pontosnews.gr
Παρασκευή, 24/10/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Οι χοτλάχ’ που έσπερναν τον τρόμο στη Χαλδία

Του Π. Β. Υψηλάντη – Αναδημοσίευση από τα «Χρονικά του Πόντου»

14/03/2024 - 7:30μμ
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Αλήθεια, στον Πόντο πίστευαν στην ύπαρξη βρικολάκων; «Μα πώς είναι δυνατόν;» θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς. Κι όμως επειδή ακριβώς πρόκειται για χαρακτήρες-γεννήματα της λαϊκής φαντασίας, υπάρχουν σχετικές ιστορίες από σχεδόν όλες τις περιοχές του Πόντου.

Στην Αργυρούπολη της Χαλδίας οι Πόντιοι πίστευαν ότι βρικόλακες, δηλαδή χοτλάχ’, γίνονταν οι νεκροί των Τούρκων!

Μεταμορφώνονταν, κατά τη διάρκεια της νύχτας, σε μικρόσωμους σκύλους, που έβγαιναν από τον τάφο τους και περιφέρονταν στα χωριά ως το πρωί. Κανείς δεν ήθελε να βρεθεί αντιμέτωπος με κάποιον και για αυτό εάν γνώριζαν πως πέθανε κάποιος Τούρκος απέφευγαν να περνούν έξω από τα νεκροταφεία.

Το εξώφυλλο του τρίτου τεύχους του περιοδικού «Χρονικά του Πόντου»

Μια ιδέα για το τι πίστευαν οι κάτοικοι στην περιοχή της Χαλδίας για αυτά τα τρομακτικά «πλάσματα» παίρνουμε από το άρθρο του έγραψε ο Π. Β. Υψηλάντης στο τρίτο τεύχος του περιοδικού Χρονικά του Πόντου, το 1943.

Οι χοτλάχ’

Τα παλαιά τα χρόνα ολίγ’ έξεραν γράμματα κ’ οι περισσοί εθάρναν ο κόσμον αράπ’ς, μάισας, δαβόλτς και χοτλάχ’ς έτον γομάτον.

Εκείν’ τα καιρούς έλεγαν κ’ επίστευαν ατο, οι Τούρκ’ ντο χοτλαεύ’νε, τεμάκ εβγαίν’νε ασ’ σα ταφία τουν την νύχταν και λάσκουνταν αδά κι ακεί ους να κουΐζ’ νε οι πετεινοί.

Επίστευαν όντας ένας Τούρκος επεθάν’νεν κ’ είχεν λογαριασμούς με τ’ έναν ζωντανόν, έβγαινεν ασ’ σο ταφίν ατ’ κ’ επήγνεν εντούνεν σην πόρταν ατ’ κ’ ετσάιζεν κ’ εκούιζεν «χακουμί ιστέρουμ – θέλω το δίκαιο μ’».

Έλεγαν κ’ επίστευαν εντ’ επαίρναν πολλά μοιασίδας∙ εγίνουταν σκυλία, κάτας, κορίτα αράπ’ κ’ ήνταν εθέλναν.

Ασ’ σο μεσανύχτ’ κ’ υστερνά ασ’ σα μεζαρλούκια κεσ’ κανείς ‘κ’ εθέλνει θ’ επέρανεν απ’ εκέσ’ , θα έλεγεν απέσ’ σον νουν ατ’ «το πάτερ ημών» και «το πιστεύω εις ένα Θεόν» να μη τυχαίν’ ατον και τσαρπίνεύ’ ατον χοτλάχ’ς.

Έλεγαν: τον χοτλάχ’ μολύβ’ ‘κι κρούει ατον.

Μόνον ασημένεν μαχαίρ’ χωρίς τρυπίν σο λάβ’ν αθες εδούλευεν σον χοτλάχ’ απάν’: Αλλ’ έλεγαν ατο παχαΐρ’ ‘κ’ εποίνεν, γιατί αμον ντο έλεπεν το ζορ’ ο χοτλάχ’ς εγίνουτον έναν κουβάρ’ ράμμαν κ’ εκύλιγουτον σο κατέφορον.

Έλεγαν έναν καιρόν σο λειβάδ’ ση Μαγξανού το μαντρίν απέσ’ έναν πουρνόν ηύραν τον γειτονάν ατουν τον Χουρσήτ, είνος μηνού αποθαμένον, σύξυλον. Ταπούτ’ απλωμένον: Έρθεν σην γειτονίαν, όλεν την νύχταν εντούνεν κ’ ετσαράφιζεν τα πόρτας κ’ εψαλάφανεν το δίκαιον ατ.

Ενέσπαλεν να διαβαίν’ πλαν σον καιρόν ατ’, εκούιξεν ο πετεινόν, εγέντον ξαν ταπούτ’ κ’ επέμνεν σο μαντρίν απέσ’.

Τον πουρνόν εδέκαν χαπάρ’ κ’ έρθαν κρυφά, κρυφά επέραν ατον κ’ επήγαν έθεψαν ατον σα μεζαρλούχα τη Μισαλάς.

Έρθεν κ’ η γειτόντσα τουν η Πεμπέ, η καρή ατ’ κ’ επαρακάλεσεν την γραίαν την Μαγξανάβαν να μαθίζ’ ατεν, ντ’ εφταγ’ νε και κι χοτλαεύ’νε! Ατότε εκείνε είπεν ατην· εμείς, κόνση σταυρώνομε τα ταφία μουν.

Επήγεν η κοχράκα εκείνε πα κρυφά εσταύρωσεν το ταφίν τη Χουρσήτ, κι’ ασ’ εκείνο τον καιρόν άλλο ‘κ‘ εξέβεν. Ύστερα ασ’ σο στόμαν σο στόμαν εμαθέφτεν και πολλοί Τούρκ’ εσταύρωναν με το μακέλ’ και με τ’ ιφτάρ το ταφίν, κι’ άλλο ‘κ‘ εχορτλάευαν.

Ο Μολυβάς ο Χ” Λάζαρον τασ-παρτσασίν έτον· σα τουφέκια και σα μαχαίρα απέσ’ ετράνυνεν· φόβος ντο έτον ‘κ‘ έξερεν άμαν ασ’ σοι χοτλάχ’ς πολλά, γάγιατεν πολλά εφογούτον.

Έναν ημέραν εγύριζεν ασ’ σο Κελκέτ’ ολίγον αργά.

Σην Σόρδαν απάν’ το γιατσίν ελάλεσεν απ’ εκεί είχεν εινός ωρού στράταν να έρται σ’ οσπίτ’ ν ατ’ ση κανί’ τ’ Αεθοδώρ’ την μαχαλάν.

Εθέλνεν κ‘ εθέλνεν θ’ επεράνεν ασ σα μεζαρλούκια τ’ ωραιωμάισσας. Είπαμε εφογούτον πολλά. Αμόν τ’ εσούμωσεν εντώκεν τ’ άλογον. Ση Σεΐχ’ το μεζάρ’ καικά είδεν έναν κοριτόπον, εχπαράεν, ασ’ σον φόβον ατ’ εκούιξεν ατο κούτι, κούτι, ατό τ’ αφωρισμένον, ελάγκεψεν σ’ αλογού τ’ οπίσ’, επίασεν σην τσούπεν ατ’ κ’ είπεν ατον μ’ ανθρωπί’ λαλίαν: «Κουτί κουτί τέμε τισλαριμέ πακ» –Κούτι κούτι μη λες με, τα δόντα μ’ τερέν».

Απ’ εκεί εκαμτσιλάεψεν τ’ άλογον και πώς έρθεν ερρούξεν ση γοναγού ατ’ το καπουλούχ’ ένας θεός εξέρ’.

Εκ’ σαν τ’ αλογού τα ποδέας ένοιξαν ατον, κ’ εκείνος ελιγώθεν κ’ ερρούξεν.

Όνταν επελιγώθεν, είπεν την καρήν ατ’ την Χ” Ευδοξίαν: Νε μωρή, την τσουπέ μ’ τίναξον και κρέμασον ατο εξ’, αφωρισμένον ατό πα ετοκουνεύτεν.

Λεξιλόγιο: χοτλάχ’ς= λ.τ. βρυκόλακας, χοτλαεύω=λ.τ. βρυκολακιάζω, τεμάκ=λ.τ. δηλαδή, λάσκουνταν=γυρνούν, σεργιανούν, κουΐζω=φωνάζω, ετσάιζεν=φώναζε, κορίτα=κατσικάκια, μεζαρλούκια=τούρκικα νεκροταφεία, ταπούτ’=το σανίδι όπου απλώνουν τους Τούρκους νεκρούς και τους λούζουν και μεταφορικά, ο νεκρός κοκαλιασμένος, ετσαράφιζεν= έξυνε με τα νύχια, εψαλάφανεν=ζητούσε, ενέσπαλεν=ξέχασε, δαβαίνω πλαν’= φεύγω, κόνση=λ.τ. γειτόνισσα, κοχράκα=παρατσούκλι πειραχτικό, μακέλ’=σκαπάνη, ιφτάρ’=φτιάρι, τασ–παρτσασίν=κομμάτι από πέτρα (μ. ψυχωμένος και αντρειωμένος), γάγιατεν=λ.τ. υπερθετ. βαθμός του πολύ, Σόρδα=τοπωνύμιο, γιατσίν=λ.τ. η εσπερινή προσευχή του χότζα, εντώκεν=χτύπησε, κοριτόπον=κατσικάκι, εχπαράεν=τρόμαξε, κούτι-κούτι=επίκληση στα ζώα, ελάγκεψεν=πήδηξε, τσουπέν=λ.τ. μανδύας, εκαμτσιλάεψεν=μαστίγωσε, ση γοναγού ατ’ το καπουλούχ’= στην πόρτα του σπιτιού του, ποδέας=πατημασιές, ελιγώθεν κ’ ερρούξεν=λιγοθύμησε κι έπεσε, ετοκουνεύτεν=προσβάλθηκε από τον βρυκόλακα.

•Πηγή: Χρονικά του Πόντου, Έτος Α’, τεύχος 3 (Νοέμβριο 1943), σ. 68-69, εκδ. Σύλλογος Ποντίων «Αργοναύται-Κομνηνοί».
•Σημ.: Έχει διατηρηθεί η ορθογραφία του πρωτότυπου.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ.: gilgit2 / flickr.com / commons.wikimedia.org)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ποντιακή παράδοση: Στις 9 Οκτωβρίου «ξεραίνεται ο κούκον ’ς σο κλαδίν»

9/10/2025 - 8:32πμ
Ο Λάζος Τερζάς ως Βασίλειος Διγενής Ακρίτας σε παράσταση στο Θέατρο Βράχων, 6 Ιουλίου 1996 (φωτ.: Δήμος Βύρωνα)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Στον Πόντο, στις εσχατιές της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, «γεννήθηκε» ο Βασίλειος Διγενής Ακρίτας

7/10/2025 - 10:59μμ
(Φωτ.: pixabay.com/Macyvi)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ο Τρυγομηνάς χιονίζ’ και κρύον νερόν ποτίζ’ – Ο Οκτώβριος στην ποντιακή λαογραφία

1/10/2025 - 8:35πμ
(Πηγή: mus.gen.tr)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Εντίλ εκούζ: Με νταούλια και… πονηριές οι αγώνες των βοδιών στον Πόντο

12/09/2025 - 8:47μμ
(Φωτ. αρχείου)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το φθινόπωρο με τα… λόγια της ποντιακής διαλέκτου

6/09/2025 - 5:27μμ
Σταυρίτες, ο μήνας της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού - Cover Image
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Σταυρίτες, ο μήνας της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού

1/09/2025 - 8:38πμ
Στο παρχάρι, αποχαιρετισμός των παραθεριστών από την Τραπεζούντα (φωτ.: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών / δωρήτρια: Αθηνά Μακρίδου-Καλλιγά)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

31η Αυγούστου, η κλειδοχρονιά της ποντιακής παράδοσης

31/08/2025 - 8:36πμ
(Φωτ.: Richard Bartz / commons.wikimedia.org)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Λαϊκή ιατρική στον Πόντο: Οι χίλιες και δύο χρήσεις των προϊόντων της μέλισσας – Από το μέλι μέχρι το κερί

30/08/2025 - 8:00μμ
Ακουαρέλα του Χρήστου Γ. Δημάρχου με θέμα τη γαμήλια πομπή
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ποντιακά έθιμα και τραγούδια του γάμου

24/08/2025 - 11:05πμ
Στις καλαμένιες καλαθούνες οι σοδειές (φωτ.: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Οι Αύγουστοι των Ποντίων είχαν λεφτοκάρυα, καπνά και κοκκύμελα

10/08/2025 - 3:48μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Μία από τις ελάχιστες φωτογραφίες του Αλεξάντρου Μουντεάνου (πηγή: zdg.md)

Η Μολδαβία έχει φιλοευρωπαϊκή κυβέρνηση με πρωθυπουργό τον Αλεξάντρου Μουντεάνου

14 λεπτά πριν
Στιγμιότυπο από τη Βαρβάκειο, την κεντρική κρεαταγορά της Αθήνας (φωτ.: EUROKINISSI / Αναστάσης Ναρεκιάν)

Έρευνα: Οι ουρολοιμώξεις συνδέονται με την κατανάλωση κρέατος – Τι συστήνουν οι ειδικοί

37 λεπτά πριν
Ο Λευτέρης Πετρούνιας στον τελικό του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος της Ινδονησίας, 24 Οκτωβρίου 2025 (φωτ.: EPA / Mast Irham)

Παγκόσμιο Πρωτάθλημα ενόργανης γυμναστικής: Πέμπτος ο Πετρούνιας στον τελικό των κρίκων

1 ώρα πριν
Καθαρισμός και απολύμανση στο μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη (φωτ.: EUROKINISSI / Γιάννης Παναγόπουλος)

Σκληραίνει η κόντρα για τον Άγνωστο Στρατιώτη: Στα δικαστήρια ο Δούκας

1 ώρα πριν
Ο Ευριβιάδης Μπαϊραμίδης (φωτ.: politikalesvos.gr)

Ευριβιάδης Μπαϊραμίδης: Ένας Πόντιος γιατρός παράδειγμα πίστης και ανθρωπιάς

2 ώρες πριν
Oδοφράγματα γύρω από την έδρα του CHP στην Κωνσταντινούπολη (φωτ.: EPA / Tolga Bozoglu)

Τουρκία: Η Δικαιοσύνη απάλλαξε το CHP, αλλά διώκει εκ νέου τον Ιμάμογλου

2 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign