pontosnews.gr
Τρίτη, 17/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Χορτοθέρτ’ς, ο μήνας του θερισμού στα λιβάδια του Πόντου

Ο Ιούλιος στην ποντιακή λαογραφία· τα ήθη και τα έθιμα

1/07/2023 - 8:35πμ
(Αρχείο Επιτροπής Ποντιακών Μελετών)

(Αρχείο Επιτροπής Ποντιακών Μελετών)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Ερθεν και ο Χορτοθέρτ’ς, έπαρ’ το καγάν ’ς σο χέρ’ σ’, δηλαδή «Ήρθε ο Ιούλιος, πάρε το δρεπάνι στο χέρι σου».

Αυτό προστάζει η ποντιακή παροιμία για τον έβδομο μήνα του χρόνου, ο οποίος στην ποντιακή διάλεκτο παίρνει το όνομά του από μια βασική αγροτική εργασία: το θέρισμα των χόρτων στα παρχάρια, πιο αργά σε σχέση με άλλες περιοχές εξαιτίας των κλιματολογικών συνθηκών.

Εκτός από Χορτοθέρτ’ς, όμως, ο Ιούλιος στα Σούρμενα λέγεται και Θερνοχόρης, στη Ματσούκα και Θερ’νός (από το επίθετο θερινός).

Ο Χορτοθέρτ΄ς φέρ’ το θέρος, έρται και πάει με το γέλος.

Για το θερισμό απαιτούνταν πολλά χέρια, γι’ αυτό και γινόταν πρόσληψη εποχικών εργατών. «Θερίστ’ αργάτ’, θερίστ’ αργάτ’, θα σπάζω την κοσάραν / κι αν ’κί  τελείται το χωράφ’, θα σπάζω την κατσκάραν», λέει σύμφωνα με το ποντιακό δίστιχο ο νοικοκύρης στους εργάτες της γης.

Το πρώτο δεμάτι ήταν αυτό που θα στηνόταν όρθιο με την ευχή για «καλή αρχή»· αντίστοιχα, το τέλος του θερισμού (αποθέρ’ ή αποθέριμαν) σηματοδοτούνταν με την κατασκευή ενός κομψοτεχνήματος, με τα τελευταία στάχυα, που το κρεμούσαν ως στολίδι στην πόρτα του σπιτιού.

Είχε έρθει και η στιγμή για τους θεριστές να ρίξουν τα καγάνια (δρεπάνια) μπροστά στον νοικοκύρη ευχόμενοι «και του χρόνου».

Για να γίνει πιο αποτελεσματικός ο θερισμός, οι αγρότες στον Πόντο λειτουργούσαν και εργάζονταν ομαδικά.

Θέριζαν πρώτα το χωράφι που ωρίμαζε πρώτο, και χάρη στη συνεργασία τους είχαν ταχύτερη απόδοση. Αυτός ο θεσμός λεγόταν αργατεία και έκανε την αγροτική ζωή όχι μόνο πιο αποδοτική αλλά και πιο ευχάριστη.

Στη διάρκειά της γίνονταν μερικά διαλείμματα, στα οποία οι εργάτες τραγουδούσαν και χόρευαν. Γινόταν έτσι τραγούδι ο μόχθος, μαζί και χορός.

(Αρχείο Ευγενίας Ζερκελίδου)

Μέσα σε μια τέτοια πολιτισμένη ατμόσφαιρα τα αισθήματα των νέων εκφράζονταν με γνήσιο και αυθόρμητο τρόπο. Αντιλαλούσε ο λόγγος από τα τραγούδια, και κάποιο παλικάρι, σύμφωνα με την ποντιακή μουσική παράδοση, τραγουδώντας μνημόνευε το όνομα της αγαπημένης του:

Τούμπουλ’, τούμπουλ’ ’ς σα ραχία,
’ς ση πασά μ’ την αργατείαν
ούλ’ εντάμαν ’ς σην δουλείαν,
χα κι εγώ κι Αναστασία.

(Δονούνται οι λόγγοι με το τραγούδι
και μέσα στην αργατεία
βρίσκομαι κι εγώ μαζί
με την Αναστασία).

Η αργατεία λεγόταν και «αλλαχτό» ή «με τη σειράν». Και σήμερα ακόμη σε μερικά ποντιακά χωριά της χώρας κάνουν αργατεία, ιδίως σε τομείς της ζωής που η δουλειά χρειάζεται πολλά εργατικά χέρια.

Ο Ιούλιος ήταν και ο μήνας που ξεκινούσαν οι Πόντιοι αγρότες να μαζεύουν λεπτοκάρυα· διαρκούσε περίπου από την 20ή Ιουλίου μέχρι τις αρχές Αυγούστου.

Όταν άρχιζε η συγκομιδή, όλος ο κόσμος ήταν επί ποδός. Αρχικά ετοιμάζονταν οι αποθήκες για να δεχτούν τη νέα σοδειά, τα καλάθια για τη συλλογή και οι τέντες για το άπλωμα του καρπού. Η συγκομιδή από το δέντρο γινόταν από τις εργάτριες και τους εργάτες που συγκέντρωναν τελικά τον καρπό σε μεγάλα κοφίνια τα οποία άδειαζαν σε έναν σωρό.

Ο σωρός ανακατευόταν (κλώσιμον) δύο και τρεις φορές την ημέρα με ειδικό φτυάρι, το λεγμετέρ’. Ακολουθούσε χτύπημα των καρπών για να απαλλαγούν από την κάψα τους, οπότε λέγονται τσατσία (από το τσατσαλίζω, δηλαδή απογυμνώνω).

(Αρχείο Επιτροπής Ποντιακών Μελετών)

Βέβαια κατά τη διαδικασία αυτήν μέρος των λεπτοκαρυών σπάζουν, οπότε η ψίχα τους συλλέγεται από τις εργάτριες για δικό τους όφελος. Αυτό λέγεται και καντζολόγεμαν (από το καντζίν, δηλαδή την ψίχα). Στη συνέχεια τα νωπά ακόμα λεπτοκάρυα, τα σερκίγια, όπως τα αποκαλούσαν, τα άπλωναν στις αυλές πάνω σε τέντες για να αποξηρανθούν.

Για τα λεπτοκάρυα, τα κέντρα παραγωγής και εμπορίας ήταν τρία: η Κερασούντα, τα Κοτύωρα (Ορντού) και η Τραπεζούντα.

Ιδιαίτερα η περιφέρεια της Κερασούντας είχε ως κύριο εμπόριο την εξαγωγή της ψίχας του καρπού στα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης όπως στο Αμβούργο, στην Τεργέστη, στη Μασσαλία αλλά και στην υπόλοιπη Τουρκία, τη Ρωσία, την Ελλάδα και την Αίγυπτο.

Η παραγωγή και η εμπορία των λεπτοκαρυών συνέβαλε στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη της Κερασούντας. Η παραγωγή έφτανε τους 50.000-60.000 τόνους. Μεγάλες φυτείες λεπτοκαρυών υπάρχουν σήμερα στα παράλια της περιοχής Κοτυώρων (Oρντού). Η περιοχή για το λόγο αυτό ονομάζεται «Ριβιέρα λεπτοκαρυών».

Ο θερισμός και ο αλωνισμός στον Πόντο γινόταν με τη βοήθεια των παραγωγικών ζώων, ιδιαίτερα των βοδιών.

(Αρχείο Επιτροπής Ποντιακών Μελετών)

Τα εργαλεία του θερισμού και αλωνισμού ήταν: το καγάν’ (μικρό δρεπάνι), το τουρπάν’ (μεγαλύτερο δρεπάνι), το ελίκ’ (ξύλινη χειρολαβή με ειδικές θήκες για τα δάχτυλα, με την οποία «έλκονται» ξεροί βλαστοί σιταριού και κόβονται με το δρεπάνι), το δίκρανο ή δικράν’ ή τιρκέν’ (ξύλινο διχαλωτό εργαλείο για το γύρισμα και το φόρτωμα του χόρτου), η κερεντή (μεγάλο δρεπάνι, κόσα), το κερεντοστέλ’ (λεγόταν το στειλιάρι της κερεντής), ο τουρμούχος (ξύλινη χτένα για τη συλλογή του θερισμένου χόρτου), το λεγμετέρ’ (ξύλινο φτυάρι με τέσσερα δόντια για το λίχνισμα), το ρινίν’ (λίμα για ακόνισμα των δρεπανιών), το τσιαλίκ’ (τετράγωνη ατσαλένια βέργα για ακόνισμα), το λειακόν (η ακονόπετρα) και η ακλωστρά (ακονόπετρα περιστρεφόμενη).

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το παραθέρισμα στα Κοτύωρα – Το θέρετρο που διάλεγαν Έλληνες, Αρμένιοι και Τούρκοι

16/06/2025 - 10:16πμ
Ο ερειπωμένος ναός της Αγίας Τριάδας και ο τάφος του μητροπολίτη Κωνστάντιου στο προαύλιο της Μονής Παναγίας Θεοσκεπάστου Τραπεζούντας (φωτ.: Μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών / Δωρεά Αθηνάς Μακρίδου-Καλλιγά)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κάποτε στον Πόντο: Φύλλα καρυδιάς στους ναούς, μαγειρική στο ύπαιθρο και ο θρύλος της τρυγόνας

8/06/2025 - 9:05μμ
Κερασινόν, ο μήνας των κερασιών - Cover Image
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κερασινόν, ο μήνας των κερασιών

1/06/2025 - 8:00πμ
Στιγμιότυπο από την εκδήλωση της 19ης Μαΐου 2025 για τη Γενοκτονία των Ποντίων, στο Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη (φωτ.: Κατερίνα Κατωπόδη)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Με το «’Πάρθεν η Ρωμανία» ο ποντιακός λαός θρηνεί την Άλωση της Κωνσταντινούπολης

29/05/2025 - 3:25μμ
(Φωτ.: pexels / Taryn Elliott. Εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κάποτε στον Πόντο: Η θεραπεία της βασκανίας – Προλήψεις και δεισιδαιμονίες

28/04/2025 - 10:10πμ
Κόκκινα πασχαλινά αυγά (φωτ.: EUROKINISSI / Τατιάνα Μπόλαρη)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κάποτε στον Πόντο: Το τυχερό παιχνίδι με τα πασχαλινά αυγά και τα τεχνάσματα σε Τούρκους και Αρμένηδες

21/04/2025 - 10:43πμ
Λαμπρή – Ποίημα του Φίλωνα Κτενίδη - Cover Image
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Λαμπρή – Ποίημα του Φίλωνα Κτενίδη

20/04/2025 - 7:29μμ
Η επτάκωμος Σάντα. Με το [1] πάνω δεξιά η ενορία Ισχανάντων. Σχέδιο του Κ. Σπυράντη, 1896, δημοσιεύθηκε με το άρθρο του Μ. Νυμφόπουλου στην «Ποντιακή Εστία» για το Πάσχα στη Σάντα
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ένα Πάσχα στη Σάντα: Από την… εκρηκτική Ανάσταση, στα ανίκητα αυγά και στους πυροβολισμούς στον Ιούδα

19/04/2025 - 9:55μμ
(Φωτ.: EUROKINISSI / Φανή Τρυψάνη)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Μεγάλη Πέμπτη: Μέρα για κόκκινα ωβά και ευχασμένα αγαθά στον Πόντο

17/04/2025 - 2:16μμ
Μία που άνθισαν, μία που χιόνισε! (φωτ.: Ευγενία Ρούσσου)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Η τρέλα του ανοιξιάτικου καιρού είχε τις δικές της ερμηνείες στη λαογραφία του Πόντου

8/04/2025 - 4:40πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν (φωτ. αρχείου: Χ / Recep Tayyip Erdoğan)

Ερντογάν: Με κάθε σταγόνα αίματος που χύνει το Ισραήλ θέτει σε κίνδυνο τη δική του ύπαρξη και το μέλλον του λαού του

1 ώρα πριν
(Φωτ.: facebook/Ποντιακός Συλ. Τυρνάβου-Βοτανοχωρίου)

Οι Πόντιοι του Τυρνάβου γλέντησαν στον Άγιο Νικόλαο

2 ώρες πριν
Ο χάρτης που δημοσίευσε η Τουρκία (φωτ: Turkiye MSP Platform)

Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός της Τουρκίας «κόβει» το Αιγαίο στα δύο

2 ώρες πριν
Εικόνα από την Τεχεράνη, σήμερα, μετά από ισραηλινό χτύπημα (φωτ.: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)

Πόλεμος Ισραήλ-Ιράν: Κλιμακώνεται η σύγκρουση – Τα χτυπήματα σε Τεχεράνη και Χάιφα

3 ώρες πριν
(Φωτ.: seismoi.gr)

Σεισμός 4,2 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής

3 ώρες πριν
Μέλη και φίλοι της Ποντιακής Εστίας Μελβούρνης γύρω από την τούρτα των 49ων  γενεθλίων (φωτ.: NeosKosmos/Κώστας Ντεβές)

Σχεδόν πενηντάρισε η Ποντιακή Εστία Μελβούρνης – Αδιάκοπος ο αγώνας για την προβολή του ποντιακού ελληνισμού

4 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign