pontosnews.gr
Παρασκευή, 12/09/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Εμπροπίσ’

Ανήκει στην ίδια κατηγορία χορών με το συρτό, το συρτομπάλο, τον καλαματιανό

30/09/2014 - 6:31μμ
Εμπροπίσ' - Cover Image

Μέλη του Συλλόγου Ποντίων Πετρούπολης & Ιλίου «Μανουήλ Κομνηνός» (φωτο: Βαλεντίνα Ουσταμπασίδου)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Ευρύτατα διαδομένος παμποντιακός χορός. Ανήκει στην ίδια κατηγορία χορών με το συρτό, το συρτομπάλο, τον καλαματιανό, χορούς δηλαδή που χορεύει η πλειονότητα των Ελλήνων και τους συναντάμε σχεδόν παντού όπου υπήρχαν ή υπάρχουν Έλληνες.

Ο ρυθμός των μελωδιών του χορού είναι εννιάσημος (9/8) και διαφέρει από τους ρυθμούς που χρησιμοποιούν οι υπόλοιποι Έλληνες (συνήθως δίσημους και επτάσημους), εκτός των Θρακιωτών, που έχουν, επίσης, ρυθμό εννιάσημο στον δικό τους συρτό συγκαθιστό.

Στις μελωδίες του χορού τραγουδιούνται δεκάδες τραγούδια και δίστιχα, που αρκετές φορές τα συναντάμε και σε άλλους χορούς (όπως στο διπάτ’, το ομάλ’ και το τίκ’).

Η διάδοση κάποιων από αυτά τα τραγούδια είναι τέτοια που ταυτίζονται με τον ίδιο το χορό, με πιο χαρακτηριστικό από όλα το τραγούδι «Λάχανα», γνωστό τραγούδι της περιοχής Κερασούντας, που σε αρκετές περιοχές δίνει το όνομά του στο χορό.

Οι ονομασίες που βρίσκουμε σε διάφορες περιοχές του Πόντου είναι αρκετές. Έτσι, ξεκινώντας από τα ανατολικά έχουμε τσαϊνικίας στο Καρς, κοτσιχτόν ομάλ’ και φούλουρ φούλουρ σε Τραπεζούντα και Αργυρούπολη, ομάλ’ στην Κερασούντα, ομάλι(ν) στη Νικόπολη, τσαραχότ’ στο Ακ Νταγ Ματέν, διπλόν ομάλ’ στο Κιουμούς Ματέν, ικιλεμέ, κιζλάρ και αρχουλαμάς στην Πάφρα.

Το χορευτικό μοτίβο αποτελείται από δύο τριάδες βημάτων (που αν τα αναλύσουμε με βάση το ρυθμό του χορού έχουν αξίες 4/8-2/8-3/8) ή ακόμη και δύο τετράδες, όταν ο χορός γίνεται πιο ζωηρός με χαρακτηριστική άρση στο πρώτο βήμα (και με ρυθμική ανάλυση 2/8-2/8-2/8-3/8).

Ο κύκλος στη διάρκεια του χορού παραμένει ανοιχτός με κίνηση προς τα δεξιά αλλά και, συγχρόνως, μέσα (προς το κέντρο του κύκλου) και έξω – ή αλλιώς μπροστά και πίσω, εξού και η ονομασία εμπροπίσ’.

Το κράτημα των χεριών γίνεται με λυγισμένους τους αγκώνες, ενώ οι χορευτές είναι κοντά ο ένας στον άλλο. Σε κάποιες περιοχές (όπως σε χωριά της Ματσούκας) τα χέρια είναι κάτω, ενώ συνήθως, όταν ο χορός γίνεται πιο ζωηρός, μπορούν και να σηκωθούν ψηλά.

Οι διαφοροποιήσεις που εντοπίζονται από περιοχή σε περιοχή είναι αρκετές, και μερικές φορές προσδίδουν στο χορό τελείως διαφορετική χορογραφία από την προαναφερόμενη.

Οι πιο σημαντικές διαφοροποιήσεις είναι οι ακόλουθες:

Στο ομάλι(ν) της Νικόπολης (Γαράσαρης) υπάρχει πολύ μεγάλη ποικιλία στον τρόπο εκτέλεσης των βημάτων, με το σώμα να συμμετέχει ενεργά στην κίνηση. Πολλές φορές δεν γίνονται καθόλου (ή γίνονται ελάχιστα) βήματα, παρά μόνο κινήσεις ρυθμικές από όλο το σώμα, που κινείται μπροστά και πίσω.

Ο κύκλος κινείται ελάχιστα προς τα δεξιά ή προς τα αριστερά ή και καθόλου, ανάλογα με την επιθυμία του πρώτου (κάτι ανάλογο συμβαίνει και σε άλλους χορούς, βλ. γιουβαλαντούμ).

Όταν ο χορός χορεύεται με αυτό τον τρόπο, οι χορευτές έχουν συνήθως τα χέρια τους μπλεγμένα (αγκαζέ) και πιασμένα. Τα χέρια μπορούν ακόμη να είναι και κάτω, οπότε ο χορός κινείται προς το κέντρο του κύκλου με την πρώτη τριάδα βημάτων και προς τα έξω με τη δεύτερη, ή κινείται συνεχώς προς τα δεξιά· τα βήματα εδώ γίνονται πιο καθαρά και το σώμα συμμετέχει λιγότερο. Προς τα δεξιά κινείται ο χορός και όταν οι χορευτές έχουν τα χέρια σηκωμένα και εκτελούν τα βήματα πιο ζωηρά (σε τετράδες, όπως προαναφέρθηκε).

Ο χορός είναι τόσο διαδεδομένος στα χωριά της Νικόπολης ώστε είναι ένας από τους δύο (ο άλλος είναι ο καρσιλαμάς) βασικούς στο εθιμικό και στο γλέντι του γάμου. Υπάρχει μάλιστα και ειδική μελωδία που χορεύεται στο δρόμο για την εκκλησία μπροστά από τη νύφη. Ο σκοπός λέγεται «μαντιλικός», διότι ο πρωτοχορευτής κρατά απαραίτητα μαντίλι, το οποίο και κινεί ρυθμικά.

Στο τσαραχότ του Ακ Νταγ Ματέν δεν υπάρχουν βασικές διαφοροποιήσεις, εκτός ίσως από τη φιγούρα που γίνεται από τον πρωτοχορευτή ή και άλλους καλούς χορευτές μέσα στον κύκλο. Στη φιγούρα αυτή η πρώτη τριάδα βημάτων είναι ίδια, όπως περιγράφηκε πριν, στη δεύτερη όμως τα βήματα δεν ακολουθούν τη ρυθμική αγωγή της μελωδίας (είναι δηλαδή άρρυθμα!).

Το αριστερό λοιπόν πόδι σταυρώνει μπροστά από το δεξί σαν πρώτο βήμα (με αξία 2/8), κάνει το δεύτερο βήμα χωρίς να περνάει μπροστά από το δεξί (αξία 2/8), και τέλος κάνει το τελευταίο βήμα παραμένοντας μπροστά από το δεξί (με αξία 5/8). Η ονομασία του τσαραχότ προέρχεται από την κωμόπολη Τσαγράκ, στα ορεινά της Κερασούντας.

Στο διπλόν ομάλ’ του Κιουμούς Ματέν ο χορός χορεύεται γενικά ζωηρά, με τα χέρια ελαφρώς ανασηκωμένα, τα βήματα δεν διαφέρουν σε σχέση με αυτά που περιγράφηκαν για το χορό γενικά, μπορούν όμως να χορευτούν και επιτόπου. Είναι όμως μια άλλη παραλλαγή του χορού που τον διαφοροποιεί σε σχέση με το γενικό μοτίβο.

Στην παραλλαγή αυτή ο χορός έχει τρεις τριάδες βημάτων και κίνηση ανάλογη του χορού διπάτ’, δηλαδή στην πρώτη τριάδα οι χορευτές εκτελούν τα βήματα επιτόπου (με τον πρωτοχορευτή κάποιες φορές να χτυπάει τα πόδια δυνατά στο έδαφος), στη δεύτερη συγκλίνουν προς το κέντρο του κύκλου, στην τρίτη τριάδα τον ανοίγουν, κάνοντας μάλιστα και κίνηση με τα χέρια τους προς τα πίσω, ενώ στο τρίτο βήμα γίνεται άρση του δεξιού ποδιού.

https://www.youtube.com/watch?v=EsCKRxm6rAo

Στα ικιλεμέ και αρχουλαμά της Πάφρας δεν έχουμε κάποιες διαφοροποιήσεις, εκτός ίσως του ότι χορεύονται και επιτόπου. Στο κιζλάρ (καϊτεσί) ο χορός χορεύεται μόνο επιτόπου.

Kυριάκος Mωυσίδης
Από την Εγκυκλοπαίδεια Ποντιακού Ελληνισμού

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ. αρχείου)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το φθινόπωρο με τα… λόγια της ποντιακής διαλέκτου

6/09/2025 - 5:27μμ
Σταυρίτες, ο μήνας της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού - Cover Image
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Σταυρίτες, ο μήνας της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού

1/09/2025 - 8:38πμ
Στο παρχάρι, αποχαιρετισμός των παραθεριστών από την Τραπεζούντα (φωτ.: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών / δωρήτρια: Αθηνά Μακρίδου-Καλλιγά)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

31η Αυγούστου, η κλειδοχρονιά της ποντιακής παράδοσης

31/08/2025 - 8:36πμ
(Φωτ.: Richard Bartz / commons.wikimedia.org)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Λαϊκή ιατρική στον Πόντο: Οι χίλιες και δύο χρήσεις των προϊόντων της μέλισσας – Από το μέλι μέχρι το κερί

30/08/2025 - 8:00μμ
Ακουαρέλα του Χρήστου Γ. Δημάρχου με θέμα τη γαμήλια πομπή
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ποντιακά έθιμα και τραγούδια του γάμου

24/08/2025 - 11:05πμ
Στις καλαμένιες καλαθούνες οι σοδειές (φωτ.: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Οι Αύγουστοι των Ποντίων είχαν λεφτοκάρυα, καπνά και κοκκύμελα

10/08/2025 - 3:48μμ
Στην περιοχή που περικλείεται από τη Ματσούκα, τα Πλάτανα και τη Τόνγια, και σήμερα ονομάζεται Ντούζκιοϊ βρίσκονταν τα μοναστήρια Καραπτάλ και Χωνευτέρ' (πηγή: facebook.com/bdeveci61)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το μυστικό του Γιακούπ-αγά: Τα μοναστήρια όπου πήγαιναν Τούρκοι αγάδες από Ματσούκα, Πλάτανα και Τόνγια αλλά όχι χριστιανοί

1/08/2025 - 3:02μμ
(Πηγή: YouTube/ Kostis Vasiliadis)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Κωστής Βασιλειάδης, Κώστας Ορφανίδης και Γιώργος Ζήγος ενώνουν τις φωνές τους για το «Ε! κορτσόπον, ντο τερείς»

23/07/2025 - 1:30μμ
Ο ναός του Προφήτη Ηλία στην ενορία Πινατάντων της Σάντας (φωτ.: Facebook / Ψηφιακή Σάντα / Christos Xenidis)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ο Προφήτης Ηλίας και ο θρύλος για τη βροχή – Από το Καρς, στην ποντιακή διάλεκτο

20/07/2025 - 11:34πμ
Η παρχαρομάνα ατενίζει τον παρχάρη της (φωτ.: Θωμαΐς Κιζιρίδου)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Παρχαρομάνα, ρωμάνα, αρνομάνα, νεράιδα ή μήπως απλώς μάνα του παρχαριού;

8/07/2025 - 9:05μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI / Κώστας Μαντζιάρης)

Μαρινέλλα: «Δεν έχει καμία επαφή με το περιβάλλον» λέει ο συγγραφέας Γιάννης Ξανθούλης

4 ώρες πριν
(Φωτ.: EPA / Marielle Scott)

Τσάρλι Κερκ: Επικηρύσσεται με 100.000 δολάρια ο δράστης – Το Tik Tok αφαιρεί το βίντεο της δολοφονίας από την πλατφόρμα

4 ώρες πριν
Το ζεύγος Μενέντεζ τον παλιό καλό καιρό, πριν αποκαλυφθεί το μεγάλο σκάνδαλο διαφθοράς (φωτ. αρχείου: EPA / Ting Shen)

ΗΠΑ: Ποινή φυλάκισης 4,5 ετών επιβλήθηκε στη σύζυγο του Μπομπ Μενέντεζ, Ναντίν

5 ώρες πριν

Ψηφιακή Σάντα ΑΜΚΕ: Γιορτάζει έναν χρόνο λειτουργίας με μεγάλο ποντιακό γλέντι

5 ώρες πριν
(Φωτ.: ertnews.gr)

Γαύδος: Το πρώτο κουδούνι χτύπησε για μόλις μία μαθήτρια

6 ώρες πριν
«Οι τέσσερις εποχές», έργο του ελληνικής καταγωγής Καναδού ζωγράφου Yehouda Chaki (πηγή: Liquidwords / commons.wikimedia.org)

ΕΜΥ: Το καλοκαίρι συνεχίζεται, κάποια στιγμή όμως θα έρθουν η Adel, ο Byron και ο Leonidas

6 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign