pontosnews.gr
Κυριακή, 14/12/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Χριστουγενν’-Αϊβασιλό-Φωτα στον Πόντο

21/12/2017 - 6:00μμ
Χριστουγενν’-Αϊβασιλό-Φωτα στον Πόντο - Cover Image
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

ον τίτλο Χριστουγενν’-Αϊβασιλό-Φωτα θα μπορούσε να δώσει κανείς στο δωδεκαήμερο από τα Χριστούγεννα μέχρι και τη γιορτή των Θεοφανίων. Έτσι εξυπηρετείται η οικονομία της μη επανακαταγραφής εθίμων που επαναλαμβάνονται την παραμονή κάθε γιορτής. Στον Πόντο η περίοδος από την ημέρα των Χριστουγέννων μέχρι και την ημέρα των Φώτων ονομαζόταν Καλαντόφωτα ή Δωδεκαήμερο. Σε μερικές περιοχές είχε και άλλες ονομασίες (στην Κρώμνη «Πιζήαλα», στα Σούρμενα «τα Αρτσιβούρτσι»). Σύμφωνα με την παράδοση της Εκκλησίας η κάθε γιορτή αρχίζει από τον εσπερινό της και τελειώνει την επόμενη ημέρα. Έτσι απαγορεύεται στη διάρκειά της οποιαδήποτε εργασία, «έξεργος» ακόμη και το εργόχειρο στα «παρακάθια».

Οι δώδεκα αυτές ημέρες θεωρούνταν και «μερομήνια». H κάθε μέρα φανέρωνε τι καιρό θα κάνει τον αντίστοιχο μήνα αρχίζοντας και αντιστοιχώντας την 25η Δεκεμβρίου με το μήνα Μάρτιο.

Δεν γίνονταν γάμοι, ούτε κυκλοφορούσε κανείς τη νύχτα για να μην τον βλάψουν τα κακά πνεύματα. Μετά τη γέννηση λοιπόν του Χριστού, πίστευαν ότι τα πονηρά πνεύματα, οι «καλικάντζαροι», κυκλοφορούσαν ελεύθερα για να συνετιστούν. Αυτά όμως, αντίθετα, προσπαθούσαν να βλάψουν με κάθε τρόπο τους ανθρώπους στη διάρκεια της νύχτας, γι’ αυτό και δεν έπρεπε να κυκλοφορεί κανείς για να μη βλαφτεί (να μη βλάφκιεται), εκτός και αν κρατούσε φανάρι. Εφορμούσαν σε ομάδες για να βλάψουν οποιονδήποτε βρεθεί μπροστά τους. Η βλάβη που προκαλούσαν στον κάθε άτυχο που συναντούσαν ήταν να του κλέψουν την ομορφιά, να του πάρουν τη λαλιά, να τον τυφλώσουν κτλ., δραστηριότητα που διαρκούσε μέχρι τον αγιασμό των Φώτων, οπότε ασυμμόρφωτα επέστρεφαν και σφραγίζονταν στα κλουβιά τους μέχρι τα επόμενα Χριστούγεννα.

Τα ονόματά τους διέφεραν από περιοχή σε περιοχή. Έτσι στην Κρώμνη τα έλεγαν «πιζήαλα» επειδή είναι ζηλόφθονα (από το επίζηλα). Αλλού τα έλεγαν «περήδες» από το τουρκικό «περί» που σημαίνει μάγισσα. Η συνήθης ονομασία τους ήταν καλικάντζαροι. Εμφανίζονται σαν διάβολοι με μακριά ουρά, με κέρατα και μακριά γενειάδα, με μεγάλα δόντια, αστραφτερά μάτια και με πόδια γυρισμένα σε αντίθετη κατεύθυνση. Άλλοτε πάλι σαν σκυλιά ή κατσίκια, ή οτιδήποτε άλλα ζώα.

Για να μην τους προκαλέσουν, πολλοί δεν έλεγαν το όνομά τους, αλλά «εκείν’ που πορπατούν τη νύχταν» ή «που είν’ απ’ εμάς καλλίον!» ή «οι καλοί».

Tην παραμονή των Χριστουγέννων πήγαιναν στη εκκλησία μικρούς άρτους, «τα κολόθια» ή τσουρέκια, και τα μοίραζαν στο εκκλησίασμα την επομένη, μετά την απόλυση, για τις ψυχές των νεκρών τους. Το απόγευμα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες έψαλλαν τα «Χριστούγεννα» έξω από κάθε σπίτι, ενώ παλαιότερα έστεκαν μπροστά στο εικονοστάσι. Το συνηθέστερο άσμα των Χριστουγέννων ήταν το «Kαλήν εσπέραν άρχοντες». Παλαιότερα ψαλλόταν το «Χριστός ’γεννέθεν χαρά ’ς σον κόσμον» ή το βυζαντινό «Άναρχος Θεός καταβέβηκεν και εν τη Παρθένω κατώκησεν», ή το «Άγγελος κατέβη εξ ουρανού, του Χριστού μηνύσαι την γέννησιν» κτλ.

Στα Σούρμενα έψελναν άντρες (και όχι παιδιά) το «’Ποψινό βραδύ, καλό βραδάκι, ’πόψ’ εγεννέθε καλό παιδάκι!».

Στην Τραπεζούντα και στα Σούρμενα τη νύχτα των Χριστουγέννων ο νοικοκύρης του σπιτιού τοποθετούσε σταυρωτά στο τζάκι φύλλα καρυδιάς και στη συνέχεια τα ράντιζε με κρασί. Άλλα φύλλα έπαιρναν τα μέλη της οικογένειας, τα έβρεχαν και τα έριχναν στη φωτιά για να δουν αν θα σκάσουν, πράγμα που θα σήμαινε ότι τους αγαπάει αυτός που έβαλαν στο νου τους. Άλλοι πάλι έβλεπαν την πύλη του ουρανού ανοιγμένη, οπότε έκαναν μιαν ευχή, η οποία και πραγματοποιούνταν!

Σε μερικές περιοχές του Πόντου έβγαιναν οι «μωμογέρ’» και την παραμονή των Χριστουγέννων, οπότε και αναπαρίσταναν κυρίως τους τρεις μάγους με τα δώρα· κυρίως όμως έβγαιναν στις γειτονιές τις παραμονές της Πρωτοχρονιάς και των Φώτων.

Γνωστό είναι το έθιμο της κοπής της βασιλόπιτας, την παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Στη Ματσούκα από την παραμονή της Πρωτοχρονιάς έπλαθαν από το ζυμάρι της βασιλόπιτας και τα «τριγώνια» (μικροί άρτοι σε σχήμα τριγώνου που συμβολίζουν την Αγία Τριάδα). Μερικές φορές έβαζαν στο ζυμάρι λίγη ζάχαρη ή τυρί για να γίνουν πιο νόστιμα.

Ανήμερα της Πρωτοχρονιάς η οικοδέσποινα πήγαινε «’ς σο μαντρίν» και «εκαλαντίαζεν τα ζα»· τα τάιζε δηλαδή μια μπουκιά από τα «τριγώνια» και τα πότιζε καλαντόνερο ευχόμενη «καλόν χρονίαν». Το «καλαντόνερον» το έφερναν νύχτα από τη βρύση μέσα σε στάμνα (λαΐν’). Στο σπίτι, ακουμπούσαν τη στάμνα πάνω στο τραπέζι (εφήναν το λαΐν’ ’ς σο τραπέζ και επ’ εκ’ απάν’ επαίρναν και αποίναν τ’ ατέτια τουν και υστερνά εθέκναν ατο ’ς σο μέρος αθε). Με το καλαντόνερο οι κοπέλες έβρεχαν και τα μαλλιά τους για να κάνουν μακρέα τσάμιας.

Τα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς ήταν το «Άγιος Βασίλης έρχεται». Παλαιότερα ψαλλόταν το «Αρχή κάλαντα κι αρχή του χρόνου». Τα παιδιά που έψαλλαν κρατούσαν στα χέρια τους ένα μήλο ή πορτοκάλι.

Σύμφωνα με ένα παλιό έθιμο του Πόντου, την παραμονή της Πρωτοχρονιάς τα παιδιά έψαλλαν τα κάλαντα κρατώντας στο χέρι ένα ραβδί στολισμένο με φθινοπωρινά φρούτα και κόκκινο μαλλί, όπως στις πανάρχαιες «ειρεσιώνες» (είρος = έριο), σύμβολα των καρπών της γης κατά τα Πυανέψια των Παναθηναίων και κατά τα Θαργήλια.

Την παραμονή των Φώτων έστρωναν το τραπέζι με όλα τα καλά και μετά το φαγητό άφηναν τα πιάτα με τα υπολείμματα στη θέση τους για να έρθει την επομένη να το σηκώσει η Φωτεινή: «Το τραπέζ’ γουρεμένον θα έρτε η Φωτεινή σ’κώνει ατο»!

Bασίλης Tαρνανίδης

  • Πηγή: Εγκυκλοπαίδεια ποντιακού ελληνισμού, εκδ. Μαλλιάρης-Παιδεία, Θεσσαλονίκη.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Η βασιλοπούλλα και τα πέντε αδέλφια – Ένα ποντιακό παραμύθι από τη συλλογή του Σίμου Λιανίδη

12/12/2025 - 9:24μμ
«Δειλινό σε χειμερινό τοπίο», λάδι σε μουσαμά. Έργο του Τραπεζούντιου Βελισσάριου Βελισσαρίδη. Το δώρισε ο Θεμιστολής Βελισσαρίδης στην Επιτροπή Ποντιακών Μελετών (φωτ.: ΕΠΜ)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Τα Νικολοβάρβαρα του Πόντου: «Άε-Βαρβάρα φύσα, άε-Σάββα βρέξαν, άε-Νικόλα σόντσον»

4/12/2025 - 12:47μμ
Σκίτσο του Χρήστου Δημάρχου με τίτλο «Στη θαλπωρή της οικογενειακής εστίας» – Μια εικόνα κατεξοχήν χειμωνιάτικη
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Χριστιανάρτ’ς: Ο Δεκέμβριος στην ποντιακή λαογραφία – Τα ήθη και τα έθιμα από τη γη του Πόντου

1/12/2025 - 10:27πμ
Κατάθεση στεφάνων στο μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη στις 26 Νοεμβρίου 1961, για τα 500 χρόνια από την Άλωση της Τραπεζούντας (φωτ.: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Η άλωση του ελληνισμού από τους Οθωμανούς Τούρκους και ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος

13/11/2025 - 9:30πμ
(Εικ.: Χ.Κ.)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Η «βεντέτα» στον Πόντο – Πώς έκλεινε ο κύκλος βίας και αίματος σε υπόθεσεις τιμής, οικονομικών ή προσωπικών διαφορών

11/11/2025 - 10:30πμ
(Φωτ.: gilgit2 / flickr.com / commons.wikimedia.org)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ποντιακή παράδοση: Στις 9 Οκτωβρίου «ξεραίνεται ο κούκον ’ς σο κλαδίν»

9/10/2025 - 8:32πμ
Ο Λάζος Τερζάς ως Βασίλειος Διγενής Ακρίτας σε παράσταση στο Θέατρο Βράχων, 6 Ιουλίου 1996 (φωτ.: Δήμος Βύρωνα)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Στον Πόντο, στις εσχατιές της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, «γεννήθηκε» ο Βασίλειος Διγενής Ακρίτας

7/10/2025 - 10:59μμ
(Φωτ.: pixabay.com/Macyvi)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ο Τρυγομηνάς χιονίζ’ και κρύον νερόν ποτίζ’ – Ο Οκτώβριος στην ποντιακή λαογραφία

1/10/2025 - 8:35πμ
(Πηγή: mus.gen.tr)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Εντίλ εκούζ: Με νταούλια και… πονηριές οι αγώνες των βοδιών στον Πόντο

12/09/2025 - 8:47μμ
(Φωτ. αρχείου)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το φθινόπωρο με τα… λόγια της ποντιακής διαλέκτου

6/09/2025 - 5:27μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ.: facebook/Σωματείο Παναγία Σουμελά Δήμου Θέρμης)

Ποντιακή φιλανθρωπική βραδιά από την «Παναγία Σουμελά» δήμου Θέρμης

34 λεπτά πριν
Ο Παναγιώτης Σπύρου σε μια από τις προσπάθειές του (φωτ.: Ελληνική Ομοσπονδία Άρσης Βαρών)

Δράμα: 16 πανελλήνια ρεκόρ σε μια ημέρα από τη νέα γενιά της άρσης βαρών

1 ώρα πριν
Αγρότες επί της εθνικής οδού Αθηνών-Πατρών (φωτ.: EUROKINISSI)

Αγρότες: Ενισχύονται τα μπλόκα σε Δυτική Ελλάδα και Αχαΐα – Συμβολικοί αποκλεισμοί

2 ώρες πριν
(Φωτ.: facebook/Αντώνης Μαυρίδης)

Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας: Οι Κοτσαμάνοι συναντούν το μέλλον της παράδοσης

2 ώρες πριν
Από το Ροδοχώρι στην Κω, για τα 8α «Διογένεια». Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025 (φωτ.: KOS-TV)

Μωμόγεροι, γέλιο και παράδοση στην Κω – Το πιο κεφάτο στιγμιότυπο στα 8α «Διογένεια»

3 ώρες πριν
(Φωτ.: Facebook Θεοδώρα Παπαδοπούλου)

Μια γιορτή παράδοσης από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Κεχροκάμπου που ζέστανε καρδιές

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign