pontosnews.gr
Δευτέρα, 11/08/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Η Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα στον Πόντο

Παροιμίες, δεισιδαιμονίες και αστείες ιστορίες γράφει η Θωμαΐς Κιζιρίδου

26/04/2021 - 8:09πμ
(Φωτ.: Θωμαΐς Κιζιρίδου)

(Φωτ.: Θωμαΐς Κιζιρίδου)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Η σοφία, αλλά και η ευαισθησία που χαρακτήριζε τους Έλληνες του Πόντου, τους ώθησε να διατυπώσουν παροιμίες κατά συνθήκη και σύμφωνα με τα τεκταινόμενα αλλά και να εφαρμόζουν δεισιδαιμονίες ετών, που έλαβαν από τους προγόνους και φρόντιζαν να τις διατηρούν κατά γράμμα, χωρίς παρεκκλίσεις.

Αυθόρμητοι και συνάμα μαχητικοί, οι Έλληνες του Πόντου, εξέφραζαν τα συναισθήματα και τις απόψεις τους για τη μεγάλη εορτή των εορτών, το Πάσχα, με σοφία, σύνεση, αγανάκτηση, σκωπτικότητα και πάντα με αγάπη για τον Θεό και τον συνάνθρωπο.

Xειροποίητο κέντημα από την Κρώμνη,1910 (φωτ.: Έκθεμα Λαογραφικού και Ιστορικού Μουσείου Αδελφότητας Κρωμναίων, Καλαμαριά)

Παροιμίες

Στα Κοτύωρα συνήθιζαν να λένε: τη Χριστού καλά φαγία και την Λαμπρήν καλά λώματα, δηλ. τα Χριστούγεννα να έχουμε καλά φαγητά και το Πάσχα καλά ρούχα. Το έλεγαν διότι τα Χριστούγεννα, λόγω καιρού, ότι ρούχο και να φορέσεις δε φαίνεται και επιπλέον χρειάζεται, λόγω κρύου, να τρως περισσότερο και καλύτερα. Ενώ το Πάσχα, με τις καλοκαιρίες και τα τριήμερα ξεφαντώματα, που συνεχίζονταν μέχρι την Ανάληψη, ήταν απαραίτητα τα καλά ρούχα, για τις εμφανίσεις του ατόμου.

Η συνοικία της Υπαπαντής στα Κοτύωρα. Διακρίνεται ο ναός της Υπαπαντής (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Ο Άνθιμος Παπαδόπουλος μας πληροφορεί για την εξής παροιμία από τα Κοτύωρα: Ας εν’ για το Χριστός Ανέστη κουμπάρε, δηλ. ας συγχωρεθούμε ενόψει της Ανάστασης του Χριστού. Συνήθως λεγόταν για αναγκαστική συγχώρεση πταίσματος. Η φράση φαίνεται να προήλθε από ένα επεισόδιο μεταξύ μιας νεαρής γυναίκας και του κουμπάρου της, που τη φίλησε κατά την Ανάσταση, όχι όμως με αγνές προθέσεις. Η γυναίκα, σκεπτόμενη τα σοβαρά επακόλουθα της καταγγελίας στο σύζυγό της, συγχώρησε αναγκαστικά τον κουμπάρο με την παρούσα  φράση. Η ίδια φράση υπήρχε σε παραλλαγές σε πολλές περιοχές του Πόντου. Όπως στην Κερασούντα που έλεγαν: ας έν’ κι ατό το φίλεμαν για το Χριστός Ανέστη, φράση που επικρατεί μεταξύ των Ποντίων μέχρι σήμερα.

Από τη Ματσούκα έχουμε την εξής φράση: ;έεις να τρως; Χριστός Ανέστη, ’κ’ έεις να τρως; Θάνατον πατήσας, δηλ. όταν έχεις ευημερία καλοπερνάς, ενώ όταν δεν έχεις ούτε να φας, υποφέρεις.

Η Ματσούκα, όπως φαίνεται από τη Λιβερά (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Από το χωριό Αντρεάντων Αμισού, έχουμε τις εξής παροιμιώδεις φράσεις: Η Λαμπρή σίτα δαβαιν’ κ’ ύστερα, τη σινέαν σο κιφάλι σ’ ντώσ’ α, δηλ. όταν περάσει το Πάσχα, την κόκκινη βαφή άλειψέ την στο κεφάλι σου. Λεγόταν στην περίπτωση που μια προσφορά βοήθειας γινόταν παράκαιρα.

Επίσης έλεγαν: Ο Τούρκον ντ’ εγροικά ας σην Πάσχαν… ζουρ ζουρ πιν’ το ταν’, δηλ. ο Τούρκος τι ιδέα έχει από Πάσχα, εννοούν από νηστεία, ζουρ ζουρ πίνει το αραιωμένο γιαούρτι. Λεγόταν ειρωνικά για τους Τούρκους, οι οποίοι δε νηστεύουν, όπως οι χριστιανοί.

Όταν ήθελαν να εκφράσουν το παράπονό τους για την άσχημη οικονομική τους κατάσταση έλεγαν: Αν έρχουνταν τα παπούτσα μ’ ευτάω Πάσχαν κι αν ’κ’ έρχουνταν τερώ, δηλ. εάν έχω την οικονομική δυνατότητα να κάνω όλα όσα πρέπει για να γιορτάσω το Πάσχα,  διαφορετικά θα είμαι απλά θεατής.

Άποψη της Αμισού από τη θάλασσα (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Δεισιδαιμονίες

Στη Σαντά τη Μ. Παρασκευή, υπήρχε το έθιμο να φοβερίζουν τα δέντρα. Ο οικοδεσπότης πλησίαζε τ’ άκαρπα δέντρα του κήπου και με μία αξίνα απειλούσε ότι θα τα κόψει, αν δεν καρποφορούσαν τον επόμενο χρόνο. Λέγεται ότι κατόπιν αυτής της ενέργειας, τα περισσότερα δέντρα τον επόμενο χρόνο χλόαζαν και καρποφορούσαν.

Επίσης είχαν παρατηρήσει ότι τα σκυλιά τους δεν έπασχαν ποτέ από πόνους στα μάτια. Γι’ αυτό και τη Μ. Παρασκευή, αφού έκοβαν τα νύχια των χεριών τους, έτριβαν με τον αντίχειρά τους τρεις φορές τα μάτια τους και φώναζαν: σκύλ’ ομμάτα έχω, τα νύχα μ’ έκοψα, πιστεύοντας ότι ποτέ πια δε θα πάθαιναν ομματόπονον, δηλ. πονόματο.

Σαντά, δίπλα στον Γιάμπολη ποταμό (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Αναφορικά με τις καιρικές συνθήκες που θα επικρατούσαν το Πάσχα, είχαν παρατηρήσει και διαπιστώσει ότι, οποιοδήποτε καιρό έκανε την πρώτη μέρα της Σαρακοστής, τέτοιο καιρό θα έκανε και το Πάσχα.

Όλη τη μεγάλη εβδομάδα της Διακαινησίμου, ούτε έσπερναν, ούτε φύτευαν στη Σαντά. Γιατί πίστευαν ότι δε φυτρώνει, ούτε καρποφορεί τίποτε, διότι αυτή η εβδομάδα θεωρείται εύκαιρον, δηλ. άδεια, κούφια.

Επίσης οι Σανταίοι πίστευαν πως οπωσδήποτε το Πάσχα έπρεπε να φορούν καινούργια ρούχα, διαφορετικά ότι θα τους κουτσουλούσε η κορώνα, η κάργα. Ίσως αυτό το έλεγαν ορμώμενοι από το γεγονός της επιστροφής, κατά την περίοδο του Πάσχα, των ξενιτεμένων Σανταίων, που έφερναν δώρα στους δικούς τους κι έτσι ακόμα και οι φτωχότεροι θα φορούσαν κάτι καινούριο.

Παρά την ισχυρή προστασία που εξέπεμπε η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα τόσο τους πιστούς όσο και στο περιβάλλον της Σαντάς, πίστευαν ότι κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα, κατεβαίνουν από τις καπνοδόχους στα σπίτια οι μάγισσες κι αφού λούσουν τα βρέφη, κατόπιν τα πνίγουν.

Στην Αμισό όμως πίστευαν, αναφορικά με τα βρέφη, ότι εάν ένα παιδί γεννηθεί τη Μ. Πέμπτη θα γίνει ξακουστό και θα διαπρέψει στα γράμματα.

Ελληνικό αρχοντικό στην Αμισό (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Στη Ροδόπολη τη Μ. Παρασκευή δε μαγείρευαν, αλλά ούτε έτρωγαν φαγητό με ξύδι, διότι οι Εβραίοι είχαν ποτίσει τον Εσταυρωμένο με ξύδι και χολή. Επίσης δεν κάρφωναν τίποτα τη συγκεκριμένη ημέρα, διότι νόμιζαν ότι θα καρφώσουν τον Χριστό.

Αστείες ιστορίες

Στη συλλογή του Ελ. Κακουλίδη, αναγράφεται το εξής αστείο περιστατικό, που έλαβε χώρα σε εκκλησία της Τραπεζούντας, κατά την ακολουθία των δώδεκα Ευαγγελίων, τη Μ. Πέμπτη. Όταν λοιπόν, ο φιλόθρησκος Πόντιος άκουσε τη φράση, «άρον, άρον σταύρωσον αυτόν», γεμάτος θυμό γύρισε στον διπλανό του και είπε: Αχ!…και να ερούζ’νε σα χέρα μ’ ατός ο αφορεσμένον ο Άρον και να εσύρ’να κ’ επετσουχάλιζά τον!, δηλ. αχ, και να έπεφτε στα χέρια μου αυτός ο Άρον, θα τον έπιανα και θα τον έκανα κομματάκια.

Η Τραπεζούντα από το Μίθριον όρος. Διακρίνεται η Μόνη Θεοσκεπάστου (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Στη Σαντά, ο παπά Γιάννης Λαμπριανίδης, από το χωριό Ισχανάντων, καλόψυχος, θρήσκος, αλλά αγράμματος, καθώς διάβασε τα σχετικά με τη Σταύρωση του Χριστού, ήρθε και στη φράση, «Ηλί, Ηλί, λαμά σαβαχθανί». Μη καταλαβαίνοντας  αυτά, διάβασε, Ηλί, Ηλί, λαβάσ’ σαλαχανί. Τότε μια γριά του ζήτησε να της εξηγήσει τι σημαίνει η φράση κι αυτός γεμάτος αυτοπεποίθηση της απάντησε: Ο Χριστόν επείνασεν εκείνον την ώραν και εκούιξεν τον Ηλίαν τον Προφήτην να φέρ’ ατόν λαβάσ’ με τα λάχανα, δηλ. ο Χριστός πείνασε και φώναξε τον Προφήτη Ηλία να του φέρει λαγάνα και λάχανα. Και η θεοσεβής γριούλα του απάντησε: Όϊ, ναιλλοί  εμέν, κ’ εμείς οι αμαρτωλοί, τα κεπία μουν γομάτα λάχανα, και λαβάσα πα αμάν θα εγιατουστούρευαμε, δηλ. αλίμονό  μου, εμείς οι αμαρτωλοί, οι κήποι μας είναι γεμάτοι λάχανα κι έχουμε και λαγάνες, αμέσως θα τα προσφέραμε!

Η ενορία Ισχανάντων. Διακρίνεται ο ναός της Αγίας Κυριακής (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Θωμαΐς Κιζιρίδου

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Στις καλαμένιες καλαθούνες οι σοδειές (φωτ.: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Οι Αύγουστοι των Ποντίων είχαν λεφτοκάρυα, καπνά και κοκκύμελα

10/08/2025 - 3:48μμ
Στην περιοχή που περικλείεται από τη Ματσούκα, τα Πλάτανα και τη Τόνγια, και σήμερα ονομάζεται Ντούζκιοϊ βρίσκονταν τα μοναστήρια Καραπτάλ και Χωνευτέρ' (πηγή: facebook.com/bdeveci61)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το μυστικό του Γιακούπ-αγά: Τα μοναστήρια όπου πήγαιναν Τούρκοι αγάδες από Ματσούκα, Πλάτανα και Τόνγια αλλά όχι χριστιανοί

1/08/2025 - 3:02μμ
(Πηγή: YouTube/ Kostis Vasiliadis)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κωστής Βασιλειάδης, Κώστας Ορφανίδης και Γιώργος Ζήγος ενώνουν τις φωνές τους για το «Ε! κορτσόπον, ντο τερείς»

23/07/2025 - 1:30μμ
Ο ναός του Προφήτη Ηλία στην ενορία Πινατάντων της Σάντας (φωτ.: Facebook / Ψηφιακή Σάντα / Christos Xenidis)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ο Προφήτης Ηλίας και ο θρύλος για τη βροχή – Από το Καρς, στην ποντιακή διάλεκτο

20/07/2025 - 11:34πμ
Η παρχαρομάνα ατενίζει τον παρχάρη της (φωτ.: Θωμαΐς Κιζιρίδου)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Παρχαρομάνα, ρωμάνα, αρνομάνα, νεράιδα ή μήπως απλώς μάνα του παρχαριού;

8/07/2025 - 9:05μμ
Άποψη της Τραπεζούντας από τον νότο, το 1833 (πηγή: en.wikipedia.org/wiki/Trabzon/ Godfrey Thomas Vigne)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κιθάρενα – Αργαλί: «Εικόνες» από την αγροτική ζωή στα δροσόλουστα σιμοχώρια της Τραπεζούντας

29/06/2025 - 9:44πμ
Η Αυλήαννα (Gümüstug) στη Μεσοχαλδία του Πόντου (φωτ.: facebook.com/ ayeser29 Vehbi Yalçın)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Δράκοι σκορπούσαν τον τρόμο στην Αυλήαννα και την Άδυσσα – Ο Άγιος Γεώργιος και κάτοικοι έδιωξαν την απειλή

22/06/2025 - 10:35πμ
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το παραθέρισμα στα Κοτύωρα – Το θέρετρο που διάλεγαν Έλληνες, Αρμένιοι και Τούρκοι

16/06/2025 - 10:16πμ
Ο ερειπωμένος ναός της Αγίας Τριάδας και ο τάφος του μητροπολίτη Κωνστάντιου στο προαύλιο της Μονής Παναγίας Θεοσκεπάστου Τραπεζούντας (φωτ.: Μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών / Δωρεά Αθηνάς Μακρίδου-Καλλιγά)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κάποτε στον Πόντο: Φύλλα καρυδιάς στους ναούς, μαγειρική στο ύπαιθρο και ο θρύλος της τρυγόνας

8/06/2025 - 9:05μμ
Κερασινόν, ο μήνας των κερασιών - Cover Image
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κερασινόν, ο μήνας των κερασιών

1/06/2025 - 8:00πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η Σοφία Σεϊρλή στη διάρκεια παλιότερης τηλεοπτικής συνέντευξης (φωτ.: glomex)

Πνίγηκε ενώ κολυμπούσε η ηθοποιός Σοφία Σεϊρλή

53 λεπτά πριν
Παλαιστίνια μητέρα κρατά στην αγκαλιά της το υποσιτισμένο παιδί της στο νοσοκομείο Νάσερ, στη Χαν Γιουνίς. Το παιδί είναι δύο ετών, ζυγίζει μόλις 4 κιλά και υποφέρει από διόγκωση του ήπατος, ακραίο υποσιτισμό και οξύ κοιλιακό οίδημα (φωτ.: EPA/Haitham Imad)

Νετανιάχου: Δεν έχουμε επιλογή από το να νικήσουμε τη Χαμάς – Κοινή δήλωση χωρών στον ΟΗΕ καταδικάζει την επέκταση των επιχειρήσεων στη Γάζα

1 ώρα πριν
Το σήμα του «Χαμόγελου του Παιδιού» (φωτ.: EUROKINISSI/Κώστας Τζούμας)

Βρέθηκε η 52χρονη που είχε εξαφανιστεί στην Άνω Τούμπα

2 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI)

Ήττα με απουσίες για την Εθνική μπάσκετ κόντρα στο Ισραήλ

2 ώρες πριν
(Φωτ.: facebook/Ποντιακός Σύλλογος Βεγόρας «Η Μαυροθάλασσα»)

Ξεχωριστό ποντιακό γλέντι στη Βεγόρα από τη «Μαυροθάλασσα»

3 ώρες πριν
(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI/Τατιάνα Μπόλαρη)

Ειδικευόμενοι γιατροί έγραφαν συνταγές για ακριβά αντιδιαβητικά φάρμακα και τα μεταπωλούσαν

4 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign