pontosnews.gr
Κυριακή, 6/07/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Αιμίλιος Βεάκης: Οι ρόλοι, η καριέρα και η περιπετειώδης ζωή ενός τεράστιου ηθοποιού

Στο ταλέντο του, που έσβησε μαζί με τον ίδιο σαν σήμερα το 1951, υποκλίθηκε και ο σερ Λόρενς Ολίβιε. Γράφει ο Σπύρος Δευτεραίος

29/06/2024 - 6:34μμ
Ο Αιμίλιος Βεάκης ως Βασιλιάς Ληρ (φωτ.: Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο - Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης)

Ο Αιμίλιος Βεάκης ως Βασιλιάς Ληρ (φωτ.: Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο - Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Ο Άγγελος Τερζάκης τον είχε χαρακτηρίσει «σπάνια και προικισμένη ιδιοφυΐα, με όλα τα εφόδια περιεχομένου και μορφής», ενώ η Κατίνα Παξινού τον θεωρούσε «τον μεγαλύτερο Έλληνα ηθοποιό ανάμεσα σε άντρες και γυναίκες». Μάλιστα, σε μια εποχή που ο γραπτός (και ο προφορικός) λόγος δεν ήταν στη σημερινή γηπεδική του υπερβολή, τον είχαν αποκαλέσει «Βεάκαρο».

Δυστυχώς το θέατρο είναι η τέχνη του εφήμερου, και έτσι ελάχιστα ντοκουμέντα έχουν μείνει για να μάθουν οι νεότερες γενιές την αξία του Αιμίλιου Βεάκη. Ενός ηθοποιού στο μεγαλείο του οποίου υποκλίθηκε και ο σερ Λόρενς Ολίβιε.

Μπορεί να ήταν από πολύ καλή οικογένεια με καλλιτεχνικές ρίζες –ο παππούς του ήταν εκτός από λόγιος και νομομαθής επιστήμων, ποιητής και θεατρικός συγγραφέας, ενώ η μητέρα του Αιμιλία ήταν βαρόνη στην Τεργέστη και μια από τις πιο φωτισμένες γυναίκες της εποχής της–, αλλά η ζωή δεν του έδειξε το καλό της πρόσωπο.

Η μητέρα του πέθανε το 1885, σαράντα μόλις μέρες από τη γέννησή του και έτσι πήρε το όνομά της. Σε ηλικία 3 ετών έχασε και τον πατέρα του και έτσι ανατράφηκε στον Πειραιά από τους θείους του που τον προόριζαν για διάδοχό τους στο ξυλεμπόριο.

Το 1929, με τη Μαρίκα Κοτοπούλη (φωτ.: Facebook / Θέατρα που έκλεισαν)

Το θέατρο και ο πόλεμος

Παρακούοντας αυτά που ήθελαν οι συγγενείς του, στα 16 του χρόνια πέτυχε στις εξετάσεις της Δραματικής του Βασιλικού Θεάτρου, αλλά σύντομα η σχολή έκλεισε. Συνέχισε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, όμως το 1901 διέκοψε τις σπουδές του και βγήκε στο σανίδι.

Σε ηλικία 17 ετών έκανε θεατρικό ντεμπούτο σε παράσταση στον Βόλο, ενώ τα επόμενα χρόνια συνέχισε με περιοδείες, μέχρι την επιστράτευσή του στους Βαλκανικούς (1912-1913) – κατά τη διάρκεια του πολέμου προήχθη σε λοχία λόγω «ανδραγαθίας».

Με την επιστροφή του, το 1914 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και ξεκίνησε να συνεργάζεται με τη Μαρίκα Κοτοπούλη, αργότερα με την Κυβέλη και με άλλους εκλεκτούς θιάσους, με εξαιρετικές αποδόσεις σε όλα τα είδη του θεάτρου.

Αλλά την οριστική καθιέρωση ως ο «πρώτος τραγωδός» της εποχής του την απέκτησε το 1919 στον Οιδίποδα Τύραννο που παρουσίασε η Εταιρεία Ελληνικού Θεάτρου.

Ως Βασιλιάς Ληρ (φωτ.: Facebook / Θέατρα που έκλεισαν)

Η χρυσή του δεκαετία ήταν από το 1932 έως το 1942, με ρόλους σε σχεδόν από όλα τα είδη του θεάτρου, ενώ το 1939 που υποδύθηκε τον Βασιλιά Ληρ τον εξύμνησε ο Λόρενς Ολίβιε. Για τη συγκεκριμένη ερμηνεία έγραψε ο Μάριος Πλωρίτης:  «Όσοι δεν είχαν την τύχη να δουν τον Βεάκη στη σκηνή, ρωτάνε εμάς τους τυχερούς, γιατί λέμε πως ο Βεάκης ήταν τόσο μεγάλος. Πώς να τους εξηγήσεις όμως; Πώς να περιγράψεις με λόγια τους καταρράχτες του Νιαγάρα ή την έκρηξη του ηφαίστειου της Σαντορίνης;».

Με τους μαθητές του στη Σχολή του Ωδείου Αθηνών (φωτ.: Facebook / Θέατρα που έκλεισαν)

Κατά τη διάρκεια της Κατοχής, αλλά και μετά τα Δεκεμβριανά οργανώθηκε στο ΕΑΜ, με αποτέλεσμα να ακολουθήσουν διώξεις που τον ταλαιπώρησαν και του στοίχισαν. Αυτά θα τα δούμε πιο κάτω, γιατί τώρα έχουμε ραντεβού με το σινεμά και την ιστορία…

Η φωνή της καρδιάς

Είναι η ταινία με την οποία στην ουσία ξεκίνησε ο ελληνικός κινηματογράφος. Και μπορεί η Φωνή της καρδιάς να είναι ένας μύθος, όμως γυρίστηκε κάτω από αντίξοες συνθήκες και χρειάστηκαν δύο χρόνια για να γίνει.

Ο Βεάκης, αν και με προβλήματα υγείας, επιθυμούσε διακαώς να παίξει. Ο Φιλοποίμην Φίνος δεν μπόρεσε να του αρνηθεί, αλλά η φωνή του είναι ντουμπλαρισμένη από τον Τζαβάλα Καρούσο. Μόνο σε μια σκηνή με τη Νίτσα Τσαγανέα και την Καίτη Πάνου ακούγεται να λέει μία λέξη: «Εγώ».

Η δεύτερη και τελευταία του εμφάνιση σε ταινία της Φίνος Φιλμ ήταν το 1946, στα Πρόσωπα λησμονημένα, ένα σπουδαίο και πολύ μπροστά για την εποχή του φιλμ, που όμως έπεσε θύμα των Δεκεμβριανών και της τόλμης του.

Το 1950, έναν χρόνο πριν πεθάνει, ο Βεάκης πρωταγωνίστησε και στην ταινία Αρραβωνιάσματα της Νόβακ Φιλμ, αλλά και στους Απάχηδες των Αθηνών.

Σκηνή από τους Απάχηδες των Αθηνών (φωτ.: Facebook / Παλιός κλασικός ελληνικός κινηματογράφος)

Το 1951 συζητούσε να παίξει στην Αγνή του λιμανιού, μόνο που τον πρόλαβε ο θάνατος.

Οι αγώνες και το δραματικό φινάλε

Ξαναγυρνάμε στην περίοδο της Κατοχής. Ο Βεάκης εξοστρακίστηκε από το Εθνικό Θέατρο. Συνεργάζεται με ιδιωτικούς θιάσους. Το 1944, όπως συνέβη και με άλλους ΕΑΜίτες ηθοποιούς, συνελήφθησαν τα παιδιά του, Γιάννης και Μαίρη.

Με εντολή του πρωθυπουργού Ιωάννη Ράλλη, οι Γιάννης Βεάκης, Γιώργος Γληνός και Πέλλος Κατσέλης κλείστηκαν στα γερμανικά κρατητήρια της οδού Ελπίδος. Με αίτημα πολλών γνωστών καλλιτεχνών (μεταξύ τους και η Μαρίκα Κοτοπούλη) και οι τρεις αποφυλακίστηκαν στα τέλη του Μάη.

Μετά την απελευθέρωση, ο Βεάκης και τα παιδιά του συμμετείχαν στον ΕΑΜικό θίασο «Ελεύθεροι Καλλιτέχνες», στον οποίο, όπως και σε άλλους –και πριν από τον Δεκέμβρη του 1944– επιτέθηκαν Χίτες. Ο Βεάκης τραυματίστηκε.

Κατά την ανάκριση δήλωσε: «Ως δημοκράτης και ανθρωπιστής δεν μπορούσα να λείψω από την Αντίσταση στον κατακτητή».

(Φωτ.: finosfillm.com )

Μετά τον Δεκέμβριο του 1944, με πολλούς ΕΑΜίτες καλλιτέχνες το ζεύγος Βεάκη, τα παιδιά του Γιάννης και Μαίρη και η 8χρονη κόρη της Μαριάννα (ο δεύτερος γιος, ο Δημήτρης, είχε επιστρατευτεί στην Εθνοφυλακή), ακολούθησαν την υποχώρηση του ΕΛΑΣ και έδιναν δωρεάν παραστάσεις στις περιοχές της ελεύθερης ακόμη Ελλάδας. Λόγω του δολοφονικού οργίου και στην ύπαιθρο, η οικογένεια επέστρεψε στην Αθήνα.

Ακολούθησαν χρόνια δύσκολα. Η Μαίρη εξόριστη από το 1947. Ο Γιάννης στον Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδας και μετά στην πολιτική προσφυγιά. Και ο πατέρας «έφυγε» χωρίς να τον ξαναδεί. Για την επιβίωση της οικογένειας έπαιξε σε δυο-τρεις παραστάσεις. Το 1947, πικραμένος, αποσύρθηκε με μια σύνταξη πείνας.

Τον Μάιο του 1951 ερμήνευσε ραδιοφωνικά την τελευταία σκηνή του Οιδίποδα Τυράννου» και το Κύκνειον Άσμα του Τσέχοφ.

Παράλληλα, το Εθνικό Θέατρο ως «ελεημοσύνη» τον κάλεσε να παίξει δυο μικρούς ρόλους – ο ένας ήταν σχεδόν βουβός. Όμως, ακόμη και βουβός ο Βεάκης «έκλεψε» την παράσταση. Συντάραξε το κοινό, αποδεικνύοντας για έσχατη φορά, πόσο σπουδαίος ήταν.

Στον τελευταίο του ρόλο (φωτ.: Facebook / Θέατρα που έκλεισαν)

Ο Αιμίλιος Βεάκης πέθανε από εγκεφαλικό επεισόδιο σε ηλικία 67 ετών. Την περίοδο εκείνη ετοιμαζόταν να παίξει τον Τειρεσία στον Οιδίποδα, σε μια παράσταση που θα ήταν αφιερωμένη σε εκείνον στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, όμως δεν πρόλαβε.

Τουλάχιστον το θεατρικό και πολιτικό κατεστημένο της εποχής το… έσωσε τελευταία στιγμή.

Σπύρος Δευτεραίος

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ο Άγιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης (τοιχογραφία του Μανουήλ Πανσέληνου από τον Ιερό Ναό Πρωτάτου Καρυών [1290]. Πηγή: commons.wikimedia.org). Στο φόντο άποψη της Μονής Μεγίστης Λαύρας (φωτ.: Mätes II / commons.wikimedia.org)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Στις 5 Ιουλίου η Εκκλησία τιμά τη μνήμη του Αγίου Αθανασίου του Αθωνίτη, από την Τραπεζούντα

5/07/2025 - 12:35μμ
(Φωτ.: EPA / Bernd Weissbro)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

21 χρόνια από το έπος της Εθνικής Ελλάδας στην Πορτογαλία

4/07/2025 - 11:15πμ
Ο Κωστής Μοσκώφ το 1992, στην εκπομπή της Λιάνας Κανέλλη «Λόγω Τιμής» (φωτ.: Αρχείο ΕΡΤ)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Κωστής Μοσκώφ: Ο διανοητής και ποιητής που γύρισε την πλάτη στην κοινωνική θέση της οικογένειάς του

29/06/2025 - 4:49μμ
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

29 Ιουνίου η Εκκλησία τιμά τη μνήμη των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου

29/06/2025 - 8:41πμ
(Φβτ.:karagianniskaratzopoulos.com)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Λάμπρος Κωνσταντάρας: Ο Κωστάν Νταράς που έγινε ο Λαμπρούκος της καρδιάς μας

28/06/2025 - 11:46πμ
Επιστολικό δελτάριο. Από την απελευθέρωση της Καβάλας. Ο ποιητής Ματσούκας εκφωνεί λόγο στο ενθουσιασμένο πλήθος (πηγή: balkanwars.gr)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Πώς η Καβάλα απελευθερώθηκε από τους Βούλγαρους χωρίς μάχη

26/06/2025 - 10:59πμ
(Φωτ.: neoskosmos.com. Εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Χρήστος Μπαλτζίδης: Σαν σήμερα έφυγε από τη ζωή o Πόντιος μουσικός που σύστησε στους Αυστραλούς το ούτι

24/06/2025 - 3:26μμ
Η Βασιλική Χορόζ από το Φούλατζικ με την κόρη της, πάνω στο πλοίο της προσφυγιάς (πηγή: Αρχείο Γιώργου Ευστρατιάδη / εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

23 Ιουνίου 1920, Φούλατζικ Νικομήδειας: Ο Κεμάλ δίνει εντολή στους τσέτες να σκοτώσουν και να κάψουν

23/06/2025 - 9:40πμ
Σκηνές και παραπήγματα στον προσφυγικό συνοικισμό της Κοκκινιάς, περ. 1923. Η φωτογραφία είναι των Τσολάκ και Χμαϊάκ Διλδιλιάν (πηγή: The Dildilian Family Archive)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Η προσφυγική Κοκκινιά, η μετέπειτα Νίκαια: Η πόλη των διωγμένων και λαβωμένων της Ιωνίας

18/06/2025 - 10:05πμ
Μέλη των μονάδων Kuva-yı Milliye στο Αϊδίνι, περίπου το 1919. Ήταν παραστρατιωτικές ομάδες εθελοντών που οργανώθηκαν για να αντισταθούν, μεταξύ άλλων, στον Ελληνικό Στρατό που αποβιβάστηκε στη Σμύρνη (πηγή: gurkantuna.com)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

17 Ιουνίου 1919: Ο Ελληνικός Στρατός παραδίδει το Αϊδίνι στη μανία των τσετών – Η σφαγή κράτησε δύο μέρες

17/06/2025 - 9:50πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο δισεκατομμυριούχος Ίλον Μασκ (φωτ.: EPA/Allison Robbert)

Ο Μασκ ανακοίνωσε τη δημιουργία κόμματος με την ονομασία America Party

8 ώρες πριν
(Πηγή φωτ.: facebook.com/nea.trapezounta.eleusina)

Σύλλογος Ποντίων Ελευσίνας «Νέα Τραπεζούντα»: Να προσφέρετε ο κάθε ένας από το μετερίζι του στην Ποντιακή Παράδοση

9 ώρες πριν
(Πηγή φωτ.: facebook.com/syllogos.rizochoriou)

Οι Πόντιοι του Ριζοχωρίου αποχαιρετούν τον πρώην πρόεδρο του συλλόγου τους Παύλο Παρασκευά

9 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Αντώνης Νικολόπουλος)

«Δρόμεια 2025»: Το έκανε ξανά στο τελευταίο του άλμα ο Τεντόγλου

10 ώρες πριν
(Φωτ.: αρχείο EUROKINISSI)

Πυροσβεστική: 50 αγροτοδασικές πυρκαγιές το τελευταίο εικοσιτετράωρο

10 ώρες πριν
Εκτοπισμένοι Παλαιστίνιοι προσπερνούν κατεστραμμένα κτήρια στη Γάζα (φωτ.: . EPA/Mohammed Saber)

Πρόταση για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα: Πιο κοντά σε νέο γύρο συνομιλιών Ισραήλ-Χαμάς

11 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign