pontosnews.gr
Σάββατο, 6/12/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Στα βήματα της σέρρας – Η Χρύσα Παπά ανιχνεύει την ψυχή του Πόντου

Η ηθοποιός μίλησε στη Γεωργία Βορύλλα για το μονόλογο που ανεβάζει στο Θέατρο Πόλη, βασισμένο στο βιβλίο του Γιάννη Καλπούζου

19/11/2021 - 10:30πμ
(Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης)

(Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

«Κοιτάς μπροστά, όταν δεν ξεχνάς από πού έρχεσαι». Σε μια εποχή που ο φόβος λόγω της πανδημίας έχει ριζώσει στις ψυχές πολλών ανθρώπων –όπως κάποτε, με ακόμα πιο σκληρό τρόπο, ρίζωσε σε αυτές των Ελλήνων ποντιακής καταγωγής που πιασμένοι στη δίνη των γεγονότων έζησαν τη γενοκτονία, τον ξεριζωμό και τις διώξεις–, στη θεατρική σκηνή μία ηθοποιός, απολύτως μόνη, παίρνει τις λέξεις που δίνει ένας συγγραφέας και διηγείται μια ιστορία που παραμένει επίκαιρη.

Η Χρύσα Παπά για πρώτη φορά στην καριέρα της αναμετράται με έναν μονόλογο, ο οποίος την έκανε να συνειδητοποιήσει πολλά πράγματα για τη δική της ρίζα, σαν κάποιος να σήκωσε την αυλαία και να αποκάλυψε σοκαριστικές αλήθειες.

Στα χέρια της έχει τη θεατρική διασκευή του βιβλίου Σέρρα – Η ψυχή του Πόντου, του Γιάννη Καλπούζου. Ο ίδιος ο συγγραφέας έγραψε το κείμενο και φαντάστηκε ότι το πολυεπίπεδο μυθιστόρημά του πρέπει να μεταφερθεί στη σκηνή με τη μορφή μονολόγου.

Έτσι, η Χρύσα Παπά υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Σωτήρη Χατζάκη έγινε η Λεμονιά, η κόρη του Γαληνού Φιλονίδη, η οποία παρουσιάζεται μπροστά στο κοινό για να αφηγηθεί την Ιστορία και την ιστορία του πατέρα της. Για να το κάνει αυτό δίνει σάρκα και οστά σε δώδεκα από τους βασικούς πρωταγωνιστές του βιβλίου.

Γενοκτονία των Ποντίων, ξεριζωμός, σταλινικές διώξεις, μια παράλληλη ερωτική ιστορία και ένα φινάλε που δεν θέλει να αφήσει πίκρα στο στόμα – ένα μωσαϊκό για τον ποντιακό ελληνισμό που ξεκινά από το 1915 και φτάνει στο 1962. «Έγιναν όντως όλα αυτά;» έχουν ήδη ρωτήσει τη Χρύσα Παπά όσοι πρόλαβαν να δουν το μονόλογο να ανεβαίνει δύο φορές πριν από ενάμιση χρόνο –μετά ήρθαν τα περιοριστικά μέτρα–, και όσοι παρακολούθησαν τις γενικές πρόβες.

Εκείνη απαντά θετικά και περιμένει ότι θα ακούσει και άλλες φορές την ίδια ερώτηση μετά τη σημερινή πρεμιέρα της παράστασης. Γνωρίζει όχι μόνο ότι είναι πραγματικά τα γεγονότα στο πλαίσιο της μυθοπλασίας, αλλά και ότι παραμένουν τρομακτικά επίκαιρα. «Η παράσταση αφορά ξεκάθαρα τη Γενοκτονία των Ποντίων, αλλά πολλοί μπορούν να δουν τη δική τους ιστορία», λέει.

Αυτή η ιστορία την έπιασε από το… λαιμό διαβάζοντας το βιβλίο προτού ακόμα της γίνει η πρόταση να πρωταγωνιστήσει στο μονόλογο. Η οικογένεια του πατέρα της κατάγεται από την Ορντού (Κοτύωρα) του Πόντου, εκείνος μεγάλωσε σε ένα αμιγές ποντιοχώρι, το Σταθμό Μουριών Κιλκίς, όμως ποτέ δεν υπήρξαν διηγήσεις, περιγραφές. «Θέλω και να τιμήσω την καταγωγή μου», δηλώνει η ηθοποιός για αυτή την παράσταση που ήδη την έχει αγαπήσει.

(Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης)

Πλέον όμως έχει συνειδητοποιήσει ότι αυτός ο πόνος με κάποιον τρόπο μεταφέρεται ασυνείδητα (και συνειδητά μερικές φορές) από γενιά σε γενιά. «Με αφορμή την παράσταση μίλησα με τη γιαγιά Χρυσούλα από την πλευρά του πατέρα μου, για να τη ρωτήσω τι ξέρει. Ο τρόπος που ξανάκουσα ότι οι δικοί της γονείς ήταν παιδιά της Γενοκτονίας, σε συνδυασμό με την ιστορική γνώση που άρχισα να αποκτώ ήταν κάτι πιο σοκαριστικό, σε σχέση με το πώς το άκουσα προτού ασχοληθώ με την παράσταση», εξηγεί.

Και προσθέτει: «Δεν μπορούμε καν να διανοηθούμε –και ευτυχώς– τι πέρασαν οι άνθρωποι εκείνα τα χρόνια, σε κάθε πόλεμο. Ούτε από μία τρύπα δεν κοιτάζουμε αυτή τη στιγμή, όχι στο θέατρο, οπουδήποτε».

Επί σκηνής πατάει και στα βήματα δύο ποντιακών χορών –πώς δεν θα μπορούσε άλλωστε, αφού η παράσταση λέγεται Σέρρα;–, και αντιμετωπίζει με πολλή τρυφερότητα τη Φιλάνθη, τη μάνα της Λεμονιάς και γυναίκα του Γαληνού, «γιατί ταλαιπωρείται από δύο λάθος επιλογές που αλλάζουν όλη της τη ζωή. Τη συμπονώ, βασικά, και είναι βαθιά η στεναχώρια που έχει. Ναι, το πιστεύω ότι είμαστε οι επιλογές μας, έστω και αν δεν είναι κάθε φορά οι ίδιες και αν δεν μπορούμε να έχουμε σοφία πάντα, ούτε να είμαστε ο μάντης Τειρεσίας. Είναι ό,τι νιώθουμε εκείνη τη στιγμή. Και σίγουρα τις πληρώνουμε, σωστές ή λάθος», τονίζει.

(Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης)

Επίσης η Χρύσα Παπά δεν μπορεί να σταματήσει να συγκινείται με μια ατάκα που φέρνει στο μυαλό της και σε διάφορες στιγμές. «Εκείνο το απόγευμα βγήκαμε οι δυο μας, πατέρας με κόρη, μετά από 19 χρόνια» λέει και περιγράφει πώς ξεσπούσε σε λυγμούς σε κάθε πρόβα, μέχρι να καταλαγιάσει όλο αυτό μέσα της.

Οι ηθοποιοί, τονίζει, λειτουργούν με εικόνες και η ίδια προσπαθεί σε όλους τους ρόλους να βρίσκεται σε μία σύνδεση συναισθηματική με αυτό που ερμηνεύει, άρα το μεταφέρει στη φαντασία της και στο μέσα της, σαν να συμβαίνει πραγματικά. «Και σκέφτομαι αυτό το κορίτσι, τη Λεμονιά, που συνάντησε τον μπαμπά της μετά από 19 χρόνια. Με συγκινεί βαθιά αυτό. Και συναντήθηκαν μετά από 19 χρόνια για διάφορους λόγους (εννοώ τον τσακωμό που είχαν μέσα στην οικογένεια), αλλά και μετά από μία εξορία», αποκαλύπτει.

Έτσι, παρόλο που είναι μια παράσταση που διαπραγματεύεται ένα τόσο σκληρό θέμα, παράλληλα τη συστήνει στο κοινό ως αγαπησιάρικη και συγκινητική, ένα σμίξιμο μιας μεγάλης αγάπης, τρυφερότητας και έρωτα σε πάρα πολύ σκληρά χρόνια που επηρεάζουν τις ζωές της αφηγήτριας αλλά και των πρωταγωνιστών της ιστορίας της.

(Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης)

Αν και η Χρύσα Παπά ερμηνεύει μόνη, οι εναλλαγές ανάμεσα σε αφήγηση σε ρόλο γεμίζουν τη σκηνή. «Δεν νιώθω μόνη μου, όσο και αν ακούγεται περίεργο. Και νομίζω ότι και οι θεατές νιώθουν το ίδιο. Γιατί από ένα σημείο και μετά το σύνολο της παράστασης ταξιδεύει σε έναν μεταφυσικό κόσμο που νομίζεις ότι βλέπεις περισσότερους. Και έχει να κάνει αυτό πάρα πολύ και με το κείμενο», αναφέρει.

Όπως σημειώνει, ο Γιάννης Καλπούζος με τη γραφή του μπορεί να προσεγγίσει και θεατές μη ποντιακής καταγωγής, οι οποίοι μπορεί ν’ αναγνωρίσουν το από πού προέρχονται, ή να αναγνωρίσουν αυτά που συμβαίνουν τώρα. «Το έργο είναι τρομερά επίκαιρο (και χρησιμοποιώ επίτηδες αυτό το επίθετο), θα προτιμούσα να μην είναι, που σημαίνει ότι θα ήθελα να μην γίνονται πόλεμοι τώρα, να μην ταλαιπωρούνται άνθρωποι, να μην ξεσπιτώνονται», λέει.

(Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης)

Η παράσταση κλείνει όπως και το βιβλίο, με τη Χρύσα Παπά να διατρανώνει: «Διαλέγω τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως φυλής». Αν και είναι μια απομονωμένη φράση που εντάσσεται σε μια ευρύτερη κατάσταση, είναι δηλωτική του έργου, το οποίο μιλά για το μεγαλείο της ζωής.

«Για το να παύσουμε πια τον πόλεμο που δεν είναι μόνο ο ρεαλιστικός (βόμβες και όπλα και σφαγές), είναι και στο μεταξύ μας. Μιλάει για το μεγαλείο της ζωής, γιατί στο τέλος έρχεται η λύτρωση, ευτυχώς για όλους μας», καταλήγει η ηθοποιός.

Η ταυτότητα της παράστασης

Το έργο Σέρρα – Η ψυχή του Πόντου ανεβαίνει στο Θέατρο Πόλη, στην Πλατεία Βικτωρίας στο κέντρο της Αθήνας, κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή. Στόχος των συντελεστών είναι να κλείσουν τη θεατρική σεζόν με αυτό, εάν το επιτρέψουν τα υγειονομικά δεδομένα, ενώ υπάρχει η επιθυμία να ανέβει και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας.

Τη θεατρική διασκευή έχει κάνει ο Γιάννης Καλπούζος, τη σκηνοθεσία ο Σωτήρης Χατζάκης. Τα τραγούδια έχει γράψει ο Ματθαίος Τσαχουρίδης.

Σκηνικά-κοστούμια: Έρση Δρίνη, φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος, χοροδιδασκαλία: Στέφανος Σιδηρόπουλος, γραφιστική επιμέλεια: Πέτρος Παράσχης. Παραγωγή Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη.

https://youtu.be/nBUG51zRi0M

Η διάρκεια είναι 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα) και η είσοδος στο θέατρο γίνεται μόνο με πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νόσησης και έλεγχο ταυτοπροσωπίας. Οι ανήλικοι έως 11 ετών μπορούν να προσκομίζουν self-test του τελευταίου 24ωρου.

  • Θέατρο Πόλη: Φώκαιας 4 και Αριστοτέλους 87, Πλ. Βικτωρίας (δίπλα στον ηλεκτρικό σταθμό). Τηλέφωνο: 211 1828900.
  • Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο στις 20:30, Κυριακή στις 17:30.
  • Τιμές εισιτηρίων: 17 ευρώ και 14 ευρώ για φοιτητές-άνεργους. Δεκτά εισιτήρια ΟΓΑ, ειδικές τιμές για γκρουπ. Προπώληση μέσω του viva.gr.
  • Χορηγός επικοινωνίας: pontosnews.gr.

Γεωργία Βορύλλα

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Το Λεοντόκαστρο, ο τελευταίος Μητροπολιτικός ναός της Τραπεζούντας Άγιος Γρηγόριος Νύσσης και το Φροντιστήριο της Τραπεζούντας σε φωτογραφία των αδελφών Κακούλη (εικ.: Αλεξία Ιωαννίδου)
ΠΟΝΤΟΣ

Φροντιστήριο Τραπεζούντας: Το μεγαλύτερο εκπαιδευτικό ίδρυμα του Πόντου και η περιπέτεια ανέγερσης του εμβληματικού κτηρίου του (Μέρος Α’)

6/12/2025 - 7:11μμ
Το έγκλημα της Γενοκτονίας δεν έχει πατρίδα και δεν συμβαίνει μόνο σε μια εποχή. Εδώ νεκροταφείο θυμάτων Γενοκτονίας στη Ρουάντα (φωτ.: United Nations)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

9 Δεκεμβρίου: Πόντιοι, Μικρασιάτες, Αρμένιοι και Ασσύριοι τιμούν τα θύματα του εγκλήματος της Γενοκτονίας

6/12/2025 - 6:14μμ
Ο ναός του Αγίου Σάββα στην Τραπεζούντα, το 1891 (πηγή: exploretrabzon.com)
ΠΟΝΤΟΣ

«Ο Χριστόν και Αε-Σάββας»: Όταν η γυναίκα πήρε για λίγο το πάνω χέρι…

5/12/2025 - 3:38μμ
Μια προσεγμένη τριλογία για τη μικρασιατική φορεσιά και τα κοσμήματα (φωτ.: Facebook / Το Κιόστε - Μικρασ/κός Σύλλογος Αγιοπαρασκευούσηδων-Τσεσμελήδων Μυτιλήνης)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Μια τριλογία μνήμης: Ο Μικρασιατικός Σύλλογος «Το Κιόστε» παρουσιάζει τα ημερολόγια του 2026

5/12/2025 - 2:47μμ
(Φωτ.: Ένωση Ποντίων Πιερίας)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Η Ένωση Ποντίων Πιερίας χτίζει γέφυρα αγάπης και αλληλεγγύης

5/12/2025 - 11:47πμ
Τα Κοτύωρα το 1920  (φωτ.: eskiturkiye.net)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Θεοχάρη Αλωνίδη: «Κανένας δε θα γυρίσει ζωντανός. Εγώ τον είδα τον κομήτη. Και θα χυθεί πολύ χριστιανικό αίμα»

4/12/2025 - 8:33μμ
Το καλαθόπον, που περιμένει τις προσφορές για τις οικογένειες που έχουν ανάγκη (φωτ.: Facebook / Despina Kotakidou)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

«Το Καλαθόπον» μεγαλώνει: Μια δράση αλληλεγγύης των ποντιακών σωματείων Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης

4/12/2025 - 4:48μμ
«Δειλινό σε χειμερινό τοπίο», λάδι σε μουσαμά. Έργο του Τραπεζούντιου Βελισσάριου Βελισσαρίδη. Το δώρισε ο Θεμιστολής Βελισσαρίδης στην Επιτροπή Ποντιακών Μελετών (φωτ.: ΕΠΜ)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Τα Νικολοβάρβαρα του Πόντου: «Άε-Βαρβάρα φύσα, άε-Σάββα βρέξαν, άε-Νικόλα σόντσον»

4/12/2025 - 12:47μμ
Χαρακτικό του 1857, που απεικονίζει την Αγία Σοφία Τραπεζούντας (πηγή: it.pinterest.com/pin/723038915209436276/)
ΠΟΝΤΟΣ

Δύο διαθήκες Ποντίων από άλλον αιώνα όπου Πατρίδα και θρησκεία ήταν υπεράνω όλων

3/12/2025 - 8:51μμ
(Φωτ.: facebook Σύλλογος Ποντίων  Ηλιούπολης «Αλέξανδρος Υψηλάντης»)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Σύλλογος Ποντίων Ηλιούπολης «Αλέξανδρος Υψηλάντης»: Οι Μωμόγεροι ανοίγουν τις εκδηλώσεις του 2026

3/12/2025 - 1:51μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Σωσίβια των μεταναστών σε σκάφος του Λιμενικού (φωτ.: αρχείο EUROKINISSI / Αργύρης Μαντίκος)

Τραγωδία με μετανάστες νότια της Κρήτης: 18 νεκροί αλλοδαποί εντοπίστηκαν σε ημιβυθισμένη λέμβο

19 λεπτά πριν
Η Κλαυδία Παπαδοπούλου (φωτ.: EUROKINISSI/Σωτήρης Δημητρόπουλος)

Κλαυδία: Αναβάλλεται για τη Δευτέρα η συναυλία της στην Κατερίνη, στο Πάρκο των Χρωμάτων

48 λεπτά πριν
Το Λεοντόκαστρο, ο τελευταίος Μητροπολιτικός ναός της Τραπεζούντας Άγιος Γρηγόριος Νύσσης και το Φροντιστήριο της Τραπεζούντας σε φωτογραφία των αδελφών Κακούλη (εικ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Φροντιστήριο Τραπεζούντας: Το μεγαλύτερο εκπαιδευτικό ίδρυμα του Πόντου και η περιπέτεια ανέγερσης του εμβληματικού κτηρίου του (Μέρος Α’)

1 ώρα πριν
Εικόνα από την περιοχή της Μάνδρας μετά το πέρασμα του «Byron», την περασμένη Πέμπτη  (φωτ.: Τατιάνα Μπόλαρη/ EUROKINISSI)

Κακοκαιρία «Byron»: Αυτοψίες για τις ζημιές στη δυτική Αττική – Πρέπει να ολοκληρωθούν εντός 10 ημερών

2 ώρες πριν
Το έγκλημα της Γενοκτονίας δεν έχει πατρίδα και δεν συμβαίνει μόνο σε μια εποχή. Εδώ νεκροταφείο θυμάτων Γενοκτονίας στη Ρουάντα (φωτ.: United Nations)

9 Δεκεμβρίου: Πόντιοι, Μικρασιάτες, Αρμένιοι και Ασσύριοι τιμούν τα θύματα του εγκλήματος της Γενοκτονίας

2 ώρες πριν
(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Στρατής Μπαλάσκας)

Άγιος Νικόλαος ο Αϊβαλιώτης: Η εκκλησιά που χάθηκε, η μνήμη που επιμένει

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign