pontosnews.gr
Πέμπτη, 6/11/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Τα μεταλλεία του Πόντου

5/02/2016 - 5:20μμ
Μεταλλουργοί της Χαλδίας (φωτ. αρχείου)

Μεταλλουργοί της Χαλδίας (φωτ. αρχείου)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Τα πρώτα χρόνια που ακολούθησαν την πτώση της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας και την οθωμανική κατάκτηση ήταν πολύ σκληρά για τους υπόδουλους χριστιανούς. Οι διώξεις και οι πιέσεις για εξισλαμισμό τούς οδήγησαν στην ορεινή ενδοχώρα του Πόντου, ώστε να μπορέσουν να διαφυλάξουν την εθνική τους ταυτότητα και τη θρησκεία τους.

Ένας από τους βασικότερους παράγοντες χάρη στους οποίους θεμελιώθηκε κι εξασφαλίστηκε η ελληνική παρουσία στην περιοχή της Χαλδίας, ήταν τα πλούσια κοιτάσματα αργύρου, χαλκού, θείου, στυπτηρίας, ορισμένα χρυσού, καθώς και η συνακόλουθη ώθηση που αυτά πρόσφεραν.

Όπως παραδίδεται, τα μεταλλευτικά κοιτάσματα του αργύρου έγιναν γνωστά το 1580 από μοναχούς που είχαν τη σκήτη τους στην Αργυρούπολη και τα υπέδειξαν σ’ έναν κάτοικο της γειτονικής Τζάγχης. Από τότε ξεκίνησε η απρόσκοπτη και κερδοφόρα εκμετάλλευση των κοιτασμάτων και στάθηκε η αφορμή να συρρεύσουν στην περιοχή της Αργυρούπολης Πόντιοι και από άλλες περιοχές του Πόντου, για να ξεφύγουν από την καταπίεση και τις δύσκολες συνθήκες ζωής.

Στα μεταλλεία δεν εργάζονταν Τούρκοι, αφενός γιατί περιφρονούσαν το επάγγελμα του μεταλλωρύχου ως ταπεινωτικό και κατάλληλο μόνο για τους υπόδουλους, αφετέρου γιατί οι συνθήκες εργασίας ήταν εξαιρετικά αντίξοες και ανθυγιεινές. Οι εργαζόμενοι σ’ αυτά, λόγω της σκληρής κι εξαντλητικής δουλειάς, είχαν ασθενική κράση και συχνά πέθαιναν νέοι. Αποκτούσαν συχνά κίτρινη όψη και γίνονταν φθισικοί. Δεν ήταν σπάνια και τα εργατικά ατυχήματα, όταν κατά την εκπυρσοκρότηση της πυρίτιδας κατέρρεαν ολόκληρα σπήλαια, όπως συνέβη στο επονομαζόμενο από τότε «Μεταλλείον των τεσσαράκοντα Παύλων».

Στο μεταλλείο αυτό καταπλακώθηκαν 800 εργάτες, 40 από τους οποίους είχαν το όνομα «Παύλος», απ’ όπου η χαρακτηριστική φράση «καθαείς τον Παύλον ατ’ κλαίει».

Παρ’ όλα αυτά, οι χριστιανοί υπήκοοι επιδίωκαν να εργαστούν στα μεταλλεία, για να απαλλαγούν εξ ολοκλήρου από τη φορολογία και για να αποφύγουν οι γιοι τους τη στράτευση στα τάγματα των γενίτσαρων.

Η διαστρωμάτωση του προσωπικού των μεταλλείων κατά άρχουσα σειρά ήταν η εξής:

  • Ο ματέν-εμίνης, ο οποίος ήταν ο επόπτης του μεταλλείου και ήταν πάντοτε Τούρκος.
  • Ο ουστάμπασης ή ματεντσή-πασής ουμουμή, ανώτατος διευθυντής των μεταλλείων, πάντοτε Έλληνας.
  • Οι ουσταμπασήδες ή εμπρολάται στο ιδίωμα της Χαλδίας, οι αρχιμεταλλουργοί των μεταλλείων.
  • Οι ματεντζήδες, απλοί εργάτες των μεταλλείων.
  • Οι τσαγουλτζήδες, που έσπαγαν τους μεταλλευτικούς όγκους.
  • Οι γαλτζήδες, οι οποίοι έπλεναν τη σκόνη που υπήρχε πάνω στους μεταλλευτικούς όγκους.
  • Οι παραστάται (ή φούρναροι), επιστάτες των μεταλλουργικών κλιβάνων. Ως παραστάτες διακρίθηκαν οι Ιμεραίοι και οι Σανταίοι.
  • Οι μπαλτατζήδες (αξινοφόροι), των οποίων ασχολία ήταν σε καιρό ειρήνης να κόβουν ξύλα για τους κλίβανους και να στερεώνουν τα μεταλλεία, ενώ σε καιρό πολέμου συνόδευαν το στρατό κόβοντας ξύλα για τις ανάγκες του, καταστρέφοντας δάση ή ανοίγοντας περάσματα.

Τα μεταλλεία σε όλη την επικράτεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας έφτασαν στην ακμή τους το 1722. Η οικονομική αυτή άνθηση που συντελέστηκε στην περιοχή της Χαλδίας είχε ως αποτέλεσμα τη γενικότερη πρόοδο και προάσπιση του ελληνισμού σ’ εκείνη την περιοχή. Οι μεταλλουργοί διέθεσαν γενναία ποσά για τις εκκλησιαστικές κι εκπαιδευτικές ανάγκες του Γένους, και χρηματοδοτούσαν αθρόα την κατασκευή εκκλησιών, μοναστηριών και σχολείων. Μάλιστα, στην Αργυρούπολη παραχωρήθηκε το δικαίωμα να κόψει το δικό της αργυρό νόμισμα το 1730.

Κορυφαία στιγμή της ανιδιοτελούς αυτής αγάπης για το έθνος και την πατρίδα είναι η γενναία δωρεά του αρχιμεταλλουργού Ιάκωβου Γρηγοράντη στον έρανο που διενεργήθηκε με εντολή του μητροπολίτη Χαλδίας Σίλβεστρου Β΄ Λαζαρίδη για τις ανάγκες της Φιλικής Εταιρείας.

Από τα 12.000 γρόσια που είχαν συγκεντρωθεί, τα περισσότερα ήταν δικά του.

Ωστόσο στις αρχές του 19ου αιώνα άρχισε να επέρχεται η παρακμή και ο οικονομικός μαρασμός για την περιοχή της Αργυρούπολης. Αυτό οφειλόταν στην εξάντληση των κοιτασμάτων, που είχε ως αποτέλεσμα να μεταναστεύουν πολλοί μεταλλωρύχοι σε άλλες περιοχές με μεταλλεύματα και να ιδρύουν αποικίες σε όλη τη Μικρά Ασία (Ακ Νταγ Ματέν, Κεσκίν Ματέν, Μπουγά Ματέν) αλλά και στην εισαγωγή μετάλλων από άλλες χώρες σε πιο συμφέρουσες τιμές. Ο πληθυσμός της Αργυρούπολης άρχισε να ελαττώνεται σταδιακά, με χρονική αφετηρία κυρίως τον ρωσοτουρκικό πόλεμο του 1828-29, και στη συνέχεια με τον ρωσοτουρκικό πόλεμο του 1878.

Αρχοντούλα Κωνσταντινίδου
Φιλόλογος

Βιβλιογραφία
• Γεώργιος Θ. Κανδηλάπτης-Κάνις,Οι Αρχιμεταλλουργοί του Πόντου και το εθνικόν έργον αυτών, εκδ. αφών Κυριακίδη.
• Φώτιος Δ. Κουτσουπιάς, Η πνευματική αναγέννηση του Ποντιακού Ελληνισμού, εκδ. Ηρόδοτος, 2002.
• Κ.Ν. Νικολαΐδης, Τα ευλογημένα μαντένια της Χαλδίας – Ακ Νταγ Μαντέν.
• Δημ. Οικονομίδης, «Αργυρόπολις», Αρχείον Πόντου, τόμ. Γ΄.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ο Μεταξάς στο Εθνικό Ίδρυμα Ραδιφωνίας για το διάγγελμα (πηγή: ioannismetaxas.gr)
ΙΣΤΟΡΙΑ

28η Οκτωβρίου 1940: Ο Μεταξάς παραλαμβάνει το τελεσίγραφο από τον Γκράτσι – Το διάγγελμα που ξεσήκωσε τον ελληνικό λαό

28/10/2025 - 1:57μμ
Από το εξώφυλλο της έκδοσης
ΙΣΤΟΡΙΑ

«Ημερολόγιον Επιχειρήσεων Γενικού Στρατηγείου»: Μια σπάνια συλλεκτική έκδοση για το Έπος του ’40

28/10/2025 - 11:10πμ
Αριστερά, η πρώτη καλλιτεχνική φωτογραφία της Σοφίας Βέμπο το 1933 και δεξιά ένα μεταγενέστερο πορτραίτο της (φωτ.: facebook/Σοφία Βέμπο, η τραγουδίστρια της Νίκης)
ΙΣΤΟΡΙΑ

ΥΜΑΘ: Όταν η «Τραγουδίστρια της Νίκης» Σοφία Βέμπο τραγούδησε για πρώτη φορά στη λεωφόρο… Νίκης

27/10/2025 - 8:35μμ
Διανομή του θαυματουργού νερού του Καματερού με το βυτίο (φωτ.: Αρχείο Τ.Α. Μανιατέα)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Το νερό του Καματερού, μια… τρελή ιστορία: Η ελπίδα για τον καρκίνο, οι εφημερίδες και ο κοινός απατεώνας

12/10/2025 - 8:01μμ
Πορτρέτο του μητροπολίτη Αιμιλιανού Λαζαρίδη από τους αδελφούς Μανάκια (πηγή: Βρετανική Βιβλιοθήκη / eap.bl.uk)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Οκτώβριος 1911: Ο μητροπολίτης Γρεβενών Αιμιλιανός Λαζαρίδης βρίσκει φρικτό θάνατο στα χέρια κομιτατζήδων

1/10/2025 - 8:15μμ
Από την Έξοδο των Ελλήνων της Ανατολικής Θράκης, τον Οκτώβριο του 1922. Περίπου 160.000 πρόσφυγες διέσχισαν τον Έβρο μεταφέροντας μέρος της κινητής περιουσίας τους (πηγή: Χρήστος Χατζηιωσήφ [επιμ.], «Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα. Ο Μεσοπόλεμος 1922-1940»)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Οκτώβριος 1922: Η Έξοδος από την Ανατολική Θράκη – Ο Κεμάλ συνομιλητής, οι Έλληνες πρόσφυγες

1/10/2025 - 11:22πμ
Πανιώνιοι Αγώνες του 1923. Δρόμος των 100 μέτρων: Καραμπάτης, Σταυρίδης, Περίδης (πηγή: panionioshistory.blogspot.com)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Πανιώνιοι Αγώνες: Από τη Σμύρνη, στο Καλλιμάρμαρο – Η συλλογική μνήμη στη σκιά της Μικρασιατικής Καταστροφής

28/09/2025 - 1:33μμ
1922. Παραπήγματα του απολυμαντηρίου στην ακτή της Αρετσούς. Στο ΙΑΠΕ παραχωρήθηκε από τον Ηρακλή Μαστρογιαννάκη (πηγή: ΙΑΠΕ / Συλλογή Μενέλαου Αλεξιάδη)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Από τον εφιάλτη της Μικρασιατικής Καταστροφής στα Απολυμαντήρια της Καλαμαριάς

20/09/2025 - 10:04πμ
Αναμνηστική φωτογραφία Ελλήνων στρατιωτών στο Μικρασιατικό Μέτωπο (πηγή: Γενικά Αρχεία του Κράτους - Τμήμα Μεσσηνίας / Αρχείο Π. & Γ. Κουτσομητόπουλου)
ΙΣΤΟΡΙΑ

«Έκτοτε αγνοείται η τύχη του»: Το παράλληλο δράμα της Μικρασιατικής Καταστροφής, αυτό των αιχμάλωτων στρατιωτών

13/09/2025 - 9:40πμ
Ατομικό βιβλιάριο της Διεύθυνσης Αστικής Αποκαταστάσεως της ΕΑΠ για πρόσφυγα, αγοραστή οικίας στον συνοικισμό του Βύρωνα (πηγή: Αρχείο Ιστορικών Εγγράφων ΙΕΕΕ)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Σεπτέμβριος του 1923: Ιδρύεται η Επιτροπή Αποκατάστασης Προσφύγων – Ένα τιτάνιο έργο για ένα φτωχό και διχασμένο κράτος

1/09/2025 - 7:29μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ.: facebook/Ποντιακός Σύλλογος Κοιλάδας-Κίσσας)

Ποντιακή βραδιά ετοιμάζει ο «Ακρίτας του Πόντου» Κοιλάδας-Κίσσας

6 λεπτά πριν
(Φωτ.: greekherald.com.au)

Η UNESCO καθιερώνει την 9η Φεβρουαρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας

29 λεπτά πριν
(Φωτ.: Σοφία Λυσιόβα)

Η ΑΕΚ αποχαιρέτησε τον 20χρονο οπαδό της – «Μάριε ζεις, για πάντα ΑΕΚτζής»

59 λεπτά πριν
(Φωτ.: instagram/enwsi_pontiwn_ampelokipwn)

Όλα έτοιμα για τον χορό της Ένωσης Ποντίων Αμπελοκήπων

1 ώρα πριν
(Φωτ. αρχείου: marinetraffic.com / Peter Beentjes)

Σομαλία: Πειρατές επιτέθηκαν σε ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο – Καλά στην υγεία τους τα μέλη του πληρώματος, ανάμεσά τους και 5 Έλληνες

2 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Στέφανος Ραπάνης)

Ηράκλειο: Νέα σύλληψη για το μακελειό στα Βορίζια

2 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign