pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Τελμησσός Καππαδοκίας: Από τον «ανάποδο κόσμο» της Αποκριάς στην αυστηρότατη Σαρακοστή

Ήθη και έθιμα από ένα χωριό στην περιφέρεια της Νίγδης· από τις καταγραφές του Μανόλη Βαρβούρη

17/03/2024 - 11:44πμ
Πιστοποιητικό του Συλλόγου Προσφύγων Μ. Ασίας και Θράκης «Η Πρόνοια» σχετικά με την άφιξη της οικογένειας της Ουρανίας Νικολαΐδου από τη Νίγδη του Ικονίου στην Κέρκυρα το 1923 (πηγή: Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης)

Πιστοποιητικό του Συλλόγου Προσφύγων Μ. Ασίας και Θράκης «Η Πρόνοια» σχετικά με την άφιξη της οικογένειας της Ουρανίας Νικολαΐδου από τη Νίγδη του Ικονίου στην Κέρκυρα το 1923 (πηγή: Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Τις μορφές λαϊκής θρησκευτικής συμπεριφοράς και τελετουργιών στην Τελμησσό της Καππαδοκίας στα τέλη του 19ου, αρχές 20ού αιώνα έχει καταγράψει ο καθηγητής Λαογραφίας στο Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Μανόλης Γ. Βαρβούνης*.

Η Τελμησσός, ή Ντελμισό ή Ντιλμοσόν κατά το τοπικό ιδίωμα, ήταν ένα χωριό της περιφέρειας της Νίγδης·  γειτόνευε με τα χωριά Ιλοσόν, Σαζάλτζα, Τένεϊ, Αραβάν, Γούρδουνος και δίπλα είχε το χωριό Ναϊνάς, το οποίο κατοικούνταν από εξισλαμισμένους χριστιανούς. Ανήκε στην περιφέρεια και τη Μητρόπολη Ικονίου, και μάλιστα τα καλοκαίρια αποτελούσε τόπο θερινής διαμονής του μητροπολίτη Ικονίου.

Ας δούμε την περιγραφή για τις Απόκριες, την Καθαρά Δευτέρα και τη Σαρακοστή:

Ανάλογο ευγονικό και χθόνιο τελετουργικό ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο κύκλος των κινητών εορτών που σχετίζονται με το Πάσχα, καθώς πάγια ήταν η πίστη ότι από το Πάσχα έως και την Πεντηκοστή και πάλι οι ψυχές των νεκρών κυκλοφορούσαν ελεύθερες στον κόσμο των ζωντανών, επέστρεφαν δε κατά την εορτή της Αγίας Τριάδος, τη Δευτέρα μετά την Πεντηκοστή, οπότε και άναβαν κεριά για να βλέπουν στο δρόμο της επιστροφής και τελούσαν μνημόσυνα, πηγαίνοντας στους ναούς πρόσφορα και νάμα.

Ο άλλος μεγάλος ετήσιος εορτολογικός  κύκλος, που σχετίζεται με τις κινητές εορτές του Πάσχα, άρχιζε στην  Τελμησσό με τις Απόκριες και τις μεταμφιέσεις τους, στις οποίες συμμετείχαν μόνο οι «λογικοί ανθρώποι», δηλαδή όχι τα παιδιά και οι νέοι κάτω από 18 ετών και οι ανύπαντρες κοπέλες. Οι μεταμφιεσμένοι άνδρες κυκλοφορούσαν σε όλο το χωριό και διασκέδαζαν υπαιθρίως, ενώ οι γυναίκες κατά κανόνα μαζεύονταν σε φιλικά ή συγγενικά σπίτια.

Πάντως, ο «ανάποδος κόσμος» της Αποκριάς σύντομα έδινε τη θέση του στην επάνοδο της κοσμικής και κοινωνικής τάξης, η οποία αποτυπωνόταν ευδιάκριτα στην εθιμική και τελετουργική ζωή της κοινότητας: η τήρηση της νηστείας πάντως ήταν καθολική, καθώς το πρωί της Καθαρής Δευτέρας, μετά τη γενική καθαριότητα του σπιτιού και των νοικοκυριών τους, νήστευαν με πλήρη ασιτία, για να φάνε ανάλαδα όσπρια το απόγευμα, μετά το πρώτο μεγάλο απόδειπνο, κατά το οποίο έπαιρναν «σχωριά» από τον ιερέα στο ναό.

Κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Τεσσαρακοστής έτρωγαν μία μόνο φορά την ημέρα, το απόγευμα, ενώ  κάθε  Τετάρτη και Παρασκευή νήστευαν και το  λάδι.

Επίσης κατά την πρώτη εβδομάδα της Σαρακοστής,  έως και την Παρασκευή που τελούνταν η πρώτη ακολουθία των Χαιρετισμών, έκαναν κάθε βράδυ 300 μετάνοιες. Ειδικότερα οι ακολουθίες των Χαιρετισμών μοιράζονταν ανάμεσα στους ναούς της Αναλήψεως και της Παναγίας  Γαλατερής, ενώ την ακολουθία του  Ακαθίστου Ύμνου την τελούσαν στην Παναγία Γαλατερή. Τέλος, όλες τις ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας τις τελούσαν στον ενοριακό ναό της Αναλήψεως, και μόνο τη Δευτέρα της Διακαινησίμου λειτουργούσαν ξανά στην Παναγία Γαλατερή.

Σύμφωνα  με  μαρτυρίες από  την  επιτόπια  έρευνα, τα  τελευταία χρόνια πριν από την Έξοδο είχε εισαχθεί  στο χωριό, με υπόδειξη ενός δασκάλου, και το έθιμο των καλάντων του Λαζάρου, τα οποία τραγουδούσαν τα παιδιά στα σπίτια κρατώντας μια κούκλα παίρνοντας ως φιλοδωρήματα φρούτα ή νομίσματα. Πρόκειται για χαρακτηριστική παράδοση εισαγωγής στο τοπικό εθιμικό και τελετουργικό ρεπερτόριο νέων μορφών από άλλες περιοχές, που απαντά ευρύτερα στον παραδοσιακό πολιτισμό, και συνδέεται με το στοιχείο της αγάπης προς τις παραστατικές τελετουργίες, αδιακρίτως προελεύσεως, το οποίο χαρακτηρίζει την ελληνική λαϊκή θρησκευτικότητα.

Ο κατά βάση ευετηρικός, γονιμικός και διαβατήριος χαρακτήρας των ανοιξιάτικων εορτών του Πάσχα αποτυπώνεται ευδιάκριτα σε ορισμένες εθιμοταξίες που σχετίζονται με την αναλογική και συνειρμική επίτευξη της καλής υγείας και της ευγονίας, σε προσωπικό και οικογενειακό πλαίσιο: τα «βάγια» που έπαιρναν την Κυριακή των Βαΐων τα έβαζαν στα μπαούλα με τα ρούχα πιστεύοντας ότι απομακρύνουν τους σκόρους, ενώ σε περιπτώσεις που πίστευαν ότι βρίσκονταν υπό την επίδραση βασκανίας τα έκαιγαν σε θυμιατό και «καπνίζονταν» με αυτά τρεις φορές, κατόπιν δε έριχναν τις στάχτες σε τρίστρατο.

* Βαρβούνης Μ. Γ. (2021). Μορφές λαϊκής θρησκευτικής συμπεριφοράς και τελετουργιών στην Τελμησσό της Καππαδοκίας (τέλη 19ου – αρχές 20ού αιώνα). Δελτίο Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, 21, 77–98.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Από το φινάλε της παράστασης «Λωξάντρα», της θεατρικής ομάδας του Κέντρου Έρευνας και Μελέτης της Μικρασιατικής Ερυθραίας (φωτ.: theatromusicbooks.blogspot.com)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Η Λωξάντρα στη σκηνή, για τα 100 χρόνια εγκατάστασης των Μικρασιατών στη Νέα Ερυθραία

15/06/2025 - 5:47μμ
Η κύρια όψη του Πολιτιστικού Κέντρου Μικρασιατικής Μνήμης  (φωτ.: Facebook / Νίκος Σταυρέλης)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Το Πολιτιστικό Κέντρο Μικρασιατικής Μνήμης, ένα νέο ορόσημο στην Κόρινθο

14/06/2025 - 10:33μμ
(Φωτ.: limnosfm100.gr)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Λήμνος: Ο Άγιος Δημήτριος τιμά την Παναγιά την Ελεούσα τη Ρεϊζντεριανή

11/06/2025 - 8:37πμ
(Φωτ.: facebook / ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης: Επί σκηνής το δημοτικό ποίημα «Του νεκρού αδελφού» – Μια θεατρική κατάδυση στα σκοτάδια της ψυχής

10/06/2025 - 7:20μμ
(Πηγή: facebook / ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης: Απολυτήριο από το τριτάξιο Διδασκαλείο του Κεντρικού Παρθεναγωγείου Σμύρνης, το έκθεμα του Ιουνίου

9/06/2025 - 8:20μμ
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών: Παρουσίαση του βιβλίου «Γενικόν Προξενείον της Ελλάδος εν Σμύρνη – Προξενικά έγγραφα 1833-1912»

9/06/2025 - 12:50μμ
Επιχρωματισμένη καρτ-ποστάλ εποχής (πηγή: picryl.com)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Νέα Ερυθραία: Η «Λωξάντρα» ζωντανεύει από τη θεατρική ομάδα του ΚΕΜΜΕ

8/06/2025 - 4:00μμ
Ο Γιάννης Κορίδης σε παλιότερη φωτογραφία (φωτ.: Εκδόσεις Ιωλκός)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

«Έφυγε» στα 89 του χρόνια ο δημοσιογράφος και λογοτέχνης Γιάννης Κορίδης

7/06/2025 - 3:37μμ
(Φωτ. αρχείου: EPA / Erdem Sahin)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Ορφανοτροφείο Πριγκήπου: Σανίδα σωτηρίας για το ιστορικό κτήριο η επιστροφή στο αρχικό σχέδιο χρήσης του;

5/06/2025 - 4:30πμ
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

«Τα ρωμιοχώρια της Βιθυνίας»: Ένα νέο βιβλίο με μαρτυρίες ξεριζωμού και αλησμόνητα τοπωνύμια

5/06/2025 - 3:55πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η είσοδος της έδρας του Συμβουλίου της ΕΕ (φωτ.: European Union)

Η ΕΕ συσκέπτεται για τη νέα κρίση στη Μέση Ανατολή

14 λεπτά πριν
Κωνσταντίνος Καλλιγιαννάκης, ιδιοκτήτης καταστήματος ΟΠΑΠ επί της Λεωφ. Λοχαγού Χρονοπούλου 52, στον Άλιμο (φωτ.: ΟΠΑΠ)

Νέα οικογένεια λαχνών ΣΚΡΑΤΣ «24 ΜΗΝΕΣ ΤΥΧΗ»

41 λεπτά πριν
Φωτιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα, Δευτέρα 16 Ιουνίου 2025 (φωτ.: EUROKINISSI / Θανάσης Δημόπουλος)

Μεγάλη φωτιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα – Μήνυμα από το 112 για εκκένωση

1 ώρα πριν
Η Κλαυδία στον ημιτελικό της EUROVISION (φωτ.: EBU / Sarah Louise Bennett)

Η Εύξεινος Λέσχη Αθηνών τιμά την Κλαυδία με μια μεγάλη εκδήλωση

1 ώρα πριν
Στιγμιότυπο από τη «στέψη» στην Παλαγία Αλεξανδρούπολης (φωτ.: Facebook / Γιώργος Γκουντινάκης)

Ένας ποντιακός γάμος από τα παλιά στην Παλαγία Αλεξανδρούπολης

2 ώρες πριν
Η αίθουσα της Ολομέλειας της Βουλής (φωτ.: EUROKINISSI / Γιώργος Κονταρίνης)

Προανακριτική για τα Τέμπη: Την Τετάρτη η συζήτηση στη Βουλή, στήνονται 14 κάλπες

2 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign