pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Οι βυζαντινοί Άγιοι Απόστολοι δίνουν κάτι από το μεγαλείο της χιλιόχρονης αυτοκρατορίας στη σύγχρονη Θεσσαλονίκη

Η Αλεξία Ιωαννίδου παρουσιάζει έναν σχετικά άγνωστο ναό της πόλης, ο οποίος έχει «αέρα Βυζαντίου»

20/10/2022 - 5:58μμ
Η πρόσοψη των Αγίων Αποστόλων (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Η πρόσοψη των Αγίων Αποστόλων (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Δυτικά στη Θεσσαλονίκη, στην αρχή της οδού Αγίου Δημητρίου δίπλα στη θέση της Ληταίας Πύλης που οδηγούσε στη Λητή και στον κάμπο της Μυγδονίας, είναι τοποθετημένος ο βυζαντινός ναός των Αγίων Αποστόλων. Η σημερινή ονομασία έχει τη βάση της στη λαϊκή δοξασία που ήθελε το ναό καλυμμένο με 12 θόλους που συμβόλιζαν τους 12 Αποστόλους.

Στην πραγματικότητα, βέβαια, ήταν το καθολικό ανδρώας μονής και είχε αφιερωθεί στην Υπεραγία Θεοτόκο. Σήμερα είναι κηρυγμένος αρχαιολογικός χώρος.

Το μοναστήρι ιδρύθηκε από τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Νήφωνα στα χρόνια της πατριαρχίας του (1310-1314). Το εικονογραφικό πρόγραμμα (ψηφιδωτά τοίχων) δυστυχώς έμεινε ημιτελές λόγω της απομάκρυνσης του Νήφωνα από τον πατριαρχικό θρόνο και τη διακοπή της πατριαρχικής χορηγίας.

Οι Άγιοι Απόστολοι σε βιβλίο της Βρετανίδας περιηγήτριας Μαρίας Αδελαΐδας Ουόκερ που δημοσιεύθηκε το 1864 (πηγή: Βιβλιοθήκη Μουσείου Μπενάκη)

Ο ναός είναι σύνθετος λόγω της ύπαρξης των δύο παρεκκλησιών δεξιά και αριστερά, πεντάτρουλος, σταυροειδής, τετρακίονος με νάρθηκα και συνεχές περίστωο γύρο από τις τρεις πλευρές του κτηρίου (σχήμα Π με ανοιχτή την ανατολική πλευρά του ιερού).

Το όνομα του κτήτορα αποτυπώθηκε τρεις φορές και διασώζεται άφθορο στο διάβα τον αιώνων. Έτσι το συναντάμε πάνω από την «Βασίλεια Πύλη», στο μαρμάρινο υπέρθυρο της δυτικής εισόδου του ναού. Για δεύτερη φορά το συναντάμε στα επιθέματα των τριών κιονόκρανων της δυτικής όψης. Τέλος τα αρχικά Π(Πατριάρχης) Ν(Νήφων) συναντώνται ως συμπιλήματα στη δυτική και νότια όψη.

Στο υπέρθυρο της Βασιλικής Πύλης διακρίνονται ένθεν και ένθεν από την επιγραφή «Πατριάρχη και Κτήτωρ» τα αρχικά ΝΠ (Νήφων Πατριάρχης), περίτεχνα διακοσμημένα μέσα σε κλάδους ανθέων (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Επιγραφή «Κτήτωρ» και το γράμμα Ν – Νηφών (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Ο ερευνητής Γ. Βελένης στη μελέτη του σημειώνει ότι ολόκληρο το οικοδόμημα σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από έναν αρχιτέκτονα με «ιδιαίτερη ευαισθησία και εφευρετικότητα». Άλλωστε χτίστηκε τον «χρυσό αιώνα» της Θεσσαλονίκης και γενικότερα του βυζαντινού πολιτισμού, στην Παλαιολόγεια Περίοδο όπου τέχνες, αρχιτεκτονική και γράμματα –πατώντας γερά πάνω στα υψηλά θεμέλια του παρελθόντος– έδιναν μεγαλειώδεις δημιουργίες στο ελεύθερο πνευματικά και καλλιτεχνικά κλίμα της εποχής.

Στο ναό των Αγίων Αποστόλων ο αρχιτέκτονας προσεγγίζει περισσότερο από ποτέ την ανθρώπινη κλίμακα.

Στον εσωτερικό χώρο οι αρμονικές αναλογίες των όγκων σε συνδυασμό με τα υψηλού επιπέδου ψηφιδωτά δίνουν μια απαράμιλλη αισθητική που προδιαθέτει τον εκκλησιαζόμενο για προσευχή. Ο επισκέπτης προσεγγίζει το ναό από τη δυτική πλευρά και εισέρχεται στο εσωτερικό περνώντας κάτω από το καμπαναριό (στην αρχική μορφή του κτίσματος). Όλος ο ναός είναι ένα εγγεγραμμένο παραλληλόγραμμο 20×17,5μ.

Κάτοψη του ναού (πηγή: 9η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων)

Ο τρούλος υψώνεται σε απόσταση 16 μ. από το δάπεδο του κεντρικού χώρου, ο οποίος είναι ένα τετράγωνο με πλευρά 8 μ.

Ο αρχιτέκτονας διπλασιάζει την απόσταση του οριζόντιου άξονα του κυρίως ναού για να σχηματίσει τον τρούλο, «ελκύοντας» έτσι τον εκκλησιαζόμενο εις τα «άνω», δημιουργώντας μια διάθεση ανάτασης που σε συνδυασμό με το φωτισμό που αντανακλούσαν τα επιτοίχια ψηφιδωτά και τον καλλικέλαδο χορό των ψαλτών έδιναν μια διάσταση δοξαστική και ένωναν τη στρατευομένη με τη θριαμβεύουσα εκκλησία.

Ο νότιος τρούλος. Οι τρούλοι που βρίσκονται στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα είναι μικρότεροι από τον κεντρικό (πηγή: Wikipedia)

Η ανατολική όψη του ναού (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Όλο το μνημείο είναι κατασκευασμένο με την τεχνική της πλινθοπερίκλειστης  τοιχοδομίας. Στις επιφάνειες των πλευρών του –και ειδικά στο ανατολικό μέρος, στην πίσω πλευρά του Ιερού Βήματος– διακρίνουμε πλούσια κεραμοπλαστική διακόσμηση με μεγάλη ποικιλία διακοσμητικών στοιχείων, όπως μαιάνδρους, ιχθείς, σχηματοποιημένα κυπαρίσσια, οδοντωτές ταινίες, τόξα, πλοχμούς, ρόδακες, και τέλος το σημείο του σταυρού.

Εκτός από το κύριο οικοδόμημα του καθολικού διασώθηκε μια μεγάλη κινστέρνα στα βορειοδυτικά, επιμελημένης τοιχοδομίας με κεραμοπλαστικό διάκοσμο, και ένας πυλώνας στα νοτιοδυτικά. Εάν συνυπολογίσουμε τη μεγάλη απόσταση μεταξύ των δύο σημείων (πυλώνας-κιστέρνα=115μ.)  και το μέγεθος-διακόσμηση της τελευταίας, μπορούμε να εξάγουμε συμπεράσματα για το πολυπληθές και την οικονομική κατάσταση της ανδρώας αδελφότητας που εγκαταβίωνε στο μοναστήρι με ηγούμενο τον συγκτήτορα του Πατριάρχη Νήφωνα, Παύλο.

Η βυζαντινή κινστέρνα (δεξαμενή). Στο βάθος αριστερά μπορούμε να διακρίνουμε ένα μέρος του τείχους της Ληταίας Πύλης (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Ο πυλώνας της μονής. Στο βάθος δεξιά διακρίνεται το καθολικό, οι Άγιοι Απόστολοι (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Την αίγλη της μονής διέκοψε απότομα η Τουρκοκρατία. Κατά τα έτη 1520-1530 ο ναός μετατράπηκε σε τζαμί από τον Οθωμανό αξιωματούχο και ποιητή Τσεζερί Κασίμ Πασά, του οποίου πήρε και το όνομα. Άλλη ονομασία του τζαμιού ήταν Σοούκ Σου τζαμί, δηλαδή τζαμί του «δροσερού νερού», χάριν της υπάρχουσας βυζαντινής κιστέρνας.

Ανάμεσα στις καταστροφές που συντελέστηκαν από τους Οθωμανούς ήταν η κάλυψη των ψηφιδωτών με κονίαμα, αφού πρώτα είχαν αφαιρέσει τις χρυσαφί ψηφίδες νομίζοντας ότι ήταν από ατόφιο χρυσό. Δεν αρκέστηκαν όμως μόνο σε αυτό. Έριξαν το καμπαναριό, ύψωσαν μιναρέ, έκλεισαν τα δίλοβα και τρίλοβα παράθυρα του βυζαντινού ναού –που εκτός από πηγές φωτισμού στο εσωτερικό προσέθεταν και μια ελαφρότητα στην αρχιτεκτονική του κτηρίου–, και έχτισαν οθωμανική βρύση καθαρμών.

Μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης το 1913 εκδόθηκε διάταγμα που επέστρεφε τους χριστιανικούς ναούς που είχαν μετατραπεί σε τζαμιά στην αρχική τους χρήση, και το έτος 1925 ο μιναρές που είχε μεταβάλει την εξωτερική όψη του καθολικού είχε την ίδια τύχη με τους υπόλοιπους μιναρέδες που είχαν υψωθεί στην πόλη της Θεσσαλονίκης,¹ δηλαδή κατεδαφίστηκε.

Την περίοδο 1912-13 ο ναός των Αγίων Αποστόλων είχε κατακλυστεί από Βαλκάνιους και Τούρκους πρόσφυγες

Μέσα στο ναό των Αγίων Αποστόλων σήμερα τελείται καθημερινά δοξολογία και είναι συγκινητικό το αίσθημα για έναν κάτοικο της Θεσσαλονίκης να εκκλησιάζεται στον ίδιο χώρο στον οποίο εκκλησιάζονταν οι συμπολίτες του επτά αιώνες παλαιότερα, αναπνέοντας «αέρα Βυζαντίου».

Αλεξία Π. Ιωαννίδου
MSc Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων

—
1. Εκτός από εκείνον της Ροτόντας, που έχει συντηρηθεί και έμεινε έως τις μέρες μας.

—
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
• Βακαλόπουλου Απ., Αναμνήσεις από την παλιά Θεσσαλονίκη, εκδ. Μαλλιάρης, Θεσσαλονίκη 1985.
• Βελένης Γ., «Οι  Άγιοι Απόστολοι της Θεσσαλονίκης και η σχολή της Κωνσταντινούπολης», Akten des XVI Internationalen Byzantini-stenkongresses, τ. ΙΙ/4, 1981.
• Κουρκουτίδου-Νικολαΐδου, Ε. & Τούρτα, Α., Περίπατοι στη Βυζαντινή Θεσσαλονίκη, εκδ. Καπόν, Αθήνα 1997.
• Νικονάνου Νικολάου, Οι Άγιοι Απόστολοι της Θεσσαλονίκης, Ι.Μ.Χ.Α.,1985.
• Χατζητρύφωνος, Ε., Το περίστωο στην υστεροβυζαντινή εκκλησιαστική αρχιτεκτονική, Ευρωπαϊκό Κέντρο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων, Θεσσαλονίκη 2004.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ο Πετρολούκας Χαλκιάς στο Ηρώδειο, στις 8 Οκτωβρίου 2024, στη συναυλία της Μητρόπολης Νέας Ιωνίας - Φιλαδελφείας για τα 50 χρόνια από την ίδρυσή της (φωτ.: Αρχιεπισκοπή Αθηνών / Χρήστος Μπόνης)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πετρολούκας Χαλκιάς: Όταν υποκλίθηκαν οι Λούις Άρμστρονγκ και Μπένι Γκούντμαν

15/06/2025 - 7:20μμ
(Φωτ.: facebook.com/Πετρολούκας Χαλκιάς)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πέθανε ο σπουδαίος Πετρολούκας Χαλκιάς, μορφή της ηπειρώτικης μουσικής παράδοσης

15/06/2025 - 11:13πμ
Η Κατερίνα Γιουλάκη τη χρυσή εποχή του ελληνικού κινηματογράφου
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Κατερίνα Γιουλάκη: «Η κυρία του κυρίου» δεν ζει πια στο ρετιρέ…

13/06/2025 - 4:03μμ
(Φωτ.: facebook.com/groups/ Gone with the Wind Fans)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Όσα παίρνει ο άνεμος»: Ο μύθος, το βιβλίο, η ταινία και τα δύο ελληνικά θεατρικά ανεβάσματα

12/06/2025 - 1:14πμ
Οι φυλακές της Σινώπης, μέσα στο φρούριο της πόλης του Εύξεινου Πόντου (φωτ.: Χ / Mehmet Nuri Ersoy)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τουρκία: Φυλακές της Σινώπης, το Αλκατράζ της Ανατολίας

9/06/2025 - 12:21μμ
(Φωτ.: EPA / Andy Rain)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Γλυπτά Παρθενώνα: Διαψεύδει «δανεισμό» το Βρετανικό Μουσείο

8/06/2025 - 5:30μμ
Ο Τούρκος υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Μεχμέτ Νουρί Ερσόι βλέπει από κοντά τον ταφικό θάλαμο με την ξύλινη κατασκευή (φωτ.: Χ / 
Mehmet Nuri Ersoy)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Τουρκία αναζητά την (αρχαιολογική) κληρονομιά της – Βρέθηκε βασιλικός τάφος στο Γόρδιον

8/06/2025 - 11:31πμ
Ντίνος Ηλιόπουλος και Ρένα Βλαχοπούλου στην κινηματογραφική μεταφορά του "Φωνάζει ο Κλέφτης" σε σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη, Φίνος Φίλμ 1962 (αρχείο Λένα Νίτσου-Ψαθά)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Φωνάζει ο κλέφτης»: Η κωμωδία του Πόντιου συγγραφέα Δημήτρη Ψαθά ανεβαίνει στον Πολύγυρο για καλό σκοπό

30/05/2025 - 6:00μμ
Ο Χρήστος Μάστορας με την Κλέλια Ρενέση (φωτ.: instagram/xmastoras)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Στέλιος Καζαντζίδης: Το «Υπάρχω» από σήμερα στην Τουρκία

23/05/2025 - 12:42μμ
Αναμνηστική φωτογραφία από την εκδήλωση (φωτ.: Μέριμνα Ποντίων Κυριών)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Διεθνής Ημέρα Μουσείων: Αφιέρωμα στη συμβολή των Μικρασιατών προσφύγων από τη Μέριμνα Ποντίων Κυριών

18/05/2025 - 1:25μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ.: facebook/Ποντιακός Συλ. Τυρνάβου-Βοτανοχωρίου)

Οι Πόντιοι του Τυρνάβου γλέντησαν στον Άγιο Νικόλαο

31 λεπτά πριν
Ο χάρτης που δημοσίευσε η Τουρκία (φωτ: Turkiye MSP Platform)

Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός της Τουρκίας «κόβει» το Αιγαίο στα δύο

1 ώρα πριν
Εικόνα από την Τεχεράνη, σήμερα, μετά από ισραηλινό χτύπημα (φωτ.: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)

Πόλεμος Ισραήλ-Ιράν: Κλιμακώνεται η σύγκρουση – Τα χτυπήματα σε Τεχεράνη και Χάιφα

2 ώρες πριν
(Φωτ.: seismoi.gr)

Σεισμός 4,2 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής

2 ώρες πριν
Μέλη και φίλοι της Ποντιακής Εστίας Μελβούρνης γύρω από την τούρτα των 49ων  γενεθλίων (φωτ.: NeosKosmos/Κώστας Ντεβές)

Σχεδόν πενηντάρισε η Ποντιακή Εστία Μελβούρνης – Αδιάκοπος ο αγώνας για την προβολή του ποντιακού ελληνισμού

3 ώρες πριν
(Φωτ.: EPA / Yoan Valat)

Δύσκολη πρόκριση του Τσιτσιπά στους «16» του Χάλε

3 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign