pontosnews.gr
Κυριακή, 14/12/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

«Ο θρύλος του Ασλάν Καπλάν» παρουσιάζεται το Σάββατο στη ΔΕΘ

30/04/2018 - 5:02μμ
«Ο θρύλος του Ασλάν Καπλάν» παρουσιάζεται το Σάββατο στη ΔΕΘ
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

«…Ο Ασλάν Καπλάν έτρεξε φουριόζος προς το Σιντριβάνι που είχε φτιάξει ο σουλτάνος Αμπντούλ Χαμίτ, στην ανοιχτόκαρδη πλατεία που παλιότερα την λέγανε Ταξίμ, και μπήκε στο καφενείο “Το Σουφλί”. Στο περίβλεπτο σημείο που βρισκόταν είχε γίνει με τον καιρό κέντρο διερχομένων. Υπήρχαν στην πλατιά αυλή του ψηλά πλατάνια απ’ τα οποία, από τότε που η πόλη πέρασε στα χέρια τους, οι Οθωμανοί συνήθιζαν να κρεμάνε γκιαούρηδες, ενώ στο διπλανό χώρο γίνονταν ανασκολοπισμοί και άλλες φρικαλεότητες. Ωραίο μαγαζί, με περιποίηση καλή, έδινε εκείνη τη χρονιά παραστάσεις κι ο καραγκιοζοπαίχτης Χαρίλαος, που τραβούσε πολλή πελατεία με το ανεξάντλητο ρεπερτόριό του και την υπέροχη φωνή βαρύτονου που διέθετε… Ο Τουρκαλβανός μπήκε σεκλετισμένος κι ορεξάτος για καβγά. Κάπου έπρεπε να ξεθυμάνει…»

Η γλώσσα πάλι…

Η γλώσσα ως πρωταγωνίστρια, λιοντάρι και τίγρης μαζί (Ασλάν-Καπλάν), «κατασπαράσσει», επιβάλλεται, προβληματίζει, ταξιδεύει, μαρτυρά και θρυλείται, μαγεύει, εξάπτει τη φαντασία, καθορίζει τις έννοιες και τα πάθια και τις εικόνες που συν-αισθάνεται ο αναγνώστης από το εξώφυλλο ως και την 370η σελίδα του 35ου βιβλίου και τέταρτου κατά σειρά μυθιστορήματος του Θωμά Κοροβίνη με τον τίτλο Ο θρύλος του Ασλάν Καπλάν.

Η γλώσσα πάλι –πιο ισχυρή ως φορέας μετάδοσης της ιδέας, της αίσθησης, της ανθρωπογεωγραφίας, των εννοιών της εποχής–, και δεκάδες μελέτες, παραπομπές σε λεξικά, πλούσια βιβλιογραφία, προσωπική έρευνα και… η Θεσσαλονίκη – εκατό χρόνια πριν ως λογοτεχνικό σκηνικό, στο οποίο «κινούνται και …φλέγονται (από έρωτα, πάθη και τη μεγάλη πυρκαγιά του 1917) οι ήρωες και αυτού του μυθιστορήματος του… Σαλονικιού Θωμά Κοροβίνη.


Ο συγγραφέας Θωμάς Κοροβίνης (Φωτ.: kavalapost.gr)

Η γλώσσα πάλι. Στον βραβευμένο και παρουσιασμένο σε σειρά και θεατρικών εκδοχών Γύρο του θανάτου ήταν η ελληνική και οι πολλαπλές εκδοχές της (του περιθωρίου, απλή καθαρεύουσα, δημοτική, αρχαΐζουσα, των λούμπεν), όπως αυτή μιλιόταν στη μετεμφυλιακή δεκαετία του ’60 στη Θεσσαλονίκη, από τους αστούς της παραλίας μέχρι τους θαμώνες των χαμαιτυπείων, τους πρόσφυγες της Τούμπας και τους δικαστές της εποχές…

Εδώ, στις 370 σελίδες του Θρύλου του Ασλάν Καπλάν, οι ήρωες μιλούν βουλγαρικά, ρωσικά, τουρκικά, εβραϊκά (σεφαραδίτικα), ελληνικά, ελληνικά αργκό, του τεκέ, ολίγα γαλλικά (των… «πουρκουάδων») και λιγότερα αγγλικά (των… «Τόμυδων» – της στρατιάς της Ανατολής). Ολούρμου τζάνουμ…

«Εσείς το βλέπετε έτσι… Δεν είναι “επίδειξη” της πολυγλωσσικής επάρκειας που διαθέτει στη φαρέτρα του ο συγγραφέας…

»Είναι μόνο ένα από τα εργαλεία για την ανάδειξη του ανθρωπολογικού ιστού της πόλης στη συγκεκριμένη περίοδο» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ (όπου και παραχώρησε για προδημοσίευση το υπό κυκλοφορία νέο μυθιστόρημά του) ο Θωμάς Κοροβίνης.


Εβραίοι έμποροι, πιθανώς αργυραμοιβοί, δεκαετία 1910 (φωτ.: thessaloniki.photos.vagk.gr)

Και διευκρινίζει: «Εξάλλου αυτό είναι κοσμοπολιτισμός στον αστικό ιστό της πόλης. Η επιμιξία των γλωσσών. Η γλωσσική ποικιλία. Το 1917 η Θεσσαλονίκη είχε ακόμη διαπολιτισμικό χαρακτήρα. Δεν είχε ακόμη επιτευχθεί η μετάλλαξη της πόλης από τρίγλωσση σε εθνική πόλη – αυτό που λένε ως «ελληνοποίησή» της. Την επιμιξία των γλωσσών την πρόλαβα παιδί ακόμα, στα τέλη της πέμπτης δεκαετίας του προηγούμενου αιώνα, στην κεντρική αγορά της πόλης, το Μοδιάνο. Εκεί άκουσα τον χριστιανό Έλληνα μανάβη να απευθύνεται στον εβραίο πελάτη στα εβραϊκά. Άκουσα δυο-τρεις δεκαετίες αργότερα στην Κωνσταντινούπολη τον εβραίο πωλητή δίσκων να μιλά τουρκικά και ελληνικά μαζί – και εβραϊκά… Αυτό είναι ο κοσμοπολιτισμός στον αστικό ιστό. Και η διαφορά είναι τεράστια. Άλλο η επιβεβλημένη παντοκρατορία των αγγλικών – αυτό που συμβαίνει σήμερα, να με βομβαρδίζουν Αμερικάνοι κι Εγγλέζοι μέσα στη χώρα μου κι εγώ να πίνω κόκα κόλα και να στέλνω μηνύματα στα αγγλικά στο F/b ακούγοντας παράλληλα ροκ…».

Ο αφηγηματικός χρόνος του μυθιστορήματος ακολουθεί την ασίγαστη φωτιά που πυρπολεί τις ψυχές και τα σώματα δύο εραστών, για 32 ώρες, δίπλα και πάνω από την πυρκαγιά που κατακαίει το ίδιο διάστημα το κέντρο της πόλης, στις 6 και 7 Αυγούστου του 1917…


Η Θεσσαλονίκη στις φλόγες (φωτ.: thessaloniki.photos.vagk.gr)

«Ο Ασλάν Καπλάν ήτανε μάγκας μερακλής. Ένας ασυναγώνιστος ερωτύλος. Όπου έριχνε τη ματιά του άναβε φωτιές, και το ’ξερε. Κι ήταν πάντοτε πρόθυμος να τις σβήσει. Είχε αξίες που τις πίστευε βαθιά και δεν τις πρόδιδε ποτέ: μπέσα, τιμιότητα, φιλία, φιλοπατρία, δικαιοσύνη. Κοντά σ’ αυτά και βαθιά πίστη στα πάθη του. Ο έρωτας ήταν το δυνατότερο, η ίδια η μοίρα του θαρρείς. Ο θρύλος του Ασλάν Καπλάν εξιστορεί το φλογερό και μοιραίο ερωτικό ρομάντζο ανάμεσα σε έναν Τουρκαλβανό, παλικαρά, καρδιοκατακτητή και ιδιότυπο εκφραστή της λαϊκής δικαιοσύνης, και μια Ισπανοεβραία, πεντάμορφη τραγουδίστρια του καφέ αμάν, διωγμένη από τους κόλπους της σεφαραδίτικης κοινότητας της Θεσσαλονίκης» επεξηγεί το οπισθόφυλλο του βιβλίου.

Στο μυθιστόρημα εκτός από τον «απόλυτα κατασκευασμένο θρύλο του Ασλάν Καπλάν» (θα μπορούσε να είναι η θεσσαλονικιώτικη και πλέον περιπαθής «εκδοχή» του Σμυρνιού Τσακιτζή) αναδύονται προσωπικότητες ιδιαίτερες, χαρακτηριστικές της εποχής. Η ετεροθαλής αδελφή –και ερωμένη– του Ασλάν/Καπλάν, η Σαλώμη, η εβραία τραγουδίστρια θεία Εσθήρ, η χειρομάντισσα γιαγιά του Ασλάν (καφεμάντισσα και χειρομάντισσα), δισεγγονή του Αλή Πασά, ο μουσουλμάνος καφετζής Σαμπρή Μπέης, οι Τόμυδες (Εγγλέζοι) και οι «πουρκουάδες» (Γάλλοι) στρατιώτες της στρατιάς της Ανατολής…


Εγγλέζοι, Γάλλοι, Σέρβοι, Ρώσοι και Ιταλοί αστυνομικοί τον Αύγουστο του 1916, φωτογραφημένοι από τον Ariel Varges (φωτ.: thessaloniki.photos.vagk.gr)

«Η ιστορία είναι απολύτως μυθοπλαστική. Έφτιαξα ένα θρυλικό ήρωα μυθιστορηματικό εντελώς, ερωτύλο, τοποτηρητή, με τον τρόπο του, της λαϊκής δικαιοσύνης, με μόνη ιδεολογία τη Θεσσαλονίκη. Μια Θεσσαλονίκη που παρά την παρουσία των Δυτικών στρατευμάτων, δεν έχει τίποτα δυτικότροπο. Είναι μια ανατολίτικη πόλη βυθισμένη στον βυζαντινισμό… Η μόνη επιδίωξή μου ήταν η λογοτεχνική ανασύσταση της ανθρωπογεωγραφίας της εποχής και της πόλης με έμφαση στον λαϊκό πολιτισμό – ίσως και τον περιθωριακό, που ήταν πιο έντονος. Οι ήρωες εν μέσω ερωτικής παραφοράς οδηγούνται σε κρεσέντο ερωτικού πάθους», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο συγγραφέας.

  • Ο θρύλος του Ασλάν Καπλάν του Θωμά Κοροβίνη πρωτοπαρουσιάζεται το βράδυ του ερχόμενου Σαββάτου, στις 8 μ.μ., στην αίθουσα του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού (περίπτερο 15) της 15ης ΔΕΒ, από τις εκδόσεις «Άγρα» που κυκλοφορούν σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα τα τελευταία χρόνια τα έργα του συγγραφέα.
  • Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Β. Χαρισοπούλου.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ.: pixabay)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Όταν η Μαρινέλλα είπε «όχι»: Η περιπέτεια του τραγουδιού «Πες πως μ’ αντάμωσες» που έγινε τεράστια επιτυχία

14/12/2025 - 2:28μμ
Φωτογραφία που παραχώρησε ο Δήμος Αριστοτέλη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Στη Χαλκιδική κρύβεται το μεγαλύτερο περσικό έργο της Ευρώπης – Και τώρα ανακαλύπτεται ξανά

12/12/2025 - 7:48μμ
Οι πρωταγωνιστές της παράστασης
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Λαμπερή πρεμιέρα για την παράσταση «Το 5ο Βήμα» στο Θέατρο Μικρό Χορν με χορηγό τον ΟΠΑΠ

12/12/2025 - 6:12μμ
Ο Λάκης Γαβαλάς στρώνει κόκκινο χαλί στην Ερμού (πηγή: Instagram)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Λάκης Γαβαλάς χαρίζει στιγμές fun και λάμψης, powered by ΣΚΡΑΤΣ

10/12/2025 - 12:49μμ
Γυναίκες του Ασπροπύργου χορεύουν «Βάλε» (φωτ.: dimosaspropyrgou.gr)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ένας χορός, δυο γιατροσόφια και ένα έθιμο τα τρία νέα στοιχεία που εγγράφονται στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς

9/12/2025 - 7:21μμ
Το βυθισμένο αρχαίο πλοιάριο (φωτ.: Ηilti Foundation/Franck Goddio)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αλεξάνδρεια: Βρέθηκε αρχαίο πλοιάριο αναψυχής – Το χρησιμοποιούσε και η Κλεοπάτρα

9/12/2025 - 8:38πμ
Ο ναός Αγίου Νικολάου Ραγκαβά στην Πλάκα (φωτ.: ΥΠΠΟΑ)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αποκαθίσταται ο Άγιος Νικόλαος Ραγκαβά, ένα από τα σημαντικότερα βυζαντινά μνημεία της Αθήνας

8/12/2025 - 7:39μμ
Στην ειδική αίθουσα του Βρετανικού Μουσείου όπου φιλοξενούνται τα Γλυπτά του Παρθενώνα (φωτ.: Γεωργία Βορύλλα)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αισιόδοξος για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

8/12/2025 - 10:59πμ
Το cabaret ARGENTINA της εποχής εκείνης (πηγή: Δημήτρης Κρασονικολάκης/ Τρούμπα, Βούρλα, Λιμάνι – Χώρος και μνήμη του πειραϊκού περιθωρίου στον 20ό αιώνα/ Βασίλης Πισιμίσης)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Τρούμπα γίναμε!»: Η μυθική περιοχή του Πειραιά, σε μεγάλη και μικρή οθόνη

7/12/2025 - 7:35μμ
Ο θίασος της θεατρικής ομάδας «Μέθεξις» ανεβάζει, στην Έδεσσα, τη «Μαντάμ Σουσού» του Δημήτρη Ψαθά με τον εορτασμό των 120 χρόνων από τη γέννηση του συγγραφέα σε σκηνοθεσία της Δέσποινας Οτουντζίδου για φιλανθρωπικό σκοπό (φωτ.: Αρχείο Θεατρικής Ομάδας Μέθεξις)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η «Μαντάμ Σουσού» βρίσκεται στην Έδεσσα και τα… σπάει για καλό σκοπό

5/12/2025 - 6:40μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο Φεριντούν Σινιρλίογλου (φωτ. αρχείου: EPA / Maxim Shemetov)

Αιχμάλωτοι του Σινιρλίογλου

28 λεπτά πριν
(Φωτ.: pontosnews.gr)

Λάρισα: Με νταούλι, λύρα και πισία, αλώθηκε η πλατεία Φιλιππούπολης στο πλαίσιο του 19ου Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

55 λεπτά πριν
(Φωτ.: admie.gr)

Προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για τη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας

1 ώρα πριν
Στιγμιότυπο από την παρουσίαση (φωτ.: Τάνια Λαζαρίδου)

«Ρίζα μ’ και στερέα μ’»: Ένα βαθιά συγκινητικό ταξίδι, μια προσωπική αναζήτηση στον Πόντο

2 ώρες πριν
(Φωτ.: pixabay)

Όταν η Μαρινέλλα είπε «όχι»: Η περιπέτεια του τραγουδιού «Πες πως μ’ αντάμωσες» που έγινε τεράστια επιτυχία

2 ώρες πριν
Η φωτογραφία αυτή είναι η τελευταία του Φώτη Κόντογλου, τον Μάιο του 1965 (πηγή: Facebook / Fotis Kontoglou Original - Φώτη Κόντογλου Αρχείο)

Φώτης Κόντογλου, ο εμβληματικός ζωγράφος που αδικήθηκε από το ελληνικό κράτος

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign