pontosnews.gr
Κυριακή, 28/12/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Ποιος έκαψε τη Σμύρνη;

25/09/2013 - 11:34πμ
Ποιος έκαψε τη Σμύρνη;
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Ποιος έκαψε τη Σμύρνη τελικά; Οταν οι χριστιανοί ξεριζώθηκαν από τους Τούρκους.

Γράφει ο Βλάσης Αγτζίδης*

«Γιατί κάψαμε τη Σμύρνη; Γιατί φοβηθήκαμε ότι αν έμεναν τα κτήρια στη θέση τους, δεν θα μπορούσαμε να απαλλαγούμε από τις μειονότητες…» Falih Rifki Atay (1894-1971), «Cankaya» (α’ έκδοση), εκδ. Dunya Yayinlari, 1958, σελ. 212-213.

«Who burned down Izmir?» επιγράφει το άρθρο του στην εφημερίδα «Today’s Zaman», στις 19 Μαΐου του 2010, ο έγκριτος Τούρκος δημοσιογράφος Orhan Kemal Cengiz. Στο άρθρο αυτό επαναλαμβάνει τη διαπίστωση ότι η Σμύρνη πυρπολήθηκε συνειδητά από τους νικητές ως ένας μοναδικός τρόπος να επιτευχθεί ο κύριος στόχος που έθεσε με ξεκάθαρο τρόπο από το 1908 ο τουρκικός εθνικισμός: να πάψουν να υπάρχουν με οποιοδήποτε τρόπο οι χριστιανικές κοινότητες, ώστε να δημιουργηθούν συνθήκες για την κατασκευή ενός αμιγώς τουρκικού έθνους-κράτους. Είναι πολύ ενδιαφέρον το σύγχρονο φαινόμενο ότι προκύπτει και από κείμενα κεμαλικών συγγραφέων -που φέρνουν στο φως Τούρκοι μελετητές- η διαπίστωση ότι η καταστροφή της Σμύρνης δεν ήταν ένα τυχαίο γεγονός, αλλά αποτέλεσμα επιλογής των νικητών για την ολοκλήρωση της εθνικής εκκαθάρισης. Ο Cengiz συμφωνεί και επαναλαμβάνει τη διαπίστωση ενός άλλου διακεκριμένου Τούρκου δημοσιογράφου, του Emre Akyoz, ο οποίος στο άρθρο του «Bir kemalist’in itiraflari: Izmir’Ι nicin yakiyorduk?» («Εξομολόγηση ενός κεμαλιστή: Γιατί κάψαμε τη Σμύρνη», εφημερίδα «Sabah», 8 Απριλίου 2010) θυμίζει την α’ έκδοση του βιβλίου.

Κεμάλ: «Smyrna delenda est»

Ο Emre Akyoz υποστηρίζει ότι η Σμύρνη κάηκε συνειδητά από το διοικητή Νουρεντίν πασά, σκληρό ανθέλληνα και Νεότουρκο, στον οποίο ο Μουσταφά Κεμάλ ανέθεσε την πλήρη ευθύνη για την κατειλημμένη πόλη. Ο Akyoz υποστηρίζει ότι η εξόντωση των Ελλήνων τον Σεπτέμβρη του 1922 είχε όλα τα χαρακτηριστικά της Γενοκτονίας των Αρμενίων, δηλαδή προγραμματισμό και άσκηση άμεσης βίας. Γράφει ότι «ήταν παρόμοιας έμπνευσης με τις εξορίες των Αρμενίων του 1915».

Τις διαπιστώσεις του περί της τουρκικής ευθύνης τις βασίζει στη γραπτή ομολογία του Falih Rifki Atay, διακεκριμένου δημοσιογράφου και στελέχους του κεμαλικού εθνικιστικού κινήματος. Ο F. R. Atay, στο βιβλίο του «Cankaya» (α’ έκδοση, γιατί στις επόμενες θα απαλειφθεί το συγκεκριμένο σημείο), ρωτά σε πρώτο πληθυντικό πρόσωπο: «Γιατί κάψαμε τη Σμύρνη;». Και απαντά: «Γιατί φοβηθήκαμε ότι αν έμεναν τα κτήρια στη θέση τους, δεν θα μπορούσαμε να απαλλαγούμε από τις μειονότητες…».

Εθνοκάθαρση

Δεν ξεφεύγει από το σχολιασμό του Akyoz η στάση του Μουσταφά Κεμάλ, ο οποίος θα μπορούσε να σταματήσει τη διαδικασία, αλλά δεν το έκανε. Για τη σφαγή της Σμύρνης ο Akyoz καταλήγει: «Δεν ξέρω αν ήταν γενοκτονία, αλλά σίγουρα ήταν εθνοκάθαρση».

Το ζήτημα της προσωπικής ευθύνης του Μουσταφά Κεμάλ φαίνεται να επιλύεται τόσο με τη δήλωσή του που έκανε γεμάτος ικανοποίηση και ανακούφιση ένα χρόνο μετά (13 Αυγούστου του 1923) «Επιτέλους, τους ξεριζώσαμε» όσο και με το περιστατικό που παρέθεσε τον περσινό Σεπτέμβρη η Τουρκάλα δημοσιογράφος Ayse Hur στην εφημερίδα «Ραντικάλ». Η Hur αναφέρθηκε σε άρθρο του υπασπιστή του Κεμάλ στην εφημερίδα «Τζουμχουριέτ» το 1939, όπου περιγράφονται οι συνθήκες της πυρκαγιάς της Σμύρνης. Ο Μουσταφά Κεμάλ με τη σύντροφό του Λατιφέ παρακολουθούσαν την πυρκαγιά, η οποία συνέχιζε να καίει με όλη της τη δύναμη. Ο Κεμάλ ρώτησε τη Λατιφέ εάν η οικογένειά της έχει περιουσιακά στοιχεία στην περιοχή που καιγόταν. Η Ayse Hur γράφει ότι η Λατιφέ του απάντησε: «Το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας μου είναι εκεί, αλλά, πασά μου, ας καούν όλα, εσείς να είστε καλά. Οταν υπάρχουν τέτοιες ευτυχισμένες μέρες, τι σημασία έχει η περιουσία; Σώθηκε η πατρίδα. Στο μέλλον μπορούμε να τα ξαναχτίσουμε». Η απάντηση άρεσε στον Κεμάλ, που της ανταπάντησε: «Ναι, ας καούν και ας καταρρεύσουν, όλα μπορούν να επουλωθούν».

Η καταστροφή της Σμύρνης, όπως και η γενοκτονία των ελληνικών πληθυσμών στην Ανατολή (Ελλήνων, Αρμενίων, Ασσυροχαλδαίων) υπήρξε ένα πολύ σημαντικό ιστορικό γεγονός στη διαδικασία μετασχηματισμού της Εγγύς Ανατολής. Ο Βρετανός Giles Milton, στο βιβλίο του με τίτλο «Χαμένος παράδεισος: Σμύρνη 1922. Η καταστροφή της μητρόπολης του μικρασιατικού ελληνισμού», θεωρεί ότι η Σμύρνη ήταν μια «κοσμοπολίτικη ελληνική πόλη» και ότι η καταστροφή της «είναι από τις στιγμές που άλλαξαν τον ρουν της Ιστορίας της Ελλάδας, αλλά ήταν εξίσου σημαντική και για τη Δύση». Ξαφνιάζεται επίσης για το γεγονός ότι «οι Ευρωπαίοι δεν διδάσκονται στα σχολεία τους την Ιστορία της Μικράς Ασίας» και θεωρεί ότι είναι «άδικο να έχει παραλειφθεί τόσο σημαντικό κεφάλαιο από τη διδασκαλία». Τονίζει επίσης ότι «στη Μικρά Ασία είχαμε μια γενοκτονία, εθνική εκκαθάριση, τεράστιες μετακινήσεις πληθυσμού, ανάμειξη πολλών κυβερνήσεων».

Ιστορικός εξοβελισμός

Η προσέγγιση του G. Milton αναφέρεται με τελείως διαφορετικό τρόπο στη Σμύρνη απ’ ό,τι θέλει η κυρίαρχη ιστοριογραφική προσέγγιση στην Ελλάδα. Γιατί, παρά το ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια έντονη αναζήτηση της πραγματικής ιστορίας, εν τούτοις για επτά και πλέον δεκαετίες μετά την καταστροφή η τραυματική εμπειρία των προσφύγων στην Ελλάδα θα εξοβελιστεί από τη δημόσια αναπαράσταση της εθνικής ιστορίας, οι πρόσφυγες θα αντιμετωπιστούν εργαλειακά τόσο από τις δυνάμεις της εξουσίας όσο και απ’ αυτές της όποιας αντιπολίτευσης. Την ίδια στάση θα κρατήσουν και οι κυρίαρχες τάσεις της νεοελληνικής ιστοριογραφίας, δεξιάς και αριστερής. Μόλις στις δεκαετίες του ’80 και του ’90 η προσφυγική μνήμη θα διεκδικήσει χώρο στο κοινό εθνικό συλλογικό αφήγημα μέσα από την κινητοποίηση των ίδιων των συλλογικών φορέων του μικρασιατικού και ποντιακού ελληνισμού.

Ακόμα και σήμερα, στο χώρο της ακαδημαϊκής ιστορίας η κυρίαρχη στάση θα είναι ο αγνωστικισμός και η άρνηση σαφούς τοποθέτησης. Επιφανείς σύγχρονοι Νεοέλληνες ιστορικοί αναπαράγουν διαρκώς, άλλοτε ευθαρσώς και άλλοτε συγκεκαλυμμένα, την παραδοσιακή κρατική κεμαλική άποψη, ότι δηλαδή οι Τούρκοι εθνικιστές δεν είχαν κανένα λόγο να κάψουν τη Σμύρνη και ότι μάλλον η πυρκαγιά της Σμύρνης είναι ένα ασαφές ιστορικό ζήτημα το οποίο δεν έχει απάντηση.

* Διδάκτωρ Σύγχρονης Ιστορίας, μαθηματικός

Πηγή: enet.gr, kars1918.wordpress.com

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Η αναπαράσταση της ιστορίας του Κιτί Γοτσά στην Καβάλα, Σάββατο 27 Δεκεμβρίου 2025 (φωτ.: Δήμος Καβάλας / Λάσκαρης Τσούτσας)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Ο Όμιλος Ποντίων Χορευτών Καβάλας έκανε την Αστερούπολη… Μωμο-ύπολη!

28/12/2025 - 12:21μμ
Ο ναός της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος του Κιουλαπέρτ από τον οποίο πήρε την ονομασία το χωριό Μεταμόρφωση του νομού Κιλκίς, όπου εγκαταστάθηκαν οι Κιουλαπερτλήδες πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο ναός δυστυχώς είχε την τύχη αρκετών ελληνικών εκκλησιών δηλαδή μετατράπηκε σε τζαμί. Η πόρτα της εκκλησίας έκλεισε για πάντα αφού οι Τούρκοι την έχτισαν με πέτρες (φωτ.: Πέτρος Σιδηρόπουλος, εικ.: Αλεξία Ιωαννίδου)
ΠΟΝΤΟΣ

Πέτρος Σιδηρόπουλος: Το ταξίδι στον Πόντο δεν είναι ταξίδι αναψυχής. Είναι προσκύνημα σε ιερό τόπο (Μέρος Β’)

28/12/2025 - 10:46πμ
Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Αγίου Αθανασίου Σφηνίτσας (φωτ.: Facebook / Experience.Imathia)
ΠΟΝΤΟΣ

Όταν η Μονή Σφηνίτσας έγινε καταφύγιο: Το Ορφανοτροφείο «Όλυμπος» και τα παιδιά της προσφυγιάς

27/12/2025 - 11:46μμ
Ο Πέτρος Σιδηρόπουλος στο γραφείο του, κρατώντας γη και ύδωρ από την Πατρίδα, το Κιουλαπέρτ του Καρς (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)
ΠΟΝΤΟΣ

Πέτρος Σιδηρόπουλος: Ο Καύκασος είναι «η κορυφή» του κόσμου (Μέρος Α’)

27/12/2025 - 8:44μμ
H Μαρία-Σοφία Αραπίδου επίσης στον... φυσικό της χώρο, στον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης (φωτ.: Facebook / Tsomakos photography)
ΠΟΝΤΟΣ

Μωμόγεροι στην Κοζάνη: Μια λύρα, μια παρέα, μια ταυτότητα

27/12/2025 - 3:48μμ
(Στιγμιότυπο από το βίντεο)
ΠΟΝΤΟΣ

Ρωμαίικα τραγωδίας ‘ς σην Τραπεζούνταν – Οι λύρες παίρνουν φωτιά στο παρακάθ’

27/12/2025 - 3:20μμ
ΠΟΝΤΟΣ

Ο Γιάννες τη Θεώνες – Ένα ποντιακό ανέκδοτο με υπογραφή και εικόνες

27/12/2025 - 2:23μμ
Ψηφιδωτό δάπεδο στην Αδριανούπολη, στο Καραμπούκ της βόρειας Τουρκίας (φωτ.: DHA)
ΠΟΝΤΟΣ

«Ζεύγμα του Εύξεινου Πόντου», ή αλλιώς η αρχαία Αδριανούπολη που μαγεύει με τα ψηφιδωτά της

27/12/2025 - 9:09πμ
(Φωτ.: facebook.com/lesxipontionnkavalas)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Λέσχη Ποντίων ν. Καβάλας: Χριστουγεννιάτικες στιγμές με ποντιακή λύρα και νταούλι

26/12/2025 - 5:34μμ
Εικόνα από το βιβλίο του Θάνου Βελλουδίου «Αερικά-Ξωτικά και Καλικάντζαροι» (εκδ. Τσιβεριώτης)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Τα Καλαντόφωτα, ή αλλιώς το Δωδεκαήμερο στον Πόντο, οι μάγισσες κινούνταν ανάμεσα στους ανθρώπους

26/12/2025 - 5:06μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Φωτογραφία της «Μπεμπέ» διά χειρός του Καναδού φωτογράφου  Douglas Kirkland (φωτ. αρχείου:
EPA/DOUGLAS KIRKLAND / CELEBRITY VAULT MANDATORY/  Ministere de la Culture - France / Mediatheque de l'Architecture et du Patrimoine, Dist. RMN)

Πέθανε η Γαλλίδα ηθοποιός Μπριζίτ Μπαρντό

22 λεπτά πριν
Η αναπαράσταση της ιστορίας του Κιτί Γοτσά στην Καβάλα, Σάββατο 27 Δεκεμβρίου 2025 (φωτ.: Δήμος Καβάλας / Λάσκαρης Τσούτσας)

Ο Όμιλος Ποντίων Χορευτών Καβάλας έκανε την Αστερούπολη… Μωμο-ύπολη!

36 λεπτά πριν
(Πηγή: google.com/maps)

Διαγράφονται 280.000 ανενεργοί φοιτητές από τα ελληνικά πανεπιστήμια

1 ώρα πριν
(Φωτ.: facebook/Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Νικόπολης Θεσ/νίκης «Φίλων Κτενίδης»)

Γουρουνοχαρά με μεγάλο ποντιακό γλέντι στη Νικόπολη

2 ώρες πριν
Ο ναός της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος του Κιουλαπέρτ από τον οποίο πήρε την ονομασία το χωριό Μεταμόρφωση του νομού Κιλκίς, όπου εγκαταστάθηκαν οι Κιουλαπερτλήδες πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο ναός δυστυχώς είχε την τύχη αρκετών ελληνικών εκκλησιών δηλαδή μετατράπηκε σε τζαμί. Η πόρτα της εκκλησίας έκλεισε για πάντα αφού οι Τούρκοι την έχτισαν με πέτρες (φωτ.: Πέτρος Σιδηρόπουλος, εικ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Πέτρος Σιδηρόπουλος: Το ταξίδι στον Πόντο δεν είναι ταξίδι αναψυχής. Είναι προσκύνημα σε ιερό τόπο (Μέρος Β’)

2 ώρες πριν
Στιγμιότυπο από παλαιότερη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών (φωτ. αρχείου: EPA/Stephani Spindel)

Σομαλιλάνδη: Έκτακτη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για την αναγνώριση από το Ισραήλ

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign