pontosnews.gr
Σάββατο, 12/07/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Μεταμόρφωση Κιλκίς, το χωριό όπου εγκαταστάθηκαν οι Καρσλήδες από το Κιουλαπέρτ του Πόντου

Η Αλεξία Ιωαννίδου μάς ξεναγεί στο χωριό και στο μουσείο που δημιούργησε με πολύ κόπο ο Πέτρος Σιδηρόπουλος, για να διασώσει την τοπική ιστορία και παράδοση

6/08/2022 - 9:23πμ
Κάτοικοι της Μεταμόρφωσης γιορτάζουν την Πρωτομαγιά, δεκαετία του ’60 (φωτ.: αρχείο Αλεξίας Ιωαννίδου)

Κάτοικοι της Μεταμόρφωσης γιορτάζουν την Πρωτομαγιά, δεκαετία του ’60 (φωτ.: αρχείο Αλεξίας Ιωαννίδου)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Η Μεταμόρφωση είναι ένα μικρό χωριό του νομού Κιλκίς με μεγάλη ιστορία. Οι κάτοικοι προέρχονται από το Κιουλαπέρτ του ρωσικού Κυβερνείου του Καρς, το οποίο με τη Συνθήκη του Μπρεστ-Λιτόφσκ το 1917 ξαναέγινε τουρκική επαρχία.

Μετά τις σφαγές των Αρμενίων το 1918-1919 στο Αρνταχάν, και μέσα στη γενικότερη αναταραχή, ο Ελευθέριος Βενιζέλος έστειλε αντιπροσωπεία με επικεφαλής τον Νίκο Καζαντζάκη για να ετοιμάσει την αποχώρηση των Ποντίων από τις πανάρχαιες εστίες τους.

Μεταξύ των προσφύγων και κάτοικοι των 78 χωριών του Καρς· του Κάρς της διανόησης και της αντίστασης, το οποίο ανήκε έως τότε στη Ρωσία και μετά τη Συνθήκη παραχωρήθηκε στην Τουρκία.

Έτσι μέσα σε κλίμα συγκίνησης και προσμονής οι κάτοικοι του χωριού Κιουλαπέρτ, της ακμαίας κωμόπολης των 2.500 κατοίκων που ήταν χτισμένη σε υψόμετρο 1.800 μ., εγκατέλειψαν τις πατρογονικές και μητρογονικές τους εστίες και κατέβηκαν στο πλησιέστερο λιμάνι του Βατούμ για να επιβιβαστούν στα πλοία, αφήνοντας πίσω τις περιουσίες τους, τα σπίτια τους, τα ζώα τους, τη γη τους, τους τάφους των προγόνων τους.

Πήραν όμως μαζί τις εικόνες από την εκκλησία τους, το ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος.

Το κλαρίνο και η κεμεντζέ του Κλήμη Σιδηρόπουλου, σιδερά και οργανοπαίχτη από το Κιουλεπέρτ (φωτ.: αρχείο Αλεξίας Ιωαννίδου)

Η κεμεντζέ του Κλήμη Σιδηρόπουλου (φωτ.: αρχείο Αλεξίας Ιωαννίδου)

Έφτασαν στο Καραμπουρνάκι της Θεσσαλονίκης και παρότι ταλαιπωρημένοι μπήκαν σε «καραντίνα» για 6 ολόκληρους μήνες, σε συνθήκες απάνθρωπες, σε πρόχειρα παραπήγματα δίπλα στην θάλασσα, στα Απολυμαντήρια της Καλαμαριάς. Η ελονοσία θέριζε. Άνθρωποι που επέζησαν από την τουρκική θηριωδία λύγιζαν από τις ασθένειες και τις κακουχίες. Το γεγονός αυτό τους έκανε μετά το πέρας της καραντίνας να «πάρουν τα βουνά» και να ψάξουν μέρη που να τους θυμίζουν κάτι από τον τόπο που γεννήθηκαν, τα χωριά τους στον Πόντο.

Έτσι λοιπόν 70 οικογένειες προσφύγων από το Κιουλαπέρτ κατευθύνθηκαν βόρεια· η αντιπροσωπεία τους βρήκε τον παλιό εγκαταλελειμμένο τουρκικό οικισμό με την ονομασία Τσιτεπλή, τον οποίο διατρέχει ορμητικό ποταμάκι και τον δροσίζουν υπεραιωνόβια πλατάνια, καρυδιές και μουριές που θα τους ήταν χρήσιμες για σηροτροφία. Ονόμασαν το χωριό τους Μεταμόρφωση, σαν την εκκλησιά που άφησαν πίσω τους στον τόπο όπου γεννήθηκαν.

Νεαρές Μεταμορφωσιώτισσες κεντούν προικιά στην αυλή (φωτ.: αρχείο Αλεξίας Ιωαννίδου)

Η Αναστασία Λαΐδου² (στα δεξιά) με τα δισέγγονά της και τη φίλη της Κυριακή (Παλέτσα) (φωτ.: αρχείο Αλεξίας Ιωαννίδου)

Το μέρος, έχοντας υπόψη τις δυσκολίες που πέρασαν, φαινόταν ειδυλλιακό. Μόνη παραφωνία στο τοπίο ένας παλιός μουσουλμανικός μιναρές που απέμεινε από την παρουσία των Τούρκων. Αυτός ο μιναρές με τη μυτερή του απόληξη που ορθώνονταν στον καινούργιο ουρανό τους έξυνε τα τραύματά τους. Ήθελαν να κάνουν νέα αρχή και δεν χωρούσε κανένα στοιχείο που τους θύμιζε το έγκλημα που διαπράχθηκε εναντίον τους. Η πρώτη πράξη που έκαναν λοιπόν για να βάλουν τα θεμέλια τους καινούργιου τους χωριού ήταν ν’ ανατινάξουν το μιναρέ.

Κατά τις διδαχές του φωτισμένου Αγίου Κοσμά του Αιτωλού, έχτισαν πρώτα το σχολείο τους και μετά την εκκλησία τους, αφιερωμένη στη Μεταμόρφωση του Σωτήρος, σε ανάμνηση του ναού που άφησαν πίσω τους. Σιγά-σιγά άρχισαν να χτίζουν και τα νοικοκυριά τους βάσει του εθίμου της αργατείας.

Μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Μεταμόρφωσης με τη δασκάλα τους και τον ιερέα του χωριού, το 1936 (φωτ.: αρχείο Αλεξίας Ιωαννίδου)

Η θεατρική ομάδα του χωριού που ανέβαζε έργα του Ψαθά και άλλων Πόντιων συγγραφέων. Αρχές δεκαετίας του ’60. (φωτ.: αρχείο Αλεξίας Ιωαννίδου)

«Δελτίο Κυκλοφορίας» τη δεκαετία του ’60. (φωτ.: αρχείο Αλεξίας Ιωαννίδου)

Το 1930 όταν δημιουργήθηκε η Eπιτροπή Aποκατάστασης Προσφύγων¹, με πρόεδρο της Κοινότητας Ευζώνων τον αείμνηστο ευπατρίδη δάσκαλο με καταγωγή από το Μερτινίκ του Καρς Αλέξιο Ιωαννίδη, οι κάτοικοι οργανώθηκαν, έχτισαν εκ νέου την εκκλησία και το σχολείο τους με σχέδια μηχανικών, απέκτησαν κλήρο, άρα και ρίζες στον καινούργιο τους τόπο. Η κοινότητα Ευζώνων τότε αποτελούνταν από 6 χωριά, τα εξής:

  • Τους Εύζωνους (παλιά ονομασία Ματσίκοβο),
  • τη Μεταμόρφωση (παλιά ονομασία Τσιτεμπλί),
  • το Μικρό Δάσος (παλιά ονομασία Σμολ),
  • την Ποντοηράκλεια (παλιά ονομασία Ερεσελί),
  • την Πλατανιά (παλιά ονομασία Πάελτσα), και
  • την Κορώνα (παλιά ονομασία Κράσταλι).

Στα δύσκολα χρόνια που ακολούθησαν οι Μεταμορφωσιώτες έστειλαν τα παιδιά τους στο Αλβανικό μέτωπο και κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής πολλοί ως αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης έδωσαν τη ζωή τους για την πατρίδα.

Αδελφάκια από τη Μεταμόρφωση, δεκαετία ’40 (φωτ.: αρχείο Αλεξίας Ιωαννίδου)

Στον αδελφοκτόνο Εμφύλιο –το μεγαλύτερο κακό της πρόσφατης ιστορίας μας–, ένα μεγάλο κομμάτι της νεολαίας της Μεταμόρφωσης (66 άτομα) ξεκληρίστηκε και ένα άλλο αναγκάστηκε να φύγει εξόριστο από την πατρίδα. Οικογένειες διαμελίστηκαν. Σπίτια άδειασαν. Γέροντες έμειναν χωρίς στήριγμα στα υστερνά τους. Παιδιά ορφάνεψαν ή μεγάλωσαν χωρίς τη γονεϊκή αγάπη. Ο ανθός της Μεταμόρφωσης είτε είχε χαθεί για πάντα είτε είχε εξοριστεί.

Η «βαριά» ιστορία της Μεταμόρφωσης, που αντικατοπτρίζει την ιστορία ολόκληρης της Ελλάδας, ώθησε τον νεαρό τότε φοιτητή της Ανωτάτης Βιομηχανικής Θεσσαλονίκης, τον Μεταμορφωσιώτη Πέτρο Σιδηρόπουλο, να θέσει έναν στόχο: τη διάσωση της τοπικής ιστορίας και παράδοσης και τη μετάδοσή της στις επόμενες γενιές, όπως την άκουσε από τους γονείς και τους παππούδες του και όπως την κατέγραψε ως ερευνητής.

Στην αρχή με το δημοσιογραφικό του κασετοφωνάκι, μετά με την κάμερα του, αποτύπωνε μία-μία τις μαρτυρίες και συνέλεγε ένα-ένα τα εκθέματα του μουσείου. Η έρευνά του έφτασε μέχρι και το χωριό των προγόνων του, το Κιουλαπέρτ στην Τουρκία, όπου βάσει των περιγραφών του πατέρα του βρήκε το σπίτι του. Μάλιστα κατόπιν συνεννόησης με τον καινούργιο ιδιοκτήτη πήρε φεύγοντας τον νταβλά, το μικρό ξύλινο χαμηλό τραπέζι όπου πάνω έτρωγαν οι δικοί του, ίσως το πιο πολύτιμο γι’ αυτόν έκθεμα.

Το βαρέλι αυτό το μετέφερε ο Πέτρος Σιδηρόπουλος από τον οικισμό Πιστοφάντων της Σάντας. Ανήκε σε ξεριζωμένη οικογένεια Σανταίων (φωτ.: αρχείο Αλεξίας Ιωαννίδου)

Πήρε όμως μαζί με τους συγχωριανούς του και κάτι ακόμα από την πατρίδα: γη και ύδωρ που τα τοποθέτησαν ευλαβικά μαζί με τον Νίκο Αμοιρίδη σε περίοπτη θέση μέσα στο μουσείο. Το νερό είναι από το πεγαδομάτ’ που τροφοδοτούσε το χωριό με πόσιμο νερό, ενώ το χώμα μαζεύτηκε μέσα από το εγκαταλελειμμένο πια ταχυδρομείο όπου υπηρετούσε ως ταχυδρόμος ο προπάππους του Νίκου Αμοιρίδη.

Γη και ύδωρ που έφεραν οι Μεταμορφωσιώτες Πέτρος Σιδηρόπουλος και Νίκος Αμοιρίδης από το Κιουλαπέρτ (φωτ.: αρχείο Αλεξίας Ιωαννίδου)

Έτσι σταδιακά ο Πέτρος Σιδηρόπουλος, με πολλή προσωπική εργασία, με εργασία της οικογένειάς του (η γραφίστρια κόρη του Μαρία επιμελήθηκε τις γραφιστικές απεικονίσεις και επεξηγήσεις του μουσείου), αλλά και με τη βοήθεια των συγχωριανών του, κατόρθωσε να δημιουργήσει μια μικρή κιβωτό που διέσωσε την παράδοση και την ιστορία των ανθρώπων που τους έλαχε από τη μοίρα να περάσουν διά πυρός και σιδήρου.

Η διάσωση της ιστορίας και της παράδοσης του τόπου του, όπως λέει κι ο ίδιος, είναι ένας φόρος τιμής που αποδίδει σε όλους εκείνους τους ανθρώπους που δεν ζουν πια κοντά μας, αλλά που ο αγώνας τους, ο αγώνας πρωτίστως για μια αξιοπρεπή ζωή, δεν πήγε χαμένος.

Αλεξία Ιωαννίδου

—
1. Βρείτε τους πρόσφυγες συγγενείς σας εδώ, στο ονομαστικό ευρετήριο που καταρτίστηκε από το υπουργείο Γεωργίας και την Επιτροπή Αποκατάστασης Προσφύγων, και δημοσιεύτηκε το 1928.

Η Αναστασία Λαΐδου (φωτ.: αρχείο Αλεξίας Ιωαννίδου)

2. Η Αναστασία Λαΐδου έχασε τον άντρα της Γιάννη και τον κουνιάδο της Κωνσταντίνο στα αμελέ ταμπουρού. Μαζί με τη συννυφάδα της μεγάλωσαν μόνες τους τα οχτώ παιδιά τους (τέσσερα η καθεμία). Οι δύο συννυφάδες, παρά τις δυσκολίες που είχαν να αντιμετωπίσουν δεν δίστασαν να σώσουν ένα ορφανό 3 ετών Αρμενόπουλο, το οποίο «ετάραξαν» (ανακάτευσαν) μαζί με τα παιδιά τους και το παρουσίαζαν για δικό τους.

Η Αναστασία θέριζε τα τσαΐρια και έφερνε χόρτα για τα ζώα τους, ενώ η συννυφάδα της κρατούσε τα παιδιά στο σπίτι και τα προστάτευε. Όταν διαισθάνονταν κίνδυνο συνήθιζαν να κρύβουν τα μικρότερα παιδιά μαζί με το Αρμενόπουλο μέσα στο παχνί, κάτω από τα άχυρα.

Το μικρό Αρμενόπουλο, ο Λάζαρος Νεοφυτίδης (αυτό το επίθετο του έδωσαν στην καταγραφή), ήρθε μαζί τους στην Ελλάδα στο χωριό Μεταμόρφωση Κιλκίς, παντρεύτηκε και έκανε δική του οικογένεια.

• Πηγή: Κωνσταντινίδου, Α. & Κωνσταντινίδης, Ν. (2022). Ιχνηλατώντας τις ρίζες μας –Στο Καρς του Καυκάσου. Κιλκίς: ιδιωτική έκδοση.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Απίστευτο ενδιαφέρον έδειξαν τα παιδιά για όσα τους ενημέρωσε με έξυπνο τρόπο η δυναμική ομάδα της Ένωσης Ποντίων Νέας Σμύρνης - Αγίου Δημητρίου - Παλαιού Φαλήρου «Μαύρη Θάλασσα» (φωτ.: facebook.com/imavrithalassa
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Η «Μαύρη Θάλασσα» άνοιξε παράθυρο στον Πόντο για τα παιδιά της Νέας Σμύρνης

12/07/2025 - 12:30μμ
Στο πρόσωπο του μητροπολίτη Πολυανής και Κιλκισίου Βαρθολομαίου είναι ζωγραφισμένη η αγαλλίαση του ανθρώπου που συναντά την πατρίδα του (φωτ.: facebook)
ΠΟΝΤΟΣ

Κιλκισίου Βαρθολομαίος: Τα άγια χώματα του Πόντου μέσα από τα μάτια του

12/07/2025 - 10:01πμ
(Φωτ.: facebook / Σωματείο «Αγ. Γεώργιος Περιστερεώτα)
ΠΟΝΤΟΣ

1ο Θερινό Σχολείο για τον Πόντο: Η μεγάλη επιτυχία του, ανοίγει το δρόμο να γίνει θεσμός

11/07/2025 - 8:11μμ
Το χιλιοτραγουδισμένο γεφύρι της Τρίχας πάνω από τον Πυξίτη, ή αλλιώς Δαφνοπόταμο (φωτ.: Facebook / Συλ. Ποντίων Μπαμπαλιού Αξέχαστες Πατρίδες)
ΠΟΝΤΟΣ

Αυτό είναι το γεφύρι της Τρίχας, το χιλιοτραγουδισμένο – Συνδέει τον Πόντο με την… Άρτα

11/07/2025 - 12:12μμ
Η Λέσχη Ποντίων Ν. Καβάλας στο Φεστιβάλ Αντισάρας 2025 (φωτ.: Δήμος Καβάλας / Κώστας Σαραϊδάρης)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Ποντιακοί χοροί στη… βιτρίνα της Καβάλας, στο Φεστιβάλ Αντισάρας 2025

11/07/2025 - 10:59πμ
Ποντιακό τραπέζι έστρωσε η «Παναγία Σουμελά» Κατερίνης στο 5ο Φεστιβάλ Γευσιγνωσίας και Πολιτισμού Ελλάδας και Κύπρου (φωτ.: Facebook / Παναγία Σουμελά Κατερίνης - Ποντιακός Σύλλογος)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Φεστιβάλ γευσιγνωσίας στο Δίον με 15 ποντιακές συνταγές από την «Παναγία Σουμελά» Κατερίνης

10/07/2025 - 11:49μμ
Η Αγία Μαρίνα στο Θρυλόριο (φωτ.: Facebook /  Πολιτιστικός Σύλλογος Ποντίων Θρυλορίου «Η Κερασούντα και το Γαρς»)
ΠΟΝΤΟΣ

«Παρακάθ’ κι αροθυμίας» στο Θρυλόριο: Μέχρι και της Αγίας Μαρίνας ο ποντιακός πολιτισμός στα καλύτερά του

10/07/2025 - 10:41μμ
(Πηγή: facebook.com/ POLITISTIKOS SILLOGOS AVGHS_Πολιτιστικός Σύλλογος Αυγής/ Katerina Bili)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Δυνατά και ποντιακά ο Πολιτιστικός Σύλλογος Αυγής Λαγκαδά στο 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών Αιδηψού 2025

10/07/2025 - 3:08μμ
Γλέντι στην Κοινώνεσσα Σουρμένων για τον εορτασμό του τουρκικού Συντάγματος. 10 Ιουλίου 1908 (πηγή: Συλλογή Άννας Θεοφυλάκτου / Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού Δήμου Καλαμαριάς)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Όταν οι Έλληνες γιόρταζαν για τους Νεότουρκους, τους μετέπειτα σφαγείς τους

10/07/2025 - 10:28πμ
Μαθήτριες σε ελληνικό σχολείο της Φάτσας (φωτ.: «Η Έξοδος», τόμ. ΙΑ')
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Μαρτυρία Ευστράτιου και Μελέτιου Σιδηρόπουλου: Το σύνταγμα ήταν το δηλητήριο που μας κρυφοπότισαν οι Τούρκοι

9/07/2025 - 9:42μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ.: EUROKINISSI / Βασίλης Παπαδόπουλος)

Ένας TikToker με πλούσιο ποινικό μητρώο: Συνελήφθη ξανά ο αστέρας των social media

16 λεπτά πριν
(Φωτ.: EPA / Simon Lim)

Παγκόσμιο πρωτάθλημα πόλο: Ήττα στην πρεμιέρα για την Εθνική

42 λεπτά πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Γιώργος Κονταρίνης)

Οδηγός λεωφορείου καταδίωξε και παρέσυρε συνάδελφό του μετά από λογομαχία

1 ώρα πριν
(Φωτ. αρχείου: Χριστίνα Κωνσταντάκη)

Πολύ υψηλός κίνδυνος πυρκαγιάς την Κυριακή – Ποιες περιοχές απειλούνται

1 ώρα πριν
12 Ιουλίου γιορτάζει ο Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης, ο ασυρματιστής του Θεού

12 Ιουλίου γιορτάζει ο Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης, ο ασυρματιστής του Θεού

2 ώρες πριν
Το πρώτο φύλλο της ομογενειακής εφημερίδας «Απογευματινή» είχε ημερομηνία 12 Ιουλίου 1925

12 Ιουλίου 1925: Στην Κωνσταντινούπολη κυκλοφορεί το πρώτο φύλλο της εφημερίδας «Απογευματινή»

2 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign