pontosnews.gr
Πέμπτη, 4/12/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Μαρτυρία Θεοχάρη Αλωνίδη: «Κανένας δε θα γυρίσει ζωντανός. Εγώ τον είδα τον κομήτη. Και θα χυθεί πολύ χριστιανικό αίμα»

Οι Τούρκοι τον εξόρισαν από το χωριό όπου είχαν ριζώσει οι πρόγονοί του στα αμελέ ταμπουρού, όπου βιώνε καθημερινά τον θάνατο δίπλα του

4/12/2025 - 8:33μμ
Τα Κοτύωρα το 1920  (φωτ.: eskiturkiye.net)

Τα Κοτύωρα το 1920 (φωτ.: eskiturkiye.net)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Ο Θεοχάρης Αλωνίδης γεννήθηκε στον οικισμό Αλαντζούκ, ο οποίος απείχε περίπου τέσσερις ώρες από τα παράλια του Εύξεινου Πόντου. Εκκλησιαστικά υπαγόταν στη μητρόπολη Νεοκαισάρειας και Ινέου. Ο ελληνικός πληθυσμός του οικισμού ανερχόταν σε περίπου 364 κατοίκους, που κατάγονταν από την περιφέρεια Αργυρούπολης και μιλούσαν ποντιακά. 

Συντηρούσαν εκκλησία αφιερωμένη στον Άγιο Δημήτριο και τετρατάξιο δημοτικό σχολείο. Η οικονομία του οικισμού βασιζόταν στη γεωργία και οι κάτοικοι εμπορεύονταν κυρίως φουντούκια και φασόλια στην αγορά των Κοτυώρων. Στα μέσα του 19ου αιώνα πολλοί κάτοικοι ξενιτεύτηκαν στη Ρωσία, ενώ μετά την Ανταλλαγή, οι περισσότεροι εγκαταστάθηκαν στην περιοχή του Κιλκίς και της Δράμας.

Η μαρτυρία που ακολουθεί περιλαμβάνεται στο Αρχείο Προφορικής Παράδοσης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, της μεγαλύτερης και παλαιότερης συλλογής προφορικής ιστορίας στην Ελλάδα και από τις σημαντικότερες της Ευρώπης.

≈

Πότε ακριβώς χτίστηκε το χωριό δεν μπορώ να πω. Ξέρω πως ήταν παλιό χωριό. Ο πατέρας μου γεννήθηκε εκεί, ο παππούς μου εκεί. Για τον πρόπαππό μου δεν ξέρω, μα ήσαν και άλλοι που είχαν κατοικήσει στο Αλαντζούκ πολύ πριν από μας, το 1750 με 1760. Άκουα πως είχαν έρθει από τα μέρη της Κιμισχανάς. Δεν μπορούσαν, έλεγαν, να ζήσουν. Έκλεισαν τα μεταλλεία, τα χωράφια δεν απέδιδαν και έφυγαν και ήρθαν προς τα παράλια. Βρήκαν ελεύθερο το μέρος, έκτισαν καλύβες την αρχή και μετά ξύλινα σπίτια και κάθισαν. Άρχισαν να καλλιεργούν την γη. Μετά έγιναν και τεχνίτες, γανωτζήδες και γύριζαν τα χωριά. Έφευγαν και προς τη Ρωσία – γύρω στα 1780 θα άρχισαν να ξενιτεύονται, ζούσαν εκεί με την καλλιέργεια του καπνού και έστελναν χρήματα στις οικογένειές τους και στην εκκλησία, για την εκκλησία και το σχολείο.

Είχε στρώσει η ζωή μας και περνούσαμε καλά ως το 1912 που έπρεπε να στρατευτούμε και μεις και να πολεμήσουμε με ποιους; Με τους Έλληνες; Έλληνες, ενάντια σε Έλληνες.

Πριν από το Σύνταγμα, πριν από το 1908, πληρώναμε το πετέλι, σαράντα τέσσερις λίρες Τουρκίας, και δεν πηγαίναμε στο στρατό. Τώρα όμως, μετά το Σύνταγμα, έπρεπε να πηγαίνομε. Αρχή αρχή μάς έδωσαν όπλα. Αλλά όταν έχασαν την Θεσσαλονίκη, μας τα πήραν. Νικήθηκαν οι Τούρκοι και είπαν πως έφταιγαν οι Έλληνες.

Το 1914 έκαμαν γενική επιστράτευση. Από είκοσι έως πενήντα χρονώ επιστρατεύονται οι Έλληνες. Δεν μας δίδουν όπλα, μας στέλνουν στα τάγματα εργασίας, τα αμελέ ταμπουρού. Δουλεύομε για δρόμους, για γεφύρια, για χαρακώματα. Αλογάριαστες ώρες δουλειάς, με στερήσεις και με άθλιες συνθήκες. Όσοι μπορούν, φεύγουν. Οι Τούρκοι βρίσκουν αφορμή τις λιποταξίες και εκδικούνται τα χωριά: εξορίζουν, αρπάζουν, καίνε, ατιμάζουν.

Με τον ρωσοτουρκικό πόλεμο, χειμώνα του 1916, Νοέμβριο μήνα, οι Τούρκοι μάς μάζεψαν όλους, άνδρες, γυναίκες και παιδιά. Πήραμε ό,τι μπορούσαμε και μπήκαμε στον δρόμο.

Περάσαμε από την περιοχή της Ορdoύ και φθάσαμε στο Μελέτ. Μείναμε όπου βρίσκαμε, σ’ αχούρια και σ’ αυλές και στο βουνό με ένα μέτρο χιόνι. Βρέχονταν τα ρούχα μας τη νύχτα. Αν σ’ έβρισκε το πρωί ζωντανό, φώναζες: «Πέθανε το παιδί μου», «Πάγωσε ο πατέρας μου». Εκεί πάγωσαν δυο αδέλφια μου. Μιανής της πάγωσαν πέντε παιδιά. Σε μιαν οικογένεια δεκαεφτά άτομα ήτανε, όλα παγώσανε. Κι άκουες να λένε: «Κανένας δε θα γυρίσει ζωντανός. Εγώ τον είδα τον κομήτη. Και θα χυθεί πολύ χριστιανικό αίμα. Τον Αύγουστο του 1914 φάνηκε».

Στην εξορία δεν ήταν μόνο το χωριό μας. Ήσαν όλα τα χωριά από ‘κει που ήμασταν ως την Ορdoύ. Μόνο τα χωριά του Γιαϊλέ-Γιουζή έλειπαν. Από το Μελέτ προχωρούμε Ζήλε, Νίκσαρ, Τοκάτη.

Εδώ μας έβαλαν μέσα στις αρμένικες εκκλησίες. Πριν από μας είχαν περάσει άλλοι. Αχούρια τις βρήκαμε. Δεν άφηναν τον κόσμο να βγει έξω, και λέρωναν μέσα στις εκκλησιές.

Μετά την Τοκάτη και Ζήλε πήγαμε στην Αμάσεια, στο χωριό Τουζσούζ. Εδώ πέθανε η μάνα μου, του αδελφού μου η γυναίκα και τρία παιδιά του αδελφού μου.

Ένα χρόνο μείναμε στο Τουζσούζ και ο αδελφός μου ξαναπαντρεύτηκε. Το δεύτερο χρόνο ήρθε διαταγή, όποιος θέλει να γυρίσει πίσω. Αυτή η διαταγή ήταν για Τούρκους που πήγαν κι αυτοί εξορία. Εμείς φύγαμε μαζί τους. Περάσαμε από Κάβζα, μετά ήρθαμε στο Καβάκ και από κει στη Σαμψούντα. Από τη Σαμψούντα περάσαμε στην Τσαρσεπά. Στο Οίνος μετά, και από κει στη Φάτσα. Τη Φάτσα δεν την είχαν εξορίσει τότε. Εδώ μάζεψαν τους δικούς μας και τους έστειλαν ξανά εξορία. Τον αδελφό μου τον έστειλαν στρατιώτη. Εγώ κατάφερα και έμεινα. Δε με γνώρισαν. Βρήκα και δουλειά.

Δούλεψα στη Φάτσα ενάμιση χρόνο. Ήρθε μετά μια διαταγή, όσοι πήγαν εξορία και ζουν να γυρίσουν στα μέρη τους. Έφυγα για το χωριό μου. Χίλιοι πεντακόσιοι είχαμε ξεκινήσει από το δικό μου και τα γύρω χωριά. Μόνον είκοσι-εικοσιπέντε γύρισαν στο Αλαντζούκ· και στα άλλα χωριά ανάλογα…

Ήρθαμε στο Αλαντζούκ, καλλιεργήσαμε τους μπαξέδες. Άρχισαν πάλι να μας μαζεύουν για εξορία. Δεύτερη φορά. Την Ορdoύ δεν την έστειλαν. Εμείς είχαμε και στην Ορdoύ σπίτι. Έλεγα στη νύφη μου να ‘ρθει, δεν ήθελε. Έφυγα κρυφά μόνος μου. Εκείνη με τα παιδιά πήγαν εξορία. Ο άνδρας της, ο αδελφός μου, ήταν στρατιώτης.

Ως το 1922, που έγινε η Ανταλλαγή, εγώ δούλευα στην Ορdoύ. Συνέχισα να δουλεύω ως το 1924. Η Επιτροπή της Ανταλλαγής ήταν εκεί. Μας έλεγαν: «Όσοι είστε εδώ μέσα, θα φύγετε μαζί μας». Έστελναν μόνον όσους ήρχονταν από τα χωριά. Έτσι εγώ και όλοι όσοι ήμασταν στην Ορdoύ μείναμε ως το 1924. […]

Ήρθαμε τελευταίοι το 1924. Βγήκαμε στον Άι-Γιώργη του Πειραιά. Δεκαπέντε μέρες μας είχαν εκεί σε καραντίνα. Μετά μας πήγαν στη Χαλκίδα. Μείναμε έναν μήνα, από τη Χαλκίδα πήγαμε στις Μουριές του Κιλκίς. Οι άλλοι χωριανοί μας που ήσαν εξορία κατέβηκαν στη Συρία και ήρθαν από τη Βηρυτό. Μερικοί κατέβηκαν στην Τραπεζούντα και από κει ήρθαν. Οι δικοί μου ήρθαν από τη Συρία. Τους εγκατέστησαν στα Κύργια της Δράμας. Μου έστειλαν είδηση στις Μουριές και ήρθα και εγώ στα Κύργια.

• Το κείμενο, στο οποίο έχει διατηρηθεί η πρωτότυπη γραφή, βρίσκεται στην έκδοση του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών Η Έξοδος, τόμ. ΙΑ’, Μαρτυρίες από τον Δυτικό Παράλιο Πόντο και την Παφλαγονία. Επανέκδοση: εφ. Καθημερινή, σειρά «1922-2022 – Βιβλιοθήκη Μνήμης».

Διαβάστε περισσότερες μαρτυρίες στην ενότητα «Γενοκτονία» του pontosnews.gr.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γενική άποψη της Τοκάτης το 1915 (φωτ.: Βιβλιοθήκη Μνήμης της «Καθημερινής», «Η Έξοδος», τόμος Στ')
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Γεώργιου Παπαδόπουλου: Ο Τούρκος πολύ φόβο είχε τον δικό μας τσετέ

30/11/2025 - 8:16μμ
Άποψη της Άγκυρας τον προηγούμενο αιώνα (φωτ.: eskiturkiye.net)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Σταύρου Λιγερίδη: Τρία ολόκληρα χρόνια ξυπνούσαμε και κοιμόμαστε με την αγωνία

29/11/2025 - 10:25μμ
Σαμψούντα. Κάτοικοι με τοπικές ενδυμασίες (πηγή: Φωτογραφικό Αρχείο Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Σαν σήμερα, 26 Νοεμβρίου 1916 – Η ημέρα που καταγράφηκε η πρόθεση εξόντωσης των Ελλήνων του Πόντου

26/11/2025 - 2:27μμ
(Φωτ.: Βασίλης Καρυοφυλλίδης)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Παύλου Τζιτιρίδη: Όλα αυτά τα χωριά τα έκαψαν με τους ανθρώπους μέσα στα σπίτια

22/11/2025 - 11:19μμ
Παλιά γέφυρα στην περιοχή της Κεπέκκλησας (φωτ.: facebook / Ihsan Tursun)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Θεόδωρου Ξανθόπουλου: Στο βουνό πέθαναν πολλοί, άλλοι από το κρύο, άλλοι απ’ την πείνα. Μερικούς τους έφαγαν οι λύκοι και τα σκυλιά

21/11/2025 - 8:58μμ
Καρτ ποστάλ των αρχών του περασμένου αιώνα με την αγορά της Τραπεζούντας
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Κωνσταντίνου Παπαδόπουλου: Καθημερινώς πεθαίνανε και τους ρίχνανε ομαδικά σε λάκκο – Ούτε παπάς να διαβάσει, ούτε τίποτε

14/11/2025 - 9:54μμ
Εκπρόσωποι ποντιακών σωματείων  της Αττικής με λάβαρα και σημαίες κατά την κατάθεση στεφάνου στο Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη, 12 Νοεμβρίου 1972 (φωτ.: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Πίσω στο 1972 με 30+1 ιστορικές φωτογραφίες Ποντίων πρώτης γενιάς – Επέτειος 50 χρόνων από τον ξεριζωμό

12/11/2025 - 9:44πμ
Σαμψούντα, τέλη της δεκαετίας του 1910 (πηγή: eskiturkiye.net)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Ο Νοέμβριος του 1919 στον Πόντο: Εκτιμήσεις για 10.000 συλλήψεις, 25.000 εκτοπισμένους, 80 χωριά καμένα και 5.000-7.000 νεκρούς

7/11/2025 - 9:39πμ
(Φωτ.: Αρχείο Επιτροπής Ποντιακών Μελετών)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Χαράλαμπου Τσακιρίδη: Τους σφάξαν όλους κι όπου πηγάδι τους ρίξαν. Αξέχαστα είναι αυτά που περάσαμε

5/11/2025 - 10:30μμ
Η Νεοκασάρεια το 1930. Στο κέντρο διακρίνεται το δημαρχείο της πόλης (φωτ.: kulturenvanteri.com)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Χαράλαμπου Κυριλίδη: Και οι Τούρκοι το πιστεύανε κι εμείς το πιστεύαμε πως θα γυρίσουμε πίσω στα σπίτια μας

31/10/2025 - 9:30μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Τα Κοτύωρα το 1920  (φωτ.: eskiturkiye.net)

Μαρτυρία Θεοχάρη Αλωνίδη: «Κανένας δε θα γυρίσει ζωντανός. Εγώ τον είδα τον κομήτη. Και θα χυθεί πολύ χριστιανικό αίμα»

12 δευτερόλεπτα πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Klodian Lato)

Euroleague: Αναβολή στο Ολυμπιακός-Φενέρμπαχτσε λόγω κακοκαιρίας

27 λεπτά πριν
Το υπουργείο Εσωτερικών (φωτ.: Eurokinissi/ Γιώργος Κονταρίνης)

Υπουργείο Εσωτερικών: Λόγω «Byron» οι δημόσιοι υπάλληλοι μπορούν να απουσιάσουν από τις υπηρεσίες τους

1 ώρα πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Ραφαήλ Γεωργιάδης)

Κύπελλο Ελλάδας: Ισοπαλία πρόκρισης για τον Παναιτωλικό στο Καυτανζόγλειο

2 ώρες πριν
(Πηγή: facebook.com/profile.php?id/ ΜΑΚΕΔΝΟΣ - Εκπολιτιστικός Λαογραφικός Σύλλογος Ωραιοκάστρου)

Ο «Μακεδνός» Ωραιοκάστρου ετοιμάζεται για τον ετήσιο χορό του παρέα με Πόντιους καλλιτέχνες

2 ώρες πριν
Σφοδρή βροχόπτωση στο κέντρο της Αθήνας, από την κακοκαιρία Byron. Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2025 (φωτ.: EUROKINISSI / Μιχάλης Καραγιάννης)

Κακοκαιρία Byron: Πλημμύρες, κατολισθήσεις, κλειστοί δρόμοι και σχολεία

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign