pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Βασίλειος Αργυρόπουλος: Ο (ξεχασμένος) μεγάλος του ελληνικού θεάτρου και η φοβερή ζωή του

H καριέρα, η αιχμαλωσία και ο «άλλος» Βασίλης. Γράφει ο Σπύρος Δευτεραίος

28/04/2025 - 2:05μμ
Από το αρχείο του Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου (ΕΛΙΑ) - Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ)

Από το αρχείο του Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου (ΕΛΙΑ) - Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Ο Βασίλειος Αργυρόπουλος «έφυγε» σαν σήμερα το 1953, μόλις 59 ετών. Μια χρονιά πριν, το 1952, είχε πει το «ναι» και έπαιξε στο σινεμά. Σε μια και μοναδική ταινία, που ευτυχώς υπάρχει και μπορούν όσοι δεν τον έζησαν –δηλαδή πλέον όλοι– να αποκρυπτογραφήσουν εν μέρει ποιος ήταν αυτός ο ηθοποιός-μύθος των αρχών του 20ού αιώνα.

Όπως έγραφαν τότε οι κριτικοί, με το που έβγαινε στη σκηνή, χωρίς να βγάλει δίφθογγο, ο κόσμος από κάτω ξέσπαγε σε γέλια. 

Ο άνθρωπος του θεάτρου

Γεννήθηκε στην Πάρο το 1894, αλλά αργότερα οικογενειακώς ήρθαν στην Αθήνα.  Ήταν γιος του Σπυρίδωνα Αργυρόπουλου.

Μετά τις γυμνασιακές σπουδές στη Βαρβάκειο Σχολή Αθηνών ακολούθησε θεατρική καριέρα, με πρώτη εμφάνιση το 1910 στο θέατρο «Νέα Σκηνή» με το θίασο της Μαρίκας Κοτοπούλη, ενώ το 1912 συνέπραξε με το θίασο της Κυβέλης. Με την εμφάνισή του στο σανίδι αγαπήθηκε από το χώρο και από τον κόσμο.

Μάλιστα δεν είναι λίγοι εκείνοι που λόγω εποχής τον συνέκριναν με έναν άλλο Βασίλη, τον Λογοθετίδη. Ο τελευταίος βέβαια στην πορεία ξανοίχτηκε στον κινηματογράφο και ανανέωσε το θεατρικό ρεπερτόριο του· ήταν θα λέγαμε πιο ψαγμένος. Ο Αργυρόπουλος από την άλλη ήταν ένας καλλιτέχνης που εκτός από ηθοποιός υπήρξε μεταφραστής, σκηνοθέτης και θεατρικός επιχειρηματίας. Επίσης και στην αρχή, αλλά και στην πορεία της καριέρας του ερμήνευσε και αρκετούς δραματικούς ρόλους.

Βρισκόμαστε στην άγρια δεκαετία του 1910 και ο Αργυρόπουλος άρχισε να ανεβαίνει σιγά-σιγά. Μόνο που η Ιστορία είχε αντίθετη άποψη.

Η μαύρη 5ετία

Το 1914 στρατεύτηκε, ενώ την ίδια εποχή ξεσπούσε ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος που τον οδήγησε ως μέλος του Δ’ Σώματος Στρατού αιχμάλωτο πολέμου στο Γκέρλιτς της Γερμανίας, όπου και παρέμεινε από το 1916 μέχρι το 1919. Ο άνθρωπος που κάθε μέρα σκεφτόταν το θέατρο, πώς θα τελειοποιούσε το ρόλο του και πού θα έπαιζε μετά, πλέον ήταν ευγνώμων που χάραζε η μέρα και που ήταν ζωντανός.

Όταν απελευθερώθηκε και γύρισε στην Ελλάδα, προσελήφθη από το θίασο της Κοτοπούλη όπου και ανέλαβε κύριους κωμικούς αλλά και δραματικούς ρόλους, μέχρι το 1924.

Ο κυρίαρχος της σκηνής

Το 1924 μαζί με την ηθοποιό Γιώτα Λάσκαρη, με την οποία είχαν παντρευτεί το 1921, δημιούργησαν το θίασο με την επωνυμία «Ελληνική Κωμωδία Β. Αργυρόπουλου», ανεβάζοντας παραστάσεις στα θέατρα «Κεντρικόν» και «Αλάμπρα» στην Αθήνα, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιώς, αλλά και στα θέατρα των μεγαλύτερων πόλεων της Ελλάδας, συνεχίζοντας μετέπειτα στο εξωτερικό.

Το 1935 δημιούργησε το δικό του θέατρο στην οδό Ιπποκράτους στην Αθήνα, με το όνομα «Θέατρο Β. Αργυρόπουλου».

Ο μπέμπης θέλει παντρειά, 1934-1935 (πηγή: ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ)

Διακρίθηκε κυρίως στον Φάουστ, στον Ταρτούφο και στον Μισάνθρωπο του Μολιέρου, καθώς και σε πολλούς άλλους κωμικούς και τραγικούς ρόλους ως πρωταγωνιστής, και με μεγάλη επιτυχία.

Η προτομή του στον Άλιμο (φωτ.: alimosonline.gr)

Ο Βασίλειος Αργυρόπουλος το 1945 εξέδωσε και μια ενδιαφέρουσα μελέτη της θεατρικής τεχνικής, με τον τίτλο Η τέχνη του ηθοποιού. Είχε τιμηθεί από τον βασιλιά Παύλο, καθώς και από το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο Αλεξάνδρειας.

Στην εκατονταετηρίδα από τη γέννησή του, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία τον τίμησαν με έκδοση σχετικού αναμνηστικού γραμματόσημου.

Έκδοση «Έλληνες Κωμικοί», 1997 (πηγή: stamps-gr.blogspot.gr)

Το στραβόξυλο

Το στραβόξυλο υπήρξε προσωπικός θρίαμβος του Αργυροπούλου στο θέατρο τη σεζόν 1939-40. Και ήταν το θεατρικό του Δημήτρη Ψαθά στο οποίο πρωταγωνίστησε για μια ακόμα φορά στην καριέρα του ο ηθοποιός – όμως όχι στο σανίδι, στη μεγάλη οθόνη.

Τεχνικά βέβαια το φιλμ φανερώνει περίτρανα την εποχή του. Όμως είναι το μόνο ζωντανό μνημείο του συγκλονιστικού του ταλέντου.

Η ταινία σκηνοθετήθηκε από τον Χρήστο Αποστόλου, ενώ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους βρίσκουμε μεταξύ άλλων τους: Γεωργία Βασιλειάδου (στο ρόλο της συζύγου), Μαρίκα Νέζερ, Μιχάλη Νικολινάκο και Γιάννη Γκιωνάκη. Ο τελευταίος το 1969 πρωταγωνίστησε στο ριμέικ του φιλμ, κρατώντας φυσικά τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Σπύρος Δευτεραίος

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ. αρχείου)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα το 1987 η Εθνική Ελλάδας μπάσκετ κατακτούσε την κορυφή της Ευρώπης

14/06/2025 - 2:50μμ
Ο πίνακας ζωγραφικής «Μάχη πρώτη των Αθηνών» διά χειρός του Παναγιώτη Ζωγράφου και με την καθοδήγηση του Μακρυγιάννη. Η σκηνή από την Ελληνική Επανάσταση περιγράφεται ως εξής: 1. Η Ακρόπολις των Αθηνών, όπου την εκρατούσαν οι εντόποιοι Τούρκοι. 2. Ο Σαρπετζές, ομοίως τον εκρατούσαν οι Τούρκοι. 3. Οι Έλληνες εις τα ταμπούρια των και πολέμουν τους Τούρκους. 4. Οι Έλληνες έβαλαν τας σκάλας και ορμώντες εμβήκαν και εκυρίευσαν τον Σερπετζέν λεγόμενον. 5. Οι Έλληνες και οι Τούρκοι ανακατώθησαν και σκοτώνονται. 6. Αι γυναίκες περιποιούνται τους άνδρας των και τα τέκνα των και συγγενείς των. 7. Μέρος των οικιών των Αθηνών, η Πύλη του Ανδριανού και αι στήλαι του Ολυμπίου Διός. -8. Το Σέντζος (φωτ.: commons.
wikimedia.org/wiki/ File: Zografos-Makriyannis_ 10_First_battle_of_Athens.jpg)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα, το 1822, έγινε η Άλωση της Ακρόπολης των Αθηνών από τους Έλληνες

10/06/2025 - 3:32μμ
Η συνταγή της οικογένειας Νικολαΐδη (πηγή: Γενικά Αρχεία του Κράτους)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Διεθνής Ημέρα Αρχείων: Συνταγή για… πανάδες

9/06/2025 - 7:43μμ
«Ο Ιερός Λόχος μάχεται για την απελευθέρωση της Ελλάδος». Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, Συλλογή Χαρακτικών
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Μάχη του Δραγατσανίου: Το τέλος του Ιερού Λόχου και ο προδομένος Υψηλάντης

7/06/2025 - 5:12μμ
(Φωτ.: aueb.gr & kopa.gr. Εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ηλίας Τσιρκινίδης: Ο Παλαμάς των Ποντίων – Ο Σταυρέτες υμνητής της «ποντιακής νοσταλγίας»

4/06/2025 - 10:17πμ
(Φωτ.: ntng.gr)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ευαγγελία Σαμιωτάκη: Η ηθοποιός που έβαλε σε δεύτερη μοίρα την υποκριτική για την οικογένεια και κέρδισε

3/06/2025 - 1:41μμ
(Εικ.: Χ.Κ.)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ιωσήφ Αντωνόπουλος: Ο εθνομάρτυρας και ιερομάρτυρας μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, ένας πεπαιδευμένος και φιλόμουσος κληρικός

3/06/2025 - 12:30μμ
Αντίγραφα των πινακίδων των ναζί υπάρχουν σήμερα στη μαρτυρική Κάνδανο (φωτ.: EUROKINISSI / Μιχάλης Καραγιάννης)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Το ολοκαύτωμα της Κανδάνου: Οι ναζί αφάνισαν το χωριό στις 3 Ιουνίου 1941

3/06/2025 - 10:15πμ
Οι Λάκης Σάντας και Μανώλης Γλέζος.
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

30 Μαΐου 1941: Πώς ο Γλέζος και ο Σάντας κατέβασαν τη ναζιστική σημαία από την Ακρόπολη

30/05/2025 - 9:06πμ
(Εικ.: Αλεξία Ιωαννίδου)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος και οι τελευταίες ημέρες της Κωνσταντινούπολης

29/05/2025 - 9:46πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Κάγιας Κάλας (φωτ.: EPA / Julien Warnand)

Έκτακτη Σύνοδος των ΥΠΕΞ της ΕΕ με θέμα την κατάσταση στη Μέση Ανατολή

5 ώρες πριν
Η διάσημη αυτή φωτογραφία της Αρμένιας μάνας τραβήχτηκε από τον Άρμιν Βέγκνερ (πηγή: armenian-genocide.org)

Από τις οθωμανικές γενοκτονίες στο νέο τουρκικό επεκτατισμό: Σκέψεις και προτάσεις

5 ώρες πριν
Εικόνα από παλαιότερο γλέντι του δραστήριου Συλλόγου (πηγή: spfth.wordpress.com)

Αποχαιρετιστήριο γλέντι για τον Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης

6 ώρες πριν
Το ισραηλινό σύστημα άμυνας «Iron Dome» δεν επέτρεψε σε πολλούς από τους ιρανικούς πυραύλους να πλήξουν την ισραηλινή επικράτεια. Παρόλα αυτά κάποιοι πύραυλοι βρήκαν τους στόχους τους (φωτ.:  EPA/ Atef Safadi)

Ιράν κατά Ισραήλ: Νέα ομοβροντία πυραύλων – Πλήγματα σε αρκετές περιοχές

7 ώρες πριν
Εικόνα από τις αρχές του 20ού αιώνα, έξω από χάνι του Γεσίρογλη ή Γεσίρογλου στην Τραπεζούντα (φωτ.: facebook.com/ groups/Zafer Duran/ TRABZONDAN ESİNTİLER)

Η φιλοξενία στον Πόντο ήταν μοναδική και θύμιζε αρχαία Ελλάδα – Ένα βράδυ στα Αμπέλια Τραπεζούντας

8 ώρες πριν

Έκτακτο: Σειρήνες ηχούν στην Ιερουσαλήμ

8 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign