pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Βιολέττα Παπαγιαννίδου: Τη στιγμή του ξεριζωμού, η μόνη σύνδεση με αυτό που αφήνεις πίσω σου είναι αυτό στο οποίο τυλίγεις το σώμα σου, αυτό και οι μνήμες σου

Η σχεδιάστρια μίλησε στο pontosnews.gr και την Αλεξία Ιωαννίδου για το ταξίδι της οικογένειάς της από τη Σάντα του Πόντου μέχρι την Ελλάδα αλλά και το project «Ένδυμα-Μνήμη»

6/07/2022 - 12:10μμ
Τα ενδύματα που έφτιαξε η σχεδιάστρια Βιολέττα Παπαγιαννίδου σε επτά γυναίκες διαφόρων ηλικιών, στο πλαίσιο του project «Ένδυμα-Μνήμη» (φωτ.: Μαριάννα Τρούμπη)

Τα ενδύματα που έφτιαξε η σχεδιάστρια Βιολέττα Παπαγιαννίδου σε επτά γυναίκες διαφόρων ηλικιών, στο πλαίσιο του project «Ένδυμα-Μνήμη» (φωτ.: Μαριάννα Τρούμπη)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Με ρίζες από τη Σάντα του Πόντου, η σχεδιάστρια ενδυμάτων Βιολέττα Παπαγιαννίδου ζει στη Νέα Σάντα του ν. Κιλκίς.

Ήρθε στην Ελλάδα σε ηλικία 16 ετών από τη Γεωργία και κουβαλάει βιωματικά και γονιδιακά πολλούς «ξεριζωμούς» από τις εστίες της.

Όλες αυτές οι εμπειρίες είτε σε μορφή αφηγήσεων από τους ανιόντες συγγενείς της και κυρίως από τη γιαγιά της είτε ως δικά της βιώματα, υφαίνονται περίτεχνα στις δημιουργίες της και αποτυπώνουν το εντυπωσιακό υφαντό της ζωής της οικογένειάς της και κατ’ επέκταση όλων των ποντιακών οικογενειών.

Η Βιολέττα Παπαγιαννίδου

Το pontosnews.gr μίλησε με τη Βιολέττα Παπαγιαννίδου με αφορμή την πρόσφατη παρουσία της στο 1ο Φεστιβάλ Ισότητας στο Κιλκίς και το project «Ένδυμα-Μνήμη».

Τι είναι το project «Ένδυμα-Μνήμη»;
Είναι μια δουλειά που πραγματεύεται το θέμα της μνήμης. Η μνήμη αυτή είναι δική μου και πολλών άλλων ανθρώπων στον κόσμο. Είναι η μνήμη των ξεριζωμών, της οδύσσειας στην οποία υποβάλλονται οι λαοί και της ανάγκης τους να επιβιώσουν στο άγνωστο, έχοντας στις αποσκευές τους θύμησες της ζωής που πέρασε. Το ένδυμα που φοράμε και τα αντικείμενα που φέρνουμε από τον τόπο που ερχόμαστε, είναι φορείς αυτής της μνήμης.

Από την πτυχιακή εργασία «Το Ένδυμα Μνήμη»

Ποια είναι τα προσωπικά σας βιώματα και πώς αυτά προσδιόρισαν την ταυτότητά σας και τη δημιουργική σας έκφραση;
Όταν δουλεύω επικαλούμαι τη μνήμη μου, από την οποία αναμοχλεύω εικόνες, αφηγήσεις, μαρτυρίες, οι οποίες μου προκαλούν συναισθήματα. Γι’ αυτά θέλω να μιλώ.

Θυμάμαι τον πατέρα μου να αναφέρει τη Ζωή Μούτα, μια γυναίκα που ανήκει στην πρώτη γενιά των προσφύγων που μέχρι το τέλος της νοσταλγούσε την πατρίδα και τα «παρχάρια τη Σάντας».

Η γιαγιά μου, η Ευτυχία Χωλίδου, με την οποία είχα στενή σχέση, εξέφραζε έντονα τον θυμό της για τον Στάλιν.

Λόγω της ελληνικής της υπηκοότητας είχε αποκλειστεί από το δικαίωμα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, παρόλο το πάθος της για τη χημεία.

Επίσης, ένα άλλο θέμα είναι οι σταλινικές εξορίες. Την περίοδο εκείνη ο αδελφός της γιαγιάς μου ζούσε μαζί με τη μάνα του, την οποία έβγαλαν οι Αρχές πριν την ώρα της από το νοσοκομείο όπου νοσηλευόταν, και τους εξόρισαν (μάνα και γιο) στο Καζαχστάν. Ο λόγος: η ελληνική τους υπηκοότητα, απλά και μόνον. Η γιαγιά μου δεν ξαναείδε τη μητέρα της… το μόνο που είχε από αυτήν ήταν το πιστοποιητικό θανάτου της!

Ο πατέρας μου περιγράφει την εικόνα του χωριού μου, το ξημέρωμα μιας ημέρας του 1949, ημέρας που ακολούθησε των γεγονότων του ξεριζωμού των συγγενών και γειτόνων του, λέγοντας πως υπήρχε μια βαθιά θλίψη – τα σπίτια ερημωμένα, τα ζώα στους στάβλους πεινασμένα, διψασμένα, αναστατωμένα, προκαλούσαν ακόμη μεγαλύτερη ταραχή.

Μια παρέα ανδρών στην αυλή του σπιτιού τους, στο χωριό Αχαλσσένι που απέχει 7χλμ από το Βατούμ, τη δεκαετία του ’80 (φωτ.: Αρχείο Ιωάννη Παπαγιαννίδη)

Με τον καιρό, όμως δημιουργήθηκαν αδελφικές σχέσεις με τους αλλόθρησκους κατοίκους της περιοχής. Γειτνιάζαμε, μοιραζόμασταν την καθημερινότητά μας. Θυμάμαι από τον Καύκασο τους Γεωργιανούς άνδρες να φορούν «παπάχ» αλλά και μπούρκα (κάπα), η οποία προστάτευε από το κρύο. Η πρώτη ύλη αυτών των ενδυματολογικών στοιχείων είναι οι ίνες μαλλιού και το φελτ.

Ο άνθρωπος ανακάλυψε τη δυνατότητα του μαλλιού να δημιουργεί επιφάνειες πριν από 8.000 χρόνια περίπου. Η πιληματοποίηση ή το felting, είναι μια τεχνική, όπου οι ίνες του μαλλιού δεν υφαίνονται ούτε πλέκονται αλλά σωρεύονται η μία δίπλα στην άλλη και με τη βοήθεια υγρασίας, σαπουνιού και πίεσης, δημιουργούν ένα ζεστό ύφασμα, το φέλτ. Ο πολεμιστής, ο βοσκός, φορούν τη μπούρκα και η ζεστασιά που τους προσφέρει τους φέρνει κοντά στην ζεστασιά της εστίας τους. Το φελτ, παραδοσιακά χρησιμοποιείται για την επένδυση της νομαδικής εστίας, της γιούρτας.

Ακόμη, στο σπίτι της θείας μου Βάλιας υπήρχε μονίμως μια σωρός από ίνες μαλλιού, ενώ η θεία Αγάπη έπλεκε αφράτες μπλούζες από μαλλί σε μορφή προ-νήματος.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν δομικά συστατικά της δουλειάς μου.

Ως 16χρονη ομογενής από την Γεωργία πόσο εύκολος ή δύσκολος ήταν ο εγκλιματισμός σας στην Ελλάδα και μάλιστα σε ένα χωριό του ακριτικού ν. Κιλκίς, την Νέα Σάντα;
Δεν ήταν καθόλου εύκολος, ιδιαίτερα για εμένα που με χαρακτηρίζει η εσωστρέφεια. Ένα θέμα ήταν η γλώσσα (τα ποντιακά δεν βοήθησαν). Θυμάμαι έκανα 2,5 ώρες για να μάθω μια σελίδα γεωλογίας. Οι δυσκολίες ήταν πολλές… Σήμερα, όμως βλέπω πολύ καθαρά, πως κάποιες δεν υπήρχαν στην πραγματικότητα, αλλά αποτελούσαν προϊόν της ανασφάλειάς μου και του φόβου μου.

Η μητέρα της Βιολέττας, Μαρία Παπαγιαννίδου κρατά ένα άλμπουμ με φωτογραφίες της οικογένειας (φωτ.: Αρχείο Β. Παπαγιαννίδου)

Πώς βοήθησε το Τμήμα Δημιουργικού Σχεδιασμού και Ένδυσης του ΤΕΙ Κιλκίς (τώρα πια ΔΙΠΑΕ) του οποίου είστε απόφοιτη στην έκφραση των καλλιτεχνικών σας αναζητήσεων;
Εκεί συνάντησα σπουδαίους ανθρώπους, με μεράκι γι΄ αυτό που κάνουν, οι οποίοι μου έδωσαν την ώθηση να βρω τον εαυτό μου και την αλήθεια μου. Εκεί αποδέχθηκα πως ο κόσμος μου είναι αυτός της δημιουργίας, πως θέλω να μιλώ στη γλώσσα του ενδύματος (ξέρετε, προέρχομαι από ένα τελείως διαφορετικό πεδίο, αυτό των οικονομικών). Με αφετηρία και προορισμό την προσωπική μου ιστορία.

Την στιγμή του ξεριζωμού, η μόνη σύνδεση με αυτό που αφήνεις πίσω σου είναι αυτό στο οποίο τυλίγεις το σώμα σου, αυτό και οι μνήμες σου.

Από την πτυχιακή εργασία «Το Ένδυμα Μνήμη»

Το ένδυμα για εμένα δεν είναι παροδικό, εφήμερο… είναι ανάγκη. Αυτή που με ώθησε να κρατήσω στη ζωή ένα βαμβακερό στρώμα, φερμένο από τον Καύκασο, από το οποίο αφαίρεσα ένα μέρος και το μετέτρεψα σε κάπα, δίνοντάς του μια νέα ευκαιρία. Επίσης ανάγκη ήταν να μετατρέψω ένα μάλλινο πάπλωμά σε πανωφόρι, το οποίο αγκαλιάζει, ζεσταίνει το σώμα και το κρατά σε επαφή με τις ρίζες του.

Το Ένδυμα Μνήμη είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας μου με την κα Βενετία Κουτσού, λέκτορα του τμήματος, ως θέμα στην πτυχιακή μου εργασία. Τα έργα που προέκυψαν από αυτό εκτέθηκαν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της ομαδικής έκθεσης Ενδυματογραφία: από το σπίτι στο ταξίδι. Η διερεύνησή όμως της ανησυχίας μου αυτής άρχισε παλιότερα, με μια άλλη σπουδαία δασκάλα, επίκουρη καθηγήτρια του τμήματος κα Ελευθερία Στόικου, όπου απέδωσα την έννοια της ζεστασιάς της εστίας στη δημιουργία μου από φελτ.

Από την πτυχιακή εργασία «Το Ένδυμα Μνήμη»

Το έργο αυτό επιλέχθηκε και παρουσιάστηκε στην έκθεση ART & FASHION CreativeWear Exhibition στην ΑΣΚΤ Αθηνών, και στη συνέχεια στην έκθεση VESTINO 2018 il festival dedicato alle cominita creative del Mediterraneo στο Παλέρμο της Ιταλίας.

Στο σχετικό βίντεο που δημιουργήσατε με την ευκαιρία της ολοκλήρωσης της πτυχιακής σας εργασίας παρουσιάζετε 7 γυναίκες διαφόρων ηλικιών –τις πρωταγωνίστριές σας– ενδεδυμένες με τα «ενδύματα μνήμης». Ποιος ο ρόλος που διαδραμάτισε η γυναικεία παρουσία στην οικογένειά σας και κατ’ επέκταση γενικά στις ποντιακές οικογένειες;
Καταρχάς, είμαστε τέσσερις αδελφές, η μαμά μου, η γιαγιά μου, η κόρη μου, οι ανιψιές μου. Επέλεξα τον αριθμό επτά, επειδή συμβολίζει την οικογένειά μου, την παιδικότητά μου, εκείνα τα χρόνια… Το κάθε μου έργο φέρει το όνομα μιας γυναίκας της οικογένειας.

Προσπάθησα το καθένα, να το ντύσω με συναισθήματα που μου προκαλεί η θύμηση αυτών των προσώπων. Έτσι μιλώ για καθαρότητα ψυχής, για θέληση, εξωστρέφεια, διαχρονικότητα, επιμονή, αλληλεπιδράσεις – στοιχεία άκρως απαραίτητα στις μεταβατικές περιόδους στους νέους τόπους, που γίνονται νέες πατρίδες.

Η αδερφή της Βιολέττας, Ευτυχία στο γάμο της στη Μακρινίτσα Πηλίου

Στο πνεύμα αυτό έφτιαξα το νυφικό της αδερφής μου. Όταν ζήτησα από την Ευτυχία, η οποία ζει στο εξωτερικό και δεν εμφανίζεται στο βίντεο, να μου περιγράψει τι προσδοκά από το νυφικό της, μεταξύ άλλων μου έγραψε:

«…Την ημέρα του γάμου μου φέρω αντάμα το βίωμά μου, που από τις κορυφές του βουνού μελωδικά κατεβαίνει και παίρνει μορφή στο νυφικό μου…»

Οι Πόντιες γυναίκες μέσα από τις δικές τους μνήμες –νανουρίσματα, παιχνίδια, γεύσεις– δημιουργούν μνήμες στις επόμενες γενιές. Σε κάθε φάση της ζωής τους, επιτελούν έναν επιπλέον ρόλο, είναι φορείς πολιτισμού.

Αλεξία Ιωαννίδου

  • Όλες τις φωτογραφίες παραχώρησε η Βιολέττα Παπαγιανίδου για τις ανάγκες δημοσίευσης του άρθρου.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Στιγμιότυπο από τη «στέψη» στην Παλαγία Αλεξανδρούπολης (φωτ.: Facebook / Γιώργος Γκουντινάκης)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Ένας ποντιακός γάμος από τα παλιά στην Παλαγία Αλεξανδρούπολης

16/06/2025 - 2:18μμ
Στιγμιότυπο από εκδήλωση της ΟΣΕΠΕ στο Βερολίνο (φωτ.: Facebook /
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Η ΟΣΕΠΕ απαντά: Διαστρεβλώθηκε η δήλωση της Αναστασίας Ντικ, καμία συγγνώμη από τα θύματα της Γενοκτονίας των Ποντίων

16/06/2025 - 11:15πμ
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το παραθέρισμα στα Κοτύωρα – Το θέρετρο που διάλεγαν Έλληνες, Αρμένιοι και Τούρκοι

16/06/2025 - 10:16πμ
Εικόνα από τις αρχές του 20ού αιώνα, έξω από χάνι του Γεσίρογλη ή Γεσίρογλου στην Τραπεζούντα (φωτ.: facebook.com/ groups/Zafer Duran/ TRABZONDAN ESİNTİLER)
ΠΟΝΤΟΣ

Η φιλοξενία στον Πόντο ήταν μοναδική και θύμιζε αρχαία Ελλάδα – Ένα βράδυ στα Αμπέλια Τραπεζούντας

15/06/2025 - 9:16μμ
Το χορευτικό τμήμα του Συλλόγου Ποντίων Νταχάου στο θερινό φεστιβάλ που διοργάνωσε ο σύλλογος Bürgertreff-Ost (φωτ.: Facebook / Angeliki Koune)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Γερμανία: Ποντιακός ήχος και βήματα σε φεστιβάλ στην πόλη Νταχάου

15/06/2025 - 4:09μμ
Στιγμιότυπο από την 5η πατινάδα στον Σταυρό Θεσσαλονίκης (φωτ.: Facebook / Βιβή Κουρτίδου)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Η 5η πατινάδα ξεσήκωσε τον Σταυρό Θεσσαλονίκης, με 11 συλλόγους και πολλή… φασαρία

15/06/2025 - 1:56μμ
Στιγμιότυπο από την εμφάνιση του χορευτικού τμήματος της «Τερψιθέας» (φωτ.: YouTube)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Όλα τα βλέμματα στο χορευτικό τμήμα της «Τερψιθέας»

14/06/2025 - 9:56μμ
Στιγμιότυπο από το 1ο Παιδικό-Εφηβικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών στην Καστοριά (πηγή: ΣΠοΣ Δυτικής Μακεδονίας & Ηπείρου)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

2ο Παιδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών στην Καστοριά – Δείτε το live

14/06/2025 - 8:10μμ
(Φωτ.: facebook / ΠΜΣ Παλαγίας «Ο Μέγας Αλέξανδρος»)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Ο «Μέγας Αλέξανδρος» Παλαγίας ταξίδεψε τον Πόντο στη Σαμοθράκη

14/06/2025 - 12:56μμ
Ο ποταμός Ίρις (Yeşilırmak) στην Αμάσεια (φωτ: Ahmet Keles /commons. wikimedia.org)
ΠΟΝΤΟΣ

Ποτάμια και παραπόταμοι έδιναν ζωή στον Πόντο, ήταν τα φυσικά, πολιτικά αλλά και φυλετικά σύνορα

14/06/2025 - 9:35πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η είσοδος της έδρας του Συμβουλίου της ΕΕ (φωτ.: European Union)

Η ΕΕ συσκέπτεται για τη νέα κρίση στη Μέση Ανατολή

23 λεπτά πριν
Κωνσταντίνος Καλλιγιαννάκης, ιδιοκτήτης καταστήματος ΟΠΑΠ επί της Λεωφ. Λοχαγού Χρονοπούλου 52, στον Άλιμο (φωτ.: ΟΠΑΠ)

Νέα οικογένεια λαχνών ΣΚΡΑΤΣ «24 ΜΗΝΕΣ ΤΥΧΗ»

50 λεπτά πριν
Φωτιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα, Δευτέρα 16 Ιουνίου 2025 (φωτ.: EUROKINISSI / Θανάσης Δημόπουλος)

Μεγάλη φωτιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα – Μήνυμα από το 112 για εκκένωση

1 ώρα πριν
Η Κλαυδία στον ημιτελικό της EUROVISION (φωτ.: EBU / Sarah Louise Bennett)

Η Εύξεινος Λέσχη Αθηνών τιμά την Κλαυδία με μια μεγάλη εκδήλωση

2 ώρες πριν
Στιγμιότυπο από τη «στέψη» στην Παλαγία Αλεξανδρούπολης (φωτ.: Facebook / Γιώργος Γκουντινάκης)

Ένας ποντιακός γάμος από τα παλιά στην Παλαγία Αλεξανδρούπολης

2 ώρες πριν
Η αίθουσα της Ολομέλειας της Βουλής (φωτ.: EUROKINISSI / Γιώργος Κονταρίνης)

Προανακριτική για τα Τέμπη: Την Τετάρτη η συζήτηση στη Βουλή, στήνονται 14 κάλπες

2 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign