη αυστηρότητα και ευλάβεια από όλους, μικρούς και μεγάλους.

Η ίδρυση της εκκλησίας του Χριστού στον Πόντο

O Απόστολος Ανδρέας, σύμφωνα με την Καινή Διαθήκη, ήταν ο πρώτος που κλήθηκε από τον Χριστό να γίνει Απόστολος, γι’ αυτό και στην ορθόδοξη παράδοση συχνά αποκαλείται «Πρωτόκλητος». Κατά την ορθόδοξη παράδοση, θεωρείται ιδρυτής της Εκκλησίας του Βυζαντίου το 38μ.Χ. Μετά την Πεντηκοστή και το σχηματισμό της πρώτης Εκκλησίας, με τον αδερφό του Πέτρο και άλλους μαθητές βρέθηκαν στη Σινώπη του Ευξείνου Πόντου και εκεί έδρασε ανάμεσα στους Εθνικούς και Ιουδαίους, έχοντας ως ορμητήριο τη Σινώπη.

Ο Άγιος Ανδρέας

Στην δεύτερη περιοδεία του, μέσω της Αντιοχείας, πήγε στην Έφεσο, τη Λαοδίκεια της Φρυγίας, στη Νίκαια και την ευρύτερη περιοχή της Βιθυνίας, τη Νικομήδεια, τη Χαλκηδόνα, την Άμαστρη, για να καταλήξει και πάλι στη Σινώπη. Τέλος  επισκέφτηκε τη Σαμψούντα και την Τραπεζούντα, για να επιστρέψει  για λίγο στη Σινώπη. Στη συνέχεια πέρασε από το Βυζάντιο, την Ηράκλεια της Θράκης, τη Μακεδονία και την Πελοπόννησο με τελικό σταθμό την Πάτρα.

Ο χριστιανισμός πρόσφερε στον Έλληνα του Πόντου την ελπίδα, ότι με τον θάνατο δε σβήνει η ζωή, η ψυχή σε χάνεται. Με την Ανάσταση των νεκρών, οι ευσεβείς και ενάρετοι, θα κερδίσουν την αιώνια ζωή.

Η νηστεία στην Ορθόδοξη Εκκλησία

Ο  Άγιος Βασίλειος ο Μέγας αναφέρει για τη νηστεία: «Όταν ο Θεός είπε “Δεν θα φάγετε” στους πρωτοπλάστους, τους έβαλε νόμο νηστείας και εγκρατείας. Εάν η Εύα δεν έτρωγε από τον καρπό του δένδρου εκείνου, δεν θα είχαμε ανάγκη σήμερα από τη νηστεία. Επειδή δε νηστεύσαμε, διωχθήκαμε από τον Παράδεισο. Ας νηστέψουμε λοιπόν, για να μπούμε πάλι σε Αυτόν».

Κάθε Χριστιανός οφείλει να νηστεύει κατά τις νηστείες, όπως καθορίστηκαν από την Μητέρα Εκκλησία. Εκκλησιαστικά, νηστεία εννοείται η λήψη ξηράς τροφής, άνευ ελαίου, οίνου ή άλλης λιπαρής ουσίας και μόνο μια φορά την ημέρα, κατά την ενάτη ώρα.

Τράπεζα Ιεράς Μονής Βατοπεδίου Αγίου Όρους

Στο Βυζαντινό ωρολόγιο, η ενάτη ώρα αντιστοιχεί περίπου με τις 3 μετά το μεσημέρι. Αν κάποιος φάει έστω και λίγο ψωμί πάνω από μια φορά την ημέρα, τότε αυτό λέγεται λύση της νηστείας. Αν κάποιος φάει μια λιπαρή τροφή ή πιει ένα οινοπνευματώδες ποτό, τότε αυτό λέγεται κατάλυση της νηστείας.

Η νηστεία στον Πόντο

Στον Πόντο επικρατούσε η άποψη πως οι νηστείες πρέπει να τηρούνται αυστηρά, χωρίς παρασπονδίες και καταλύσεις σταδιακά. Ο φανατισμός για  την αυστηρή τήρησή τους μεγάλωνε και με την Αγία Επιστολή, του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, που κυκλοφορούσε ευρύτατα μεταξύ του λαού. Πολλοί την είχαν και για φυλαχτό. Αναγράφεται στην αρχή ότι «Η επιστολή αύτη ευρέθη εις την Αγίαν πόλιν της Ιερουσαλήμ επάνω εις το χωρίον Γεθσημανή εις τον Τάφον της Υπεραγίας Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας.»

Ύστερα από αφορισμούς και απειλές για την παράβαση διαφόρων εντολών, γράφει η Αγία επιστολή και για τις νηστείες «Υπάγετε, αχάριστοι και αχόρταγοι, όπου διά τον θεόν την κοιλίαν σας προσκυνάτε και λατρεύετε, μη βαστώντες τας Τεσσαρακοστάς, αλλά καταλύετε κρέας και οψάριον, μη βαστώντες τας Τετάρτας και τας Παρασκευάς, αλλά καταλύετε κρέας και οψάριον και ει τι άλλο σας εδίδασκεν ο διάβολος, διά να τον αρέσητε.»

Η Αγία Επιστολή

Αυτός ήταν ένας πολύ σοβαρός λόγος για να τηρείται η νηστεία αυστηρότατα και απαραβίαστα με την πρέπουσα πάντα θεοφοβούμενη ευλάβεια, σε συνυφασμό βέβαια με το επίπεδο ανάπτυξης και τη συναφή νοοτροπία του λαού στα χρόνια και τα μέρη εκείνα. Λίγα χρόνια πριν την Ανταλλαγή, υπήρχαν κάποιοι που χαλούσαν τη νηστεία και έτρωγαν κρυφά, εματζήριζαν. Αν, όμως, ανακαλύπτονταν, τους θεωρούσαν κολασμένους και τους περιφρονούσαν με κοροϊδίες και αφορισμούς.

Στα παλαιότερα χρόνια, η νηστεία τηρείτο τόσο αυστηρά, ώστε έφταναν στο σημείο να λιθοβολήσουν εκείνον που θα χαλούσε τη νηστεία του, ίντσαν εματσήριζεν ετασλάεβαν ατόν και τον αποκαλούσαν κοιλόθρησκον.

Ως και οι άρρωστοι, ακόμα και οι λεχώνες και τα μικρά παιδιά νήστευαν και μόνο όταν υπήρχε σοβαρός λόγος έτρωγαν γάλα, γιαούρτι ή σούπα από κοτόπουλο. Οι πεθερές δε, καλές και κακές, δεν επέτρεπαν επ’ ουδενί λόγω στις λεχώνες νύφες τους ν’ αρτυθούν. Τις έλεγαν μάλιστα με αρκετή δόση εμπάθειας και πουριτανισμού «Ντό έχ’ς και α μαντσηρίεις; Μαχανάν αραεύς; Τιδέν κ’ έχ’ς. Η ευλάβεια σ’ κι άλλο καλλίον α λαρών τσε.». Τι έχεις και θα αρτυθείς; Προφάσεις γυρεύεις. Δεν έχεις τίποτε. Η ευλάβειά σου καλύτερα θα σε γιατρέψει.

Εικόνα από το βιβλίο «Ελληνικός Πόντος – Μορφές και εικόνες ζωής», του Συλλόγου Ποντίων «Αργοναύται-Κομνηνοί» (σκίτσο Χρήστος Δημάρχου)

Αν τύχαινε να ματώνει η μύτη, το δόντι ή το χείλι κανενός κι έτρεχε αίμα, του έλεγαν όλοι με φωνές να το φτύσει, για να μην το καταπιεί και μαντζηρίζ’. Το ίδιο συνέβαινε αν κάποιος ανυποψίαστος έβαζε στο στόμα του κάτι αρτύσιμο.

Η Μεγάλη Σαρακοστή

Σε όλο το διάστημα της Μεγάλης Σαρακοστής, το Τρανόν η Σαρακοστή ή απλώς η Σαρακοστή, όπως την έλεγαν, η νηστεία εφαρμοζόταν στην πιο άτεγκτη μορφή της.

Αρχής γενομένης από την Καθαρά Δευτέρα, όπου άρχιζε μια αυστηρή και σχολαστική καθαριότητα στο σπίτι. Από το πρωί, έβραζαν νερό με στάχτη και καθάριζαν όλα τα χαλκωματένια μαγειρικά σκευή και σύνεργα του φαγητού.

Εικόνα από το βιβλίο «Ελληνικός Πόντος – Μορφές και εικόνες ζωής», του Συλλόγου Ποντίων «Αργοναύται-Κομνηνοί» (σκίτσο Χρήστος Δημάρχου)

Επίσης όλα τα ξύλινα είδη κρεατοκούρια (κρεατοσάνιδα), ψαροσάνιδα, κοβλάκια και κολληστέρια (ξύλινα δοχεία για βούτυρο και γιαούρτι), καρσάνια (ξύλινες στρογγυλές λεκάνες), τα μετέφεραν στην παραλία, στις παραθαλάσσιες πόλεις και τα καθάριζαν με άμμο, τα έξυναν με μαχαίρια και τα ξέπλεναν με θαλασσινό νερό. Εκτός των άλλων στην παραλία, κατά τη διάρκεια του καθαρισμού των σκευών γινόταν και άγριο κουτσομπολιό για όλα τα σκάνδαλα και τα επεισόδια των δυο τελευταίων εβδομάδων του Τριωδίου, καθώς σαφώς και για τις νοικοκυρές που δεν είχαν κατέβει με τα σκεύη τους για τον καθιερωμένο καθαρισμό. Στα παλαιότερα χρόνια που χρησιμοποιούσαν ξύλινα κουτάλια, συνήθιζαν να τα έχουν διπλά. Με την είσοδο της Σαρακοστής απέσυραν εκείνα που χρησιμοποιούσαν για αρτυμένα φαγητά και χρησιμοποιούσαν αυτά που είχαν αποκλειστικά για τα νηστίσιμα φαγητά. Έλεγαν, πως όσο και να πλυθούν τα ξύλινα κουτάλια δεν καθαρίζονται από το λίπος που έχουν ρουφήξει κι έτσι υπήρχε κίνδυνος τρώγοντας με τα ίδια κουτάλια να καταλύσουν.

Τα φαγητά που είχαν περισσέψει από την Κυριακή της Τυρινής, εμπονέστια, τα έδιναν στις φτωχές Τουρκάλες. Πολλές φορές μάλιστα τύχαινε να περισσέψουν ολόκληρες κατσαρόλες με φαγητά και ταψιά με γλύκα και τα έδιναν όλα. Συνήθιζαν να λένε, Οσήμερον οι Τουρξάδες α έχ’νε μπαϊράμ, σήμερα οι Τουρκάλες θα έχουν γιορτή.

Εικόνα από το βιβλίο «Ελληνικός Πόντος – Μορφές και εικόνες ζωής», του Συλλόγου Ποντίων «Αργοναύται-Κομνηνοί» (σκίτσο Χρήστος Δημάρχου)

Την Κυριακή της Τυρινής το βράδυ, το τελευταίο που έτρωγαν, πριν κοιμηθούν, και σφράγιζαν κατά κάποιο τρόπο το στόμα τους, ήταν ένα βραστό αυγό λέγοντας: με τ’ ωβόν εβούλωσα το, με τ’ ωβόν θ’ ανοίγ’ ατό, με τ’ αυγό το βούλωσα, το στόμα, με τ’ αυγό θα το ανοίξω, μιας και το πρώτο που έτρωγαν μετά την Θεία Κοινωνία το Πάσχα, ήταν το πασχαλινό αυγό.

Σε κάθε σπίτι, οι γριές ήταν οι άγρυπνοι κέρβεροι που δεν επέτρεπαν να αρτυθεί κανένας. Εάν είχαν οποιεσδήποτε αμφιβολίες περί κατάλυσης λαδιού, που επιτρεπόταν σαββατοκύριακα, ρωτούσαν τον παπά: Πάτερ, οσήμερον λάδ’ φαγίζ΄; Πάτερ, σήμερα επιτρέπεται να φάει κανείς λάδι;

Ο κουκαράς

Τα μικρά παιδιά, που έπρεπε κι αυτά να νηστεύουν, προσπαθούσαν μέσω ιστορήσεων, για τον Χριστούλη  και την Παναγία, να τα μεταδώσουν την ευλάβεια. Στις περιπτώσεις, όμως, που έκλαιγαν και αρνούνταν να νηστέψουν, είχαν επινοήσει τη φοβέρα του κουκαρά. Ένα κρεμμύδι μεγάλο, με μεγάλες μουστάκες, ίνες, της ρίζας του, μαυρισμένο καλά και οι μουστάκες το ίδιο κι μάτια άσπρα, φτιαγμένα με κιμωλία. Στη μεγάλη διάμετρο της μέσης του, γύρω γύρω, μπηγμένα κάθετα και με ίσα διαστήματα μεταξύ τους, εφτά φτερά από κότα, όσες και οι εβδομάδες της Σαρακοστής. Το έδεναν από το αποξηραμένο στέλεχος και το κρεμούσαν το πρωί της Καθαράς Δευτέρας, στη μέση του ταβανιού της τραπεζαρίας.

Εικόνα από το βιβλίο «Ελληνικός Πόντος – Μορφές και εικόνες ζωής», του Συλλόγου Ποντίων «Αργοναύται-Κομνηνοί» (σκίτσο Χρήστος Δημάρχου)

Μόλις ξυπνούσαν τα παιδιά, το πρωί της Καθαράς Δευτέρας, πήγαιναν με περιέργεια, αλλά και με φόβο να δουν τον κουκαρά. Μάλιστα έξω στη γειτονιά, ρωτούσαν ο ένας τον άλλον: ο κουκαράς σε σέτερα πα έρθεν;, ο κουκαράς ήρθε και σε σας;

Κάθε Κυριακή αφαιρούσαν κι ένα φτερό, ώστε με το  τέλος της Σαρακοστής έμενε γυμνός. Τα φτερά τα έβγαζαν κρυφά από τα παιδιά κι όταν ρωτούσαν τι απέγινε το φτερό, τους απαντούσαν: επέθανεν είνας καλογρίτσα κι έρθεν επήρεν α, πέθανε μια καλογριούλα και ήρθε και το πήρε. Όταν στο τέλος της Σαρακοστής απογυμνωνόταν ο κουκαράς, τον ξεκρέμαγαν κρυφά κι έλεγαν:  ο κουκαράς έφυεν και α έρται του χρόνου, ο κουκαράς έφυγε και θα έρθει του χρόνου.

Το Θοδώρισμαν

Περισσότερο οι γυναίκες και τα κορίτσια, σε σχέση με τους άντρες, την πρώτη εβδομάδα της Σαρακοστής, έκαναν μια απόλυτη νηστεία. Από την Καθαρά Δευτέρα ως την Τετάρτη, δεν έτρωγαν και δεν έπιναν τίποτα. Την Τετάρτη μετά την εκκλησία έτρωγαν, για να συνεχίσουν τη νηστεία ως το Σάββατο, των Αγίων Θεοδώρων, οπότε και μεταλάμβαναν και κατόπιν έτρωγαν.

Η νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής στον Πόντο

Αυτό ήταν το Θοδώρισμαν. Όσες δε μπορούσαν ν’ αντέξουν, κρατούσαν την απόλυτη νηστεία ως την Τετάρτη. Δε συνέχιζαν και το δεύτερο τριήμερο, που τ’ αποκαλούσαν ουράδ’.

Μάλιστα πολλά κορίτσια, κάνανε τάμα να κρατήσουν τη νηστεία αυτή, δηλ να Θοδωρίζνε, εφτά χρόνια συνέχεια, για να καλοπαντρευτούν. Την Τετάρτη, της πρώτης εβδομάδας, συνήθιζαν να παρασκευάζουν σε κάθε σπίτι σογανλούγια, που ήταν πίτες με κρεμμύδι, ψίχα από καρύδια ή φουντούκια και πιπέρι, που τα έψηναν στο σάτζ’ (σιδερένιο θολωτό έλασμα που το τοποθετούσαν πάνω σε πυροστιά κι έψηναν συνήθως πίτες και ζυμάρια), γιατί τις έκαμαν αλάδωτες.

Οι μνηστευμένοι μάλιστα, έστελναν στις αρραβωνιαστικιές τους το σινίν με τα Θοδωρέσια. Επρόκειτο για έναν μεγάλο δίσκο που περιείχε σογανλούγια, δέκα λαβάσια, λαγάνες, χαλβά, φρούτα και ξηρούς καρπούς. Τον δίσκο τον επέστρεφαν το Σάββατο, με φτιαγμένο συνήθως μπουρέκι, ενώ έστελναν δώρα για τον γαμπρό και τους δικούς του, κυρίως κάλτσες.

Οι γυναίκες και ιδιαίτερα οι ηλικιωμένες, νήστευαν όλη μέρα και μόνο μια φορά τη ημέρα, μετά τον εσπερινό έτρωγαν.

Εικόνα από το βιβλίο «Ελληνικός Πόντος – Μορφές και εικόνες ζωής», του Συλλόγου Ποντίων «Αργοναύται-Κομνηνοί» (σκίτσο Χρήστος Δημάρχου)

Η μεγάλη αυστηρότητα της νηστείας και η πιστή τήρησή της, είχε ως αποτέλεσμα να βλέπει κανείς φυσιογνωμίες ασκητικές, εις το τέλος της Μ. Εβδομάδας, αλλά και πρόσωπα γαλήνια και φωτεινά από ευλάβεια.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το παραθέρισμα στα Κοτύωρα – Το θέρετρο που διάλεγαν Έλληνες, Αρμένιοι και Τούρκοι

16/06/2025 - 10:16πμ
Ο ερειπωμένος ναός της Αγίας Τριάδας και ο τάφος του μητροπολίτη Κωνστάντιου στο προαύλιο της Μονής Παναγίας Θεοσκεπάστου Τραπεζούντας (φωτ.: Μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών / Δωρεά Αθηνάς Μακρίδου-Καλλιγά)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κάποτε στον Πόντο: Φύλλα καρυδιάς στους ναούς, μαγειρική στο ύπαιθρο και ο θρύλος της τρυγόνας

8/06/2025 - 9:05μμ
Κερασινόν, ο μήνας των κερασιών - Cover Image
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κερασινόν, ο μήνας των κερασιών

1/06/2025 - 8:00πμ
Στιγμιότυπο από την εκδήλωση της 19ης Μαΐου 2025 για τη Γενοκτονία των Ποντίων, στο Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη (φωτ.: Κατερίνα Κατωπόδη)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Με το «’Πάρθεν η Ρωμανία» ο ποντιακός λαός θρηνεί την Άλωση της Κωνσταντινούπολης

29/05/2025 - 3:25μμ
(Φωτ.: pexels / Taryn Elliott. Εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κάποτε στον Πόντο: Η θεραπεία της βασκανίας – Προλήψεις και δεισιδαιμονίες

28/04/2025 - 10:10πμ
Κόκκινα πασχαλινά αυγά (φωτ.: EUROKINISSI / Τατιάνα Μπόλαρη)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κάποτε στον Πόντο: Το τυχερό παιχνίδι με τα πασχαλινά αυγά και τα τεχνάσματα σε Τούρκους και Αρμένηδες

21/04/2025 - 10:43πμ
Λαμπρή – Ποίημα του Φίλωνα Κτενίδη - Cover Image
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Λαμπρή – Ποίημα του Φίλωνα Κτενίδη

20/04/2025 - 7:29μμ
Η επτάκωμος Σάντα. Με το [1] πάνω δεξιά η ενορία Ισχανάντων. Σχέδιο του Κ. Σπυράντη, 1896, δημοσιεύθηκε με το άρθρο του Μ. Νυμφόπουλου στην «Ποντιακή Εστία» για το Πάσχα στη Σάντα
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ένα Πάσχα στη Σάντα: Από την… εκρηκτική Ανάσταση, στα ανίκητα αυγά και στους πυροβολισμούς στον Ιούδα

19/04/2025 - 9:55μμ
(Φωτ.: EUROKINISSI / Φανή Τρυψάνη)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Μεγάλη Πέμπτη: Μέρα για κόκκινα ωβά και ευχασμένα αγαθά στον Πόντο

17/04/2025 - 2:16μμ
Μία που άνθισαν, μία που χιόνισε! (φωτ.: Ευγενία Ρούσσου)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Η τρέλα του ανοιξιάτικου καιρού είχε τις δικές της ερμηνείες στη λαογραφία του Πόντου

8/04/2025 - 4:40πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Εικόνα πυρκαγιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα (φωτ.: Θανάσης Δημόπουλος/ EUROKINISSI)

Φωτιά Άνω Σούλι Μαραθώνα: Βελτιωμένη η εικόνα στην περιοχή – Επιχειρούν ισχυρές δυνάμεις της Πυροσβεστικής

34 λεπτά πριν
(Φωτ.: facebook.com/elpnaousas)

7η χρονιά «Οι Λύρες στις Πηγές» από την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας

1 ώρα πριν
Η είσοδος της έδρας του Συμβουλίου της ΕΕ (φωτ.: European Union)

Η ΕΕ συσκέπτεται για τη νέα κρίση στη Μέση Ανατολή

2 ώρες πριν
Κωνσταντίνος Καλλιγιαννάκης, ιδιοκτήτης καταστήματος ΟΠΑΠ επί της Λεωφ. Λοχαγού Χρονοπούλου 52, στον Άλιμο (φωτ.: ΟΠΑΠ)

Νέα οικογένεια λαχνών ΣΚΡΑΤΣ «24 ΜΗΝΕΣ ΤΥΧΗ»

2 ώρες πριν
Φωτιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα, Δευτέρα 16 Ιουνίου 2025 (φωτ.: EUROKINISSI / Θανάσης Δημόπουλος)

Μεγάλη φωτιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα – Μήνυμα από το 112 για εκκένωση

3 ώρες πριν
Η Κλαυδία στον ημιτελικό της EUROVISION (φωτ.: EBU / Sarah Louise Bennett)

Η Εύξεινος Λέσχη Αθηνών τιμά την Κλαυδία με μια μεγάλη εκδήλωση

3 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign