pontosnews.gr
Πέμπτη, 13/11/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Ονομαστική ενικού

Γράφει ο Θεόφιλος Πουταχίδης

26/03/2019 - 9:03πμ
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Εν τη ρύμη του λόγου, χάριν συντομίας ή γιατί έτσι απαιτεί το νοηματικό πλαίσιο του λόγου μας, αναγκαζόμαστε συχνά να γενικεύουμε αναφερόμενοι σε ομάδες ανθρώπων που έχουν την οποιαδήποτε κάποια κοινή ιδιότητα. Λέμε, για παράδειγμα, «οι γυναίκες», «οι βουδιστές», «οι Ιρλανδοί», «οι μαθητές», «οι απόδημοι», «οι καρκινοπαθείς», «οι δημοσιογράφοι», και ούτω καθ’ εξής. Είναι προφανές ότι αυτό είναι αναγκαίο και δόκιμο να γίνεται στη βάση μιας συζήτησης για θεμελιώδη κοινά χαρακτηριστικά ενός συνόλου ή για την εικόνα του μέσου όρου του σε συγκριτικές προσεγγίσεις.

Θα πούμε, φερειπείν, «οι έφηβοι έχουν τα προβλήματά τους» ή «οι ποδοσφαιριστές σήμερα είναι πιο αθλητικοί σε σχέση με παλαιότερα».

Ο ανθρώπινος νους ρέπει στην απλούστευση, στη λειτουργική οικονομία που προσφέρουν οι συμπερασματικές γενικεύσεις. Αυτό αποτελεί βασική ιδιότητα της μαθησιακής του ικανότητας. Επίσης, τρόπος διαχείρισης των πολυποίκιλων πληροφοριών που δέχεται και των αναλύσεων που πρέπει να κάνει συνεχώς για την καθημερινή λήψη αποφάσεων μικρότερης ή μεγαλύτερης σημασίας. Στην εποχή μας, βέβαια, η φόρτιση του ανθρώπινου εγκεφάλου δεν έχει προηγούμενο. Ο σύγχρονος τρόπος διαβίωσης και οργάνωσης των κοινωνιών, η πρόσβαση στη γνώση και σε κάθε είδους πληροφορίες και η τεχνολογία δημιουργούν έναν καθημερινό καταιγισμό ερεθισμάτων. Είναι αναμενόμενο, λοιπόν, το μυαλό που ως γνωστόν είναι «ένα, χειμώνα-καλοκαίρι», να ενδίδει όλο και περισσότερο στη γενίκευση.

Κι εδώ εντοπίζεται ένας τεράστιος κίνδυνος της σύγχρονης ζωής. Γιατί η γενίκευση ως τρόπος σκέψης θέλει κι αυτή διάκριση και μέτρο. Θα ήταν τραγικό, για να αναφέρω ένα προσωπικό παράδειγμα, εάν μέσα στις δύσκολες συνθήκες και τη φόρτιση των καθημερινών καθηκόντων μου ως πανεπιστημιακού, αρχίσω να θεωρώ τους φοιτητές μου μια άμορφη και ενιαία μάζα. Θα είναι ατυχές εάν στο σκεπτικό και την καθημερινή πρακτική μου κυριαρχήσει ως γενίκευση το «οι φοιτητές»∙ θα αρχίσει να έρχεται τότε –μοιραία– σε δεύτερη μοίρα το γεγονός ότι οι φοιτητές μου είναι ξεχωριστά άτομα με διαφορετικές, αυτόνομες προσωπικότητες. Είναι ο Γιώργος, ο Ανδρέας, η Άννα, η Ευανθία και πάει λέγοντας. Εάν εκπέσω κατ’ αυτόν τον τρόπο, θα υπάρξει μια λεπτή ποιοτική διαφοροποίηση της νοοτροπίας μου ως πανεπιστημιακού δασκάλου. Αυτή η λεπτή διαφορά, όμως, θα μεταφραστεί σε καθημερινή πρακτική∙ οι πράξεις μου θα διαπνέονται από άλλο πνεύμα, θα έχουν έναν κάποιον άλλο απτό αντίκτυπο.

Τρέμω στην ιδέα ενός μέλλοντος που ίσως να μην είναι τόσο μακριά.

Σ’ αυτόν τον εφιάλτη, στις ανταγωνιστικές και φιλοεξουσιαστικές τάσεις των ανθρώπων και στη ροπή τους να ομαδοποιούνται για να συγκρουστούν με αντίπαλες ομάδες, θα συνεργεί πια και μια παγιωμένη, σχεδόν αυτοματοποιημένη ομόγνωμη κίνηση των διανοιών τους προς τη γενίκευση. Αυτή η μεταβολή στην ανθρώπινη διανόηση θα αποτελέσει εύφλεκτο υπόστρωμα για τη φωτιά τής κάθε είδους μισαλλοδοξίας.

Στον αντίποδα, σκέφτομαι το παράδειγμα του Κυρίου και Θεού μας Ιησού Χριστού στην παραβολή που είπε για το πρόβατο που χάθηκε. «Υπάρχει κανείς άνθρωπος ανάμεσά σας που αν έχει εκατό πρόβατα και χάσει το ένα, δεν παρατάει τα ενενήντα εννιά στην ερημιά και πάει να ψάξει το χαμένο μέχρι να το βρει; Κι όταν το βρει, το παίρνει στους ώμους του να το κουβαλήσει πίσω όλο χαρά∙ και σαν επιστρέψει σπίτι προσκαλεί φίλους και γειτόνους λέγοντάς τους: ελάτε να μοιραστούμε τη χαρά μου ότι βρήκα το πρόβατό μου που ’χε χαθεί» (Λουκ. 15,4-6).

Μου κάνει μεγάλη εντύπωση ο ενικός αριθμός. Μόνο ένα από τα εκατό πρόβατα χάθηκε. Και ο καλός ποιμένας στράφηκε σε αυτό ειδικώς∙ δεν υπολόγισε γενικώς τους μέσους όρους, ούτε τις λελογισμένες και αποδεκτές ετήσιες απώλειες προβάτων ανά κοπάδι∙ ούτε έβαλε στο ζύγι τις πιθανότητες του κινδύνου που ενδεχομένως να διέτρεχαν τα υπόλοιπα ενενήντα εννέα που θα παρατούσε στην ερημιά, έναντι των πιθανοτήτων να βρει –όντως– το ένα χαμένο του πρόβατο. Για τον καλό ποιμένα δεν υπάρχει, λοιπόν, γενικώς ένα κοπάδι, αλλά ένα άθροισμα ξεχωριστών ατόμων. Επειδή αγαπά κι εκτιμά κάθε ένα ξεχωριστά, γι’ αυτό μπορούμε να πούμε ότι αγαπά, τελικά, ολόκληρο το κοπάδι. Δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι η αντίστροφη κίνηση, δηλαδή η αγάπη του κοπαδιού και της προβατοτροφίας γενικώς, μπορεί να οδηγήσει στην άδολη, κεκαθαρμένη κι αστείρευτη αγάπη του καθενός ζωντανού ξεχωριστά.

Στο πλαίσιο αυτό, υποψιάζομαι ότι και η διατύπωση της θεμελιώδους εντολής «αγαπήσεις τον πλησίον σου ως σεαυτόν» (Μαρκ. 12,31) δεν είναι τυχαία.

Ίσως να μην είναι τυχαίος ο ενικός αριθμός: τον πλησίον. Θα μπορούσε να πει: «τους πλησίον» ή «όλους τους ανθρώπους». Η γενίκευση, όμως, αποφεύγεται, και προτείνεται, όχι τυχαία, η κίνηση από το μέρος προς το όλον∙ όχι το αντίστροφο. Εάν εμπράκτως και με διάκριση δείχνει κανείς την εμπρόσωπη αγάπη του στον κάθε «πλησίον» του όπως πρέπει και απαιτείται τη δεδομένη στιγμή, ίσως και να ’χει κάποιο δικαίωμα να πει πως –ναι!– τελικά «όλον τον κόσμο αγαπά».

Φοβού: τις γενικεύσεις της αδιάκριτης αγαπολογίας, ότι προοιωνίζονται κοινωνίες απάνθρωπες∙ τους ποιμένες που μπορούν χωρίς τύψεις να θυσιάσουν τριάντα πρόβατα για να μην διακινδυνεύσουν (δήθεν) τα υπόλοιπα εβδομήντα∙ τα παχιά λόγια για αγάπες προς έναν απρόσωπο «άλλο» που κάθε φορά θα είναι άλλος, κι όχι εσύ που βρίσκεσαι πλησίον.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ο Χριστός απεικονίζεται στο κέντρο, όρθιος και ολόσωμος σε στάση τριών τετάρτων προς τις θύρες του Παραδείσου. Στα δεξιά η πλούσια βλάστηση παραπέμπει στον Παράδεισο, στον οποίο εισήλθαν οι φρόνιμες παρθένες. Σκούρο μπλε είναι το βάθος πίσω από τις μωρές παρθένες. Μέρος φορητής εικόνας του 1899 (πηγή: Εφορεία Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης / Υπουργείο Πολιτισμού)
ΓΝΩΜΕΣ

Στις δέκα παρθένους (Μέρος Γ’)

11/11/2025 - 9:34πμ
(Φωτ.: AI Generated)
ΓΝΩΜΕΣ

«Αγκάθια» στις σχέσεις Τουρκίας-ΗΠΑ

9/11/2025 - 3:47μμ
(Πηγή: gisgeography.com)
ΓΝΩΜΕΣ

Το μεσογειακό τρίγωνο και η ανάσχεση της Τουρκίας

8/11/2025 - 9:28πμ
Ο Χρήστος Στυλιανίδης  όταν ήταν υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας   (φωτ. αρχείου: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ Κώστας Τσιρώνης)
ΓΝΩΜΕΣ

Ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις

7/11/2025 - 5:40μμ
Ο Ιησούς και οι δέκα παρθένες σε εικονογράφηση κώδικα που φυλάσσεται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας (πηγή: getarchive.net)
ΓΝΩΜΕΣ

Στις δέκα παρθένους (Μέρος Β’)

4/11/2025 - 9:44πμ
Συνέντευξη Τύπου μετά τη συνάντηση Ερντογάν-Μερτς στην Άγκυρα, 30 Οκτωβρίου 2025 (φωτ.: EPA / Necati Savas)
ΓΝΩΜΕΣ

Περί σχέσεων Γερμανίας-Τουρκίας

3/11/2025 - 10:50πμ
(Εικ. αρχείου)
ΓΝΩΜΕΣ

Οι σχέσεις Αγγλίας-Τουρκίας

31/10/2025 - 4:31μμ
Η παραβολή των Δέκα Παρθένων διά χειρός της Ιρλανδής ζωγράφου Phoebe Anna Traquair, 1852-1936 (πηγή: commons.wikimedia.org)
ΓΝΩΜΕΣ

Στις δέκα παρθένους (Μέρος Α’)

28/10/2025 - 9:34πμ
Οπαδοί του Τουφάν Ερχιουρμάν, ο οποίος κέρδισε τον εκλεκτό του Ερντογάν στα Κατεχόμενα (φωτ.: EPA / Birol Bebek)
ΓΝΩΜΕΣ

Γιατί η Τουρκία ανησυχεί για την Κύπρο

26/10/2025 - 3:38μμ
Είσοδος του βασιλιά Γεωργίου Α' στην πόλη της Θεσσαλονίκης, το 1912 (πηγή: Ρωμαΐδης-Zeitz/ benaki.org/ΦΑ_9_949)
ΓΝΩΜΕΣ

Θεσσαλονίκη: Από την απελευθέρωση στην εγκατάλειψη

25/10/2025 - 9:59πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Εικ.: EPA / Hannibal Hanschke)

ΕΕ: Καταργούνται εσπευσμένα οι αδασμολόγητες αγορές από κινέζικες πλατφόρμες

5 λεπτά πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Γρ. Τύπου ΠΑΣΟΚ)

ΥΠΑΑΤ: Νέες πληρωμές 12,2 εκατ. ευρώ για τα θανατωθέντα ζώα λόγω ευλογιάς

35 λεπτά πριν
O Kώστας Τσάκωνας στην πρεμιέρα της επιθεώρησης «ΠΑΣΟΚ μου σόρι» στο θέατρο Περοκέ, το 2003 (φωτ.: EUROKINISSI / Βάιος Χάσιαλης)

Κώστας Τσάκωνας: Ο άνθρωπος που έσπαγε πλάκα – Η καριέρα, ο σοβαρός τραυματισμός και η μάχη με τον καρκίνο

1 ώρα πριν

Ένωσις Ομογενών εκ Κωνσταντινουπόλεως Βορείου Ελλάδος: Κυκλοφόρησε το ημερολόγιο του 2026

2 ώρες πριν
(Φωτ.: ΑΠΘ)

ΑΠΘ: Ρομποτάκια στις τάξεις του νηπιαγωγείου – Τι είναι το ερευνητικό πρόγραμμα TINKER

2 ώρες πριν
Το εξώφυλλο και σελίδα του βιβλίου με την Αγία Φωτεινή της Σμύρνης (πηγή: facebook / Sofia Amperidou)

Σοφία Αμπερίδου: Παρουσιάζεται στην Κατερίνη το βιβλίο της «Η Αρετή της Σμύρνης»

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign