pontosnews.gr
Τετάρτη, 3/12/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Πώς η Μικρασιατική Καταστροφή «ξανάγραψε» την ιστορία των κεραμικών της Κιουτάχειας – Η φαληρική «Κιουτάχεια»

Μια ματιά στη λαϊκή κεραμική τέχνη στην Ελλάδα με αφορμή την έκθεση στη Βουλή

19/06/2025 - 9:41πμ
«…αγαπημένα έργα των χειρών τους. Κεραμικά των προσφύγων δημιουργών της Φαληρικής Κιουτάχειας» είναι ο τίτλος της έκθεσης στη Βουλή (φωτ.: Facebook / Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία)

«…αγαπημένα έργα των χειρών τους. Κεραμικά των προσφύγων δημιουργών της Φαληρικής Κιουτάχειας» είναι ο τίτλος της έκθεσης στη Βουλή (φωτ.: Facebook / Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Περίπου 200 χιλιόμετρα απέχει η Κιουτάχεια από την Κωνσταντινούπολη· όμως η σιδηροδρομική σύνδεση πολύ συχνά έφερνε στον τόπο αυτόν της βορειοδυτικής Μικράς Ασίας «τουρίστες» με έναν συγκεκριμένο σκοπό, να προμηθευτούν κεραμικά. Το ίδιο ίσχυε για τους κατοίκους της Σμύρνης, που επίσης έφταναν με το τρένο.

Η Κιουτάχεια, σταυροδρόμι σημαντικών εμπορικών δρόμων, ήδη από τον 15ο αιώνα ήταν το σημαντικότερο κέντρο κεραμικής της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Μάλιστα τον 18ο αιώνα, όταν παρήκμασε η φημισμένη αγγειοπλαστική του Ιζνίκ, τα εργαστήρια της Κιουτάχειας διεκδίκησαν τη θέση της, παράγοντας μια μεγάλη ποικιλία αγγείων και πλακιδίων.

Στις αρχές του 20ού αιώνα ολόκληρη η πόλη γνώρισε μια περίοδο ακμής, με αφορμή τις μαζικές παραγγελίες για την επένδυση τζαμιών, μνημείων και άλλων οικοδομημάτων, στο πλαίσιο του Πρώτου Εθνικού Αρχιτεκτονικού Κινήματος που ενσωμάτωνε στοιχεία της οθωμανικής και σελτζουκικής αρχιτεκτονικής.

Οι Ρωμιοί είχαν συστήσει εννέα αγγειοπλαστεία, με σημαντικότερο αυτό του Μηνά Αβραμίδη. Άξιοι τεχνίτες ήταν και οι Αρμένιοι.

Εσωτερικό του εργαστηρίου Şark Çini. Κιουτάχεια, μέσα δεκαετίας 1920 (πηγή: Μουσείο Μπενάκη, έκθεση «Τα κεραμικά της Κιουτάχειας)

Οι δημιουργίες των εργαστηρίων, διάσημες ανά την Ευρώπη ως οι περίφημες «πορσελάνες της Κιουτάχειας» (αν και δεν επρόκειτο για πορσελάνη αλλά για λευκό σκληρό πηλό με λαμπερή εφυάλωση), έφτασαν να κοσμούν μέχρι χριστιανικές εκκλησίες και μοναστήρια στην Εγγύς Ανατολή, ή ακόμα και στο Άγιον Όρος. Ξεχωρίζουν για το ρεπερτόριο των άνθινων συνθέσεων και φυτικών μοτίβων ζωγραφισμένων με απαράμιλλη δεξιοτεχνία.

Όταν στις 4 Ιουλίου του 1921 ο Ελληνικός Στρατός εισέβαλε στην Κιουτάχεια οι Έλληνες έμειναν έκθαμβοι τόσο για την αστική της ανάπλαση όσο και για τον εντυπωσιακό διάκοσμο με τα πολύχρωμα πορσελάνινα πλακίδια στις προσόψεις κτηρίων.

Η φαληρική «Κιουτάχεια»

Η άφιξη των Μικρασιατών προσφύγων στην Ελλάδα συνέβαλε καθοριστικά και στην ανάπτυξη της ελληνικής αγγειοπλαστικής.

Λίγους μόλις μήνες μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, τον Μάρτιο του 1923, ο Μηνάς Πεσματζόγλου από τη Σπάρτη της Πισιδίας αναζήτησε στις γειτονιές του Πειραιά και της Αθήνας Αρμένιους και Έλληνες Κιουταχιώτες τεχνίτες για να δώσουν ζωή στο εργαστήρι του. Για λίγους μήνες βασικός κεραμίστας ήταν ο Μηνάς Αβραμίδης.

Σκοπός του Μηνά Πεσματζόγλου ήταν να αναβιώσει στη νέα του πατρίδα, μέσω της καλλιτεχνικής παραγωγής, την τεχνική που χρησιμοποιούσαν στη μικρασιατική Κιουτάχεια. Το 1925 καλλιτεχνικός διευθυντής ανέλαβε ο Στρατής Δούκας.

Στο εργαστήριο της φαληρικής «Κιουτάχειας» (πηγή: Ψηφιοθήκη ΑΠΘ / Ψηφιακές συλλογές)

Ο Στρατής Δούκας στο περίπτερο της Αγγειοπλαστικής Εταιρείας «Κιουτάχεια» στη Θεσσαλονίκη (πηγή: Ψηφιοθήκη ΑΠΘ / Ψηφιακές συλλογές)

Το πρώτο χρονικό διάστημα λειτουργίας του εργοστασίου οι τεχνίτες του αναγκάστηκαν να πειραματιστούν αρκετά (συχνά με αποτυχία) ως προς τα είδη του πηλού και των χρωμάτων που θα χρησιμοποιούσαν, και να κάνουν πολλές δοκιμές, καθώς στον ελλαδικό χώρο δεν υπήρχαν οι αντίστοιχες πρώτες ύλες που είχαν συνηθίσει να εργάζονται στη Μικρασία.

Όμως δέκα χρόνια αργότερα το δημιούργημα του Μηνά Πεσματζόγλου, η «Ανώνυμος Αγγειοπλαστική Εταιρεία Η Κιουτάχεια», στελεχωμένη μάλιστα ως επί το πλείστον με γυναίκες αγγειογράφους από τη Μικρά Ασία, μπορούσε να υπερηφανεύεται για διακρίσεις σε εγχώριες και διεθνείς εκθέσεις, για εξαγωγές προϊόντων πολυτελείας –αγγείων και πιάτων– στην Ευρώπη και την Αμερική, και βεβαίως για τα περίφημα εφυαλωμένα πλακίδια που κοσμούσαν τζάκια, αίθουσες και προσόψεις ιδιωτικών και δημόσιων κτηρίων.

Αγγείο της φαληρικής «Κιουτάχειας» που ανήκε στην Έλλη Σώκου-Βαλτζή (φωτ.: Εθνικό Ιστορικό Μουσείο)

Μεταξύ των τελευταίων, ξεχώριζαν τα επιβλητικά κτήρια της Εθνικής Τράπεζας στην Αθήνα και την επαρχία, επενδυμένα με τα πλακίδια της φαληρικής βιοτεχνίας. Ήταν ο καρπός της έμπνευσης ενός Καππαδόκη, του Νικόλαου Ζουμπουλίδη από τη Σινασό, επικεφαλής αρχιτέκτονα της Τράπεζας και ιδρυτικού στελέχους της «Κιουτάχειας».

Διακοσμητικά πρότυπα στην παραγωγή του φαληρικού εργοστασίου στον Μεσοπόλεμο, που αποτέλεσε περίοδο ακμής για την εταιρεία, υπήρξαν κυρίως οι τεχνοτροπίες του Ιζνίκ (16ου-17ου αιώνα) και της Κιουτάχειας. Κατά συνέπεια η αισθητική είναι νεοοθωμανική.

Όσο όμως άρχισε να ενισχύεται το ενδιαφέρον της ελληνικής αστικής τάξης για τη λαϊκή παράδοση και τη δημιουργία μιας «ελληνικής τέχνης», η «Κιουτάχεια» προσέθεσε μοτίβα από την Αρχαιότητα, το Βυζάντιο, τον λαϊκό πολιτισμό, τα οποία «τεκμηρίωναν» τη συνέχεια του ελληνισμού, τουλάχιστον στον τομέα της ζωγραφικής των κεραμικών.

Μετά το τέλος του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου και λόγω οικονομικών προβλημάτων ο Μηνάς Πεσματζόγλου αναγκάστηκε να αποχωρήσει από τη διοίκηση του εργοστασίου. Έκτοτε και έως το 1955, οπότε η «Κιουτάχεια» φαίνεται να ανέστειλε τη λειτουργία της, η επιχείρηση εισήλθε σε φάση παρακμής.

Η έκθεση στη Βουλή

Αυτή την άγνωστη σε πολλούς ιστορία της κεραμικής βιοτεχνίας και των ανθρώπων της –των τεχνιτών, κυρίως προσφύγων–, που συνέχισαν την παράδοση της κεραμικής τέχνης της Ανατολής στην Ελλάδα λίγο μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, αναδεικνύει έκθεση που φιλοξενείται στον εκθεσιακό χώρο του Ελληνικού Κοινοβουλίου.

«…αγαπημένα έργα των χειρών τους. Κεραμικά των προσφύγων δημιουργών της Φαληρικής Κιουτάχειας» είναι ο τίτλος. Διοργανώνεται από το Ίδρυμα της Βουλής για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία και θα διαρκέσει έως τις 31 Οκτωβρίου.

Μέσα από αυθεντικά έργα, αρχειακό υλικό και πιστά αντίγραφα των περίφημων εφυαλωμένων πλακιδίων που κοσμούν ακόμα και σήμερα το Μέγαρο της Βουλής, οι επισκέπτες της έκθεσης έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν ένα σημαντικό αλλά και συγκινητικό κεφάλαιο της νεότερης ελληνικής πολιτιστικής ιστορίας.

• Αίθουσα εκδηλώσεων της Βουλής των Ελλήνων: Αμαλίας 22-24 (είσοδος από την οδό Σουρή).
• Διάρκεια έκθεσης: 28 Μαΐου – 31 Οκτωβρίου.
• Μέρες & ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Κυριακή 10:00-20:00.
• Ημέρες & ώρες ξεναγήσεων: Τετάρτη στις 18:30 και Πέμπτη στις 11:00, κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας στα 210 3673265 και 210 3673267
• Είσοδος ελεύθερη.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Στιγμιότυπο από την εκδήλωση για τον Άγιο Ανδρέα, στο Ατσαλένιο Ηρακλείου (φωτ.: neakriti.gr
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Λουκουμάδες μνήμης: Πώς το Ατσαλένιο κράτησε ζωντανό το μικρασιατικό έθιμο του Αγίου Ανδρέα

2/12/2025 - 7:06μμ
Χασάπικο από την «Ακαδημία» του Δημήτρη Πετρόπουλου μπροστά από την Αγια-Σοφιά (πηγή: Mega)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Έλληνες χόρεψαν χασάπικο μπροστά στην Αγια-Σοφιά – «Πρόκληση» λένε οι Τούρκοι

2/12/2025 - 4:44μμ
(Φωτ.: olympiacos.org)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Ανδρέας Μουράτης: Ο «Μιζούρι» των γηπέδων με τις μικρασιάτικες ρίζες – Ένας αληθινός ήρωας, άλλων εποχών

30/11/2025 - 12:07μμ
Ο καπνέμπορος Βασίλης Παπαβασιλείου (πηγή: Αρχείο Μαίρης Παπαλάμπρου / agrinionews.gr)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου: Ο ανθρωπιστής καπνέμπορος που αγκάλιασε τους πρόσφυγες της Μικρασιατικής Καταστροφής

29/11/2025 - 4:11μμ
Πλήθος κόσμου και μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας παραβρέθηκαν στην ημερίδα της Έδρας Μικρασιατικών Σπουδών (φωτ.: Γρ. Τύπου Πανεπιστήμιο Μακεδονίας)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Έδρα Μικρασιατικών Σπουδών στο ΠΑΜΑΚ: Με μια ημερίδα με βαρύ επιστημονικό αποτύπωμα η επίσημη έναρξη λειτουργίας της

26/11/2025 - 7:11μμ
Η ορθόδοξη εκκλησία της Αγίας Αικατερίνης σε καρτ ποστάλ εποχής (πηγή: levantineheritage.com/stcatherine)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Η Αγία Αικατερίνη της Σμύρνης: Μια εκκλησία στη σκιά της Καταστροφής

25/11/2025 - 9:21πμ
Στιγμιότυπο από την προβολή προηγούμενου επεισοδίου του ντοκιμαντέρ «Τα παιδιά του πολέμου» (φωτ.: facebook/Σύνδεσμος Μικρασιατών Ν. Φιλαδέλφειας - Ν. Χαλκηδόνας)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Το τελευταίο επεισόδιο των «Παιδιών του Πολέμου» από τις «Αλησμόνητες Πατρίδες»

23/11/2025 - 5:50μμ
Τιμώντας την Παναγία Μεσοσπορίτισσα, στον  Μικρασιατικό Σύλλογο Πτολεμαΐδας (φωτ.: Facebook / Μαίρη Κεσκιλίδου)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Την Παναγία Μεσοσπορίτισσα τίμησε η Πτολεμαΐδα – Ζωντανό το μικρασιατικό έθιμο των «μπορμπολιών»

23/11/2025 - 4:01μμ
Το «Φως Καππαδοκίας» στο Δημοτικό Θέατρο Πεύκης (φωτ.: Facebook / Γιώργος Γαζεπίδης)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

«Φως Καππαδοκίας»: Μια ανεπανάληπτη βραδιά μνήμης, παράδοσης και πνευματικής κληρονομιάς

23/11/2025 - 11:46πμ
Ατομικό βιβλιάριο της Διεύθυνσης Αστικής Αποκαταστάσεως της ΕΑΠ για πρόσφυγα, αγοραστή οικίας στο συνοικισμό του Βύρωνα (φωτ.: Αρχείο Ιστορικών Εγγράφων ΙΕΕΕ)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Πανιώνιος Στέγη Βύρωνα: Ένας αιώνας δημιουργίας, προσφοράς και ιστορίας

21/11/2025 - 2:26μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Χαρακτικό του 1857, που απεικονίζει την Αγία Σοφία Τραπεζούντας (πηγή: it.pinterest.com/pin/723038915209436276/)

Δύο διαθήκες Ποντίων από άλλον αιώνα όπου Πατρίδα και θρησκεία ήταν υπεράνω όλων

14 λεπτά πριν
(Φωτ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)

Μετρό: Αποκαταστάθηκε η κυκλοφορία στη Γραμμή 3

49 λεπτά πριν
(Εικ.: pontosnews.gr)

Οι Παφραλήδες της Δράμας συζητούν για τον Δυτικό Πόντο – Ημερίδα στον Νικηφόρο Δράμας

1 ώρα πριν
Ο Γερμανός καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς (δεύτερος από δεξιά) στη διάρκεια παλιότερης επίσκεψής του σε εργοστάσιο στο Ντίσελντορφ (φωτ.: EPA/Christopher Neundorf)

Γερμανία: Η οικονομία στη «βαθύτερη ιστορικά κρίση» από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο

2 ώρες πριν
Ιδιοκτήτες και οδηγοί ταξί, νωρίτερα σήμερα, έξω από το υπουργείο Μεταφορών (φωτ.: Δανάη Δαυλοπούλου/EUROKINISSI)

Ταξί: Απεργία έως και την Παρασκευή στις 06:00

2 ώρες πριν
Στο μετρό της Αθήνας (φωτ.: EUROKINISSI / Γιώργος Κονταρίνης)

Μετρό: Η κυκλοφορία στη Γραμμή 3 διεξάγεται μόνο στο τμήμα Δημοτικό Θέατρο – Εθνική Άμυνα

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign