pontosnews.gr
Δευτέρα, 19/05/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Μπαχατίν Τσαμουραλί: Ο κορυφαίος εκπρόσωπος της σουρμενίτικης παράδοσης στη λύρα

Γράφει ο Σπάρτακος Τανασίδης

27/04/2025 - 9:00μμ
(Συνθ. εικ.: facebook.com/Bahattin Çamurali)

(Συνθ. εικ.: facebook.com/Bahattin Çamurali)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Λαϊκός τραγουδιστής και μουσικός από τα Σούρμενα του Πόντου, ο Μπαχατίν Τσαμουραλί (Bahattin Çamurali) ήταν και ένας από τους σημαντικότερους λυράρηδες του 20ού αιώνα. Γεννήθηκε το 1931 στο χωριό Τσίτα (νυν Dirlik) των Σουρμένων, σε οικογένεια οργανοπαικτών της λύρας και του αγγείου. Ήταν ο μικρότερος από τα πέντε παιδιά του Χαμδή και της Μπιρτανέ. Άλλοι πρεσβύτεροι συγγενείς του Μπαχατίν, οι Μουράτ και Ιμπραχίμ Τσαμουραλί, ήταν βιρτουόζοι λυράρηδες.

Στενός του συγγενής, ο Χασάν Τσαμουραλί, ήταν ο τελευταίος μεγάλος μουσικός και κατασκευαστής του αγγείου στα Σούρμενα.

Στην ίδια οικογένεια υπήρχαν και άλλοι οργανοπαίκτες λύρας, αγγείου, καβάλ’, νταουλιού και ζουρνά.

Παρά το ότι ο Μπαχατίν ζούσε σε ένα τέτοιο οικογενειακό περιβάλλον, στα οκτώ του χρόνια προτίμησε για δάσκαλο της λύρας έναν άλλον διάσημο Σουρμενίτη, τον Χουσεΐν Ντιλαβέρ (Hüseyin Dilaver) από το χωριό Ακσού (Ασού). Έτσι, ο μικρός Μπαχατίν επί έναν χρόνο και κάθε βδομάδα διάβαινε τα δύσβατα όρη των Σουρμένων για να μάθει λύρα στο Ακσού. Μάλιστα, ταυτόχρονα εξασκείτο στο παίξιμό της ενώ περπατούσε.

Ο μικρός λυράρης είχε βρει στήριγμα τη μεγαλύτερη αδερφή του, την Ραχιμέ, που εξαρχής τον παρότρυνε να κάνει μαθήματα με τον δάσκαλο Χουσεΐν, και έναν χρόνο αργότερα, όταν ο Μπαχατίν έγινε εννέα ετών, του χάρισε την πρώτη του λύρα, με χρήματα που μάζεψε με πολύ κόπο και στερήσεις την εποχή που η τουρκική οικονομία δεν ήταν στα καλύτερά της.

Μια από τις λύρες του Μπαχατίν Τσαμουραλί (πηγή: M. Bilgin, «Trabzon’un Tanınmış Kemençecilerinden: Bahattin Çamurali», Karadeniz İncelemeleri Dergisi, τεύχος 28, 2020, σελ. 469)

Η Ραχιμέ ήταν αυτή που είχε παρατηρήσει ότι ο αδερφός της σε νηπιακή ηλικία έκανε πως παίζει λύρα τρίβοντας δύο κλαδιά από θάμνο. Όταν οι συνθήκες το απαιτούσαν, η Ραχιμέ κουβαλούσε τον αδερφό της στην πλάτη της ως το Ακσού, στο σπίτι του δασκάλου του.

Από την ημέρα που ο Μπαχατίν απέκτησε τη δική του λύρα δεν την αποχωριζόταν, καθώς την κουβαλούσε ακόμα και στο σχολείο αντί τα βιβλία του, γεγονός που τον έκανε κακό μαθητή.

Ο Μπαχατίν Τσαμουραλί εξελίχθηκε σιγά-σιγά σε κορυφαίο μουσικό παίζοντας σε γάμους εντός και εκτός Σουρμένων και το ταλέντο του γνώρισε μεγάλη απήχηση μετά την ηλικία των 30, τις δεκαετίες 1960-1970. Μετά τη θητεία του στο στρατό μετακόμισε στην Κωνσταντινούπολη, όπου συνεργάστηκε ως μουσικός με πολλούς διάσημους καλλιτέχνες της Τουρκίας σε εκδηλώσεις, αλλά και στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο. Ενώ την ίδια περίοδο κυκλοφορούσε πλήθος δίσκων και κασετών του, τα πειρατικά άλμπουμ ξεπερνούσαν τον αριθμό τους και πωλούνταν κατά εκατοντάδες χιλιάδες.

Εξώφυλλα από 45άρια βινύλια του Μπαχατίν Τσαμουραλί (πηγή: M. Bilgin, «Trabzon’un Tanınmış Kemençecilerinden: Bahattin Çamurali»)

Έτσι σήμερα δεν έχει διασωθεί ούτε μία επαγγελματική του ηχογράφηση καλής ποιότητας και ό,τι έχουμε στη διάθεσή μας είναι προϊόν πειρατικών κασετών και ερασιτεχνικών καταγραφών από διάφορα παρακάθια.

Ενώ ήταν φτωχός το μεγαλύτερο διάστημα της ζωής του, έκανε ευκαιριακές χειρωνακτικές εργασίες και ουσιαστικά δεν ζούσε από τη λύρα. Όταν δεν είχε όρεξη, αρνείτο να παίζει. Ελεύθερη και ανεξάρτητη φύση, ο Μπαχατίν είχε απορρίψει ευγενικά την πρόταση σταθερής συνεργασίας που του είχε γίνει τότε από το κανάλι TRT.

Δεν έπαιζε κατά παραγγελία όταν δεν του άρεσε κάτι στους τρόπους ή στην αύρα όποιου του το ζητούσε.

Ιδίως δεν ήθελε να παίζει όταν του πρόσφεραν πολλά χρήματα, διότι ένιωθε ότι έτσι ευτελίζεται η τέχνη του, την οποία θεωρούσε ιερή. Επίσης αρνείτο ή έπαυε να παίζει στα παρακάθια όταν οι άλλοι κάνανε φασαρία ή συνομιλούσαν. Στις μουσικές παραστάσεις που έδινε δεν δίσταζε σηκώνεται και να φεύγει από τη σκηνή όταν κάτι δεν του άρεσε.

Ως προς το περιεχόμενο των τραγουδιών του, ερμήνευε γνωστά δημοτικά τουρκόφωνα τραγούδια του Πόντου, αλλά συνέθετε και δικά του, με πολλές επιρροές από τα δημώδη. Επιδίωκε να τραγουδά στην κοινή τουρκική αντί της διαλέκτου των Σουρμένων, για να μεταδίδει καλύτερα την κουλτούρα της Μαύρης Θάλασσας σε όλη την Τουρκία. Γνωρίζουμε ότι είχε πολλά τετράδια στα οποία κατέγραφε τον λαϊκό ποιητικό πλούτο του Πόντου, καθώς και δικά του στιχάκια, αλλά δυστυχώς όλα έχουν απωλεσθεί.

Μετά την Ανταλλαγή, οι χοτζάδες στα χωριά του Πόντου απαγόρευαν στους μουσουλμάνους το παίξιμο της λύρας, διότι τα θεωρούσαν ρωμαίικα και επιδίωκαν τον πλήρη πολιτιστικό εκτουρκισμό της περιοχής.

Παρ’ όλα αυτά στον ανατολικό Πόντο η λύρα και ο χορόν όχι μόνο δεν σίγησαν, αλλά αποτελούν σήμερα ταυτότητα και πηγή υπερηφάνειας. Ήταν η γενιά του Μπαχατίν και άλλων Μαυροθαλασσιτών καλλιτεχνών, οι οποίοι έχοντας μεταναστεύσει στην Κωνσταντινούπολη έκαναν το τουρκικό κοινό να αποδεχτεί και να εκτιμήσει τον μουσικοχορευτικό πλούτο του Πόντου.

Ο Ιερός Ναός της Θεοτόκου του 19ου αιώνα στην Τσίτα Σουρμένων (πηγή: Pontos World)

Το σημερινό χωριό Dirlik, η πάλαι ποτέ Τσίτα (ή Τσίτε ή Σίδη) κατοικείτο από Ρωμιούς και Μουσουλμάνους. Ο χριστιανικός πληθυσμός εγκατέλειψε το χωριό με τη Συνθήκη της Λοζάνης. Ο γράφων κατά την επίσκεψή του στην περιοχή των Σουρμένων, το 2019, πληροφορήθηκε από ποντιόφωνους Σουρμενίτες και Οφίτες ότι ο λυράρης Τσαμουραλί ήταν Ρωμιός.

Επειδή όμως δεν υπάρχει καμία τέτοια αναφορά στη βιβλιογραφία και δεν σώζεται καμία σχετική δήλωση του ιδίου, κάτι τέτοιο δεν ήταν δυνατό να διασταυρωθεί και να τεκμηριωθεί.

Τα μέλη της οικογένειάς Τσαμουραλί στην Τσίτα σήμερα λένε ότι οι ρίζες τους είναι από τον Καύκασο –μια τοποθέτηση αρκετά γενικευμένη και ασαφής.

Δεκαετίες μετά την Ανταλλαγή οι ξεριζωμένοι επετράπη να επισκέπτονται τις πατρίδες τους. Έτσι το 1965 μερικοί Σουρμενίτες από την Ελλάδα γύρισαν ως επισκέπτες στην πατρίδα τους, φιλοξενήθηκαν στα σπίτια των μουσουλμάνων συμπατριωτών τους και τους κάλεσαν στην Ελλάδα για να ανταποδώσουν τη φιλοξενία κατά τα ανατολίτικα ήθη.

Ομάδα μουσουλμάνων Σουρμενιτών πράγματι πήγε στην Ελλάδα, όπου διέμεινε επί έναν μήνα, επισκεπτόμενη τους κατά τόπους οικισμούς των χριστιανών Σουρμενιτών και φέρνοντάς τους δώρα. Μέλος της ομάδας αυτής ήταν και ο Μπαχατίν, ο οποίος συγχρωτίστηκε με τους διάφορους χριστιανούς λυράρηδες εκ Σουρμένων κατά τα παρακάθια που κάνανε όλοι μαζί. Όταν έπαιζε ο Μπαχατίν, αρκετοί ηλικιωμένοι ανταλλάξιμοι δάκρυζαν και η παρέα πάντα πλαισιωνόταν και από άλλους Πόντιους που δεν ήταν από τα Σούρμενα. Η αγάπη των χριστιανών Ποντίων και τα συγκινητικά βιώματα εκείνης της επίσκεψης ώθησαν τον λυράρη να επισκεφτεί την Ελλάδα και άλλες φορές αργότερα.

Είναι γνωστό ότι υπήρχαν –και υπάρχουν– αρκετοί τρόποι παιξίματος της ποντιακής λύρας, πέραν από αυτόν που έχει καθιερωθεί στην Ελλάδα από τον Γώγο Πετρίδη μεταπολεμικά. Ηχογραφήσεις των λυράρηδων πρώτης γενιάς μας δείχνουν ότι υπήρχε μουσικός πλούτος που σήμερα έχει εκλείψει. Αυτό δεν ισχύει για τη γειτονική χώρα, καθώς συνεχίζει να διατηρεί σε μεγάλο βαθμό την ποικιλία του παιξίματος των παλαιών.

Ο Μπαχατίν Τσαμουραλί είναι αναγνωρισμένος ως ο αυθεντικός εκπρόσωπος ενός συγκεκριμένου παιξίματος λύρας, γνωστού ως «σχολή των Σουρμένων».

Οι δοξαριές του είναι λιτές και κοφτές, διαφορετικές από αρκετών συγκαιρινών του από άλλες περιοχές του Πόντου. Όσον αφορά τους Ρωμιούς λυράρηδες, θα μπορούσε ίσως να παρομοιαστεί με τη λύρα του Λ. Ματσουκάτοβ στην ΕΣΣΔ. Σύγχρονοι συνεχιστές του είναι πολλοί, όπως οι Σουρμενίτες: ο ελληνόφωνος Γιουσούφ Τζεμάλ Κεσκίν – «ο Άρχοντας της Λύρας»–, και ο Ιλιάς Παρλάκ (Μαναχός).

Το παίξιμό του χαρακτηρίζεται σε μεγάλο βαθμό μελαγχολικό, γεγονός που ταιριάζει στη θεματολογία των τραγουδιών του, καθώς μεγάλο μέρος από αυτά εκφράζουν τη νοσταλγία του για τη γενέτειρά του – τα Σούρμενα, την οποία εγκατέλειψε για να μετακομίσει στην Κωνσταντινούπολη για λόγους βιοποριστικούς, και την οποία προσπαθούσε να επισκέπτεται σε κάθε ευκαιρία.

Ένα τραγούδι του που αγαπήθηκε πολύ φέρει τον ελληνικό τίτλο «Έλα έλα λέω σε», σε ρυθμό του οικείου στην Ελλάδα «Κορτσόπον λάλ με» –τραγούδι οδοιπορικό, το οποίο άδονταν από τους εκδρομείς και παρχαρέτες κατά τη μετάβαση στα παρχάρια.

Ο στίχος είναι τουρκικός που καταλήγει εναλλάξ σε ποντιακό «κορτσόπον λαλεί με» και «έλα έλα λέω σε, εσέν’ πα να λέω σε» ή και «λάλ’ ’μεν κι έλα λέω σε, εσέν πα να λέω σε».

Γενικά και όπως είναι φυσικό, οι μελωδίες του είναι πολύ οικείες στο αυτί των Καυκασίων και των Ελλαδιτών Ποντίων.

Τέτοιες είναι οι «Çayelinden Öteye» που γνωρίζουμε ως «Έλα έλα πουλόπο μ’» και το «Σαρί κιζ».

Ο δε σκοπός του «Şu karşıdan aşağα» αγαπήθηκε ιδιαίτερα στην Ελλάδα.

Πάνω σε αυτόν τραγουδήθηκαν το «Την πατρίδα μ’ έχασα» και το «Τοϋλίσσα έμορφος»

Η φωνή και η λύρα του Σουρμενίτη βιρτουόζου σίγησε για πάντα στις 27 Απριλίου του 1991 στην Κωνσταντινούπολη.

Στην κηδεία του τον συνόδεψε πλήθος ανθρώπων των καλών τεχνών, των συμπατριωτών του και φίλων. Η μεγάλη Πόντια τραγουδίστρια της Τουρκίας Σουρεγιά Νταβουλτσούογλου (Süreyya Davulcuoğlu) από τα Πλάτανα της Τραπεζούντας, εκφωνώντας τον επικήδειο λόγο είπε: «Σουρμενίτες…Πρέπει να είστε περήφανοι που βγάλατε αυτόν τον μεγάλο μάστορα. Πρέπει να χτίσετε μνημείο για αυτόν τον άνθρωπο. Ήταν δάσκαλος όλων μας…».

Ο τάφος του Μπαχατίν Τσαμουραλί (πηγή: M. Bilgin, «Trabzon’un Tanınmış Kemençecilerinden: Bahattin Çamurali»)

Ακούστε τον Μπαχατίν Τσαμουραλί σε απόσπασμα της εκπομπής «Karadeniz Sevdalisyiz», να τραγουδά το μακρύν της Ματσούκας και να του ξεφεύγει ένα «πουλόπο μ’»:

Χαρακτηριστικοί σκοποί και τραγούδια από τον Μπαχατίν Τσαμουραλί:

Σπάρτακος Τανασίδης

Πηγές

• M. Bilgin, «Trabzon’un Tanınmış Kemençecilerinden: Bahattin Çamurali», Karadeniz İncelemeleri Dergisi, τεύχος 28, 2020, σελ. 463-487.
• Μ. Φ. Δραγούμης, Θ. Μωραΐτης (επιμ.), Τραγούδια του Πόντου. Ηχογραφήσεις του 1930, εκδ. Μουσικό Λαογραφικό Αρχείο, Φίλοι Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου Μέλπως Μερλιέ, 2006.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

«Ρίζα μ'» είναι το γλυκόλογο, του «ριζωμού τα χώματα» είναι αυτά που δεν λησμονούνε (φωτ.: Κατερίνα Κατωπόδη)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Από το Σύνταγμα 106 χρόνια μετά τη Γενοκτονία των Ποντίων – «Δεν υπάρχουν χαμένες ή αλησμόνητες πατρίδες. Υπάρχουν μόνο πατρίδες»

19/05/2025 - 8:49μμ
Με το κόκκινο χρώμα, του αίματος, φωταγωγήθηκε το Ηρώο Άκριτα του Πόντου στη Νέα Χαραυγή Κοζάνης στη μνήμη των θυμάτων της Γενοκτονίας (Πηγή φωτ.: facebook.com/Πολιτιστικός Σύλλογος "Εύξεινος Λέσχη Νέας Χαραυγής Κοζάνης")
ΠΟΝΤΟΣ

Νέα Χαραυγή Κοζάνης: Στο χρώμα του αίματος το Ηρώο Ακρίτα του Πόντου στη μνήμη των θυμάτων της Γενοκτονίας

19/05/2025 - 8:46μμ
Ειδική Συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής για την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, Δευτέρα 19 Μαΐου 2025. (Φωτ.: Eurokinissi/Γιώργος Κονταρίνης)
ΠΟΝΤΟΣ

Βουλή: Ενός λεπτού σιγή στην ειδική συνεδρίαση για την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου

19/05/2025 - 8:18μμ
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Νίκος Ανδρουλάκης, στην πλατεία Αριστοτέλους, για το τουρνουά σκακιού που διοργάνωσε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων, στη Θεσσαλονίκη, την Κυριακή 18 Μαΐου (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Νίκος Αραμπατζής)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Νίκος Ανδρουλάκης: Χρέος να αγωνιστούμε για να υπάρξει διεθνής αναγνώριση της Ποντιακής Γενοκτονίας

19/05/2025 - 7:54μμ
Για τη δημιουργία των ενδυμάτων, έγινε επιμελής έρευνα σε υλικό εποχής από φωτογραφίες, σκίτσα και γκραβούρες (φωτ.: tvopen.gr)
ΠΟΝΤΟΣ

«Το Κόκκινο Ποτάμι» για τη 19η Μαΐου: «Ξαναγεννηθήκαμε μέσα από τις στάχτες μας»

19/05/2025 - 7:28μμ
Πρώτη αλλαγή φρουράς για την επέτειο της19ης Μαΐου (φωτ.: Γκλόρια Στρατιώτη)
ΠΟΝΤΟΣ

106 χρόνια από τη Γενοκτονία των Ποντίων: Δέος στην αλλαγή φρουράς με τους Πόντιους Εύζωνες

19/05/2025 - 7:27μμ
Στιγμιότυπο από την ειδική συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής για την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου (φωτ.: EUROKINISSI/Γιώργος Κονταρίνης)
ΠΟΝΤΟΣ

Λίνα Μενδώνη: Η αναγνώριση της Γενοκτονίας από την Τουρκία θα συνιστούσε πράξη γενναιότητας και δικαιοσύνης

19/05/2025 - 7:01μμ
Στιγμιότυπο από την επιμνημόσυνη δέηση στον Άγιο Παντελεήμονα Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης (φωτ.: Δήμος Αμπελοκήπων-Μενεμένης)
ΠΟΝΤΟΣ

Ο Δήμος Αμπελοκήπων-Μενεμένης παρών στη μνήμη – 106 χρόνια από τη Γενοκτονία των Ποντίων

19/05/2025 - 6:19μμ
Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος με μέλη της Ένωσης Ποντίων Ελασσόνας (φωτ.: Μάξιμος Χαρακόπουλος)
ΠΟΝΤΟΣ

Μ. Χαρακόπουλος: Η «Αστερομάτα», μνημόσυνο στα εκατοντάδες χιλιάδες θύματα της Γενοκτονίας

19/05/2025 - 5:28μμ
ΠΟΝΤΟΣ

Δένδιας για την επέτειο της Γενοκτονίας: Τιμάμε τη μνήμη των 353.000 θυμάτων, ύψιστο χρέος η προάσπιση της ιστορικής αλήθειας

19/05/2025 - 5:01μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

«Ρίζα μ'» είναι το γλυκόλογο, του «ριζωμού τα χώματα» είναι αυτά που δεν λησμονούνε (φωτ.: Κατερίνα Κατωπόδη)

Από το Σύνταγμα 106 χρόνια μετά τη Γενοκτονία των Ποντίων – «Δεν υπάρχουν χαμένες ή αλησμόνητες πατρίδες. Υπάρχουν μόνο πατρίδες»

3 λεπτά πριν
Με το κόκκινο χρώμα, του αίματος, φωταγωγήθηκε το Ηρώο Άκριτα του Πόντου στη Νέα Χαραυγή Κοζάνης στη μνήμη των θυμάτων της Γενοκτονίας (Πηγή φωτ.: facebook.com/Πολιτιστικός Σύλλογος "Εύξεινος Λέσχη Νέας Χαραυγής Κοζάνης")

Νέα Χαραυγή Κοζάνης: Στο χρώμα του αίματος το Ηρώο Ακρίτα του Πόντου στη μνήμη των θυμάτων της Γενοκτονίας

6 λεπτά πριν
Ειδική Συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής για την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, Δευτέρα 19 Μαΐου 2025. (Φωτ.: Eurokinissi/Γιώργος Κονταρίνης)

Βουλή: Ενός λεπτού σιγή στην ειδική συνεδρίαση για την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου

34 λεπτά πριν
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Νίκος Ανδρουλάκης, στην πλατεία Αριστοτέλους, για το τουρνουά σκακιού που διοργάνωσε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων, στη Θεσσαλονίκη, την Κυριακή 18 Μαΐου (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Νίκος Αραμπατζής)

Νίκος Ανδρουλάκης: Χρέος να αγωνιστούμε για να υπάρξει διεθνής αναγνώριση της Ποντιακής Γενοκτονίας

57 λεπτά πριν
Για τη δημιουργία των ενδυμάτων, έγινε επιμελής έρευνα σε υλικό εποχής από φωτογραφίες, σκίτσα και γκραβούρες (φωτ.: tvopen.gr)

«Το Κόκκινο Ποτάμι» για τη 19η Μαΐου: «Ξαναγεννηθήκαμε μέσα από τις στάχτες μας»

1 ώρα πριν
Πρώτη αλλαγή φρουράς για την επέτειο της19ης Μαΐου (φωτ.: Γκλόρια Στρατιώτη)

106 χρόνια από τη Γενοκτονία των Ποντίων: Δέος στην αλλαγή φρουράς με τους Πόντιους Εύζωνες

1 ώρα πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign