pontosnews.gr
Κυριακή, 28/12/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Θεσσαλονίκη: Η Μικρασιατική Καταστροφή μέσα από εικαστικά ιστορικά τεκμήρια στο Τελλόγλειο

Οι μαρτυρίες τριών ζωγράφων που στάλθηκαν το 1922 στα τουρκικά παράλια για να αποτυπώσουν με τα σχέδιά τους την εκστρατεία του ελληνικού στρατού

15/12/2022 - 8:30πμ
Η έκθεση θα εγκαινιαστεί αύριο στις 19:00 και θα διαρκέσει έως τις 2 Απριλίου 2023 (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Η έκθεση θα εγκαινιαστεί αύριο στις 19:00 και θα διαρκέσει έως τις 2 Απριλίου 2023 (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Εγκαινιάζεται αύριο, Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου η έκθεση «Ξεριζωμοί, 1922-2022. Μαρτυρίες μέσα από την Τέχνη», στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ. Η έκθεση περιλαμβάνει πίνακες και σχέδια από τη Μικρασιατική Εκστρατεία, όπως τα κατέγραψαν επί τόπου τρεις ζωγράφοι της εποχής, απεσταλμένοι του ελληνικού κράτους.

Συγκεκριμένα, στη διάρκεια της Μικρασιατικής Εκστρατείας, το ελληνικό κράτος αποφάσισε να στείλει τρεις καλλιτέχνες για να αποτυπώσουν τον πόλεμο, τον Σπύρο Παπαλουκά, τον Παύλο Ροδοκανάκη και τον Περικλή Βυζάντιο. Και οι τρεις, στρατιώτες τότε, πήγαν στη Μικρά Ασία όπου ζωγράφισαν αυτά που είδαν και τα παρουσίασαν αργότερα σε μια έκθεση στο Ζάππειο Μέγαρο, στην Αθήνα.

Λόγω της επιτυχίας της έκθεσης, η στρατιωτική ηγεσία αποφάσισε να μεταφέρει την έκθεση στη Σμύρνη, παραμονές της καταστροφής, όπου τα περισσότερα έργα κάηκαν στη Μεγάλη Πυρκαγιά.

Όσα έργα της αρχικής έκθεσης σώθηκαν, πίνακες του Βυζάντιου που δημιουργήθηκαν στην Προύσα και στη διαδρομή της Στρατιάς και κάποια σχέδια του Παπαλουκά από τη Μικρασιατική Εκστρατεία πρόκειται να παρουσιαστούν στην έκθεση στο Τελλόγλειο, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Για πρώτη φορά στο κοινό θα παρουσιαστούν έργα του Περικλή Βυζάντιου τα οποία απεικονίζουν, κυρίως την καθημερινή και όχι τη στρατιωτική ζωή στη Μικρά Ασία (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

«Είναι η τελευταία που διοργανώνεται το 2022 και ίσως η μοναδική έκθεση με εικαστικό υλικό και όχι διηγήσεις και φωτογραφίες, που έχουν παρουσιαστεί σε άλλους χώρους στη Θεσσαλονίκη και εκτός» τόνισε η γενική διευθύντρια του Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών του ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά.

Η Μικρασιατική Καταστροφή και οι συνέπειές της στη Θεσσαλονίκη και οι σύγχρονοι ξεριζωμοί έως σήμερα είναι οι δύο ενότητες της επετειακής έκθεσης στο πλαίσιο της οποίας θα πραγματοποιηθούν παράλληλες εκδηλώσεις, συγκεκριμένα ξεναγήσεις, ομιλίες, θεατρικά, συναυλίες και μουσείο-εκπαιδευτικά προγράμματα για όλες τις σχολικές βαθμίδες, ηλικίες και ομάδες.

Η εξέλιξη του Παπαλουκά

Ο Σπύρος Παπαλουκάς απογοητεύτηκε τόσο πολύ από την καταστροφή και αποφάσισε να πάει στο Άγιον Όρος. Τον συνόδευσε ο Στρατής Δούκας και εκεί συναντήθηκε με τον Φώτη Κόντογλου. Ο Παπαλουκάς και ο Κόντογλου, δύο καλλιτέχνες που ήταν μαζί στο Παρίσι και είχαν το ίδιο υπόβαθρο καλλιτεχνικά καθώς και σε σπουδές, βρέθηκαν μεν στο Άγιον Όρος, αλλά αντιμετώπισαν με εντελώς διαφορετικό τρόπο την βυζαντινή τέχνη, εξήγησε η κ. Γουλάκη- Βουτυρά.

Ο Στρατής Δούκας, σε επιστολές του, μεταφέρει τον μεταξύ τους διάλογο, στον οποίο γίνεται φανερό ότι ο Κόντογλου παραμένει πιο δογματικός, αυστηρός σε αυτό που θεωρεί βυζαντινή παράδοση, ενώ ο Παπαλουκάς έχει ένα διαφορετικό τρόπο αντιμετώπισης που αντικατοπτρίζεται στα σχέδια και τις ελαιογραφίες του, ανέφερε η γενική διευθύντρια του Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών του ΑΠΘ.

Μετά την επίσκεψη στον Άγιον Όρος ο Παπαλουκάς αποφασίζει να διοργανώσει με τη βοήθεια του Δούκα μία μεγάλη έκθεση στο Καφενείο του Λευκού Πύργου, το 1924-1925. Ήταν η πρώτη ατομική έκθεση ενός σπουδαίου ζωγράφου με 120 έργα.

Η έκθεση, σύμφωνα με την κ. Γουλάκη – Βουτυρά εντυπωσίασε στο κοινό της Θεσσαλονίκης, καθώς ο Δούκας προσπάθησε να διαδώσει τη μικρασιατική λαϊκή τέχνη και συμπεριέλαβε έργα ταπητουργίας και αγγειοπλαστικής.

Τι θα δείτε στην έκθεση

Στο πρώτο μέρος της έκθεσης περιλαμβάνονται σκίτσα του Σπύρου Παπαλουκά για την Καταστροφή της Σμύρνης, τα οποία σε διαδοχική παρουσίαση θυμίζουν κινηματογραφικά καρέ, έργα ακουαρέλες με τοπία της Μικράς Ασίας, έργα του από την περίοδο που έμεινε στο Άγιο Όρος έως το 1926, τα οποία εκτέθηκαν στο Καφενείο του Λευκού Πύργου, αφίσες που δημιούργησε για την πρώτη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης το 1926 και δημιουργίες των Βαλσαμάκη, Μηνά Αβραμίδη, Χαλεπά-Κατσάτου (δάνεια από Μουσεία και Συλλογές).

Έργα του Περικλή Βυζάντιου τα οποία απεικονίζουν, κυρίως την καθημερινή και όχι τη στρατιωτική ζωή στη Μικρά Ασία, ελαιογραφίες σε ξύλο, τα οποία φυλάσσονταν στις αποθήκες του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου και παρουσιάζονται πρώτη φορά στο κοινό, καθώς και φωτογραφικό υλικό του Αρχείου Στρατή Δούκα στο Α.Π.Θ. εντάσσονται επίσης στην πρώτη ενότητα της έκθεσης.

Οι πίνακες του Περικλή Βυζάντιου δημιουργήθηκαν στην Προύσα και κατά τη διαδρομή της Στρατιάς (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Στη σύγχρονη εποχή

Στη δεύτερη ενότητα της έκθεσης γίνεται ένα άλμα, ο ξεριζωμός ξεπερνά τα χρονικά και γεωγραφικά όρια της Μικράς Ασίας και αναδεικνύονται τραγικά όμοιες καταστάσεις του πιο πρόσφατου παρελθόντος και του σήμερα, είτε στον Ελλαδικό χώρο είτε σε άλλες περιοχές του πλανήτη.

Ο Δημήτρης Μεσσίνης σε φωτορεπορτάζ καταγράφει με τον φακό του τις δραματικές συνέπειες πολεμικών συγκρούσεων και βίαιων εκτοπισμών σε Κόσοβο, Αφγανιστάν, Σεράγεβο, Ειδομένη, Λέσβο και Κω.

Ο Χρήστος Αλαβέρας εμπνέεται από το έργο του Μεσσίνη και μεταγράφει εικόνες βίας και ξεριζωμών στη μνημειακών διαστάσεων εικαστική σύνθεση με κάρβουνο «Βαδίζοντας Ανάμεσα».

Στα πρόσφατα προσφυγικά ρεύματα του 2015 και του 2016 εστιάζει ο Γιώργος Κατσάγγελος με τις «Μαρτυρίες» του, προσκαλώντας ανθρώπους που τελικά εγκαταστάθηκαν στη Θεσσαλονίκη να ανακαλέσουν τις μνήμες των πρωτόγνωρων καταστάσεων που βίωσαν εγκλωβισμένοι στην Ειδομένη.

Ακόμη η μικρού μήκους ταινία του Γιώργου Ζώη, «Third Kind», παρουσιάζει το δυστοπικό, μετα-αποκαλυπτικό μέλλον μιας ανθρωπότητας ολότελα εκτοπισμένης από το γήινο περιβάλλον μετά από έναν πρωτόγνωρα μαζικό, πλανητικό «ξεριζωμό».

Η Άννα-Μαρία Τσακάλη με τα «Μικρασιατικά», το πορτρέτο του πρόσφυγα παππού και την εγκατάσταση-μνημόσυνο αποδίδει εικαστικά φόρο τιμής στην προσφυγική καταγωγή της δύο γενιές αργότερα. Την έκθεση πλαισιώνουν ηχογραφημένες μαρτυρίες επιζώντων της καταστροφής της Σμύρνης από το Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού (Ι.Α.Π.Ε.), οι οποίες αποτυπώνουν τα γεγονότα εκείνων των ημερών με συγκλονιστική αμεσότητα.

Η έκθεση του Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών του ΑΠΘ «Ξεριζωμοί, 1922-2022. Μαρτυρίες μέσα από την Τέχνη», η οποία τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου θα εγκαινιαστεί αύριο στις 19:00 και θα διαρκέσει έως τις 2 Απριλίου 2023.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Η Καρβάλη –ή Γκέλβερι σήμερα–, δηλαδή το Γκιουζελγιούρτ για τους Τούρκους (φωτ.: Argun Konuk)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Άγιος Στέφανος: Ο «από πέτρα γεννημένος» άγιος της Καππαδοκίας

27/12/2025 - 1:55μμ
Απόσπασμα από κείμενο του Σμυρνιού ζαχαροπλάστη Παναγή Βαλάκη
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

«Σμυρνιά κάλαντρα» στη Μυτιλήνη του 1935 – «Η Σμύρνη ίτανε πολιτία με τα ούλα τσι»

25/12/2025 - 6:33μμ
Κτηριακό σημείο της Μεγάλης του Γένους Σχολής, που σχεδόν εφάπτεται με το ναό της Παναγίας Μουχλίου (φωτ.: Θωμαΐς Κιζιρίδου)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Τουρκία: Σε νέο κτήριο για τρία χρόνια η Πατριαρχική Μεγάλη του Γένους Σχολή

24/12/2025 - 11:15μμ
Παρόλου που «γεννήθηκε» μέσα στο χειμώνα, η Σάρτη αγαπά το φως του καλοκαιρινού ήλιου (φωτ.: Πολιτιστικός Σύλλογος Σάρτης «Η Αφησιά»)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Σάρτη Χαλκιδικής: Η προσφυγική «γέννηση» ενός χωριού, παραμονή Χριστουγέννων

24/12/2025 - 6:36μμ
(Πηγή: facebook.com/giannis.demirtzoglou.2025)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Οι Έλληνες της Κωνσταντινούπολης ψάλουν τα κάλαντα: «Η Ρωμιοσύνη στην Πόλη συνεχίζεται»

24/12/2025 - 11:18πμ
(Πηγή: Αρχείο Στρατής Μπαλάσκας)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Μικρά Ασία: Παραμονές Χριστουγέννων στην Πέργαμο υπήρχε μια γλυκιά αναστάτωση, όλο αρώματα

24/12/2025 - 9:36πμ
Η Σύλβα Ακρίτα στην είσοδο του σπιτιού της (φωτ.: Facebook / Sylva Akrita)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Σύλβα Ακρίτα: Η Μικρασιάτισσα αγωνίστρια που σημάδεψε την κοινωνική πρόνοια και το ΠΑΣΟΚ

24/12/2025 - 8:38πμ
(Φωτ.: Ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Λονδίνο: Η ελληνική πρεσβεία τίμησε τα 70 χρόνια από τα Σεπτεμβριανά

18/12/2025 - 10:58μμ
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Ιστορικό ντοκιμαντέρ για τους Αγίους Αρσένιο και Παΐσιο στις «Αλησμόνητες Πατρίδες»

13/12/2025 - 7:15μμ
Η φάτνη και το δέντρο της ελληνικής κοινότητας στο Μεγάλο Ρεύμα (φωτ.: Facebook / Giannis Demirtzoglou)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Η ρωμαίικη κοινότητα της Πόλης αντέχει: Η νέα γενιά γιορτάζει τα Χριστούγεννα στο Μεγάλο Ρεύμα

8/12/2025 - 11:23πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο ναός της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος του Κιουλαπέρτ από τον οποίο πήρε την ονομασία το χωριό Μεταμόρφωση του νομού Κιλκίς, όπου εγκαταστάθηκαν οι Κιουλαπερτλήδες πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο ναός δυστυχώς είχε την τύχη αρκετών ελληνικών εκκλησιών δηλαδή μετατράπηκε σε τζαμί. Η πόρτα της εκκλησίας έκλεισε για πάντα αφού οι Τούρκοι την έχτισαν με πέτρες (φωτ.: Πέτρος Σιδηρόπουλος, εικ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Πέτρος Σιδηρόπουλος: Το ταξίδι στον Πόντο δεν είναι ταξίδι αναψυχής. Είναι προσκύνημα σε ιερό τόπο (Μέρος Β’)

33 λεπτά πριν
Στιγμιότυπο από παλαιότερη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών (φωτ. αρχείου: EPA/Stephani Spindel)

Σομαλιλάνδη: Έκτακτη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για την αναγνώριση από το Ισραήλ

1 ώρα πριν

Αναβάλλεται η μουσική αφηγηματική παράσταση «Από τη Βηθλεέμ στην αιωνιότητα» της Κιβωτού του Πόντου του Ηλία Υφαντίδη

1 ώρα πριν
Στιγμιότυπο από τον πεζόδρομο της οδού Ερμού, στην Αθήνα   (φωτ.: Δανάη Δαυλοπούλου/ EUROKINISSI)

Ανοιχτά τα καταστήματα σήμερα, τελευταία Κυριακή του 2025 – Πώς θα λειτουργήσουν

2 ώρες πριν
Ο «χόμπιτ» της ανθρώπινης εξέλιξης: κρανίο του Homo floresiensis από την Ινδονησία (φωτ.: Lanmas / Alamy)

Τι μας έμαθε το 2025 για τους προγόνους μας – και γιατί η ιστορία τους είναι πιο μπερδεμένη από ποτέ

3 ώρες πριν
Κύματα στη θάλασσα σε παραλία της Αττικής (φωτ.: EUROKINISSI / Γιώργος Κονταρίνης)

Με βοριάδες και κρύο η μέρα: Έως 9 μποφόρ σε Μακεδονία και Σποράδες

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign