pontosnews.gr
Τρίτη, 11/11/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Στις δέκα παρθένους (Μέρος Γ’)

Ο Θεόφιλος Πουταχίδης αποδίδει κοντάκιο του Αγίου Ρωμανού του Μελωδού

11/11/2025 - 9:34πμ
Ο Χριστός απεικονίζεται στο κέντρο, όρθιος και ολόσωμος σε στάση τριών τετάρτων προς τις θύρες του Παραδείσου. Στα δεξιά η πλούσια βλάστηση παραπέμπει στον Παράδεισο, στον οποίο εισήλθαν οι φρόνιμες παρθένες. Σκούρο μπλε είναι το βάθος πίσω από τις μωρές παρθένες. Μέρος φορητής εικόνας του 1899 (πηγή: Εφορεία Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης / Υπουργείο Πολιτισμού)

Ο Χριστός απεικονίζεται στο κέντρο, όρθιος και ολόσωμος σε στάση τριών τετάρτων προς τις θύρες του Παραδείσου. Στα δεξιά η πλούσια βλάστηση παραπέμπει στον Παράδεισο, στον οποίο εισήλθαν οι φρόνιμες παρθένες. Σκούρο μπλε είναι το βάθος πίσω από τις μωρές παρθένες. Μέρος φορητής εικόνας του 1899 (πηγή: Εφορεία Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης / Υπουργείο Πολιτισμού)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Κοντάκιο του Αγίου Ρωμανού του Μελωδού με ακροστιχίδα: «Του ταπεινού Ρωμανού τούτο το ποίημα». Διαβάστε το Μέρος Α’ και το Μέρος Β’.

Ελεύθερη απόδοση στη σύγχρονη μορφή της γλώσσας μας από τον Θεόφιλο Πουταχίδη.

ιβ’. Ξεκάθαρα τότε τους λέν’ οι συνετές εκείνες: «Πηγαίντε εκεί στην αγορά στους πωλητές που υπάρχουν
και δείτε αν μπορέσετε λάδι να αγοράσετε έστω κι αυτήν την ώρα».
Και τούτες ως ανόητες ‒ανόητες ήταν πάντοτε, ανόητες και τώρα‒, τον εαυτό ξεγελούν και τρέχουν ν’ αγοράσουν,
την ώρα αυτή που η αγορά ολόκληρη έχει κλείσει και ως γνωστόν την ώρα αυτή πραμάτεια δεν υπάρχει.
Πάει της πραμάτειας ο καιρός, πέρασε ‒ δεν γυρίζει. Ο χρόνος ήρθε κι έκλεισε τον άκαρπο τον δρόμο που διάλεξαν οι ανόητες.
Μα η κίνηση που έκαναν να πάνε τέτοιαν ώρα στην αγορά να ψάχνουνε, μάς δείχνει πεντακάθαρα την τόση ταραχή τους
κι αποδεικνύει ατράνταχτα τη σύγχυση που είχανε όλες μέσα στον νου τους.
Σαν να μην είχανε μυαλό καθόλου στο κεφάλι, ζητούσαν κάτι άπιαστο, αδύνατο τελείως.
Γι’ αυτό και δεν απόκτησαν
το άφθαρτο, το αιώνιο, το αμάραντο στεφάνι.

ιγ’. Όταν, βεβαίως, για τα καλά το συνειδητοποίησαν, πως οδηγούσε στον γκρεμό ο δρόμος που ’χαν πάρει και γύρισαν οι πέντε τους και
είδανε ‒αλίμονο!‒ πως του Χριστού ο Νυμφώνας, ήτανε πια γι’ αυτές κλειστός και μέσα δεν θα μπαίναν,
όλες μαζί με μια φωνή πικρή και πονεμένη, με στεναγμούς και δάκρυα έκραζαν κι έτσι λέγαν:
«Η πόρτα Σου είναι, Αθάνατε, φιλανθρωπίας πόρτα! Για εμάς αν θέλεις άνοιξ’ την!
Για εμάς που υπηρετήσαμε κρατώντας παρθενία το κράτος σου το άγιο».
Τότε ο Βασιλέας έτσι τους ανταπάντησε και τους βροντοφωνάζει:
«Δεν είναι ανοιχτή για εσάς η πόρτα που ζητάτε, ούτε η Βασιλεία μου,
γιατί δεν σας γνωρίζω. Δεν έχετε δουλειά εδώ και φύγετε απ’ τη μέση,
αφού δεν βλέπω να έχετε, δεν βλέπω να φοράτε
το άφθαρτο, το αιώνιο, το αμάραντο στεφάνι.

ιδ’. Μόνο που τον ακούσανε ‒Αυτόν τον ίδιο‒ τον Χριστό, τον Βασιλέα των πάντων, που βροντοφώναξε σ’ αυτές τις πέντε και τους είπε:
«Δεν σας γνωρίζω εγώ εσάς· ποιες είστε ούτε που ξέρω», γέμισαν όλες ταραχή
και κλαίγοντας φωνάζαν: «Κριτή μας Δικαιότατε, αγνεία εμείς τηρήσαμε
και ασκηθήκαμε πολύ, καθώς εγκράτεια είχαμε στα πάντα όπως πρέπει. Με προθυμία
λιώσαμε απ’ τις πολλές νηστείες και την ακτημοσύνη όλες μας αγαπήσαμε.
Εμείς κατανικήσαμε τη φλόγα εκείνης της φωτιάς που η ακολασία ανάβει
στου ανθρώπου επάνω το κορμί, καθώς και τις ορέξεις.
Πάντοτε εμείς φροντίσαμε να είναι ο ολοκάθαροι ο βίος κι η πολιτεία μας,
ώστε να αποκτήσουμε
το άφθαρτο, το αιώνιο, το αμάραντο στεφάνι.

ιε’. Αλλά με τόσες αρετές και μ’ ένα τέτοιο χάρισμα, αυτό της παρθενίας, και μόλο που πατήσαμε απάνω και τη σβήσαμε
κείνη την άγρια φωτιά που ανάβει η λαγνεία κι, επίσης, και των ηδονών τη φλόγα την ατίθαση
με μύριους όσους πόνους, όταν επιθυμήσαμε σφόδρα κι εμείς να ζήσουμε όπως εκείνοι στα ψηλά, εκείνοι στα επουράνια
‒γιατί ν’ ακολουθήσουμε σπεύσαμε εμείς με ζήλο των Ασωμάτων Άγγελων την άγια πολιτεία‒
τι κάναμε με όλα αυτά, με τούτα και μ’ εκείνα ‒ που λίγα δεν τα λέει κανείς; Στο τέλος αποδείχτηκε ότι ήταν όλα ευτελή, δίχως καμιά αξία.
Από τη μια μοχθήσαμε, πονέσαμε πολύ, να πιάσουμε τα μέτρα μεγάλης αρετής·
κι από την άλλη τώρα, όλες οι ελπίδες που είχαμε: μάταιες όλες, σβήνουν.
Πώς προσποιείσαι άγνοια; Πώς προφασίζεσαι, λοιπόν, τάχα πως δεν μας ξέρεις; Εσύ που αν θες παρέχεις
σε όσους το επιθυμείς, στους πάντες όσους θέλεις
το άφθαρτο, το αιώνιο, το αμάραντο στεφάνι.

ις’. Κάνε, Σωτήρα, και για εμάς κείνο της συγκατάβασης το νεύμα να σωθούμε· μόνε Συ δίκαιε Κριτή την πόρτα Σου άνοιξέ μας.
Δέξου μας τώρα, Λυτρωτή· ας μπούνε στον Νυμφώνα Σου οι κόρες Σου οι παρθένοι.
Χριστέ, το πρόσωπό Σου μην αποστρέψεις από εμάς που Σε επικαλούμαστε,
για να μην στερηθούμε τη Χάρη την αθάνατη, τη Χάρη τη δική Σου.
Μη δώσεις τώρα Κύριε έτσι να ντροπιαστούμε και όνειδος να γίνουμε στα μάτια των Αγγέλων.
Μη μας εγκαταλείπεις, μη μας αφήσεις, το λοιπόν, να μείνουμε για πάντα,
και να ξεροσταλιάζουμε έξω απ’ τον Νυμφώνα Σου, Χριστέ και Κύριέ μας.
Κι εμείς με αγνεία ζήσαμε με άσκηση κι αγώνα, το ίδιο όπως
και αυτές που πήραν απ’ τα χέρια Σου
το άφθαρτο, το αιώνιο, το αμάραντο στεφάνι.

ιζ’. Κι αφού έτσι μιλήσανε προς τον Κριτή των όλων, τούτες οι κόρες οι μωρές, τους απευθύνθηκε ο Χριστός κι αυτά είναι που τους είπε:
«Σε λίγο ξεκινάει δίκαια Κρίση, αληθινή.
Πάει, παρήλθε ο καιρός πια της φιλανθρωπίας·
συμπάθεια δεν έχει πια.
Δεν είναι πια ανοιχτή εδώ της ευσπλαχνίας η θύρα,
γιατί για όσους είναι εδώ ετούτο δεν προβλέπεται, κανένα περιθώριο δεν έχουν για μετάνοια.
Δεν δείχνει πια συμπάθεια αυτός που προηγούμενα ήτανε τόσο οικτίρμων.
Είναι αυστηρότατος κριτής τώρα ο Ελεήμων.
Πώς, το λοιπόν, ζητάτε
το άφθαρτο, το αιώνιο, το αμάραντο στεφάνι;

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ.: AI Generated)
ΓΝΩΜΕΣ

«Αγκάθια» στις σχέσεις Τουρκίας-ΗΠΑ

9/11/2025 - 3:47μμ
(Πηγή: gisgeography.com)
ΓΝΩΜΕΣ

Το μεσογειακό τρίγωνο και η ανάσχεση της Τουρκίας

8/11/2025 - 9:28πμ
Ο Χρήστος Στυλιανίδης  όταν ήταν υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας   (φωτ. αρχείου: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ Κώστας Τσιρώνης)
ΓΝΩΜΕΣ

Ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις

7/11/2025 - 5:40μμ
Ο Ιησούς και οι δέκα παρθένες σε εικονογράφηση κώδικα που φυλάσσεται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας (πηγή: getarchive.net)
ΓΝΩΜΕΣ

Στις δέκα παρθένους (Μέρος Β’)

4/11/2025 - 9:44πμ
Συνέντευξη Τύπου μετά τη συνάντηση Ερντογάν-Μερτς στην Άγκυρα, 30 Οκτωβρίου 2025 (φωτ.: EPA / Necati Savas)
ΓΝΩΜΕΣ

Περί σχέσεων Γερμανίας-Τουρκίας

3/11/2025 - 10:50πμ
(Εικ. αρχείου)
ΓΝΩΜΕΣ

Οι σχέσεις Αγγλίας-Τουρκίας

31/10/2025 - 4:31μμ
Η παραβολή των Δέκα Παρθένων διά χειρός της Ιρλανδής ζωγράφου Phoebe Anna Traquair, 1852-1936 (πηγή: commons.wikimedia.org)
ΓΝΩΜΕΣ

Στις δέκα παρθένους (Μέρος Α’)

28/10/2025 - 9:34πμ
Οπαδοί του Τουφάν Ερχιουρμάν, ο οποίος κέρδισε τον εκλεκτό του Ερντογάν στα Κατεχόμενα (φωτ.: EPA / Birol Bebek)
ΓΝΩΜΕΣ

Γιατί η Τουρκία ανησυχεί για την Κύπρο

26/10/2025 - 3:38μμ
Είσοδος του βασιλιά Γεωργίου Α' στην πόλη της Θεσσαλονίκης, το 1912 (πηγή: Ρωμαΐδης-Zeitz/ benaki.org/ΦΑ_9_949)
ΓΝΩΜΕΣ

Θεσσαλονίκη: Από την απελευθέρωση στην εγκατάλειψη

25/10/2025 - 9:59πμ
Μεγάλη η χαρά του Γερμανού ΥΠΕΞ Γιόχαν Βάντεφουλ στη συνάντηση με τον Τούρκο ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν, στις 17 Οκτωβρίου, στην Άγκυρα (φωτ.: EPA/ TURKISH FOREIGN MINISTRY PRESS OFFICE HANDOUT)
ΓΝΩΜΕΣ

Η γερμανική αθλιότητα…

24/10/2025 - 4:12μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο Χριστός απεικονίζεται στο κέντρο, όρθιος και ολόσωμος σε στάση τριών τετάρτων προς τις θύρες του Παραδείσου. Στα δεξιά η πλούσια βλάστηση παραπέμπει στον Παράδεισο, στον οποίο εισήλθαν οι φρόνιμες παρθένες. Σκούρο μπλε είναι το βάθος πίσω από τις μωρές παρθένες. Μέρος φορητής εικόνας του 1899 (πηγή: Εφορεία Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης / Υπουργείο Πολιτισμού)

Στις δέκα παρθένους (Μέρος Γ’)

32 δευτερόλεπτα πριν
(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI / Γιώργος Κονταρίνης)

Κυψέλη: Πυροβολισμοί στη Δροσοπούλου – Εντοπίστηκαν 6 κάλυκες, ένας τραυματίας στο «Γεννηματάς»

30 λεπτά πριν
(Πηγή: gein.noa.gr)

Σεισμική δόνηση 5 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ ανοιχτά των Αντικυθήρων

59 λεπτά πριν
(Φωτ.: Γιώργος Κονταρίνης/EUROKINISSI)

Νεφώσεις στην Αττική, τοπικές βροχές στη Θεσσαλονίκη, σποραδικές καταιγίδες στην υπόλοιπη χώρα

1 ώρα πριν
(Φωτ.: Γιάννης Αγγελάκης/EUROKINISSI)

Βορίζια: Αιτία ένα αποτυχημένο προξενιό; Στο μικροσκόπιο των Αρχών η βόμβα στο σπίτι

10 ώρες πριν
(Φωτ. αρχείου: Γραφείο Τύπου Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας)

Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη: Δωρεά για την ανέγερση νέας Μοίρας στη Σχολή Ικάρων

10 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign