pontosnews.gr
Τρίτη, 9/12/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Ελένη Ουράνη: Συγγραφέας, κριτικός, φεμινίστρια – Μια γυναίκα (Άλκης) Θρύλος

Όταν το θάρρος και η γοητεία γράφανε ιστορία – Του Σπύρου Δευτεραίου

9/12/2025 - 2:59μμ
Η Ελένη Ουράνη το 1945, σε φωτογραφία ταυτότητας από το Στούντιο Ξανθάκη (πηγή: Αρχείο ΕΛΙΑ)

Η Ελένη Ουράνη το 1945, σε φωτογραφία ταυτότητας από το Στούντιο Ξανθάκη (πηγή: Αρχείο ΕΛΙΑ)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Ας μεταφερθούμε στο πολύ μακρινό 1920. Τότε που εκδόθηκε το φεμινιστικό περιοδικό του Συνδέσμου Γυναικών Ο Αγώνας της Γυναίκας, κάποια άρθρα του οποίου έφεραν την υπογραφή Άλκης Θρύλος. Σε πρώτο άκουσμα και ανάγνωση, θυμίζει αντρικό όνομα.

Όμως πίσω από αυτό το ψευδώνυμο ήταν η Ελένη Κορύλλου, η διευθύντρια του περιοδικού, που δεν ήταν άλλη από την Ελένη Νεγρεπόντη, που στην πορεία έγινε Ελένη Ουράνη και έτσι πέρασε στην ιστορία.

Ο …θρύλος θέλει την εν λόγω γυναίκα να διαλέγει αντρικό όνομα προκειμένου να δείξει ότι είναι ελεύθερη και ασυμβίβαστη, χαρακτηριστικά τα οποία εκείνη την εποχή είχαν μόνο οι άνδρες. Παράλληλα βέβαια γνώριζε πως θα ακουγόταν περισσότερο σαν άντρας παρά ως γυναίκα. Η εποχή ήταν αντιδραστική προς τις γυναίκες. Με το δικό της όνομα θα δημιουργούσε προκατάληψη εκ των προτέρων.

Από σπίτι

Είχε γεννηθεί το 1896, τη χρονιά της αναβίωσης των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα. Πατέρας της ήταν ο Μιλτιάδης Νεγρεπόντης, οικονομολόγος, πρωτοπόρος του προσκοπισμού στην Ελλάδα και υπουργός Οικονομικών στην κυβέρνηση του Ελευθέριου Βενιζέλου, και μητέρα της η Μαρία Lüders-Νεγρεπόντη, αθλλήτρια, φεμινίστρια (πρώτη πρόεδρος του Συνδέσμου για τα Δικαιώματα της Γυναίκας), και δημιουργός της Σχολής Αδελφών και του Σώματος Εθελοντριών Αδελφών Νοσοκόμων.

Ο Μιλτιάδης Νεγρεπόντης

Από νεαρή ηλικία ασχολήθηκε με τη λογοτεχνία και την κριτική καλλιεργώντας έτσι την κλίση της στα γράμματα και στην κριτική σκέψη. Εμφανίστηκε το 1915 στα περιοδικά Νουμάς, Βωμός και Πυρσός και στην εφημερίδα Ακρόπολις, δείχνοντας άμεσα τις κατοπινές τάσεις της στην κριτική, την ποίηση και τον θεατρικό λόγο. Παράλληλα δημοσιεύει τα μονόπρακτα Ο χορός του βοριά και Η ομορφιά που σκοτώνει, ποιήματα, καθώς και τα πρώτα κριτικά κείμενα.

Το 1916 παίχτηκε το μονόπρακτο έργο της Φλοίσβος, αποσπώντας αρνητικές κριτικές.

Το 1920 γίνεται μέλος του Συνδέσμου Ελληνίδων υπέρ των Δικαιωμάτων της Γυναικός, ενώ παράλληλα επιδίδεται στην αρθρογραφία με θέμα τον φεμινισμό. Λίγο νωρίτερα παντρεύτηκε τον Πολύβιο Κορύλλο, καθηγητή Χειρουργικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, εξού και το όνομα Ελένη Κορύλλου στη διεύθυνση του εντύπου.

(Πηγή: Αρχείο ΕΛΙΑ)

Ο φόβος και ο τρόμος

Ως άτομο βαθύτατης κουλτούρας και αισθητικής ασχολήθηκε και με την κριτική τόσο τη λογοτεχνική όσο και τη θεατρική. Το 1924 δημοσιεύει δύο κριτικές προσεγγίσεις για τον Διονύσιο Σολωμό και τον Κωστή Παλαμά. Από το 1927 και μετά, συνεργάζεται με πολλά περιοδικά και εφημερίδες, ανάμεσα σε αυτά τη Νέα Εστία όπου είχε τη στήλη της θεατρικής κριτικής, τον Νουμά και την Ακρόπολη.

Φυσικά η πραγματική της ταυτότητα έγινε γνωστή σχεδόν αμέσως στους κύκλους της λογοτεχνίας και του θεάτρου. Και βρέθηκε, ως γυναίκα, να δέχεται περισσότερα πυρά από συναδέλφους της!

«Η Άλκης Θρύλος είναι το αίσχος της ελληνικής διανόησης», «Η παρουσία του Άλκη Θρύλου στα νεοελληνικά γράμματα είναι ολέθρια», έγραφαν γι’ αυτήν. Η ίδια δεν ενοχλήθηκε διόλου από όλα αυτά. Ίσως να ήταν και υπέρμαχος της φράσης-θέσης «Ας γράψουν ό,τι θέλουν για μένα, αρκεί να γράφουν σωστά το όνομά μου». Πολλά χρόνια αργότερα έλεγε: «Έχουν γραφτεί για εμένα επικρίσεις βαρύτατες που παρόμοιες δεν νομίζω να έγραψα για κανέναν».

Η αλήθεια ήταν ότι οι περισσότεροι του χώρου, έτρεμαν την κριτική της. Μπορούσε να απαξιώσει ακόμα και μεγάλα ονόματα, αν μια δημιουργία τους δεν της άρεσε. Με λόγο αιχμηρό μεν, αλλά ποτέ προσβλητικό.

Για να καταλάβετε για τι μιλάμε, είχε γράψει π.χ. για τη συνεργασία Μαρίκας Κοτοπούλη και Καρόλου Κουν: «Στη γυναίκα χωρίς σημασία, η Κοτοπούλη δεν πειθάρχησε στη διδασκαλία του Κουν. Έμεινε ξένη στην αρμονία του συνόλου και στο ουσιαστικό πνεύμα και νόημα του έργου».

(Πηγή: Εκδοτική Αθηνών / greekencyclopedia.com)

Ο Κώστας Ουράνης και οι μεγάλες αλλαγές

Ήταν υπέρμαχος του δημοτικισμού, της ψήφου των γυναικών και της ισότητας. Όλα αυτά σε χρόνια που ήταν κόκκινο πανί για την κοινωνία, ακόμα και τις ομόφυλές της. Έγραφε, για παράδειγμα: «Γυναίκες, θα είστε άξιες να ελευθερωθείτε, όταν αγωνισθείτε για την ελευθερία σας. Γυναίκες που σας λατρεύουν πλανερά, γυναίκες που σας δέρνουν, όμοια, είστε όλες σκλάβες. Τίποτα δεν μπορούμε να περιμένουμε από την καλή θέληση των ανδρών. Τα δεσμά μας θα προσπαθούν να μας τα κρατούν πάντα. Τη χειραφέτησή μας μόνο με την δικές μας δυνάμεις θα την κατακτήσουμε».

Η δεκαετία του 1920 ήταν η δεκαετία των μεγάλων αλλαγών στην ζωή της.

Η εμφάνιση του ποιητή και λογοτέχνη Κώστα Ουράνη υπήρξε καταλυτική. Ερωτεύονται και γίνεται ο δεύτερος σύζυγός της. Εκείνη παραμένει μεν Άλκης Θρύλος στις κριτικές της, αλλά σε όλα τα άλλα είναι πλέον η Ελένη Ουράνη.

Το ζεύγος Ουράνη

Ο Πάνος Καραβίας, συγγραφέας και δημοσιογράφος της εποχής, μοιράζεται την εμπειρία της γνωριμίας του με την Ελένη Ουράνη: «Την γνώρισα από τον Ουράνη στην αρχή του ερωτικού τους δεσμού στο Παρίσι. Είχα ήδη ακούσει και μάθει για την μοντέρνα της εμφάνιση και τα κοντά της μαλλιά, αλλά ήταν έκπληξη για εμένα βλέποντάς την με τον αέρα μεγάλης κυρίας με πολλή θηλυκότητα κάτω από την επίδραση του ανδρός που αγαπούσε. Θα ήταν γύρω στα 35 της χρόνια, τώρα».

Όσον αφορά τον Σύνδεσμο των Γυναικών, αποχώρησε το 1926, μετά από ένα διεθνές φεμινιστικό συνέδριο.

Εκεί, πολλές από τις ηγέτιδες, τις οποίες θαύμαζε για το πνεύμα τους, παρατήρησε πως είχαν παραμελημένη εμφάνιση. Διαφώνησε σφοδρά, καθώς πίστευε ότι η γυναίκα που βρίσκεται στην αγορά εργασίας, δεν χρειάζεται να χάνει το θέλγητρο της.

(Φωτ.: Αρχείο ΕΡΤ)

Τα μετά

Το 1971, λίγους μήνες πριν από το θάνατό της, έγινε η πρώτη Ελληνίδα που εκλέχτηκε ακαδημαϊκός. Πολλά χρόνια νωρίτερα, και συγκεκριμένα το 1950, συμμετείχε ως ιδρυτικό μέλος της Ομάδας των Δώδεκα (1950-1967), η οποία αποσκοπούσε στη θέσπιση έγκριτων λογοτεχνικών βραβείων, καταρχάς για την πεζογραφία και ακολούθως για άλλα λογοτεχνικά είδη, καθώς και της Ένωσης Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών και μέλος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής του Εθνικού Θεάτρου και των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας.

Στις 12 Ιουλίου 1953 βίωσε την απώλεια του Κώστα Ουράνη. Το 1963, στο πλαίσιο της «Ομάδας των Δώδεκα», θεσμοθετεί το Βραβείο «Μαρία Νεγρεπόντη» εις μνήμην της μητέρας της. Την ίδια χρονιά υπήρξε από τα ιδρυτικά μέλη της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.

Το 1969 της απονεμήθηκε το λογοτεχνικό κρατικό βραβείο ταξιδιωτικών εντυπώσεων για τον τρίτο τόμο του έργου της Εκδρομές και ταξίδια.

Η Ελένη Ουράνη, προς τιμήν της ίδιας, αλλά και του συζύγου της, κληροδότησε τη μεγάλη περιουσία της στην Ακαδημία Αθηνών για τη δημιουργία ιδρύματος, με στόχο την ευρύτερη καλλιέργεια της πνευματικής ζωής του ελληνισμού. Το Ίδρυμα Ουράνη αναλαμβάνει χορηγίες στο χώρο του πολιτισμού, βραβεύσεις συγγραφέων, υποτροφίες σπουδαστών αλλά και έδρες νεοελληνικών σπουδών στο εξωτερικό.

Τάσος Αθανασιάδης και Ελένη Ουράνη σε εκδήλωση του Εθνικού Θεάτρου, το 1970 (φωτ.: nt-archive.gr)

Έφυγε σαν σήμερα το 1971. Και αν αναρωτιέστε τι άνθρωπος ήταν η Ελένη Ουράνη, την απάντηση την είχε δώσει η ίδια, σαν μοτο της ζωής της: «Να δημιουργείς κάποιους σκοπούς και να αγωνίζεσαι γι’ αυτούς για να δίνεις στον εαυτό σου στην ψευδαίσθηση ότι όλα δεν είναι κενά και περιττά».

(Φωτ.: olympia.gr)

Σπύρος Δευτεραίος

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Τορπιλοβόλο κλάσης V1 (πηγή: ΕΛΙΝΙΣ)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα, το 1912: Η άφιξη που σημάδεψε την ιστορία του Ελληνικού Ναυτικού

8/12/2025 - 10:09πμ
(Φωτ.: Facebook Παύλος Σιδηρόπουλος)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ο πρίγκιπας της ροκ ήταν Πόντιος! Η ζωή και ο μύθος του Παύλου Σιδηρόπουλου

6/12/2025 - 3:18μμ
(Φωτ.: Facebook/ Νοσταλγία 80ς)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Γιώργος Λαζάνης: Ο «εργάτης του θεάτρου», το σπουδαίο έργο και ο Κάρολος Κουν

5/12/2025 - 1:01μμ
(Φωτ.: Facebook/ Νοσταλγἰα 80ς)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Γιώργος Βελέντζας: Ο ηθοποιός των ρεκόρ που αγάπησαν οι συνάδελφοί του και το κοινό

4/12/2025 - 4:00μμ
Η «Ναυμαχία της Έλλης», με ημερομηνία δημιουργίας του έργου στις 13 Δεκεμβρίου 1912,  από τον Βασίλειο Χατζή, από το Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος, στον Πειραιά. Απεικονίζεται το θωρακισμένο καταδρομικό «Αβέρωφ» μπροστά, ενώ ακολουθούν τα τρία παλιά θωρηκτά «Ύδρα», «Σπέτσαι» και «Ψαρά», βάλλοντας εναντίον των οθωμανικών σκαφών (φωτ.: Β. Χατζής/ Ναυτικό Μουσείο Ελλάδας)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα, στα νερά του Ελλήσποντου γράφτηκε ιστορία: Η ελληνική επικράτηση στη Ναυμαχία της Έλλης

3/12/2025 - 3:40μμ
Η Ρόζα Εσκενάζυ σε καρέ από βίντεο της ΕΡΤ (πηγή: Αρχείο της ΕΡΤ)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ρόζα Εσκενάζυ: Η βασίλισσα του ρεμπέτικου, οι μεγάλες στιγμές και τα μυστικά της

2/12/2025 - 5:52μμ
Oι Pink Floyd το 2005 όταν επανενώθηκαν για τελευταία φορά στη συναυλία Live 8 που συγκέντρωσε πάνω από 200.000 άτομα στο Λονδίνο (φωτ.: EPA/Steve Reigate UK AND IRELAND OUT  EPA/STEVE REIGATE UK AND IRELAND OUT)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα κυκλοφορεί το «The Wall» των Pink Floyd και πουλάει μέσα σε δύο εβδομάδες 6 εκατομμύρια αντίτυπα

30/11/2025 - 7:45μμ
(Φωτ.: Κώστας Κατωμέρης/EUROKINISSI)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Δέκα χρόνια χωρίς τον Μηνά Χατζησάββα – Η σύντομη μάχη στην εντατική, η αντισυμβατική ζωή, ο ρόλος στην «Αναστασία» και το θέατρο

30/11/2025 - 3:30μμ
Πολ Άλεν και Μπιλ Γκέιτς  στο Lakeside School (πηγή: Ancestry.com / Wikimedia Commons)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Micro-Soft: Η λέξη σε ένα γράμμα που άλλαξε τον κόσμο, 50 χρόνια πριν

29/11/2025 - 11:00πμ
Γραμματόσημο των ΕΛΤΑ με τη μορφή του Εμ. Ξάνθου (πηγή: stamps-gr.blogspot.com / averoph.wordpress.com)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ο Εμμανουήλ Ξάνθος της Σμύρνης: Ο άνθρωπος που άναψε το φιτίλι της Επανάστασης

28/11/2025 - 4:50μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η Ελένη Ουράνη το 1945, σε φωτογραφία ταυτότητας από το Στούντιο Ξανθάκη (πηγή: Αρχείο ΕΛΙΑ)

Ελένη Ουράνη: Συγγραφέας, κριτικός, φεμινίστρια – Μια γυναίκα (Άλκης) Θρύλος

30 δευτερόλεπτα πριν
Επεισόδια κατά την κινητοποίηση αγροτών και κτηνοτρόφων στα Χανιά, Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 (φωτ.: EUROKINISSI)

Κρήτη: Πρωτοφανή επεισόδια με αγρότες – 50 ταυτοποιήσεις, βαρύ κατηγορητήριο

35 λεπτά πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Μάρκος Χουζούρης)

Καλάσνικοφ και πιστόλια σε κλεμμένο όχημα στα Καλύβια

60 λεπτά πριν
Δημήτρης Τομπουλίδης, Κούλα Ιορδανοπούλου και Ισαάκ Λαυρεντίδης στο ΔΣ της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών το 1993 (φωτ.: ΕΠΜ)

Ο Δημήτρης Τομπούλιδης τιμάται με το βραβείο «Ισαάκ Λαυρεντίδη» – Η Επιτροπή Ποντιακών Μελετών ενώνει γενιές

1 ώρα πριν
Έφηβοι και κινητό (φωτ.: PEXELS)

Αυστραλία: Πρώτη χώρα με ελάχιστη ηλικία στα social media – Μπλοκάρονται πάνω από 1 εκατ. λογαριασμοί

2 ώρες πριν
Πείραμα για τον φωτονικό επεξεργαστή Τεχνητής Νοημοσύνης. Από αριστερά οι υποψήφιοι διδάκτορες Αντώνης Πράπας, Μόσχος Θεόδωρος, Οδυσσέας Ασημόπουλος (πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Από το ΑΠΘ, ο ισχυρότερος φωτονικός πυρήνας Τεχνητής Νοημοσύνης παγκοσμίως

2 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign