pontosnews.gr
Πέμπτη, 14/08/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Αν κάποιος ήθελε να σε ζωγραφίσει, Παρθένε… – Ένα βυζαντινό ποίημα του Κωνσταντίνου Ρόδιου

Στη μνήμη της Δέσποινας Κυριακίδου. Γράφει η Αλεξία Ιωαννίδου

24/12/2022 - 10:38πμ
Δύο εικόνες του 17ου αι. από τη Ραιδεστό και τους Επιβάτες της Ανατολικής Θράκης: «Παναγία Ρευματοκρατούσα», και «Παναγία Ηλιόκαλλη». Από την έκθεση «Θεσσαλονίκη 1922: Μνημεία και πρόσφυγες» (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Δύο εικόνες του 17ου αι. από τη Ραιδεστό και τους Επιβάτες της Ανατολικής Θράκης: «Παναγία Ρευματοκρατούσα», και «Παναγία Ηλιόκαλλη». Από την έκθεση «Θεσσαλονίκη 1922: Μνημεία και πρόσφυγες» (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Αν κάποιος ήθελε να σε ζωγραφίσει, Παρθένε,
θα χρειαζόταν το φως των άστρων και όχι των χρωμάτων,
ώστε, σαν Πύλη του Φωτός, να σε ζωγράφιζε με φως.
Όμως τα ουράνια σώματα δεν υπακούουν στα λόγια των θνητών
με όσα μας εκχώρησαν οι νόμοι της ζωγραφικής κι η φύση
μ’ αυτά ο άνθρωπος θα σε ιστορήσει και θα σε ζωγραφίσει.

Κωνσταντίνος ο Ρόδιος, «Ποίημα στην εικόνα της Θεοτόκου»
(από την Παλατινή Ανθολογία XV, 17. Πηγή μετάφρασης: Π. Αγαπητός [επιμ.],
Εικών και λόγος. Έξι βυζαντινές περιγραφές έργων τέχνης, εκδ. Άγρα, Αθήνα 2006, σ. 79).
~

Η Παλατινή Ανθολογία, άλλως Ανθολογία Ελληνική, είναι η συλλογή έργων Ελλήνων ποιητών από τον 5ο π.Χ. έως και τον 10ο μ.Χ. αιώνα, εποχή που καταρτίστηκε από τον Κωνσταντίνο τον Ρόδιο, βασισμένη πάνω στην ανθολογία του δασκάλου του Κωνσταντίνου Κεφαλά.

Το μοναδικό αντίτυπο που σώζεται, βρίσκεται στη βιβλιοθήκη της Χαϊδελβέργης, στη νότια Γερμανία,1 γεγονός που υποδεικνύει πως το έργο δεν ήταν ευρέως διαδεδομένο και δεν γνώριζε ιδιαίτερη αναγνώριση. Αποτελείται από 15 βιβλία. Τριακόσια χρόνια αργότερα, ο λόγιος μοναχός Μάξιμος Πλανούδης συμπλήρωσε άλλα 390 επιγράμματα στα ήδη 3.700 που είχε συλλέξει ο Κωνσταντίνος ο Ρόδιος.

Βυζαντινή αναγέννηση

Την περίοδο που ο Κωνσταντίνος Ρόδιος «ανασυγκροτούσε», δηλαδή συνέλεγε υλικό και εμπλούτιζε την Παλατινή Ανθολογία, η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία με κέντρο την πρωτεύουσά της, την Κωνσταντινούπολη, ανασυγκροτούνταν και η ίδια. Το κράτος είχε ανακάμψει από μια σκοτεινή πνευματικά περίοδο, αυτή της Εικονομαχίας, όπου χιλιάδες ζωγραφικές απεικονίσεις άρτιας τεχνικής είχαν καταστραφεί.

Ψηφιδωτή εικόνα της Παναγίας Γλυκοφιλούσας με την επωνυμία «Η Επίσκεψις» από την Τρίγλια της Μικράς Ασίας. Κωνσταντινουπολίτικο εργαστήρι, 13ος αι. Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Αθήνας (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Κατά τα έτη 726-843 ο εμφύλιος μαινόταν ανάμεσα στους Βυζαντινούς. Η Εικονομαχία ωστόσο δεν ήταν μόνο μια θρησκευτική διαμάχη, αλλά είχε εξελιχθεί σε πολιτικοκοινωνική έριδα. Δίχασε τους πολίτες σε εικονόφιλους ή εικονολάτρες (είναι προβληματικός χαρακτηρισμός γιατί η μόνη λατρεία που πρέπει να αποδίδουμε είναι στον Τριαδικό Θεό), και εικονομάχους ή εικονοκλάστες. Η βυζαντινή κοινωνία είχε αναμφίβολα ταλαιπωρηθεί από τη διαμάχη μεταξύ των δύο στρατοπέδων.

Με το θρίαμβο της εικονοφιλίας, το 843, δίνεται νέα ώθηση στα γράμματα και τις τέχνες, τα δύο συνεκτικά στοιχεία του πολιτισμού.

Η άνθηση των φιλολογικών σπουδών είχε σχέση κυρίως με την εδραίωση της Ορθοδοξίας, το πέρασμα από τη μεγαλογράμματη στη μικρογράμματη γραφή, και τέλος την επικράτηση της εικονοφιλίας έναντι της εικονομαχίας, δηλαδή την επικράτηση του ελληνικού εικονικού στοιχείου έναντι του ανατολικού ανεικονικού.

Παναγία Γλυκοφιλούσα, 12ος αι., εργαστήρι Θεσσαλονίκης. Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Αθήνας (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Η εκατονταετής διαμάχη με τους εικονοκλάστες επέβαλε στην Ορθόδοξη Εκκλησία την ανάγκη να εμβαθύνει στα στοιχεία του δόγματός της όσον αφορά τις εικόνες. Η επικράτηση της εικονοφιλίας σφραγίστηκε με την Ζ’ Οικουμενική Σύνοδο το 787 στη Νίκαια της Βιθυνίας, και ξανασφραγίστηκε από την «Εν Αγία Σοφία» Σύνοδο το 879, υπό την αυτοκρατορία του Βασιλείου Α΄ του Μακεδόνα και την πατριαρχία του Φωτίου. Το αποτέλεσμα των συνόδων αυτών και ο θρίαμβος της εικονοφιλίας είχε βάση το γεγονός της Θείας ενανθρωπίσεως. Σύμφωνα με τον Ευδοκίμωφ, στην Παλαιά Διαθήκη το ακουόμενο κυριαρχεί πάνω στο ορώμενο (σε αντίθεση με την αρχαία ελληνική διδασκαλία).

Στους μεσοβυζαντινούς χρόνους το «άκουε Ισραήλ» μετατράπηκε σε «επάρατε τους οφθαλμούς και θεάσασθε».

Όσο ο Θεός αποκαλυπτόταν με τον Λόγο (Παλαιά Διαθήκη) θα ήταν ιεροσυλία να απεικονιστεί, όμως ο Λόγος (το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, δηλαδή ο Ιησούς Χριστός) ενανθρωπίστηκε, προσέλαβε την ανθρώπινη μορφή παρακινούμενος από την αγάπη Του για το δημιούργημά Του με σκοπό τη σωτηρία του. Η Θεία απεικόνιση είχε πλέον την ευλογία της επίσημης Εκκλησίας, και μνημειώδη έργα βυζαντινής ζωγραφικής και ψηφιδογραφίας μας παραδόθηκαν ως κληροδότημα και αποτελούν μαζί με τα έργα της γραμματείας έναν απαράμιλλο πολιτιστικό θησαυρό στην ιστορία του ελληνικού αλλά και ολόκληρου του ανθρώπινου γένους.

Η ωραιότητα των εικόνων της βυζαντινής τέχνης

Στο ποίημα του Κωνσταντίνου Ρόδιου προς την εικόνα της Υπεραγίας Θεοτόκου αποτυπώνεται ο σεβασμός και η ειλικρινής αγάπη που έτρεφαν οι Βυζαντινοί –και ιδίως οι Κωνσταντινουπολίτες– προς το πρόσωπο της Μητέρας του Θεού. Η Παναγία γι’ αυτούς ήταν η Υπέρμαχος Στρατηγός, η Πολιούχος και η προστάτιδά τους εναντίον των εξ Ανατολών αλλά και των εκ Δυσμών κινδύνων!

Πολλές φορές η πόλη τους σώθηκε κατόπιν θαυματουργικής επεμβάσεώς Της μετά από παρακλήσεις τους.

Ο ποιητής ομολογεί πως εάν κάποιος ζωγράφος ήθελε να ζωγραφίσει την Παναγία, το πιο ιερό ανθρώπινο πρόσωπο, θα έπρεπε να την ζωγραφίσει με το άυλο φως μιας φυσικής πηγής όπως αυτό των άστρων, και όχι με τα υλικά επίγεια χρώματα. Γιατί το πρόσωπο της Παναγίας είναι η Πύλη του Φωτός, είναι «η επουράνια σκάλα μέσω της οποίας κατέβηκε ο Θεός στη γη αλλά και η γέφυρα που περνάει τους ανθρώπους από τη γη στον ουρανό» (Χαίρε, κλίμαξ επουράνιε δι’ ης κατέβη ο Θεός. Χαίρε, γέφυρα μετάγουσα τους εκ γης προς ουρανόν [Χαιρετισμοί της Παναγίας]).

«Παναγία η Ευζωνίτισσα», Παναγία Οδηγήτρια, τοπικό εργαστήρι 19ου αι. Εφέστιος εικόνα του Ι.Ν. Κοιμήσεως της Θεοτόκου Ευζώνων (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Το πνευματικό κάλλος είναι το βασικό αισθητικό ιδεώδες της βυζαντινής ζωγραφικής. Η τέχνη της βυζαντινής ζωγραφικής και ψηφιδογραφίας δεν είναι μία ακόμα «υψηλή τέχνη», αλλά είναι η «Τέχνη του Υψηλού, του Υπερκόσμιου». Σύμφωνα με τους κανόνες της, τα αισθητά γίνονται νοητά έτσι ώστε ο υλικός κόσμος να υποταχθεί στον πνευματικό. Οι κανόνες της προοπτικής καταστρατηγούνται για να εστιάσει ο θεατής στο ουσιώδες, που δεν είναι το σώμα και οι τέλειες αναλογίες σύμφωνα με τη λογική του ακαδημαϊσμού, αλλά η ψυχή σύμφωνα με τη Θεία υπέρβαση της λογικής.

Ο ποιητής στη συνέχεια κάνει την παραδοχή πως ο άνθρωπος δεν έχει τη δυνατότητα να θέσει υπό την εξουσία του τα ουράνια σώματα έτσι ώστε να τον υπακούσουν και να ζωγραφίσουν με το φως τους, όπως θα ταίριαζε στο ιερό πρόσωπο της Παναγίας, γι’ αυτό θα χρησιμοποιήσει όλα αυτά τα μέσα που έχει στη διάθεσή του για να αποτυπώσει τη μορφή της αγαπημένης Θεοτόκου, που μεσιτεύει για τη σωτηρία όλων όσων την τιμούν, στον Υιό Της.

Αλεξία Π. Ιωαννίδου
MSc Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων

____
1. Μάλιστα δεν βρίσκεται ολόκληρο, αλλά του λείπουν οι εκατό τελευταίες σελίδες που «φιλοξενούνται» στο Παρίσι, στην Εθνική Βιβλιοθήκη.

Βιβλιογραφία
Γιάννης Γιαννόπουλος, Εισαγωγή στον ελληνικό πολιτισμό, τ. β’, ΕΑΠ, Πάτρα 2000.
Charles Delvoye, Βυζαντινή Τέχνη, εκδ. Παπαδήμα, Αθήνα 2010.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Στιγμιότυπο από τους εορτασμούς στην Παναγία Σουμελά της Βέροιας, το 2023 (πηγή: flickr.com/photos/imverias)
ΠΙΣΤΗ

Δεκαπενταύγουστος 2025 στην Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο

13/08/2025 - 10:07μμ
Η εξωτερική όψη του ιερού ναού Αγίου Γεωργίου στο Μελισσοχώρι (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)
ΠΙΣΤΗ

Θεμέλιο της συλλογικής μνήμης ο ναός Αγίου Γεωργίου στο Μελισσοχώρι – Η επιβλητική εικόνα του Ακάθιστου Ύμνου

12/08/2025 - 10:36μμ
Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για τον εορτασμό του Δεκαπενταύγουστου στο νέο θρονί της Παναγίας Σουμελά στην Καστανία Ημαθίας (φωτ. αρχείου: flickr.com/photos/imverias)
ΠΙΣΤΗ

Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο: Πόλος έλξης για τουρίστες απ’ όλον τον κόσμο τον Δεκαπενταύγουστο

12/08/2025 - 3:47μμ
Η Μονή Πέτρας Ολύμπου (φωτ.: Μητρόπολη Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος)
ΠΙΣΤΗ

Μονή Πέτρας Ολύμπου: Από σανατόριο και ψυχιατρείο ξανά στην Εκκλησία, 100 χρόνια μετά

10/08/2025 - 11:26πμ
(Φωτ.: Οικουμενικό Πατριαρχείο / Νίκος Παπαχρήστου)
ΠΙΣΤΗ

Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος: Είναι ντροπή για το γένος των ανθρώπων οι σκηνές στη Γάζα

6/08/2025 - 9:22μμ
Η μονή δεσπόζει στη Νέα Κρώμνη (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)
ΠΙΣΤΗ

Η μνήμη του ποντιακού ελληνισμού είναι διάχυτη στη Λαυρεντιανή Μονή

6/08/2025 - 2:15μμ
(Φωτ. & Εικ.: Αλεξία Ιωαννίδου)
ΠΙΣΤΗ

Ι.Ν. Μεταμορφώσεως του Σωτήρος: Ο «Σωτηράκης» των Θεσσαλονικέων

6/08/2025 - 9:02πμ
(Πηγή φωτ.: orthodoxalbania.org)
ΠΙΣΤΗ

Αλβανία: Έφυγε από τη ζωή η πιο στενή και πιστή συνεργάτιδα του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αναστάσιου, Αργυρώ Κοντογεώργη

5/08/2025 - 6:20μμ
(Φωτ.: facebook.com/sourmena.gr)δ
ΠΙΣΤΗ

Πανηγύρι Μεταμόρφωσης του Σωτήρος: Το πρόγραμμα των λατρευτικών εκδηλώσεων στα Σούρμενα

5/08/2025 - 5:12μμ
Ο πάπας Λέοντας χαιρετά το συγκεντρωμένο πλήθος (φωτ.: EPA / Fabio Frustaci)
ΠΙΣΤΗ

Ρώμη: Πάνω από 1 εκατ. καθολικοί στο Ιωβηλαίο της Νεολαίας

3/08/2025 - 1:06μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ.: EPA / Angelo Carconi)

Πάπας Λέων ΙΔ’: Πρέπει να σταματήσει η ανθρωπιστική κρίση στη Γάζα και στην Ουκρανία

4 ώρες πριν
(Φωτ.: EPA / Will Oliver)

Πόλεμος στην Ουκρανία: Ο Τραμπ θέλει τριμερή με Πούτιν και Ζελένσκι «σχεδόν αμέσως» μετά την Αλάσκα

4 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI)

Ζάκυνθος: Μάχη με τις αναζωπυρώσεις δίνουν οι πυροσβεστικές δυνάμεις

5 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI)

Πάτρα: Συνελήφθη 25χρονος για εμπρησμό στην περιοχή του Γηροκομειού

5 ώρες πριν
Στιγμιότυπο από τους εορτασμούς στην Παναγία Σουμελά της Βέροιας, το 2023 (πηγή: flickr.com/photos/imverias)

Δεκαπενταύγουστος 2025 στην Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο

6 ώρες πριν
(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI / Γιάννης Παναγόπουλος)

Κερατέα: Μία νεκρή από σύγκρουση ΙΧ με όχημα της Πυροσβεστικής

6 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign