pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Ελευθερία: Το ύψιστο ιδανικό στον αρχαιοελληνικό κόσμο

Γράφει η Αλεξία Ιωαννίδου

7/12/2022 - 11:46πμ
Βάζο Chigi με τους οπλίτες να κρατούν ακόντια και δόρατα και να πηγαίνουν στη μάχη μετά μουσικής (πηγή: via Wikimedia Commons/ Βιβλίο J. M. Roberts: Kelet-Ázsia és a klasszikus Görögország)

Βάζο Chigi με τους οπλίτες να κρατούν ακόντια και δόρατα και να πηγαίνουν στη μάχη μετά μουσικής (πηγή: via Wikimedia Commons/ Βιβλίο J. M. Roberts: Kelet-Ázsia és a klasszikus Görögország)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Πολλοί μελετητές θεωρούν ότι οι έννοιες του πολίτη και της πολιτικής απέκτησαν υπόσταση στην Αθήνα της κλασικής εποχής. Πράγματι, ενώ η πολιτική δραστηριότητα, η αυτόβουλη δηλαδή δράση για την αντιμετώπιση κοινών προβλημάτων και η κατοχύρωση των δικαιωμάτων του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι αναπτύχθηκαν μέσα στo πλαίσιο της λειτουργίας της πόλεως-κράτους από την αρχαϊκή εποχή, στην κλασική εποχή η δραστηριότητα αυτή επεκτάθηκε σε όλες τις κοινωνικές τάξεις των ελευθέρων πολιτών.

Τρεις οι βασικές προϋποθέσεις ύπαρξης της πόλης-κράτους: ελευθερία, αυτονομία και αυτάρκεια.

Μέσα στο πλαίσιο του δημοκρατικού πολιτεύματος, με την ανάδειξη της Εκκλησίας του Δήμου ως κυρίαρχου πολιτειακού οργάνου, επεκτάθηκαν με την προσθήκη δύο ακόμη εννοιών, της ισηγορίας και της ισονομίας. Πρόκειται για τα «ατομικά» δικαιώματα της ελεύθερης έκφρασης των απόψεων και της συμμετοχής στη διαμόρφωση και την ψήφιση νόμων. Με αυτόν τον τρόπο η ελευθερία της πόλης, η υπεράσπιση δηλαδή της ανεξαρτησίας της έναντι των άλλων πόλεων, συνδέεται με την ατομική ελευθερία που με τη σειρά της στηρίζεται στην ισότητα των πολιτών.

Η ιδέα της ισότητας είχε καλλιεργηθεί ήδη από την δημιουργία της οπλιτικής φάλαγγας κατά την περίοδο παρακμής της αριστοκρατικής κοινωνίας.

Η «αριστεία», επίδειξη γενναιότητας στη μυκηναϊκή εποχή σχετιζόταν μόνο με τους επικεφαλής των αριστοκρατικών οικογενειών που διαγωνίζονταν για την προσωπική τους υστεροφημία, ενώ το πλήθος των ανώνυμων στρατιωτών θυσιάζονταν στο πεδίο της μάχης κάνοντας «έναν Σκάμανδρο να ξεχειλάει κουφάρια», όπως γράφει ο Σεφέρης στο ποίημά του «Ελένη». Αντίθετα, στη δημοκρατική Αθήνα κάθε οπλίτης ήταν δυνατό να ανδραγαθήσει στο πεδίο της μάχης και με τον ένδοξο θάνατό του να εξασφαλίσει υστεροφημία για τον ίδιο και τιμή για την οικογένειά του. Αυτό που πρωτίστως όμως διασφάλιζε ήταν η Ελευθερία της πόλης μέσα στην οποία γεννήθηκε και ανδρώθηκε.

Αττικός μελανόμορφος καλυκωτός κρατήρας. Στη μία όψη εικονίζεται Ομηρική μάχη γύρω από το σώμα του νεκρού, πιθανώς του Πατρόκλου. Η πίσω όψη φέρει τέθριππο. Από τα Φάρσαλα. Στην τεχνοτροπία του Εξηκία. Γύρω στο 530 π.Χ. (Α 26746) (πηγή: namuseum.gr/collection/archaiki-periodos-2)

Η οπλιτική φάλαγγα, ένα στρατιωτικό σώμα στο οποίο ανήκαν όσοι από τους πολίτες απέκτησαν την ιδιότητα του πολεμιστή και είχαν την οικονομική ευχέρεια να εξοπλίζονται με δικά τους έξοδα, ενίσχυσε την ιδέα της πολιτικής ισότητας.

Οι στρατιώτες, παραταγμένοι ανά φυλές, ήταν ίσοι μπροστά στο θάνατο. Ο καθένας από αυτούς προστάτευε με το σώμα του τον διπλανό του, και υπερασπιζόταν μέχρις εσχάτων την πατρίδα του.

Το ζητούμενο στην κατά μέτωπον αναμέτρηση με δόρατα ασπίδες και άλλα αγχέμαχα όπλα ήταν να μην «σπάσει η παράταξη». Η επίτευξη ή μη αυτού του στόχου έκρινε την έκβαση της μάχης.

Στην εκ του συστάδην μάχη, το μοναδικό τρόπο διεξαγωγής μάχης στην Αρχαία Ελλάδα, κάθε στρατιώτης έπρεπε να παραμείνει στις τάξεις του ακολουθώντας την προσταγή της πόλης. Η αποφασιστικότητα που έδειχναν οι Έλληνες να συγκρουστούν με αντιπάλους κατά πολύ ισχυρότερους και να θυσιάσουν τη ζωή τους, ξένισε τον Πέρση βασιλιά Ξέρξη που στη συνομιλία του πριν τη μάχη των Θερμοπυλών με τον Δημάρατο, πρώην Σπαρτιάτη βασιλιά που κατέφυγε στην αυλή του εξόριστος, του είπε τα εξής: «Ας δούμε τα πράγματα με τη λογική . πώς θα ήταν δυνατόν χίλιοι ή και δέκα χιλιάδες ή πενήντα χιλιάδες, που όλοι τους θα ήταν στον ίδιο βαθμό ελεύθεροι και δεν θα τους εξουσίαζε ένας, να χτυπηθούν με τόσο μεγάλο στρατό; Γιατί αναλογούμε πάνω από χίλιοι στον καθένα[..]Βέβαια αν όπως συμβαίνει μ’ εμάς τους εξουσίαζε ένας, από το φόβο που θα τους έδινε θα μπορούσαν να δείξουν μεγαλύτερη παλικαριά απ’ αυτήν που έχουν από φυσικού τους, και θα βάδιζαν, κι ας ήταν λιγότεροι, εναντίον περισσότερων-να ’ναι καλά το μαστίγιο που θα τους ανάγκαζε. όμως με το χαλάρωμα που τους δίνει η ελευθερία, ούτε το ένα ούτε το άλλο από αυτά θα μπορούσαν να κάνουν».

Εικόνα του βασιλιά Ξέρξη Α’ της Περσίας από τον τάφο του στο Νακς-ε Ροστάμ, τη βασιλική Νεκρόπολη των Αχαιμενιδών (πηγή: Flickr version/ https://www.flickr.com/photos/dynamosquito/4614878357/)

Η απάντηση του Δημάρατου στον Πέρση δυνάστη είναι χαρακτηριστική: «[…]πολεμώντας (οι Έλληνες) ένας προς ένα δεν είναι κατώτεροι από οποιονδήποτε πολεμιστή, πολεμώντας όμως όλοι τους μαζί είναι οι πιο αντρειωμένοι του κόσμου. Γιατί είναι βέβαια ελεύθεροι, όμως η ελευθερία τους δεν είναι απόλυτη γιατί πάνω τους στέκεται δυνάστης ο νόμος, που τον τρέμουν πολύ περισσότερο απ’ ό,τι οι δικοί σου εσένα. Εκτελούν λοιπόν ό,τι τους προστάζει αυτός· και τους δίνει πάντοτε την ίδια προσταγή, απαγορεύοντάς τους να υποχωρούν στη μάχη μπροστά σε πλήθος ανθρώπων, όσο μεγάλο κι αν είναι αυτό, αλλά να μένουν στις γραμμές τους και να ζητούν ή τη νίκη ή τη θανή». Έτσι ο Δημάρατος αποδίδει το νόημα της πραγματικής ελευθερίας για τους Έλληνες (Λακεδαιμονίους στην προκειμένη περίπτωση). Η ελληνική ελευθερία δεν είναι ασυδοσία ούτε αναρχία, αλλά υπακούει στο (ηθικό) νόμο που είναι πάνω από όλους και όλα. Αποζητούν την νίκη ή τον θάνατο, λέει ο Σπαρτιάτης βασιλιάς προσπαθώντας να δώσει στον Πέρση ομόλογό του να καταλάβει την ρήση «ή ταν ή επί τας» που στα μετέπειτα χρόνια έγινε το σύνθημα «ελευθερία ή θάνατος»!

Άλλο παράδειγμα που δείχνει ξεκάθαρα πόσο ξένη με την «βαρβαρική» νοοτροπία και σκέψη είναι η έννοια της γενναιότητας στους Έλληνες, βρίσκουμε και πάλι στον Ηρόδοτο στην περιγραφή της εφόδου των Αθηναίων στο ξεκίνημα της μάχης του Μαραθώνα: Οι Πέρσες ξαφνιάστηκαν καθώς τους έβλεπαν να πλησιάζουν τροχάδην και ετοιμάστηκαν να τους αντιμετωπίσουν. Θεώρησαν ότι κάποια αυτοκτονική μανία είχε πιάσει τους Αθηναίους που διακινδύνευαν μια τέτοια επίθεση με τόσο λίγες δυνάμεις, χωρίς υποστήριξη ούτε από ιππικό ούτε από τοξότες». Θα μπορούσε βέβαια κάποιος να αποδώσει την παράτολμη αυτή γενναιότητα στην συναίσθηση του καθήκοντος και στην πιστή υπακοή στις πατρογονικές παραδόσεις. Υπάρχει μεγάλη δόση αλήθειας σε αυτό τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τους ελεύθερους Σπαρτιάτες πολεμιστές. Σε ό,τι αφορά όμως τους Αθηναίους η εξήγηση είναι πιο σύνθετη.

Η ανδραγαθία, η αρετή που χρειάζεται για την αντιμετώπιση των εχθρών στη μάχη, είναι το γενναίο φρόνημα που εδρεύει στην ψυχή, γι’ αυτό και λέγεται ευψυχία, «εὒψυχον».

Στον Επιτάφιο του Περικλέους, ο Θουκυδίδης θεωρεί πως η ευτυχία προϋποθέτει ελευθερία και η ελευθερία, ευψυχία: «Εύδαιμον το ελεύθερον και ελεύθερον το εύψυχον». Στη δημοκρατική Αθήνα η ευτυχία δεν μπορεί να θεωρηθεί ατομική υπόθεση, με άλλα λόγια δεν μπορεί κάποιος να ευτυχεί, όταν η πόλη δυστυχεί. Η προάσπιση της ελευθερίας και της δόξας της πόλης, προϋποθέτει γενναιότητα εκ μέρους των πολιτών. Οι Αθηναίοι είναι έτοιμοι να δώσουν και τη ζωή τους ακόμη για τη σωτηρία της πόλης, μέσα στην οποία απόλαυσαν τα αγαθά της ειρήνης, την ισότητα και το «ελευθέρως πολιτεύεσθαι».

Η γύψινη προτομή του Θουκυδίδη που εκτίθεται στην γκαλερί του Ζουράμπ Τσερετέλι στη Μόσχα, τμήμα της Ρωσικής Ακαδημίας Τεχνών. Προέρχεται από τη συλλογή χυτών του Μουσείου Πούσκιν, στις αρχές του 1900-1910 (πηγή: commons.wikimedia.org/shakko)

Στο δεύτερο επεισόδιο της τραγωδίας Ικέτιδες του Ευριπίδη, όταν ο κήρυκας της Θήβας ρωτά «ποιος είναι ο άρχοντας του τόπου», λαμβάνει από το βασιλιά Θησέα την απάντηση ότι η Αθήνα «δεν εξουσιάζεται από έναν άνθρωπο, αλλά είναι ελεύθερη, και ο λαός κυβερνά τμηματικά με εναλλαγή στην εξουσία». Και όταν εκφράζει την έκπληξη και τη δυσαρέσκειά του για το γεγονός αυτό, με επιχειρήματα που αντιπροσωπεύουν την αριστοκρατική ηθική, ο Θησέας του απαντά ότι όταν η εξουσία βρίσκεται στα χέρια ενός τυράννου, δεν υπάρχουν νόμοι κοινοί, μιας και αυτός έχει στα χέρια του το νόμο, και συνεπώς δεν υπάρχει δικαιοσύνη. Λέει επίσης ότι όπου ο λαός είναι κυρίαρχος στον τόπο του, χαίρεται με τους νέους που σιγά-σιγά εισχωρούν στις τάξεις των πολιτών, ενώ ένας τύραννος αυτό ακριβώς θεωρεί επικίνδυνο, και για να εδραιώσει τη μονοκρατορία του «κορφολογά την τόλμη και τη δύναμη των νέων σαν να είναι στάχυα σε ένα ανοιξιάτικο λιβάδι» θανατώνοντάς τους.

Οι στόχοι και το περιεχόμενο της παιδείας στην αρχαία Αθήνα σχετίζονται άμεσα με όλα τα παραπάνω.

Επιδίωξη της αθηναϊκής πολιτείας ήταν «ο καλός κάγαθός» πολίτης, ο μορφωμένος και καλλιεργημένος, πνευματικά, αισθητικά, ηθικά και σωματικά.

Και παρόλο που η εκπαίδευση ήταν ιδιωτική και υπεύθυνοι γι’ αυτήν οι γονείς, η φιλοσοφία της ήταν σύμφωνη με τα ιδανικά της πόλης. Παράλληλα με το πνεύμα έπρεπε να ασκηθεί και το σώμα. Μετά την επαφή με τη διδακτική και την ηρωική ποίηση (Ησίοδος-Όμηρος) στην παιδική ηλικία και την εκγύμναση από τους παιδοτρίβες στην παλαίστρα, ακολουθούσε η μύηση στις θετικές επιστήμες για όποιον το επέλεγε, αλλά κυρίως στη φιλοσοφία και τη ρητορική. Έτσι όταν οι Αθηναίοι στρατεύονταν στα 18 τους χρόνια, είχαν πλέον επίγνωση της αποστολής τους.

Στον όρκο των Αθηναίων Εφήβων, όπως διασώζεται από τον ρήτορα Λυκούργο στο λόγο του Κατά Λεωκράτους, η ιδιότητα του στρατιώτη και υπερασπιστή της πόλεως συνδέεται με τη θρησκευτική συνείδηση και τις βασικές ηθικές και κοινωνικές αξίες

Δε θα ντροπιάσω τα όπλα μου,
ούτε θα εγκαταλείψω τον συμπολεμιστή μου
όπου κι αν ταχθώ να πολεμήσω,
θα υπερασπίζω τα ιερά και τα όσια,
και μόνος και με πολλούς,
και την πατρίδα δε θα παραδώσω μικρότερη,
αλλά μεγαλύτερη και πολεμικότερη απ’ όση θα μου παραδοθεί.

Θα πιστεύω στους Θεούς
και στους ισχύοντες νόμους θα υπακούω,
και σε όσους άλλους νόμιμα θεσπισθούν.
Κι αν κάποιος αναιρέσει ή αμφισβητήσει
τους θεσμούς δεν θα το επιτρέψω,
θα τον πολεμήσω είτε μόνος είτε με όλους.
Και τις ιερές παρακαταθήκες των πατέρων θα τιμήσω.
Μάρτυρές μου οι θεοί Άγραυλος, Ενυάλιος, Άρης, Ζευς, Θαλλώ, Αυξώ, Ηγεμόνη

Αλεξία Ιωαννίδου

Βιβλιογραφία
·Ηροδότου Ιστορίες Πολύμνια.
·Hanson V.D., Ο δυτικός τρόπος πολέμου, εκδόσεις Τουρίκης, Αθήνα, 2000.
·Λυκούργος, Κατά Λεωκράτους, μτφ Αραπόπουλος Θ., Εκδόσεις Πάπυρος, ·Αθήνα, 2000.
·Μαυρόπουλος Θ., Ικέτιδες του Ευριπίδη, εκδόσεις Ζήτρος, στίχοι 381-597.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ο Πετρολούκας Χαλκιάς στο Ηρώδειο, στις 8 Οκτωβρίου 2024, στη συναυλία της Μητρόπολης Νέας Ιωνίας - Φιλαδελφείας για τα 50 χρόνια από την ίδρυσή της (φωτ.: Αρχιεπισκοπή Αθηνών / Χρήστος Μπόνης)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πετρολούκας Χαλκιάς: Όταν υποκλίθηκαν οι Λούις Άρμστρονγκ και Μπένι Γκούντμαν

15/06/2025 - 7:20μμ
(Φωτ.: facebook.com/Πετρολούκας Χαλκιάς)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πέθανε ο σπουδαίος Πετρολούκας Χαλκιάς, μορφή της ηπειρώτικης μουσικής παράδοσης

15/06/2025 - 11:13πμ
Η Κατερίνα Γιουλάκη τη χρυσή εποχή του ελληνικού κινηματογράφου
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Κατερίνα Γιουλάκη: «Η κυρία του κυρίου» δεν ζει πια στο ρετιρέ…

13/06/2025 - 4:03μμ
(Φωτ.: facebook.com/groups/ Gone with the Wind Fans)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Όσα παίρνει ο άνεμος»: Ο μύθος, το βιβλίο, η ταινία και τα δύο ελληνικά θεατρικά ανεβάσματα

12/06/2025 - 1:14πμ
Οι φυλακές της Σινώπης, μέσα στο φρούριο της πόλης του Εύξεινου Πόντου (φωτ.: Χ / Mehmet Nuri Ersoy)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τουρκία: Φυλακές της Σινώπης, το Αλκατράζ της Ανατολίας

9/06/2025 - 12:21μμ
(Φωτ.: EPA / Andy Rain)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Γλυπτά Παρθενώνα: Διαψεύδει «δανεισμό» το Βρετανικό Μουσείο

8/06/2025 - 5:30μμ
Ο Τούρκος υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Μεχμέτ Νουρί Ερσόι βλέπει από κοντά τον ταφικό θάλαμο με την ξύλινη κατασκευή (φωτ.: Χ / 
Mehmet Nuri Ersoy)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Τουρκία αναζητά την (αρχαιολογική) κληρονομιά της – Βρέθηκε βασιλικός τάφος στο Γόρδιον

8/06/2025 - 11:31πμ
Ντίνος Ηλιόπουλος και Ρένα Βλαχοπούλου στην κινηματογραφική μεταφορά του "Φωνάζει ο Κλέφτης" σε σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη, Φίνος Φίλμ 1962 (αρχείο Λένα Νίτσου-Ψαθά)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Φωνάζει ο κλέφτης»: Η κωμωδία του Πόντιου συγγραφέα Δημήτρη Ψαθά ανεβαίνει στον Πολύγυρο για καλό σκοπό

30/05/2025 - 6:00μμ
Ο Χρήστος Μάστορας με την Κλέλια Ρενέση (φωτ.: instagram/xmastoras)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Στέλιος Καζαντζίδης: Το «Υπάρχω» από σήμερα στην Τουρκία

23/05/2025 - 12:42μμ
Αναμνηστική φωτογραφία από την εκδήλωση (φωτ.: Μέριμνα Ποντίων Κυριών)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Διεθνής Ημέρα Μουσείων: Αφιέρωμα στη συμβολή των Μικρασιατών προσφύγων από τη Μέριμνα Ποντίων Κυριών

18/05/2025 - 1:25μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Κάγιας Κάλας (φωτ.: EPA / Julien Warnand)

Έκτακτη Σύνοδος των ΥΠΕΞ της ΕΕ με θέμα την κατάσταση στη Μέση Ανατολή

4 ώρες πριν
Η διάσημη αυτή φωτογραφία της Αρμένιας μάνας τραβήχτηκε από τον Άρμιν Βέγκνερ (πηγή: armenian-genocide.org)

Από τις οθωμανικές γενοκτονίες στο νέο τουρκικό επεκτατισμό: Σκέψεις και προτάσεις

5 ώρες πριν
Εικόνα από παλαιότερο γλέντι του δραστήριου Συλλόγου (πηγή: spfth.wordpress.com)

Αποχαιρετιστήριο γλέντι για τον Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης

6 ώρες πριν
Το ισραηλινό σύστημα άμυνας «Iron Dome» δεν επέτρεψε σε πολλούς από τους ιρανικούς πυραύλους να πλήξουν την ισραηλινή επικράτεια. Παρόλα αυτά κάποιοι πύραυλοι βρήκαν τους στόχους τους (φωτ.:  EPA/ Atef Safadi)

Ιράν κατά Ισραήλ: Νέα ομοβροντία πυραύλων – Πλήγματα σε αρκετές περιοχές

6 ώρες πριν
Εικόνα από τις αρχές του 20ού αιώνα, έξω από χάνι του Γεσίρογλη ή Γεσίρογλου στην Τραπεζούντα (φωτ.: facebook.com/ groups/Zafer Duran/ TRABZONDAN ESİNTİLER)

Η φιλοξενία στον Πόντο ήταν μοναδική και θύμιζε αρχαία Ελλάδα – Ένα βράδυ στα Αμπέλια Τραπεζούντας

7 ώρες πριν

Έκτακτο: Σειρήνες ηχούν στην Ιερουσαλήμ

7 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign