pontosnews.gr
Δευτέρα, 6/10/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Μαρτυρία Μαρίας Φωτοπούλου: «Ο Οσμάν αγάς έβαλε απ’ έξω φωτιά στην εκκλησία και κάηκαν όλοι μέσα»

Τον έναν θείο της τον χτύπησαν τόσο άσχημα, που σάλεψε το μυαλό του. Και τον άλλο, που ήταν παπάς, τον έφτυσε ο Τοπάλ Οσμάν και τον έκαψε μέσα στην εκκλησία του, την ώρα που έψελνε τη λειτουργία της Λαμπρής

26/04/2025 - 6:00μμ
Η εκκλησία του αγίου Παντελεήμονα στην Κερασούντα (φωτ.: Wikimedia Commons)

Η εκκλησία του αγίου Παντελεήμονα στην Κερασούντα (φωτ.: Wikimedia Commons)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Η Μαρία Φωτοπούλου γεννήθηκε στον οικισμό Άκκαγια (από το τουρκικό ak, που σημαίνει λευκός, και kaya, που σημαίνει βράχος, πέτρα), ο οποίος ήταν κτισμένος σε πλαγιά, σε υψόμετρο 800 μέτρων.

Εκκλησιαστικά άνηκε στη δικαιοδοσία της μητροπόλεως Χαλδίας και Χερροιάνων.

Ο ελληνικός πληθυσμός του οικισμού ανερχόταν περίπου στους 600 κατοίκους, που προέρχονταν κυρίως από την περιοχή της Αργυρούπολης και μιλούσαν ποντιακά. Στην περιοχή υπήρχε μεγάλη εκκλησία αφιερωμένη στον Άγιο Νικόλαο και στον προαύλιο χώρο της βρισκόταν το πεντατάξιο δημοτικό σχολείο του οικισμού. Οι κάτοικοι παρήγαγαν φουντούκια, καλαμπόκι και οπωροκηπευτικά και κατά τη διετία 1916-1918 το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού εξορίστηκε στην περιοχή του Αρτοβάν.

Η μαρτυρία της Μαρίας Φωτοπούλου περιλαμβάνεται στο Αρχείο Προφορικής Παράδοσης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, της μεγαλύτερης και παλαιότερης συλλογής προφορικής ιστορίας στην Ελλάδα και από τις σημαντικότερες της Ευρώπης.

≈

Παραμονή του Χριστού του 1916 φύγαμε από την Άκκαγια για την εξορία. Ενάμιση μήνα περπατήσαμε μέσα στα χιόνια. Τα βάσανα που υποφέραμε, να μην τα θυμάμαι ο άνθρωπος, γιατί μπορεί και να τρελαθεί. Πήγαμε στο Νίκσαρ πρώτα. Εκεί έμειναν οι βαριά άρρωστοι. Εμείς προχωρήσαμε στην Τοκάτη, εκεί μείναμε δυο ημέρες κι από ‘κει πήγαμε στην Αμάσεια. Μερικοί έμειναν και στην Τοκάτη. Αμάσεια και Σεβάστεια μας είπαν ότι μπορούμε να μείνουμε. Στα παράλια απαγορευόταν να κατεβούμε. Εμείς κατορθώσαμε και πήγαμε στη Σαμψούντα. Εγώ ήμουνα με δύο θείους μου μαζί, τον παπα-Κυριάκο Παπαδόπουλο και τον Βασίλη Παπαδόπουλο. Ο παπα-Κυριάκος είχε μαζί του και την κόρη του και τα δυο του εγγόνια. Ο γαμπρός του ήτανε εγκαταστημένος στη Ρωσία. Εγώ με τον θείο μου τον Βασίλη πήγανε σ’ ένα χωριό, ο παπάς πήγε σ’ άλλο χωριό. Εκεί που πήγε είχε χριστιανούς κι εκκλησία κι έκανε πάλι τον παπά.

Λίγο καιρό αφού πήγανε, πιάσανε τον θείο μου τον Βασίλη και τον ρίξανε στις φυλακές. Έτσι τους πιάσανε και τους φυλακίζανε, πως είναι τάχα λιποτάκτες.

Τόσο πολύ τον κτύπησαν, με τα χέρια, με τα πόδια, με κάτι βαριές αλυσίδες που είχανε επάνω τους, που όταν έπεσε κάτω ξερός και όλο αίματα, τον νομίζανε πεθαμένο και τον παρατήσανε.

Πώς σώθηκε, είναι ολόκληρη ιστορία. Εκεί στο ίδιο χωριό ήτανε ένας χριστιανός καλαϊτζής, από τα μέρη της Κερασούντας κι αυτός, από το χωριό Τέρελι. Αυτός πήγαινε από χωριό σε χωριό και έκανε τον καλαϊτζή. Τον άφηναν ελεύθερο, γιατί είχε την τέχνη του. Μια μέρα πήγε μια Τούρκισσα και του έδωσε να καλαΐσει τα σκεύια της. Ο άντρας της Τούρκισσας ήτανε κλέφτης γνωστός, και τον είχανε στη φυλακή.

Ο Νικόλας τον ήξερε. Καλάισε τα σκεύια της Τούρκισσας, της είπε ότι δε θέλει πληρωμή και της έδωσε και όσα γρόσια είχε πάνω του, να πάρει κάτι να πάει στον άντρα της στη φυλακή και να του πει και πολλά χαιρετίσματα από τον ουστά-Νικόλα. Σε λίγο καιρό τον έπιασαν και τον Νικόλα και τον πήγανε στη φυλακή. Ήτανε την ημέρα ακριβώς που είχανε πεθάνει στο ξύλο τον δικό μου θείο. Μόλις βρέθηκε στη φυλακή ο Νικόλας, έπεσε μπρος στον Τούρκο τον κλέφτη, που του είχε στείλει τα γρόσια και τα χαιρετίσματα.

Ο Τούρκος μόλις τον είδε, τον πήρε στην αγκαλιά του κι αμέσως είπε σ’ όλους τους Τούρκους: «Αυτός είναι αδελφός μου και κανένας σας να μην τολμήσει να τον πειράξει, γιατί θα του βγάλω το μάτι».

Ο Τούρκος ήτανε πολύ δυνατός και ήτανε σαν αρχηγός μέσα στη φυλακή κι όλοι τον υπακούανε. Ο Νικόλας αναγνώρισε και τον θείο μου, πήγε κοντά, τον έγδυσε, τον περιποιήθηκε και με τη βοήθεια του Τούρκου φίλου του τον συνεφέρανε και ζωντάνεψε. Όσους μπορούσε  βοήθησε τότε στη φυλακή ο Νικόλας. Έλεγε στον Τούρκο φίλο του, κι εκείνος είναι συγγενής μου, κι εκείνος, κι εκείνος και ο Τούρκος τούς έδινε περισσότερο συσσίτιο και ανάγκαζε και τους άλλους να φέρνονται καλά. Ο Τούρκος αυτός, όμως, είχε πολλές κατηγορίες επάνω του και μια μέρα ήρθανε και τον πήρανε για να τον κρεμάσουνε. Όταν έφευγε, γύρισε και είπε στους άλλους Τούρκους: «Εγώ φεύγω, μπορεί να μη γυρίσω. Εσείς πρέπει να φροντίζετε για τ’ αδέλφια μου, σαν να ήμουνα εγώ».

Αυτή είναι η ιστορία του θείου μου του Βασίλη. Από τη φυλακή της Σαμψούντας τούς πήγανε στη φυλακή της Σεβάστειας. Έτσι τους γυρνούσανε, από φυλακή σε φυλακή. Είχε πολλές περιπέτειες και βάσανα. Στα 1924 μόλις, πήγε στην Τραπεζούντα κι από ‘κει ήρθε στην Ελλάδα. Τώρα βρίσκεται στη Σφήνα του Αγρινίου.

Είναι πολύ γέρος και, ύστερα από τόσα που πέρασε, το μυαλό του είναι σαλεμένο λίγο. Άλλο δε λέει, παρά για τα βάσανα που πέρασε.

Ο άλλος θείος μου, ο παπα-Κυριάκος, είχε πολύ λυπηρό τέλος. Τη Λαμπρή του 1917 κατέβηκαν οι Έλληνες αντάρτες στο χωριό που ήτανε παπάς, κοινώνησαν στην εκκλησία του και πριν φύγουνε, του είπανε να πάρει τους Χριστιανούς και να φύγει, γιατί έρχεται ο Οσμάν αγάς με τους τσετέδες του. Ο παπα-Κυριάκος όμως δεν άκουγε τίποτε: «Είναι Λαμπρή», έλεγε, «κι εγώ θα κάνω τη λειτουργία μου».

Ανήμερα τη Λαμπρή μπήκε στο χωριό ο Οσμάν με τους Τσετέδες, πήγε κατευθείαν στην εκκλησία, είδε τον παπα-Κυριάκο που τον θυμόταν από τότε που του έδωσε το ξύλο, τον έφτυσε στο πρόσωπο και βγήκε έξω. Ο παπα-Κυριάκος συνέχισε ατάραχος τη λειτουργία. Ο Οσμάν αγάς έβαλε απ’ έξω φωτιά στην εκκλησία και κάηκαν όλοι μέσα.

Κι ο παπάς και η κόρη του και τα εγγόνια του και όλοι οι Χριστιανοί γίνανε κάρβουνο. Εγώ απόμεινα, χωρίς κανένα δικό μου, και μόνο λίγοι πατριώτες.

Στα 1918 μας είπανε πως θα γυρίσουμε στα χωριά μας. Όσοι απομείναμε, πήραμε τον δρόμο πάλι από χωριό σε χωριό κι από βουνό σε βουνό. Σκόρπιοι, λίγο από δω, λίγοι από ‘κει, βαδίζαμε. Άλλη ήτανε στην Αμάσεια, άλλοι στην Τοκάτη, άλλοι στη Σεβάστεια. Όταν βρεθήκαμε στην Άκκαγια, απ’ τις εκατόν σαράντα οικογένειες που φύγαμε, μόνο τριανταπέντε ψυχές γυρίσαμε. Στα σπίτια μας δεν βρήκαμε τίποτε. Ρημαγμένα, έρημα κι άδεια. Μπήκαμε πάλι μέσα εμείς οι λίγοι και προσπαθούσαμε να τα ξαναζωντανέψουμε. Τότε ήρθε ο Σάββας Φυτόπουλος και παντρευτήκαμε, κι εκεί στην Άκκαγια γεννήθηκε το πρώτο μας αγόρι, που το θάψαμε στην Πόλη. Ο άντρας μου δούλευε στους δρόμους. Εγώ έμενα στο χωριό και κοίταζα κάτι να κάνω στα τκήματα. Καμιά φορά ερχόταν κι εκείνος στο χωριό.

Τον Αύγουστο του 1921 πάλι κινδυνέψαμε να μας σφάξουνε τα σκυλιά του Οσμάν αγά. Ακούγαμε πως θα το κάνουν κι όλο με τον φόβο ζούσαμε. Ύστερα μάθαμε πως γλιτώσαμε.[…] Οι άλλοι Τούρκοι τους εμπόδισαν. Τους είπαν πως αν κάνουνε τέτοιο πράγμα, η Τουρκία θα χαθεί και πως έστειλε διαταγή ο ίδιος ο Κεμάλης, να μη γίνουνε σφαγές Χριστιανών. Οι Τσετέδες, άμα το άκουσαν, φοβήθηκαν και γύρισαν πίσω, κι έτσι γλιτώσαμε. Αύγουστο έγινε αυτό και σε τρεις μήνες μάς ήρθε διαταγή να φύγουμε. Πήραμε στην πλάτη μας πάλι ένα πάπλωμα και το κατσαρόλι μας και πήγαμε στην Κερασούντα, για να μπούμε σε τούρκικο πλοίο να μας πάει στην Πόλη, κι από ‘κει να μας πάρει ελληνικό και να μας φέρει στην Ελλάδα.

______
• Το κείμενο, στο οποίο έχει διατηρηθεί η πρωτότυπη γραφή, βρίσκεται στην έκδοση του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών Η Έξοδος, τόμος Ι’, Μαρτυρίες από τον δυτικό παράλιο Πόντο και την Παφλαγονία. Επανέκδοση: εφ. Καθημερινή, σειρά «1922-2022 – Βιβλιοθήκη Μνήμης».
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ.: Δήμος Παύλου Μελά)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Ο Δήμος Παύλου Μελά τίμησε τη μνήμη των Ελλήνων μαρτύρων του Πόντου στα Δικαστήρια της Αμάσειας

6/10/2025 - 12:12πμ
Παιδιά έξω από την εκκλησία του Αγίου Παντελεήμονα στην Κερασούντα, σε καρτ ποστάλ του προηγούμενου αιώνα
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Ιωάννη Γεωργιάδη: Τσέτες περικυκλώσανε το Ορφανοτροφείο. Μέσα κλαίγαμε όλα τα παιδιά. Περιμέναμε ότι θα μας σφάξουνε

4/10/2025 - 8:57μμ
(Φωτ.: pixabay.com/el/users/widespace)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου: Εθελοντική αιμοδοσία στην Αλεξανδρούπολη στη μνήμη των εκατοντάδων χιλιάδων θυμάτων

3/10/2025 - 5:38μμ
Καρτ ποστάλ που απεικονίζει μέρος των τειχών της Τραπεζούντας Πόντου, το «Μέσο Φρούριο». Διακρίνεται το Διοικητήριο και το κτήριο των φυλακών της πόλης, δεκαετία 1890
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Γαβριήλ Παπαδόπουλου: «Αλλάχ, Αλλάχ, τι άνθρωπος είναι αυτός, να φάει τόσο ξύλο και να μη μαρτυρήσει»

24/09/2025 - 9:51μμ
Ασσύριοι που επέζησαν μετά τη σφαγή στη Σιμέλε. Η φωτογραφία είναι δύο χρόνια μετά, το 1935, στη Συρία, κοντά στον Αβώρ, παραπόταμο του Ευφράτη (φωτ.: Assyrian Policy Institute)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Ν. Φιλαδέλφεια & Ν. Χαλκηδόνα: Το Δημοτικό Συμβούλιο υποστηρίζει τον αγώνα των Ασσυρίων για αναγνώριση της Γενοκτονίας τους

20/09/2025 - 3:44μμ
Φωτογραφία ελληνικής οικογένειας από το Προκόπι Καππαδοκίας. Την έφεραν στην Ελλάδα πρόσφυγες που κατοίκησαν στη Νέα Ιωνία (πηγή: Αδελφότητα Προκοπιέων «Όσιος Ιωάννης ο Ρώσσος»)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Ο ξεριζωμός των Καππαδοκών, ένα από τα λιγότερο γνωστά κεφάλαια της Μικρασιατικής Καταστροφής

16/09/2025 - 7:07μμ
Ο Έισα Τζένινγκς στη Μυτιλήνη, όπου περισσότεροι από 100.000 πρόσφυγες μεταφέρθηκαν από τη Σμύρνη (φωτ.: Αρχείο Ρότζερ Τζένινγκς, πηγή: «Η μεγάλη φωτιά»)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Έισα Τζένινγκς: Ο άγνωστος «Σίντλερ» της Σμύρνης – Ο ασθενικός Αμερικανός πάστορας έσωσε κοντά 300.000 ψυχές

12/09/2025 - 9:57πμ
Λεπτομέρεια από πίνακα του Νίκου Μαστερόπουλου που περιλαμβάνεται στο video art «Δέηση για τον Πόντο» (φωτ.: ΧΚ)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

10 προς 11 Σεπτεμβρίου 1921: Η νύχτα της σφαγής των νηπίων της Σάντας

10/09/2025 - 11:45μμ
Πρόσφυγες πάνω στο USS EDSALL κατά την εκκένωση της Σμύρνης μετά την κατάληψή της από τον τουρκικό στρατό (πηγή: Naval History and Heritage Command / Collection of Admiral Thomas C. Kinkaid)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

9 Σεπτεμβρίου, ημέρα πένθους για τη Σμύρνη που χάθηκε – Από την εγκύκλιο του Πλαστήρα, στην αναγνώριση από τη Βουλή

9/09/2025 - 9:08πμ
Καΐκι στη συνοικία Καρατάς της Σμύρνης (φωτ.: levantineheritage.com)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Απόστολου Μυκονιάτη: Kάμποσοι γελάστηκαν και γύρισαν στο χωριό. Όλοι χάθηκαν, πάνω από εκατό νομάτοι

7/09/2025 - 8:47μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Στιγμιότυπο από το ντοκιμαντέρ για τον ελληνισμό στην Αίγυπτο (πηγή: YouTube / 
Ελληνική Κοινότητα Καΐρου)

Πορτ Σαΐντ, στα βήματα του ελληνισμού – Το ντοκιμαντέρ της Ελληνικής Κοινότητας Καΐρου

30 λεπτά πριν
Η Γκρέτα Τούνμπεργκ κάνει δηλώσεις στο «Ελ. Βενιζέλος» (φωτ.: EUROKINISSI/Τατιάνα Μπόλαρη)

Γκ. Τούνμπεργκ: Μια γενοκτονία διεξάγεται σε ζωντανή μετάδοση στη Γάζα και οι κυβερνήσεις δεν κάνουν ούτε το ελάχιστο

1 ώρα πριν
Από την παρουσίαση στο Περθ: Η καθηγήτρια Μέλανι Ο’ Μπράιεν, η πρόξενος Ελένη Γεωργοπούλου και ο αντιπρόεδρος της Ποντιακής Αδελφότητας Δυτικής Αυστραλίας Νίκος Κεσκινίδης (φωτ.: Facebook / Pontian Brotherhood Of Saint George, Western Australia)

Τζορτζ Τρελόαρ, ο σωτήρας των Ελλήνων προσφύγων – Στα βήματα του Αυστραλού ανθρωπιστή

2 ώρες πριν
Από αριστερά, ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Νίκος Χριστοδουλίδης στη Νέα Υόρκη (φωτ.: Γραφείο Τύπου Πρωθυπουργού/Δημήτρης Παπαμήτσος)

Ν. Χριστοδουλίδης: «Φυσικά θα γίνει το καλώδιο, δεν υπάρχει καμία κρίση»

2 ώρες πριν
Ο Τέρι Καλαϊτσίδης (φωτ.: facebook/Pontian Brotherhood of SA Inc.)

Ομογένεια: Θλίψη στους «Αετούς του Πόντου» της Αδελαΐδας – «Έφυγε» ο Τέρι Καλαϊτσίδης

3 ώρες πριν
Ο απεργός πείνας Πάνος Ρούτσι με τη δικηγόρο του Ζωή Κωνσταντοπούλου στο Σύνταγμα (φωτ.: EUROKINISSI/Γιώργος Κονταρίνης)

Δεκτά τα αιτήματα των οικογενειών για τοξικολογικές εξετάσεις στις σορούς των θυμάτων των Τεμπών

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign