pontosnews.gr
Τρίτη, 1/07/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Αγγέλα Παπάζογλου: Η «ξεχασμένη» Σμυρνιά ρεμπέτισσα με την ξεχωριστή φωνή και τη σπαρακτική ζωή

Η θεατρική «αποκατάσταση» από την Άννα Βαγενά. Γράφει ο Σπύρος Δευτεραίος

17/08/2023 - 12:46μμ
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Οι μυημένοι την ήξεραν από τα παλιά. Ειδικά όταν ο γιος της, ο Γιώργης Παπάζογλου, κυκλοφόρησε το βιβλίο Ονείρατα της άκαυτης και της καμένης Σμύρνης, που στην ουσία ήταν αφηγήσεις της μητέρας του, Αγγέλας Παπάζογλου. Και το 1999, η Άννα Βαγενά βασίστηκε σε αυτό το βιβλίο και παρουσίασε έναν μονόλογο που παίχτηκε για πολλά χρόνια.

Και νά τα παιχνίδια της ζωής: Η Αγγέλα Παπάζογλου μεγαλούργησε –έστω και για λίγο– στο πάλκο, και έγινε γνωστή στις νεότερες γενιές από το θεατρικό σανίδι.

Η Αγγελίτσα η Σμυρνιά

Λίγο πριν μπει ο 20ός αιώνας, και συγκεκριμένα στις 8 Νοεμβρίου 1899, έρχεται στον κόσμο η Αγγελική. Κόρη ενός ξακουστού μουσικού, του Δημήτριου Μαρωνίτη (ή Χιωτάκη). Ο πατέρας έπαιζε βιολί και σαντούρι, και όπως καταλαβαίνει κανείς, η μικρή μεγαλώνει μέσα στο τραγούδι και τη μουσική. Έτσι, δεν ήταν έκπληξη όταν ανέβηκε στο πάλκο σε ηλικία 11 ετών, δίπλα στον πατέρα της.

Τραγούδησε σε ηλικία 16-17 ετών στην μπίρα Μέλης, που ήταν και κινηματογράφος και θέατρο μαζί. Τραγούδησε επίσης στα κέντρα του Αράπογλου, του Τζίζικα, του Αυταρά, και στη Σκάλα του Κορδελιού. Και αν και στο σπίτι την φώναζαν Αγγέλα, στο πάλκο έγινε Αγγελίτσα για να την ξεχωρίζουν από μια άλλη ονομαστή τραγουδίστρια, την Αγγελάρα.

Όσον αφορά το ρεπερτόριο, η ίδια περιγράφει στο βιβλίο της: «Στη Σμύρνη παίζαμε από ρεμπέτικα μέχρι όλα τα ευρωπαϊκά. Δημοτικά, κλέφτικα, κρητικά, καλαματιανά, φυσούνια, θρακιώτικα, γιαννιώτικα, κονσέρτα με καβαλαρίες, με χορούς του Μπραμς, με σερενάτες… Όλα τα παίζαμε. Και από όπερες κάτι μέρη. Ξέραμε αναγκαστικά κι από ένα τραγούδι από κάθε μελέτι (φυλή) για να ευχαριστούμε τσι πελάτες. Κι εβραίικο παίζαμε και αρμένικο και αράπικο. Ήμαστε κοσμοπολίτες εμείς. Αγαπούσαμε όλο τον κόσμο και μας αγαπούσανε. Δεν είχε συμφέροντα κανείς στο τραγούδι. Τραγουδούσες, χόρευες, ήσουνα λεύτερος να κάνεις ό,τι θέλει η καρδιά σου και η σειρά σου…».

Όλα πήγαιναν μια χαρά, μέχρι την τραγωδία του 1922.

Καινούργια πατρίδα, καινούργια ζωή

Η Αγγέλα ζει την οδύνη του ξεριζωμού. Προσπαθεί να σώσει πρωτίστως τη ζωή τη δική της και των δικών της ανθρώπων, και σε ένα καράβι στοιβάζει ελπίδες αλλά και φόβο και πικρία για όλα όσα έγιναν, 100 χρόνια πριν.

«Γιά σκέψου», έλεγε η Αγγελική Παπάζογλου στο βιβλίο της, «από τρεις πιάτσες καφενεία οργανοπαίχτες που είχε η Σμύρνη κι ήτανε σα μυρμηγκοφωλιές, σαν τα μελίσσια όλη μέρα, πόσοι γλιτώσανε νομίζεις από τη σφαγή και την καταστροφή; Όποιον και να θυμηθώ χαμένος είναι, σφαγμένος είναι, όμηρος πέθανε, αιχμάλωτος ‘πόμεινε και δεν τον ξανάδε πια κανείς. Μονάχα από τσι παιχνιδιατόροι γλίτωσε ο ένας στους πενήντα!… Όλοι αυτοί ύστερα μαζευτήκανε στην Κοκκινιά. Όλα τ’ άλλα τα ‘χαμε χάσει, το τραγούδι είχε γλιτώσει μέσα μας. Δεν έπρεπε να το αφήσουμε να πάει χαμένο, να χαθεί κι αυτό…».

Το 1922, μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, εγκαταστάθηκε στην Κοκκινιά και συνέχισε να τραγουδάει. Οι πρόσφυγες έφεραν άλλο αέρα στη χώρα, ακόμα και στην μουσική. Δεν θα ήταν υπερβολή να λέγαμε ότι οι τραγουδιστές και μουσικοί που ήρθαν από τη Σμύρνη, μετέφεραν τον αρχαίο ιωνικό πολιτισμό στην Ελλάδα. Και άλλαξαν την ελληνική μουσική.

Αγγέλα και Ευάγγελος Παπάζογλου

Το 1924, γνωρίστηκε με τον ρεμπέτη Ευάγγελο Παπάζογλου (ή Αγγούρη), και τρία χρόνια αργότερα παντρεύτηκαν. Ο Παπάζογλου ήταν ιδιαίτερη περίπτωση ανθρώπου. Παρόλο που ήταν από τους πιο ταλαντούχους συνθέτες του ρεμπέτικου, δεν είχε σε μεγάλη υπόληψη το επάγγελμά του, ούτε μπορούσε τον κόσμο της νύχτας. Κι αφού δεν ήθελε ο ίδιος, για τον εαυτό του, να ζει σε αυτό το περιβάλλον, την ίδια άποψη είχε και για τη σύζυγό του.

Τα δράματα της ζωής

Ο Παπάζογλου ζήτησε από τη γυναίκα του να σταματήσει το τραγούδι, όπως κι έγινε. Λίγο αργότερα η μοίρα δείχνει για άλλη μια φορά το σκληρό της πρόσωπο στην Αγγέλα. Συγκεκριμένα, το 1929 εξαιτίας μιας χρόνιας ασθένειας χάνει το φως της. Παρατάει πλέον και επίσημα το τραγούδι, και κλείνεται στο σπίτι της.

Το 1936 η μεταξική χούντα επιβάλει κανόνες και λογοκρισία ακόμα και στο τραγούδι. Ο Ευάγγελος Παπάζογλου αρνείται να συμμορφωθεί, και σταματάει να ηχογραφεί. Το 1940 εγκαταλείπει οριστικά κάθε σχέση με το τραγούδι, και το 1943 πεθαίνει. Τέσσερις δεκαετίες μετά, το 1983, μια μέρα σαν την σημερινή, 17 Αυγούστου, η Αγγέλα Παπάζογλου απεβίωσε. Είχε αφήσει παρακαταθήκη τις έξι ηχογραφήσεις της και φυσικά το βιβλίο της.

«Ο μεγάλος ο καμός είναι να σε φλοΐζουνε, να σε τσιτσιρίζουνε, να σε σφάζουνε, να σε καταστρέφουνε, κι όταν ξαναγεννηθείς και σε ρωτήσουνε: “Τι θες να γένεις;”. Εσύ ν’ απαντήσεις: “Πάλι Ρωμιά… πάλι Σμυρνιά… πάλι Αγγελική Παπάζογλου… κι όταν ξαναπεθάνω, ξαναβάλτε μου πικροδάφνη στο στόμα…”».

Η δικαίωση επί σκηνής

«Όταν τον Σεπτέμβριο του 1999 έπαιξα για πρώτη φορά τον συγκλονιστικό μονόλογο Αγγέλα Παπάζογλου για τη Σμύρνη και την προσφυγιά, στον ιστορικό τόπο της Μάντρας της Κοκκινιάς, δεν μπορούσα ούτε η ίδια να φανταστώ αυτό που θα ακολουθούσε» έχει δηλώσει σε συνέντευξη της η Άννα Βαγενά.

Και συνεχίζει: «Χιλιάδες παραστάσεις με την Αγγέλα (Ελλάδα, Κύπρος, Βαλκάνια, Βρυξέλλες, Νότια Ιταλία, Βελιγράδι, Γερμανία και Σουηδία), εκατοντάδες χιλιάδες θεατές (δεν θα ήταν υπερβολή να πω ίσως και εκατομμύριο). Απίστευτη συγκίνηση και αστείρευτη πηγή εθνικής υπερηφάνειας και αγνού πατριωτικού αισθήματος για εμένα και όλους αυτούς τους θεατές. Συγκλονιστικές κριτικές, διθύραμβοι από τους δημοσιογράφους, αλλά και τους θεατές….».

Όντως η Αγγέλα είναι από τις κορυφαίες ερμηνείες της ηθοποιού. Και όχι μόνο, αλλά σηματοδότησε και το είδος βιογραφία στο θέατρο, κάτι που ως τότε είχε ξεχαστεί. Ξέχωρα όμως από μόδες και τάσεις, η παράσταση έμαθε στη νέα γενιά την πορεία μιας σημαντικής γυναίκας που θα ήταν άδικο να χανόταν στη λήθη.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ο Κωστής Μοσκώφ το 1992, στην εκπομπή της Λιάνας Κανέλλη «Λόγω Τιμής» (φωτ.: Αρχείο ΕΡΤ)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Κωστής Μοσκώφ: Ο διανοητής και ποιητής που γύρισε την πλάτη στην κοινωνική θέση της οικογένειάς του

29/06/2025 - 4:49μμ
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

29 Ιουνίου η Εκκλησία τιμά τη μνήμη των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου

29/06/2025 - 8:41πμ
(Φβτ.:karagianniskaratzopoulos.com)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Λάμπρος Κωνσταντάρας: Ο Κωστάν Νταράς που έγινε ο Λαμπρούκος της καρδιάς μας

28/06/2025 - 11:46πμ
Επιστολικό δελτάριο. Από την απελευθέρωση της Καβάλας. Ο ποιητής Ματσούκας εκφωνεί λόγο στο ενθουσιασμένο πλήθος (πηγή: balkanwars.gr)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Πώς η Καβάλα απελευθερώθηκε από τους Βούλγαρους χωρίς μάχη

26/06/2025 - 10:59πμ
(Φωτ.: neoskosmos.com. Εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Χρήστος Μπαλτζίδης: Σαν σήμερα έφυγε από τη ζωή o Πόντιος μουσικός που σύστησε στους Αυστραλούς το ούτι

24/06/2025 - 3:26μμ
Η Βασιλική Χορόζ από το Φούλατζικ με την κόρη της, πάνω στο πλοίο της προσφυγιάς (πηγή: Αρχείο Γιώργου Ευστρατιάδη / εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

23 Ιουνίου 1920, Φούλατζικ Νικομήδειας: Ο Κεμάλ δίνει εντολή στους τσέτες να σκοτώσουν και να κάψουν

23/06/2025 - 9:40πμ
Σκηνές και παραπήγματα στον προσφυγικό συνοικισμό της Κοκκινιάς, περ. 1923. Η φωτογραφία είναι των Τσολάκ και Χμαϊάκ Διλδιλιάν (πηγή: The Dildilian Family Archive)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Η προσφυγική Κοκκινιά, η μετέπειτα Νίκαια: Η πόλη των διωγμένων και λαβωμένων της Ιωνίας

18/06/2025 - 10:05πμ
Μέλη των μονάδων Kuva-yı Milliye στο Αϊδίνι, περίπου το 1919. Ήταν παραστρατιωτικές ομάδες εθελοντών που οργανώθηκαν για να αντισταθούν, μεταξύ άλλων, στον Ελληνικό Στρατό που αποβιβάστηκε στη Σμύρνη (πηγή: gurkantuna.com)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

17 Ιουνίου 1919: Ο Ελληνικός Στρατός παραδίδει το Αϊδίνι στη μανία των τσετών – Η σφαγή κράτησε δύο μέρες

17/06/2025 - 9:50πμ
(Φωτ. αρχείου)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα το 1987 η Εθνική Ελλάδας μπάσκετ κατακτούσε την κορυφή της Ευρώπης

14/06/2025 - 2:50μμ
Ο πίνακας ζωγραφικής «Μάχη πρώτη των Αθηνών» διά χειρός του Παναγιώτη Ζωγράφου και με την καθοδήγηση του Μακρυγιάννη. Η σκηνή από την Ελληνική Επανάσταση περιγράφεται ως εξής: 1. Η Ακρόπολις των Αθηνών, όπου την εκρατούσαν οι εντόποιοι Τούρκοι. 2. Ο Σαρπετζές, ομοίως τον εκρατούσαν οι Τούρκοι. 3. Οι Έλληνες εις τα ταμπούρια των και πολέμουν τους Τούρκους. 4. Οι Έλληνες έβαλαν τας σκάλας και ορμώντες εμβήκαν και εκυρίευσαν τον Σερπετζέν λεγόμενον. 5. Οι Έλληνες και οι Τούρκοι ανακατώθησαν και σκοτώνονται. 6. Αι γυναίκες περιποιούνται τους άνδρας των και τα τέκνα των και συγγενείς των. 7. Μέρος των οικιών των Αθηνών, η Πύλη του Ανδριανού και αι στήλαι του Ολυμπίου Διός. -8. Το Σέντζος (φωτ.: commons.
wikimedia.org/wiki/ File: Zografos-Makriyannis_ 10_First_battle_of_Athens.jpg)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα, το 1822, έγινε η Άλωση της Ακρόπολης των Αθηνών από τους Έλληνες

10/06/2025 - 3:32μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Στιγμιότυπο από τη σύλληψη των Ρώσων δημοσιογράφων στο Αζερμπαϊτζάν (φωτ.: Χ/BrashNews)

Αζερμπαϊτζάν: Συλλήψεις Ρώσων δημοσιογράφων κλιμακώνουν την ένταση με τη Μόσχα

1 ώρα πριν
Το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην παραλία της Θεσσαλονίκης (φωτ.: ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/Γιώργος Κωνσταντινίδης)

ΑΠΘ: Ιδρύεται έδρα σπουδών για τον Μέγα Αλέξανδρο

2 ώρες πριν
Οι κεντρικές εγκαταστάσεις της ΑΑΔΕ (φωτ.: EUROKINISSI/Κώστας Τζούμας)

ΑΑΔΕ: Ποιοι χρωστάνε πάνω από 150.000 ευρώ στο Δημόσιο – Δείτε όλα τα ονόματα και τα «φέσια»

2 ώρες πριν
(Φωτ.: facebook/Εύξεινος Λέσχη Σερβίων)

Με ποντιακό γλέντι θα υποδεχθεί τον Χορτοθέρτς η Εύξεινος Λέσχη Σερβίων

3 ώρες πριν
Η ομάδα του απερχόμενου προέδρου Μπιλ Παπαστεργιάδη σε αναμνηστική φωτογραφία (φωτ.: facebook/Bill Papastergiadis)

Ψήφισε για το νέο δ.σ. η Ελληνική Κοινότητα Μελβούρνης – Σε δύο εβδομάδες το νέο σώμα

4 ώρες πριν
Ο πρόεδρος του Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος (CHP) της Τουρκίας Οζγκιούρ Οζέλ κινδυνεύει με καθαίρεση το δικαστήριο κρίνει άκυρο το συνέδριο μέσω του οποίου εξελέγη επικεφαλής του κόμματος (φωτ.: EPA/Erdem Sahin)

Τουρκία: Αναβλήθηκε για τον Σεπτέμβριο η δίκη του Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος

4 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign