pontosnews.gr
Πέμπτη, 11/09/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Κώστας Βίρβος: Ο Τρικαλινός «σπουδασμένος» δημιουργός που έγραψε ιστορία στο ελληνικό τραγούδι

«Της γερακίνας γιος» και άλλες ιστορίες ζωής. Γράφει ο Σπύρος Δευτεραίος

29/03/2024 - 4:06μμ
(Φωτ.: Facebook / Κώστας Βίρβος - Βιογραφία)

(Φωτ.: Facebook / Κώστας Βίρβος - Βιογραφία)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

«Ο Βίρβος πήρε το λαϊκό τραγούδι από το μισοσκόταδο των υπογείων και το περιθώριο, και με τα φτερά της μουσικής του Τσιτσάνη και του Καλδάρα, το άπλωσε σε πολιτείες και σε χωριά […] κάνοντάς το τραγούδι ολόκληρου του ελληνικού λαού». Τα παραπάνω λόγια ανήκουν στον Λευτέρη Παπαδόπουλο και αφορούν φυσικά τον σπουδαίο στιχουργό Κώστα Βίρβο. Τον δημιουργό, που έτερος μεγάλος του χώρου, ο Μάνος Ελευθερίου, έχει χαρακτηρίσει το πέρασμα του «ευλογία» για το τραγούδι.

Και αν έχετε στο μυαλό σας την εικόνα ενός λαϊκού ανθρώπου με λιγοστές γνώσεις που μεγάλωσε στη φτώχεια (αμάν αυτά τα στερεότυπα), στην περίπτωση του Βίρβου, δεν υφίστανται.

Υπήρχαν χρήματα από την οικογένεια, αλλά ο στιχουργός είχε από μικρός καλλιτεχνικές ανησυχίες. Και στην ουσία τις μετέδωσε στη γραφή του, που όμως παρέμεινε αυστηρά στο λαϊκό τραγούδι. Στην απλότητα και στην αμεσότητά του.

Με τον Βασίλη Τσιτσάνη (φωτ.: Facebook / Κώστας Βίρβος – Βιογραφία)

«Μα εγώ δεν ζω γονατιστός»

Σαν σήμερα λοιπόν, το 1926, στα Τρίκαλα έρχεται στον κόσμο ο πρωτότοκος της οικογένειας Βίρβου, ο Κώστας. Καθώς μεγάλωνε, το αρχικό του όνειρο ήταν να γίνει σκηνοθέτης. Έλα όμως που δεν ήταν και το πιο ήσυχο παιδί στον κόσμο. Γι’ αυτό ο πατέρας του τον έστειλε στην Κοργιαλένειο Σχολή Σπετσών.

Ο πόλεμος του 1940 έκλεισε τη Σχολή, και ο Κώστας συνέχισε τις σπουδές του στο Γυμνάσιο Τρικάλων. Εκεί γνώρισε τον Απόστολο Καλδάρα.

Το 1943 ήρθε στην Αθήνα για να σπουδάσει στο Πάντειο, και μαχητικός καθώς ήταν, γρήγορα πέρασε στις γραμμές της Εθνικής Αντίστασης. Από τις πιο δυνατές εμπειρίες που έκανε τραγούδι, ήταν όταν συνελήφθη, 18 ετών, να γράφει αντιστασιακά συνθήματα. Τον χτύπησαν, τον βασάνισαν κρεμασμένο ανάποδα, κάνοντάς του φάλαγγα. Τότε μπήκε ο σπόρος για το τραγούδι «Της γερακίνας γιος» («Μα εγώ δεν ζω γονατιστός») που έντυσε μουσικά, πολλά χρόνια αργότερα, ο Βασίλης Τσιτσάνης. Οσο για τον πατέρα του, πλήρωσε 800 χρυσές λίρες για να τον απελευθερώσει.

Για την ιστορία, το 1975 που συμπεριέλαβε ο Τσιτσάνης το τραγούδι στο δίσκο Σκοπευτήριο, όταν ο Βίρβος του πρότεινε να το πει η Βίκυ Μοσχολιού, εκείνος απάντησε: «Τι λες Κώστα; Αυτό το τραγούδι είναι η ψυχή μου. Θα αφήσω την ψυχή μου να την πει άλλος; Εγώ θα το πω».

«Παραλάβατε διορισμό»

Ακολουθεί η στρατιωτική του θητεία. Ως φαντάρος στο Καϊμακτσαλάν, στέλνει μέσω ασυρμάτου στον Καλδάρα (που υπηρετούσε στο Σιδηρόκαστρο) στίχους όπως το «Γιατί πονάς και βασανίζεσαι». Και το 1954 διορίζεται στο υπουργείο Οικονομικών, που ήταν η κύρια δουλειά του. Ξέρετε, η σιγουριά μιας μόνιμης εργασίας.

Φυσικά το τραγούδι ποτέ δεν πέρασε σε δεύτερη μοίρα, ούτε οι αγώνες γι’ αυτό.

Τι εννοούμε; Οι στιχουργοί τη δεκαετία του 1950 έδωσαν αγώνα για να αναγράφονται τα ονόματά τους – κάτι που δεν έκανε ο συνθέτης Μπάμπης Μπακάλης, με τον οποίο έκαναν επιτυχίες. Τότε ο Βίρβος πήγε στη θρυλική «Τριάνα» να γνωρίσει τον Τσιτσάνη, δίνοντας δύο τραγούδια. Λίγο μετά, ο συνθέτης του ζήτησε «ένα εξωτικό» για να το τραγουδήσει η Μαρίκα Νίνου. Ετσι ο Βίρβος επινόησε τη «Ζαΐρα».

Μια μέρα είπε στον συνθέτη ότι το «θα ’ρθω να σε κλέψω κάποια βραδιά απ’ την αγκαλιά του μαχαραγιά» δεν ήταν σωστό, γιατί μαχαραγιάδες είχαν στην Ασία, ενώ αυτός αναφερόταν στην Αφρική. Όμως ο Τσιτσάνης του απάντησε: «Τι Αφρική, τι Ασία, κοντά είναι».

https://www.youtube.com/watch?v=2MDKBFdM1Xg

Οι μεγάλες συνεργασίες

Ο Κώστας Βίρβος είναι πια στην πρώτη γραμμή των δημιουργών. Και ανάμεσα στα περιστατικά που του συνέβησαν, ήταν και το παρακάτω: Όταν ο Χρήστος Λεοντής ολοκλήρωσε μουσικά την «Καταχνιά», ο Βίρβος πρότεινε για ερμηνευτές το δίδυμο Καζαντζίδη–Μαρινέλλα. Αλλά «ο Καζαντζίδης δεν ήταν πρόθυμος να την αφήσει να έχει δικές της σόλο ερμηνείες…». Τότε, ο στιχουργός επιστράτευσε το χιούμορ: «Μα καλά Στέλιο. Θες να τραγουδήσεις εσύ το “Γιατί να γίνω μάνα;”».

Όσον αφορά το έργο του, ο Βίρβος είχε σαν πηγή έμπνευσης μεταξύ άλλων τους απόκληρους και κυνηγημένους.

Το τραγούδι «Στις φάμπρικες της Γερμανίας» ήταν το πρώτο που μιλούσε για τη μετανάστευση. Ο Καζαντζίδης, φοβούμενος τη δύναμη του τραγουδιού, άλλαξε τον στίχο, κι από «Στις φάμπρικες της Γερμανίας», τον έκανε «Στον Καναδά, στη Βραζιλία», για να το μαλακώσει. Το «Μας παίρνεις απ’ τον τόπο μας», το άλλαξε στο «Μας πήρες απ’ τον τόπο μας», για να μη φαίνεται ότι συνεχίζεται η αιμορραγία της μετανάστευσης. Όλα αυτά για το φόβο της λογοκρισίας.

Με τον Μίμη Πλέσσα και τον Δώρο Γεωργιάδη (φωτ.: Facebook / Κώστας Βίρβος – Βιογραφία)

Παράλληλα ο Βίρβος ήταν ο πρώτος λαϊκός στιχουργός που καταργώντας τις όποιες διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στα διάφορα είδη τραγουδιού, πέρασε με άνεση στο λεγόμενο έντεχνο τραγούδι. Αρχικά συνεργαζόμενος με τον Μίκη Θεοδωράκη, και ακολούθησαν Λεοντής, Πλέσσας, Μαρκόπουλος, και γενικότερα με τους κορυφαίους.

Το 1984 μαζί με τον Θεόδωρο Δερβενιώτη, γράφουν τα μισά τραγούδια του δίσκου Εξ αδιαιρέτου με ερμηνευτή τον Μανώλη Μητσιά. Οι δυο δημιουργοί απέδειξαν ότι αντέχουν στο χρόνο, όμως σιγά -σιγά αλλάζει η μουσική βιομηχανία και περνάνε στην εφεδρεία.

Η αναγνώριση

Ο Βίρβος τιμήθηκε από δύο Προέδρους Δημοκρατίας της Κύπρου και τον Ραδιοτηλεοπτικό Οργανισμό ΡΙΚ της Μεγαλονήσου, από τα πανεπιστήμια Αθηνών, Ιωαννίνων και Πειραιώς, από τον Φιλολογικό Ιστορικό Λογοτεχνικό Σύνδεσμο (ΦΙΛΟΣ) Τρικάλων, από τους πολιτιστικούς φορείς δεκάδων δήμων της χώρας και του εξωτερικού.

Στην γενέτειρα πόλη του, τα Τρίκαλα, ένας δρόμος της πόλης και ένα Δημοτικό Σχολείο έχουν λάβει το όνομά του, ως απόδοση τιμής στην προσφορά του, ενώ εκθέματα από τη ζωή και το έργο του εκτίθενται σε τρία μουσεία.

Εξέδωσε τρία βιβλία, ενώ εκτός δουλειάς έζησε μια ήσυχη οικογενειακή ζωή.

Α, και πήγαινε πολύ θέατρο μαζί με τη σύζυγο του. Οι παλιές αγάπες, όπως η σκηνοθεσία, δεν ξεχνιούνται.

(Φωτ.: Facebook / Κώστας Βίρβος – Βιογραφία)

Σπύρος Δευτεραίος

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Δέκα μέρες μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις έτσι έμοιαζε από τη θάλασσα το «Σημείο μηδέν» (φωτ.: EPA / Anja Niedringhaus)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

11η Σεπτεμβρίου 2001 – Τα 102 λεπτά του απόλυτου τρόμου που άλλαξαν τον κόσμο

11/09/2025 - 9:45πμ
(Φωτ.: instagram)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα έφυγε από τη ζωή η Αδαμαντία που έγινε Γκιζέλα Ντάλι και έγραψε τη δική της ιστορία

10/09/2025 - 5:12μμ
(Φωτ.: EUROKINISSI)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Λαυρέντης Μαχαιρίτσας: To blues της ζωής ενός αληθινού ροκ δημιουργού

9/09/2025 - 1:50μμ
Ο Τζαβαλάς Καρούσος ως Γιαρλ Σκούλε στους «Μνηστήρες του θρόνου», 1945 (φωτ.: Λ. Φραντζής / πηγή: Ψηφιακό Αρχείο Εθνικού Θεάτρου)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Τζαβαλάς Καρούσος, o σπουδαίος ηθοποιός με τη μυθιστορηματική ζωή – Η φοβερή οικογένεια, η πορεία και η Αριστερά

8/09/2025 - 2:38μμ
Οι καταστροφές στο εσωτερικό του Ιερού Ναού του Αγίου Κωνσταντίνου από το πογκρόμ του 1955 (πηγή: Ένωσις Ομογενών εκ Κωνσταντινουπόλεως / the-hellenic-mosaic.gr)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σεπτεμβριανά 1955-2025: Μαρτυρίες και σπάνιες φωτογραφίες με αφορμή την 70ή θλιβερή επέτειο – Οι εκκλησίες στο στόχαστρο

6/09/2025 - 10:38πμ
Ίσως η πιο χαρακτηριστική φωτογραφία, σίγουρα η πιο γνωστή: Μέλος του «Μαύρου Σεπτέμβρη» στο μπαλκόνι του καταλύματος της ισραηλινής αποστολής στους Ολυμπιακούς του 1972 (πηγή: Wikipedia / φωτ.: AP)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα, 5 Σεπτεμβρίου 1972: Η σφαγή του Μονάχου

5/09/2025 - 11:15πμ
Η Έλλη Λαμπέτη στο «Κυριακάτικο ξύπνημα» (πηγή: Ψηφιακές Συλλογές Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Έλλη Λαμπέτη: Η μυθιστορηματική ζωή μιας μεγάλης αρτίστας

3/09/2025 - 12:29μμ
Θρήνος πάνω στους τάφους δύο δίδυμων10χρονων παιδιών (φωτ.: EPA / Sergei Chirikov. Επεξ. εικ.: ΧΚ)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Μπεσλάν, 3 Σεπτεμβρίου 2004: Η ομηρία, η τραγωδία, οι 334 νεκροί και ο Πόντιος ήρωας Γιάννης Κανίδης

3/09/2025 - 10:59πμ
Η Καταστροφή της Σμύρνης, ή αλλιώς «Η μεγάλη φωτιά» (φωτ.: Getty)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Η Καταστροφή της Σμύρνης – 31 Αυγούστου 1922

31/08/2025 - 1:12μμ
(Εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Αλέκος Σακελλάριος – Φίνος Φιλμ: Πέντε ταινίες για τα 34 χρόνια από το θάνατό του

29/08/2025 - 8:33μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ.: EPA / Marielle Scott)

Τσάρλι Κερκ: Επικηρύσσεται με 100.000 δολάρια ο δράστης – Το Tik Tok αφαιρεί το βίντεο της δολοφονίας από την πλατφόρμα

6 λεπτά πριν
Το ζεύγος Μενέντεζ τον παλιό καλό καιρό, πριν αποκαλυφθεί το μεγάλο σκάνδαλο διαφθοράς (φωτ. αρχείου: EPA / Ting Shen)

ΗΠΑ: Ποινή φυλάκισης 4,5 ετών επιβλήθηκε στη σύζυγο του Μπομπ Μενέντεζ, Ναντίν

39 λεπτά πριν

Ψηφιακή Σάντα ΑΜΚΕ: Γιορτάζει έναν χρόνο λειτουργίας με μεγάλο ποντιακό γλέντι

1 ώρα πριν
(Φωτ.: ertnews.gr)

Γαύδος: Το πρώτο κουδούνι χτύπησε για μόλις μία μαθήτρια

2 ώρες πριν
«Οι τέσσερις εποχές», έργο του ελληνικής καταγωγής Καναδού ζωγράφου Yehouda Chaki (πηγή: Liquidwords / commons.wikimedia.org)

ΕΜΥ: Το καλοκαίρι συνεχίζεται, κάποια στιγμή όμως θα έρθουν η Adel, ο Byron και ο Leonidas

2 ώρες πριν
Στο φόντο, σκίτσο του Βύρωνα Απτόσογλου από το βιβλίο του Γ.Ν. Λαμψίδη «Τοπάλ Οσμάν» (εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)

Σεπτέμβριος 1921: Τα ονόματα των 174 Ποντίων που καταδικάστηκαν σε θάνατο από τα Δικαστήρια Ανεξαρτησίας

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign