pontosnews.gr
Πέμπτη, 15/05/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Οι χοτλάχ’ που έσπερναν τον τρόμο στη Χαλδία

Του Π. Β. Υψηλάντη – Αναδημοσίευση από τα «Χρονικά του Πόντου»

14/03/2024 - 7:30μμ
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Αλήθεια, στον Πόντο πίστευαν στην ύπαρξη βρικολάκων; «Μα πώς είναι δυνατόν;» θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς. Κι όμως επειδή ακριβώς πρόκειται για χαρακτήρες-γεννήματα της λαϊκής φαντασίας, υπάρχουν σχετικές ιστορίες από σχεδόν όλες τις περιοχές του Πόντου.

Στην Αργυρούπολη της Χαλδίας οι Πόντιοι πίστευαν ότι βρικόλακες, δηλαδή χοτλάχ’, γίνονταν οι νεκροί των Τούρκων!

Μεταμορφώνονταν, κατά τη διάρκεια της νύχτας, σε μικρόσωμους σκύλους, που έβγαιναν από τον τάφο τους και περιφέρονταν στα χωριά ως το πρωί. Κανείς δεν ήθελε να βρεθεί αντιμέτωπος με κάποιον και για αυτό εάν γνώριζαν πως πέθανε κάποιος Τούρκος απέφευγαν να περνούν έξω από τα νεκροταφεία.

Το εξώφυλλο του τρίτου τεύχους του περιοδικού «Χρονικά του Πόντου»

Μια ιδέα για το τι πίστευαν οι κάτοικοι στην περιοχή της Χαλδίας για αυτά τα τρομακτικά «πλάσματα» παίρνουμε από το άρθρο του έγραψε ο Π. Β. Υψηλάντης στο τρίτο τεύχος του περιοδικού Χρονικά του Πόντου, το 1943.

Οι χοτλάχ’

Τα παλαιά τα χρόνα ολίγ’ έξεραν γράμματα κ’ οι περισσοί εθάρναν ο κόσμον αράπ’ς, μάισας, δαβόλτς και χοτλάχ’ς έτον γομάτον.

Εκείν’ τα καιρούς έλεγαν κ’ επίστευαν ατο, οι Τούρκ’ ντο χοτλαεύ’νε, τεμάκ εβγαίν’νε ασ’ σα ταφία τουν την νύχταν και λάσκουνταν αδά κι ακεί ους να κουΐζ’ νε οι πετεινοί.

Επίστευαν όντας ένας Τούρκος επεθάν’νεν κ’ είχεν λογαριασμούς με τ’ έναν ζωντανόν, έβγαινεν ασ’ σο ταφίν ατ’ κ’ επήγνεν εντούνεν σην πόρταν ατ’ κ’ ετσάιζεν κ’ εκούιζεν «χακουμί ιστέρουμ – θέλω το δίκαιο μ’».

Έλεγαν κ’ επίστευαν εντ’ επαίρναν πολλά μοιασίδας∙ εγίνουταν σκυλία, κάτας, κορίτα αράπ’ κ’ ήνταν εθέλναν.

Ασ’ σο μεσανύχτ’ κ’ υστερνά ασ’ σα μεζαρλούκια κεσ’ κανείς ‘κ’ εθέλνει θ’ επέρανεν απ’ εκέσ’ , θα έλεγεν απέσ’ σον νουν ατ’ «το πάτερ ημών» και «το πιστεύω εις ένα Θεόν» να μη τυχαίν’ ατον και τσαρπίνεύ’ ατον χοτλάχ’ς.

Έλεγαν: τον χοτλάχ’ μολύβ’ ‘κι κρούει ατον.

Μόνον ασημένεν μαχαίρ’ χωρίς τρυπίν σο λάβ’ν αθες εδούλευεν σον χοτλάχ’ απάν’: Αλλ’ έλεγαν ατο παχαΐρ’ ‘κ’ εποίνεν, γιατί αμον ντο έλεπεν το ζορ’ ο χοτλάχ’ς εγίνουτον έναν κουβάρ’ ράμμαν κ’ εκύλιγουτον σο κατέφορον.

Έλεγαν έναν καιρόν σο λειβάδ’ ση Μαγξανού το μαντρίν απέσ’ έναν πουρνόν ηύραν τον γειτονάν ατουν τον Χουρσήτ, είνος μηνού αποθαμένον, σύξυλον. Ταπούτ’ απλωμένον: Έρθεν σην γειτονίαν, όλεν την νύχταν εντούνεν κ’ ετσαράφιζεν τα πόρτας κ’ εψαλάφανεν το δίκαιον ατ.

Ενέσπαλεν να διαβαίν’ πλαν σον καιρόν ατ’, εκούιξεν ο πετεινόν, εγέντον ξαν ταπούτ’ κ’ επέμνεν σο μαντρίν απέσ’.

Τον πουρνόν εδέκαν χαπάρ’ κ’ έρθαν κρυφά, κρυφά επέραν ατον κ’ επήγαν έθεψαν ατον σα μεζαρλούχα τη Μισαλάς.

Έρθεν κ’ η γειτόντσα τουν η Πεμπέ, η καρή ατ’ κ’ επαρακάλεσεν την γραίαν την Μαγξανάβαν να μαθίζ’ ατεν, ντ’ εφταγ’ νε και κι χοτλαεύ’νε! Ατότε εκείνε είπεν ατην· εμείς, κόνση σταυρώνομε τα ταφία μουν.

Επήγεν η κοχράκα εκείνε πα κρυφά εσταύρωσεν το ταφίν τη Χουρσήτ, κι’ ασ’ εκείνο τον καιρόν άλλο ‘κ‘ εξέβεν. Ύστερα ασ’ σο στόμαν σο στόμαν εμαθέφτεν και πολλοί Τούρκ’ εσταύρωναν με το μακέλ’ και με τ’ ιφτάρ το ταφίν, κι’ άλλο ‘κ‘ εχορτλάευαν.

Ο Μολυβάς ο Χ” Λάζαρον τασ-παρτσασίν έτον· σα τουφέκια και σα μαχαίρα απέσ’ ετράνυνεν· φόβος ντο έτον ‘κ‘ έξερεν άμαν ασ’ σοι χοτλάχ’ς πολλά, γάγιατεν πολλά εφογούτον.

Έναν ημέραν εγύριζεν ασ’ σο Κελκέτ’ ολίγον αργά.

Σην Σόρδαν απάν’ το γιατσίν ελάλεσεν απ’ εκεί είχεν εινός ωρού στράταν να έρται σ’ οσπίτ’ ν ατ’ ση κανί’ τ’ Αεθοδώρ’ την μαχαλάν.

Εθέλνεν κ‘ εθέλνεν θ’ επεράνεν ασ σα μεζαρλούκια τ’ ωραιωμάισσας. Είπαμε εφογούτον πολλά. Αμόν τ’ εσούμωσεν εντώκεν τ’ άλογον. Ση Σεΐχ’ το μεζάρ’ καικά είδεν έναν κοριτόπον, εχπαράεν, ασ’ σον φόβον ατ’ εκούιξεν ατο κούτι, κούτι, ατό τ’ αφωρισμένον, ελάγκεψεν σ’ αλογού τ’ οπίσ’, επίασεν σην τσούπεν ατ’ κ’ είπεν ατον μ’ ανθρωπί’ λαλίαν: «Κουτί κουτί τέμε τισλαριμέ πακ» –Κούτι κούτι μη λες με, τα δόντα μ’ τερέν».

Απ’ εκεί εκαμτσιλάεψεν τ’ άλογον και πώς έρθεν ερρούξεν ση γοναγού ατ’ το καπουλούχ’ ένας θεός εξέρ’.

Εκ’ σαν τ’ αλογού τα ποδέας ένοιξαν ατον, κ’ εκείνος ελιγώθεν κ’ ερρούξεν.

Όνταν επελιγώθεν, είπεν την καρήν ατ’ την Χ” Ευδοξίαν: Νε μωρή, την τσουπέ μ’ τίναξον και κρέμασον ατο εξ’, αφωρισμένον ατό πα ετοκουνεύτεν.

Λεξιλόγιο: χοτλάχ’ς= λ.τ. βρυκόλακας, χοτλαεύω=λ.τ. βρυκολακιάζω, τεμάκ=λ.τ. δηλαδή, λάσκουνταν=γυρνούν, σεργιανούν, κουΐζω=φωνάζω, ετσάιζεν=φώναζε, κορίτα=κατσικάκια, μεζαρλούκια=τούρκικα νεκροταφεία, ταπούτ’=το σανίδι όπου απλώνουν τους Τούρκους νεκρούς και τους λούζουν και μεταφορικά, ο νεκρός κοκαλιασμένος, ετσαράφιζεν= έξυνε με τα νύχια, εψαλάφανεν=ζητούσε, ενέσπαλεν=ξέχασε, δαβαίνω πλαν’= φεύγω, κόνση=λ.τ. γειτόνισσα, κοχράκα=παρατσούκλι πειραχτικό, μακέλ’=σκαπάνη, ιφτάρ’=φτιάρι, τασ–παρτσασίν=κομμάτι από πέτρα (μ. ψυχωμένος και αντρειωμένος), γάγιατεν=λ.τ. υπερθετ. βαθμός του πολύ, Σόρδα=τοπωνύμιο, γιατσίν=λ.τ. η εσπερινή προσευχή του χότζα, εντώκεν=χτύπησε, κοριτόπον=κατσικάκι, εχπαράεν=τρόμαξε, κούτι-κούτι=επίκληση στα ζώα, ελάγκεψεν=πήδηξε, τσουπέν=λ.τ. μανδύας, εκαμτσιλάεψεν=μαστίγωσε, ση γοναγού ατ’ το καπουλούχ’= στην πόρτα του σπιτιού του, ποδέας=πατημασιές, ελιγώθεν κ’ ερρούξεν=λιγοθύμησε κι έπεσε, ετοκουνεύτεν=προσβάλθηκε από τον βρυκόλακα.

•Πηγή: Χρονικά του Πόντου, Έτος Α’, τεύχος 3 (Νοέμβριο 1943), σ. 68-69, εκδ. Σύλλογος Ποντίων «Αργοναύται-Κομνηνοί».
•Σημ.: Έχει διατηρηθεί η ορθογραφία του πρωτότυπου.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ.: pexels / Taryn Elliott. Εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κάποτε στον Πόντο: Η θεραπεία της βασκανίας – Προλήψεις και δεισιδαιμονίες

28/04/2025 - 10:10πμ
Κόκκινα πασχαλινά αυγά (φωτ.: EUROKINISSI / Τατιάνα Μπόλαρη)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κάποτε στον Πόντο: Το τυχερό παιχνίδι με τα πασχαλινά αυγά και τα τεχνάσματα σε Τούρκους και Αρμένηδες

21/04/2025 - 10:43πμ
Λαμπρή – Ποίημα του Φίλωνα Κτενίδη - Cover Image
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Λαμπρή – Ποίημα του Φίλωνα Κτενίδη

20/04/2025 - 7:29μμ
Η επτάκωμος Σάντα. Με το [1] πάνω δεξιά η ενορία Ισχανάντων. Σχέδιο του Κ. Σπυράντη, 1896, δημοσιεύθηκε με το άρθρο του Μ. Νυμφόπουλου στην «Ποντιακή Εστία» για το Πάσχα στη Σάντα
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ένα Πάσχα στη Σάντα: Από την… εκρηκτική Ανάσταση, στα ανίκητα αυγά και στους πυροβολισμούς στον Ιούδα

19/04/2025 - 9:55μμ
(Φωτ.: EUROKINISSI / Φανή Τρυψάνη)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Μεγάλη Πέμπτη: Μέρα για κόκκινα ωβά και ευχασμένα αγαθά στον Πόντο

17/04/2025 - 2:16μμ
Μία που άνθισαν, μία που χιόνισε! (φωτ.: Ευγενία Ρούσσου)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Η τρέλα του ανοιξιάτικου καιρού είχε τις δικές της ερμηνείες στη λαογραφία του Πόντου

8/04/2025 - 4:40πμ
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ο κουκαράς στο… TikTok: Απολαυστικό βίντεο με τον παπα-Θόδωρο Πασχαλίδη να εξηγεί το ποντιακό έθιμο

1/04/2025 - 11:42πμ
Άποψη των Κοτυώρων από το Μποζ Τεπέ, στις αρχές του 20ού αιώνα (φωτ.: ORDUCU)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κοτύωρα: Ο τόπος όπου πίστευαν πως ο Θεός έστελνε τις καταιγίδες και τους κεραυνούς ως τιμωρία για τους αμαρτωλούς

16/03/2025 - 9:00μμ
(Εικ.: Χ.Κ.)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Σαχταροδευτέρα σήμερα, αρχίζει τ’ αεθοδώρισμαν!

3/03/2025 - 3:49μμ
Ένας κουκαράς στην αποκριάτικη γιορτή του Δήμου Χαλανδρίου (φωτ.: Δήμος Χαλανδρίου)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ποντιακά έθιμα της Σαρακοστής: Ο κουκαράς, ή αλλιώς το φόβητρο

3/03/2025 - 9:08πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ.: EUROKINISSI / Γιάννης Παναγόπουλος)

Κακοκαιρία INES: Έκτακτη ανακοίνωση της Πολιτικής Προστασίας – Ποιες περιοχές θα πληγούν

5 λεπτά πριν
Φορτωμένα άλογα και μουλάρια σε πλατεία της Τραπεζούντας (φωτ.: wikipedia commons)

Μαρτυρία Αθηνάς Κωνσταντινίδου: Εσύ δεν ξέρεις πώς φύγαμε. Τα ρούχα απλωμένα στο σκοινί τ’ αφήσαμε. Τα ζώα φωνάζανε, τσιρίζανε

35 λεπτά πριν
Καρέ από το animation «Αγάπη» της Τζούλιας Σπυροπούλου (πηγή: juliasperopoulos.com)

«Αγάπη», ένα animation για τη Γενοκτονία των Ποντίων

1 ώρα πριν
(Φωτ.: pexels / Jessica Camargo)

ΕΟΦ: Ανάκληση παιδικού σαμπουάν γνωστής μάρκας

2 ώρες πριν
Ο Ερντογάν υποδέχεται τον Ζελένσκι στην Άγκυρα (φωτ.: Προεδρία της Δημοκρατίας της Τουρκίας)

Φιάσκο στην Κωνσταντινούπολη με τις διαπραγματεύσεις για τον πόλεμο στην Ουκρανία

2 ώρες πριν

Eurovision 2025: Ο Κώστας Αγέρης παίζει στη λύρα «Αστερομάτα» και στηρίζει Κλαυδία!

2 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign