pontosnews.gr
Παρασκευή, 12/09/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Ταούλ’ (νταούλι)

1/10/2012 - 6:48μμ
Ταούλ' (νταούλι) - Cover Image
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

 

Ταούλ` (νταούλι)
Είναι το κυρίαρχο όργανο συνοδείας του ζουρνά, του αγγείου (γκάιντα) και σπανιότερα του κεμεντζέ (λύρα). Το χρησιμοποιούσαν κυρίως στους ανοιχτούς χώρους λόγω της μεγάλης του ηχητικής έντασης, λιγότερο δε στους κλειστούς όπου έπαιζαν πιο μαλακά για να μην σκεπάζει τον ήχο των άλλων οργάνων, ιδίως του κεμεντζέ.
Κατασκευάζεται σε διάφορα μεγέθη ανάλογα με τη σωματική διάπλαση του οργανοπαίχτη. Ένας ψηλός με μακριά χέρια έφτιαχνε σίγουρα μεγαλύτερο από έναν μικροκαμωμένο. Πάντως στον Πόντο γενικά συνήθιζαν νταούλια μεγάλου μεγέθους. Το ξύλο που χρησιμοποιούσαν για την κατασκευή του ήταν καστανιά, την οποία θεωρούσαν ότι παράγει τον καλλίτερο ήχο. Έκοβαν μια φαρδιά σανίδα πάχους συνήθως 0,5 εκατοστών στο μέγεθος που ήθελαν, και την έβαζαν μέσα στο νερό για να μαλακώσει. Κατόπιν την γύριζαν σε κύλινδρο και ένωναν τις δύο άκρες της με κόλλα και με καρφιά ή ξυλόκαρφα. Αυτό ονομάζεται κάσσα. Στις δύο βάσεις τοποθετούσαν τα δέρματα, που συνήθως ήταν γίδας, τράγου ή σπανιότερα προβάτου. Για την επεξεργασία του δέρματος χρησιμοποιούσαν την ίδια διαδικασία με το αγγείο. Τα δέρματα αυτά τα στερέωναν κυκλικά επάνω σε δύο στεφάνια, τα οποία είχαν λιγάκι μεγαλύτερη διάσταση από την κάσσα για να χωράει μέσα τους. Το ένα δέρμα ήταν συνήθως πιο χοντρό. Κατόπιν άνοιγαν στην περιφέρεια του δέρματος δίπλα στη στεφάνη τρύπες από όπου περνούσαν το σχοινί με το οποίο τέντωναν και έτσι κούρντιζαν το νταούλι.
Στο κέντρο της περιφέρειας της κάσσας άνοιγαν μια τρύπα 1 έως 2 εκατοστών για να μπορεί να φεύγει ο αέρας με το χτύπημα και να μην σπάει το δέρμα από την πίεση που δημιουργείται από την παλμική κίνηση. Η τρύπα αυτή επιδρά και στον ήχο του οργάνου. Μια πολύ μικρή τρύπα κάνει τον ήχο σκοτεινό και μουντό. Ενώ η πολύ μεγάλη τον κάνει κούφιο. Η κανονική διάμετρος κυμαίνεται από 1 έως 1,5 ή 2 περίπου εκατοστά και εξαρτάται από το μέγεθος του νταουλιού. Πάνω στην κάσσα και σπανίως στα σχοινιά στερέωναν το λουρί με το οποίο κρεμούσε ο ταουλτζής (ταουλιέρης) το όργανο στον ώμο του. Για να είναι πιο γερό το ταούλ΄ πολλές φορές έβαζαν εσωτερικά σε σχήμα σταυρού δύο κάθετα ξύλα που στερεώνονταν στις δύο απέναντι πλευρές, αλλά αυτό πρόσθετε βάρος. Ένα καλό νταούλι πρέπει να έχει καθαρό ήχο και να είναι όσο το δυνατό ελαφρότερο ώστε να μην κουράζεται ο οργανοπαίχτης. Καλός ταουλτζής θεωρείται αυτός που μπορεί να δίνει σωστό ρυθμό και συγχρόνως να πηδά, να χορεύει και γενικά με τα ΄΄καμώματά΄΄ του να ξεσηκώνει τους χορευτές. Το χτύπημα στο νταούλι γίνεται με δύο ξύλα: το χοντρό που ονομάζεται κοπάλ΄ (κόπανος) και το λεπτό βίτσα (βέργα).
Το κοπάλ΄ χτυπάει πάντα στην πλευρά που είναι το χοντρό δέρμα που δίνει τον βαρύτερο ήχο (τους ισχυρούς χρόνους του μέτρου). Στην απέναντι πλευρά χτυπάει η βίτσα για οξύτερο ήχο (τους αδύνατους χρόνους του μέτρου). Στη συνοδεία του νταουλιού διακρίνουμε δύο τρόπους παιξίματος, που υπαγορεύονται από το ρυθμικό τύπο της μουσικής που συνοδεύει κάθε φορά το νταούλι. Όταν η μελωδία που συνοδεύει είναι περιοδικού ρυθμικού τύπου, όπως π.χ. όλες οι χορευτικές μελωδίες, ο νταουλιέρης χτυπάει με το κοπάλ΄ τους ισχυρούς χρόνους του μέτρου και την βίτσα τους αδύνατους. Στην περιοδικότητα όμως αυτή δεν επαναλαμβάνεται το ίδιο πάντα σχήμα, τα ίδια δηλαδή χτυπήματα του νταουλιού.
Ο καλός νταουλιέρης ξομπλιάζει διαρκώς το παίξιμό του με ενδιάμεσα χτυπήματα – υποδιαιρέσεις των ισχυρών και αδύνατων χρόνων – άλλοτε με το κοπάλ΄ και άλλοτε με την βίτσα, αντιστρέφει για λίγες στιγμές τη λειτουργία των δύο χεριών και χτυπάει τους ισχυρούς χρόνους με την βίτσα και τους αδύνατους με το κοπάλ΄, χτυπάει το στεφάνι αντί την δερμάτινη επιφάνεια: δυνατά ή σιγά, κοφτά και σκληρά ή μαλακά και ξυστά, όπως και το μέρος στο οποίο τη χτυπάει, στο κέντρο, προς την περιφέρεια ή πολύ κοντά στο στεφάνι, χαρίζουν κάθε φορά κι ένα διαφορετικό τόνο στο χρώμα του ήχου.
Σήμερα ευτυχώς υπάρχουν πάρα πολλοί δεξιοτέχνες αυτού του οργάνου.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ.: Βαλεντίνα Ουσταμπασίδου)
ΠΟΝΤΟΣ

«Ακρίτες» Σταυρούπολης: Το Μουσικό Εργαστήρι διοργανώνει το 1ο Φεστιβάλ Ποντιακού Ζουρνά – Σε επιμέλεια Γιώργου Πουλαντσακλή

12/09/2025 - 10:45πμ
Ο Έισα Τζένινγκς στη Μυτιλήνη, όπου περισσότεροι από 100.000 πρόσφυγες μεταφέρθηκαν από τη Σμύρνη (φωτ.: Αρχείο Ρότζερ Τζένινγκς, πηγή: «Η μεγάλη φωτιά»)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Έισα Τζένινγκς: Ο άγνωστος «Σίντλερ» της Σμύρνης – Ο ασθενικός Αμερικανός πάστορας έσωσε κοντά 300.000 ψυχές

12/09/2025 - 9:57πμ
Στο φόντο, σκίτσο του Βύρωνα Απτόσογλου από το βιβλίο του Γ.Ν. Λαμψίδη «Τοπάλ Οσμάν» (εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΠΟΝΤΟΣ

Σεπτέμβριος 1921: Τα ονόματα των 174 Ποντίων που καταδικάστηκαν σε θάνατο από τα Δικαστήρια Ανεξαρτησίας

11/09/2025 - 9:03μμ
(Φωτ.: facebook.com/spkareavirona)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Αγιασμός στο Σύλλογο Ποντίων Καρέα-Βύρωνα

11/09/2025 - 8:35μμ
Λεπτομέρεια από τον ανδριάντα του Νίκου Καπετανίδη στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, στη Θεσσαλονίκη (φωτ.: Γιώργος Γεωργιάδης)
ΠΟΝΤΟΣ

Κύπρος: Το όνομα του Νίκου Καπετανίδη σε αίθουσες δύο σχολείων – Και μια μεγάλη συναυλία

11/09/2025 - 6:44μμ
Μέλη του Συλλόγου Ποντίων Σεβαστειανών «ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ» καθάρισαν την αυλή του δημοτικού σχολείου για να είναι στην καλύτερη δυνατή κατάσταση την πρώτη ημέρα της νέας σχολικής χρονιάς (φωτ.: facebook.com/PontiakosSyllogosSebastianonoPyrrichios)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Σεβαστειανά Πέλλας: Με εθελοντική δράση ευχήθηκε καλή σχολική χρονιά ο ποντιακός σύλλογος «ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ»

11/09/2025 - 3:39μμ
(Φωτ. αρχείου: getarchive.net)
ΠΟΝΤΟΣ

Τραπεζούντα: Σχολικές μνήμες από το Φροντιστήριο, διά χειρός Δημήτρη Ψαθά

11/09/2025 - 9:09πμ
Λεπτομέρεια από πίνακα του Νίκου Μαστερόπουλου που περιλαμβάνεται στο video art «Δέηση για τον Πόντο» (φωτ.: ΧΚ)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

10 προς 11 Σεπτεμβρίου 1921: Η νύχτα της σφαγής των νηπίων της Σάντας

10/09/2025 - 11:45μμ
(Φωτ.: Ρωμανός Κοντογιαννίδης)
ΠΟΝΤΟΣ

89η ΔΕΘ: Ποντιακοί ρυθμοί και γεύσεις πατρίδας στο περίπτερο 5, σε εκδήλωση της ΠΟΠΣ

10/09/2025 - 8:19μμ
Αναμνηστική φωτογραφία από την εκδήλωση «Αφιέρωμα στον Ποντιακό Ελληνισμό» που πραγματοποιήθηκε στην Ιαπωνία (φωτ.: Facebook / Πολιτιστικός Ποντιακός Σύλλογος Καλαμαριάς «Οι Μίθριοι»)
ΠΟΝΤΟΣ

Πώς στην Ιαπωνία αγάπησαν τους ποντιακούς χορούς και τη λύρα

10/09/2025 - 6:38μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ.: EUROKINISSI / Νάσος Σιμόπουλος)

ΑΔΕΔΥ: 24ωρη πανελλαδική απεργία στο Δημόσιο την 1η Οκτωβρίου

19 λεπτά πριν
Φωτογραφίες του Τάιλερ Ρόμπινσον που έδωσαν στη δημοσιότητα οι Αρχές μετά τη σύλληψή του

Δολοφονία Τσάρλι Κερκ: «Τον πιάσαμε» – Πώς έφτασαν οι Αρχές στα ίχνη του 22χρονου δράστη

48 λεπτά πριν
(Από την αφίσα της παράστασης)

«Μαυροθάλασσα, Κυρά μου»: Παράσταση-ύμνος στο μεγαλείο της Πόντιας γυναίκας με την υπογραφή της Αγγελικής Παμπουκίδου

1 ώρα πριν
(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI / Τατιάνα Μπόλαρη)

Νίκος Μιχαλολιάκος: Αποφυλακίζεται με όρους ο αρχηγός της Χρυσής Αυγής

2 ώρες πριν
Στιγμιότυπο από την εκδήλωση «Γεύσεις Ζωής» που διοργανώθηκε από τον Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ποντίων Νέας Ιωνίας «Σινώπη» και τον Σύλλογο Κρητών Νέας Ιωνίας «Δίκταμος» (φωτ.: facebook.com/sinopisillogos)

«Ιωνικές μέρες 2025»: Υγιεινή διατροφή με ποντιακά και κρητικά πιάτα

2 ώρες πριν
(Φωτ.: gastronomos.gr / Νίκος Καρανικόλας)

Τελί πισία – Τα «τρελά» πιτάκια της ποντιακής κουζίνας

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign