pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Τα λεωφορεία made in Greece είχαν ποντιακή υπογραφή

Η θρυλική ΒΙΑΜΑΞ ιδρύθηκε από τον Μιχαήλ Φωστηρόπουλο, από την Τραπεζούντα

12/11/2022 - 8:42μμ
Το R495 στο Ναύπλιο, έξω από τα εκδοτήρια του ΚΤΕΛ. Ανήκει σε ιδιώτη, ο οποίος το αναπαλαίωσε (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Ευάγγελος Μπουγιώτης)

Το R495 στο Ναύπλιο, έξω από τα εκδοτήρια του ΚΤΕΛ. Ανήκει σε ιδιώτη, ο οποίος το αναπαλαίωσε (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Ευάγγελος Μπουγιώτης)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Κυκλοφορούσαν στους αθηναϊκούς δρόμους και ένωναν τις γειτονιές της πρωτεύουσας με το κέντρο. Τα ιστορικά μπλε λεωφορεία ήταν made in Greece· κατασκευάζονταν από τη θρυλική ΒΙΑΜΑΞ (Βιομηχανία Αμαξωμάτων) και κόντραραν στα… ίσα αντίστοιχα του εξωτερικού, και όχι μόνο. Σε πολλές περιπτώσεις υπερτερούσαν σε λειτουργικότητα και αξιοπιστία.

Πόσοι όμως γνωρίζουν ότι πίσω από την εταιρεία πρότυπο, που εφάρμοζε εξελιγμένες διαδικασίες ποιοτικού ελέγχου, τεχνικής εκπαίδευσης, έρευνας και ανάπτυξης, βρισκόταν ένας πρόσφυγας από τον Πόντο;

Μιχαήλ Φωστηρόπουλος (φωτ.: ΒΙΑΜΑΞ)

Ο Μιχαήλ Κ. Φωστηρόπουλος γεννήθηκε στην Τραπεζούντα του Πόντου, αλλά και η καταγωγή της οικογένειας ήταν από την Ίμερα. Σπούδασε στην Αστική Σχολή και στο Φροντιστήριο. Ο παππούς, Γιάκος Φωστηρόπουλος, και τα πέντε παιδιά του (ανάμεσά τους ο πατέρας του Μιχαήλ, Κωνσταντίνος) ασχολούνταν με το εμπόριο. Έφτασαν μάλιστα να ιδρύσουν τράπεζα, η οποία δημεύτηκε μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Στην Ελλάδα ο Μιχαήλ Φωστηρόπουλος έφτασε το 1924. Συνεχίζοντας την οικογενειακή παράδοση, ασχολήθηκε με το εμπόριο και τις επιχειρήσεις.

Εργάστηκε στην καπνοβιομηχανία και ίδρυσε το δικό του υφαντουργείο στην Αθήνα. Αργότερα άνοιξε κατάστημα ανταλλακτικών και ελαστικών αυτοκινήτου, μέχρι που τη δεκαετία του 1930 πήρε την αντιπροσωπεία της Mercedes-Benz στην Ελλάδα. Όταν πλέον είχε αποκτήσει εμπειρία στο χώρο του αυτοκινήτου ίδρυσε τη ΒΙΑΜΑΞ, ώστε τα αμαξώματα για τα λεωφορεία της γερμανικής εταιρείας να κατασκευάζονται στην Ελλάδα, με γερμανικές προδιαγραφές.

Προτού ακόμα θεμελιωθούν οι κεντρικές εγκαταστάσεις στη Λεωφόρο Αθηνών (Οκτώβριος 1957), η εταιρεία διαφήμιζε την κυκλοφορία του 0321, το οποίο τελικά κατασκευάστηκε στη ΒΙΟ.

(Φωτ.: ΒΙΑΜΑΞ)

Μάλιστα το R495 που παρουσιάστηκε το 1962 έχει ιδιαίτερη σημασία για τη χώρα μας, καθώς σχεδιάστηκε, αναπτύχθηκε και κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα. Τόσο για αυτό το μοντέλο όσο και για το R514 «οι Γερμανοί παραδέχθηκαν τους Έλληνες συναδέλφους τους, ενέκριναν κατευθείαν όχι μόνο την παραγωγή των οχημάτων αλλά και την τοποθέτηση του “αστεριού” της Mercedes-Benz».

Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της ΒΙΑΜΑΞ αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι εκτός από τη μονάδα παραγωγής στην οποία κατασκευάζονταν τα αμαξώματα λεωφορείων με κινητήρες και πλαίσια της Mercedes-Benz, διέθετε: γραφεία, αποθήκες ανταλλακτικών, εκθέσεις αυτοκινήτων, συνεργεία, μηχανουργείο, φανοποιείο, πλυντήριο, ενώ στο κομμάτι της παραγωγής υπήρχαν σχεδιαστήρια καθώς και τμήμα ταπετσαρίας, ξυλουργείο και βαφείο με αυτόματο φούρνο βαφής.

Από το 1960 η εταιρεία έκανε εξαγωγές σε χώρες της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής. Εκτός από λεωφορεία, κατασκεύαζε φορτηγά ψυγεία και τουριστικά πούλμαν με ντίζελ κινητήρες Μercedes-Benz, ενώ σταδιακά λειτούργησε εργοστάσια σε Θεσσαλονίκη και Λάρισα.

Έως τα τέλη της δεκαετίας του 1980 χιλιάδες λεωφορεία, πούλμαν, τρόλεϊ, τρακτέρ, απορριμματοφόρα, αμαξώματα και σασί για λογαριασμό άλλων εταιρειών είχαν βγει από τα εργοστάσια.

Τρόλεϊ της ΒΙΑΜΑΞ, μοντέλο του 1962 (φωτ.: Wikipedia)

«Υπήρξε μια περίοδος που στις γραμμές παραγωγής του εργοστασίου στο Μάνχαϊμ της τότε Δυτικής Γερμανίας αγνοούσαν την έννοια “ρομποτικός αυτοματισμός” και την ίδια ώρα στη Λεωφόρο Αθηνών η ΒΙΑΜΑΞ είχε ρομποτάκια για κολλήσεις στις βάσεις που εφάρμοζαν το πλαίσιο με το αμάξωμα» αναφέρεται σε έρευνα της Menshouse Team σε συνεργασία με τη Mercedes-Benz.

Ο Μιχαήλ Φωστηρόπουλος πέθανε το 1978 στη Φλόριντα όπου βρισκόταν για λόγους υγείας. Η είσοδος της Ελλάδας στην ΕΟΚ σήμανε και τη διακοπή της παραγωγής των οχημάτων το 1984 –400 εργαζόμενοι απολύθηκαν–, κυρίως λόγω του ανταγωνισμού από την αθρόα εισαγωγή μεταχειρισμένων λεωφορείων. Είχε προηγηθεί η πετρελαϊκή κρίση του 1973 κατά τη διάρκεια της οποίας χάθηκαν ορισμένες αγορές της Μέσης Ανατολής.

Έτσι στους ελληνικούς δρόμους βρέθηκαν τα ουγγρικής κατασκευής Ikarus, τα μακράν πιο ρυπογόνα και άβολα λεωφορεία που εισήγαγε ποτέ η χώρα. Το δε εργοστάσιο το… σήκωσε η τουρκική Otomarsan δίνοντας ζεστό χρήμα και παράγοντας έως σήμερα μεγάλα οχήματα.

Η ΒΙΑΜΑΞ ακολούθως έγινε αποκλειστικός διανομέας ξένων αυτοκινήτων, φορτηγών, λεωφορείων, τρακτέρ και εκσκαπτικών, ενώ πλέον δραστηριοποιείται στη διαχείριση και αξιοποίηση ακινήτων.

Τον Σεπτέμβριο του 2022 έφυγε από τη ζωή ο Κώστας Φωστηρόπουλος, γιος του Μιχαήλ. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1944, σπούδασε μηχανολογία και οικονομικά στη Γερμανία, και παρόλο που στράφηκε στο χώρο της ναυτιλίας, ήταν πιστός φίλος του αυτοκινήτου.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Στιγμιότυπο από τη «στέψη» στην Παλαγία Αλεξανδρούπολης (φωτ.: Facebook / Γιώργος Γκουντινάκης)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Ένας ποντιακός γάμος από τα παλιά στην Παλαγία Αλεξανδρούπολης

16/06/2025 - 2:18μμ
Στιγμιότυπο από εκδήλωση της ΟΣΕΠΕ στο Βερολίνο (φωτ.: Facebook /
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Η ΟΣΕΠΕ απαντά: Διαστρεβλώθηκε η δήλωση της Αναστασίας Ντικ, καμία συγγνώμη από τα θύματα της Γενοκτονίας των Ποντίων

16/06/2025 - 11:15πμ
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το παραθέρισμα στα Κοτύωρα – Το θέρετρο που διάλεγαν Έλληνες, Αρμένιοι και Τούρκοι

16/06/2025 - 10:16πμ
Εικόνα από τις αρχές του 20ού αιώνα, έξω από χάνι του Γεσίρογλη ή Γεσίρογλου στην Τραπεζούντα (φωτ.: facebook.com/ groups/Zafer Duran/ TRABZONDAN ESİNTİLER)
ΠΟΝΤΟΣ

Η φιλοξενία στον Πόντο ήταν μοναδική και θύμιζε αρχαία Ελλάδα – Ένα βράδυ στα Αμπέλια Τραπεζούντας

15/06/2025 - 9:16μμ
Το χορευτικό τμήμα του Συλλόγου Ποντίων Νταχάου στο θερινό φεστιβάλ που διοργάνωσε ο σύλλογος Bürgertreff-Ost (φωτ.: Facebook / Angeliki Koune)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Γερμανία: Ποντιακός ήχος και βήματα σε φεστιβάλ στην πόλη Νταχάου

15/06/2025 - 4:09μμ
Στιγμιότυπο από την 5η πατινάδα στον Σταυρό Θεσσαλονίκης (φωτ.: Facebook / Βιβή Κουρτίδου)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Η 5η πατινάδα ξεσήκωσε τον Σταυρό Θεσσαλονίκης, με 11 συλλόγους και πολλή… φασαρία

15/06/2025 - 1:56μμ
Στιγμιότυπο από την εμφάνιση του χορευτικού τμήματος της «Τερψιθέας» (φωτ.: YouTube)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Όλα τα βλέμματα στο χορευτικό τμήμα της «Τερψιθέας»

14/06/2025 - 9:56μμ
Στιγμιότυπο από το 1ο Παιδικό-Εφηβικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών στην Καστοριά (πηγή: ΣΠοΣ Δυτικής Μακεδονίας & Ηπείρου)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

2ο Παιδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών στην Καστοριά – Δείτε το live

14/06/2025 - 8:10μμ
(Φωτ.: facebook / ΠΜΣ Παλαγίας «Ο Μέγας Αλέξανδρος»)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Ο «Μέγας Αλέξανδρος» Παλαγίας ταξίδεψε τον Πόντο στη Σαμοθράκη

14/06/2025 - 12:56μμ
Ο ποταμός Ίρις (Yeşilırmak) στην Αμάσεια (φωτ: Ahmet Keles /commons. wikimedia.org)
ΠΟΝΤΟΣ

Ποτάμια και παραπόταμοι έδιναν ζωή στον Πόντο, ήταν τα φυσικά, πολιτικά αλλά και φυλετικά σύνορα

14/06/2025 - 9:35πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η είσοδος της έδρας του Συμβουλίου της ΕΕ (φωτ.: European Union)

Η ΕΕ συσκέπτεται για τη νέα κρίση στη Μέση Ανατολή

16 λεπτά πριν
Κωνσταντίνος Καλλιγιαννάκης, ιδιοκτήτης καταστήματος ΟΠΑΠ επί της Λεωφ. Λοχαγού Χρονοπούλου 52, στον Άλιμο (φωτ.: ΟΠΑΠ)

Νέα οικογένεια λαχνών ΣΚΡΑΤΣ «24 ΜΗΝΕΣ ΤΥΧΗ»

43 λεπτά πριν
Φωτιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα, Δευτέρα 16 Ιουνίου 2025 (φωτ.: EUROKINISSI / Θανάσης Δημόπουλος)

Μεγάλη φωτιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα – Μήνυμα από το 112 για εκκένωση

1 ώρα πριν
Η Κλαυδία στον ημιτελικό της EUROVISION (φωτ.: EBU / Sarah Louise Bennett)

Η Εύξεινος Λέσχη Αθηνών τιμά την Κλαυδία με μια μεγάλη εκδήλωση

1 ώρα πριν
Στιγμιότυπο από τη «στέψη» στην Παλαγία Αλεξανδρούπολης (φωτ.: Facebook / Γιώργος Γκουντινάκης)

Ένας ποντιακός γάμος από τα παλιά στην Παλαγία Αλεξανδρούπολης

2 ώρες πριν
Η αίθουσα της Ολομέλειας της Βουλής (φωτ.: EUROKINISSI / Γιώργος Κονταρίνης)

Προανακριτική για τα Τέμπη: Την Τετάρτη η συζήτηση στη Βουλή, στήνονται 14 κάλπες

2 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign