pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Βυζαντινή τέχνη: Η τέχνη της απεικόνισης των Θείων νοημάτων

Γράφει η Αλεξία Π. Ιωαννίδου

6/11/2022 - 8:26μμ
Ψηφιδωτό που απεικονίζει την Αυγούστα Θεοδώρα στο εσωτερικό της Βασιλικής του Αγίου Βιταλίου στη Ραβέννα* (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Ψηφιδωτό που απεικονίζει την Αυγούστα Θεοδώρα στο εσωτερικό της Βασιλικής του Αγίου Βιταλίου στη Ραβέννα* (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Η πόλη Βυζάντιο που ίδρυσε ο Βύζας, γιος του βασιλιά Νίσου του Μεγαρέα, κατά τη διάρκεια του β’ ελληνικού αποικισμού (8ος-6ος αι. π.Χ.) σύμφωνα με τη μυθολογία, έμελλε να πρωταγωνιστήσει στη μεγαλύτερη –ως προς τη χρονική διάρκεια– αυτοκρατορία που γνώρισε ο κόσμος μας, την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.

Από το 324 (χρονολογία μεταφοράς της ρωμαϊκής πρωτεύουσας από τη Ρώμη στη «νέα Ρώμη»-Κωνσταντινούπολη από τον Μέγα Κωνσταντίνο) μέχρι και την αποφράδα ημέρα της Τρίτης 29 Μαΐου 1453, κατά την οποία έπεσε στα χέρια του Μωάμεθ Β’ του Πορθητή, έγραψε χρυσές σελίδες στην παγκόσμια ιστορία συνεχίζοντας την αρχαία ελληνική παράδοση μπολιασμένη με τα ιδεώδη της «νέας θρησκείας», του Χριστιανισμού.

Τι είναι βυζαντινή τέχνη και σε ποιες περιόδους χωρίζεται

Η βυζαντινή τέχνη –δηλαδή η τέχνη που άνθησε μέσα στα σύνορα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας– τοποθετείται χρονικά (συμβατικά) μεταξύ της ίδρυσης της Κωνσταντίνου-πόλεως το 324, και της άλωσης της Πόλης το 1453.

Εάν θέλουμε να διαιρέσουμε σε περιόδους τη μακρόχρονη ιστορία της, θα μπορούσαμε να κάνουμε τον εξής διαχωρισμό:

α) 324 (ίδρυση Κωνσταντινουπόλεως) – 726 (έναρξη Εικονομαχίας): Πρωτοβυζαντινή τέχνη.
β) 726-843 (λήξη και καταδίκη της Εικονομαχίας): Τέχνη της Εικονομαχίας.
γ) 843-1204 (άλωση από σταυροφόρους της Δ’ Σταυροφορίας): Μεσοβυζαντινή τέχνη.
δ) 1204-1261 (ανάκτηση της πόλης): Τέχνη στην εποχή της Φραγκοκρατίας.
ε) 1261-1453 (άλωση από Οθωμανούς): Υστεροβυζαντινή τέχνη.

Τα άλογα από το τέθριππο του θριάμβου στον Ιππόδρομο της Κωνσταντινούπολης. Πρόκειται για αντίγραφα των αλόγων στη λότζια (εξωτερικό εξώστη της Βασιλικής του Αγίου Μάρκου στην Βενετία). Τα αυθεντικά βρίσκονται σε εσωτερικό χώρο που έχει διαμορφωθεί στον ναό, πάνω από τα προπύλαια. Κλάπηκαν και αυτά κατά την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Βενετούς. Στα τέλη του 18ου αιώνα κλέβονται για δεύτερη φορά από τον Γαλλικό στρατό για λογαριασμό του Ναπολέοντα, όμως οι Βενετοί καταφέρνουν να τα οικειοποιηθούν ξανά το 1818 (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Η Κωνσταντινούπολη ως φορέας καλλιτεχνική πρωτοπορίας

Μετά τη διαίρεση του Ρωμαϊκού Κράτους σε Ανατολικό (Pars Orientis) και Δυτικό (Pars Occidentis) και τη μεταφορά της πρωτεύουσας της αυτοκρατορίας στην Κωνσταντινούπολη, πυρετώδεις εργασίες ξεκίνησαν για να φτάσει η καινούρια πρωτεύουσα σε αίγλη την παλιά. Όχι μόνο δεν θα έπρεπε να υστερεί από τη Ρώμη, αλλά πάση θυσία θα έπρεπε να την υπερβεί σε κάλλος και σε δύναμη. Αυτό το σχέδιο, όσο κι αν φάνταζε μεγαλεπήβολο, οι Βυζαντινοί το έφεραν εις πέρας, αφού εκτός από τους σπουδαίους αρχιτέκτονες και ζωγράφους που διέθεταν, είχαν προικοδοτηθεί με έναν τόπο πολύ ευνοημένο, ευλογημένο θα λέγαμε, γεωφυσικά και γεωπολιτικά.

Κατά τους αιώνες 4ο-6ο η Βυζαντινή Αυτοκρατορία κατείχε τη μεγαλύτερη έκταση στην ιστορία της. Παράλληλα με την Κωνσταντινούπολη ήκμαζαν και μεγάλα ελληνιστικά κέντρα όπως η Έφεσος στη Μ. Ασία, η Αντιόχεια στη Συρία, η Αλεξάνδρεια στην Αίγυπτο, η Θεσσαλονίκη στη Μακεδονία, η Κόρινθος στην Πελοπόννησο, αλλά και η Ραβέννα στην Ιταλία.

Το κύρος της Πόλης όλο και αυξανόταν (σε αντίθεση με την παρηκμασμένη αντίζηλη πόλη της Ρώμης), και ο πλούτος που είχε συσσωρευτεί από το εμπόριο και τη βιοτεχνία τροφοδοτούσε μια ανάγκη καλλιτεχνικής έκφρασης τόσο στη δημόσια όσο και στην ιδιωτική ζωή.

Η κρίση που ακολούθησε τους επόμενους αιώνες οδήγησε στην οριστική απώλεια πολλών μεγάλων πόλεων της Αυτοκρατορίας, και συρρίκνωση των εδαφών της παρά τις γενναίες προσπάθειες του αυτοκράτορα Ιουστινιανού. Στο ξεκαθάρισμα αυτό της ιστορίας, η Κωνσταντινούπολη κατά κύριο λόγο και η «συμβασιλεύουσα» Θεσσαλονίκη ακολούθως, αποτέλεσαν τα πρωτεύοντα κέντρα της καλλιτεχνικής έκφρασης της αυτοκρατορίας.

Συρταρωτή Σταυροθήκη που περιέχει τμήμα του Τίμιου Σταυρού (αργυρή, επιχρυσωμένη, με διακόσμηση από σμάλτο), τέλη 10ου – αρχές 11ου αιώνα από την Κωνσταντινούπολη. Βρίσκεται στο μουσείο που έχει διαμορφωθεί στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου της Βενετίας (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Η Κωνσταντινούπολη ως πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας ήταν σημείο συνάντησης δύο ηπείρων (αλλά και δύο κόσμων, Ανατολής και Δύσης) και σταυροδρόμι χερσαίων και θαλάσσιων εμπορικών λεωφόρων, είχε εξελιχθεί σε μια μητρόπολη πνεύματος και τεχνών αλλά παράλληλα και σε μια φιλόξενη προσφυγούπολη που μέσα της έβρισκε μέρος έκφρασης και δράσης ο κάθε καλλιτέχνης που προσέδραμε σε αυτήν είτε για να μαθητεύσει στα φημισμένα κωνσταντινουπολίτικα εργαστήρια, είτε για να διδάξει την τέχνη του και να βάλει κι αυτός την ψηφίδα του στο πολύτιμο ψηφιδωτό της καλλιτεχνικής δημιουργίας που διασώθηκε ως καλλιτεχνική κληρονομιά.

Από την ίδρυσή της έως το 1204 (άλωση από τους Φράγκους που «παρεξέκλιναν» της πορείας τους και του σκοπού τους, κατόπιν πρόσκλησης του σφετεριστή του θρόνου Αλεξίου Γ’, για την κατάκτηση της ιερής πόλης της Ιερουσαλήμ), η Κωνσταντινούπολη δεν σταμάτησε ποτέ να αποτελεί τηλαυγή φάρο καλλιτεχνικής πρωτοπορίας τόσο στις εικαστικές τέχνες όσο και στην αρχιτεκτονική.

Στα σκοτεινά χρόνια της Φραγκοκρατίας 1204-1261 –κατά τα οποία καράβια φορτώνονταν με εικόνες, χειρόγραφα, σκεύη, ακόμη και λείψανα αγίων, και σάλπαραν με προορισμό τη Βενετία και άλλες ομόθρησκες πόλεις– ο ρόλος της Πόλης παραμένει αδιευκρίνιστος. Η αυθεντική καλλιτεχνική φυσιογνωμία της ανακτάται μαζί με την ανακατάληψή της από τον Μιχαήλ Η΄ τον Παλαιολόγο στις 15 Αυγούστου 1261 (με τη μεσιτεία της Παναγίας για την προστατευόμενη Πόλη Της) και τότε ξεκινά η λαμπρή περίοδος της υστεροβυζαντινής τέχνης.

Σύμπλεγμα της τετραρχίας, γλυπτό του 3ου αιώνα από πορφυρίτη που αναπαριστά τέσσερεις Ρωμαίους συναυτοκράτορες. «Αφαιρέθηκε» από το «Φιλαδέλφειον» (πλατεία κοντά στα τείχη) της Κωνσταντινούπολης το 1204 κατά την άλωση της Πόλης από τους Βενετούς, οι οποίοι παρεξέκλιναν της πορείας τους για τα Ιεροσόλυμα κατά την Δ’ Σταυροφορία και απομυζούσαν τον πλούτο της Βασιλεύουσας για 60 περίπου χρόνια. Βρίσκεται έξω από τη Βασιλική του Αγίου Μάρκου στην Βενετία (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Η τέχνη αρωγός των νοημάτων του Δόγματος

Με την πάροδο του χρόνου η τέχνη στο Βυζάντιο έπαψε να εξυπηρετεί κοσμικές ανάγκες επίδειξης του μεγαλείου του αυτοκράτορα και του πλούτου της αυτοκρατορίας, και πέρασε σε πνευματικό επίπεδο. Έγινε παιδαγωγικό μέσο που βοηθούσε στο έργο της κατήχησης και μύησης στη νέα θρησκεία, τον Χριστιανισμό. Η Εκκλησία απέρριψε την πλαστική τέχνη συνδέοντάς την με τα είδωλα των εθνικών, και στράφηκε σε μια καινούρια έκφανση της αποτύπωσης του Θείου, τη ζωγραφική και την ψηφιδογραφία.

Οι εικαστικές αυτές τέχνες εξυπηρετούσαν θαυμάσια το σκοπό, δηλαδή την εικονιστική διατύπωση και πρόσληψη των δογμάτων της Εκκλησίας από το ευρύ κοινό.

Στην αγιογραφία οι μορφές και όλα όσα απεικονίζονται είναι καθαγιασμένα. Όλα εκπέμπουν πνευματικότητα. Στον υπεραισθητό αυτόν κόσμο τα βουνά είναι κλιμακωτά, σχεδόν αιχμηρά, για να ταιριάζει το τοπίο με την ασκητικότητα της μορφής του εικονιζόμενου αγίου, τα δένδρα είναι ψιλόλιγνα για να οδηγούν το βλέμμα στον ουρανό, το πρόσωπο φωτίζεται από όλες τις πλευρές για να καταυγάζει το Θείο φως.

«Άγγελος ελίσσων τους ουρανούς», Μονή της Χώρας / Κωνσταντινούπολη (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Αν κάποιος θεατής κοιτάξει την αγιογραφία με τα σαρκικά του μάτια μένει σε ένα πρώτο επίπεδο, ενοχλημένος προφανώς από τις ανορθοδοξίες της τεχνικής (αντίστροφη προοπτική, έλλειψη βάθους και σταθερής πηγής φωτός). Αν όμως ανοίξει τα πνευματικά του όμματα, η εικόνα που παρατηρεί γίνεται το μέσο για να επικοινωνήσει μέσω της προσευχής με τον εικονιζόμενο άγιο, για να μεσιτεύσει στον Κύριο για τη σωτηρία του.

Ο αγιογράφος νηστεύει και προσεύχεται για να είναι το έργο του καρπός πνεύματος και όχι φαντασίας.

Ακόμη και στις μέρες μας, στα ορθόδοξα μοναστήρια γίνεται ιδιαίτερη τελετή ανάθεσης του διακονήματος της αγιογραφίας, που έρχεται από τα βάθη των αιώνων – από τη βυζαντινή παράδοση. Σύμφωνα με τη μικρή αυτή τελετή, γίνεται δέηση μπροστά στην εικόνα της Παναγίας της Οδηγήτριας όπου ο ιερέας ευλογεί με το σημείο του σταυρού τον αγιογράφο διαβάζοντας την ευχή «διαγράφειν το είδος της εμφερείας του Χριστού, της Παναχράντου αυτού μητρός και πάντων των αγίων». Κατόπιν ψάλλεται το απολυτίκιο της Μεταμορφώσεως «Μετεμορφώθης εν τω όρει Χριστέ ο Θεός, δείξας τοις Μαθηταίς σου την δόξαν σου, καθώς ηδύναντο. Λάμψον και ημίν τοις αμαρτωλοίς, το φως σου το αΐδιον, πρεσβείαις της Θεοτόκου, φωτοδότα δόξα σοι».

«Εις Άδου Κάθοδος», Μονή της Χώρας / Κωνσταντινούπολη (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Ο Θεός της Καινής Διαθήκης φανερώθηκε στον άνθρωπο, και μάλιστα καθαγίασε την ύλη προσλαμβάνοντας κι ο ίδιος την ανθρώπινη φύση μαζί με τη θεϊκή. Έτσι το θείο μπορούσε πλέον να αναπαρασταθεί. Η αναπαράσταση αυτή σκοπό είχε να καταστήσει τον θεατή κοινωνό της θείας χάριτος, ώστε να ατενίσει με τα πνευματικά του πλέον μάτια έναν κόσμο άυλο, τον κόσμο της σωτηρίας του. Η άυλη αυτή χώρα είναι η άνω Ιερουσαλήμ, και σύμφωνα με τον Απόστολο Παύλο «ουκ έχομεν ώδε μένουσαν πόλιν, αλλά την μέλλουσαν επιζητούμεν».

Αλεξία Π. Ιωαννίδου
MSc Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων

___
* Η Ραβέννα ήταν το κέντρο του βυζαντινού ομώνυμου εξαρχάτου της Δύσης. Ο Ιουστινιανός Α’ (527-565), ο οποίος είχε ευγενή στόχο να επανακτήσει τα χαμένα εδάφη της Δυτικής Αυτοκρατορίας, διακόσμησε τη Βασιλική του Αγίου Βιταλίου με δυο απαράμιλλης τέχνης ψηφιδωτά που απεικονίζουν αυτόν και τη γυναίκα του Θεοδώρα. Ο έρωτας μεταξύ του αυτοκρατορικού ζευγαριού έχει μείνει στην ιστορία. Υπερπηδώντας πολλά εμπόδια, έμεινε αιώνιος έτσι όπως απεικονίζεται στα δύο ψηφιδωτά τα οποία είναι τοποθετημένα αντικριστά στην κόγχη του ναού με τα βλέμματά τους να συναντιούνται στο διηνεκές, νικώντας τη φθορά του χρόνου.

Βιβλιογραφία
• Απόστολος Παύλος, Καινή Διαθήκη, προς Εβραίους επιστολή, κεφ. ΙΓ’, στ. 14.
• Τζένη Αλμπάνη, Βυζαντινή και μεταβυζαντινή τέχνη, ΕΑΠ, Πάτρα 1999.
• Τζων Λόουντεν, Πρώιμη Χριστιανική & Βυζαντινή τέχνη, Καστανιώτης, 1999.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Πρωτόκολλο καταδίκης στο πλαίσιο της «Ελληνικής Επιχείρησης» στη Γεωργία (πηγή: βιβλίο Αχιλλέα Ζαφειρίδη)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Σταλινικές διώξεις στη Γεωργία: Ποιοι Έλληνες έμπαιναν στο στόχαστρο – Οι κατηγορίες

13/06/2025 - 2:35μμ
Μυτιλήνη 1914. Τμήμα των συσσιτίων του υπουργείου περιθάλψεως για τους πρόσφυγες των παραλίων της Μικράς Ασίας (πηγή: Φωτογραφικό Αρχείο ΙΕΕΕ–ΕΙΜ)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Οι πρόσφυγες της Μικρασιατικής Καταστροφής πεινούσαν, την Πηνελόπη Δέλτα την κατηγορούσαν για προπαγάνδα

6/05/2025 - 2:14μμ
Στρατιώτες στολίζουν τον επιτάφιο, 1η Απριλίου 1922 (πηγή: Φωτογραφικό Αρχείο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Επιτάφιος στο Μικρασιατικό Μέτωπο – Μια φωτογραφία, μια μικρή ιστορία

18/04/2025 - 9:09πμ
(Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Η οικογένεια Λεμονή της Λέσβου: «Σπουδαίοι πατριώτες που τα έδωσαν όλα για τη λευτεριά της πατρίδας»

25/03/2025 - 11:10μμ
Μέλη της οικογένειας Βελισσαρίδη στην αυλή του σπιτιού που ενοικίαζαν (οικία Μακρίδη). Τραπεζούντα, αρχές 20ού αιώνα (πηγή: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Η Ελληνική Επανάσταση δεν άφησε αλώβητους τους Έλληνες του Πόντου – Τα αιματηρά φιρμάνια και τα τελικά αντίποινα

25/03/2025 - 11:08πμ
(Εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης προτρέπει κάθε Έλληνα: «Μάχου υπέρ πίστεως και πατρίδος»

25/03/2025 - 10:07πμ
Οι πρόσφυγες με αυτοσχέδια εργαλεία ανοίγουν σούδες προς τη θάλασσα και καταφέρνουν να αποστραγγίσουν 5.000 στρέμματα, γλιτώνοντας έτσι την περιοχή από την κατάρα της ελονοσίας (πηγή: Μορφωτικός Εκπολιτιστικός Σύλλογος Νεοπυργιωτών Ευβοίας)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Ελονοσία, η κατάρα των προσφύγων κατά την οικιστική αποκατάσταση

5/03/2025 - 10:08πμ
Παιδιά σε προσφυγικό συνοικισμό (πηγή: Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Τι είδε ο Χένρι Μόργκενταου το 1924 στην Αθήνα των προσφύγων

5/02/2025 - 1:07μμ
(Πηγή: youtube.com/@Gagauzis)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Γκαγκαούζοι: Η οδύσσεια των τουρκόφωνων Ρωμιών των Βαλκανίων – Το αφήγημα που προπαγανδίζει η Τουρκία

28/01/2025 - 10:19πμ
Η Σμύρνη το 1923 (φωτ.:
Γιόζεφ Χεπ / πηγή: ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Ντοκουμέντα της Μικρασιατικής Καταστροφής με το φακό του Γιόζεφ Χεπ

28/11/2024 - 10:10πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Εικόνα από την Τεχεράνη, σήμερα, μετά από ισραηλινό χτύπημα (φωτ.: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)

Πόλεμος Ισραήλ-Ιράν: Κλιμακώνεται η σύγκρουση – Τα χτυπήματα σε Τεχεράνη και Χάιφα

18 λεπτά πριν
(Φωτ.: seismoi.gr)

Σεισμός 4,2 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής

52 λεπτά πριν
Μέλη και φίλοι της Ποντιακής Εστίας Μελβούρνης γύρω από την τούρτα των 49ων  γενεθλίων (φωτ.: NeosKosmos/Κώστας Ντεβές)

Σχεδόν πενηντάρισε η Ποντιακή Εστία Μελβούρνης – Αδιάκοπος ο αγώνας για την προβολή του ποντιακού ελληνισμού

1 ώρα πριν
(Φωτ.: EPA / Yoan Valat)

Δύσκολη πρόκριση του Τσιτσιπά στους «16» του Χάλε

2 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI)

Βαριά καμπάνα στην ομάδα χάντμπολ ΑΕΚ από την EHF – Αποκλεισμός ενός χρόνου από τις ευρωπαϊκές διοργανώσεις

2 ώρες πριν
Εικόνα από την κηδεία του 14χρονου ήρωα Σπύρου Δήμου (φωτ.: Μ. Τζώρα/ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Άρτα: Το τελευταίο «αντίο» στον 14χρονο Σπύρο Δήμου που χάθηκε στον Άραχθο

3 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign