pontosnews.gr
Κυριακή, 10/08/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Τα λεωφορεία made in Greece είχαν ποντιακή υπογραφή

Η θρυλική ΒΙΑΜΑΞ ιδρύθηκε από τον Μιχαήλ Φωστηρόπουλο, από την Τραπεζούντα

12/11/2022 - 8:42μμ
Το R495 στο Ναύπλιο, έξω από τα εκδοτήρια του ΚΤΕΛ. Ανήκει σε ιδιώτη, ο οποίος το αναπαλαίωσε (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Ευάγγελος Μπουγιώτης)

Το R495 στο Ναύπλιο, έξω από τα εκδοτήρια του ΚΤΕΛ. Ανήκει σε ιδιώτη, ο οποίος το αναπαλαίωσε (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Ευάγγελος Μπουγιώτης)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Κυκλοφορούσαν στους αθηναϊκούς δρόμους και ένωναν τις γειτονιές της πρωτεύουσας με το κέντρο. Τα ιστορικά μπλε λεωφορεία ήταν made in Greece· κατασκευάζονταν από τη θρυλική ΒΙΑΜΑΞ (Βιομηχανία Αμαξωμάτων) και κόντραραν στα… ίσα αντίστοιχα του εξωτερικού, και όχι μόνο. Σε πολλές περιπτώσεις υπερτερούσαν σε λειτουργικότητα και αξιοπιστία.

Πόσοι όμως γνωρίζουν ότι πίσω από την εταιρεία πρότυπο, που εφάρμοζε εξελιγμένες διαδικασίες ποιοτικού ελέγχου, τεχνικής εκπαίδευσης, έρευνας και ανάπτυξης, βρισκόταν ένας πρόσφυγας από τον Πόντο;

Μιχαήλ Φωστηρόπουλος (φωτ.: ΒΙΑΜΑΞ)

Ο Μιχαήλ Κ. Φωστηρόπουλος γεννήθηκε στην Τραπεζούντα του Πόντου, αλλά και η καταγωγή της οικογένειας ήταν από την Ίμερα. Σπούδασε στην Αστική Σχολή και στο Φροντιστήριο. Ο παππούς, Γιάκος Φωστηρόπουλος, και τα πέντε παιδιά του (ανάμεσά τους ο πατέρας του Μιχαήλ, Κωνσταντίνος) ασχολούνταν με το εμπόριο. Έφτασαν μάλιστα να ιδρύσουν τράπεζα, η οποία δημεύτηκε μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Στην Ελλάδα ο Μιχαήλ Φωστηρόπουλος έφτασε το 1924. Συνεχίζοντας την οικογενειακή παράδοση, ασχολήθηκε με το εμπόριο και τις επιχειρήσεις.

Εργάστηκε στην καπνοβιομηχανία και ίδρυσε το δικό του υφαντουργείο στην Αθήνα. Αργότερα άνοιξε κατάστημα ανταλλακτικών και ελαστικών αυτοκινήτου, μέχρι που τη δεκαετία του 1930 πήρε την αντιπροσωπεία της Mercedes-Benz στην Ελλάδα. Όταν πλέον είχε αποκτήσει εμπειρία στο χώρο του αυτοκινήτου ίδρυσε τη ΒΙΑΜΑΞ, ώστε τα αμαξώματα για τα λεωφορεία της γερμανικής εταιρείας να κατασκευάζονται στην Ελλάδα, με γερμανικές προδιαγραφές.

Προτού ακόμα θεμελιωθούν οι κεντρικές εγκαταστάσεις στη Λεωφόρο Αθηνών (Οκτώβριος 1957), η εταιρεία διαφήμιζε την κυκλοφορία του 0321, το οποίο τελικά κατασκευάστηκε στη ΒΙΟ.

(Φωτ.: ΒΙΑΜΑΞ)

Μάλιστα το R495 που παρουσιάστηκε το 1962 έχει ιδιαίτερη σημασία για τη χώρα μας, καθώς σχεδιάστηκε, αναπτύχθηκε και κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα. Τόσο για αυτό το μοντέλο όσο και για το R514 «οι Γερμανοί παραδέχθηκαν τους Έλληνες συναδέλφους τους, ενέκριναν κατευθείαν όχι μόνο την παραγωγή των οχημάτων αλλά και την τοποθέτηση του “αστεριού” της Mercedes-Benz».

Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της ΒΙΑΜΑΞ αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι εκτός από τη μονάδα παραγωγής στην οποία κατασκευάζονταν τα αμαξώματα λεωφορείων με κινητήρες και πλαίσια της Mercedes-Benz, διέθετε: γραφεία, αποθήκες ανταλλακτικών, εκθέσεις αυτοκινήτων, συνεργεία, μηχανουργείο, φανοποιείο, πλυντήριο, ενώ στο κομμάτι της παραγωγής υπήρχαν σχεδιαστήρια καθώς και τμήμα ταπετσαρίας, ξυλουργείο και βαφείο με αυτόματο φούρνο βαφής.

Από το 1960 η εταιρεία έκανε εξαγωγές σε χώρες της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής. Εκτός από λεωφορεία, κατασκεύαζε φορτηγά ψυγεία και τουριστικά πούλμαν με ντίζελ κινητήρες Μercedes-Benz, ενώ σταδιακά λειτούργησε εργοστάσια σε Θεσσαλονίκη και Λάρισα.

Έως τα τέλη της δεκαετίας του 1980 χιλιάδες λεωφορεία, πούλμαν, τρόλεϊ, τρακτέρ, απορριμματοφόρα, αμαξώματα και σασί για λογαριασμό άλλων εταιρειών είχαν βγει από τα εργοστάσια.

Τρόλεϊ της ΒΙΑΜΑΞ, μοντέλο του 1962 (φωτ.: Wikipedia)

«Υπήρξε μια περίοδος που στις γραμμές παραγωγής του εργοστασίου στο Μάνχαϊμ της τότε Δυτικής Γερμανίας αγνοούσαν την έννοια “ρομποτικός αυτοματισμός” και την ίδια ώρα στη Λεωφόρο Αθηνών η ΒΙΑΜΑΞ είχε ρομποτάκια για κολλήσεις στις βάσεις που εφάρμοζαν το πλαίσιο με το αμάξωμα» αναφέρεται σε έρευνα της Menshouse Team σε συνεργασία με τη Mercedes-Benz.

Ο Μιχαήλ Φωστηρόπουλος πέθανε το 1978 στη Φλόριντα όπου βρισκόταν για λόγους υγείας. Η είσοδος της Ελλάδας στην ΕΟΚ σήμανε και τη διακοπή της παραγωγής των οχημάτων το 1984 –400 εργαζόμενοι απολύθηκαν–, κυρίως λόγω του ανταγωνισμού από την αθρόα εισαγωγή μεταχειρισμένων λεωφορείων. Είχε προηγηθεί η πετρελαϊκή κρίση του 1973 κατά τη διάρκεια της οποίας χάθηκαν ορισμένες αγορές της Μέσης Ανατολής.

Έτσι στους ελληνικούς δρόμους βρέθηκαν τα ουγγρικής κατασκευής Ikarus, τα μακράν πιο ρυπογόνα και άβολα λεωφορεία που εισήγαγε ποτέ η χώρα. Το δε εργοστάσιο το… σήκωσε η τουρκική Otomarsan δίνοντας ζεστό χρήμα και παράγοντας έως σήμερα μεγάλα οχήματα.

Η ΒΙΑΜΑΞ ακολούθως έγινε αποκλειστικός διανομέας ξένων αυτοκινήτων, φορτηγών, λεωφορείων, τρακτέρ και εκσκαπτικών, ενώ πλέον δραστηριοποιείται στη διαχείριση και αξιοποίηση ακινήτων.

Τον Σεπτέμβριο του 2022 έφυγε από τη ζωή ο Κώστας Φωστηρόπουλος, γιος του Μιχαήλ. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1944, σπούδασε μηχανολογία και οικονομικά στη Γερμανία, και παρόλο που στράφηκε στο χώρο της ναυτιλίας, ήταν πιστός φίλος του αυτοκινήτου.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ο Χαράλαμπος Κιαγχίδης (πηγή:  Facebook / Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτα)
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ

Χαράλαμπος Κιαγχίδης, ο ευεργέτης – Συνδέθηκε με την Εύξεινο Λέσχη Θεσσαλονίκης και τη Μονή Περιστερεώτα

9/08/2025 - 9:53μμ
Αγροτικό ιατρείο της εποχής
ΠΟΝΤΟΣ

Πόντιοι και Μικρασιάτες πρόσφυγες: Αντιμετωπίστηκαν ως υγειονομική απειλή όταν άρχισαν οι επιδημίες

9/08/2025 - 6:55μμ
Γεννήθηκαν στο Ατα-Παζάρ', ρίζωσαν στην Ακρινή Κοζάνης (φωτ.: Facebook / Vasiliki Tsanaktsidou)
ΠΟΝΤΟΣ

5ο Αντάμωμα Ατα-Παζάρ’ στην Ακρινή Κοζάνης, με τα πρόσωπα των προγόνων στο επίκεντρο

8/08/2025 - 8:20μμ
Η εικόνα της Παναγίας στη Μονή της Παναγίας Σουμελά στον Πόντο, τον Δεκαπενταύγουστο του 2021 (φωτ.: 61saat.com)
ΠΟΝΤΟΣ

Τουρκία: Οι εθνικιστικές φωνές «πνίγουν» τη Θεία Λειτουργία στη Σουμελά τον Δεκαπενταύγουστο

8/08/2025 - 4:25μμ
(Φωτ. αρχείου: facebook / Ένωση Ποντίων Πιερίας)
ΠΟΝΤΟΣ

Κώστας Παπουτσίδης: Η φλόγα του πολιτισμού δεν σβήνει!

8/08/2025 - 3:29μμ
(Πηγή φωτ.: poe.org.gr)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Γενοκτονία των Ασσυρίων: Αναγνώριση από την ελληνική κυβέρνηση ζητά και πάλι η ΠΟΕ με αφορμή τη σημερινή Ημέρα Μνήμης

7/08/2025 - 10:36μμ
Εικόνα από τον Μέγα Πανηγυρικό Πολυαρχιερατικό Εσπερινό, το 2024, στην Παναγία Σουμελά, στο Βέρμιο (φωτ. αρχείου: flickr.com / imverias / Gerasimos Bekes)
ΠΟΝΤΟΣ

Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο: Η 1.613η πανήγυρη στο ιερό προσκύνημα στην Καστανιά

7/08/2025 - 10:00μμ
Η Ελένη Καρακασίδου με το κύπελλο της Microsoft και τη σημαία του Πόντου στη Φλόριντα, στο αεροδρόμιο (φωτ.: Παναγιώτης Ασλανίδης)
ΠΟΝΤΟΣ

Ελένη Καρακασίδου: Μια φωτεινή 17χρονη, παγκόσμια πρωταθλήτρια της Microsoft – Ανήκει στην Ελλάδα, διατρανώνει την ποντιακή καταγωγή της

7/08/2025 - 5:25μμ
Άποψη του λιμανιού της Τραπεζούντας
ΠΟΝΤΟΣ

Χαψία: Οι ταπεινοί βασιλιάδες του Εύξεινου Πόντου – Το κούλισμα, τα μελίπαστα και τα βαρύπαστα

7/08/2025 - 10:19πμ
(Φωτ.: facebook / Kostas Ageris)
ΠΟΝΤΟΣ

Κώστας Αγέρης: Κάτι ψήνει, αλλά τι; – Η αινιγματική ανάρτηση με την ωραία εικόνα

7/08/2025 - 9:10πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ.: EUROKINISSI / Γιάννης Παναγόπουλος)

Λαυρεωτική: Δορυφορικά δεδομένα δείχνουν την καμένη έκταση – Πάνω από 15.000 στρέμματα

5 ώρες πριν
Αλίεφ, Τραμπ και Πασινιάν επιδεικνύουν την υπογεγραμμένη συμφωνία ειρήνευσης (φωτ.: EPA / Nathan Howard)

Ρωσία: Η Μόσχα «χαιρετίζει επιφυλακτικά» τη συμφωνία Αρμενίας-Αζερμπαϊτζάν

5 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI)

EcommBx Cup: Την ήττα με 76-66 γνώρισε η Εθνική μπάσκετ από τη Σερβία

6 ώρες πριν

«Παρχάρια τη Καβακλί» για μια ακόμη χρονιά στον Λευκώνα Σερρών

6 ώρες πριν
Ο Χαράλαμπος Κιαγχίδης (πηγή:  Facebook / Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτα)

Χαράλαμπος Κιαγχίδης, ο ευεργέτης – Συνδέθηκε με την Εύξεινο Λέσχη Θεσσαλονίκης και τη Μονή Περιστερεώτα

7 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Σωτήρης Δημητρόπουλος)

e-ΕΦΚΑ & ΔΥΠΑ: Τα επιδόματα που θα καταβληθούν έως τις 14 Αυγούστου

7 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign