pontosnews.gr
Πέμπτη, 19/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Πώς η Μικρασιατική Καταστροφή «ξανάγραψε» την ιστορία των κεραμικών της Κιουτάχειας – Η φαληρική «Κιουτάχεια»

Μια ματιά στη λαϊκή κεραμική τέχνη στην Ελλάδα με αφορμή την έκθεση στη Βουλή

19/06/2025 - 9:41πμ
«…αγαπημένα έργα των χειρών τους. Κεραμικά των προσφύγων δημιουργών της Φαληρικής Κιουτάχειας» είναι ο τίτλος της έκθεσης στη Βουλή (φωτ.: Facebook / Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία)

«…αγαπημένα έργα των χειρών τους. Κεραμικά των προσφύγων δημιουργών της Φαληρικής Κιουτάχειας» είναι ο τίτλος της έκθεσης στη Βουλή (φωτ.: Facebook / Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Περίπου 200 χιλιόμετρα απέχει η Κιουτάχεια από την Κωνσταντινούπολη· όμως η σιδηροδρομική σύνδεση πολύ συχνά έφερνε στον τόπο αυτόν της βορειοδυτικής Μικράς Ασίας «τουρίστες» με έναν συγκεκριμένο σκοπό, να προμηθευτούν κεραμικά. Το ίδιο ίσχυε για τους κατοίκους της Σμύρνης, που επίσης έφταναν με το τρένο.

Η Κιουτάχεια, σταυροδρόμι σημαντικών εμπορικών δρόμων, ήδη από τον 15ο αιώνα ήταν το σημαντικότερο κέντρο κεραμικής της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Μάλιστα τον 18ο αιώνα, όταν παρήκμασε η φημισμένη αγγειοπλαστική του Ιζνίκ, τα εργαστήρια της Κιουτάχειας διεκδίκησαν τη θέση της, παράγοντας μια μεγάλη ποικιλία αγγείων και πλακιδίων.

Στις αρχές του 20ού αιώνα ολόκληρη η πόλη γνώρισε μια περίοδο ακμής, με αφορμή τις μαζικές παραγγελίες για την επένδυση τζαμιών, μνημείων και άλλων οικοδομημάτων, στο πλαίσιο του Πρώτου Εθνικού Αρχιτεκτονικού Κινήματος που ενσωμάτωνε στοιχεία της οθωμανικής και σελτζουκικής αρχιτεκτονικής.

Οι Ρωμιοί είχαν συστήσει εννέα αγγειοπλαστεία, με σημαντικότερο αυτό του Μηνά Αβραμίδη. Άξιοι τεχνίτες ήταν και οι Αρμένιοι.

Εσωτερικό του εργαστηρίου Şark Çini. Κιουτάχεια, μέσα δεκαετίας 1920 (πηγή: Μουσείο Μπενάκη, έκθεση «Τα κεραμικά της Κιουτάχειας)

Οι δημιουργίες των εργαστηρίων, διάσημες ανά την Ευρώπη ως οι περίφημες «πορσελάνες της Κιουτάχειας» (αν και δεν επρόκειτο για πορσελάνη αλλά για λευκό σκληρό πηλό με λαμπερή εφυάλωση), έφτασαν να κοσμούν μέχρι χριστιανικές εκκλησίες και μοναστήρια στην Εγγύς Ανατολή, ή ακόμα και στο Άγιον Όρος. Ξεχωρίζουν για το ρεπερτόριο των άνθινων συνθέσεων και φυτικών μοτίβων ζωγραφισμένων με απαράμιλλη δεξιοτεχνία.

Όταν στις 4 Ιουλίου του 1921 ο Ελληνικός Στρατός εισέβαλε στην Κιουτάχεια οι Έλληνες έμειναν έκθαμβοι τόσο για την αστική της ανάπλαση όσο και για τον εντυπωσιακό διάκοσμο με τα πολύχρωμα πορσελάνινα πλακίδια στις προσόψεις κτηρίων.

Η φαληρική «Κιουτάχεια»

Η άφιξη των Μικρασιατών προσφύγων στην Ελλάδα συνέβαλε καθοριστικά και στην ανάπτυξη της ελληνικής αγγειοπλαστικής.

Λίγους μόλις μήνες μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, τον Μάρτιο του 1923, ο Μηνάς Πεσματζόγλου από τη Σπάρτη της Πισιδίας αναζήτησε στις γειτονιές του Πειραιά και της Αθήνας Αρμένιους και Έλληνες Κιουταχιώτες τεχνίτες για να δώσουν ζωή στο εργαστήρι του. Για λίγους μήνες βασικός κεραμίστας ήταν ο Μηνάς Αβραμίδης.

Σκοπός του Μηνά Πεσματζόγλου ήταν να αναβιώσει στη νέα του πατρίδα, μέσω της καλλιτεχνικής παραγωγής, την τεχνική που χρησιμοποιούσαν στη μικρασιατική Κιουτάχεια. Το 1925 καλλιτεχνικός διευθυντής ανέλαβε ο Στρατής Δούκας.

Στο εργαστήριο της φαληρικής «Κιουτάχειας» (πηγή: Ψηφιοθήκη ΑΠΘ / Ψηφιακές συλλογές)

Ο Στρατής Δούκας στο περίπτερο της Αγγειοπλαστικής Εταιρείας «Κιουτάχεια» στη Θεσσαλονίκη (πηγή: Ψηφιοθήκη ΑΠΘ / Ψηφιακές συλλογές)

Το πρώτο χρονικό διάστημα λειτουργίας του εργοστασίου οι τεχνίτες του αναγκάστηκαν να πειραματιστούν αρκετά (συχνά με αποτυχία) ως προς τα είδη του πηλού και των χρωμάτων που θα χρησιμοποιούσαν, και να κάνουν πολλές δοκιμές, καθώς στον ελλαδικό χώρο δεν υπήρχαν οι αντίστοιχες πρώτες ύλες που είχαν συνηθίσει να εργάζονται στη Μικρασία.

Όμως δέκα χρόνια αργότερα το δημιούργημα του Μηνά Πεσματζόγλου, η «Ανώνυμος Αγγειοπλαστική Εταιρεία Η Κιουτάχεια», στελεχωμένη μάλιστα ως επί το πλείστον με γυναίκες αγγειογράφους από τη Μικρά Ασία, μπορούσε να υπερηφανεύεται για διακρίσεις σε εγχώριες και διεθνείς εκθέσεις, για εξαγωγές προϊόντων πολυτελείας –αγγείων και πιάτων– στην Ευρώπη και την Αμερική, και βεβαίως για τα περίφημα εφυαλωμένα πλακίδια που κοσμούσαν τζάκια, αίθουσες και προσόψεις ιδιωτικών και δημόσιων κτηρίων.

Αγγείο της φαληρικής «Κιουτάχειας» που ανήκε στην Έλλη Σώκου-Βαλτζή (φωτ.: Εθνικό Ιστορικό Μουσείο)

Μεταξύ των τελευταίων, ξεχώριζαν τα επιβλητικά κτήρια της Εθνικής Τράπεζας στην Αθήνα και την επαρχία, επενδυμένα με τα πλακίδια της φαληρικής βιοτεχνίας. Ήταν ο καρπός της έμπνευσης ενός Καππαδόκη, του Νικόλαου Ζουμπουλίδη από τη Σινασό, επικεφαλής αρχιτέκτονα της Τράπεζας και ιδρυτικού στελέχους της «Κιουτάχειας».

Διακοσμητικά πρότυπα στην παραγωγή του φαληρικού εργοστασίου στον Μεσοπόλεμο, που αποτέλεσε περίοδο ακμής για την εταιρεία, υπήρξαν κυρίως οι τεχνοτροπίες του Ιζνίκ (16ου-17ου αιώνα) και της Κιουτάχειας. Κατά συνέπεια η αισθητική είναι νεοοθωμανική.

Όσο όμως άρχισε να ενισχύεται το ενδιαφέρον της ελληνικής αστικής τάξης για τη λαϊκή παράδοση και τη δημιουργία μιας «ελληνικής τέχνης», η «Κιουτάχεια» προσέθεσε μοτίβα από την Αρχαιότητα, το Βυζάντιο, τον λαϊκό πολιτισμό, τα οποία «τεκμηρίωναν» τη συνέχεια του ελληνισμού, τουλάχιστον στον τομέα της ζωγραφικής των κεραμικών.

Μετά το τέλος του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου και λόγω οικονομικών προβλημάτων ο Μηνάς Πεσματζόγλου αναγκάστηκε να αποχωρήσει από τη διοίκηση του εργοστασίου. Έκτοτε και έως το 1955, οπότε η «Κιουτάχεια» φαίνεται να ανέστειλε τη λειτουργία της, η επιχείρηση εισήλθε σε φάση παρακμής.

Η έκθεση στη Βουλή

Αυτή την άγνωστη σε πολλούς ιστορία της κεραμικής βιοτεχνίας και των ανθρώπων της –των τεχνιτών, κυρίως προσφύγων–, που συνέχισαν την παράδοση της κεραμικής τέχνης της Ανατολής στην Ελλάδα λίγο μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, αναδεικνύει έκθεση που φιλοξενείται στον εκθεσιακό χώρο του Ελληνικού Κοινοβουλίου.

«…αγαπημένα έργα των χειρών τους. Κεραμικά των προσφύγων δημιουργών της Φαληρικής Κιουτάχειας» είναι ο τίτλος. Διοργανώνεται από το Ίδρυμα της Βουλής για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία και θα διαρκέσει έως τις 31 Οκτωβρίου.

Μέσα από αυθεντικά έργα, αρχειακό υλικό και πιστά αντίγραφα των περίφημων εφυαλωμένων πλακιδίων που κοσμούν ακόμα και σήμερα το Μέγαρο της Βουλής, οι επισκέπτες της έκθεσης έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν ένα σημαντικό αλλά και συγκινητικό κεφάλαιο της νεότερης ελληνικής πολιτιστικής ιστορίας.

• Αίθουσα εκδηλώσεων της Βουλής των Ελλήνων: Αμαλίας 22-24 (είσοδος από την οδό Σουρή).
• Διάρκεια έκθεσης: 28 Μαΐου – 31 Οκτωβρίου.
• Μέρες & ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Κυριακή 10:00-20:00.
• Ημέρες & ώρες ξεναγήσεων: Τετάρτη στις 18:30 και Πέμπτη στις 11:00, κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας στα 210 3673265 και 210 3673267
• Είσοδος ελεύθερη.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Αρχιτεκτονική πρόταση για το κτήριο Β4 που θα στεγάσει το Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού. Δεξιά ο ανδριάντας του Νίκου Καπετανίδη (φωτ.: υπουργείο Πολιτισμού)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Στο ΕΣΠΑ εντάχθηκε το Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού στο Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά

19/06/2025 - 2:33μμ
Έφοδος ελληνικού Πεζικού κοντά στον ποταμό Ερμό κατά τη Μικρασιατική Εκστρατεία (φωτ.: Γενικό Επιτελείο Στρατού)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

«Απόδειξις επιστροφής εις την πατρίδα…»: Το επαίσχυντο έντυπο που έδιναν οι Τούρκοι σε Έλληνες αιχμαλώτους στη Μικρά Ασία

17/06/2025 - 10:28μμ
Από το φινάλε της παράστασης «Λωξάντρα», της θεατρικής ομάδας του Κέντρου Έρευνας και Μελέτης της Μικρασιατικής Ερυθραίας (φωτ.: theatromusicbooks.blogspot.com)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Η Λωξάντρα στη σκηνή, για τα 100 χρόνια εγκατάστασης των Μικρασιατών στη Νέα Ερυθραία

15/06/2025 - 5:47μμ
Η κύρια όψη του Πολιτιστικού Κέντρου Μικρασιατικής Μνήμης  (φωτ.: Facebook / Νίκος Σταυρέλης)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Το Πολιτιστικό Κέντρο Μικρασιατικής Μνήμης, ένα νέο ορόσημο στην Κόρινθο

14/06/2025 - 10:33μμ
(Φωτ.: limnosfm100.gr)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Λήμνος: Ο Άγιος Δημήτριος τιμά την Παναγιά την Ελεούσα τη Ρεϊζντεριανή

11/06/2025 - 8:37πμ
(Φωτ.: facebook / ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης: Επί σκηνής το δημοτικό ποίημα «Του νεκρού αδελφού» – Μια θεατρική κατάδυση στα σκοτάδια της ψυχής

10/06/2025 - 7:20μμ
(Πηγή: facebook / ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης: Απολυτήριο από το τριτάξιο Διδασκαλείο του Κεντρικού Παρθεναγωγείου Σμύρνης, το έκθεμα του Ιουνίου

9/06/2025 - 8:20μμ
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών: Παρουσίαση του βιβλίου «Γενικόν Προξενείον της Ελλάδος εν Σμύρνη – Προξενικά έγγραφα 1833-1912»

9/06/2025 - 12:50μμ
Επιχρωματισμένη καρτ-ποστάλ εποχής (πηγή: picryl.com)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Νέα Ερυθραία: Η «Λωξάντρα» ζωντανεύει από τη θεατρική ομάδα του ΚΕΜΜΕ

8/06/2025 - 4:00μμ
Ο Γιάννης Κορίδης σε παλιότερη φωτογραφία (φωτ.: Εκδόσεις Ιωλκός)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

«Έφυγε» στα 89 του χρόνια ο δημοσιογράφος και λογοτέχνης Γιάννης Κορίδης

7/06/2025 - 3:37μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ.: facebook.com/AkritesAspropirgou1979)

Σοβαρές καταγγελίες των «Ακριτών του Πόντου» για μεθοδεύσεις από τη δημοτική Αρχή σχετικά με το πανηγύρι της Αγίας Τριάδας στον Ασπρόπυργο

16 δευτερόλεπτα πριν
(Φωτ. αρχείου:  EUROKINISSI / Θεόδωρος Νικολάου)

Χαλκιδική: Σε εξέλιξη πυρκαγιά σε αγροτοδασική έκταση στη Συκιά

49 λεπτά πριν
Φωτ.: facebook.com/Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας Pontiakos Sillogos Ptolemaidas (official)

«Ευξείνια 2025»: Τριήμερες πολιτιστικές εκδηλώσεις από τον Ποντιακό Σύλλογο Πτολεμαΐδας

1 ώρα πριν
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο (φωτ.: EPA/Jim Lo Scalzo)

Ο Τραμπ διαψεύδει ότι έχει ήδη «εγκρίνει» σχέδια για αμερικανική επίθεση στο Ιράν – Προειδοποιούν τον «ανόητο πρόεδρο» οι Φρουροί της Επανάστασης

2 ώρες πριν
(Πηγή φωτ.: ertnews.gr)

Μελβούρνη: Καλοκαιρινό πρόγραμμα για τη στήριξη της ελληνομάθειας από τα σχολεία της Ελληνικής Κοινότητας

3 ώρες πριν
Φωτ.: ΟΠΑΠ

Release Athens Festival: Ο τροχός του opaponline.gr απογειώνει την εμπειρία του φεστιβάλ με δώρα και εκπλήξεις

3 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign