pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Θεόφιλος Ντεϊρόλ: Η Τραπεζούντα μέσα από τα μάτια ενός Γάλλου περιηγητή του 19ου αιώνα

Γράφει η Αλεξία Ιωαννίδου

8/02/2024 - 8:23μμ
Άποψη του θαλάσσιου χώρου της Τραπεζούντας όπως αποτυπώθηκε σε χαρακτικό, το 1869, από τον Θεόφιλο Ντεϊρόλ (πηγή: facebook.com/
Trabzondan Esintiler/
Ali Işık)

Άποψη του θαλάσσιου χώρου της Τραπεζούντας όπως αποτυπώθηκε σε χαρακτικό, το 1869, από τον Θεόφιλο Ντεϊρόλ (πηγή: facebook.com/ Trabzondan Esintiler/ Ali Işık)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

«Ταξίδεψα από τη Μασσαλία προς την Κωνσταντινούπολη και τη Μαύρη Θάλασσα με πλοίο των γαλλικών ακτοπλοϊκών γραμμών. Ούτε που φανταζόμουν τα συναισθήματα που θα με κατέκλυζαν μπροστά στην εξαίσια θέα των νοτίων ακτών της».

Με τον τρόπο αυτόν ξεκινάει τη σειρά άρθρων του στο περιοδικό Tour du Monde (Ο Γύρος του Κόσμου) υπό τον τίτλο Το ταξίδι στον Πόντο και στην Αρμενία, ο Γάλλος περιηγητής, ζωγράφος και εικονογράφος, Θεόφιλος Ντεϊρόλ (Théophile Deyrolle). Το ταξίδι του Deyrolle ξεκίνησε το 1863 ενώ τα άρθρα στο περιοδικό Ο Γύρος του Κόσμου, με εκδότη τον διανοούμενο Εντουάρντ Σαρτόν, εκδόθηκαν το 1869. Αξίζει να σημειωθεί πως το εν λόγω περιοδικό, που είχε τον ευγενή σκοπό να καλλιεργήσει πνευματικά και να συμβάλει στη μόρφωση των Γάλλων σύμφωνα με τον εκδότη και αρχισυντάκτη του, επηρέασε πλήθος συγγραφέων του 19ου αι., μεταξύ αυτών και τον Ιούλιο Βέρν.

Ελαιογραφία του Emil-Benedicktoff Hirschfeld που απεικονίζει τον Theophile Deyrolle (πηγή: en.wikipedia.org/wiki)

Η Τραπεζούντα δεν ήταν μια οποιαδήποτε πόλη. Η σπουδαιότητά της βασιζόταν στη μοναδική της θέση που εξασφάλιζε την επικοινωνία με την Άπω Ανατολή, το «δρόμο του μεταξιού» και αποδεικνύεται εκτός των άλλων και από τις συχνές αναφορές της σε κείμενα περιηγητών. Σύμφωνα με τον φιλέλληνα καθηγητή Άντονι Μπράιερ, τον νέο-απόστολο της ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού, όπως τον χαρακτήρισε ο καθηγητής Κωνσταντίνος Φωτιάδης, μεταξύ 1200 και 1860 ο αριθμός των περιηγητικών κειμένων που την αφορούσαν έφταναν στα εκατό.

Ο Théophile Deyrolle φτάνει στα τέλη του μήνα Φλεβάρη στην Τραπεζούντα και εντυπωσιάζεται.

Εκείνον τον καιρό τέσσερις ατμοπλοϊκές εταιρείες πραγματοποιούν εβδομαδιαία δρομολόγια, φέρνοντας μαζί με τους ταξιδιώτες τους την ευρωπαϊκή κουλτούρα σε μια κοινωνία με ανατολίτικα χαρακτηριστικά. Η αποβίβαση στο λιμάνι της Τραπεζούντας όπως μας πληροφορεί ο περιηγητής είχε κάτι το ειδυλλιακό. Ο όρμος ήταν ρηχός και γι’ αυτόν τον λόγο τα μεγάλα πλοία αγκυροβολούσαν στα βαθιά και έτσι οι επιβάτες τους αναγκάζονταν να επιβιβαστούν σε καΐκια για να βγουν στη στεριά. Όταν ο μικρός κυματοθραύστης φτιαγμένος από ξύλα και πέτρες γέμιζε με εμπορεύματα, θέλοντας και μη ο επιβάτης του πλοίου σκαρφάλωνε στους ώμους ενός χαμάλη, ο οποίος έμπαινε μέχρι τα γόνατα στο νερό για να τον κουβαλήσει.

Έμπορος άνθρακα με το γαϊδουράκι του – Σχέδιο του Théophile Deyrolle (πηγή: www.meisterdrucke.uk/fine-art-prints/www.meisterdrucke.uk/fine-art-prints)

Εκείνοι οι χαμάληδες ήταν πολύ δυνατοί και δικαιώνουν κατά τον Deyrolle την παρομοίωση «δυνατός σαν Τούρκος». «Είδα με τα μάτια μου έναν από δαύτους να φορτώνεται με την βοήθεια δύο άλλων συντρόφων του, ένα βαρέλι κρασί ή ένα σακί με τρακόσια κιλά ζάχαρη και να ανεβαίνει με αυτό την ανηφόρα που ξεκινάει από το λιμάνι και καταλήγει στο Γκιαούρ Μεϊντάν. Είναι μια ανηφορική διαδρομή σαν αυτήν της Μονμάρτης», περιγράφει έκπληκτος ο Γάλλος περιηγητής έχοντας σημείο αναφοράς και σύγκρισης τον περίφημο λόφο της Μονμάρτης που μετέπειτα το 1914 υψώθηκε ο μεγάλος ναός «Σακρέ Κερ – Ιερά Καρδία» των Παρισίων. Το Γκιαούρ Μεϊντάν δεν είναι κάτι άλλο από την «Πλατεία των Απίστων» των ελληνορθόδοξων δηλαδή, που ονομάστηκε έτσι από τους Τούρκους όταν εκεί στην Πλατεία Ιπποδρομίου –όπως κανονικά λεγόταν από τα βυζαντινά χρόνια πριν πατήσουν το πόδι τους οι αιμοβόροι κατακτητές–, έγινε η σφαγή των Μάτσκαλήδων από τους Οθωμανούς το 1461.

Σχέδιο του Théophile Deyrolle, το τζαμί στην πλατεία Γκιαούρ Μεϊντάν (η βυζαντινή πλατεία Ιπποδρομίου) στην Τραπεζούντα που κάποτε, σύμφωνα με τον εικονογράφο και περιηγητή, ήταν βυζαντινή εκκλησία (πηγή: meisterdrucke.uk/fine-art-prints)

Το τελωνείο, όπως διαπιστώνει ο περιηγητής, ήταν αρκετά «ελαστικό» για κάποιον που έδινε «μπαξίσι», οι Τούρκοι τελωνειακοί όπως άλλωστε και οι τελωνειακοί στην Αμερική και σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, δεν έμεναν ασυγκίνητοι μπροστά στη δελεαστική θέα του φιλοδωρήματος.

Ωστόσο τη μεγαλύτερη εντύπωση του την προκάλεσε η θέα της ακτής του λιμανιού της Τραπεζούντας όπου λογής-λογής πλεούμενα, βάρκες, σαντάλια, καΐκια, μαούνες, ήταν σηκωμένα με βαρούλκα στην σειρά το ένα δίπλα στο άλλο όπως ακριβώς δίπλα-δίπλα παρατεταγμένα ήταν τα πλοία των Ελλήνων στα παράλια της Τροίας στην αρχαιότητα. Οι κυρτές πλώρες και πρύμνες αλλά και οι στρογγυλεμένες πλευρές, θύμιζαν τα ελληνικά εκείνα πλοία που ήταν ζωγραφισμένα στα ερυθρόμορφα και μελανόμορφα αρχαιοελληνικά αγγεία.

Πωλητής καφέ στο παζάρι της Τραπεζούντας. Τον σχεδίασε ο Theophile Deyrolle (φωτ.: meisterdrucke.uk/fine-art-prints)

Τέτοια αγγεία αλλά και άλλες αρχαιολογικές μαρτυρίες, κοσμούσαν ιδιωτικές συλλογές και αργότερα συλλογές μουσείων στην Ευρώπη, αφού τον 18ο αι., πλήθος ευρωπαίων περιηγητών κατά τη διάρκεια του Grand Tour όπως ονόμαζαν την περιήγησή τους σε χώρες με ενδιαφέρουσες αρχαιότητες, κατόπιν συνεννόησης με τις εύκολα εξαγοράσιμες οθωμανικές Αρχές, αποσπούσαν αντικείμενα ανυπολόγιστης αξίας και τα μετέφεραν μακριά από τις κοιτίδες τους.

Το ψάρεμα του γαύρου στον Εύξεινο Πόντο

Οι θαλασσινοί ήταν αρκετοί στην Τραπεζούντα, μας λέει ο Deyrolle. Εκτός από τα κοντινά δρομολόγια ασχολούνταν με την αλιεία ενός είδους γαύρου που ονομάζεται από τους Τούρκους χαμψί. Εδώ ο Γάλλος ταξιδιώτης αναφέρεται στα γνωστά μας χαψία, στα ψάρια που έθρεφαν τους προγόνους μας στον Πόντο.

Σύμφωνα με τον Καυκάσιο γεωπόνο Βασίλη Ιωαννίδη από το Κιλκίς, τα χαψία στον Πόντο δεν είναι ο γαύρος που τρώμε στην Ελλάδα.

Πρόκειται για το είδος Engraulis encrasicolus ponticus ή γαύρος της θάλασσας του Αζόφ, που ονομάζεται στη δημώδη ονομασία του Hamsa και αποτελεί ποικιλία γαύρου.

Η μεγάλη αγορά χαψίων στην Τραπεζούντα (πηγή: «Αρχείον Πόντου», τ. 38, 1984)

Για τους κατοίκους της Τραπεζούντας το ψάρι αυτό είναι συνυφασμένο με την πόλη τους.

Ακόμα κι εάν βρίσκονται μακριά ρωτούν εάν η ψαριά ήταν καλή. Οι ψαράδες του γαύρου έφτιαχναν στην πρύμνη της βάρκας τους μια θράκα από κούτσουρα πεύκου σε μια σιδερένια σχάρα. Οι γαύροι κατά κοπάδια προσελκύονταν από τη λάμψη της φλόγας και έπεφταν μέσα στα δίχτυα (κάτι σαν το σύγχρονο πυροφάνι). Πιανόντουσαν κατά χιλιάδες και τρώγονταν ακόμα και ωμοί αλλά και παστοί. Λόγω των μεγάλων ποσοτήτων που συνήθως αλιεύονταν ήταν φτηνοί στην πώληση και αποτελούσαν ποιοτική τροφή των φτωχών, στοιβάζονταν σε μάλλινους σάκους και ταξίδευαν και σε άλλες περιοχές για να πωληθούν. Στον Εύξεινο Πόντο ψαρεύονταν κι άλλα ψάρια κατώτερης όμως ποιότητας, μικρά και άνοστα, καθώς τα νερά της Μαύρης Θάλασσας δεν είναι ιδιαίτερα αλμυρά.

Αλεξία Ιωαννίδου

⇒Με πληροφορίες από το βιβλίο Ταξίδι στον Πόντο και στην Αρμενία του Théophile Deyrolle.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Εικόνα από τις αρχές του 20ού αιώνα, έξω από χάνι του Γεσίρογλη ή Γεσίρογλου στην Τραπεζούντα (φωτ.: facebook.com/ groups/Zafer Duran/ TRABZONDAN ESİNTİLER)
ΠΟΝΤΟΣ

Η φιλοξενία στον Πόντο ήταν μοναδική και θύμιζε αρχαία Ελλάδα – Ένα βράδυ στα Αμπέλια Τραπεζούντας

15/06/2025 - 9:16μμ
Το χορευτικό τμήμα του Συλλόγου Ποντίων Νταχάου στο θερινό φεστιβάλ που διοργάνωσε ο σύλλογος Bürgertreff-Ost (φωτ.: Facebook / Angeliki Koune)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Γερμανία: Ποντιακός ήχος και βήματα σε φεστιβάλ στην πόλη Νταχάου

15/06/2025 - 4:09μμ
Στιγμιότυπο από την 5η πατινάδα στον Σταυρό Θεσσαλονίκης (φωτ.: Facebook / Βιβή Κουρτίδου)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Η 5η πατινάδα ξεσήκωσε τον Σταυρό Θεσσαλονίκης, με 11 συλλόγους και πολλή… φασαρία

15/06/2025 - 1:56μμ
Στιγμιότυπο από την εμφάνιση του χορευτικού τμήματος της «Τερψιθέας» (φωτ.: YouTube)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Όλα τα βλέμματα στο χορευτικό τμήμα της «Τερψιθέας»

14/06/2025 - 9:56μμ
Στιγμιότυπο από το 1ο Παιδικό-Εφηβικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών στην Καστοριά (πηγή: ΣΠοΣ Δυτικής Μακεδονίας & Ηπείρου)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

2ο Παιδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών στην Καστοριά – Δείτε το live

14/06/2025 - 8:10μμ
(Φωτ.: facebook / ΠΜΣ Παλαγίας «Ο Μέγας Αλέξανδρος»)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Ο «Μέγας Αλέξανδρος» Παλαγίας ταξίδεψε τον Πόντο στη Σαμοθράκη

14/06/2025 - 12:56μμ
Ο ποταμός Ίρις (Yeşilırmak) στην Αμάσεια (φωτ: Ahmet Keles /commons. wikimedia.org)
ΠΟΝΤΟΣ

Ποτάμια και παραπόταμοι έδιναν ζωή στον Πόντο, ήταν τα φυσικά, πολιτικά αλλά και φυλετικά σύνορα

14/06/2025 - 9:35πμ
Στιγμιότυπο από το 1ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Θεάτρου στην Ποντιακή Διάλεκτο, το οποίο είναι μια πρωτοβουλία του Δήμου Εορδαίας (πηγή: Facebook /  Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ποντιακού Θεάτρου Δήμου Εορδαίας)
ΠΟΝΤΟΣ

Το ποντιακό θέατρο στα καλύτερά του, στο 1ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Θεάτρου στην Ποντιακή Διάλεκτο

13/06/2025 - 11:15μμ
ΠΟΝΤΟΣ

Σύλλογοι Ποντίων Βάδης-Βυρτεμβέργης «Δωδεκάπολις»: Ανοιχτή επιστολή διαμαρτυρίας προς την ΟΣΕΠΕ

13/06/2025 - 10:38μμ
(Φωτ.: Μορφωτικός-Πολιτιστικός Σύλλογος Μικροχωρίου «Παναγία Σουμελά»)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Μικροχώρι Δράμας: Γέμισε χρώματα και βήματα της παράδοσης το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος

13/06/2025 - 5:42μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Κάγιας Κάλας (φωτ.: EPA / Julien Warnand)

Έκτακτη Σύνοδος των ΥΠΕΞ της ΕΕ με θέμα την κατάσταση στη Μέση Ανατολή

4 ώρες πριν
Η διάσημη αυτή φωτογραφία της Αρμένιας μάνας τραβήχτηκε από τον Άρμιν Βέγκνερ (πηγή: armenian-genocide.org)

Από τις οθωμανικές γενοκτονίες στο νέο τουρκικό επεκτατισμό: Σκέψεις και προτάσεις

5 ώρες πριν
Εικόνα από παλαιότερο γλέντι του δραστήριου Συλλόγου (πηγή: spfth.wordpress.com)

Αποχαιρετιστήριο γλέντι για τον Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης

6 ώρες πριν
Το ισραηλινό σύστημα άμυνας «Iron Dome» δεν επέτρεψε σε πολλούς από τους ιρανικούς πυραύλους να πλήξουν την ισραηλινή επικράτεια. Παρόλα αυτά κάποιοι πύραυλοι βρήκαν τους στόχους τους (φωτ.:  EPA/ Atef Safadi)

Ιράν κατά Ισραήλ: Νέα ομοβροντία πυραύλων – Πλήγματα σε αρκετές περιοχές

7 ώρες πριν
Εικόνα από τις αρχές του 20ού αιώνα, έξω από χάνι του Γεσίρογλη ή Γεσίρογλου στην Τραπεζούντα (φωτ.: facebook.com/ groups/Zafer Duran/ TRABZONDAN ESİNTİLER)

Η φιλοξενία στον Πόντο ήταν μοναδική και θύμιζε αρχαία Ελλάδα – Ένα βράδυ στα Αμπέλια Τραπεζούντας

7 ώρες πριν

Έκτακτο: Σειρήνες ηχούν στην Ιερουσαλήμ

8 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign