pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Χριστίνα Κυριακίδου: Η λυράρισσα από τα Γρεβενά που κατέρριψε τα στερεότυπα

«Θυμάμαι το πρώτο τραγούδι που τραγούδησα πως ήταν το "Σεράντα μήλα κόκκινα", εννοείται πολύ πριν μάθω γραφή και ανάγνωση!», είπε στο pontosnews.gr και την Αλεξία Ιωαννίδου

22/07/2022 - 9:45πμ
Η Χριστίνα Κυριακίδου (δεξιά) παίζει πολύ συχνά με την αδερφή της Αθηνά Κυριακίδου (αριστερά) (φωτ.: Facebook / xristina.kiriakidou)

Η Χριστίνα Κυριακίδου (δεξιά) παίζει πολύ συχνά με την αδερφή της Αθηνά Κυριακίδου (αριστερά) (φωτ.: Facebook / xristina.kiriakidou)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Η Χριστίνα Κυριακίδου είναι μια από τις μετρημένες στα δάχτυλα γυναίκες, που παίζουν κεμεντζέ σε επαγγελματική βάση και τραγουδούν ποντιακά. Από μικρό κορίτσι η κρεμασμένη στον τοίχο λύρα –χαρακτηριστική εικόνα ποντιακού σπιτιού– την καλούσε και την προκαλούσε να γίνει κτήμα της και να συνεχίσει την παράδοση της οικογένειας, βαδίζοντας τους μουσικούς δρόμους που διήνυσε ο προπάππους της στο Καπίκιοϊ του Πόντου.

Με μουσικό συνοδοιπόρο την αδελφή της Αθηνά η οποία παίζει νταούλι και τραγουδάει επίσης, κατάφερε να εδραιωθεί σε έναν αυστηρά ανδροκρατούμενο χώρο.

Παράλληλα η τόλμη της κατάφερε και να εμπνεύσει νεαρά κορίτσια στην εκμάθηση της κεμεντζέ, του έγχορδου τοξωτού μουσικού οργάνου που έχει συνδεθεί όσο κανένα άλλο με την ποντιακή παράδοση. Για όλα αυτά μίλησε στο pontosnews.gr, στη συνέντευξη που ακολουθεί.

(Φωτ.: Facebook / xristina.kiriakidou)

Ποια ήταν η πρώτη σας ανάμνηση σχετικά με την ποντιακή μουσική;
Από τις πρώτες αναμνήσεις που έρχονται στο μυαλό μου, είναι αυτή με τη γιαγιά μου να τραγουδάει ποντιακά τραγούδια μέσα στο σπίτι, έξω στον δρόμο, όταν φρόντιζε τον κήπο, ό,τι κι αν έκανε. Άλλη μια ανάμνηση είναι η εικόνα του πατέρα μου να παίζει λύρα και εγώ με την αδελφή μου να παίζουμε τριγύρω του.

Θυμάμαι τη λύρα μας κρεμασμένη στον τοίχο να με προκαλεί να ανέβω στην καρέκλα και να την πάρω στα χέρια μου!

Ο πρώτος λυριτζής στην οικογένεια ήταν ο προπάππος μου Ευστάθιος Ανδρεάδης. Πέθανε πολύ νέος λίγα χρόνια μετά που ήρθε στην Ελλάδα από το Καπίκιοϊ του Πόντου και τον έθαψαν μαζί με την αγαπημένη του λύρα! Μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον με πολλή μουσική, τραγούδι και χορό.

Το ζεύγος Ευστάθιου Ανδρεάδη (προπάππος λυριτζής) από το Ζερφυρί και Σοφίας Θεοφυλακτιδου (προγιαγιά) από την Μαζερά της Ματσούκας. Η φωτογραφία είναι τραβηγμένη στον Πόντο (φωτ.: Facebook / xristina.kiriakidou)

Ήμουν τυχερή γιατί και οι δύο μου γιαγιάδες είναι καλλίφωνες και τους αρέσει να τραγουδούν. Η μητέρα μου είναι Γρεβενιώτισσα με βλάχικες ρίζες. Έτσι θυμάμαι την γιαγιά Αθηνά να μου τραγουδάει το «Σουμέλα λεν την Παναγιά» και τη γιαγιά μου Μαρία «το Μαρία λεν την Παναγιά». Το ίδιο νόημα, με διαφορά όμως στην διάλεκτο και στην μουσική. Αγαπώ εξίσου και τις δυο ρίζες μου. Θυμάμαι το πρώτο τραγούδι που τραγούδησα πως ήταν «το σεράντα μήλα κόκκινα», εννοείται πολύ πριν μάθω γραφή και ανάγνωση!

Η Χριστίνα Κυριακίδου με την πόντια γιαγιά της Αθηνά (φωτ.: Facebook / xristina.kiriakidou)

Από πότε ξεκινήσατε να παίζετε κεμεντζέ;
Τα πρώτα μου μαθήματα άρχισαν σε ηλικία 12 χρονών και πολύ σύντομα ξεκίνησα να παίζω παραδοσιακούς σκοπούς. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι υπήρχε η εξοικείωση με το όργανο από μικρή ηλικία, είχα ακούσματα και ασφαλώς και τα βιώματα έπαιξαν καθοριστικό ρόλο. Ανά διαστήματα έκανα κάποια ιδιαίτερα μαθήματα, δάσκαλοι μου ήταν ο Στάθης Παρχαρίδης, Νίκος Κοταρίδης, Νίκος Γαβριάς, Γιώργος Σοφιανίδης και ο Τάκης Σαχινίδης!

Το ζεύγος Χρήστου και Αθηνάς Κυριακίδου μαζί με τα δυο παιδιά τους τον Παύλο (πατέρα της Χριστίνας Κυριακίδου-επάνω στη φωτογραφία) και τον Ιωάννη (φωτ.: Facebook / xristina.kiriakidou)

Η πρώτη μου εμφάνιση σε κοινό ήταν σε ηλικία δεκατεσσάρων χρόνων, συγκεκριμένα στις πολιτιστικές εκδηλώσεις του χωριού μου στον Άγιο Γεώργιο Γρεβενών.

Η δημόσια έκθεση μού προκάλεσε πανικό και έκανα μέρες για να το ξεπεράσω, δεν μου άρεσε καθόλου η εμφάνιση μπροστά σε κόσμο. Είχα πολύ άγχος, θυμάμαι ότι έτρεμαν τα χέρια και τα πόδια μου.

Έκτοτε συμμετείχα σε διάφορες εκδηλώσεις συνοδεύοντας χορευτικά τμήματα και θεατρικές παραστάσεις πότε μόνη και πότε με την αδελφή μου Αθηνά. Ένα από τα παιδικά μας παιχνίδια με την αδερφή μου ήταν να τραγουδάμε και να παίζουμε μουσική, μια συνήθεια που δεν εγκαταλείψαμε ποτέ. Από τότε μέχρι σήμερα δεν άλλαξαν και πολλά στη σχέση μας, συναντιόμαστε, τσακωνόμαστε, συμφιλιωνόμαστε ξανά στο πεντάλεπτο και συνεχίζουμε να διατηρούμε την ίδια αγάπη, τον ενθουσιασμό και θέλω να ελπίζω τον πρέποντα σεβασμό για την μουσική μας παράδοση.

Μαζί με την αδελφή της Αθηνά παίζοντας κεμανέ στο «Σαρακήνικο» της Θεσπρωτίας (φωτ.: Facebook / xristina.kiriakidou)

Η πρώτη εντύπωση που δίνετε σε κάποιον που σας ακούει για πρώτη φορά ζωντανά να τραγουδάτε είναι πως το ηχόχρωμα της φωνής σας εμπεριέχει όλα εκείνα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά μιας Πόντιας τραγουδίστριας που ανέπνευσε τον αέρα «τη παρχαρί», και μιλάει τα ποντιακά στην καθομιλουμένη. Πώς συνάδει αυτό με την εικόνα μιας σύγχρονης νέας γυναίκας στην νεοελληνική πραγματικότητα;
Καταρχήν σας ευχαριστώ θερμά, ειλικρινά με τιμά αυτή σας η προσέγγιση! Ένα από τα αγαπημένα μου τραγούδια είναι το «η κόρ’ επήεν σον παρχάρ»! Όταν τραγουδάω αυτό το τραγούδι, ταξιδεύω νοητά σα παρχάρια, και εκεί απές σην δείσαν λοιπόν αναπνέω και λίγο παρχαρί αέρα.

Κατά την άποψή μου δεν υπάρχει παρόν χωρίς παρελθόν. Μάλιστα θεωρώ ότι βρίσκονται σε μία διαλεκτική σχέση, δεδομένου ότι όλες και όλοι αναφερόμαστε στις παραδοσιακές αξίες και στην πολιτιστική μας κληρονομιά. Όμως ως γυναίκα της εποχής μου προσπαθώ να αντλήσω επιλεκτικά εκείνα στοιχεία του παρελθόντος που προσιδιάζουν με τη σύγχρονη πραγματικότητα και ασφαλώς με την προσωπικότητά μου.

Η ποντιακή λύρα της Χριστίνας Κυριακίδου πρωταγωνιστεί (φωτ.: Facebook / xristina.kiriakidou)

Ποια είναι η γνώμη σας για το νεοπαγές φαινόμενο της τραπ μουσικής και ποια είναι η αντιπρότασή σας εάν υπάρχει;
Το φαινόμενο της trap δεν το θεωρώ μουσική σε καμία περίπτωση, είναι αντίθετο στα πιστεύω μου, στις αξίες και στην ιδεολογία μου, με προσβάλει ως γυναίκα και ως ανθρώπινη ύπαρξη. Ίσως κάποιοι/ες θεωρήσουν τα λόγια μου σκληρά και υπερβολικά αυτή όμως είναι η άποψη μου. Η trap θρέφει την πατριαρχία, τον σεξισμό, τον ρατσισμό, και την κακοποιητική συμπεριφορά σε ευάλωτα άτομα και ιδίως στις γυναίκες που υποτιμούνται συστηματικά. Επίσης θέτει ως πρόταγμα τον πλουτισμό με παράνομο τρόπο, το εύκολο χρήμα, και προβάλλει τα ναρκωτικά και την οπλοκατοχή, χρησιμοποιώντας παράλληλα υβριστική φρασεολογία. Για όλους αυτούς τους λόγους θεωρώ ότι αποτελεί αρνητικό πρότυπο για τη νεολαία.

Η «αντιπρόταση» μου απευθυνόμενη στις πιο νεαρές ηλικίες είναι ο μεγάλος μας Χρύσανθος, η παραδοσιακή και η λαϊκή μουσική, αλλά και το ελληνικό hip-hop όπως και η rap που άκουγα και η ίδια σε νεαρή ηλικία και σήμερα πιο σπάνια.

Σε αυτό το είδος υπάρχει ρυθμός και λυρικός λόγος. Συχνά ο στίχος των τραγουδιών της ραπ έχει περιεχόμενο κοινωνικοπολιτικό και μιλάει για τη φτώχεια, τον ρατσισμό, την κοινωνική καταπίεση, φαινόμενα διαχρονικά που μαστίζουν την κοινωνία μας.

Πιστεύετε πως η παράδοση είναι μια εξελικτική διαδικασία και καλώς εμφανίζονται νέες δημιουργίες τα λεγόμενα «νεοποντιακά» τα οποία έχουν αντίκτυπο σε νεαρές συνήθως ηλικίες, ή πρέπει να μπουν κάποιοι κανόνες ώστε ο τεράστιος αυτός πλούτος που μας έχει κληροδοτηθεί να μην απαξιωθεί και να μην φτάσουμε στο σημείο να χάσουμε το ακουστικό μας κριτήριο και τις αναφορές μας;
Ναι, το πιστεύω. Γενικά είμαι υπέρ της εξέλιξης σε όλα τα επίπεδα, φανταστείτε να μην υπήρχε εξελικτική διαδικασία στο ανθρώπινο είδος… θα ήμασταν ακόμα άνθρωποι των σπηλαίων. Επίσης φανταστείτε να μην υπήρχε καμία εξέλιξη και διαφοροποίηση από τις προηγούμενες γενιές, με βεβαιότητα σας λέω πως δεν θα σας μιλούσα τώρα με την ιδιότητα της λυράρισσας.

Πολλά νεοποντιακά τραγούδια που ίσως κατακρίθηκαν στο παρελθόν άντεξαν στην πορεία του χρόνου, άλλα πάλι χάθηκαν. θεωρώ πως όσα άντεξαν ήταν αυτά που είχαν ποιοτικά χαρακτηριστικά και ποντιακό ηχόχρωμα.

Κανόνες θεωρώ πως δεν μπορούν να μπούνε, από ποιους και με ποιόν τρόπο; Άλλωστε, η ποντιακή λύρα άρχισε να παίζεται και από μη Πόντιους, οπότε μελλοντικά θα δούμε και θα ακούσουμε φαντάζομαι διάφορα! Παρόλα αυτά θέλω να είμαι αισιόδοξη. Υπάρχουν αρκετοί άνθρωποι της γενιάς μου που προσεγγίζουν με σεβασμό τη μουσική μας παράδοση, όμως πολλοί είναι κι εκείνοι που την κακοποιούν και προσπαθούν να την αλλοιώσουν κατά την άποψη μου. Ελπίζω σε νέες δημιουργίες, ποιοτικές, καλαίσθητες, με ηχόχρωμα και θύμησες Πόντου.

Αλεξία Ιωαννίδου

  • Όλες τις φωτογραφίες παραχώρησε στο pontonews.gr και για τις ανάγκες του άρθρου η Χριστίνα Κυριακίδου.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Εικόνα από τις αρχές του 20ού αιώνα, έξω από χάνι του Γεσίρογλη ή Γεσίρογλου στην Τραπεζούντα (φωτ.: facebook.com/ groups/Zafer Duran/ TRABZONDAN ESİNTİLER)
ΠΟΝΤΟΣ

Η φιλοξενία στον Πόντο ήταν μοναδική και θύμιζε αρχαία Ελλάδα – Ένα βράδυ στα Αμπέλια Τραπεζούντας

15/06/2025 - 9:16μμ
Το χορευτικό τμήμα του Συλλόγου Ποντίων Νταχάου στο θερινό φεστιβάλ που διοργάνωσε ο σύλλογος Bürgertreff-Ost (φωτ.: Facebook / Angeliki Koune)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Γερμανία: Ποντιακός ήχος και βήματα σε φεστιβάλ στην πόλη Νταχάου

15/06/2025 - 4:09μμ
Στιγμιότυπο από την 5η πατινάδα στον Σταυρό Θεσσαλονίκης (φωτ.: Facebook / Βιβή Κουρτίδου)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Η 5η πατινάδα ξεσήκωσε τον Σταυρό Θεσσαλονίκης, με 11 συλλόγους και πολλή… φασαρία

15/06/2025 - 1:56μμ
Στιγμιότυπο από την εμφάνιση του χορευτικού τμήματος της «Τερψιθέας» (φωτ.: YouTube)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Όλα τα βλέμματα στο χορευτικό τμήμα της «Τερψιθέας»

14/06/2025 - 9:56μμ
Στιγμιότυπο από το 1ο Παιδικό-Εφηβικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών στην Καστοριά (πηγή: ΣΠοΣ Δυτικής Μακεδονίας & Ηπείρου)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

2ο Παιδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών στην Καστοριά – Δείτε το live

14/06/2025 - 8:10μμ
(Φωτ.: facebook / ΠΜΣ Παλαγίας «Ο Μέγας Αλέξανδρος»)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Ο «Μέγας Αλέξανδρος» Παλαγίας ταξίδεψε τον Πόντο στη Σαμοθράκη

14/06/2025 - 12:56μμ
Ο ποταμός Ίρις (Yeşilırmak) στην Αμάσεια (φωτ: Ahmet Keles /commons. wikimedia.org)
ΠΟΝΤΟΣ

Ποτάμια και παραπόταμοι έδιναν ζωή στον Πόντο, ήταν τα φυσικά, πολιτικά αλλά και φυλετικά σύνορα

14/06/2025 - 9:35πμ
Στιγμιότυπο από το 1ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Θεάτρου στην Ποντιακή Διάλεκτο, το οποίο είναι μια πρωτοβουλία του Δήμου Εορδαίας (πηγή: Facebook /  Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ποντιακού Θεάτρου Δήμου Εορδαίας)
ΠΟΝΤΟΣ

Το ποντιακό θέατρο στα καλύτερά του, στο 1ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Θεάτρου στην Ποντιακή Διάλεκτο

13/06/2025 - 11:15μμ
ΠΟΝΤΟΣ

Σύλλογοι Ποντίων Βάδης-Βυρτεμβέργης «Δωδεκάπολις»: Ανοιχτή επιστολή διαμαρτυρίας προς την ΟΣΕΠΕ

13/06/2025 - 10:38μμ
(Φωτ.: Μορφωτικός-Πολιτιστικός Σύλλογος Μικροχωρίου «Παναγία Σουμελά»)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Μικροχώρι Δράμας: Γέμισε χρώματα και βήματα της παράδοσης το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος

13/06/2025 - 5:42μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Κάγιας Κάλας (φωτ.: EPA / Julien Warnand)

Έκτακτη Σύνοδος των ΥΠΕΞ της ΕΕ με θέμα την κατάσταση στη Μέση Ανατολή

3 ώρες πριν
Η διάσημη αυτή φωτογραφία της Αρμένιας μάνας τραβήχτηκε από τον Άρμιν Βέγκνερ (πηγή: armenian-genocide.org)

Από τις οθωμανικές γενοκτονίες στο νέο τουρκικό επεκτατισμό: Σκέψεις και προτάσεις

4 ώρες πριν
Εικόνα από παλαιότερο γλέντι του δραστήριου Συλλόγου (πηγή: spfth.wordpress.com)

Αποχαιρετιστήριο γλέντι για τον Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης

5 ώρες πριν
Το ισραηλινό σύστημα άμυνας «Iron Dome» δεν επέτρεψε σε πολλούς από τους ιρανικούς πυραύλους να πλήξουν την ισραηλινή επικράτεια. Παρόλα αυτά κάποιοι πύραυλοι βρήκαν τους στόχους τους (φωτ.:  EPA/ Atef Safadi)

Ιράν κατά Ισραήλ: Νέα ομοβροντία πυραύλων – Πλήγματα σε αρκετές περιοχές

5 ώρες πριν
Εικόνα από τις αρχές του 20ού αιώνα, έξω από χάνι του Γεσίρογλη ή Γεσίρογλου στην Τραπεζούντα (φωτ.: facebook.com/ groups/Zafer Duran/ TRABZONDAN ESİNTİLER)

Η φιλοξενία στον Πόντο ήταν μοναδική και θύμιζε αρχαία Ελλάδα – Ένα βράδυ στα Αμπέλια Τραπεζούντας

6 ώρες πριν

Έκτακτο: Σειρήνες ηχούν στην Ιερουσαλήμ

7 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign