pontosnews.gr
Κυριακή, 10/08/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Μορφή και ουσία

Γράφει ο Θεόφιλος Πουταχίδης

13/09/2022 - 1:46μμ
(Φωτ.-Εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)

(Φωτ.-Εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Στις λογοτεχνικές μου αναζητήσεις, τον τελευταίο καιρό, συνεχώς εμφανίζεται μπροστά μου και μ’ απασχολεί γόνιμα το ζήτημα της σχέσης που έχει η μορφή (η τεχνική) με την ουσία (το νόημα) στη λογοτεχνία, αλλά και στην τέχνη γενικότερα. Αφορμή στάθηκε η εμπειρία που αποκόμισα από την προσπάθειά μου να αποδώσω ποιητικά τους ύμνους του Αγίου Ρωμανού του Μελωδού. Στο εισαγωγικό σημείωμα της πρόσφατης έκδοσης αυτού του εγχειρήματος,1 εξηγώ γιατί η μορφή στην οποία κατέληξα («ένας δεκαπεντασύλλαβος με σπασίματα και ύφος που παραπέμπει στη δημοτική, τη λαϊκή μας παράδοση»), προσφέρει στο να ζωντανέψει ποιητικά την απαράμιλλη τέχνη του Αγίου Ρωμανού στη σύγχρονη εκδοχή της γλώσσας μας.

Προσφάτως, χρειάστηκε να ετοιμάσω τη σύντομη τοποθέτησή μου για την παρουσίαση δύο βιβλίων2,3 του φίλου λογοτέχνη Αλέξανδρου Κοσματόπουλου, που θα γίνει μεθαύριο Πέμπτη στις 19:30 στην αυλή της Αγιορείτικης Εστίας (όσοι είστε στη Θεσσαλονίκη, αξίζει τον κόπο να έρθετε).

Το ένα από τα δύο βιβλία που θα παρουσιαστούν δεν είναι καινούργιο. Τιτλοφορείται Ο πιο σύντομος δρόμος, και είναι επανέκδοση (πρωτοδημοσιεύτηκε το 1999).

Καθώς κατατριβόμουν με την παρουσίαση, λοιπόν, συνειδητοποίησα το πόσο εμφανής γίνεται στο συγκεκριμένο έργο μια υποδειγματικά άρρηκτη σχέση μορφής και ουσίας. Δηλαδή, υπάρχει η κατάλληλη επιλογή των στοιχείων εκείνων της συγγραφικής τεχνικής που δένουν απόλυτα και υπηρετούν το όλο νόημα του έργου. Το στοιχείο αυτό που χαρακτηρίζει τη λογοτεχνία στα καλύτερά της, είναι πολύ χαρακτηριστικό και σε ένα ακόμα βιβλίο του Αλέξανδρου, με τίτλο Ο αγρός του αίματος.4

Το πράγμα, όμως, δεν σταμάτησε εκεί· τα θετικά πρότυπα συνέχισαν να εμφανίζονται μπροστά μου. Ο Ισίδωρος Παπαδάμου, καλός φίλος του Αλέξανδρου, είναι φιλόλογος, δεξιοτέχνης του μπουζουκιού και του τζουρά, τραγουδοποιός, αλλά και γνωστός οργανοποιός εγχόρδων. Οι παλιότεροι θα θυμούνται τη φωνή και το μπουζούκι του στο συγκρότημα των Χειμερινών Κολυμβητών, τη δεκαετία του ’80 και του ’90. Ο Ισίδωρος είναι ωραίος και αυθεντικός καλλιτέχνης. Οι στίχοι του περιέχουν στιγμές υψηλής ποιητικής δημιουργίας. Δείτε μία που καταγράφει στο βιβλίο Ο πιο σύντομος δρόμος3 ο Κοσματόπουλος:

Τα βράδια που ζήσαμε τα ονειρικά
μέσα σ’ ιδέες τυλιγμένοι
με μαζεμένα κι απλωμένα τα φτερά
κι ενώ μιλούσαμε απαλά
η καρδιά μας ήτανε σχισμένη.

Αλλά και η μουσική του, ενώ συνδυάζει στοιχεία του παραδοσιακού και του ρεμπέτικου, απομακρύνεται συχνά απ’ αυτά και τα υπερβαίνει ελεύθερα και ιδιόρρυθμα, αλλά πάντοτε αρμονικά. Έτσι, ως σύγχρονη δημιουργία με χαρακτηριστικό προσωπικό ύφος, διαλέγεται γνήσια με την παράδοση και τη συνέχεια της ελληνικής μουσικής ανά τους αιώνες. Αυτό στις μέρες μας σπανίζει. Αλληγορικά μιλώντας: αν ζούσε ο Στράτος Παγιουμτζής, θα έβλεπε πιο πολλά στοιχεία της καλλιτεχνικής του ψυχής μέσα σ’ ένα τραγούδι του Ισίδωρου, παρά σ’ ένα τραγούδι δικό του παιγμένο από μια σύγχρονη λαϊκή ορχήστρα. Πώς γίνεται αυτό; Και πώς γίνεται ν’ ακούς Παπαδάμου και να νιώθεις (όχι ν’ αντιλαμβάνεσαι, να νιώθεις) μια συνάφεια με τη βυζαντινή λαϊκή μουσική, όσο μπορούμε να την γνωρίζουμε από τις προσπάθειες του μεγάλου συνθέτη και μουσικολόγου μας Χριστόδουλου Χάλαρη;

Γίνεται, καθώς το γράφει ο Γιώργος Σεφέρης για ανάλογο ζήτημα που αφορά το λογοτεχνικό ύφος και τη γλώσσα.

Μιλάει για την «ατόφια ελληνική φωνή» στα δημοτικά τραγούδια και στα γραπτά του Μακρυγιάννη, θέτοντάς τα ως παραδοσιακό θεμέλιο και λέει: «Αυτή είναι η φύση της γλώσσας μας. Το στοιχείο που μας καθαρίζει και μας οδηγεί, και που, δουλεύοντας την έκφρασή μας, θα πρέπει να μιμηθούμε, όχι εξωτερικά καθώς έγινε κάποτε ως την κατάχρηση, αλλά στην εσωτερική του λειτουργία…».5

Μετά απ’ αυτά τα θετικά πρότυπα, η συγκυρία μού ’φερε και το αρνητικό. Όλα πήγαιναν καλά στον Όρθρο. Σαν ξεκίνησε όμως η Θεία Λειτουργία, αντί για τους ψάλτες ανέλαβε δράση μια χορωδία ανδρών με ύφος κανταδόρικο. Ανακατεύτηκε η ψυχή μου. «Αυτή τη μουσική παράδοση, την ιερή και πανάρχαιη, αγωνίζονται να διασπάσουν, να παραποιήσουν οι διάφοροι ανόσιοι και άμουσοι κανταδόροι, που ακούγονται, δυστυχώς ακόμα να παρεμβάλλουν τις φωνητικές επιδεικτιάσεις τους ανάμεσα στους σεμνούς ύμνους της λειτουργίας…», έγραφε ο Μυριβήλης.6

Ο Κόντογλου έγραψε, βέβαια, τα περισσότερα γι’ αυτούς που θέλουν «να ντύσουν “τα αμάραντα μνημεία” της υμνολογίας, με άλλο μουσικό φόρεμα της εποχής μας, ήγουν με την ανθισμένην αμυγδαλιά, με βαρκαρόλες, και τα παρόμοια».7

«Ποιος Έλληνας μπορεί να πει πως νιώθει κατάνυξη από τα μουσικά αυτά μασκαραλίκια…», γράφει αλλού.8

Πόσο ακαλαίσθητη, παράταιρη και φτηνή μπορεί να γίνει η τέχνη, όταν η μορφή απάδει προς την ουσία… Κρίμα στις Μητροπόλεις που σχετίζονται επισήμως με τέτοια φαινόμενα.

______
1. Θ. Πουταχίδης, Εδώδιμο ειλητάριο – Δώδεκα κοντάκια του αγίου Ρωμανού, εκδ. Κυριακίδης, Θεσσαλονίκη 2022.
2. Αλ. Κοσματόπουλος, Λύτρον λύπης, ο Απόστολος Παύλος και οι επιστολές του, εκδ. Αθ. Αλτιντζής, Θεσσαλονίκη 2022.
3. Του ίδιου, Ο πιο σύντομος δρόμος, εκδ. Αθ. Αλτιντζής, Θεσσαλονίκη 22022.
4. Του ίδιου, Ο αγρός του αίματος, εκδ. Κέδρος, Αθήνα 2003.
5. Γ. Σεφέρης, Δοκιμές, τ. Α’, εκδ. Ίκαρος, Αθήνα 1992.
6. Στρ. Μυριβήλης, Η ελληνική παράδοση (συλλογικός τόμος), εκδ. Ευθύνη, Αθήνα 32000.
7. Φ. Κόντογλου, Προς ενωτικούς και για την μοναδικότητα της παραδόσεως της Ορθοδοξίας, εκδ. Ορθόδοξος κυψέλη, Θεσσαλονίκη 2005.
8. Του ίδιου, Ευλογημένο Καταφύγιο, εκδ. Άγκυρα, Αθήνα 52015.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Εικόνα από συνεδρίαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ (φωτ. αρχείου: EPA / Sarah Yenesel)
ΓΝΩΜΕΣ

Ο ΟΗΕ να μην αποτελεί άλλοθι της Τουρκίας

10/08/2025 - 4:22μμ
Ελληνική σημαία ανεμίζει με φόντο σύννεφα καταιγίδας στην πόλη των Τρικάλων (φωτ.: EUROKINISSI / Θανάσης Καλλιάρας)
ΓΝΩΜΕΣ

Η Ελλάδα στο περιθώριο

9/08/2025 - 10:58πμ
Ο Ερντογάν υποδέχεται τη Μελόνι πριν από τη Σύνοδο Κορυφής Συνεργασίας Τουρκίας-Ιταλίας-Λιβύης, 1η Αυγούστου 2025 (φωτ.: Προεδρία της Δημοκρατίας της Τουρκίας)
ΓΝΩΜΕΣ

Πώς η Τουρκία έσυρε τη Μελόνι στην Τριμερή

8/08/2025 - 4:53μμ
Ο εξορκισμός του δαιμονισμένου Γερασηνού (ψηφιδωτό στη Βασιλική του Αγίου Απολλινάριου του Νέου, στη Ραβέννα. Πηγή: commons.wikimedia.org)
ΓΝΩΜΕΣ

Σε αυτόν που είχε λεγεώνα δαιμόνων (Μέρος Γ’)

5/08/2025 - 9:24πμ
Στιγμιότυπο από τη Σύνοδο Κορυφής Συνεργασίας Τουρκίας-Ιταλίας-Λιβύης (φωτ.: Προεδρία της Δημοκρατίας της Τουρκίας)
ΓΝΩΜΕΣ

Η Άγκυρα παίζει σε πολλά ταμπλό

3/08/2025 - 3:54μμ
(Φωτ.: EUROKINISSI / Γιάννης Παναγόπουλος)
ΓΝΩΜΕΣ

Οι καμπάνες ηχούν επικίνδυνα

2/08/2025 - 10:26πμ
Στιγμιότυπο από τη συνάντηση Τραμπ-Ερντογάν στη Χάγη, στο περιθώριο της Συνόδου του ΝΑΤΟ (φωτ.: Προεδρία της Δημοκρατίας της Τουρκίας)
ΓΝΩΜΕΣ

Ο Τραμπ μεταξύ Νετανιάχου και Ερντογάν

1/08/2025 - 3:58μμ
Τρέλα γενική [Διάβολος με αγγελικό πρόσωπο].  Φρανθίσκο Γκόγια υ Λουθιέντες [1864], οξυγραφία και ακουατίντα σε χαρτί (φωτ.: Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου)
ΓΝΩΜΕΣ

Σε αυτόν που είχε λεγεώνα δαιμόνων (Μέρος B’)

29/07/2025 - 10:10πμ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, στο Μέγαρο Μαξίμου, Παρασκευή 25 Ιουλίου 2025 (φωτ.: EUROKINISSI / Τατιάνα Μπόλαρη)
ΓΝΩΜΕΣ

Ο κλοιός στενεύει

26/07/2025 - 9:38πμ
Ο Ιησούς εξορκίζει δαιμονισμένο Γερασηνό. Έργο του Spencer Alexander McDaniel, 2020 (πηγή: Katolophyromai / commons.wikimedia.org)
ΓΝΩΜΕΣ

Σε αυτόν που είχε λεγεώνα δαιμόνων (Μέρος Α’)

22/07/2025 - 9:23πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Εικόνα από συνεδρίαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ (φωτ. αρχείου: EPA / Sarah Yenesel)

Ο ΟΗΕ να μην αποτελεί άλλοθι της Τουρκίας

14 λεπτά πριν
Στις καλαμένιες καλαθούνες οι σοδειές (φωτ.: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών)

Οι Αύγουστοι των Ποντίων είχαν λεφτοκάρυα, καπνά και κοκκύμελα

49 λεπτά πριν
(Φωτ.: Ελληνική Κωπηλατική Ομοσπονδία)

Παγκόσμιο πρωτάθλημα κωπηλασίας: Θρίαμβος για τα ελληνικά «κουπιά» στη Λιθουανία

1 ώρα πριν
(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI / Λεωνίδας Τζέκας)

Σερβία: Μισοτελειωμένο κτήριο έχει μετατραπεί σε βασίλειο πελαργών

2 ώρες πριν
(Εικ.: ΧΚ)

«Τσάρτιλος 2025»: Η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας και οι Γεωργιανοί Ημαθίας τιμούν τον Γιώργο Τσαρτιλίδη

2 ώρες πριν
Καμένη έκταση στην περιοχή Τογάνι στην Κερατέα Αττικής (φωτ.: EUROKINISSI / Γιάννης Παναγόπουλος)

Τι κάηκε από τη φωτιά στην Κερατέα – Η ανάλυση της Υπηρεσίας Copernicus

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign